Zonder hoofdstel op buitenrit.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 15:15

Hermelientje schreef:
In het kader van bezuinigingen kunnen we misschien de bereden politie vervangen door de hengst van HC en de pony van Applemoes. Die trekken dan samen ten strijde tegen hooligans. Hier kunnen we wel een leuke strip van maken denk ik. 8-)

_/-\o_

nobel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 15:28

Melanie_B schreef:
Yole, snap jouw gedachtengang wel.. maar helaas is het wel een beetje waar. En daaraast zegt Rosalinpony het heel goed; de paarden worden er op gefokt voor temperament en andere eigenschappen. Zoals mijn Emilion, waar veel bloed in zit, is niet geschikt om daar buitenritten mee te maken. Je mag blij zijn als je een 'normale' en 'brave' rit dan hebt gehad.

Ik denk niet dat hij er niet geschikt voor is, maar dat er meer tijd nodig is om hem verkeersmak/relaxed te krijgen dan een paard wat op andere eigenschappen gefokt is.

Ik heb een Lauries crusador XX x Manstein ruin die een enorme druktemaker is,maar waar ik,na veel oefenen/belonen/aan de hand wandelen, gewoon een relaxed buitenritje mee kan maken.
Het is in mijn optiek maar net waar je je energie in wil steken, dressuurwedstrijden rijden of veel naar buiten om op lange paden dressuurmatig te oefenen ;)

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 15:36

randalinpony schreef:
Dit is een nondiscussie in mijn ogen, die stoere sportruiter die op zaterdagmiddag ineens besluit door het dorp te gaan rijden op zijn temperamentvolle bloedpaard dat geen enkele ervaring in het buitenrijden heeft, maar die denkt dat hij met een halve ruitersportzaak de boel onder controle kan houden, inclusief de onvermijdelijke slofteugel, minstens een pessoabit en de knalstrak aangesnoerde riemen, nou, die kom ik ook zeer zeker liever niet tegen hoor.

De beste veiligheid voor paard/ruiter en overige weggebruikers is wel degelijk de africhting en het wederzijds vertrouwen, dat ben ik met een aantal mensen hier eens. Dus of jij nou een ruiter met touwtje tegenkomt of een met een heel arsenaal aan het paard, jouw veiligheid is op geen enkele wijze gegarandeerd.

Maar: zelfs de meest op elkaar ingespeelde combinatie kan in een noodsituatie komen, omdat je nou eenmaal nooit het ondenkbare kan voorkomen, en je niet alleen op de weg bent... Ik héb een paard gehad dat keurig bleef staan toen er een rotweiler in de pezen van zijn achterbeen hing, zodat ik af kon stappen en het beest een rotschop kon geven (wat kan P+ toch handig zijn :D ), ik heb ook eens een pony gehad die hetzelfde overkwam en die ging er wel als een raket vandoor...

En nee, ik train mijn paarden NIET om in geval van hondentanden in hun ledematen keurig ontspannen te blijven. :+

In het geval je paard er door zon situatie vandoor gaat, kan een optoming aan het hoofd er wel degelijk voor zorgen dat je net door het oog van de naald kruipt.

Degenen die hier beweren dat je een paard niet kan stoppen: dat kan vaak wel, zeker als de situatie het toelaat om je paard om te draaien. En anders kun je hem nog net zo sturen dat ie rakeling langs sloten en verkeergaat in plaats van ertegenaan.
Ik heb al jaren niet meer beleefd dat een paard er met mij vandoor ging trouwens.

Ik moet trouwens bekennen dat ik als 16jarige ook wel eens het hoofdstel van mijn paard getrokken heb midden in een verlaten hoekje Drunense Duinen, gewoon, omdat het kon. :+

Kortom: een degelijke africhting in het buitenrijden en vertrouwen in de ruiter zijn de ingredienten voor veiligheid.
In onvoorziene gevallen waarin het paard toch schrikt of opgejaagd wordt, kan een optoming aan het hoofd net het verschil maken. Maar dan moet de ruiter dus wel zorgen dat hij handigheid in het werken met die optoming krijgt.

Die ruiter met alle mogelijke hulpstukken wordt ik ook niet zo blij van, nee, want dat kont je ook vrolijk in volle galop voorbij.
Helemaal met je eens, dus.

Appelmoes_11

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 15:39

Hermelientje schreef:
In het kader van bezuinigingen kunnen we misschien de bereden politie vervangen door de hengst van HC en de pony van Applemoes. Die trekken dan samen ten strijde tegen hooligans. Hier kunnen we wel een leuke strip van maken denk ik. 8-)

:= Ik zal het tegen haar vertellen, gaat ze niet leuk vinden...

(ff voor de duidelijkheid, mijn pony is dus zo'n monsterlijk nerveus type. Ik was dus niet aan het opscheppen over hoe geweldig ze me wel niet vertrouwt :+ )

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 15:42

kim345 schreef:
Waar staat P + voor?

Het zal wel aan mij liggen maar ik snap altijd vrij weinig van jouw/uw berichten....

Dat staat voor toevoegen van negatieve bekrachtiger (staf, punishment).
Dat is de gangbare benaming in gedragsleer.

Er staat een zo eenvoudig mogelijke uitleg op mijn site doch daar zal ik je niet naar verwijzen.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 15:43

Citaat:
Ik kan moeilijk een vrachtwagen in de bak zetten om te oefenen

Nou, dat kun je dus wél, al zal niet iedereen de beschikking over groot verkeer hebben. Op ons vorige adres reed mijn man de trekker altijd tussen de stallen door om het stro te brengen, alle jonge paarden stonden dus met hun neus op de trekker.
Eens een trekker of ander zwaar trillend lawaaimakend ding regelen en de paarden eraan wennen is wel een goede zet om ze makker te maken. ;)

Onze minis draaiden er hun hoef niet voor om om de graafmachine van het waterschap te belagen, al wist de machinist zeker dat ze vast niet in zijn buurt durfden komen.
Omdat ik het gevaarlijk vond heb ik ze maar even weggelokt. Ze zaten al bijna bij de man op schoot. :+

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 15:47

nobel1 schreef:
Melanie_B schreef:
Yole, snap jouw gedachtengang wel.. maar helaas is het wel een beetje waar. En daaraast zegt Rosalinpony het heel goed; de paarden worden er op gefokt voor temperament en andere eigenschappen. Zoals mijn Emilion, waar veel bloed in zit, is niet geschikt om daar buitenritten mee te maken. Je mag blij zijn als je een 'normale' en 'brave' rit dan hebt gehad.

Ik denk niet dat hij er niet geschikt voor is, maar dat er meer tijd nodig is om hem verkeersmak/relaxed te krijgen dan een paard wat op andere eigenschappen gefokt is.

Ik heb een Lauries crusador XX x Manstein ruin die een enorme druktemaker is,maar waar ik,na veel oefenen/belonen/aan de hand wandelen, gewoon een relaxed buitenritje mee kan maken.
Het is in mijn optiek maar net waar je je energie in wil steken, dressuurwedstrijden rijden of veel naar buiten om op lange paden dressuurmatig te oefenen ;)

Zoals ook Hermelien al zei, bij het ene paard is meer training nodig dan bij het andere.

Maar toch: vorig jaar kwam hier de vrachtwagenkaravaan langs, en maar toeteren... De minis vonden het na 5 minuten al best, gras was toch interessanter.
De NRPS die erbij in de wei stond heeft echter zolang die vrachtwagens langskomen heen en weer lopen rennen, helemaal in het zweet.
Na 3X een colonne van een half uur toeteren (het waren er echt enorm veel dit jaar) zou je verwachten dat zelfs de meest nerveuze knol wel door zou hebben dat er verder niets aan de hand is.

Met zon paard moet je gewoon heel erg goed opletten waar je je aan waagt. Overigens heb ik wel buitengereden met het paard en aan de hand loopt ze ook gewoon achter me aan. Maar t wordt niet zoals met een heleboel andere paarden. ;)

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 15:48

Electra63 schreef:
Hermelientje schreef:

_/-\o_

:')

NikkivanOlst

Re: Zonder hoofdstel op buitenrit.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 15:57

Zo had mijn paard dat ze absoluut niet bang was voor groot verkeer, maar als ik er op zat.... :n
Dan was het achterwaarts de sloot in als het ff kon :=
Aan de hand kon ik er mee lezen in schrijven, zonder tuig in de bak kon ik er mee lezen en schrijven, maar buiten onder het zadel kon ik er vrij weinig mee. Waar kan dat dan aan liggen? Een gebrek aan mijn leiderschap? Terwijl ze in de meest enge situaties altijd vertrouwen bij mij legde...

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 15:57

randalinpony schreef:
Citaat:
Ik kan moeilijk een vrachtwagen in de bak zetten om te oefenen

Eens een trekker of ander zwaar trillend lawaaimakend ding regelen en de paarden eraan wennen is wel een goede zet om ze makker te maken. ;)

Kettingzaag, slijptol, cementmolen is ook allemaal niet moeilijk. Desnoods húúr je het.

xTammyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 15:59

Of gebruik maken van de situatie.
Ik kwam een keer een agent op een motor tegen. Vroeg toen of hij zijn sirenes en zwaailichten eens aan wilde zetten om de reactie van [***] te zien. Hij twijfelde wel maar toen hij zag dat [***] niet heel raar deed vond ie het wel grappig

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 15:59

Gewoon een andere editie van schriktraining dus :)*

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 16:06

VisibreTeam schreef:

Ik stond zo eens heel tevreden met mijn paard bovenop de citaldel van Namen, tussen dagtoeristen, terrasjes en tourcars. Paard nieuwsgierig maar niet in de stress. Komt er natuurlijk ineens een hele Harley motorclub over de kam naar boven gereden :Y) Gelukkig was ik de enige die het een beetje benauwd kreeg, mijn paard bleef gewoon staan staren.
Achteraf gezien.. misschien is dat toch een plek waar je beter afstapt en je paard aan de lijn neemt.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 16:07

VisibreTeam schreef:
Zo had mijn paard dat ze absoluut niet bang was voor groot verkeer, maar als ik er op zat.... :n
Dan was het achterwaarts de sloot in als het ff kon :=
Aan de hand kon ik er mee lezen in schrijven, zonder tuig in de bak kon ik er mee lezen en schrijven, maar buiten onder het zadel kon ik er vrij weinig mee. Waar kan dat dan aan liggen? Een gebrek aan mijn leiderschap? Terwijl ze in de meest enge situaties altijd vertrouwen bij mij legde...

De belasting door het ruitergewicht geeft verhoogde hartslag = lichamelijke stress. Hoger niveau van stress = lagere prikkeldrempel.
Dat kan bij verschillede paarden heel sterk uiteenlopen; het effect van een ruiter op de rug.

Circa 1350 voor Xtus heeft paardenmeester Kikkuli het belang van stress in een trainingsmethodiek gevat in klei laten drukken.
Er is een zevental publicaties in drie talen over.
De best leesbare in van Ann Nyland en direct bij haar verkrijgbaar; http://www.kikkulimethod.com/
Het is naadloos van toepassing op het beleren/dresseren anno nu.
Dat laatste staat kort en simpel samengevat op mijn site.

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 16:09

Mmm.. Ik heb ook wel een beetje het idee dat een grote hoeveelheid aan indrukken beter is als 1 of 2 kleine dingetjes :) Zo had mijn paard dat een totaal nieuwe omgeving + allerlei lawaai, mensen, vlaggen, toeters, bellen ZO overdonderend was dat hij volledig dichtsloeg voor de omgeving en alleen op mij focusde omdat ik het enige bekende in haar omgeving was, terwijl als ik door een bekend stuk omgeving loop waar alleen bomen sta en OPEENS een wit vlekje zonlicht op de straat ligt wat er nooit is geweest dat het opeens volle paniek is...

Interessant HC ^^
even lezen ;)

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 16:10

VisibreTeam schreef:

en door jezelf in de perceptie van het paard een rol in het bewerkstelligen van een veilig gevoel te geven is dat Win-Win.

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 16:10

VisibreTeam schreef:
Mmm.. Ik heb ook wel een beetje het idee dat een grote hoeveelheid aan indrukken beter is als 1 of 2 kleine dingetjes :)

Ja dat is inderdaad herkenbaar.

Hermelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 16:14

@Randalin
Met zulke types als jij beschrijft is en blijft het lastiger. Als er elke dag een toeterende vrachtwagenkaravaan langskwam dan zou het vast beter gaan. Maar dan heb je ook nog van die paarden waarbij als er dan weer een poosje geen vrachtwagens langskomen je weer bijna van voren af aan kunt beginnen.

Betonmolens, vrachtwagens, motoren oefenen allemaal goed en wel maar ik heb eens een situatie meegemaakt die toch echt moeilijk te oefenen valt. Er is een helikopter vlak naast me geland in het weiland. Geeft paardenmeester Kikkuli daar ook tips over? ;)

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 16:16

VisibreTeam schreef:
Mmm.. Ik heb ook wel een beetje het idee dat een grote hoeveelheid aan indrukken beter is als 1 of 2 kleine dingetjes :)

Dat is héél wat anders. Dat heet ´flooding´= overspoelen. Érg riskant en alleen voor experts. Eigenlijk alleen voor echte probleempaarden.

De onderliggende methode in het boek van Rarey; Taming Wild Horses betreft flooding.
Zijn uitgangspunten mbt het wezen paard zijn briljant en op alle paarden van toepassing. Het ´taming´ deel is alleen voor probleempaarden.

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 16:18

Huertecilla schreef:
VisibreTeam schreef:

Dat is héél wat anders. Dat heet ´flooding´= overspoelen. Érg riskant en alleen voor experts. Eigenlijk alleen voor echte probleempaarden.

De onderliggende methode in het boek van Rarey; Taming Wild Horses betreft flooding.
Zijn uitgangspunten mbt het wezen paard zijn briljant en op alle paarden van toepassing. Het ´taming´ deel is alleen voor probleempaarden.

Bij mij was dit geval dan op een groot festival terrein waar ik show moest draaien, show ging perfect, paard was enkel gefocussed op mij omdat er niks anders was waar hij zich als het ware aan 'vast kon houden'. Verder niet bewust 'flooding' toegepast ofzo hoor, heb er tot nu ook nog nooit iets over gehoord :)

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 16:22

Hermelientje schreef:
Geeft paardenmeester Kikkuli daar ook tips over? ;)

Denk je dat de slag van Kadesh rustiger was dan dat ene helicoptertje?

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 16:25

VisibreTeam schreef:
Verder niet bewust 'flooding' toegepast ofzo hoor, heb er tot nu ook nog nooit iets over gehoord :)

Dat kan heel verkeerd uitpakken als het paard echt in doodsangst gaat, en er het allaatste gebeurt wat plaats vindt voor zo'n grazer opgegeten wordt, stoppen met terugvechten en in een soort back-out modus voor dood op de grond gaat liggen.
Ik herinner me overigens nog zo'n overspoeld paard van de Sint dat enige jaren geleden met Sint en al midden in de stoet als verlamd op de grond viel..

Het net-voor-allerlaatste is ook riskant (dat is terugvechten of je leven er vanaf hangt).

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 16:27

Bandida schreef:
VisibreTeam schreef:
Verder niet bewust 'flooding' toegepast ofzo hoor, heb er tot nu ook nog nooit iets over gehoord :)

Dat kan heel verkeerd uitpakken als het paard echt in doodsangst gaat, en er het allaatste gebeurt wat plaats vindt voor zo'n grazer opgegeten wordt, stoppen met terugvechten en in een soort back-out modus voor dood op de grond gaat liggen.
Ik herinner me overigens nog zo'n overspoeld paard van de Sint dat enige jaren geleden met Sint en al midden in de stoet als verlamd op de grond viel..

Zo ernstig was het niet met Vienna hoor :=
Ze had meer zoiets van 'wat doen al die dingen hier? Laat ik maar op baasje letten en bij Silke blijven'

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 16:28

VisibreTeam schreef:
Zo ernstig was het niet met Vienna hoor :=
Ze had meer zoiets van 'wat doen al die dingen hier? Laat ik maar op baasje letten en bij Silke blijven'

Nee dat vermoedde ik ook wel :D ik wilde maar even zeggen dat dat als trainingstechniek maar heel beperkt bruikbaar is.
Als ze met twee zijn, of je bent er als vertrouwde baas bij, zal het volgens mij ook niet snel zo ver komen dat een paard ineens om zich heen begint te slaan of een blackout krijgt.

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 16:32

Ze was gewoon 'flabbergasted' en dan is haar eerste reactie altijd op mij richten :))