[FOTO]Aan de teugel (fotoverzamelingstopic) Deel IV

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-13 20:45

Ik herken het heel goed, sjolvir ;) Mooi dat het alweer stapje beter ging :)

En bokt traag, is me nog niet opgevallen eigenlijk.

Fry

Re: [FOTO]Aan de teugel (fotoverzamelingstopic) Deel IV

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-13 20:46

Mij ook niet opgevallen, ben bezig om mijn profiel mooi te maken :P
2/4 is af

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-13 20:52

pien_2010 schreef:
Sjolvir schreef:
Onder het motto we zitten op een discussie forum, ben je mij nu in dit stukje kwijt geraakt, ben beelddenker.
Kan het me even niet voorstellen.

4-kante volte of hoek, jij wilt sb rijden met sterke begrenzing van buitenschouder, zover volg ik je.
Dan do je je buitenachterbeen achter de singel, daar ben je me kwijt, enigste wat ik daar dan doe of kan is waken,
want als ik mijn been naar achteren doe, vraag ik als het ware dat hij zijn achterste naar binnen zet en die
wil je nou net onder de massa houden, anders zet je buitenachterbeen er juist weer onder.
(als ik en buitenschouder begrens en buiten been iets naar achteren leg en dan ook nog iets meer gewicht naar binnen
zou verleggen heb ik een appyement te pakken)
Om sb te rijden gebruik ik vnl buitenteugel en binnen been, buitenbeen waakt alleen.

4-kante volte (vermoedelijk niet gebasseerd op klassiek) zou ik zien als, paard proberen recht te houden,
met buitenhand schouder begrenzen, wel zorgen dat die als eerste de bocht door gaat, niet te veel stelling en buiging
en dan achterhand met je binnenbeen bewust onder laten treden.
Maar dat is allicht mijn jan-boeren-fluitjes-systeem.

Het buitenbeen bewaakt. Normaal gesproken is het zo dat je niet persé je buitenbeen naar achteren legt om te VOORKOMEN DAT DE ACHTERHAND UITZWAAIT, maar dat dat buitenbeen IN DE BUURT IS, haarcontact heet dat. Door been te begrenzen (dus het haarcontact) is het volgens mij zo dat het paard juist met buitenachterbeen niet uitzwaait waardoor binnenachter been goed kan ondertreden onder de massa.
Maar in de vierkante volte is de kans té groot dat de achterhand uitzwaait als je niet begrenst, bewaakt.
Dus: je bewaakt, maar wijkt níet.

Zoals jij het beschrijft dat je de achterhand met je binnenbeen bewust onder laat treden Sjolvir zou je haast het risico lopen dat je gaat wijken doordat je de achterhand dan naar buiten duwt en dat wil je juist niet.

Ik meende te lezen dat jij zowiezo je been naar achteren legde.
Overigen zou paard niet moeten gaan wijken met meer binnenbeen waarbij ik ongeveer bedoel wat jij bedoelde met waken, ik heb hem dan lang zodat paard om dat been moet buigen.
Voor wijken ben ik niet bang, been lang is geen zijwaarts commando op zich, dan heb ik andere gewichts verdeling en minder buitenteugel.

kayleegevers

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-13 22:17

hee hee ik ben benieuwd wat jullie van ons vinden:)
BTW ik zit hier niet op mijn eige zadel die ligt bij de maker :P
ik ben spring ruiter ik weet dat ik naar achter moet zitten en me voeten minder ver in de beugels :P
dit is mijn nrps'er terror nick!
Afbeelding
ik vind hem hier best netjes lopen
Afbeelding
hier vind ik hem fijn beengbruik hebben hij loopt beetje te diep en jaja ik weet het naar achter zitten :P

tips zijn wellkom:)

bertie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-13 22:21

Fry schreef:
Even een vraag.
In mijn boek van de klassieke dressuur staan ook vierkante voltes als goede oefening, nu staat er wel een plaatje maar ik begrijp niet hoe ze de hoeken rijden?
Op youtube zijn geen filmpjes te vinden en op google vind ik er niets over... kan iemand mij die hoeken uitleggen?
Op het plaatje lijkt het op 1/4 deel van een piroutte.

Inmiddels is er al heel wat bijgedragen over de vierkante volte.
Ik heb nog veel bij te lezen, maar wil wel een opmerking plaatsen. Misschien ben ik met mijn opmerking al veel te laat.. :o
Wat er gebeurt in de vierkante volte kan OOK 'gewoon' in een hoek gereden worden. :j
Dat EXTRA ondertreden van het achterbeen in die hoek.
Zodat je 'zomaar' klaar bent om daarna je oefening uit te voeren. <3
Met andere woorden: ELKE hoek kun je gebruiken om het onderbeen weer extra te activeren.

In een vierkante volte: na die speciale hoek, daarna weer RECHT.

bertie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-13 22:26

kristie14 schreef:
Sorry jongens, heb nog geen nieuwe foto. Mama vond het te koud gisteren!
Zal haar volgende week eens mee de wei/bak insleuren! :P

Bedankt voor jullie medeblijlevendheid! :D

Wat een geweldig leuk nieuw woord! _/-\o_
Ik wacht je nieuwe foto's af, je frustreet ons, we willen foto's zien!

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-13 22:42

Mag ik hier even mijn ervaringen met les van vandaag delen trouwens? ;)

Diertje deed weer goed zijn best, we proberen rustig aan begin te maken met wijken. Alleen zodra ik wijken in mijn hoofd heb begin ik alles vast te zetten/ spannen en teveel nadenken. :+ Dat werkt niet..

Wel grappig, want vandaag bewust op lange zijdes buitenstelling gevraagd en zodra hij los liet (en ik ook) de hulp voor wijken van de hoefslag af erbij. Eerste keer was het voor ons beide echt een ervaring van wat is dat. Hij snapte er niks van, maar kwartje viel snel. Ik denk dat hij het als we blijven oefenen wel snel op zal pakken (en ik ook als dressuurleek) :) Dat geeft dan zo goed gevoel, echt leuk :)

bertie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-13 22:48

kayleegevers schreef:
ik ben spring ruiter ik weet dat ik naar achter moet zitten en me voeten minder ver in de beugels :P
[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]
hier vind ik hem fijn beengbruik hebben hij loopt beetje te diep en jaja ik weet het naar achter zitten :P

Hoi!
Wat leuk, een nieuw gezicht hier!
OK, je bent een springruiter, dus ik ga niet mekkeren over je opgetrokken hak, en zo.

Waar ik wél op opmerking over wil maken is je eerste plaatje.
Afbeelding

Je trekt je binnenheup in.
Daarmee geef je een ruiterhulp. Die je misschien (waarschijnlijk) niet geven wilt.
Een andere hulp dat je denkt dat je geeft.
Het is duidelijk dat je naar rechts wilt wenden.
Maar door die ingetrokken heup breng je je gewicht naar buiten, naar LINKS.
Je WILT zo te zien naar rechts, maar je hulpen geven aan dat je naar LINKS wilt.
Hoe moet je paard/ pony dat kunnen begrijpen? %)
Je paard/pony kan door de ECHTE hulp die je geeft zomaar uitbreken. Ik zie het voor me: een weigering.
Niet omdat je paard/pony weigert, maar omdat JIJ een foute aanwijzing geeft.

Wat leuk dat je hier post! <3
Wat jij laat zien is iets wat heel vaak voorkomt. >;)
Dat jij hier post zorgt er misschien wel voor dat meer mensen gaan nadenken over wat ze ZELF doen (goed, of fout) dat zorgt voor een reactie van een paard.
Pff! Ik heb heel lang gedaan over die zin hierboven, en ik weet nog steeds niet of ik heb kunnen weergeven wat ik bedoel. Wat is taal toch moeilijk.

kayleegevers

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-13 22:55

heey bedankt voor je berichtje, zal er aan gaan werken:P
maar zoals er al staat is dit niet mijn zadel en moet er erg aan wennen en is beetje te klein voor me:P

als me dresuur zadel terug zal ik fotos erop zetten met het goede zadel :P

maar dankjewel ga eraan werken :)

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-13 23:05

Optrekken van heup... ik herken het ook (zie het op ouwe foto's van mezelf en zusje verteld het me als ze het ziet)... en zie het ook (mijn zusje doet het ook) en instructrice geeft het gelukkig ook aan... maar dat is niet iets wat je makkelijk afleert. Inknikken in de zij.. ook zoiets. Je zelf lang maken... zonder dat dat weer voor spanning leidt.. zucht... (en als iemand nog durft te beweren dat paardrijden geen sport is)

Rijden bij mij ging wel prima (ik kan weer beetje trainen, paard is weer blij)... goed op mijn zwaartepunt gelet (ben Centered Riding 2 aan het lezen) laag houden... en benen mooi aflaten hangen (beugels zijn gaatje langer)
Beetje op het tempo geoefend (niet te hoog maar wel actief) Overgang naar halthouden ben ik nu zo aan het oefenen http://www.youtube.com/watch?v=QoH3YNu2Xes&feature=share&list=PLM-dIJhRcHINnnsBz7dP4DHp-UOa8TpBp YouTube is echt geweldig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-13 23:10

bertie schreef:
kayleegevers schreef:
[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]

Hoi!
Wat leuk, een nieuw gezicht hier!
OK, je bent een springruiter, dus ik ga niet mekkeren over je opgetrokken hak, en zo.

Waar ik wél op opmerking over wil maken is je eerste plaatje.
[ Afbeelding ]

Je trekt je binnenheup in.
Daarmee geef je een ruiterhulp. Die je misschien (waarschijnlijk) niet geven wilt.
Een andere hulp dat je denkt dat je geeft.
Het is duidelijk dat je naar rechts wilt wenden.
Maar door die ingetrokken heup breng je je gewicht naar buiten, naar LINKS.
Je WILT zo te zien naar rechts, maar je hulpen geven aan dat je naar LINKS wilt.
Hoe moet je paard/ pony dat kunnen begrijpen? %)
Je paard/pony kan door de ECHTE hulp die je geeft zomaar uitbreken. Ik zie het voor me: een weigering.
Niet omdat je paard/pony weigert, maar omdat JIJ een foute aanwijzing geeft.

Wat leuk dat je hier post! <3
Wat jij laat zien is iets wat heel vaak voorkomt. >;)
Dat jij hier post zorgt er misschien wel voor dat meer mensen gaan nadenken over wat ze ZELF doen (goed, of fout) dat zorgt voor een reactie van een paard.
Pff! Ik heb heel lang gedaan over die zin hierboven, en ik weet nog steeds niet of ik heb kunnen weergeven wat ik bedoel. Wat is taal toch moeilijk.

Idd, ik snap je wel hoor Bertie :D En wat ik er nog aan toe wil voegen, door je ingetrokken heup, is je hele bovenlichaam ook terug naar rechts waardoor je automatisch ook sterker wordt in je rechterhand. Daardoor wordt je paard ook scheef en dat heeft dus zijn hele doorwerking zoal Bertie verder zegt :)

soeraya

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-13 23:11

Een ego post..

Vandaag een wedstrijdje gehad.. Tijdens t losrijden ging hij er vandoor dus was zelf erg stijf en gespannen.. Eerste proef dan ook 177, maar in de tweede stond t gas weer aan, vertrouwen terug .. Fijn gereden.. Met een big smile me hele proef gereden.. hij was heel fijn! Eerste met 190 en een compliment over de pravhtige hoofd hals houding! Ben ik jullie nu fotos verschuldigd *\%/*

bertie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-13 23:14

kayleegevers schreef:
heey bedankt voor je berichtje, zal er aan gaan werken:P
maar zoals er al staat is dit niet mijn zadel en moet er erg aan wennen en is beetje te klein voor me:P

als me dresuur zadel terug zal ik fotos erop zetten met het goede zadel :P

maar dankjewel ga eraan werken :)

Eh .. berichtJE? :(

We doen hier verdorie MOEITE om te reageren.
MOEITE, voor JOU.

En dan reageer je ZO?
Alsof het een berichtJE is?

Geen zin meer in jou, je hebt iets niet begrepen. :(
TENZIJ je ook iets gaat TOEVOEGEN in dit topic, natuurlijk! :j
Laatst bijgewerkt door bertie op 16-02-13 23:20, in het totaal 2 keer bewerkt

Fry

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-13 23:16

Gefeliciteerd!!

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-13 00:47

Evelijn schreef:
Optrekken van heup... ik herken het ook (zie het op ouwe foto's van mezelf en zusje verteld het me als ze het ziet)... en zie het ook (mijn zusje doet het ook) en instructrice geeft het gelukkig ook aan... maar dat is niet iets wat je makkelijk afleert. Inknikken in de zij.. ook zoiets. Je zelf lang maken... zonder dat dat weer voor spanning leidt.. zucht... (en als iemand nog durft te beweren dat paardrijden geen sport is)

Rijden bij mij ging wel prima (ik kan weer beetje trainen, paard is weer blij)... goed op mijn zwaartepunt gelet (ben Centered Riding 2 aan het lezen) laag houden... en benen mooi aflaten hangen (beugels zijn gaatje langer)
Beetje op het tempo geoefend (niet te hoog maar wel actief) Overgang naar halthouden ben ik nu zo aan het oefenen http://www.youtube.com/watch?v=QoH3YNu2Xes&feature=share&list=PLM-dIJhRcHINnnsBz7dP4DHp-UOa8TpBp YouTube is echt geweldig.

Without change you can not progress, mooie zin!

(verder overigens ook heel duidelijk filmpje, lekker simpel uitgelegd!)

Overigens zie ik hier ook een reden om geen zadel met hele diepe zit en veel wrongen te hebben, hoe wil je dan
onbelemerd vanuit je heup kunnen bewegen.
rug, been, duim, waarom klinkt het zo eenvoudig en is het zo moeilijk :')

Deze is ook leuk, ga ik toch nog wat aan mijn klassiek ballet opleiding hebben dan?
Zal toch niet?!
http://www.youtube.com/watch?v=xYbOMXsv ... p-UOa8TpBp

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-13 01:11

Dat halthouden door Ingrid Klimke... echt als ik dat in mijn hoofd heb dan gaat halthouden (en andere overgangen ook trouwens) veel beter... maar moet het wel simpel houden en niet gaan lopen prutsen.

natuurlijk heb je wat aan je ballet opleiding.. lichaamscontrole, lenigheid. Waarom denk je dat Adelinde al die moeite doet met boksen, trampolinespringen, jongleren etc. Ik doe nu ruim een jaar aan yoga... en dat heeft me ook echt enorm geholpen.. al is het maar met lichaamsbewustzijn.

Ik vond deze voor mij heel leerzaam en mooi uitgelegd http://www.youtube.com/watch?v=0HaA2gzu0oc&feature=share&list=PLM-dIJhRcHINnnsBz7dP4DHp-UOa8TpBp Maar nu hebben we het meer over hoe de houding van de ruiter moet zijn ipv hoe je het kan zien bij het paard.

MarliesR

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-13 10:11

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-13 10:20

Soeraya je maakt ons wel nieuwsgierig!!!

soeraya

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-13 10:30

Haha.. Er zijn stukjes gefilmd dus die zal ik uploaden :) het grappige was dat wat hier gezegd werd in me proefje naar voren kwam, eerste proef was impuls iets te weinig maar was z'n neus op de ll en hoofd hals verbinding mooi.. In de tweede proef was de impuls veel beter maar d'r moest k helaas weer wat inleveren op hoofd hals houding .. Punt van aandacht verschuift.. Ach ja.. Komt vanzelf.. De arme schat was zo moe dat hij stond te slapen op de terug weg in de trailer.. Het is ook niet niks al die indrukken <3

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-13 11:34

Hmmm... mag ik even inbreken? Ik ben momenteel in contact met de eigenaresse van de zoon van mijn merrie. Het paard staat op de wachtlijst voor de slacht omdat hij zeer moeilijk rijdbaar is. De eigenaresse had het dier na problemen uitgeleend aan een verzorgster ter latere koop, maar daar kwam probleemgedrag erbij (en ruzie , meid probeerde eigenaresse te besodemieteren). Het paard blijkt moeilijk (of niet) verkoopbaar omdat het met rijden en mennen veel te heet is en bij buitenrit zich omdraait en naar huis gaat (ook bij mennen) en de eigenaresse heeft geen paarden meer en kan hem niet houden. Dier staat op de wachtlijst voor de slacht.
Nu heb ik de neiging om hem hierheen te halen als ze geen goed thuis kan vinden. Ik ga er zelf niet meer rijden (ben niet kundig genoeg) maar rijdt ook niet met de rest van mijn kneuzenclub. Heb er gewoon op andere manieren lol mee en plaats zat (grote schuilstal en 6 ha wei achter het huis)
Maar waar het nu om gaat ... het dier is 6 jr en al tig keer van eigenaar gewisseld en ik kwam vroege rijfilmpjes van hem tegen (staan openbaar op you tube) Nu heb ik in een mail tegenover de eigenaresse nogal ongezouten mijn mening gegeven over de manier waarop het paard op jonge leeftijd werd gereden, wetend dat zij het niet was. Maar later begreep ik dat de betreffende ruiter (meisje) mogelijk ook bij hen nog wel eens op het paard heeft gereden en misschien heb ik mensen behoorlijk voor het hoofd gestoten (heb oa gezegd dat ik het niet vreemd vindt dat het paard zo moeilijk hanteerbaar ohz is geworden en dat hij, om hem rijgeschikt te maken, volledig omgeschoold zou moeten worden ... dier heeft overigens ook op de drafbaan gelopen)
Nu vraag ik mij af ... overdreef ik? Ik vind van niet, maar zou wel jullie mening willen weten.
Kan hier de filmpjes plaatsen... zijn niet van mij dus, maar wel openbaar.
Mag dat? Kan dat?

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-13 11:45

Wat wil je ermee bereiken?
Na de meningen in dit topic zal worden gezegd dat het of wel of niet gek is, en dan? gaat het paard alsnog naar de slacht, of word het alsnog een gezeldschaps paard? Heeft het toegevoegde waarde?
Het is geen aanval, maar de vraag.

soeraya

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-13 11:55

Snackie schreef:
Na de meningen in dit topic zal worden gezegd dat het of wel of niet gek is, en dan? gaat het paard alsnog naar de slacht, of word het alsnog een gezeldschaps paard? Heeft het toegevoegde waarde?

+1

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-13 12:13

Snackie schreef:

+2

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-13 16:31

Snackie schreef:

Nee. Het staat totaal los van de toekomst van het paard. Ik vroeg mij alleen af of mijn kritiek over de wijze van het rijden en mogelijke gevolgen terecht was.

Zoals ik al noemde, mag het paard hierheen komen, als zich geen geschikte koper meldt.(beslissingen daarover kan ik prima zelf nemen... heb ik geen bokt-goedkeuring voor nodig ;) ) Ik ga hem niet omscholen. Hij komt hier gewoon in mijn kneuzenklub. Dat staat dus, zoals ik noemde, volledig los van de vraag of mijn kritiek over het rijden al dan niet terecht was.
(dus meer van 'misschien zie ik het allemaal te heftig en had ik beter mijn hoofd kunnen houden'; of is het iets wat ook volgens anderen best heeft meegespeeld in de huidige problemen en mag dat best worden gezegd?)

Volgens mij blijkt dat ook best wel uit mijn post?

Maar waar het nu om gaat ... het dier is 6 jr en al tig keer van eigenaar gewisseld en ik kwam vroege rijfilmpjes van hem tegen (staan openbaar op you tube) Nu heb ik in een mail tegenover de eigenaresse nogal ongezouten mijn mening gegeven over de manier waarop het paard op jonge leeftijd werd gereden, wetend dat zij het niet was. Maar later begreep ik dat de betreffende ruiter (meisje) mogelijk ook bij hen nog wel eens op het paard heeft gereden en misschien heb ik mensen behoorlijk voor het hoofd gestoten (heb oa gezegd dat ik het niet vreemd vindt dat het paard zo moeilijk hanteerbaar ohz is geworden en dat hij, om hem rijgeschikt te maken, volledig omgeschoold zou moeten worden ... dier heeft overigens ook op de drafbaan gelopen)
Nu vraag ik mij af ... overdreef ik? Ik vind van niet, maar zou wel jullie mening willen weten.

Ik vind niet dat ik overdrijf, maar kan het mis hebben en had dan beter mijn mond kunnen houden. Dus zie ik het goed? (ook een leermoment)

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-13 16:45

Tja... het is natuurlijk al water onder de brug.. je kan het niet terug draaien.. en je was niet verantwoordelijk dus huidige eigenaresse heeft weinig aan alleen je ongezouten mening. Maar als je graag van willekeurige mensen een mening wil dan mag je me best een pb-tje sturen met link van filmpje erin. Zou het alleen niet openbaar in dit topic zetten omdat jij niet de ruiter bent en diegene dus niet kan vertellen hoe en wat.