DVD met discussie over LDR uitgebracht door Ulhrike Tiel

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

jirina

Re: DVD met discussie over LDR uitgebracht door Ulhrike Tiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-06 16:40

"Tyrza schreef:
Wat betreft die gelaatsuitdrukkingen op bovenstaande foto's: de heb je bij ELKE methode!!

Bovendien zit er een amazone tussen die zeker weten geen LDR toepast. Kwestie van op het juiste moment van een verkeerd beeld een foto schieten."

1)Graag foto's van de klassieke methode met zelfde uitdrukking!
2) Over welke foto gaat het en wie rijdt het paard?

Tyrza

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-06 16:46

Ik ben geen fotograaf. Maar kan wel zeggen dat ik deze uitdrukkingen net zo vaak op klassieke stallen heb gezien. Deze uitdrukkingen uiten concentratie en inspanning.

Ik wil de amazone van de foto die ik bedoel niet in discrediet brengen, want ze wordt nu wel aangehaald als een of andere dierenbeul die LDR toepast. Het is in ieder geval iemand die bij mij destijds in het YR team heeft gezeten en waar ik heel goed bevriend mee ben.

jirina

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-06 16:50

"EN hier wat ik er nou mooi uit vind zien en happy athlete:"

foto1) uitgestrekte draf? Te kort in de hals, de neus zou moet openen naar voren zoals het de voorbeen doet.

foto4) is dit piaffe? Neus achter de loodlijn en volgens mij niet verzameld. (achterbeen vertikaal lijkt het, het is iets van de zijkant genomen). Misschien is het ook geen piaffe?

Mireille1970

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-06 16:51

De bekende klassieke school in stap, let op voorste paard...

http://www.hoefkatrol.com/images/Scannen.jpg

Mond open, Beweging niet zoals het hoort (telgang-spanning), stangteugel strakker dan trensteugel en foto wordt als voorbeeld genoemd voor klassieke rijkunst

http://images.google.nl/url?q=http://ww ... t_edge.jpg

Zelfs het grote voorbeeldboek, op de tekeningen van het voorbeeld der perfectie kijken ze niet blij

http://www.centaurvogelaar.nl/centaur.nsf/(Images)/1FE53F2ABBD4BD77C1256EC000554C3B/$FILE/Pict0031.jpg

PS en wat zijn die zwepen bovenlangs lang pff...

Mireille1970

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-06 16:53

Tyrza schreef:
Ik ben geen fotograaf. Maar kan wel zeggen dat ik deze uitdrukkingen net zo vaak op klassieke stallen heb gezien. Deze uitdrukkingen uiten concentratie en inspanning.

Ik wil de amazone van de foto die ik bedoel niet in discrediet brengen, want ze wordt nu wel aangehaald als een of andere dierenbeul die LDR toepast. Het is in ieder geval iemand die bij mij destijds in het YR team heeft gezeten en waar ik heel goed bevriend mee ben.

En die géén LDR rijdt... dit is waarschijnlijk alleen maar een moment dat het paard even moest reageren op beendruk en de hand op de plek bleef, dan loopt het paard er doorheen en krijg je heel even een knik... *klik* foto en je wordt bestempeld als dierenbeul vanwege een foto. Schandalig!!

Tyrza

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-06 16:55

Maw kunnen allemaal wel een foto zoeken waar het paard zijn bek open heeft, de ogen wat draait, etc.

Maar we kunnen ons ook praktisch in de materie verdiepen. Dus zelf kijken, voelen, etc. Daar kan je m.i. toch een veel duidelijkere conclusie uit trekken?

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-06 16:57

jirina schreef:
"EN hier wat ik er nou mooi uit vind zien en happy athlete:"

foto1) uitgestrekte draf? Te kort in de hals, de neus zou moet openen naar voren zoals het de voorbeen doet.

foto4) is dit piaffe? Neus achter de loodlijn en volgens mij niet verzameld. (achterbeen vertikaal lijkt het, het is iets van de zijkant genomen). Misschien is het ook geen piaffe?

Foto 1 van voren schuin genomen. EN beweging super, volgens boekje. Misschien iets achter de loodlijn, maar dan muggezift je over 1 cm. Vertel, is hij unhappy, is het afgedwongen, doet het hem zichtbaar pijn etc etc

Geen commentaar over foto 2 en 3?

Foto 4: passage laatste a-c lijn naar halthouden toe. Zie jij iets vervelends? Voelt dit paard zich rot na half uur losrijden ldr en 10 minuten proefje en rond de ring?

foto 5 enzo geen commentaar?

Mireille1970

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-06 16:58

Tyrza schreef:
Maw kunnen allemaal wel een foto zoeken waar het paard zijn bek open heeft, de ogen wat draait, etc.

Maar we kunnen ons ook praktisch in de materie verdiepen. Dus zelf kijken, voelen, etc. Daar kan je m.i. toch een veel duidelijkere conclusie uit trekken?

Mijn inziens is dat de énige manier om een oordeel te vellen die dieper gaat dan "ik vind dat geen mooie foto"...

arie53

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-06 17:50

SuperPepeijn schreef:
Citaat:
Ik zeg dat wat ik zie op de beelden van LDR (pijn, dwang, geen plezier), dierenbeulerij is.
De uitdrukking van een topatleet, is er nou ook niet bepaald een van iemand die net gehoord heeft dat hij de lotto gewonnen heeft.

De topatleet doet zich dit zelf geheel vrijwillig aan. Het paard daarentegen wordt geforceerd door mensen die niet willen of kunnen zien dat het paard fysiek en mentaal ernstig wordt aangetast in zijn normale functioneren. Op het moment dat dit aan de orde is, is er dus sprake van dierenbeulerij.
Omdat deze vorm van dierenmishandeling ook nog succes oplevert, meent men dat deze praktijken derhalve geoorloofd zijn.

AstraGirlie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-06 17:57

Je gaat Anky toch niet beledigen zeker? Haha, ik ben het volledig met je eens arie!

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-06 18:01

Tyrza schreef:

Oh, daarvoor hoef je niet te zoeken hoor. Ga naar een willekeurige manege of wedstrijd. Je komt handen, camera's en filmrolletjes tekort.

Mireille1970

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-06 18:22

Jovarna schreef:
Tyrza schreef:

Oh, daarvoor hoef je niet te zoeken hoor. Ga naar een willekeurige manege of wedstrijd. Je komt handen, camera's en filmrolletjes tekort.

Jammer genoeg wel ja * zucht *

arie53

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-06 18:27

Tyrza schreef:
Dat is nu eenmaal topsport, Arabesk.

Wat een drogreden. Bij de dressuur gaat het om de schoonheid en gratie van de natuurlijke bewegingen. In de topsport horen deze criteria in het bijzonder tot uitdrukking te komen.
Op lager niveau mag het er allemaal niet perfect uitzien, maar van de topruiters wordt juist verwacht dat zij wel wel in staat zijn om de gratie en schoonheid te presenteren. We leven nu in een omgekeerde wereld. De zgn. topruiters laten ons nu zien hoe men op brute wijze even een paard forceert en daarbij ook nog punten toucheert.
Dit soort ruiters en juryleden hoort niet eens in de paardensport, met de nadruk op sport, thuis.

arie53

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-06 18:30

Citaat:
Wedden dat als ik van jou 100 foto's schiet te paard ik er 70 kan maken waarbij jouw paard er strak en zielig etc etc uitziet (of je moet lange teugel stappen natuurlijk, maar ik ga er even vanuit dat ook jij thuis bezig bent om minimaal z dressuur te rijden kwa niveau)...

Waar wedden we om?

Tyrza

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-06 20:13

arie53 schreef:
Tyrza schreef:
Dat is nu eenmaal topsport, Arabesk.

Wat een drogreden.

Je kan het mooier maken dan het is, maar het is nu eenmaal zo. Zo waren de feiten toen en zo staan de feiten nu.

Neemt niet weg dat die dieren echt niet in de kreukels gereden worden. Ze moeten immers jaren mee en het zou zonde zijn dat al die jaren voorbereiding door dieronvriendelijk handelen teniet wordt gedaan. Integendeel. Wat je in de ring laat zien, dus je kunnen, je rijden, je happy athlete en de harmonie is je visitekaartje.

Harmonie in de ring krijg je echt niet door dieronvriendelijk handelen in de voorbereiding.

peninna

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-06 20:29

@Tyrza : Volgens mij kan je net zo goed tegen een muur praten. Het voordeel daarvan is, is dat je geen wederwoord krijgt. Want dit is geen discussie meer.

andafries

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-06 20:29

Tyrza schreef:

Heeft een paard tegenwoordig een bek ????

Tyrza

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-06 20:30

jah, en een kop en poten

Kom op, niet op elke slak zout leggen joh!

andafries

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-06 20:34

Ik volg deze discussie niet meer zo, dat jullie elkaar verrot schelden zal mij een rotzorg zijn . Maar een paard is voor mij nog een edel dier. Anders zakt deze discussie wel naar een tragisch dieptepunt.

Tyrza

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-06 20:37

*zucht*

dit gaat nergens meer over. Neem toch alles niet zo letterlijk.

Je moest eens weten hoe de paarden bij ons op stal op handen worden gedragen. Denk je dan echt dat zo'n dier wakker ligt als ik bek of kop zeg?

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-06 20:50

jjs schreef:
horseyfries schreef:
Jjs, je maakt telkens weer één grote fout: je denkt dat LDR datgene is wat je op plaatjes die door mensen geplaatst zijn die tegen LDR zijn ziet ..knip..

Heb trouwens vanmorgen weer héérlijk LDR getraind met een zeer blij en gelukkig paard wat constant de oortjes naar voren heeft, zalig hoor!

Ik weet niet wat jou defintie is van blij en gelukkig, die twee begrippen zijn allerminst van toepassing op deze beelden. Het doet er niet toe of het foto's zijn van voor of tegenstanders; het zijn foto's van LDR toegepast door onze topruiters.

Welke fout bega ik in hemelsnaam als ik dat afgrijselijk vindt????
Wat zie ik over het hoofd? Ben ik gek of ben jij gek?
Wat is er gebeurt met iemand die dit blij en gelukkig noemt?
Vinden we het zo normaal dat dit met dieren gebeurt???

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Bén je nou zo dom of doe je gewoon zo dom?

Lees mijn vorige post nog eens een keer en denk er deze keer ook nog eens over na voordat je weer onzin als dit uitkraamt?

Tyrza

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-06 20:51

Ah, foeballuh begint zo.

Ik ben weg, even onze jongens aanmoedigen Afbeelding

andafries

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-06 20:54

Nee dat denk ik ook niet dat het paard daar wakker van ligt. Maar als je nu zo over het paard gaat praten is het geen wonder dat de LDR tegenstand het over dierenbeulen heeft enzo . Wat ik trouwens klinklare onzin vindt degene die LDR rijdt is natuurlijk geen dierenbeul of iets dergelijks . Ik ben voorstander van klassiek dat blijf ik ook maar ik denk dat wil je in de topsport meerijden op dit moment LDR een streepje voor heeft . En steeds weer terug komen op foto's , ik zie vaak dezelfde . En er zitten wel tussen van dat ik denk moet dat zo , maar die zijn er klassiek ook wel te vinden, niemand is perfect , gelukkig niet want dan zou de wereld wel heel saai zijn.

horseyfries

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-06 21:04

andafries schreef:
Nee dat denk ik ook niet dat het paard daar wakker van ligt. Maar als je nu zo over het paard gaat praten is het geen wonder dat de LDR tegenstand het over dierenbeulen heeft enzo . Wat ik trouwens klinklare onzin vindt degene die LDR rijdt is natuurlijk geen dierenbeul of iets dergelijks . Ik ben voorstander van klassiek dat blijf ik ook maar ik denk dat wil je in de topsport meerijden op dit moment LDR een streepje voor heeft . En steeds weer terug komen op foto's , ik zie vaak dezelfde . En er zitten wel tussen van dat ik denk moet dat zo , maar die zijn er klassiek ook wel te vinden, niemand is perfect , gelukkig niet want dan zou de wereld wel heel saai zijn.

_/-o_

QQQQ

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-06 22:50

Ik loop een beetje achter met bijlezen (nog een kleine 20 pagina's ), maar wat me opviel is dat er altijd werd geroepen "ja da's een momentopname", toen "ja, dat zijn momentopnames" en vervolgens "men maakt zóveel foto's van LDR, sja dan krijg je veel van die slechte momentopnames".

Hadden jullie de afgelopen pagina's deze link al gehad?
http://www.youtube.com/view_play_list?p=EB0C1EF3C16588DB

Video's van 3-5 minuten lang "momentopnames". Ook veel onnodig grove hulpen: geen paard dat hele rare dingen doet, toch "hulpen" met de teugels van meer dan 25 cm (ellebogen steken ver achter de rug uit - of eerst de een, dan de ander... (flexen ).

Ga je gang, praat het maar weer goed...