[FOTO] Aan de teugel (fotoverzamelingstopic) Deel III

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

carmenbrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-12 19:35

lailapri schreef:
en met een bal kun je ook met behulp van instructie voelen hoe je een paard kunt tegenwerken in de gangen en hoe je mee kunt zitten. Heel leuk om een keer mee te maken. Werkt altijd erg verhelderend.

Over die zitlessen;
Ik en mijn vriendin zijn pas jarig en wouden graag elkaar een westernles geven, gwn om te kijken wat dat is. Nu kon dit niet, en zijn we opzoek naar iets anders. Iets in de richting van NH of zitlessen.
Wel eenmalig, rond de 15€ zou dit kunnen?
In de buurt van Overijssel en kan dit ook met pony's van 3,5 en 4,5 die net een half jaartje zadelmak zijn?
Alvast bedankt, mag ook via PB ;)

Killyenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-12 19:50

Waarom zou je zitlessen willen op een jong dier? Zitlessen moet je juist rijden op ervaren, stabiele paarden, die kunnen jou fouten opvangen en je tegelijkertijd laten voelen wat je verkeerd doet. Een jong dier gooit je alleen maar meer de verkeerde kant op, en je verrijdt het dier er mee.

lailapri

Re: [FOTO] Aan de teugel (fotoverzamelingstopic) Deel III

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-12 20:42

Het hangt van de zitles af.
Zijn het zitlessen door kleine dingen uit te diepen, te zien, te voelen en de rede erachter te horen of ga je voor het geheel, ook wel gedaan door paard net zo lang te laten draven tot ruiter wel moet gaan zitten (zeer effectief maar idd niet geschikt voor jong paard). Bij de andere manier zie ik juist goede resultaten, juist door die kleine veranderingen van de ruiter die anders toch het paard wel zou blijven rijden wordt het geheel langzaam beter en hebben paard en ruiter de tijd om er beter in en van te worden.
Ik pb julie.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-12 06:38

Zou dat idd niet op een jong dier doen. De rugspieren zijn nog niet ontwikkeld. Een Centered Riding les nemen is ook heel goed om je bewust te maken van je zit. Maar om echt een onafhankelijke zit te krijgen zul je gewoon veel moeten rijden.

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-12 22:57

Zitles kan heel fijn zijn op een goed doorgereden paard. Die reageren namelijk precies op hoe jij zit.
Je 'merkt' dan ook direct je fout.
Kun je dat later fijn gebruiken op een jong paard, je weet immers nu waar je fout zit.

Afbeelding
Hier een foto toen ik nog M2 reed met mijn pony.

Afbeelding
Foto houding op net zadelmak (1 maand) paard

Afbeelding
Foto houding half jaar later.
Kan al veel meer 'zelf' zitten.
Op jonge dieren ben je toch vaak meer met andere dingen bezig dan je houding.

Maargoed, de aanleuning!
Pony draagt zelf, mag ook wel op dat niveau. :+
Eerste foto paard nog erg zoekende, duikt het liefst weg, kan achterhand niet bijhouden, komt te diep maar blijft redelijk op de loodlijn dus vind ik het niet zo erg.
Laatste foto paard, kan al veel meer zitten, meer dragen dus ook aan de voorkant.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-12 23:03

Leuk paard Pion. De foto 1 foto zadelmak zie je nog wel dat ie niet draagt, komt wat diep maar is wel mooi horizontaal in evenwicht. Foto 2 is ie al wat sterker kan je zien wat meer dragend; keurig na een half jaar al. Ben benieuwd naar latere foto's

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-12 23:19

De laatste foto's die ik zichtbaar kan krijgen zijn van vorig jaar.
Maar zal binnenkort eens vragen of iemand foto's wil maken.
Ben op dit moment bezig met oppakken na een kreupele periode.

Ze is nu 3 jaar van mij.
Tussendoor wel veel 'problemen' gehad met het op de achterhand houden.
Ze is erg sensibel en snel, kruipt snel 'dicht' aan de voorkant.
Heb een tijdje gehad dat ik haar teveel vast hield aan de voorkant (reactie die ik juist niet moet geven) direct in de koprol.
Als ze er even geen zin in heeft kost het echt veel moeite.
Vooral in de galop.
Maar als ze het dan doet, heeeeerlijk.

Even in linkjes de foto's van vorig jaar:
http://www.mijnalbum.nl/Foto-CLVKSEF8.jpg
Kwamen net uit een periode dat ik teveel wilde regelen aan de voorkant.
Hier gaat ze dus 'kruipen', was me op dat moment aan het focussen op 'er uit'.
Foto is misschien iets klein voor echt duidelijk beeld maar heb eigenlijk niets in mijn handen.
Been! :Y)

http://www.mijnalbum.nl/Foto-J8XHGLEC.jpg
Weer hier heen.

En nog even een foto van een half jaar onder het zadel.
Zoals in mijn eerdere post hield ze niet lang vol hoor, was een mooie momentopname.
Was meer dit beeld.
Afbeelding

Leetje1996

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-12 15:56

@pion, ziet er goed uit loopt goed actief en gebruikt de achterhand goed, je zit ook netjes en vind hem niet te kort in zijn hals.

Nu mijn paardjee , na een hele tijd alleen maar proberen haar voorwaarts te krijgen (heel lui paard) zit dat er nu eindelijk in, nu zijn we zover

Afbeelding
Dit vind ik zelf een fijn plaatje nog niet top maar de zit (zoals ik het zie en voel) wel ontspanning in, alleen mijn benen tsja die lijden nog steeds een eigen leven (word hard aan gewerkt hoor!)

Afbeelding
Hier liep ze dus best wel onder me vandaag, ze vind het heel moeilijk om rustig te galopperen. Hier mag ik mijn teugels een stuk korter nemen waardoor mijn handen voor het zadel blijven om contact te houden met de mond. Wel vind ik haar achter hand er goed bij komen. Mijn zit lijkt hier heel stijf te zijn... moet ook nog wat aan gedaan worden en me benen maar dat had ik al benoemd

Ben benieuwd wat jullie ervan vinden

robinnatra

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-12 14:46

Afbeelding

Dit is mijn 4 jarige ruin. Ik weet dat mijn eigen houding niet perfect is.

kristie14

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-12 11:38

Afbeelding

Foto van mijn paard, 7 jaar oud en B dressuur met 19 winstpunten.
Ik rijd hem vaak lang en laag zoals op de foto maar vraag me af
of hij op deze manier niet te diep loopt?

nellekelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-12 11:52

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-12 13:53

Pion.

Hoe vind je zelf hoe hij loopt?

Leertje

Wat vind je van je eigen houding, heb je misschien ook zelf kritiek of tips puntjes?

Robinnatra

Hoe vind je dat hij loopt. Wat vind je van zijn houding? En de jouwe?

Kristie.

Hij loopt ietswat te diep. Als je hem vanuit achteren nog wat verder naar voren rijd dmv schakelen zal dit goed komen. Wat doe je allemaal om hem zo te krijgen?

Nellekelover, ik beoordeel je zo, omdat ik eerst de filmpjes ga bestuderen

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-12 13:54

Nellekelover

Wat vind je van je eigen houding?

Hoe rijd je je paard aan de teugel?

robinnatra

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-12 14:39

maralyn,

ik ben zelf wel tevreden over zijn manier van lopen. Ik ben vooral benieuwd wat andere ervan vinden. ik zie vaak van mezelf op foto's dat ik niet rechtop zit of dat ik mn tenen uitsteek.

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-12 14:45

@maralyn; dat heb ik toch al redelijk beschreven in mijn posts?

Ik ben tevreden, ze mag alleen nog wat meer op 'achter'.
Ik moet zorgen dat ik zelf los blijf aan de voorkant, ook wanneer ze heet wordt.
Blijven controleren en weer loslaten.

UltimOo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-12 14:53

ik ben ook wel benieuwd hoe jullie over ons denken :) :
Afbeelding

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-12 16:24

Robinnatra. ik vind namelijk dat je paard namelijk te weinig gestuwd word van achteren.

Hoe rijd je hem aan de teugel?

Pion,
Heb je al eens geprobeerd om volledig met je zithulpen te werken? Daar worden paarden vaak rustiger en oplettender van. Dus voorwaart voor kuit of kuitdruk ontwijken, en terugwaarts voor bovenbeen. Je bovenbeen/lies is dan je rem. Dan laat je hem van voren meer met rust, en vaak worden ze daar rustiger van.

Ultimoo

Ik heb het gevoel dat je paard op de voorhand loop, of dat het paard niet actief genoeg is van achteren.
Is dit ST? Dan zou ik de Stang wat meer los laten, je hoort namelijk voor 80% te rijden vanuit je benen en trens, je stang is alleen bedoeld voor de verzameling. Dat kan dus ook betekenen waarom je paard een minder actief achtbeen heeft.

Oplossing, veel trainen vanuit zit. Is in de Z ontzettend belangrijk.

UltimOo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-12 16:31

@maralyn: hierbij nog een foto van hoe ik met S&T rij
Afbeelding

het actieve klopt inderdaad, is een lastig puntje bij paard (Liever lui dan moe) en bij mij (Snel té veel willen doen).
zijn nu met les ook heel erg bezig om super scherp een hele kleine hulpjes te maken, en merk al super veel verschil :)
bedankt voor de tip!

robinnatra

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-12 16:32

maralyn

wat bedoel je met gestuwd van achteren? let wel hij is pas 4 en nog redelijk overbouwd

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-12 16:35

Ultimo: de foto lijkt "bergopwaarts" genomen. Zet je hem recht dan lijkt het idd zoals Marilyn zegt "wat uit elkaar". Persoonlijk vind ik hem wat te kort in de hals en achter moet ie ronder (aansluiten en meer zakken).

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-12 16:38

Robinnatra: de foto is een beetje klein (onduidelijk). Je lijkt een beetje in een "stoelzit" te zitten waardoor ik me afvraag op wat voor zadel je rijdt en of t goed past. Verder loopt hij van het achterbeen af. Omdat hij nog maar 4 jaar is moet je ervoor zorgen niet teveel aan de voorhand te doen (zodat hij je hand niet als vijfde been gaat gebruiken) maar eerst actief vanuit het achterbeen te rijden en hem op eigen benen laten lopen.

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-12 17:00

Robinnatra: Jou paard gebruikt z'n voorbenen om vaart te maken, z'n achterbenen hangen er eigenlijk een beetje achteraan. Hij zal moeten leren om z'n achterbeen ook te gebruiken. Z'n kaken/nek/hals/schoft ontspant hij nog niet, hierdoor loopt hij nog niet aan de teugel. Door de combinatie van deze 2 dingen gebruik hij z'n rug niet goed. Hij moet z'n bovenlijn veel meer aanspannen.

Wat betreft jezelf, haal ik het paard onder je weg dan val je op je kont. Dat wijst op een stoelzit. Het kan zijn dat je zadel te klein is, de beugelophanging op de verkeerde plek zit of dat je geneigd bent om je beugels te kort te maken.

Heb je les? Ik denk dat er hier nog veel winst valt te behalen, het toont nu nog net wat te braaf en onzeker.

Kristie: Het idee van lang laag is is dat je z'n bovenlijn gaat rekken. Nu doet ie al een leuke poging. Maar hij doet het voornamelijk door vanuit z'n nek te zakken. (Het merendeel van zijn neerwaartse buiging zit in de nek en laatste halswervels.) Ook zie je hier dat hij meer op z'n voorhand loopt. De driehoek tussen de 2 voorbenen is groter dan de driehoek tussen de 2 achterbenen.

Het leuke van voorwaarts-neerwaarts is dat het vrij het zelfde werkt als aan de teugel rijden. Pakt hij teveel, dan beperk je hem. Beperk dus z'n vrijheid op de voorhand iets meer en ga hem achterin activeren. Gaat ie rennen, ga jij een overgang terug maken.

Overigens vind ik dat ie behoorlijk mooi toont, doe je goed +:)+

Ultimoo: Wat is het een leuk beest en hij kijkt er levendig bij allemaal.
Ik vind hem inderdaad wat op de voorhand lopen, en hij trekt een beetje een vals knikje daar bij z'n nek.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-12 18:44

Veulen84 schreef:
Ultimoo: Wat is het een leuk beest en hij kijkt er levendig bij allemaal.
Ik vind hem inderdaad wat op de voorhand lopen, en hij trekt een beetje een vals knikje daar bij z'n nek.

Dat vind ik inderdaad ook. En wat ik ook zie, is dat hij dus niet ontspant vanuit zijn nek en zijn rug daarmee weg drukt waardoor hij zijn achterhand er niet bij onder kan krijgen.

nellekelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-12 20:02

maralyn schreef:
Nellekelover

Wat vind je van je eigen houding?

Hoe rijd je je paard aan de teugel?

hee me houding kan beter heb en keer ergens anders leg gehad moet handen hoger doen en tenen naar binnen
en ik kneed met me handen maar dan gaat ze niet zo makkelijk veel voltes maken helpt

robinnatra

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-12 20:10

Die reacties van jullie zijn wel grappig, ik krijg namelijk les van iemand die al 4 keer gestart is op de paralympische spelen en daar ook altijd in de top 5 eindigde en die zegt dat hij super loopt. En zoals ik al aangaf is mijn houding niet perfect en ik rij op een veelzijdigheidzadel dat prima past. maar op de foto zit ik wat kort.