Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
Joto schreef:Ik durf! Als mijn paarden iets doen wat niet door de beugel kan en stem werkt niet, krijgen ze best een tik.(alleen als ik zeker weet dat het dan ook helpt) Laatst beet mijn merrie in me bovenarm (Mazzel dat ik dikke jas aan had, maar voelde het wel) Nou dan krijgt ze er ook 1.
Sassieja schreef:Joto schreef:Ik durf! Als mijn paarden iets doen wat niet door de beugel kan en stem werkt niet, krijgen ze best een tik.(alleen als ik zeker weet dat het dan ook helpt) Laatst beet mijn merrie in me bovenarm (Mazzel dat ik dikke jas aan had, maar voelde het wel) Nou dan krijgt ze er ook 1.
Bij mij ook, maar meestal is een goede waarschuwing genoeg (in vorm van een 'Eh!').
Maar als ze te ver gaat, mag ze het best weten.
Daarintegen moet ik bij veel mensen zeggen dat het gewoon geen wederzijds respect is, en mensen het vaak gewoon (niet willen?) zien, en je daar ook veel fout ziet gaan.
Ik heb het ook vaak genoeg gehad, dat er paarden aan de kliniek kwamen, waarvan de eigenaars gewoon bang zijn, gewoon omdat de paarden geen respect voor de eigenaars hebben, en dat zijn juist de paarden, waar je als je ze wel met respect behandeld, en ze vanaf het begin aan laat zien hoe jij het wilt, en wat de bedoeling is, waar je na een tijd het fijnste mee kunt werken.
Ik denk toch, dat 95% van de 'fouten van het paard' uiteindelijk toch bij de ruiter ligt.
saskiakefie schreef:Sassieja schreef:Ik durf! Als mijn paarden iets doen wat niet door de beugel kan en stem werkt niet, krijgen ze best een tik.(alleen als ik zeker weet dat het dan ook helpt) Laatst beet mijn merrie in me bovenarm (Mazzel dat ik dikke jas aan had, maar voelde het wel) Nou dan krijgt ze er ook 1.
Bij mij ook, maar meestal is een goede waarschuwing genoeg (in vorm van een 'Eh!').
Maar als ze te ver gaat, mag ze het best weten.
Daarintegen moet ik bij veel mensen zeggen dat het gewoon geen wederzijds respect is, en mensen het vaak gewoon (niet willen?) zien, en je daar ook veel fout ziet gaan.
Ik heb het ook vaak genoeg gehad, dat er paarden aan de kliniek kwamen, waarvan de eigenaars gewoon bang zijn, gewoon omdat de paarden geen respect voor de eigenaars hebben, en dat zijn juist de paarden, waar je als je ze wel met respect behandeld, en ze vanaf het begin aan laat zien hoe jij het wilt, en wat de bedoeling is, waar je na een tijd het fijnste mee kunt werken.
Ik denk toch, dat 95% van de 'fouten van het paard' uiteindelijk toch bij de ruiter ligt.