Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling Deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-16 22:27

SinneJ schreef:
pol1 schreef:
Ik denk idd dat er een enorm verschil zit ( mentaal) tussen paarden die " gedwongen " hun werk doen of paarden die gemotiveerd aan de slag gaan! Met denk ik het verschil dat het " gedwongen " paard de " zweep" krijgt bij werkweigering en het gemotiveerde paard de beloning ( kan voerbeloning zijn/ of iets anders wat t paard prettig vind)...

En wat zeg jij van beide? Want dat hoeft geen of-of verhaal te zijn hoor.

Tja of-of verhaal heb ik geen ervaring mee.. Ik weet wel voorheen en dan heb ik t over 15 jaar geleden toen ik eigenlijk besef ik nu 0,0 verstand had van t wezen paard gebruikte ik ook de zweep vaker.. ( nog steeds weinig) maar achteraf gezien denk ik toch dat de paarden die ik toen had zich mentaal veel meer afgesloten hadden..Nu ik al jaren een andere weg in ben geslagen merk ik een enorme verandering in de band die ik nu heb opgebouwd met mijn paarden.. 1 paard heb ik nog uit de " oude" tijd en merk toch dat hij altijd onzekerder naar mij toe is gebleven..Veel meer spanning zelfs nu op zn 25 ste nog...

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-16 22:29

Simpelman schreef:
Afgezien van K heb ik nog niemand aangevallen.
Het hebben van een andere mening wil niet zeggen aanvallen, het geeft stof tot discussie, meer niet.

Maar het gaat me om de manier waarop je dat doet, ik heb andere normen en waarden in m'n omgang met mensen, het hebben van andere mening, ok. Stevig discussiëren, ok. Iemand genadeloos onderuit halen en vernederen, nee, dikke no go.
Verlaag je niet tot dit soort gedrag, het maakt duidelijk wie je bent.

SinneJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-16 22:29

pol1 schreef:
SinneJ schreef:

Tja of-of verhaal heb ik geen ervaring mee.. Ik weet wel voorheen en dan heb ik t over 15 jaar geleden toen ik eigenlijk besef ik nu 0,0 verstand had van t wezen paard gebruikte ik ook de zweep vaker.. ( nog steeds weinig) maar achteraf gezien denk ik toch dat de paarden die ik toen had zich mentaal veel meer afgesloten hadden..Nu ik al jaren een andere weg in ben geslagen merk ik een enorme verandering in de band die ik nu heb opgebouwd met mijn paarden.. 1 paard heb ik nog uit de " oude" tijd en merk toch dat hij altijd onzekerder naar mij toe is gebleven..Veel meer spanning zelfs nu op zn 25 ste nog...

Fijn dat jij dat zo ervaren hebt, het blijft zoeken he ;). Ik heb ook gewoon geluk met mijn paard denk ik, maar daar ga ik niet over uitweiden.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-16 22:31

pol1 schreef:
pol1 schreef:
Ik denk idd dat er een enorm verschil zit ( mentaal) tussen paarden die " gedwongen " hun werk doen of paarden die gemotiveerd aan de slag gaan! Met denk ik het verschil dat het " gedwongen " paard de " zweep" krijgt bij werkweigering en het gemotiveerde paard de beloning ( kan voerbeloning zijn/ of iets anders wat t paard prettig vind)...

Tja of-of verhaal heb ik geen ervaring mee.. Ik weet wel voorheen en dan heb ik t over 15 jaar geleden toen ik eigenlijk besef ik nu 0,0 verstand had van t wezen paard gebruikte ik ook de zweep vaker.. ( nog steeds weinig) maar achteraf gezien denk ik toch dat de paarden die ik toen had zich mentaal veel meer afgesloten hadden..Nu ik al jaren een andere weg in ben geslagen merk ik een enorme verandering in de band die ik nu heb opgebouwd met mijn paarden.. 1 paard heb ik nog uit de " oude" tijd en merk toch dat hij altijd onzekerder naar mij toe is gebleven..Veel meer spanning zelfs nu op zn 25 ste nog...[/quote]

Maar ook hier weer, het gebruik van een zweep... Hoe? Gebruik m als mepstok of als verlenging van je arm, aanwijsstokje...

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-16 22:32

Kadankovitch schreef:
Dan moet ik de stelling tegenspreken dat het paard het begrip 'gehoorzaamheid' niet kent. Juist dat begrip is bij een kuddedier het meest kenmerkend. Een hengst legt zijn wil op aan de zwakkere hengst. De leidende merrie legt haar wil op aan praktisch ieder lid van de kudde. Het is het kenmerkte aspect aan een kuddedier: hiërarchie. Hiërarchie bestaat niet zonder het begrip gehoorzaamheid. Het maakt kuddedieren meer geschikt om tot huisdier te worden gemaakt. Dat heeft het paard en de hond tot de meest beminde huisdieren gemaakt. Hun capaciteit tot gehoorzaamheid van huis uit.

Hengsten en leidmerries leggen naar mijn mening hun wil niet op in de zin van gehoorzaamheid, daar hebben ze de middelen niet voor, ze wekken slecht wijken op.
Ze dwingen niet "te doen" maar om "niet te doen".

Niet blijven staan lijkt op gehoorzamen te bewegen maar is slechts het uitwijken voor uitgeoefende druk.
Blijven staan is niet gehoorzamen te blijven staan maar uitwijken voor druk die het bewegen belet.

SinneJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-16 22:33

Simpelman schreef:
Kadankovitch schreef:
Dan moet ik de stelling tegenspreken dat het paard het begrip 'gehoorzaamheid' niet kent. Juist dat begrip is bij een kuddedier het meest kenmerkend. Een hengst legt zijn wil op aan de zwakkere hengst. De leidende merrie legt haar wil op aan praktisch ieder lid van de kudde. Het is het kenmerkte aspect aan een kuddedier: hiërarchie. Hiërarchie bestaat niet zonder het begrip gehoorzaamheid. Het maakt kuddedieren meer geschikt om tot huisdier te worden gemaakt. Dat heeft het paard en de hond tot de meest beminde huisdieren gemaakt. Hun capaciteit tot gehoorzaamheid van huis uit.

Hengsten en leidmerries leggen naar mijn mening hun wil niet op in de zin van gehoorzaamheid, daar hebben ze de middelen niet voor, ze wekken slecht wijken op.

Niet blijven staan lijkt op gehoorzamen te bewegen maar is slechts het uitwijken voor uitgeoefende druk.
Blijven staan is niet gehoorzamen te blijven staan maar uitwijken voor druk die het bewegen belet.

En vragen stellen is een manier om het beantwoorden te ontwijken?
Dit wordt door u steeds, en wel zeer kundig, herleid tot een taalprobleem.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-16 22:39

Ik heb afgelopen week weer een prachtig voorbeeld gezien hoe mind-set essentieel is met rijden.

Ik rij minimaal 2x per week met cavaletti in de bak. Nog niet 1 keer heeft mijn dier daar een meningsverschil over gehad met mij. Dat doen we gewoon.

Nu was mijn niewe bijrijder aan het rijden en ineens gaat ze in de staak voor het huppeltje, tot 3x toe.
Het was donker dus de juf zei: wellicht is ze in de war door de schaduw.
Ik heb ze onderbroken en de ruiter gezegt dat ze het ook ECHT moet willen, haar 'wil' moest in feite al aan de andere kant zijn.
Ze had na die opmerking geen problemen meer. Ook dat is mentale overredingskracht.

Overigens 'longeren' paarden elkaar als ze hun positie willen bevestigen. Ik vind dat geniaal om te zien.

Kadankovitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-16 22:40

SinneJ schreef:
pol1 schreef:

Ik zie inderdaad geen reden waarom het OF het een OF het ander moet zijn. Zoals Sizzly ook al wilde aantonen met haar voorbeelden, er zijn kleinen vormen van dwang waar we nauwelijks aandacht aan schenken, maar die op de keper geschouwd toch echt een vorm van [lichte] dwang inhouden. Ik deel de wens om het met zo min mogelijk druk te kunnen doen, maar ik kan het paard toch slechts belonen indien het dier het heeft uitgevoerd. Ik moet de spiraal als het ware ergens aan de gang zetten. Soms gaat dat met alleen een verzoek. Mijn paard komt met plezier naar mij toe. Soms moet ik toch iets duidelijker met wens overbrengen om het bij goed gevolg uitvoerig te kunnen belonen.
Een zeer interessante video! bedankt

SinneJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-16 22:41

Sizzle schreef:
Ik heb afgelopen week weer een prachtig voorbeeld gezien hoe mind-set essentieel is met rijden.

Ik rij minimaal 2x per week met cavaletti in de bak. Nog niet 1 keer heeft mijn dier daar een meningsverschil over gehad met mij. Dat doen we gewoon.

Nu was mijn niewe bijrijder aan het rijden en ineens gaat ze in de staak voor het huppeltje, tot 3x toe.
Ik heb ze onderbroken en de ruiter gezegt dat ze het ook ECHT moet willen, haar 'wil' moest in feite al aan de andere kant zijn.
Ze had na die opmerking geen problemen meer. Ook dat is mentale overredingskracht.

Overigens 'longeren' paarden elkaar als ze hun positie willen bevestigen. Ik vind dat geniaal om te zien.

Aha kijk, maar dat is niet omdat paarden gedachten kunnen lezen, dat is omdat je je dan fysiek net iets anders gedraagt of -weet ik veel- een overtuigingshormoon aanmaakt wat paarden kunnen ruiken. Wetenschap, geen magie.

Maar dat ben je vast met me eens.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-16 22:43

SinneJ schreef:
Simpelman schreef:

Wanneer je de moeite doet hier over na te denken dan zou je "een gat" kunnen vinden waarachter zich wonderlijke ervaringen aanbieden.
Het is geen taalkundig kunstje.

Dwingen, is druk, geeft wijken, is dus weg gaan.
Het koppelgenoot zuigt mee, de druk komt hier vanuit het instinct van het paard zelf, het paard motiveert zichzelf, het wil.

Praktisch: in het eerste geval gaat het paard weg (mentaal) in het tweede gaval komt het paard dichter (mentaal) bij.

Kadankovitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-16 22:44

Sizzle schreef:

Mooi!!!! Ernest van Loon noemde dat 'wilsoverdracht'. er is dan iets in de mens dat overtuigend overkomt bij het paard.
Dat longeren van paarden onderling vind ik toch een bewijs dat er een begrip 'gehoorzaamheid' gekend is onder paarden.

Simpelman

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-16 22:45

Zo ver wijken als nodig, niet meer, opportunisme.

SinneJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-16 22:45

Simpelman schreef:
SinneJ schreef:

Wanneer je de moeite doet hier over na te denken dan zou je "een gat" kunnen vinden waarachter zich wonderlijke ervaringen aanbieden.
Het is geen taalkundig kunstje.

Dwingen, is druk, geeft wijken, is dus weg gaan.
Het koppelgenoot zuigt mee, de druk komt hier vanuit het instinct van het paard zelf, het paard motiveert zichzelf, het wil.

Praktisch: in het eerste geval gaat het paard weg (mentaal) in het tweede gaval komt het paard dichter (mentaal) bij.

STEL in een ideale wereld waarin ik het met u eens zou zijn..

zet me dat voor énorm veel praktische problemen. Hoe nodig je een paard uit om te wijken voor het been als deze dat concept nog niet snapt? Hoe vraag je een paard om achterwaarts te gaan als deze dat nog nooit op commando gedaan heeft?

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-16 22:49

Natuurlijk kent een paard gehoorzaamheid. Wat denk je wat ground-tying is.
Helemaal in zijn uppie staat hij daar gewoon braaf te wachten puur en alleen omdat hij geleerd heeft naar een commando te luisteren.

Sinne, Niet eens chemie, gewoon je borstkas breed maken en je bovenbenen openen :D
Een drijfhouding werkt ook vanuit het zadel.
Je geeft gewoon aan dat die kant de enige juiste weg is waar je niet van plan bent af te wijken.

Kadankovic, je ziet het veel bij merries die op bijna gelijke hoogte staan. Dan laat je ze samen los en wordt er 1 systematisch links en rechts gestuurt terwijl de ander amper beweegt. Prachtig!

Kadankovitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-16 00:34

@Evelijn

Citaat:

Citaat:

Voor wat u mijn opmerking waard vind: Ik heb even wat rustiger naar de eerste video gekeken/geluisterd dat op het scherm verscheen: Ik kan alleen maar zeggen dat ik het daar 100% mee eens ben. Deze benadering vind ik realistisch en geloofwaardig.
Ik hou mij voor dergelijk informatie steeds aanbevolen.
Laatst bijgewerkt door Kadankovitch op 23-09-16 00:43, in het totaal 3 keer bewerkt

Kadankovitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-16 00:38

Sizzle schreef:
Natuurlijk kent een paard gehoorzaamheid. Wat denk je wat ground-tying is.
Helemaal in zijn uppie staat hij daar gewoon braaf te wachten puur en alleen omdat hij geleerd heeft naar een commando te luisteren.

Sinne, Niet eens chemie, gewoon je borstkas breed maken en je bovenbenen openen :D
Een drijfhouding werkt ook vanuit het zadel.
Je geeft gewoon aan dat die kant de enige juiste weg is waar je niet van plan bent af te wijken.

Kadankovic, je ziet het veel bij merries die op bijna gelijke hoogte staan. Dan laat je ze samen los en wordt er 1 systematisch links en rechts gestuurt terwijl de ander amper beweegt. Prachtig!

Misschien hebt u het gemist maar ik zei het zo omdat hierboven juist had tegengesproken dat paarden dat begrip niet kende. Wij zijn het dus eens.

Maar de term "ground tying" ken ik niet. Kunt u mij dat uitleggen?

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-16 08:01

Bij mij?
Eerlijk?

Geen gehoorzaamheid. Géén vertrouwen.
Ik toon leiderschap. Zegt welk been het het paard verplaatsen mag.
Nee is nee. En terug is terug.

Het doen wat gevraagd word is gehoorzamen.
Jij doet wat ik zeg en je krijgt beloning.
Ik straf alleen bij opzet van pijn bij naar gedrag. Niet actie reactie door pijn.
Maar krijgen ze hun zin niet en nee wordt genegeerd wordt de corrigatie groter.

Door herhaling en pijnloos druk te vragen. Creër je rust. Creër je duidelijkheid en creër je vertrouwen.

Een gehoorzaam paard laat zich niet leiden. Kan niet groeien. Door leiderschap kan het angsten overwinnen en daardoor vertrouwen krijgen

Mijn voorbeeld? Join up.
Met wat? Een wild paard of zelfs n hert
Waarom? Dan zie je wat leiderschap doet met vertrouwen.
Dit is niks afdwingen. Nee druk toegoegen zonder pijn en als beloning druk weghalen.

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-16 08:21

Wow...druk op werk, twee dagen geen bokt gekeken en het topic is zomaar 10 pagina's verder.

Tja, gehoorzaamheid en vertrouwen. In de eventing wordt heel veel op gehoorzaamheid getraind. Complete gehoorzaamheid en direct zonder aarzelen reageren op de ruiter zijn daar essentieel. En toch is er voor mij geen groter voorbeeld van extreem vertrouwen van paard in de ruiter en vv als ik een combinatie door een zware 4* cross zie gaan.

Ik snap dat je paarden niet bijten Simpelman...van al die klontjes zijn er geen tanden om te bijten meer over :+ Maar zonder gekheid, een kriebel over de schoft of een simpel braaf is beloning genoeg lijkt me. Van overal maar een snoepje voor geven krijg je in mijn ervaring strontvervelende paarden. Mijn paard krijgt na het werken 1 appel, maar ik ga echt niet voor alles wat ie goed doet snoep uitdelen.

Ik geloof zeker in positieve bekrachtiging, maar ook in grenzen stellen. En ik geloof niet dat een paard mij als zijn kudde ziet, dus ik benader het hele rijden ook niet vanuit die filosofie.

@S_Z: Ik vind het rijden er heel prettig uitzien en het paard al enorm verbeterd tov eerdere filmpjes die je in andere topics gepost hebt. Als je paard zo verbetert in 5 maanden, doe je het gewoon goed en vind het altijd super zoals jij bewust bezig bent met je rijden en met de tips omgaat. Wat mij betreft een voorbeeld voor ons allemaal.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-16 08:58

oji schreef:
Ik snap dat je paarden niet bijten Simpelman...van al die klontjes zijn er geen tanden om te bijten meer over :+ Maar zonder gekheid, een kriebel over de schoft of een simpel braaf is beloning genoeg lijkt me. Van overal maar een snoepje voor geven krijg je in mijn ervaring strontvervelende paarden. Mijn paard krijgt na het werken 1 appel, maar ik ga echt niet voor alles wat ie goed doet snoep uitdelen.

Ik geloof zeker in positieve bekrachtiging, maar ook in grenzen stellen. En ik geloof niet dat een paard mij als zijn kudde ziet, dus ik benader het hele rijden ook niet vanuit die filosofie.

Ik ben denk ik niet voldoende duidelijk geweest wat betreft die klontjes.
Ik gebruik klontjes om aan te geven dat ik tevreden ben met de oplossing die het paard aanbiedt.
Het klontje is een messenger, het brengt mijn boodschap over, het neemt twijfel weg.
Dat is een elementair verschil met het begrip voedselbeloning!

Dus voor het goede begrip, mijn paard probeert mij tevreden te stellen met een actie en ik beantwoord dat met tevredenheid.
Die tevredenheid geeft het paard het recht om dicht bij mij te mogen blijven, in mijn veiligheid.
Wanneer een paard geen tevredenheid oproept dan zal het moeten wijken.

Bij nieuwe zaken gebruik ik het klontje om te bevestigen, juist ja dat is de bedoeling.
Het klontje neemt de twijfel weg, het is niet de beloning.

Grenzen stellen is dat wat de leidmerrie doet, ongewenst gedrag wordt onderdrukt door weg te drijven.
Weggedreven worden is onveilig.
Het is nergfens veiliger dan naast de leidmerrie.
Als de leidmerrie tevreden wordt gesteld, dan mag een paard dichtbij haar blijven.

Gehoorzaamheid is een mensenbegrip er hoort moraal bij, paarden zijn pragmatisch, ze willen slechts overleven.

Een paard kan niet anders dan vanuit zijn instincten begrijpen en reageren.
De instincten van een paard zijn kuddeinstincten, overleven in een kudde.
Het paard zal alles dat we hem aanbieden vanuit die instincten begrijpen, daar hoeven we geen paard voor te zijn.
Mensen doen precies hetzelfde maar andersom, ze beredeneren alles vanuit menselijke instincten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-16 09:15

Je omschrijft het zoals gewoonlijk weer prachtig Simpelman, maar ik betwijfel of het paard ook zo kan denken... Je leeft in een sprookje, prachtig maar niet realistisch denk ik.

Daarnaast: je wilt graag iedereen wijzer maken en meenemen in jouw denkwereld; maak het dan iets simpeler voor blondies zoals ik: zeg wat je bedoelt, met name voor de mensen met iets minder tovergevoel.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-16 09:54

Dank je wel.

Ik probeer mensen aan het denken te zetten, om het stramien van algemene vastgezette iedeeën te doorbreken.
Ben ik ergens onduidelijk? Zeg dat dan.

Ik leef natuurlijk net als iedereen in een sprookjeswereld, maar ben van nature ook wel een pragmatist, ik geloof niets tot ik het zélf heb vastgesteld.
Kan ik iemand meenemen in wat jij noemt "mijn denkwereld" dan zou dat verrijkend kunnen zijn, het is tenminste verrijkend om er over te discussieëren.
Uitgangspunt is een open mind en een positieve instelling.
Het zoeken naar een benadering van de waarheid vraagt het soms om af te zien van onze vooringenomenheid.

SinneJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-16 09:57

Simpelman schreef:
Dank je wel.

Ik probeer mensen aan het denken te zetten, om het stramien van algemene vastgezette iedeeën te doorbreken.
Ben ik ergens onduidelijk? Zeg dat dan.

Ik leef natuurlijk net als iedereen in een sprookjeswereld, maar ben van nature ook wel een pragmatist, ik geloof niets tot ik het zélf heb vastgesteld.
Kan ik iemand meenemen in wat jij noemt "mijn denkwereld" dan zou dat verrijkend kunnen zijn, het is tenminste verrijkend om er over te discussieëren.
Uitgangspunt is een open mind en een positieve instelling.
Het zoeken naar een benadering van de waarheid vraagt het soms om af te zien van onze vooringenomenheid.

Toch komt het er voor mij op neer dat u beschermd achter uw computer zit terwijl anderen hier zich kwetsbaar opstellen. Ik doe het ook niet, maar ik ben dan ook niet degene die steeds klaar staat met wijze, ietwat belerende, woorden...

Ik denk dat we allemaal wel heel nieuwsgierig zijn naar een filmpje van u als bewijs van het bestaan van uw sprookjeswereld.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-16 10:00

Voor mij persoonlijk, zou het helpen als de woorden ondersteund zouden worden door beelden: dan krijg ik een beter idee wat je bedoelt. De omschrijving van de klontjes bijvoorbeeld is voor mij nog steeds een voedselbeloning, ik kan er echt niet bij dat een paard serieus denkt: dit klontje is gegeven aan mij omdat ik de oplossing bedacht heb voor probleem x en ik eet nu de boodschap op... Paard doet wat gevraagd (of opgedragen) wordt en krijgt daar een beloning voor.. prima! Maar jij geeft er een andere uitleg aan, ook niet erg, maar denkt een paard zo???

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-16 10:14

Een paard denkt niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-16 10:15

Simpelman schreef:
Een paard denkt niet.

Helemaal niet?