Yamcha schreef:Dat klopt, maar het is vaak ook de buitenwereld, hoor... ik ken een man, die rijdt met zweep en sporen, maar kan er gewoon niet mee omgaan. Die man is ontzettend gek met paarden, echt waar, hij adoreert ze gewoon... ik weet zeker dat als de instructeur hem zou vertellen dat hij het paard zeer doet met die zweep en sporen, dan gooide hij ze vandaag nog weg. Het is ook vaak een stuk onwetendheid van mensen.
Ik heb het ook vaak, dan sta ik aan de kant en zeg niks, ook omdat ik niet wil kwetsen (beetje laf, misschien, maar toch), soms ook omdat ik niet weet hoe ik iets moet zeggen, zo dat het wel aankomt, en toch geen mensen kwets. Op internet is dat toch makkelijker, je hebt die emoticons, en mensen zien je gezicht niet... pfff... vind het maar lastig, hoor...
Kun je die man niet op een subtiele wijze uitleggen dat hij zijn hulpmiddelen niet goed gebruikt en hiermee zijn paard pijn doet? Misschien kun je (met zijn toestemming) eens een stukje filmen zodat hij kan zíen wat er niet goed gaat, hij doet het immers niet expres verkeerd.
Als iemand een deur open wil maken en maar duwt en duwt en het lukt niet want je moet trekken aan de deur, dan wijs je diegene daar ook op lijkt me? ipv ze in onwetendheid te laten klungelen.