Niet bitloos voor de wedstrijden = egoïstisch...

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Urielle

Re: Niet bitloos voor de wedstrijden = egoïstisch...

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 15:17

Nadya schreef:
Mijn paard was bv niet zo voorwaarts op mijn zit en been. Je kunt dan een zweepje gebruiken en hem elke keer een klap geven. Je kunt ook gaan grondwerken en gaan zorgen dat de plek waar je drijft gevoeliger wordt d.m.v. je lichaamstaal (jaja, dat kan en het werkt ook nog). Lachen
Snap je de nuance een beetje? Bij beiden reacties moet het paard ook reageren, dat klopt, maar het zijn twee totaal verschillende benaderingen. Het is maar waar je je beter bij voelt. Ja

Imo gaat dat op voor alle manieren van rijden.

Ik bedoel daarmee: stel ik ben bezig met wijken voor het been en mijn paard reageert niet op het been. Dan kom ik in met mijn spoor. Dat is onprettig. Het paard gaat opzij en wordt beloond doordat ik op dat moment niets meer doe. Paard legt de connectie dat als hij opzij gaat voor het been, hij zich het prettigst voelt. Hij leert niet van de druk, maar van de beloning door het wegvallen van de druk.

Nu doe ik het op zijn Parelli's. Mijn paard reageert niet op fase 1 dus ik voer op naar fase 4. Dat is onprettig. Het paard gaat opzij en wordt beloond doordat ik op dat moment niets meer doe. etcetera.

Dat is in feite precies hetzelfde, alleen doe ik het een vanuit het zadel en het ander vanaf de grond. Wat voor het paard precies hetzelfde is, want bij beide irriteer ik hem tot er reactie komt en bij de gewenste reactie wordt hij beloond door het wegvallen van de irritatie.

Dat gaat ook op voor het rijden met of zonder bit. Druk op de lagen, druk op de tong, druk achter de oren, druk op de neus... het gaat erom dat het paard geirriteerd wordt door ons en dat we belonen door de irritatie weg te nemen. Want het paard leert van de beloning, niet van de hulp. In feite kunnen we hem leren om aan te galopperen als we aan zijn linkeroor trekken en terug in draf te gaan bij het aanraken van zijn staart, zolang we op het juiste moment belonen.

Miran

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 15:17

Kijk, dit is fijn lezen Haha! .

Ik ben het met Alicia eens, al ontkom je een enkele keer ook niet aan wat dwang.
Het ultieme is het paard dat echt voor je wil werken, en je samen ook helder hebt wat je van hem vraagt. Zodra er dwang of andere negativiteit bij komt kijken, ziet het er al snel niet meer mooi uit.

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 15:19

*buigt* danku, danku...

Dwang en druk, daar komt het wel op neer, maar klinkt zo onvriendelijk. Dan vind ik motiveren een beter woord. Als ik iets van mijn paard wil, dan motiveer ik hem op zo'n manier dat hij niet anders kan/wil dan wat ik van hem vraag, omdat dat de makkelijkste weg is. Ik denk dat dat de essentie is van conditioneren.

Miran

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 15:21

Ik moet nu trouwens even denken aan een term van Mark Rashid, passive leadership. Paarden in de kudde volgen liever een leidmerrie die ze vertrouwen, die hun op een rustige manier bewezen heeft dat ze de leiding aan kan, dan een bijtende en meppende heks Duivel . Een goede leidende merrie heeft aan een halve blik genoeg, vanaf het begin, en bereikt het respect van de kudde niet door agressie. En zo zou het met mensen en paarden ook moeten zijn. Wat niet wegneemt dat je niet moet kunnen corrigeren, maar het is zoveel mooier als het paard iets doet voor je omdat jij dat vraagt, ipv uit angst voor de correctie.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 15:22

Miran schreef:
Kijk, dit is fijn lezen Haha! .

Ik ben het met Alicia eens, al ontkom je een enkele keer ook niet aan wat dwang.
Het ultieme is het paard dat echt voor je wil werken, en je samen ook helder hebt wat je van hem vraagt. Zodra er dwang of andere negativiteit bij komt kijken, ziet het er al snel niet meer mooi uit.

Heb je gelijk in, hoor, dat je niet helemaal ontkomt aan een keertje dwang. Zeker als je veiligheid in het gedrang komt of iets dergelijks. Maar ik neig meer naar de manier van echt samen werken op basis van wederzijds respect en vertrouwen. Als ik hem elke keer zou hebben gedwongen, zou onze samenwerking er heel anders uitzien. En laten we eerlijk zijn, die combinaties zijn er helaas ook. Verdrietig
De stelling dat een paard dan niets voor je zou doen, gaat echt niet op. Een paard is ondergeschikt en kiezen meestal voor de gemakkelijkste weg (op uitzonderingen na), dus.....

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 15:24

Dwang is confronterender voor de ruiter, motiveren klinkt wat leuker Knipoog maar het is in de praktijk wel hetzelfde dus eigenlijk houd je jezelf voor de gek Haha! Geeft niet, als je je er maar van bewust bent zo af en toe.

En ik denk niet dat mijn verstandhouding met Raimaer zo anders is dan die van Nadya met haar Sam Haha!

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 15:25

Alicia2u schreef:
*buigt* danku, danku...

Dwang en druk, daar komt het wel op neer, maar klinkt zo onvriendelijk. Dan vind ik motiveren een beter woord. Als ik iets van mijn paard wil, dan motiveer ik hem op zo'n manier dat hij niet anders kan/wil dan wat ik van hem vraag, omdat dat de makkelijkste weg is. Ik denk dat dat de essentie is van conditioneren.

Als ik mijn paard zou dwingen zou hij er niet zo relaxt onder blijven. Bij hem moest ik destijds ook echt door een dikke muur heen, maar met dwingen was ik er echt niet gekomen, hoor.
Nee, ik moest hem juist motiveren om achter die muur vandaan te komen......

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 15:25

Lovely schreef:
Ja precies, dat dacht ik dus ook. Maar waarom zou dat opeens anders zijn wanneer je een bit in doet?

Het hòeft niet anders te zijn, wanneer er ook bij een bit inderdaad sprake is van ontspanning en nageeflijkheid.

Maar veel mensen vergissen zich hierin en denken dat wanneer een paard schuimt (met bit), dat het paard dan 'dus' ook ontspannen en nageeflijk is ("schuim = goed"). En dàt hoeft dus niet zo te zijn.

Alleen de aanwezigheid al van een bit in de mond zet een paard aan tot kauwen en daarmee tot schuimen. Dat gebeurt gewoon zodra je iets op je tong legt (geldt ook voor mensen). Dit maakt het dus dat paarden met een bit over het algemeen meer kauwen en daarmee meer/sneller schuim aanmaken dan paarden met een bitloze optoming.

Verder kunnen paarden die gestresst zijn ook gaan schuimen, omdat ze overdreven kauwbewegingen maken of constant op het bit lopen te bijten of met hun tanden klapperen.

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 15:26

Dat is wat ik ook zei: een paard doet iets omdat dat de gemakkelijkste weg is. Dat is ook de reden waarom een compromis in leiderschap niet werkt: dat is een conflict situatie en voor beide partijen niet makkelijk. Je kunt geen 50/50 relatie hebben met je paard en het er zonder kleerscheuren vanaf brengen.
Voor sommige paarden is het makkelijker om te leiden, maar de meesten worden liever geleidn en gelukkig maar. Bedenk wat je met dat ene dominante paard allemaal in je trucendoos moet heb zitten om hem te overtuigen dat het voor hem echt makkelijker is om jou als leider te accepteren Knipoog

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 15:29

Lielle, zie jij echt de nuance niet tussen dwingen en motiveren? Bij dwingen push je, bij motiveren vraag je. Hoe zegt Parelli dat ook alweer:

''If your horse says no, you either asked the wrong question, or asked the question wrong."

Als je het je paard op de juiste manier vraagt, hoort hij mee te werken. Of jij doet als ruiter/begeleider iets verkeerd.
Dat is wat ik leer bij mijn lessen (ook in de dagelijkse praktijk trouwens). Lachen

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 15:31

Nadya schreef:
Alicia2u schreef:
*buigt* danku, danku...

Als ik mijn paard zou dwingen zou hij er niet zo relaxt onder blijven. Bij hem moest ik destijds ook echt door een dikke muur heen, maar met dwingen was ik er echt niet gekomen, hoor.
Nee, ik moest hem juist motiveren om achter die muur vandaan te komen......

Dus jij beweert dat je paard achter die muur vandaan is gekomen nadat jij hem enkel een paar dagen/weken/maanden/jaren in de wei hebt gezet zonder ernaar om te kijken of hem zelfs maar te hebben gezien. En toen je hem op een goede dag uit de wei viste waren alle problemen verdwenen?

Dwang en druk en motivatie zijn verschillende woorden voor hetzelfde, het ene woord klink gewoon wat vriendelijker dan het andere, maak jezelf geen illusies. Jij hebt dwang gebruikt om je paard uit zijn schulp te lokken. Jij hebt druk gebruikt om je paard uit zijn schulp te lokken. Jij hebt je paard gemotiveerd om hem uit zijn schulp te lokken.

Een zweep is druk, een spoor is druk, een teugel is druk (bitloos of niet), een neckring is druk, een snoepje is druk, een blik is druk, jou aanwezigheid is druk, de aanwezigheid van een ander paard is druk. Alles in de wereld van een vluchtdier draait om druk, er is geen ontkomen aan. (En vergeet nou niet dat druk, dwang en motivatie vrijwel hetzelfde zijn)
Laatst bijgewerkt door Alicia2u op 17-06-08 15:32, in het totaal 1 keer bewerkt

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 15:32

Ik snap wel wat je bedoelt, maar ik zeg dat je jezelf voor de gek houdt Haha! In beide gevallen wil je dat er iets gebeurt en je zorgt dat het gebeurt Pling Iedereen ziet hier dwang als iets negatiefs, en dat snap ik wel, maar noem het dan maar gehoorzamen Knipoog

Om nog een voorbeeld te noemen, ik stond Raimaer van de week te longeren en die wilde als een malloot gaan bokken. Dat mag ze nu niet ivm een blessure, en dus 'dwing' ik af dat ze dat niet doet. Motiveren kun je dat niet noemen, maar ik kan dus wel volstaan met een "Raimaer, niet doen". Dwingen in de nare betekenis van het woord hoef je bij haar niet te proberen, maar ik wil wel dat ze gehoorzaamt en in die zin dwing ik wel. Ze mag van mij niet bokken en dus gebeurt het niet. En dat accepteert ze omdat ze weet dat ik de leiding heb.

Alicia, exact!

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 15:36

Als jij vraagt je paard een bepaald iets te doen, dan neem je niet genoegen met iets totaal anders. Dat is dus dwang. Misschien wil je wel settelen voor een klein stapje in de goede richting, maar als jij je paard vraagt voorwaarts te gaan en hij gaat achteruit, dan ga je hem daarvoor niet belonen. Je beloond hem wel als hij bv stilstaat en zijn gewicht wat naar voren verplaatst (een stap in de goede richting). Blijft dwang: je houd niet op met vragen tot die (vaak minime) stap in de goede richting, anders heb je je paard zojuist iets heel anders aangeleerd.

'I will never, ever release on a brace.' Pat Parelli

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 15:39

En toch is Parelli imo niet zo soft Nadya. Als mijn paard bij de yoyo game bijv. niet op het vingertje achterwaarts gaat en hij wordt geconfronteerd met een zwiepend touw en evt. zelfs een clip tegen zijn harsens, dat is geen vragen. Is imo toch ook echt een vorm van dwang. het zou motivatie zijn als ik het er bij liet als hij op een fase 1 niet reageert (en dan kan ik er ook zeker van zijn dat hij binnen de kortste keren niet meer op een fase 1 reageert, want ik heb me geen goede leider getoond Clown )

In welke mate is dat anders dan: als je neit nageeflijk loopt komen je tong en/of lagen onder toenemende druk?

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 15:39

urielle en alicia, wij begrijpen elkaar.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 15:40

Neeeeeeee, Alicia, ik bedoel de nuance verschil tussen dwang en motivatie. Dwang klinkt niet meer als 'vraag' in mijn oren. Motivatie zie ik meer als vraag aan mijn paard. Natuurlijk heb ik wel eens de druk opgevoerd, aangezien hij vrij dominant kan zijn en veel eigen initiatief toont. Dat laatste zou gevaarlijk kunnen worden. Mijn paard vond het heel pittig om het leiderschap over te geven. Nog steeds bij vreemde mensen. Maar toen ik daar door heen kwam, kwam er zo'n samenwerkend, zachtaardig paard te voorschijn.
Ik zal ook niet ontkennen dat ik geen druk gebruik. Moet wel, doen we allemaal. Maar je hebt druk en DRUK. Vragen en DWINGEN.

Ik heb Sam gemotiveerd om eens verder te kijken dan zijn neus lang is. En vervolgens gekeken wat er precies met hem gebeurde (en hij met zichzelf). Ik weet niet hoe ik het moet uitleggen via internet. Heb een poging gedaan met diverse voorbeelden, als het niet overkomt, jammer. Dan weet ik het ook niet meer.... Knipoog

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 15:40

Dat is gewoon common horse sense vind ik.

Edit @ Nadya: Dan heb ik waarschijnlijk wat te snel gelezen. Ach, als verschil in woordkeus dan toch alles is, kun je nog steeds communiceren.

Natuurlijk streef je altijd naar een zo licht mogelijke hulp. Maar zelfs voor een PNH fase 1 kun je het woord dwang gebruiken, omdat mijn paard de consequentie voor het niet reageren op fase 1 weet. Vertel me niet dat je bij het aanleren niet minstens fase 3 of 4 nodig hebt gehad Knipoog
Laatst bijgewerkt door Alicia2u op 17-06-08 15:44, in het totaal 2 keer bewerkt

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 15:42

Parelli is ook helemaal niet soft, Urielle. Dat hoor je mij ook niet zeggen. Ik vind sommige dingen uit het Parelli programma veel te heftig voor mijn jonge, sensitieve paard. Naast de oefeningen, blijf ik ook altijd goed kijken naar de uitdrukking van mijn paard.

Uppojono

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 15:43

Mijn paarden staan 23 uur per dag gras, kuil en biks te eten. Kunnen doen waar ze zin in hebben, heerlijk languit in het zonnetje, spelen met vriendjes. Krijgen een flinke portie aandacht en worden vertroeteld alsof het m'n kinderen.. Maar ja, dat ene uurtje wat ik ze rij, doe ik idd met bit. Waarom? Idd omdat ik wedstrijden wil rijden. En dan ben ik nu een egoïst? Nou laat me dan maar lekker een egoïst zijn, mijn paarden hebben een heerlijk leven. Ik rij met zo weinig mogelijk druk van voren. Meer kan ik niet voor ze doen, helaas. Ik heb namelijk veel plezier in het rijden van wedstrijden. En als er idd harde bewijzen komen dat mijn manier van rijden veel schade geeft aan het paard, of in elk geval in sterkere mate dan het bitloos rijden, dan zou ik bitloos gaan overwegen..

mars_loves

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 15:45

Ik vind dat je maar gewoon moet kiezen,

Wedstrijden mét bit, óf gewoon ermee leven, en zonder bit rijden, maar dan ook geen wedstrijden.

Als ik eingelijk zonder bit zou willen rijden, maar het zou doen voor de wedstrijden, vind ik het maar raar...

Geef toe, zo verschrikkelijk veel stellen die wedstrijden ook niet voor Vork

Vork Mars Koe

mars_loves

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 15:47

Uppojono schreef:
Mijn paarden staan 23 uur per dag gras, kuil en biks te eten. Kunnen doen waar ze zin in hebben, heerlijk languit in het zonnetje, spelen met vriendjes. Krijgen een flinke portie aandacht en worden vertroeteld alsof het m'n kinderen.. Maar ja, dat ene uurtje wat ik ze rij, doe ik idd met bit. Waarom? Idd omdat ik wedstrijden wil rijden. En dan ben ik nu een egoïst? Nou laat me dan maar lekker een egoïst zijn, mijn paarden hebben een heerlijk leven. Ik rij met zo weinig mogelijk druk van voren. Meer kan ik niet voor ze doen, helaas. Ik heb namelijk veel plezier in het rijden van wedstrijden. En als er idd harde bewijzen komen dat mijn manier van rijden veel schade geeft aan het paard, of in elk geval in sterkere mate dan het bitloos rijden, dan zou ik bitloos gaan overwegen..

Je hebt inderdaad een punt, mischien rijden ze dan wel met bit, maar ik vind ook dat je geen egoïst bent omdat je 1 uurtje per dag met bit rijden, als ik het zo lees hebben jou paarden het super, en dat ze dan maar een uurtje met bit moeten rijden, dat is dan jammer... Vork

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 15:49

Ik rij met en zonder bit, ik rij zelfs zonder hoofdstel af en toe. Ik ben van mening dat een bitloos hoofdstel minstens zo streng inwerkt en net zoveel schade kan veroorzaken als een bit, in verkeerde handen. Ik rij met bit voor de verfijning, ik rij ook zonder bit voor de verfijning, het ligt eraan wat mijn doelstellingen zijn voor die dag en wat ik wil gaan verfijnen. Ik kies de juiste optoming voor het juiste doel.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 15:50

Lielle schreef:
Om nog een voorbeeld te noemen, ik stond Raimaer van de week te longeren en die wilde als een malloot gaan bokken. Dat mag ze nu niet ivm een blessure, en dus 'dwing' ik af dat ze dat niet doet. Motiveren kun je dat niet noemen, maar ik kan dus wel volstaan met een "Raimaer, niet doen". Dwingen in de nare betekenis van het woord hoef je bij haar niet te proberen, maar ik wil wel dat ze gehoorzaamt en in die zin dwing ik wel. Ze mag van mij niet bokken en dus gebeurt het niet. En dat accepteert ze omdat ze weet dat ik de leiding heb.

Nadya, wat noem jij dit dan? Ik heb kunnen volstaan met vragen, omdat we een geschiedenis van jaren hebben, maar als het nodig was geweest had ik het afgedwongen. Goedschiks of kwaadschiks, ze moest gaan stappen. En dat is dus dwang, en ik heb geen DWANG (om het in jouw termen te zetten) hoeven gebruiken omdat we die fase al lang gepasseerd zijn. Maar ik maak me geen illusies, zonder druk kom je nergens. En dan mag je het best motiveren of vragen noemen, maar eigenlijk houd je jezelf voor de gek. Het feit dat je het niet met een zweep erin slaat, betekent nog niet dat je niet dwingt.

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 15:52

Lielle schreef:
Lielle schreef:

Nadya, wat noem jij dit dan? Ik heb kunnen volstaan met vragen, omdat we een geschiedenis van jaren hebben, maar als het nodig was geweest had ik het afgedwongen. Goedschiks of kwaadschiks, ze moest gaan stappen. En dat is dus dwang, en ik heb geen DWANG (om het in jouw termen te zetten) hoeven gebruiken omdat we die fase al lang gepasseerd zijn. Maar ik maak me geen illusies, zonder druk kom je nergens. En dan mag je het best motiveren of vragen noemen, maar eigenlijk houd je jezelf voor de gek. Het feit dat je het niet met een zweep erin slaat, betekent nog niet dat je niet dwingt.

Dat is wat ik ook zei: het paard kent de consequenties van niet luisteren en kiest de makkelijkste weg. De uiterste consequentie zou jij, Nadya, waarschijnlijk als ''dwang' omschrijven, terwijl de feitelijke handeling 'vragen' is. Reken je je woordkeuze toe aan de handeling of de uiterste consequentie? Ik zie er namelijk geen verschil in.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 15:54

Ik noem dat 'even goed voor je paard zorgen', Lielle. Knipoog
Het was voor zijn eigen bestwil. Ik zie het niet als DWANG, nee hoor. Lachen
Als Raimaer niet mag bokken vanwege een blessure, moet jij even de slimste zijn en zorgen dat hij naar je luistert. Klaar.