Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-16 23:05

Leuk te horen VWestra :) Zolang het paard gezond is heeft het altijd zin om verder te trainen; leuk te horen dat je hier je inspiratie vandaan haalt om door te gaan!

Mungbean

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-16 23:11

Is je paard misschien heel breed Horseware?
Dat kan het namelijk ook ontzettend moeilijk maken omdat je been dan niet naar beneden afhangt.

VWestra, dat is leuk om te lezen. Wat fijn dat je zo gemotiveerd bent geworden.
Dat is soms echt niet makkelijk als je steeds tegen problemen oploopt.

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-16 23:17

Manolito is erg breed maar veel scherper aan het been dan Timo en "kleiner" in zijn bewegingen dus mijn benen kan ik op hem aardig stil houden. Timo is smal maar staat hoog op de benen en zijn hele lijf is zo los dat het aan alle kanten swingt en dan swingen mijn benen als het ware mee, en hij is ook niet scherp genoeg aan m'n been. Ik heb ook nog eens hele korte benen wat het niet makkelijk maakt (ik kom alleen met mijn hakken en onderste stukje kuit onder het zweetblad/sjabrak vandaan dus dan ga je al snel met je hakken aansporen). Op een pony kan ik bijvoorbeeld wel mijn benen stil houden maar op een groot paard is dat veel moeilijker, tenzij het paard heel scherp aan het been is. Eigenlijk zou ik een D pony moeten hebben. Als ik daar op zit voel ik dat ik ook echt wat kan doen met mijn kuiten en zijn de gangen niet zo groot. Ik zit dan automatisch rechterop en kan mijn benen ineens wel mooi stil houden.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-16 10:37

biscaya schreef:
Nog even iets van een andere orde: sprak monique ( de rijk) vanmorgen en wees haar op dit topic ( ze leest dus duidelijk niet mee simpelman ) en ik zei haar dat er in dit topic voorbij is gekomen Hoe bijvoorbeeld haar site toegankelijker te maken en dat er in dit topic meerdere tips waren gegeven..Iemand nog een idee op welke pagina's we dat hebben besproken? 340 pagina's doornemen is geen doen..
Als iemand dat nog weet geef ik t graag door aan monique..

Pagina 340

xxdomiixx

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-16 10:48

Simpelman schreef:
biscaya schreef:
Nog even iets van een andere orde: sprak monique ( de rijk) vanmorgen en wees haar op dit topic ( ze leest dus duidelijk niet mee simpelman ) en ik zei haar dat er in dit topic voorbij is gekomen Hoe bijvoorbeeld haar site toegankelijker te maken en dat er in dit topic meerdere tips waren gegeven..Iemand nog een idee op welke pagina's we dat hebben besproken? 340 pagina's doornemen is geen doen..

Pagina 340

Pagina 42 van simpelmans berichten.

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-16 11:00

Simpelman schreef:
biscaya schreef:

Pagina 340

340? Daar zitten we nu op..
322 kwam Air mee..Dat lijkt me veel beter kloppen.. :D

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-16 11:00

:o

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-16 11:05

Anders nogmaals, als het duidelijker is wil ik ook wel de screenshots sturen! :D

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-16 11:21

Screenshots al gehad..Heb t monique doorgestuurd. Ze zei gister al als ik er wat van kan leren dan altijd welkom..

Milkberry

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-16 11:53

Horseware, nu hopen dat het weer een beetje mee valt. Hier is de bak goed te doen, maar de bermen super nat. En als endurance ruiter is dat heel naar =__=

Update:
Ik kan mezelf wel voor mijn hoofd slaan. Mijn paard doet zo zijn best. Maar leeftijd, ras en artrose maken het niet makkelijk.
Het gaat stapje voor stapje echt wel beter. Vooral het aanspringen in galop gaat met sprongen vooruit.
Maar het oppakken naar werkhouding in stap is moeilijk. Te vroeg nog denk ik? Hij gaat of langzamer lopen, of tilt zijn hoofd op boven het bit.
In draf mag ik kiezen, voorwaarts OF neerwaarts. Allebei lukt nauwelijks. Hij vindt het daar op boeghoogte wel prima.
Maar na 5 maanden wil ik ook wel eens ergens anders aan werken dan aan die stretch. Ongeduldig!

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-16 12:13

Begrijpelijk Milkberry dat je ongeduldig bent. Maar als je al zo met sprongen vooruit bent gegaan is het misschien goed om je te realiseren dat je paard door de atrose in combinatie met ras en leeftijd gewoon de kracht niet (wellicht nooit) zal hebben om te gaan zoals jij graag ziet.. En zul je het hier mee moeten doen.

Milkberry

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-16 12:16

Het is inderdaad zo, dat we de laatste weken steeds ontzettend vooruit zijn gegaan. En dan stagneert het weer even, en dan gaat het weer beter. Maar dat stagneren zit niet in mij. Ik kan daar gewoon erg slecht mee om gaan. Dan kom ik met het gevoel van mijn paard dat niks goed is gegaan. Terwijl alles eigenlijk goed gaat, behalve die diepe stretch in draf. En daar blijf ik dan een beetje in hangen.

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-16 12:23

Leren gaat gewoon niet met een rechte lijn... het is meer een golfbeweging en soms maak je een sprongetje en soms blijf je een tijdje op een plateau... niet daardoor gefrustreerd raken want zo werkt het nou eenmaal. Als je dan gaat verkrampen en gaat lopen prutsen om maar toch vooruitgang te krijgen dan kan je ook weer terugvallen... dus gewoon even ademhalen en kijken naar alles wat wel goed gaat.
Niet zelf blijven hangen maar even zelf ook afstand nemen en dan over paar weken nogmaals weer proberen.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-16 13:18

Welk oefeningen neem je mee in de stretch Milkberry?

Milkberry

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-16 13:26

Qua oefeningen kunnen we echt alleen de basis nog maar.
Dus stelling naar links en rechts op de lange zijde.
Voltes, achtjes, slangevoltes, voltes verkleinen/vergroten
Gebroken lijnen, diagonalen enz.
En sinds afgelopen les hebben we de keertwending om de voorhand meegepakt om hem wat soepeler te maken.
Verder doen we voordat ik opstap wat grondwerk (schouder binnen/buiten enz)

Meer dan dit kunnen we ook niet XD

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-16 14:06

Herkenbaar hoor Milkberry. Met Timo en het andere paard dat ik nu tijdelijk rij ga ik hard vooruit. Met Manolito gaat het tergend langzaam. Stretch in stap lukt goed; in draf en galop mag ik al blij zijn met boeghoogte. Leeftijhd en artrose maken het gewoon lastig en ik weet ook niet of ik ooit echt verder ga komen met Manolito. Werkhouding denk ik nog niet eens aan zolang de stretch niet in alle gangen bevestigd is. Om eerlijk te zijn denk ik ook niet dat ik dat nog ga meemaken dat we daar wel aan toe zijn. Maakt ook niet uit, ik ben al blij dat ik hem überhaupt nog kan rijden. Probeer te genieten van wat je allemaal al bereikt hebt.

Milkberry

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-16 14:21

Fijn advies Horseware! Bedankt :) ik ga proberen meer te genieten. Niet te veel streven naar meer.

In stap heb ik Kilian ook redelijk voor elkaar. Het KAN nog beter, maar hij blijft netjes met zijn neus onder zijn knie doorstappend over de gebroken lijn (vinden we het moeilijkst). In draf komen we daar heel af en toe. Tijdens de galop hoef ik nog niet aan stretchen te denken. Ben al blij als we 1 volte galop hebben overleefd XD
Maar ik hou de galop er wel bij, dat maakt hem soepeler.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-16 14:39

@ Sinpelman en anderen: maar natuurlijk kan een Arabo Fries uitstékend stofzuigen. Daar weet ik genoeg van! Een van mijn buren in mijn dorp fokt sportgerichte AraboFriezen. Een Arabo Fries is geen "volle" Fries (en ook niet zomaar een lukrake kruising tussen een Fries en een Arabier) maar een op sportiviteit geselecteerde en gefokte Fries met een bepaald minimaal aandeel Arabisch bloed (dit, om het uithoudingsvermogen te vergroten, de gangen te vlakken e nog zo een hele lijst).
De hele AB is ontstaan juist óm "de Fries" wat sportiever te maken, zodat zij ook beter in de sport (o.a. mensport mee kunnen komen).
Ik heb drie jaar met AraboFriezen gewerkt, met náme het voorwerk zoals longeren, al dan niet met balkjes. Heb er één bij gehad die magnifiek kon springen! Het zijn gewéldige paarden, echter kunnen een touch overgevoelig reageren.
De bekende para-menner Jacques Poppen heeft van genoemde buurman zijn onvolprezen champion menpaard PP (PéPé, op papier P. Pyriet) betrokken, een door buurman zelf gefokte Arabo Fries.
Elke Arabo Fries waar ik daar mee werkte heb ik aan de longe in alle overgangen gewéldig vwnw weten te krijgen, zonder iets anders dan de longeerhulp: de meesten zijn ontzettend opmerkzaam op stem en lichaamstaal. Mijn ervaring is juist dat er vaak aanvankelijk te hard werd rondgegaan (dus stuwend) ipv met te weinig impuls.
Laatst bijgewerkt door terpentijn op 12-01-16 14:50, in het totaal 1 keer bewerkt

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-16 14:45

@Horseware,

Over je benen.
Onze zitbeenknobbels, de dijen, de knieën en kuiten, oftewel onze zit, zijn de voornaamste delen waarmee we communiceren met een paard.
Deze delen horen altijd rustig, aangesloten, luisterend aan ons paard te liggen.
Hoe stiller en stabieler ze liggen hoe beter we ermee kunnen luisteren naar ons paard.
Hoe beter we kunnen luisteren naar ons paard hoe directer en precieser we kunnen reageren op dat wat het paardenlichaam ons zegt.
Ons paard voelt dat en gaat er op den duur meer en meer op rekenen dat we hem begrijpen, het krijgt steeds meer vertrouwen in ons.

Door het frutselen met sporen gebeuren er een aantal negatieve dingen.
Onze benen moeten zich verplaatsen en we moeten een deel van het contact verbreken, we voelen even niet meer het hele paard.
Het beinvloed je evenwicht en je ontspanning, ook die zijn essentieel om het hele paard te voelen.

Het prikje maakt dat het paard zich hiertegen moet afschermen, hij is er namelijk aan overgeleverd, zich afschermen is voor hem de enige manier om er mee om te gaan.
Laat je vriendin die achter je loopt je maar eens "besturen" met prikjes, je zult merken dat je je gevoel af sluit.
Je wordt hard net als wanneer je gekieteld wordt, je paard ook.
Voor prikjes wordt je paard steeds ongevoeliger, je hebt er steeds meer van nodig om door te dringen.
Dit gaat een steeds grotere invloed hebben op je mogelijkheid om te voelen en de communicatie met je paard wordt er steeds verder door verduisterd.

Wil je verder komen in je rijden dan is het essentieel voor je dat je je hier 100% op focussed.
Je rijdt heel fijn, je hebt veel bereikt, nu deze barrière slechten en je gaat met een enorme sprong voor uit.

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-16 15:44

Simpelman schreef:
@Horseware,

Over je benen.
Onze zitbeenknobbels, de dijen, de knieën en kuiten, oftewel onze zit, zijn de voornaamste delen waarmee we communiceren met een paard.
Deze delen horen altijd rustig, aangesloten, luisterend aan ons paard te liggen.
Hoe stiller en stabieler ze liggen hoe beter we ermee kunnen luisteren naar ons paard.
Hoe beter we kunnen luisteren naar ons paard hoe directer en precieser we kunnen reageren op dat wat het paardenlichaam ons zegt.
Ons paard voelt dat en gaat er op den duur meer en meer op rekenen dat we hem begrijpen, het krijgt steeds meer vertrouwen in ons.

Door het frutselen met sporen gebeuren er een aantal negatieve dingen.
Onze benen moeten zich verplaatsen en we moeten een deel van het contact verbreken, we voelen even niet meer het hele paard.
Het beinvloed je evenwicht en je ontspanning, ook die zijn essentieel om het hele paard te voelen.

Het prikje maakt dat het paard zich hiertegen moet afschermen, hij is er namelijk aan overgeleverd, zich afschermen is voor hem de enige manier om er mee om te gaan.
Laat je vriendin die achter je loopt je maar eens "besturen" met prikjes, je zult merken dat je je gevoel af sluit.
Je wordt hard net als wanneer je gekieteld wordt, je paard ook.
Voor prikjes wordt je paard steeds ongevoeliger, je hebt er steeds meer van nodig om door te dringen.
Dit gaat een steeds grotere invloed hebben op je mogelijkheid om te voelen en de communicatie met je paard wordt er steeds verder door verduisterd.

Wil je verder komen in je rijden dan is het essentieel voor je dat je je hier 100% op focussed.
Je rijdt heel fijn, je hebt veel bereikt, nu deze barrière slechten en je gaat met een enorme sprong voor uit.

Van sporen is t toch niet de bedoeling dat je je paard bij elke pas " prikt?? Alleen wanneer ik iets extra wil doorkomen gebruik ik de spoor..
Rij buiten nooit met sporen.. Maar ik rij wedstrijden en dan ben je verplicht met sporen te rijden..Ook zoiets raars _-:(

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-16 15:46

Biscaya, die regel is toch 2 jaar geleden afgeschaft?
Voorheen mocht je ook al met dummies rijden volgens mij.
Ik heb een mini knopje van sprenger. Laag op de hak en je zit er nooit onbewust mee in je paard, maar genoeg om wat extra mee in te kunnen komen.
Laatst bijgewerkt door Mungbean op 12-01-16 15:48, in het totaal 1 keer bewerkt

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-16 15:47

Sizzle schreef:
Biscaya, die regel is toch 2 jaar geleden afgeschaft?

Ik begreep dat je wel metalen dingetjes moest hebben om je enkel maar geen knop. Dus dan is het echt puur voor de sier.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-16 15:48

Zie edit: dummies inderdaad.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-16 15:48

Nee dat was eerder zo vanaf het M1. Tegenwoordig zijn sporen niet meer verplicht (ook die nepsporen niet). Ik had een paard dat supergevoelig was op het been en waar je echt niet met een spoor aan kon komen, daarvoor had ik toen speciaal die nepsporen gekocht.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-16 15:55

In het regelement staat inderdaad:
Het dragen van sporen is toegestaan in alle klasses maar niet verplicht.