En bokt traag, is me nog niet opgevallen eigenlijk.
Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
pien_2010 schreef:Sjolvir schreef:Onder het motto we zitten op een discussie forum, ben je mij nu in dit stukje kwijt geraakt, ben beelddenker.
Kan het me even niet voorstellen.
4-kante volte of hoek, jij wilt sb rijden met sterke begrenzing van buitenschouder, zover volg ik je.
Dan do je je buitenachterbeen achter de singel, daar ben je me kwijt, enigste wat ik daar dan doe of kan is waken,
want als ik mijn been naar achteren doe, vraag ik als het ware dat hij zijn achterste naar binnen zet en die
wil je nou net onder de massa houden, anders zet je buitenachterbeen er juist weer onder.
(als ik en buitenschouder begrens en buiten been iets naar achteren leg en dan ook nog iets meer gewicht naar binnen
zou verleggen heb ik een appyement te pakken)
Om sb te rijden gebruik ik vnl buitenteugel en binnen been, buitenbeen waakt alleen.
4-kante volte (vermoedelijk niet gebasseerd op klassiek) zou ik zien als, paard proberen recht te houden,
met buitenhand schouder begrenzen, wel zorgen dat die als eerste de bocht door gaat, niet te veel stelling en buiging
en dan achterhand met je binnenbeen bewust onder laten treden.
Maar dat is allicht mijn jan-boeren-fluitjes-systeem.
Het buitenbeen bewaakt. Normaal gesproken is het zo dat je niet persé je buitenbeen naar achteren legt om te VOORKOMEN DAT DE ACHTERHAND UITZWAAIT, maar dat dat buitenbeen IN DE BUURT IS, haarcontact heet dat. Door been te begrenzen (dus het haarcontact) is het volgens mij zo dat het paard juist met buitenachterbeen niet uitzwaait waardoor binnenachter been goed kan ondertreden onder de massa.
Maar in de vierkante volte is de kans té groot dat de achterhand uitzwaait als je niet begrenst, bewaakt.
Dus: je bewaakt, maar wijkt níet.
Zoals jij het beschrijft dat je de achterhand met je binnenbeen bewust onder laat treden Sjolvir zou je haast het risico lopen dat je gaat wijken doordat je de achterhand dan naar buiten duwt en dat wil je juist niet.
Fry schreef:Even een vraag.
In mijn boek van de klassieke dressuur staan ook vierkante voltes als goede oefening, nu staat er wel een plaatje maar ik begrijp niet hoe ze de hoeken rijden?
Op youtube zijn geen filmpjes te vinden en op google vind ik er niets over... kan iemand mij die hoeken uitleggen?
Op het plaatje lijkt het op 1/4 deel van een piroutte.
kayleegevers schreef:hee hee ik ben benieuwd wat jullie van ons vinden:)
BTW ik zit hier niet op mijn eige zadel die ligt bij de maker
ik ben spring ruiter ik weet dat ik naar achter moet zitten en me voeten minder ver in de beugels
dit is mijn nrps'er terror nick!
[ Afbeelding ]
ik vind hem hier best netjes lopen
[ Afbeelding ]
hier vind ik hem fijn beengbruik hebben hij loopt beetje te diep en jaja ik weet het naar achter zitten
tips zijn wellkom:)
bertie schreef:kayleegevers schreef:hee hee ik ben benieuwd wat jullie van ons vinden:)
BTW ik zit hier niet op mijn eige zadel die ligt bij de maker
ik ben spring ruiter ik weet dat ik naar achter moet zitten en me voeten minder ver in de beugels
dit is mijn nrps'er terror nick!
[ Afbeelding ]
ik vind hem hier best netjes lopen
[ Afbeelding ]
hier vind ik hem fijn beengbruik hebben hij loopt beetje te diep en jaja ik weet het naar achter zitten
tips zijn wellkom:)
Hoi!
Wat leuk, een nieuw gezicht hier!
OK, je bent een springruiter, dus ik ga niet mekkeren over je opgetrokken hak, en zo.
Waar ik wél op opmerking over wil maken is je eerste plaatje.
[ Afbeelding ]
Je trekt je binnenheup in.
Daarmee geef je een ruiterhulp. Die je misschien (waarschijnlijk) niet geven wilt.
Een andere hulp dat je denkt dat je geeft.
Het is duidelijk dat je naar rechts wilt wenden.
Maar door die ingetrokken heup breng je je gewicht naar buiten, naar LINKS.
Je WILT zo te zien naar rechts, maar je hulpen geven aan dat je naar LINKS wilt.
Hoe moet je paard/ pony dat kunnen begrijpen?![]()
Je paard/pony kan door de ECHTE hulp die je geeft zomaar uitbreken. Ik zie het voor me: een weigering.
Niet omdat je paard/pony weigert, maar omdat JIJ een foute aanwijzing geeft.
Wat leuk dat je hier post!![]()
Wat jij laat zien is iets wat heel vaak voorkomt.![]()
Dat jij hier post zorgt er misschien wel voor dat meer mensen gaan nadenken over wat ze ZELF doen (goed, of fout) dat zorgt voor een reactie van een paard.
Pff! Ik heb heel lang gedaan over die zin hierboven, en ik weet nog steeds niet of ik heb kunnen weergeven wat ik bedoel. Wat is taal toch moeilijk.
kayleegevers schreef:heey bedankt voor je berichtje, zal er aan gaan werken:P
maar zoals er al staat is dit niet mijn zadel en moet er erg aan wennen en is beetje te klein voor me:P
als me dresuur zadel terug zal ik fotos erop zetten met het goede zadel
maar dankjewel ga eraan werken
Evelijn schreef:Optrekken van heup... ik herken het ook (zie het op ouwe foto's van mezelf en zusje verteld het me als ze het ziet)... en zie het ook (mijn zusje doet het ook) en instructrice geeft het gelukkig ook aan... maar dat is niet iets wat je makkelijk afleert. Inknikken in de zij.. ook zoiets. Je zelf lang maken... zonder dat dat weer voor spanning leidt.. zucht... (en als iemand nog durft te beweren dat paardrijden geen sport is)
Rijden bij mij ging wel prima (ik kan weer beetje trainen, paard is weer blij)... goed op mijn zwaartepunt gelet (ben Centered Riding 2 aan het lezen) laag houden... en benen mooi aflaten hangen (beugels zijn gaatje langer)
Beetje op het tempo geoefend (niet te hoog maar wel actief) Overgang naar halthouden ben ik nu zo aan het oefenen http://www.youtube.com/watch?v=QoH3YNu2Xes&feature=share&list=PLM-dIJhRcHINnnsBz7dP4DHp-UOa8TpBp YouTube is echt geweldig.
Evelijn schreef:Ik vond deze voor mij heel leerzaam en mooi uitgelegd http://www.youtube.com/watch?v=0HaA2gzu0oc&feature=share&list=PLM-dIJhRcHINnnsBz7dP4DHp-UOa8TpBp Maar nu hebben we het meer over hoe de houding van de ruiter moet zijn ipv hoe je het kan zien bij het paard.
Snackie schreef:Wat wil je ermee bereiken?
Na de meningen in dit topic zal worden gezegd dat het of wel of niet gek is, en dan? gaat het paard alsnog naar de slacht, of word het alsnog een gezeldschaps paard? Heeft het toegevoegde waarde?
Het is geen aanval, maar de vraag.