Dit is een nondiscussie in mijn ogen, die
stoere sportruiter die op zaterdagmiddag ineens besluit door het dorp te gaan rijden op zijn temperamentvolle bloedpaard dat geen enkele ervaring in het buitenrijden heeft, maar die denkt dat hij met een halve ruitersportzaak de boel onder controle kan houden, inclusief de onvermijdelijke slofteugel, minstens een pessoabit en de knalstrak aangesnoerde riemen, nou, die kom ik ook zeer zeker liever niet tegen hoor.
De beste veiligheid voor paard/ruiter en overige weggebruikers is wel degelijk de africhting en het wederzijds vertrouwen, dat ben ik met een aantal mensen hier eens. Dus of jij nou een ruiter met touwtje tegenkomt of een met een heel arsenaal aan het paard, jouw veiligheid is op geen enkele wijze gegarandeerd.
Maar: zelfs de meest op elkaar ingespeelde combinatie kan in een noodsituatie komen, omdat je nou eenmaal nooit het ondenkbare kan voorkomen, en je niet alleen op de weg bent... Ik héb een paard gehad dat keurig bleef staan toen er een rotweiler in de pezen van zijn achterbeen hing, zodat ik af kon stappen en het beest een rotschop kon geven (wat kan P+ toch handig zijn

), ik heb ook eens een pony gehad die hetzelfde overkwam en die ging er wel als een raket vandoor...
En nee, ik train mijn paarden NIET om in geval van hondentanden in hun ledematen keurig ontspannen te blijven.
In het geval je paard er door zon situatie vandoor gaat, kan een optoming aan het hoofd er wel degelijk voor zorgen dat je net door het oog van de naald kruipt.
Degenen die hier beweren dat je een paard niet kan stoppen: dat kan vaak wel, zeker als de situatie het toelaat om je paard om te draaien. En anders kun je hem nog net zo sturen dat ie rakeling langs sloten en verkeergaat in plaats van ertegenaan.
Ik heb al jaren niet meer beleefd dat een paard er met mij vandoor ging trouwens.
Ik moet trouwens bekennen dat ik als 16jarige ook wel eens het hoofdstel van mijn paard getrokken heb midden in een verlaten hoekje Drunense Duinen, gewoon, omdat het kon.

Kortom: een degelijke africhting in het buitenrijden en vertrouwen in de ruiter zijn de ingredienten voor veiligheid.
In onvoorziene gevallen waarin het paard toch schrikt of opgejaagd wordt, kan een optoming aan het hoofd net het verschil maken. Maar dan moet de ruiter dus wel zorgen dat hij handigheid in het werken met die optoming krijgt.