Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-15 16:02

Bromfiets, ik krijg een error bij de eerste link. Maar misschien iets uit facebook? Aangezien hij het volgende aangeeft: Sorry, something went wrong. We're working on it and we'll get it fixed as soon as we can.

Ja, ik ben ook wel benieuwd wat nu vriendelijker is qua neusriemen.
Ik merk wel dat met een neusriem het bit rustiger in het mond ligt en ze daardoor ook het bit fijner aan neemt. Als ik zonder ga rijden, is het rommeliger. En dat terwijl ik de neusriem niet strak heb.
Ik wil graag een Micklem, omdat ik wel het idee heb dat dat fijner is, al weet ik niet of je die wel strak moet hebben? I

Ik longeer al een tijdje op de volgende manier. Meestal nog met bodywraps, maar ook bloot. Op een kaptoom. Zelf heb ik momenteel even niet de juiste 'vipe' en Wiet is nogal gevoelig waardoor ze bij mij alleen maar ontploft, over de schouders valt daardoor en nog drukker wordt. 1 grote bom aan de longe :+ Daarom had ik het even uitbesteed aan iemand die wel zen kan blijven en dat ook aan Wiet doorgeeft :)
Ze loopt lekker, maar zoals je ziet houdt ze het nooit lang vol, en gaat ze ook niet heel diep. De stukjes worden vaker en ietsjes langer, maar ik zie haar niet snel zo mooi lopen als andere filmpjes die ik hier heb gezien. Daarvoor heeft ze teveel drukte in haar hoofd, ze ziet, hoort alles.

Hulpteugels durf ik er niet aan te hangen, daar gaat ze teveel op tegenwerken.
Ben wel blij dat ik nu weer 2x in de week het longeren mag oppakken sinds een paar weekjes. We hebben ruim 9 maanden niet mogen longeren vanwege blessure.

damian23

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-15 16:51

Bromfiets, ik kan het filmpje ook niet zien.

tancreda, durf je er geen chambon aan te hangen? Die werkt niet tegen en werkt alleen als ze haar hoofd te hoog doet. Zeker in het begin kan je hem gewoon heel los instellen.

Net weer les gehad. Pfff, mijn instructrice was een weekje naar Will Faeber geweest, dus die zat vol inspiratie en konden we echt flink aan de bak. We hebben gewerkt om de werkhouding te ontwikkelen. En mijn tempo moet omhoog. Zeker in de stap moet hij meer swingen. En het werkt want hij komt dan veel dieper in de stretch. Dus ik zit nu ook weer vol inspiratie.

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-15 17:02

@Tancreda, haha jij praat hetzelfde tegen je paard als ik :) je paard wil al lekker zakken maar komt nog wel veel omhoog.

@damian, wat fijn dat je weer 'huiswerk' hebt!

Zelf heb ik vandaag ook weer fijn gereden. Helaas geen filmpje maar het commentaar van mn zus was dat hij met zijn neus VER voor de loodlijn loopt in alle gangen *\o/*

De galop wordt ook constanter, ik hoef hem nog steeds niet of nauwelijks af te remmen, de rem zit er überhaubt ineens wel op en hij is veel minder schrikachtig. En in draf een verruiming vragen begint al anders aan te voelen, plus hij klapt niet meer met zijn hoofd achter de loodlijn.

*happy

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-15 17:10

Ik heb ook heerlijk gereden met de vos vandaag. Tot nu toe gingen de overgangen nog niet goed, dan kwam hij helemaal met z'n hoofd omhoog. Volgens Will moest je je daar niet aan storen en er ook niet aan werken. Dat was erg moeilijk want als iets niet goed gaat wil je daar juist aan werken natuurlijk. Het verbeterde ook niet echt dus ik dacht al dat de overgangen eeuwig zo zouden blijven. En wat denk je? Vandaag gingen de overgangen van stap naar draf ineens helemaal goed, hij blijft nu volledig in de stretch *\o/* Nu de overgang terug nog :')

En m'n ouwetje gaf me ook een mooi cadeautje vandaag. Hij had een plekje bij de singel dus ik kon niets bij hem om doen. Ik heb hem gelongeerd met alleen het hoofdstel. Zijn hele leven lang loopt hij als een giraffe als ik hem longeer zonder iets. En zo begon hij vandaag ook (gewoonte). Maar... tot mijn verbazing begon hij na eden minuut of 5 te stretchen, zowel in stap als in draf. Ik wist niet wat ik zag! Het begint steeds leuker te worden :D

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-15 17:14

@Starbreeze: ik herken alles wat jij zegt. Hier vallen de dingen ook ineens op hun plek :D

@Damian: heeft ze het leuk gehad bij Will? Ze heeft vast veel geleerd en daar profiteer jij ook van :j Leuk!

@Tancreda: als je het enigszins aandurft zou ik toch een chambon proberen

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-15 17:24

Heel oud filmpje (ze was toen ook compleet uit balans nog en ik bakte er zelf niets van) maar dit zijn acties die er ook zonder aanhangsels nog wel eens uitkomen. Als ze dan enigzins 'vast' zit wordt het erger (GELUID UIT, want ik begin halverwege hard te roepen naar de hond :+) https://www.youtube.com/watch?v=lUXn1RCM-QQ

Ze kan nogal uh, heftig zijn in haar acties en sprongen....

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-15 18:00

@horseware, goed om te horen, ik hoop dat ik jou achterna ga :D en wat leuk dat je ouwetje het ook zo goed doet!!

bromfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-15 18:57

Ik moet toch iets technischer worden :') Als het goed is doet deze het via youtube wel.

Even wat achtergrondinfo. Anouk is 10, 6 jaar bij mij en heeft beschadigingen in de ruggemergzenuwen (de oorzaak is een beetje gissen, eerst dachten ze EMND, maar waarschijnlijker is ze als veulen ooit gevallen met een beknelde zenuw als gevolg). De oorzaak van de pijn op de foto waren longen vol met slijm, iets wat waarschijnlijk ook al jaren speelde, met compensatie en overbelasting in de rest van haar lijf als gevolg. Ze heeft vanaf eind 2012 amper nog iets gedaan en nu zijn we heel langzaam weer aan het oppakken.

Tancreda: Longeerfilmpje ziet er fijner uit dan het huppelfilmpje :D Wat ik vooral zie is dat ze erg om zich heen aan het kijken is. Als mijn paard in zo'n bui is gebruik ik de longeerlijn als teugel, ik hou er contact mee en als de aandacht weg is maak ik een kleine ophouding om de aandacht weer op mij te krijgen. In de lijn knijpen is vaak al voldoende omdat je hulp door de lengte van de lijn versterkt wordt. Wat bij die van mij ook heel goed helpt is mijn eigen lijf in de richting draaien waar ze heen gaat en niet naar haar kijken. Mensen hebben "roofdierogen" en gevoelige paarden kunnen ons gefixeerde kijken ervaren als druk en daar flink op reageren.

Een week naar Will Faerber lijkt me een droom trouwens :D Was dat in Nederland?

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-15 20:27

maralyn schreef:
http://www.bokt.nl/wiki/Neusriem

De neusriem is een onderdeel van het hoofdstel en heeft een grote invloed op de werking van het bit.
Een neusriem voorkomt onder andere dat het paard de mond kan opensperren om zich te onttrekken aan de druk, voorkomt dat het paard de tong over het bit heen legt en zorgt voor een stabielere ligging van het bit.
Over het algemeen geldt: hoe smaller de neusriem, hoe scherper de inwerking.

Een copie paste tekst van een willekeurig iemand die iets op bokt/wiki heeft geplaatst, pas daar mee op.
*Wat voor invloed zou die neusriem dan hebben op de werking van het bit?

*"De neusriem voorkomt dat het paard de mond kan open sperren en de tong over het bit legt", staat er.
Maar, dit treedt pas op wanneer men bezig is met vereende krachten het hoofd van het paard in de krul te trekken.

*Hoe kan de neusriem een stabielere ligging veroorzaken?
Het bit ligt tussen de twee bitringen die tegen de wangen liggen min of meer gefixeerd in de mond, de twee helften van een gebroken trens liggen met het scharnier naar voren wijzend op de tong, de dikke uiteinden tegen de mondhoeken, wat voegt een neusriem daar aan toe?
Ronde bitringen werken scherper in op de wang dan een D of een kneveltrens.

Een correct gereden paard neemt aanleuning, dat is een zacht soepel, gevoelig contact met de hand van de ruiter die dat contact accepteert en beantwoort met zachte, gevoelige, nageeflijke soepelesse, tederheid.
Een correct voorwaarts neerwaarts gereden paard reikt naar het bit, zijn neus is altijd voor de loodlijn, hij kan gemakkelijk ontsnappen aan de hand door achter de teugel te gaan, het is slechts een kwestie van even de neus achter de loodlijn brengen, maar het onderhoudt zelf de aanleuning.

Een paard moet de mond kunnen openen om te knabbelen, kauwen en slikken, een totaal ontspannen kaak geeft een ontspannen paard.
Een gespannen paard houdt zijn mond gesloten en gaat minder diep ademhalen.
Het losmaken van de kaak geeft doorlatendheid door het hele lichaam, het is een geestelijke staat.

Neusriemen stammen uit de tijd van de gebruiksrijderij, een nitswits op een paard, stoppen is aan de teugel trekken.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-15 20:38

Simpelman, misschien was dit wel mijn intentie... om er juist reacties op te krijgen ;)

En dat was mijn intentie zeker! Want veel mensen volgen het beeld van wiki... wat eigenlijk vol leugens en onwaarheden staat.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-15 20:41

Goed werk @Maralyn ;)

Ik was ergens op een weekdurende workshop.
Aan het eind van de week vertrokken uiteraard alle deelnemers weer met hun paarden naar huis.

Eén paard liet zich niet laden, na anderhalf uur, 30 man erom heen, geschreeuw, geduw, slaan, trekken met touwen, we kennen het allemaal wel, stond het paard wit schuimend en trillend voor de loopplank van de vrachtauto.

Iemand vroeg me of ik het laden op me wilde nemen.
OK, voorwaarde: iedereen weg, iedereen en ik weet niet hoe laat ik, klaar ben.

Ik heb de lippen en wangen van het paard gemasseerd, binnen en buiten, de mond open gemaakt en de tong gemasseerd.
5 Minuten, diepe zucht en het paard liep alleen en uit zichzelf de loopplank op.
Dat is scoren. :)

Dit is een diepgaande les.
Het heeft alles te maken met de neusriem, praat me niet van de sperriem.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-15 20:55

Toen ik op een stal stage liep, werd er letterlijk tegen mij gezegd "Jij moet harder aansnoeren, dan kunnen ze er niet tegen vechten."

Bij ons eigen, kun je boven op de neus, minimaal 2 vingers boven op elkaar, tussen de neus en de riem krijgen.
Mijn motto was "Ik rijd met een ongebroken trens, dus dat beweegt niet in de mond. Waarom zou ik het bit dan vast moeten zetten?"

Daarnaast, probeer maar eens haar echt te snoeren. Dan heb je een paard op de achterbenen :') Altijd lachen, als anderen jou paard zadelen. (Ohh nee, das niet grappig... )

Rust, Regelmaat, (reinheid) en respect.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-15 21:10

Tancreda4 schreef:
Heel oud filmpje (ze was toen ook compleet uit balans nog en ik bakte er zelf niets van) maar dit zijn acties die er ook zonder aanhangsels nog wel eens uitkomen. Als ze dan enigzins 'vast' zit wordt het erger (GELUID UIT, want ik begin halverwege hard te roepen naar de hond :+) https://www.youtube.com/watch?v=lUXn1RCM-QQ

Ze kan nogal uh, heftig zijn in haar acties en sprongen....

Dat ziet er voor mij gewoon uit als stalmoed, die zou ik er zeker niet met de longeerhulp aangegespt laten afvloeien, maar gewoon vrij.

In het algemeen hier op letten:
1 1/2 kg krachtvoer, 11à12kg landhooi (geen hoogwaardig voor melkvee), tenminste 2 uur per dag zijn box uit.
Rustig en regelmatig maar kort werken, rustig praten, langzaam bewegen.
Simpele dingen vragen en daarvoor ruim en enthousiast belonen.

Energie afvoeren op wandelritten, cavaletti, in uitjes, galop op een rechte lijn.

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-15 21:24

Ik heb de sperriem sinds gisteren ook weer in de kast hangen. Heeft toch geen nut en wordt alleen maar vies.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-15 21:47

Bromfiets, dat ziet er fijn uit, zeker met dat beeld van een tijd geleden! Fijn dat je erachter bent gekomen waar het gedrag vandaan kwam. Luisteren naar je paard :)

Wat betreft dat om haar heen kijken, dat is dus echt Wiet en moeilijk eruit te krijgen. Het is een paard dat ook nooit slaapt bij wijze van (doet ze gelukkig wel). Ze is altijd alert, hoort en ziet alles. Ze krijgt magnesium en heb ook bachbloesem druppels voor haar gebruikt. Ze kan ook heel weinig hebben qua veranderingen. Voorbeeldje; door de weeks ben ik er altijd eind van de middag. In het weekend wel eens sochtends. Maar dat kan ze heel slecht hebben en raakt ze enorm in de stress. Mede omdat een raar tijdstip ook wel eens 'op pad met de trailer' betekend wat ze heel spannend vind. Ru

Bedankt voor dat tips wat betreft aandacht erbij proberen te houden. Zo ging mijn lesgeefster ook met het longeren te werk inderdaad. Kleine ophouding, en vooral belangrijk; kort, duidelijk en met rust. Ik ben dan soms toch te grof wat een uitspatting uitlokt. Ze is zo'n duidelijke spiegel, ik leer enorm van haar.

@ Simpelman; Ze staat 24/7 buiten zolang het kan (afgelopen winter heeft ze 9 weken snachts binnen geslapen) en altijd onbeperkt hooi - mede om de rust bij haar te bewaren. Haar uitspattingen zijn - naast drukte in haar hoofd - ook een uiting dat ze haar lijf tegenkomt. Als ik dan te veel hulpen geef en te grof wordt (en dat is al snel) of ze MOET dingen en ik geef haar niet de tijd, ontploft ze ook.

Citaat:
Rustig en regelmatig maar kort werken, rustig praten, langzaam bewegen.

dat was vandaag ook wel weer een bevestiging dat ik daar wel eens fout gaat. Ik moet meer rust bewaren en overbrengen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-15 21:53

Ik rijd nu een paard die niet eerder echt nageeflijk is gereden. Althans niet de afgelopen 2 jaar zeg maar. Hij loopt het liefst in een krulletje en we zijn nu bezig hem daaruit te halen. Hij wordt daardoor heel sterk en stug en het duurt even voordat ik hem erdoor heb. Maar dat gaat best snel, alleen voelt dat stugge en sterke niet fijn. Ik werk niet terug, ik houd alleen contact en rijdt met been naar hand toe. Pas als ie daar doorheen komt, wordt ie zacht en los. Het voelt gewoon niet goed. Volgens een vriendin moet ik hem eerst op die druk rijden en als ie dan zacht is uitschuiven maar ik zou zo graag die druk niet hoeven te gebruiken. Maar als ik dat niet doe, dondert ie op de voorhand, wordt ie loperig en gaat ie duiken of gooit ie zijn hoofd hoog in de lucht.
Ik rijd m pas sinds deze week hoor, dus het hoeft allemaal niet snel, maar ik vind het zo lastig te doen wat goed is soms...
Lastig joh, paardrijden :+

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-15 22:00

Nageeflijkheid komt uit aanleuning.
Aanleuning komt uit losgelatenheid en hierin hervonden evenwicht.
Een paard moet eerst zijn eigen zelvenste evenwicht terugvinden onder het ruitergewicht.

Hals strekken (stretchen noemen de dames het nu...) buigen links en rechts, voorwaarts rijden.
Wanneer je paard stabiel wordt en dat duurt even (maanden) dan ga je de ruimte naar beneden begrenzen.
Je paard neemt dan aanleuning.

Nageeflijkheid komt uit aanleuning, halve ophoudingen, overgangen, tempowisselingen.

Geduld en tijdloos.

xxdomiixx

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-15 00:28

Hoe werkt een bit met rinden anders dan met een D of kneveltrens? Snap niet helemaal hoe die scherper in werkt.

Vandaag ook weer kort gereden en stoppen geoefend de tweede ging perfect dus direct afgestapt. Hij stapte voor mijn gevoel lekker ruim. Helaas niks op film.

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-15 09:55

Horseware schreef:
@Damian: heeft ze het leuk gehad bij Will? Ze heeft vast veel geleerd en daar profiteer jij ook van :j Leuk!

ze heeft het ontzettend leuk gehad en enorm veel geleerd. De eerste vlogie staat al op youtube. Met leuke filmpjes van will die de paarden traint. Heel leuk om te zien dat het bij hem ook niet perfect gaat maar dat hij uiteindelijk wel bereikt wat hij wil en dan wat simpelman altijd zegt, stopt op het moment dat het paard het goed doet. Want dat laatste onthoud een paard.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-15 11:15

xxdomiixx schreef:
Hoe werkt een bit met rinden anders dan met een D of kneveltrens? Snap niet helemaal hoe die scherper in werkt.

Vandaag ook weer kort gereden en stoppen geoefend de tweede ging perfect dus direct afgestapt. Hij stapte voor mijn gevoel lekker ruim. Helaas niks op film.

Neem één van de twee ringen in je hand als je naast je paard staat.
Trek rustig aan die ring en kijk wat er gebeurt met de andere.
Bedenk nu hetzelfde mlet een D of Kneveltrens.

xxdomiixx

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-15 11:25

Ik heb helaas geen D of kneveltrens, maar zal vandaag eens kijken wat er gebeurt bij de ringen :)

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-15 12:10

De vaste ringen werken sterker in. Die laten het mondstuk in lichte mate kantelen.

marietta

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-15 14:03

@Cardy
Dank voor het delen van t filmpje van de clinic van van der Schaft. Ik blijf er steeds naar kijken en luisteren! Heel mooi en leerzaam.

marietta

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-15 14:16

@horseware: ik heb ook nogal eens een huppeltje en neig ernaar dit (te laat) te begrenzen waardoor paard achter de loodlijn komt. Dat is dus te snel willen ja, en ik probeer t meer te negeren. Dank voor je voorbeeld waardoor ik hoop hou dat t bij betere houding en afstemming van de hulp weg zal zijn.

ankem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-15 14:42

We zijn nu een ruime week verder en oma begint progressie te maken! Aan de longeerlijn met chambon zakt ze steeds meer en langer, ook nu in draf. Onder het zadel strekt ze nu ook meer met de neus naar beneden ipv alleen maar horizontaal. Ze begint er ook lol in te krijgen. Staleigenaar zag het verschil vandaag ook. Haar stap wordt ruimer. Wegdraven kan nu ook vanuit een lage lijn. Lukt nog maar een paar passen, dus dan stoppen we weer even. Ik had nooit verwacht dat ik zo snel resultaat zou zien met een ouder paard.