gliss schreef:Er zit nog wel een verhaaltje vast aan deze prachtige NRPS merrie, dus ik geef even een inleiding.Ze is(dacht ik) 3 jaar geleden, op stal komen wonen waar ik rij.
Ze is 18 jaar en ik rij/train haar nu 1,5 jaar (ivm met studie nu minder fanatiek). Veel van haar voorgeschiedenis weet ik niet. Wat ik wel weet, en wat me het afgelopen 1,5 jaar is opgevallen./gemerkt, is dat ze een zeer sensibel en gevoelig paard is. Niet alleen onder het zadel, maar ook in de omgang. Het koste ook veel moeite om een beetje vertrouwen te winnen op beide vlakken. (In het begin was een fatsoenlijk rondje bak al moeizaam en het poetsen en zadelen begin ik maar niet over).
Het idee is ontstaan dat ze vroeger, wanneer ze ietwat loperig was(zowel buiten als in de bak), meerdere malen zeer hard in haar mond is getrokken. Bij een lichte druk, of een verkeerd teugelgebruik(bewegen met handen/ op druk rijden), moeilijke oefeningen, iets nieuws... gaat het hoofd de lucht in. Wel zodanig dat ze bijna je cap raakt. Na heel veel winnen van vertrouwen en met zeer zachte hand, engelengeduld en vriendelijk rijden, gebeurd dit nauwelijks nog. Alleen indien we moeilijkere oefeningen doen, galop, of nieuwe/onbekende dingen komt het oude zeer weer naar boven. Daarom heb ik, voor mijn eigen safety een (slof)touwtje eraan hangen die ik indien het te hoofd te hoog gaat erbij kan pakken. In principe gebruik in hem niet.
Inmiddels zijn we al een stuk verder met haar. Toch blijf ik moeite houden om, bvb met galop, de spanning uit haar lijf te laten vloeien. Ze heeft er behoorlijk de snelheid erin, waardoor ik al eigenlijk al mijn energie steek in het op mijn zit terugrijden.
Gr. Manon
Ik wil nog even mijn complimenten geven over de opbouwende kritiek die hier wordt gegeven (Bertie, S_en_Z en anderen).
Imo hoe het hoort!

Toch zou ik nog willen vragen of iemand een tip kan geven betreffende het dikgedrukte? En dan doel ik met name op de galop. Hoe zou het komen dat er toch altijd weer zoveel spanning/snelheid hierbij om de hoek komt kijken? Voor de info en voorgeschiedenis nog even een stukje gequote.