paardrijden, dat is helemaal geen sport!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 19:04

nee darten en schaken noemt men een sport :')

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 19:17

_Bitje_ schreef:
nee darten en schaken noemt men een sport :')

Yep en die zijn duidelijker een sport dan het paardrijden dat veel ruitertjes doen. Iets met "competitief" en "volgens vastgestelde regels" kan een activiteit tot sport maken, maar paardrijden voldoet bepaald niet altijd aan die voorwaarden. Darten en schaken (en niet te vergeten dammen) voldoen echter wel keurig aan die criteria :D

Ik rij met regelmaat paard, doe dat als hobby, zowel dressuur als buitenritten, maar zeker niet als "sport". Ik doe niet aan competitie en ook niet aan (door anderen) vastgestelde regels. :P

Anoniem

Re: paardrijden, dat is helemaal geen sport!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 19:56

Haha, toen mijn vriendje een keer kwam kijken onverwachts (voor het eerst ooit) dacht ie eerst dat ik boos was dat ie was langs gekomen, omdat ik dus heel erg rood was. :D Hij kon op de een of andere manier niet eerst bedenken dat ik gewoon hard aan het werk was haha!

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 22:37

Waratje schreef:
Ik rij met regelmaat paard, doe dat als hobby, zowel dressuur als buitenritten, maar zeker niet als "sport". Ik doe niet aan competitie en ook niet aan (door anderen) vastgestelde regels. :P

Dat zeg ik ook. Paardrijden kan onder hobby en recreatie vallen. Maar ook onder sport, nl als je het in wedstrijdverband doet.
Ze laten op TV in en sportprogramma geen paardrijden zien, maar wel paardensport. :D

Overigens kun je regels ruim zien. Er zijn wel regels waar we ons aan houden in het algemeen en dat is hoe een zadel op een paard ligt en waar ongeveer zitten op de rug, we houden rekening met het paard (als het goed is), stijgen op een bepaalde manier op en af, daar zijn maar weinig variaties in, en de houding is ook min of meer voorgeschreven.
Er bestaat etiquette, er zijn "bakregels" etc. Het is niet zo vrijblijvend als het lijkt. Je gaat niet op zijn kont zitten met je handen boven het hoofd bv.
Dat valt niet onder "paardrijden". Als je onder noemer paardrijden wilt vallen wordt er toch een bepaald beeld verwacht....en dat is feitelijk gevormd naar regeltjes...

Solmyrkvi

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-11 19:30

voor degenen die paardrijden geen sport noemen moeten maar eens netjes anderhalf uur gaan doorzitten, wedden dat ze hun buikspieren dan voelen? paardrijden is zelfs ee nfull body sport, nee je krijgt er geen conditie van maar wel mooie spieren.

Ik heb vorige week mijn moeder op een paard gezet en een paar rondjes laten stappen, toen vond ze het ineens een sport:P

bij paardrijden is het gewoon de bedoeling dat het er makkelijk uitziet, alsof iedereen het kan

wel doe ik naast paardrijden hardlopen en ga ik naar de sportschool maar ik merk wel dat ik heb paardgereden als ik daarvoor 2 weken niet gereden heb

paardrijden is trouwens wel een sport die echt zin heeft, de bal word niet blij als hij in het net komt, een paard wel als hij netjes word gereden en lekker ontspannen is. :')

meniekske

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-11 06:52

Ik vind paardrijden toch echt wel een sport hoor..
Want als ik een lange tijd niet heb gereden heb ik me toch een spierpijn...
Maar ook vind ik dat je in sommige gevallen toch ook wel een soort van conditie moet hebben hoor.

Ina_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 21:10

Ik vind paardrijden ook wel echt een sport, maar ik hoor zovaak dingen zoals: ' Maar het paard doet al het werk! ' of ' je hoeft alleen maar aan de teugels te trekken ', dat soort dingen. Vroeger ging ik daar dan altijd flink tegenin, maar inmiddels heb ik het opgegeven en praat ik maar gewoon mee, of ik zeg dat ze best een keertje komen mogen rijden, dan piepen ze wel anders! :D

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 21:54

Lusitana schreef:
Waratje schreef:

Dat zeg ik ook. Paardrijden kan onder hobby en recreatie vallen. Maar ook onder sport, nl als je het in wedstrijdverband doet.
Ze laten op TV in en sportprogramma geen paardrijden zien, maar wel paardensport. :D

Overigens kun je regels ruim zien. Er zijn wel regels waar we ons aan houden in het algemeen en dat is hoe een zadel op een paard ligt en waar ongeveer zitten op de rug, we houden rekening met het paard (als het goed is), stijgen op een bepaalde manier op en af, daar zijn maar weinig variaties in, en de houding is ook min of meer voorgeschreven.
Er bestaat etiquette, er zijn "bakregels" etc. Het is niet zo vrijblijvend als het lijkt. Je gaat niet op zijn kont zitten met je handen boven het hoofd bv.
Dat valt niet onder "paardrijden". Als je onder noemer paardrijden wilt vallen wordt er toch een bepaald beeld verwacht....en dat is feitelijk gevormd naar regeltjes...

Wat jij hier "regeltjes" noemt, noem ik nette omgangsvormen en respect voor mijn paard. De bakregels zijn voor mij niet bijzonder van belang, meestal heb ik de bak voor mij alleen :P
Opstappen doe ik in ieder geval niet zoals wordt voorgeschreven door het ruiterbewijs of de manege, ik gebruik een opstapblok. Houding van de ruiter is ten bate van het paard, niet ten bate van iemands idee over hoe het eruit moet zien. Om eerlijk te zijn zal het aan mijn derriere oxideren wat anderen voor beeld verwachten van mijn paardrijden, de enige waar ik verantwoording naar afleg is het paard.....

concetto

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 21:58

Het is ook niet alleen een sport, maar vooral een levenstijl en een levenswijze!

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 22:00

concetto schreef:
Het is ook niet alleen een sport, maar vooral een levenstijl en een levenswijze!

Mwoah, uit de hand gelopen hobby volstaat, wat mij betreft, ook :+
Laatst bijgewerkt door Waratje op 30-06-11 22:24, in het totaal 1 keer bewerkt

Brittol

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 22:05

Sport of geen sport, maakt mij niet uit..
Voor mij is het ook meer een hobby, maar krijg wel genoeg beweging (erheen fietsen, uitmesten, rijden, poetsen, opzadelen, 3 uurtjes achter paard aanrennen om der te vangen.. Kom geen beweging te kort :') )

Kan niet echt wakker liggen om dat soort opmerkingen eigenlijk :+

Never_Mind

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 22:11

Heb verder het topic niet doorgelezen, maar ik kwam laatst het bewijs tegen dat het net zo goed een sport kan zijn :P
We hadden nl een soort hulpboek voor bio voor bij tentamens/examen (biodata).
En daarin staat een pagina met hoeveel energie je per minuut verbrandt bij heel veel sporten.
En met paardrijden verbruik je soms nog meer dan bij voetbal! :P
Ligt er natuurlijk aan wat je doet (stap verbrand je natuurlijk minder dan in galop), dus het klopt niet altijd, maar gemiddeld genomen verbrand je dus meer..
En aangezien je dit boek ook bij je examen erbij mag hebben, ging ik er wel vanuit dat dit klopt :P

concetto

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 22:22

Brittol schreef:
Voor mij is het ook meer een hobby, maar krijg wel genoeg beweging (erheen fietsen, uitmesten, rijden, poetsen, opzadelen, 3 uurtjes achter paard aanrennen om der te vangen.. Kom geen beweging te kort :') )

grinnik, dat maakt het eigenlijk topsport toch??

Brittol

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 22:25

concetto schreef:
Brittol schreef:

grinnik, dat maakt het eigenlijk topsport toch??

Voor mijn gevoel wel ja :')

Maar ik snap niet wat nou echt de meerwaarde is van het woordje sport ipv hobby.
Wat maakt het uit als het geen sport is? Mis je dan iets in je leven, dat je niet aan 'sport' doet :') .. Volgensmij weet je zelf wel beter hoeveel energie je verbruikt of wat voor een conditie je krijgt toch?

Serena_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-11 15:31

nOekiiej schreef:
Hee :wave:

Heel vaak hoor ik mensen van paardrijden is geen sport!
Het is een beetje rondhobbelen op paarden, kan iedereen toch!
En je word er helemaal niet moe van.

Ik reageer dan altijd terug van;
probeer het zelf dan eens!?

Laatst ook een discussie met een vriendin van mij.
Zij vond fietsen naar school wel een sport, maar paardrijden niet.
Ik word hier soms zo moe van dat die mensen maar blijven zeggen dat het geen sport is.
Maar het is wel een sport!
Meer mensen die dit ook meemaken of mensen die vinden dat het geen sport is?

sorry als het hier verkeerd staat, maar dit was het enigste met discussies

Ik zeg altijd maar zo:
Alle sporten die in dde Olympichse Spelen zitten zijn sporten, in dat geval i schaken geen sport, paardrijden en darten wel, + de normalere sporten natuurlijk

Serena_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-11 15:36

Olympische Zomersporten

Atletiek
Badminton
Basketbal
Boksen
Boogschieten
Gewichtheffen
Gymnastiek (turnen, ritmische sportgymnastiek en trampoline)
Handbal
Hockey
Honkbal
Judo
Kanoën (slalom en sprint)
Moderne vijfkamp
Paardensport
Roeien
Schermen
Schietsport
Schoonspringen
Softbal
Synchroonzwemmen
Taekwondo
Tafeltennis
Tennis
Triatlon
Voetbal
Volleybal (zaalvolleybal en beachvolleybal)
Waterpolo
Wielersport (baanwielrennen, BMX, mountainbiken en wegwielrennen)
Worstelen
Zeilen
Zwemmen
Dit is een lijstje met officiele Olymspische Sporten
Olympische Wintersporten

Alpineskiën
Biatlon
Bobsleeën
Curling
Freestyleskiën
IJshockey (in 1920 sport op de Zomerspelen)
Kunstschaatsen (in 1908 en 1920 sport op de Zomerspelen)
Langlaufen
Noordse combinatie
Rodelen
Schaatsen
Schansspringen
Shorttrack
Skeleton
Snowboarden

Voormalige Olympische sporten

Een aantal sporten hebben in de loop der tijd hun Olympische status verloren. Dit zijn:

Cricket
Croquet
Darten
Golf
Jeu de paume
Lacrosse
Motorbootracen
Pelota
Polo
Rackets
Roque
Rugby
Touwtrekken
Nu ziten er 2 sporten met paarden in: Polo en Paardensport, dus paardenrijden is een officiele sport

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-11 19:19

Serena_ schreef:
Nu ziten er 2 sporten met paarden in: Polo en Paardensport, dus paardenrijden is een officiele sport

Fout :P
Er staat paardenSPORT en polo in de lijst, er staat niet paardRIJDEN in die lijst. Bepaalde vormen van paardrijden zijn inderdaad sport, maar lang niet alle paardrijden is sport. Of kan ik volgend jaar meedoen aan een wedstrijd buitenrijden zonder competitie-element? :P

AmandaArt

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 12:36

Ik denk dat dus ook alleen mensen die zelf nooit hebben gereden dat zeggen. Die hebben nog nooit het zadel-nog-tussen-mijn-benen syndroom gehad. ;) ha ha, ik zou ze gewoon uitlaggen. Het zecht ook iets over hun, dat ze zo kunnen praten over iets waar ze gewoon niets van weten. :')

Dilan1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 12:43

Waratje schreef:
Serena_ schreef:

Fout :P
Er staat paardenSPORT en polo in de lijst, er staat niet paardRIJDEN in die lijst. Bepaalde vormen van paardrijden zijn inderdaad sport, maar lang niet alle paardrijden is sport. Of kan ik volgend jaar meedoen aan een wedstrijd buitenrijden zonder competitie-element? :P

Maar da's in principe met alles toch?

Dat voetballen wat ik op school deed, bij gym bijvoorbeeld, noem ik echt geen sport :')

Desireex

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 15:49

Je gebruikt bij paardrijden gewoon heel veel spieren. Je spieren worden wel korter van paardrijden maar dat wil niet zeggen dat het geen sport is:D

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 16:00

Om te kunnen zeggen of paardrijden voor jouw een sport is moet je jezelf eerst de vraag stellen wat sport voor jouw inhoud en wat je er mee wil bereiken. Pas dan kun je oordelen of paardrijden in jouw ogen een sport is.

Voor mij is het een sport omdat ik zodra ik aan het rijden ben (ook tijdens het verzorgen maar dat staat hier niet ter discussie dus laat ik buiten beschouwing) de wereld om mij heen kan vergeten en ik lekker met mijn lijf bezig ben.
Toch loop ik ook nog hard. Niet zozeer omdat paardensport mij niet genoeg voldoening geeft, maar omdat ik vind dat zodra je wat van je paard verlangt je het verschuldigt bent aan je paard ook aan jezelf te durven sleutelen.

Dat paardrijden een sport is is trouwens een feit zoals hier al vaker aangehaald. Wij mogen lekker rondtourent op onze paardjes naar de OS :D

pearlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 16:09

Mijn definitie van sport is: lichamelijke inspanning, al dan niet in competitieverband. (recreatiesport is namelijk ook sport ;))
Dus in mijn ogen is paardrijden wel degelijk een sport! Je krijgt er zowel conditie van als spieren.

Mensen die zeggen: rondhobbelen op een paard kan iedereen. Ja dat klopt in principe. Iedereen die zelfstandig kan zitten kan ook rondhobbelen op een paard. Rondhobbelen is dan ook niet hetzelfde als rijden... en dát kan weer niet iedereen zomaar!

Aluciene

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 17:58

:j Voor mij is het wel degelijk een sport haha, ik ben weer aan het rijden na ± 10 jaar niet meer intensief gereden te hebben maar ik voel het aan al mijn spieren, ook mijn conditie gaat beetje bij beetje vooruit ;)

Gaellevdn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-11 18:31

Ik heb het ook al een paar keer gehoord! Mijn turnleraar lachte mij uit, omdat ik zei dat paardrijden een sport is! Ik denk dat veel mensen het onderschatten. Als ik een uur aan een stuk intensief rijd, dan ben ik echt wel kapot. En je gebruikt wel degelijk spieren bij paardrijden :D

cass1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-11 18:58

Ach, het ligt er ook een beetje aan hoe je rijd. Rij je een uur intensief of ben je lekker een ritje door het bos aan het maken waarvan je meer aan het stappen bent.
Ik maak me er niet meer zo druk om, ik weet zelf wel hoe het zit! ik heb vaak een rood hoofd als ik klaar ben dus dan heb ik wel degelijk geSPORT!