Uit de Taboe!!! Ruiters met overgewicht

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Qimm

Re: Uit de Taboe!!! Ruiters met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-06 17:55

runningkawa schreef:
Ik denk dat je het toch wel merkt
Oren in de nek met zadelen, niet stilstaan met zadelen en opstijgen.
Niet vrolijk lopen onder het rijden, maar steeds de oren ver naar achteren.

Want ik kan me niet voorstellen dat een paard met pijn of veel ongemak vrolijk met de oortjes erop loopt

Lijkt mij ook..

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-06 17:59

runningkawa schreef:
Want ik kan me niet voorstellen dat een paard met pijn of veel ongemak vrolijk met de oortjes erop loopt

Maar het slijten van de gewrichten door zware belasting (gewicht óf te zware oefeningen)
dat voelen ze nu nog niet toch? Dat komt later pas....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-06 18:03

Ik denk dat als je zo zwaar bent dat daardoor de gewrichten echt zouden slijten dat hij wel degelijk ongemak heeft.
Misschien op dat moment nog geen pijn, maar toch ook geen prettig gevoel.
Tenminste ik ben ook niet blij als ik zo zwaar moet tillen dat het teveel voor me is en kijk dan niet happy. Ook al doet het dan nog geen pijn.
Een paard lijkt me daarin niet anders

lindsey

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-06 18:35

Toch denk ik dat het niet altijd duidelijk te zien is.

Manegepaard waar ik veel op rij doet altijd zijn oren heel dreigend naar achteren tijdens het opzadelen. Ben ik dan te zwaar? Denk het niet. Het is namelijk een groot zwaar gebouwd paad van +/- 1.73 en hij doet het ook bij lichtgewichten.

Overigens blijft hij keurig stilstaan bij het opstappen. Met rijden loopt hij ook goed maar wil inderdaad wel eens chagrijnig kijken naar andere paarden.

Ook reed ik veel op een grote pony waar ik nu niet meer op rijd omdat ik daar nu echt te zwaar voor ben. Die pony begroette je altijd vrolijk. Had altijd de oren naar voren bij het rijden. Tijdens het rijden gebruikte hij zijn rug ook goed en was er echt nergens aan te zien dat ik te zwaar was maar met opstappen deed hij wel altijd een stapje opzij. Dan had hij toch moeite met mijn gewicht/niet lenig zijn. Vlak na het opstappen maakte hij zijn rug ook altijd heel eventjes helemaal bol net of hij zoiets had van oef best zwaar. Heb ook wel eens gehoord van iemand dat ik hem beter aan het werk zette dan iemand anders omdat hij bij mij meer opengesperde neusgaten had dan bij iemand anders. Het was als een compliment bedoeld maar ik voelde mij gelijk schuldig. Oei hij moet harder werken omdat ik zwaarder ben dan die andere persoon. Die opengesperde neusgaten is wel iets wat je op het paard niet kan zien. Die pony kuchtte wel eens in het begin bij het aandraven. Had ook altijd het idee dat hij dit vaker bij mij deed dan bij iemand anders. Kortom ik voelde mij niet meer prettig op de pony.

Denk dus dat niet alle paarden het aangeven door chagrijnig te zijn met opzadelen. En dat ze vrolijk zijn als ze je zien.....Tsja tenslotte komt het voer ook bij jou vandaan.

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-06 19:16

Chagerijnig met opzadelen kan nog tig andere redenen hebben behalve dat hij/zij de ruiter te zwaar vind.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-06 19:40

Klopt
Maar heel vaak wel een aanwijzing dat er iets niet fijn is.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-06 19:49

Ik heb niet alle 35 pagina's doorgelezen, maar wil toch even reageren.
Vaak wordt gezegt dat mensen die (te)zwaar zijn maar op een groot paard moeten zitten. Maarrrr grote paarden hebben over het algemeen ook lange ruggen? Moet daar dan een (te)zwaar persoon op zitten? Dan kun je beter een compacter paard hebben, dan een met een lange rug. Lange ruggen zijn des te kwetsbaarder.

Verder ben ik van mening, of je nou dik of dun bent, je in staat moet zijn om met de beweging van je paard mee te gaan. Als je licht bent en je werkt je paard tegen, is dat net zo vervelend als dat je zwaar bent. Als je zwaar bent, zit er alleen meer gewicht op dat de beweging tegen gaat.
Paardrijden is toch echt sport (ja, ook een buitenritje) en daar moet je toe in staat zijn. Als jij niet fatsoenlijk kunt zitten en met je paard mee bewegen, en er als een zoutzak ophangt, dan moet je imo niet op een paard stappen.
Enigzins een conditie hebben om het goed vol te houden ben je imo aan je paard verplicht.

Ik vind te zware ruiters ook een storend beeld. En dan kun je op een Tinker of Haflinger zitten, dat maakt je gewicht echt niet minder. En dus de belasting van je paard ook niet.

Bovenstaande opmerkingen zijn absoluut niet kwetsend, bot of onbeschoft bedoeld, het is just my humble opinion. Ja

Oh ja, ik weet niet of deze vraag/opmerking al voorbij is gekomen, zo ja, negeer hem dan maar Knipoog
Maar wat vinden jullie ervan als bijvoorbeeld manege eigenaren te zware ruiters weigeren uit bescherming van hun paarden? Ik zou het niet eens zo gek vinden, als je in een ruitervakantiesblad kijkt, staat daar ook vaak als eis dat ruiters niet zwaarder dan 90 kilo mogen zijn.
Ook dit is geen rellende vraag, maar meer een opiniepeilig Knipoog

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-06 20:24

runningkawa schreef:
Klopt
Maar heel vaak wel een aanwijzing dat er iets niet fijn is.

Dat zei ik dus Tong uitsteken
Als een paard dan sjaggie doet is er 'iets' aan de hand.

Lancome

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-06 20:36

Ik heb alle foto's in de profielen bekeken en ik zie er geen een combi bij wat niet zou kunnen, allemaal even mooie combi's waarvan de eigenaren van hun paarden houden. Daarnaast is dit Topic denk ik geopend om te discussieren over veel meer overgwicht dan wat ik in de profielen tegen kom. En helaas ben ik een leek en kan ik niet oordelen over mensen die bijvoorbeeld 150 kg wegen en dan gaan paardrijden. Dan kunnen we beter een paardenfysio of dierenarts (iemand hier op Bokt?) raadplegen in plaats van met elkaar te gissen wat wel en niet kan. Een ding weet ik wel, niemand heeft het recht om iemand anders zomaar ongevraagd te bekritiseren en zijn/haar liefde voor de paardensport te ontnemen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-06 20:51

Berdien schreef:
Oh ja, ik weet niet of deze vraag/opmerking al voorbij is gekomen, zo ja, negeer hem dan maar Knipoog
Maar wat vinden jullie ervan als bijvoorbeeld manege eigenaren te zware ruiters weigeren uit bescherming van hun paarden? Ik zou het niet eens zo gek vinden, als je in een ruitervakantiesblad kijkt, staat daar ook vaak als eis dat ruiters niet zwaarder dan 90 kilo mogen zijn.
Ook dit is geen rellende vraag, maar meer een opiniepeilig Knipoog

Ik vind dat eigenlijk best heel verantwoordelijk. Manegepaarden krijgen allerlei ruiters op hun rug, van heel goede tot heel slechte, kan me voorstellen dat je dan wel zegt: er zit een maximaal gewicht aan, het gaat tenslotte toch om de ruggen van paardjes die dag in, dag uit ontzettend zwaar werk doen, eindeloos geduld hebben en alles iedere keer maar pikken... ik weet zeker dat 75% van de privépaarden dat niet aan zouden kunnen. Vind het dan wel eerlijk om ze niet zwaarder te belasten dan nodig is, ze hebben het al zwaar genoeg...

jasmijntje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-06 21:51

Ik ken een paard die gewoon wegloopt als de ruiter op wil stappen....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-06 21:53

Die is niet subtiel dan... lijkt me een duidelijk signaal!

jasmijntje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-06 22:03

ja.. zou leuk zijn als de ruiter dat ook zou zien

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-06 22:14

Tja, je hebt nou een keer mensen die steken hun kop echt in het zand... al doet het overgrote deel dat niet, hoor..

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-06 22:16

Berdien schreef:
Verder ben ik van mening, of je nou dik of dun bent, je in staat moet zijn om met de beweging van je paard mee te gaan. Als je licht bent en je werkt je paard tegen, is dat net zo vervelend als dat je zwaar bent. Als je zwaar bent, zit er alleen meer gewicht op dat de beweging tegen gaat.
Paardrijden is toch echt sport (ja, ook een buitenritje) en daar moet je toe in staat zijn. Als jij niet fatsoenlijk kunt zitten en met je paard mee bewegen, en er als een zoutzak ophangt, dan moet je imo niet op een paard stappen.

En hoe moet je dan leren paardrijden?? Blond

Berdien schreef:
Ik vind te zware ruiters ook een storend beeld. En dan kun je op een Tinker of Haflinger zitten, dat maakt je gewicht echt niet minder. En dus de belasting van je paard ook niet.
Bovenstaande opmerkingen zijn absoluut niet kwetsend, bot of onbeschoft bedoeld, het is just my humble opinion. Ja

Weet je, de oorspronkelijke vraag van TS was hoe ruiters met overgewicht er zelf mee omgaan.
Wat jij een storend beeld aan iemand vind, zal me absoluut worst wezen. Hoezo niet bot bedoeld? Wat hoop je nu met zo'n opmerking te bereiken? Hamer

Twinkle81

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-06 22:16

Ik heb niet alle reactie gelezen, maar voor elke ruiter (zwaar of licht) is een geschikt paard te vinden. Voor een zwaardere ruiter zou eerder een wat zwaarder gebouwd, sterk paard passen dan zo'n iel paardje. Daarbij staat het niet mooi als een stevige ruiter op een heel iel paard gaat zitten. Zolang je, door overgewicht, niet zelf in je beweging gehinderd wordt, is er niets aan de hand. Als je zelf problemen hebt met bewegingen volgen doordat je overgewicht hebt, is het ook nadelig voor het paard en moet er dus wat aan gedaan worden.

Daarbij vind ik het persoonlijk heel belangrijk dat ook de ruiter een redelijke tot goede conditie heeft. Daar heeft gewicht ook weinig mee te maken.

lindsey

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-06 22:36

Ik vind het helemaal niet gek als maneges mensen boven een bepaald gewicht zeg 90 kg weigeren. Niemand heeft er wat aan als die paarden allerlei blessures oplopen.

Natuurlijk kunnen ze ook 1 of 2 paarden kunnen houden voor de echt zware of langere mensen onder ons. Het nadeel is dan weer dat deze paarden altijd de klos zijn. Er zijn genoeg zware personen dus dan zouden deze paarden nooit eens een makkelijk lesje met een lichtgewicht hebben.

Moet wel zeggen dat ik hard op weg ben naar die 90 kg. Ben de laatste tijd behoorlijk aangekomen en begin daar echt last van te ondervinden. . Tijd om op dieet te gaan dus en een extra stimulans om af te vallen is nooit weg. Haha!.

Hoewel ik niet denk dat het paard waar ik vaak op rij echt problemen heeft met mijn gewicht denk ik wel dat hij erg blij zou zijn als ik af zou slanken naar bijvoorbeeld 60 kg. Zou mijn manege vanaf morgen alle personen boven de 85 kg weigeren dan zou ik erg verdrietig en teleurgesteld zijn maar ik zou wel begrip hebben voor deze maatregel en er alles aan doen om zo gauw mogelijk weer paard te mogen rijden.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-06 22:45

Yamcha schreef:
Tja, je hebt nou een keer mensen die steken hun kop echt in het zand... al doet het overgrote deel dat niet, hoor..

ik denk juist dat het overgrote deel dat wel doet.
Dan niet alleen over het gewicht, maar ook bijv een passend zadel óf een ruiter die nogal vervelend op stapt.
Wanneer is een paard vervelend én wanneer loopt hij te kl*ten. Manegepaarden lopen vaak te kl*ten (reageren bijv niet op het been of springen niet aan in galop etc)en mogen de ruiters een tik geven.....zo wordt het geleerd op veel manege's.

Ik zal zelf ook genoeg fouten gemaakt hebben..... sommige weet ik, maar er zullen er ook zijn waar ik geen weet van heb. Geloof me, ik doe m'n best Knipoog

Wanneer je denkt dat iemand te zwaar is voor het paard, mag dat niet gezegd worden....... dat is kwetsend. Terwijl het paard niks kán zeggen......
Iedereen kan wel voorbeelden noemen van een ruiter die duidelijke signalen niet kan/wil zien......

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-06 22:58

Dat klopt, maar het is vaak ook de buitenwereld, hoor... ik ken een man, die rijdt met zweep en sporen, maar kan er gewoon niet mee omgaan. Die man is ontzettend gek met paarden, echt waar, hij adoreert ze gewoon... ik weet zeker dat als de instructeur hem zou vertellen dat hij het paard zeer doet met die zweep en sporen, dan gooide hij ze vandaag nog weg. Het is ook vaak een stuk onwetendheid van mensen.
Ik heb het ook vaak, dan sta ik aan de kant en zeg niks, ook omdat ik niet wil kwetsen (beetje laf, misschien, maar toch), soms ook omdat ik niet weet hoe ik iets moet zeggen, zo dat het wel aankomt, en toch geen mensen kwets. Op internet is dat toch makkelijker, je hebt die emoticons, en mensen zien je gezicht niet... pfff... vind het maar lastig, hoor...

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-06 23:11

Yamcha schreef:
Dat klopt, maar het is vaak ook de buitenwereld, hoor... ik ken een man, die rijdt met zweep en sporen, maar kan er gewoon niet mee omgaan. Die man is ontzettend gek met paarden, echt waar, hij adoreert ze gewoon... ik weet zeker dat als de instructeur hem zou vertellen dat hij het paard zeer doet met die zweep en sporen, dan gooide hij ze vandaag nog weg. Het is ook vaak een stuk onwetendheid van mensen.
Ik heb het ook vaak, dan sta ik aan de kant en zeg niks, ook omdat ik niet wil kwetsen (beetje laf, misschien, maar toch), soms ook omdat ik niet weet hoe ik iets moet zeggen, zo dat het wel aankomt, en toch geen mensen kwets. Op internet is dat toch makkelijker, je hebt die emoticons, en mensen zien je gezicht niet... pfff... vind het maar lastig, hoor...

Kun je die man niet op een subtiele wijze uitleggen dat hij zijn hulpmiddelen niet goed gebruikt en hiermee zijn paard pijn doet? Misschien kun je (met zijn toestemming) eens een stukje filmen zodat hij kan zíen wat er niet goed gaat, hij doet het immers niet expres verkeerd.
Als iemand een deur open wil maken en maar duwt en duwt en het lukt niet want je moet trekken aan de deur, dan wijs je diegene daar ook op lijkt me? ipv ze in onwetendheid te laten klungelen.

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-06 23:14

Ik kan me dat heel goed indenken.

maar er is ook een groot gebied tussen goed omgaan met paarden en paarden misbruiken/kwellen. Moet je in dat grijze gebied je overal mee gaan bemoeien omdat jij vind dat die ander het niet goed doet? Vaak zijn het toch zaken waarover de meningen verdeeld zijn...

Ik zal in dat geval pas wat zeggen als ik zeker weet dat de ruiter in kwestie er open voor staat, bijvoorbeeld als hij mijn mening vraagt.
Anders bereik je er alleen maar mee dat de ruiter boos wordt, hij gaat er dan echt niet over nadenken of hij wel goed bezig is.

Ik denk dat dit soort opmerkingen ook geldt bij overgewicht.

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-06 23:20

Dat probeer ik dus ook met mijn reactie's, natuurlijk wil iedereen het beste maar vaak weten mensen niet dat ze iets fout doen en soms weten ze wel dat er iets niet lekker zit maar weten ze niet wat.

Helaas heb ik gemerkt (en een OW gekregen maar dat terzijde) dat mijn posts op mensen kwetsend over komen terwijl ik alleen maar mensen wil overtuigen en inzicht geven wat ze doen.

Ik hoop dat jullie dat een beetje begrijpen en dat sommige dingen via de computer soms harder aankomen dan dat ik bedoel. Ik zal ook proberen om wat vriendelijker over te komen.

Sammy78

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-06 00:06

Berdien schreef:
Ik heb niet alle 35 pagina's doorgelezen, maar wil toch even reageren.
Vaak wordt gezegt dat mensen die (te)zwaar zijn maar op een groot paard moeten zitten. Maarrrr grote paarden hebben over het algemeen ook lange ruggen? Moet daar dan een (te)zwaar persoon op zitten? Dan kun je beter een compacter paard hebben, dan een met een lange rug. Lange ruggen zijn des te kwetsbaarder.

das toch echt onzin, het zijn niet alleen grote paarden met lange ruggen hoor, die heb je ook wel bij de kleinere paarden.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-06 09:03

beantsje schreef:
Ik kan me dat heel goed indenken.

maar er is ook een groot gebied tussen goed omgaan met paarden en paarden misbruiken/kwellen. Moet je in dat grijze gebied je overal mee gaan bemoeien omdat jij vind dat die ander het niet goed doet? Vaak zijn het toch zaken waarover de meningen verdeeld zijn...

Ik zal in dat geval pas wat zeggen als ik zeker weet dat de ruiter in kwestie er open voor staat, bijvoorbeeld als hij mijn mening vraagt.
Anders bereik je er alleen maar mee dat de ruiter boos wordt, hij gaat er dan echt niet over nadenken of hij wel goed bezig is.

Ik denk dat dit soort opmerkingen ook geldt bij overgewicht.

Ik denk juist dat het af en toe moet, dat iemand er wel over gaat nadenken....
Het is niet niks als je te horen krijgt dat je niet goed met je paard om gaat door wat dan ook.
kan mij niet voorstellen dat je dat links laat liggen.
Maar wanneer iemand érg subtiel is, dan leg je dat snel naast je neer. Meerdere dezelfde meningen, komen ook beter over. Dan moet je wel gaan twijfelen.
(eigenwijs niet meegeteld, maar dat is gewoon dom en egoistisch als het om dit soort dingen gaat) Het moet natuurlijk wel onderbouwd zijn!!!

Via de computer kan het ook hard aankomen, maar dan krijg je geen of minder "gezichtsverlies".
Kan me namelijk voorstellen, dat wanneer je op een stal staat en daar commentaar krijgt, je minder zin krijgt om heen te gaan.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-06 09:15

Charos schreef:

Helaas heb ik gemerkt (en een OW gekregen maar dat terzijde) dat mijn posts op mensen kwetsend over komen terwijl ik alleen maar mensen wil overtuigen en inzicht geven wat ze doen.

Een OW?
Aan de hand van deze discussie?? Bloos!