https://www.youtube.com/watch?v=r2BpGd_BLrE
Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
irmaz schreef:In deze video zie je m.i. vrij duidelijk wat er gebeurd als je het paard constant achter de loodlijn rijdt. Ik heb altijd geleerd dat het paard zijn hoofd in draf stil houdt, in deze film zie je hem duidelijk een knikkende beweging maken in het nekgebied om de bewegingskrachten van de benen op te kunnen vangen. Je ziet ook dat naarmate het paard vermoeider wordt het hoofd meer gaat knikken. De ondertiteling verteld dat het paard nog niet sterk genoeg is en daar is dus m.i. precies waar het fout gaat![]()
Clasical schreef:Dit filmpje is mi de kop optillen in ‘oprichting’ en naar voren jagen.
Geen moment zie ik afwisseling in hoofd-hals houding,het paard loopt “bevroren” bovenin.
Hoe moet vanuit dit een correcte balans en gedragenheid ontstaan?
996981 schreef:irmaz schreef:In deze video zie je m.i. vrij duidelijk wat er gebeurd als je het paard constant achter de loodlijn rijdt. Ik heb altijd geleerd dat het paard zijn hoofd in draf stil houdt, in deze film zie je hem duidelijk een knikkende beweging maken in het nekgebied om de bewegingskrachten van de benen op te kunnen vangen. Je ziet ook dat naarmate het paard vermoeider wordt het hoofd meer gaat knikken. De ondertiteling verteld dat het paard nog niet sterk genoeg is en daar is dus m.i. precies waar het fout gaat![]()
Een stille aanleuning krijg je als de balans 100% goed is. Tot die tijd moet het paard voldoende draagkracht ontwikkelen waarbij de aanleuning niet altijd 100% stil is. Hoe ontwikkel je kracht? Door aan de spieren te zitten.
Geen paard wordt geboren met een stille aanleuning. Aanleuning is niet voor niets een meter van de africhtingsgraad.
Gezien dit een jong paard in opleiding is kun je geen 100% stille aanleuning verwachten. Zéker niet bij een paard met zoveel schwung en lossigheid.
996981 schreef:ikke schreef:Wat doet die kop dan achter de loodlijn???
Dat probeer ik overal uit te leggen... Gebrek aan kracht en gedragenheid.
ikke schreef:996981 schreef:
Dat probeer ik overal uit te leggen... Gebrek aan kracht en gedragenheid.
Ik heb altijd geleerd dat je dan in ieder geval van die kop af blijft en eerst zorgt voor een betere achterhand.
Maar ja, de kerel die me dat uitlegde is al bijna 20 jaar dood dus dat zal wel een achterhaalde opvatting zijn......
996981 schreef:Want als je alleen been geeft, maar aan de voorkant dit niet ontvangt gaat een paard dat van nature weinig aanspanning wil maken dit natuurlijk ineens uit zich zelf doen
De opvatting dat je niks aan de voorkant mag doen is echt kul. Het enige is dat je áltijd aan de achterkant moet beginnen. Vervolgens ga je dat aan de voorkant “perfectioneren”.
Van achter naar voren rijden noemt men het. Dat is niet omdat je alles wat je er achter in stopt aan de voorkant eruit laat lopen.
ikke schreef:996981 schreef:Want als je alleen been geeft, maar aan de voorkant dit niet ontvangt gaat een paard dat van nature weinig aanspanning wil maken dit natuurlijk ineens uit zich zelf doen
De opvatting dat je niks aan de voorkant mag doen is echt kul. Het enige is dat je áltijd aan de achterkant moet beginnen. Vervolgens ga je dat aan de voorkant “perfectioneren”.
Van achter naar voren rijden noemt men het. Dat is niet omdat je alles wat je er achter in stopt aan de voorkant eruit laat lopen.
Laat ik het dan iets anders formuleren: Ze vragen een kilo aan de voorkant maar ze kunnen aan de achterkant nog geen onsje geven.
Quote dezelfde kerel....
ikke schreef:Leg eens uit dan.
Clasical schreef:Begrijp het ook niet, paard kan de aanspanning nog niet volledig aan en kruipt daarom achter de hand?
En dan blijft men gewoon maar zo doorrijden?
Niet logisch voor mij
Clasical schreef:De van nature atletische bewegingen van dit paard maskeren enigszins de spanning in het lijf, ik zie veel spanning in de hals, nek rug en lendenen.
Geen idee waarom een jong paard die de balans nog niet heeft constant in een rigide halshouding word gereden.
Wanneer een paard al neigt achter de hand te komen wil je deze toch juist uitnodigen met wat lengte in de hals de hand naar voren te volgen?
Je kan er anders vanachter bij rijden wat je wil maar dan druk je het paard mi samen tussen hand en been.
Edit; een waarom moet er altijd op tempo gejakkerd worden met het idee dat je dan wel de achterhand eronder jaagt?
Balans voor de beweging zou ik zeggen, hier is ook prima aan te sleutelen in bv. de stap
MCE schreef:vindt vooral dat er veel in een houding getraind wordt terwijl spieropbouw/gedragenheid juist komt van meer ontspannen en de afwisseling in houding en tempi tussen door,
hier wordt denk ik teveel op het eindplaatje/wedstrijdhouding getraind, als je vanuit de achterhand werkt komt de hoofd hals houding als laatste in model
als je eerste de voorkant in het juiste plaatje wil zal de achterhand er moeilijker goed onder te krijgen zijn
@Clasical, me eens, de stap is voor de meeste een ondergewaardeerde gang om in te werken, terwijl het paard juist in de stap door de rust van de gang meer kan werken aan de balans
https://www.dressuur.nl/artikelen/algem ... ard/12429/
citat:
Aanspannen én ontspannen
Wanneer spieren een lange tijd achter elkaar aangespannen worden, dan resulteert dat in verkrampen. En eenmaal verkrampt werkt de training averechts, want daar wordt je paard slechter van. Te lang iets doen kan bijvoorbeeld zijn te lang in een gang rijden, te lang doorgaan op een oefening of te lang in dezelfde houding doorrijden. Als maatstaf zou je aan kunnen houden dat je de arbeidsfase niet langer dan vijf minuten laat duren en de ontspanningsfase wel tot vijf minuten kan rekken.
996981 schreef:MCE schreef:vindt vooral dat er veel in een houding getraind wordt terwijl spieropbouw/gedragenheid juist komt van meer ontspannen en de afwisseling in houding en tempi tussen door,
hier wordt denk ik teveel op het eindplaatje/wedstrijdhouding getraind, als je vanuit de achterhand werkt komt de hoofd hals houding als laatste in model
als je eerste de voorkant in het juiste plaatje wil zal de achterhand er moeilijker goed onder te krijgen zijn
@Clasical, me eens, de stap is voor de meeste een ondergewaardeerde gang om in te werken, terwijl het paard juist in de stap door de rust van de gang meer kan werken aan de balans
https://www.dressuur.nl/artikelen/algem ... ard/12429/
citat:
Aanspannen én ontspannen
Wanneer spieren een lange tijd achter elkaar aangespannen worden, dan resulteert dat in verkrampen. En eenmaal verkrampt werkt de training averechts, want daar wordt je paard slechter van. Te lang iets doen kan bijvoorbeeld zijn te lang in een gang rijden, te lang doorgaan op een oefening of te lang in dezelfde houding doorrijden. Als maatstaf zou je aan kunnen houden dat je de arbeidsfase niet langer dan vijf minuten laat duren en de ontspanningsfase wel tot vijf minuten kan rekken.
Ik ben het met je eens dat ze de houding relatief lang vragen in dit filmpje. Je weet echter niet of ze dit altijd doen, of voor de video. Je kunt daar dus niet over oordelen.
Edit: het filmpje duurt 13 minuten, waarbij duidelijk geknipt en geplakt is. Overgangen naar en van galop worden bijvoorbeeld niet getoond. Er is dus ongetwijfeld gestapt tussendoor. We weten dus niet hoe lang de aanspanning effectief gevraagd is.
996981 schreef:Clasical schreef:Begrijp het ook niet, paard kan de aanspanning nog niet volledig aan en kruipt daarom achter de hand?
En dan blijft men gewoon maar zo doorrijden?
Niet logisch voor mij
Als je spieren nooit vraagt aan te spannen worden ze niet sterker.
Dit stukje zal echt niet iedere dag op deze manier gevraagd worden.
Hoe zou jij het oplossen?
Want dat is wat ik zo jammer vind aan dit topic. Het is vooral bashen op wat anderen fout doen.
MarjanB schreef:Ik zou dit paard eerst tijd geven om op eigen benen te komen, terug in tempo langer en lager in de hals. Passen af laten maken en bovenlijn oprekken ipv nu al op het achterbeen. Dit is voor mij een voorbeeld waar het juist mis gaat met die enorm goed en ruim bewegende paarden. T is dan zo makkelijk om daarin mee te gaan in plaats van eerst leren dragen en sterker te worden.
MarjanB schreef:Ik zou dit paard eerst tijd geven om op eigen benen te komen, terug in tempo langer en lager in de hals. Passen af laten maken en bovenlijn oprekken ipv nu al op het achterbeen. Dit is voor mij een voorbeeld waar het juist mis gaat met die enorm goed en ruim bewegende paarden. T is dan zo makkelijk om daarin mee te gaan in plaats van eerst leren dragen en sterker te worden.
996981 schreef:MarjanB schreef:Ik zou dit paard eerst tijd geven om op eigen benen te komen, terug in tempo langer en lager in de hals. Passen af laten maken en bovenlijn oprekken ipv nu al op het achterbeen. Dit is voor mij een voorbeeld waar het juist mis gaat met die enorm goed en ruim bewegende paarden. T is dan zo makkelijk om daarin mee te gaan in plaats van eerst leren dragen en sterker te worden.
Oké, interessant. Hoe zou je een paard dat weinig verbinding wil maken van achter naar voor correct laten zakken in de hals?