Wie durft er nog...

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Desperado_

Re: Wie durft er nog...

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-08 18:48

Met poetsen is desperado altijd heel vervelend en dan hoef ik alleen mn stem te verlagen en hij doet even weer normaal maar als hij dan weer veder gaat geef ik hem wel een tik op zn schouder.
in de buurt van zijn hoofd kom ik nooit en een schop geven zal ik ook niet doen.

Sassieja

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-08 18:52

Joto schreef:
Ik durf! Als mijn paarden iets doen wat niet door de beugel kan en stem werkt niet, krijgen ze best een tik.(alleen als ik zeker weet dat het dan ook helpt) Laatst beet mijn merrie in me bovenarm (Mazzel dat ik dikke jas aan had, maar voelde het wel) Nou dan krijgt ze er ook 1.

Bij mij ook, maar meestal is een goede waarschuwing genoeg (in vorm van een 'Eh!').
Maar als ze te ver gaat, mag ze het best weten.

Daarintegen moet ik bij veel mensen zeggen dat het gewoon geen wederzijds respect is, en mensen het vaak gewoon (niet willen?) zien, en je daar ook veel fout ziet gaan.

Ik heb het ook vaak genoeg gehad, dat er paarden aan de kliniek kwamen, waarvan de eigenaars gewoon bang zijn, gewoon omdat de paarden geen respect voor de eigenaars hebben, en dat zijn juist de paarden, waar je als je ze wel met respect behandeld, en ze vanaf het begin aan laat zien hoe jij het wilt, en wat de bedoeling is, waar je na een tijd het fijnste mee kunt werken.

Ik denk toch, dat 95% van de 'fouten van het paard' uiteindelijk toch bij de ruiter ligt.

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-08 20:26

Sassieja schreef:
Joto schreef:
Ik durf! Als mijn paarden iets doen wat niet door de beugel kan en stem werkt niet, krijgen ze best een tik.(alleen als ik zeker weet dat het dan ook helpt) Laatst beet mijn merrie in me bovenarm (Mazzel dat ik dikke jas aan had, maar voelde het wel) Nou dan krijgt ze er ook 1.

Bij mij ook, maar meestal is een goede waarschuwing genoeg (in vorm van een 'Eh!').

Daarintegen moet ik bij veel mensen zeggen dat het gewoon geen wederzijds respect is, en mensen het vaak gewoon (niet willen?) zien, en je daar ook veel fout ziet gaan.

Ik heb het ook vaak genoeg gehad, dat er paarden aan de kliniek kwamen, waarvan de eigenaars gewoon bang zijn, gewoon omdat de paarden geen respect voor de eigenaars hebben, en dat zijn juist de paarden, waar je als je ze wel met respect behandeld, en ze vanaf het begin aan laat zien hoe jij het wilt, en wat de bedoeling is, waar je na een tijd het fijnste mee kunt werken.

Ik denk toch, dat 95% van de 'fouten van het paard' uiteindelijk toch bij de ruiter ligt.

ja inderdaad Ja

xCill

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-08 21:33

Als mijn pony's echt niet luisteren pak ik ze wel aan hoor ik snap eigenlijk niet wat daar zielig aan is. Je moet ze natuurlijk niet in elkaar slaan, maar dat doet niemand met een beetje verstand Tong uitsteken

TiaraBungy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-08 21:37

alleen als mijn paardje het niet ''kan'' zien..
dus bijv. als hij zijn halstertouw aan het slopen is, krijgt hij een zachte ''schop'' met m'n scheenbeen tegen zijn buik..
dan denkt hij alleen maar: als ik dat doe, is dat geen fijn gevoel..
moet je natuurlijk wel elke keer doen anders is het niet echt duidelijk voor je paard..
slaan doe ik niet..

TiaraBungy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-08 21:40

saskiakefie schreef:
Sassieja schreef:

mee eens!!
paarden maken over het algemeen geen fouten.. want wat zijn fouten?
bijten, waar ze nog nooit eerder voor zijn gestraft?
slaan, door een verkeerde beweging van de ruiter?
ik vind dat elk probleem een reden heeft, hoeft geen groot iets te zijn.. maar er is altijd wel wat.. ook de naturals doen dat wel eens verkeerd..
ik ben geen natural denk ik.. maar doe wel aan MR.. en vind ik erg goede methode.. (maar daar gaat 't nu niet over Tong uitsteken )

sjaslique

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-08 21:42

Ik durf ook...onlangs nog bij een paard, ik wil zijn stal uitlopen en hij haalt gericht naar mij uit, toen heb ik toch even terug uitgehaald met daarbij een verheffende stem. Ik geef echt niet zomaar een tik of wat, maar bij ongehoord gedrag ben ik wel duidelijk.

Borg

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-08 20:49

Onopgevoede paarden zijn pas echt gevaarlijk!
Die denderen zo over je heen of bijten...
Dus ik durf ook wel een opvoedende mep uit te delen. Eenmaal goed opgevoed heb je er een heel paardenleven plezier van en kun je het daarna vaak met stemverheffing af.

ReflexionS

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-08 21:33

Natuurlijk moet je een corrigerende tik kunnen uitdelen. Zo gaat dat in de kudde ook, maar daar trappen de paarden elkaar ook niet in elkaar. Dus ik denk niet dat je als eigenaar je paard een "pak rammel" moet geven. Een tik moet kunnen mits op het juiste moment!!

Fabienne_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-08 23:00

Ik durf ook wel hoor, vind het alleen soms lastig in te schatten of het mijn fout is of dat paard gewoon loopt te klooien omdat ik manegeruiter bent. Ik zal daarom ook altijd eerst het op andere manier proberen op te lossen. Wat ik eigenlijk veel moeilijker vind om te doen, is mijn handinwerking. Ben al snel bang dat ik te hard ben in de mond, terwijl ik juist vaak te horen krijg dat ik mijn handen te stil heb en dus meer moet spelen Clown