[FOTO] Aan de teugel (fotoverzamelingstopic) Deel II

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

wabisabi

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 10:08

gliss schreef:
Er zit nog wel een verhaaltje vast aan deze prachtige NRPS merrie, dus ik geef even een inleiding. :) Ze is(dacht ik) 3 jaar geleden, op stal komen wonen waar ik rij.

Ze is 18 jaar en ik rij/train haar nu 1,5 jaar (ivm met studie nu minder fanatiek). Veel van haar voorgeschiedenis weet ik niet. Wat ik wel weet, en wat me het afgelopen 1,5 jaar is opgevallen./gemerkt, is dat ze een zeer sensibel en gevoelig paard is. Niet alleen onder het zadel, maar ook in de omgang. Het koste ook veel moeite om een beetje vertrouwen te winnen op beide vlakken. (In het begin was een fatsoenlijk rondje bak al moeizaam en het poetsen en zadelen begin ik maar niet over).

Het idee is ontstaan dat ze vroeger, wanneer ze ietwat loperig was(zowel buiten als in de bak), meerdere malen zeer hard in haar mond is getrokken. Bij een lichte druk, of een verkeerd teugelgebruik(bewegen met handen/ op druk rijden), moeilijke oefeningen, iets nieuws... gaat het hoofd de lucht in. Wel zodanig dat ze bijna je cap raakt. Na heel veel winnen van vertrouwen en met zeer zachte hand, engelengeduld en vriendelijk rijden, gebeurd dit nauwelijks nog. Alleen indien we moeilijkere oefeningen doen, galop, of nieuwe/onbekende dingen komt het oude zeer weer naar boven. Daarom heb ik, voor mijn eigen safety een (slof)touwtje eraan hangen die ik indien het te hoofd te hoog gaat erbij kan pakken. In principe gebruik in hem niet.

Inmiddels zijn we al een stuk verder met haar. Toch blijf ik moeite houden om, bvb met galop, de spanning uit haar lijf te laten vloeien. Ze heeft er behoorlijk de snelheid erin, waardoor ik al eigenlijk al mijn energie steek in het op mijn zit terugrijden.

Afbeelding

Gr. Manon

Ik wil nog even mijn complimenten geven over de opbouwende kritiek die hier wordt gegeven (Bertie, S_en_Z en anderen).
Imo hoe het hoort! :j Ik zie toch zo vaak dat er op bokt een verkeerde manier van feedback gegeven wordt. Vaak kruipt de topicstarter dan weer terug in het harnas en informatie wordt dan ook niet juist opgevat. :\ Dit topic heeft een meelezer erbij! :wave:

Toch zou ik nog willen vragen of iemand een tip kan geven betreffende het dikgedrukte? En dan doel ik met name op de galop. Hoe zou het komen dat er toch altijd weer zoveel spanning/snelheid hierbij om de hoek komt kijken? Voor de info en voorgeschiedenis nog even een stukje gequote.

S_en_Z

Re: [FOTO] Aan de teugel (fotoverzamelingstopic) Deel II

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-02-12 10:27

Ik ben aan het nadenken voor je maar het lastige is dat ik niet zie hoe en wat ze precies doet. Dat maakt goede tips geven lastig (heb je geen filmpje? Desnoods pb?)

wabisabi

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 10:38

S_en_Z schreef:
Ik ben aan het nadenken voor je maar het lastige is dat ik niet zie hoe en wat ze precies doet. Dat maakt goede tips geven lastig (heb je geen filmpje? Desnoods pb?)

Ik heb er helaas geen filmpje van. Je moet je voorstellen, dat waneer je wil aanspringen, ze min of meer onder je vandaan schiet.
En dan geef ik al minimale hulpen. In het begin gingen we als een gek door de bak, stuurloos en hoofd omhoog. Nu gaan het beter. We kunnen weliswaar een rondje bak doen, met hoofd horizontaal ipv verticaal, maar daar is alles mee gezegd.
Nu ben ik afgelopen zondag om een driehoek van tonnen, voltes 10m gaan rijden in draf doorzitten en af en toe aanspringen(soort zandlopervorm om tonnen heen, zodat we sterk variëren van rechtsom naar linksom). Omdat ze zich zo moest focussen kon in 'over' de spanning heen rijden.
Maar toch is het doel naar probleemloos, zonder stress, aanspringen en een rustig/normaal/ontspannen rondje kunnen galopperen.

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-02-12 10:47

En als je aangalopeert, de voorkant laat voor wat het is en een tijdje gewoon iets rug verlicht en wanneer ze uit zichzelf terug komt in tempo daarvoor belonen? Of wanneer ze daalt met de hals belonen en dan gewoon weer stukjes aanleuning aannemen?

Klinkt een beetje als die van mij begin vorig jaar. Die werd met druk gereden op een verwaarloosd gebit. Die was zo licht in de hand dat ze met onderhals erop in een valse krul liep hopende dat je niet aan de teugels kwam.

Wou je wel verbinding met de mond gooide ze haar hoofd eruit, drukte de rug weg en ging kei en keihard draven. Dan had ik ook geen stuur meer.

1e wat ik er op heb gemonteerd was sturen op benen en als ze in zo'n "stress"moment schoot handen naar voren, laat maar lopen. Liever naar voren dan stoppen. Voor ieder momentje dat ze de hals liet zakken belonen en uiteindelijk steeds ietsjes korter genomen en beloond voor het naar de hand toe zakken.

Inmiddels heb ik er een superfijn paardje aan en soms loopt ze nog weleens onder me vandaan als ze een keer uit galop valt of als ze denkt dat ze op haar donder krijgt. >;) Ik laat dan de voorkant gewoon met rust, laat haar gewoon lopen en blijf tegen haar praten.. en als ze terugkomt beloon ik haar. Boos worden, vastzetten of doorschoppen heeft bij haar geen effect behalve dan dat je een stuiterbal op 4 benen krijgt die zo in de stress raakt dat als je afstapt ze staat te rillen op haar benen. Terwijl ik haar NOOIT straf. Ik negeer wat minder gaat en beloon wat beter gaat maar je merkt gewoon dat ze heel gevoelig is.

Nu hebben wij een dichte bak en als ik gil "stuurloos" werd er rekening met me gehouden. ( nouja, ze probeerden het. :') )

Nu kan ik langzamerhand een beetje meer vragen en als ze aangeeft het moeilijk te vinden doe ik een stap terug. Uiteindelijk gaat ze het steeds meer zelf aanbieden.. voor mij werkt het heel goed.. maar ik zeg er wel bij.. dat ik door de jaren heen wat handiger ben geworden :=

Eerlijk gezegd vind ik dat gevoelige wel heel fijn. En mijn paard is ontzettend eerlijk en ze wil verschrikkelijk graag werken.

bertie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 11:30

gliss schreef:
Toch zou ik nog willen vragen of iemand een tip kan geven betreffende het dikgedrukte? En dan doel ik met name op de galop. Hoe zou het komen dat er toch altijd weer zoveel spanning/snelheid hierbij om de hoek komt kijken? Voor de info en voorgeschiedenis nog even een stukje gequote.

Het is de galop zelf die ervoor zorgt. :D
De galop is de gang met de meeste energie. Om daar goed mee om te gaan is ook niet zo vanzelfsprekend.
Wat dat betreft is de stap een stuk gemakkelijker. De draf wordt al iets moeilijker, en tja, de galop is gewoon nog een beetje moeilijker.
Voor een ruiter ook. In de stap zou je in slaap kunnen vallen, in draf moet je wel wakker blijven, en in galop moet je alle zeilen bijzetten om niet gelanceerd te worden. Bij wijze van spreken dan. :+

Misschien kun je je doel voorlopig een beetje bijstellen. Bijvoorbeeld NIET een heel rondje galop. En al ZEKER niet een hele lange zijde: dat vráágt om hard gaan, als de controle er nog niet is.

Probeer met kleine stukjes te beginnen. Stukjes waar het racen nog niet de kans heeft gekregen. :j
Zo beloon je het goede.

Wat zou je in de praktijk kunnen proberen.
Bijvoorbeeld: grote volte in draf, aanspringen ergens tussen X en de lange zijde, en weer terug laten komen naar draf op de korte zijde, als het enigszins kan zoveel mogelijk op zit (even buitenheup naar voren wil nogal eens helpen). Het aanspringen richting de rand van de bak gebeurt dan in een wending, en dat kan je helpen iets meer te 'rijden', en iets minder afhankelijk te zijn van een ongecontroleerd racemonstertje.
Ik weet niet of je het kunt, maar als je doorhebt hoe het werkt, dan is het vrij simpel om vanuit de stap in galop aan te springen. Eigenlijk is het gemakkelijker dan vanuit de draf, en je houdt al met de eerste sprong meer controle. Want bij het aanspringen vanuit stap kan het paard geen gebruik maken van de snelheid die er in de draf al wel is. Vanuit stap springt een paard al veel beter vanuit het achterbeen aan.
Het zou best kunnen dat jij, in jouw geval, aanspringt vanuit een sneller draven. Meestal maakt het paard zich dan lang, valt uit elkaar. En dan is aan alle voorwaarden voor een racegalop voldaan.

Al met al dus:
- probeer het aangalopperen zelf zo gecontroleerd mogelijk te doen
- kleine behapbare stukjes, en bouw dat langzamerhand uit
- voorlopig géén rechte lijnen
- een 'heel rondje' MOET niet
- beloon vooral wat wél goed gaat

wabisabi

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 11:31

S_en_Z schreef:
En als je aangalopeert, de voorkant laat voor wat het is en een tijdje gewoon iets rug verlicht en wanneer ze uit zichzelf terug komt in tempo daarvoor belonen? Of wanneer ze daalt met de hals belonen en dan gewoon weer stukjes aanleuning aannemen?

Dit pas ik ook met name toe. Gaat dan wel beter, maar qua tempo heb ik dan toch een renpaard door de bak die het tempo makkelijk 30 minuten vol kan houden. (laat ik haar natuurlijk niet doen :Y) )

S_en_Z schreef:
Klinkt een beetje als die van mij begin vorig jaar. Die werd met druk gereden op een verwaarloosd gebit. Die was zo licht in de hand dat ze met onderhals erop in een valse krul liep hopende dat je niet aan de teugels kwam.

Dit maakt helaas geen significant verschil.

S_en_Z schreef:
1e wat ik er op heb gemonteerd was sturen op benen en als ze in zo'n "stress"moment schoot handen naar voren, laat maar lopen. Liever naar voren dan stoppen. Voor ieder momentje dat ze de hals liet zakken belonen en uiteindelijk steeds ietsjes korter genomen en beloond voor het naar de hand toe zakken.

Ja doe ik ook vaak. Soms aangalopperen wanneer ik haar wat lager heb ingesteld met meer ruimte van voren en haar neus er wat meer uit. Gaat iets beter.
Soms nog wel eens stuurloos 8-) , zet haar vaak in deze houding op de volte.
Nu ik dit zo reflecteer merk ik dat ik deze manier wel wat vaker kan toepassen. Misschien dan met wat stelling en buiging op een recht stuk. Langzamerhand van voren anders(iets hoger) kan instellen (in galop).

S_en_Z schreef:
Inmiddels heb ik er een superfijn paardje aan en soms loopt ze nog weleens onder me vandaan als ze een keer uit galop valt of als ze denkt dat ze op haar donder krijgt. >;) Ik laat dan de voorkant gewoon met rust, laat haar gewoon lopen en blijf tegen haar praten.. en als ze terugkomt beloon ik haar. Boos worden, vastzetten of doorschoppen heeft bij haar geen effect behalve dan dat je een stuiterbal op 4 benen krijgt die zo in de stress raakt dat als je afstapt ze staat te rillen op haar benen. Terwijl ik haar NOOIT straf. Ik negeer wat minder gaat en beloon wat beter gaat.

haha ja met straffen bereik ik zeker niets. Nooit gedaan ook. :) Opbouwen van vertrouwen koste zo veel tijd dat ik anders weer terug bij af ben :')

S_en_Z schreef:
Nu kan ik langzamerhand een beetje meer vragen en als ze aangeeft het moeilijk te vinden doe ik een stap terug. Uiteindelijk gaat ze het steeds meer zelf aanbieden.. voor mij werkt het heel goed.. maar ik zeg er wel bij.. dat ik door de jaren heen wat handiger ben geworden :=

Ja ik vermoed dat het met name oud zeer is wat naar boven komt. Tja, wedstrijd doelen heb ik niet(meer) met haar. Het zal dan dubbel stress worden, wat ik haar niet wil aandoen. Ja het is een paardje met een gebruiksaanwijzing die ook even duidelijk maakt wanneer het even te moeilijk wordt of wanneer ze er klaar mee is. Ze heeft me veel geleerd. Ik rij nu vrijwel met een stil been en stille hand.

Bedankt voor je inzichten. Het heeft me weer even doen nadenken en reflecteren. :) Ik ga weer even wat meer laag en rond rijden en van daar uit aanspringen. Ik denk dat ik van hieruit wel weer verder kan oppakken.

Lizzii

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 11:33

KarinvdM schreef:
joyce B schreef:
Ik krijg het gevoel dat hier in sommige gevallen de lat wel heel erg hoog wordt gelegd...
Is dat wel helemaal reëel?
Dat ben ik met je eens. :j
Je moet ook kijken naar de leeftijd en het nivo.

Ben ik maar gedeeltelijk met je eens. Is het niet beter om meteen het juiste te leren i.p.v eerst verkeerd en dan pas verder? (ik spreek hier uit ervaring :\ )

Op school leer je toch ook niet eerst 1+1 = 3 ? Nee, 1+1 = 2 en met minder zijn we niet tevreden toch? Pas als we dat onder de knie hebben ga je een stapje verder.

Mss zou het beter zijn om in de opleiding een groot deel theorie in te lassen alvorens op een paard te kruipen -:) Ik spreek nu voor mezelf natuurlijk maar door de theorie, de bouw van een paard, het kijken en leren "zien" ben ik me veel meer bewust van de dingen die ik daarna in de praktijk doe (vooral de dingen die ik dan fout doe :o ).
In mijn hoofd ben ik alvast een beter ruiter geworden al weet ik wel zeker dat dat in de praktijk nog lang niet het geval is, dat duurt doorgaans wat langer :D

Goed begonnen is half gewonnen *\o/* ongeacht leeftijd of niveau!

Anoukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 11:39

Ik heb gisteren een eerste les gehad bij een nieuwe instructrice :). Mooi te merken dat mijn gevoel klopt (en die bevestiging zocht ik ook bij mijn vorige instructrice, maar kreeg hem niet :o ). Simon is zo licht in de hand, dat hij eigenlijk geen aanleuning zoekt. Geen verbinding.

Gisteren heel mooi vanuit stap en draf naar de verbinding gereden, laag over de rug. Om die bovenlijn aan te laten spannen en op te rekken (paard wil zelf eigenlijk de rug hol maken). In galop is dat nog wat lastiger, omdat die nog vrij groot (en onstuimig) is. Vanuit de verbinding gaan we hem dan af en toe "kietelen" om dat achterbeen wat sneller onder te brengen en zodanig dat de takt iets verhoogd wordt (sneller ipv trager dus). Simon is een onzeker paard met een klein hartje en die moet je dus steeds weer terug op ontspanning rijden en het dan heel lief vragen :). Hij wil nl. alles voor je doen maar dat lange, grote lijf kan het niet altijd aan :(:).

Anoukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 11:41

Ik vind overigens dat een paard van nature al wel meer of minder aanleg kan hebben om meer van achteren te gaan. Maar het merendeel heeft dat gewoonweg niet en daar moet je dus veel aan werken.

Charisma, toen ze 3,5 was en ongeveer 2 maanden onder het zadel:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Anoukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 11:42

Overigens ben ik het niet die daarop zit :).

wabisabi

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 11:43

bertie schreef:
Het is de galop zelf die ervoor zorgt. :D
De galop is de gang met de meeste energie. Om daar goed mee om te gaan is ook niet zo vanzelfsprekend.
Wat dat betreft is de stap een stuk gemakkelijker. De draf wordt al iets moeilijker, en tja, de galop is gewoon nog een beetje moeilijker.
Voor een ruiter ook. In de stap zou je in slaap kunnen vallen, in draf moet je wel wakker blijven, en in galop moet je alle zeilen bijzetten om niet gelanceerd te worden. Bij wijze van spreken dan. :+

haha klopt. Normaal gesproken kan ik in galop(andere paarden) heerlijk zitten. Nu gaat de meeste energie aan het terugrijden. ;)

bertie schreef:
Misschien kun je je doel voorlopig een beetje bijstellen. Bijvoorbeeld NIET een heel rondje galop. En al ZEKER niet een hele lange zijde: dat vráágt om hard gaan, als de controle er nog niet is.

Probeer met kleine stukjes te beginnen. Stukjes waar het racen nog niet de kans heeft gekregen. :j
Zo beloon je het goede.

Neem meestal een grote volte bij a of c :j . Laatste tijd wat meer voltes 10m. Rondje bak doe ik eigenlijk alleen indien ik aanvoel dat het kan.
We zoeken de problemen niet op.

bertie schreef:
Wat zou je in de praktijk kunnen proberen.
Bijvoorbeeld: grote volte in draf, aanspringen ergens tussen X en de lange zijde, en weer terug laten komen naar draf op de korte zijde, als het enigszins kan zoveel mogelijk op zit (even buitenheup naar voren wil nogal eens helpen). Het aanspringen richting de rand van de bak gebeurt dan in een wending, en dat kan je helpen iets meer te 'rijden', en iets minder afhankelijk te zijn van een ongecontroleerd racemonstertje.
Ik weet niet of je het kunt, maar als je doorhebt hoe het werkt, dan is het vrij simpel om vanuit de stap in galop aan te springen. Eigenlijk is het gemakkelijker dan vanuit de draf, en je houdt al met de eerste sprong meer controle. Want bij het aanspringen vanuit stap kan het paard geen gebruik maken van de snelheid die er in de draf al wel is. Vanuit stap springt een paard al veel beter vanuit het achterbeen aan.
Het zou best kunnen dat jij, in jouw geval, aanspringt vanuit een sneller draven. Meestal maakt het paard zich dan lang, valt uit elkaar. En dan is aan alle voorwaarden voor een racegalop voldaan.

Problemen krijgen we juist, wanneer ik aanspring vanuit een wat meer bij elkaar gereden paard. Wanneer ik vanuit een snellere draf of lager ingesteld met meer ruimte van voren gaat het uiteraard makkelijker. Vanuit stap doen we regelmatig. Maar ook hier kan ik haar niet te veel bij elkaar rijden(en dat rij ik haar niet eens echt bij elkaar, omdat haar achter bespiering nog niet toereikend is). Zie: hoofd omhoog, achterwaarts. Rij haar ook van stap naar galop met wat meer met ruimte.

We gaan maar even weer een tandje terug. :)
Bedankt voor je tips!

Zoals ik al boven het genoemd, denk ik dat het verstandig is om weer wat lager in te stellen met wat meer ruimte, maar wel rug gebruik.
Kleine stukjes, zoals je het al aangaf bertie. Deels is het ook vertrouwen, maar ik denk dat we vanuit hier weer wat kunnen uitbouwen.
Ik laat haar altijd zelf aangeven waar de grens ligt. Voel het vaak wel aan voordat er protest komt. Zo leggen we de lat niet te hoog :)
Bespiering van achter(met name links achter) moet gewoon op getraind worden. Ik vermoed dat het voor haar dan ook makkelijker gaat.

Bedankt voor het mee denken! Ondanks dat het lastig is om uit te leggen :j :D

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-02-12 11:47

Gliss, als ze blijft rennen is dat dus NIET dé tip voor jou.

Die van mij had toen een belabberde conditie.. dus dat "rennen" was max. 5 minuten en dan was ze kleddernat van het zweten, schuim overal. Dan is het goed te doen om ze even te laten lopen. (inmiddels werkt ze een uur zonder te zweten tenzij ik haar stukjes meer op het achterbeen zet in galop, dat vind ze erg moeilijk ~~}> )

Maar als ze ontzettend kan blijven spurten zonder terug te komen is het inderdaad geen goede :n

wabisabi

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 11:49

S_en_Z schreef:
Gliss, als ze blijft rennen is dat dus NIET dé tip voor jou.

Die van mij had toen een belabberde conditie.. dus dat "rennen" was max. 5 minuten en dan was ze kleddernat van het zweten, schuim overal. Dan is het goed te doen om ze even te laten lopen. (inmiddels werkt ze een uur zonder te zweten tenzij ik haar stukjes meer op het achterbeen zet in galop, dat vind ze erg moeilijk ~~}> )

Maar als ze ontzettend kan blijven spurten zonder terug te komen is het inderdaad geen goede :n

haha nee. We passen dit ook niet toe als probleemoplosser :') ~~}>

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-02-12 11:49

Is Charisma al verkocht Anoukie? Vond dat zo'n leuk paard. Zal dat ene topic niet vergeten, dat merrie half hekje meenam in haar proefje _O- Was zo'n leuke foto.

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 11:52

Lizzii schreef:
KarinvdM schreef:
Dat ben ik met je eens. :j
Je moet ook kijken naar de leeftijd en het nivo.

Ben ik maar gedeeltelijk met je eens. Is het niet beter om meteen het juiste te leren i.p.v eerst verkeerd en dan pas verder? (ik spreek hier uit ervaring :\ )

Op school leer je toch ook niet eerst 1+1 = 3 ? Nee, 1+1 = 2 en met minder zijn we niet tevreden toch? Pas als we dat onder de knie hebben ga je een stapje verder.

Ja en je begint daarbij met 1+1=2. Voordat je aan de tafel van 12 begint ben je al een stuk verder en voordat je leert worteltrekken ben je nog weer een stuk verder. Je bouwt het op naar nivo en naar wat iemand aankan.
Bij een paard doe je dat niet anders, imo. Die leer je eerst op eigen benen en in balans te lopen met een mens als ballast op de rug. Daarna ga je pas wijken, sbw, travers en appuyeren aanleren omdat ze in de loop der tijd sterker worden en meer draagkracht krijgen.

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-02-12 11:59

Anoukie schreef:
Ik heb gisteren een eerste les gehad bij een nieuwe instructrice :). Mooi te merken dat mijn gevoel klopt (en die bevestiging zocht ik ook bij mijn vorige instructrice, maar kreeg hem niet :o ). Simon is zo licht in de hand, dat hij eigenlijk geen aanleuning zoekt. Geen verbinding.

Gisteren heel mooi vanuit stap en draf naar de verbinding gereden, laag over de rug. Om die bovenlijn aan te laten spannen en op te rekken (paard wil zelf eigenlijk de rug hol maken). In galop is dat nog wat lastiger, omdat die nog vrij groot (en onstuimig) is. Vanuit de verbinding gaan we hem dan af en toe "kietelen" om dat achterbeen wat sneller onder te brengen en zodanig dat de takt iets verhoogd wordt (sneller ipv trager dus). Simon is een onzeker paard met een klein hartje en die moet je dus steeds weer terug op ontspanning rijden en het dan heel lief vragen :). Hij wil nl. alles voor je doen maar dat lange, grote lijf kan het niet altijd aan :(:).

Super Anoukie! :j

Anoukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 12:04

S_en_Z schreef:
Is Charisma al verkocht Anoukie? Vond dat zo'n leuk paard. Zal dat ene topic niet vergeten, dat merrie half hekje meenam in haar proefje _O- Was zo'n leuke foto.

Nee ze is er nog en staat sinds gisteren nu ook bij mezelf op stal. Ik ga er lekker zelf mee aan de slag :j.

En ja klopt, dat was best een leuke fotoserie :D.

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-02-12 12:07

Lijkt me een pittige merrie, maar wel een gaaf dier.

Anoukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 12:09

Zeker een pittige merrie :D. Maar vooral druk en een beetje nerveus en ik hoop dat mijn natuurlijke rust op haar zal overslaan :') .

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-02-12 12:24

Hou ik juist wel van := Nouja.. mocht het niet lukken kun je haar ook hier neerzetten. <<)

OT: Jammer dat je amazone op de laatste foto iets te attent was met haar binnenhandje.. maar zo te zien had Charisma even geen aandacht voor haar maar voor iets heeeel anders :=

Mallow

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 12:34

Twijfel twijfel twijfel.
Oke ik wil toch ook wel eens jullie mening horen. Maar hou het alsjeblieft vriendelijk.
Ik en mijn bijna 5 jarige merrie. Tinker gekruist met Quarter. Ontzettend veel massa en spier, dikke speknek en korte smallere beentjes. Geen ideale combinatie om verzameld te rijden en daarbij komt dat ze momenteel lekker aan het puberen is.
Foto's zijn uiteraard moment opnames en ik ben een leek wat betreft aan de teugel rijden. Zag het nut er nooit zo van in, maar ik merk dat het rijden een stuk gemakkelijker gaat als ze nageeft.
Ik heb wekelijks les van een Z2 amazone die me elke week een klein beetje meer de kneepjes van het vak uitlegt. Mijn interesse ligt absoluut niet in de dressuur sport maar een gegronde basis vind ik belangrijk.
Nu is het probleem dat mijn merrie dolgraag in m'n handen gaat hangen waardoor het soms lijkt dat ik erg streng ben met mijn handen. Waarop mijn instructrice zou zeggen, was het maar waar :D. Ik ben zo'n muts die altijd bang is haar pony pijn te doen.
Affijn, genoeg geklets, de foto's:
( Let niet op het zadel, die was ik aan het testen tijdens deze foto's. Heb nu een goed passend en niet schuivend zadel )

Afbeelding

Afbeelding

( Hoop dat ik zomaar mag binnen vallen trouwens, vind dit zo leerzaam :))

bertie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 12:39

KarinvdM schreef:
Ja en je begint daarbij met 1+1=2. Voordat je aan de tafel van 12 begint ben je al een stuk verder en voordat je leert worteltrekken ben je nog weer een stuk verder. Je bouwt het op naar nivo en naar wat iemand aankan.
Bij een paard doe je dat niet anders, imo. Die leer je eerst op eigen benen en in balans te lopen met een mens als ballast op de rug. Daarna ga je pas wijken, sbw, travers en appuyeren aanleren omdat ze in de loop der tijd sterker worden en meer draagkracht krijgen.

Volgens mij zijn we het allemaal wel met elkaar eens. *\o/*
Het zit hem vaak meer in de nuance. En het is juist die nuance die je niet van een foto kunt aflezen. :+
Zo, hier in dit topic weten we ook niet goed van elkaar hoe 'goed' we zijn, of waar in een ontwikkeling.

Ik zal vertellen waarom ik steeds zo hamer op dat 'nek hoogste punt' en 'op eigen benen'.
Het heeft te maken met twee dingen. Wat ik op wedstrijden zie, en .. ik weet dat het kán: een paard vanaf het aanrijden het goede aan te leren.
Eén van de grootste problemen (na natuurlijk aanleuningsproblemen) op wedstrijden is het begrip 'op de voorhand'. Zelfs waar verzameling gevraagd wordt (M, Z en hoger) zijn er nog steeds MASSA's paarden die op de voorhand lopen. Wat je bij een jong paard zou willen, zo snel mogelijk weer in natuurlijk evenwicht lopen, (dus het extra gewicht van de ruiter compenseren) dat kunnen die paarden in de M of z of hoger nog niet eens. |o

Hoe komt dat? Omdat ze nooit geleerd hebben dat het anders kan. Bij het eerste aanrijden gaat het vaak al fout, en later zijn de ruiters niet meer in staat om het om te keren. Het eerste leren van paarden is zó belangrijk. Iedereen staart zich blind op dat lange, lage ronde .. en boort het paard de grond in. En de achterhand krijgt vleugeltjes.
Met lang, laag en rond is niets mis: MITS het paard ook dan nog steeds op eigen benen loopt.
En nek hoogste punt: ojee, zodra een paard heeft geleerd dat het 'knikje' wordt beloond, terwijl er te weinig aanspanning in de bovenlijn is (en hoe krijg je die? - jawel, vanuit de achterhand) dan ontstaat die valse afbuiging.
En we vinden het allemaal helemaal prima, kennelijk. -:(-

We zijn met z'n allen kennelijk al zó aan het beeld gewend dat ik het op de voorhand lopen op het wedstrijdterrein vaker wél dan niet zie. Nog steeds wordt er tijdens de juryledenopleidingen op gehamerd hoe het er uit moet zien, dat wel.
En zelfs op Bokt zien we het allemaal wel wanneer een paard die valse afbuiging heeft, of op de voorhand loopt.
Hoe kan het dan toch zijn dat we kennelijk niet in staat zijn om het anders te doen? :?

Omdat we het onze paarden niet LEREN om het goed te doen. |o
En dan moet er later, als het eigenlijk al te laat is, nog zo nodig gesleuteld worden. Arme paarden.

Het IS mogelijk om paarden zo aan te rijden dat ze wél klaar zijn om gewicht op de achterhand te nemen tegen de tijd dat ze M worden. Niet geforceerd (wat je als compensatie dus vaak ziet :( ), maar omdat ze er aan toe zijn qua ontwikkeling. +:)+
Je kunt er niet vroeg genoeg mee beginnen, met het paard weer naar het natuurlijke evenwicht te brengen, het evenwicht van vóór de ruiter er op klom. (zo vermijd je ook blessures)
In de B mag je er best stukjes van verwachten hoor. In de B moet je kunnen laten zien dat er in ieder geval aan gewerkt wordt.
In de L moet een paard gewoon in dat natuurlijke evenwicht kunnen lopen, en in de M komt dan een beginnetje van verzameling.
Maar als je in de M nog moet gaan beginnen met het paard naar natuurlijk evenwicht te brengen ben je te laat. Echt.

Ik wil graag blije paarden zien.
Geen paarden die geforceerd worden omdat ze ineens iets 'moeten' kunnen als het eigenlik al te laat is.
Daarom hamer ik zo op 'nek hoogste punt' en 'op eigen benen'. Het is niet het plaatje, het gaat om het geheel van dressuur rijden: de harmonieuze ontwikkeling van een happy athlete.

Ik ben een dramkont. *\o/*

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-02-12 12:40

Wow.. die is echt heel kort.. Eerste wat ik zou doen is meer lengte geven. Ze is al makkelijk kort maar is nu wel erg kort en rond in de hals. Als ze dan zwaar wil worden ga jij haar actiever wegrijden. Tilt ze haar hoofd ga je weer op je zit terug in tempo. Wordt ze weer zwaar rijd je haar weer actief van achteruit naar voren weg.

Vooral op de 2e foto kun je heel goed zien dat ze te kort wordt. Haar voorbeen blijft heel stijfjes en is niet zo ruim naar voren weggezet.

bertie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 12:42

Anoukie schreef:
S_en_Z schreef:

Nee ze is er nog en staat sinds gisteren nu ook bij mezelf op stal. Ik ga er lekker zelf mee aan de slag :j.

En ja klopt, dat was best een leuke fotoserie :D.

Nou, waar blijft die fotoserie? >;)
Ik kijk graag naar foto's van zo'n mooi dier! :j

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-02-12 12:45

Ja Anoukie, show ze weer eens <3 Er zaten een paar mooie kiekjes tussen van die dag volgens mij

[RIJ-ITP] Charisma @ 1e L1 wedstrijd (incl. "blooper")

Jammer dat de foto's van FlickR zijn.. maar we willen ze weer zieehieen!

Toch waren er ook foto's dat ze wat op de voorhand ging of wanneer ze wat spanning kreeg die onderhals erop en stukken van het achterbeen af hoor := (zag net wat plaatjes in het profiel van Iris) Maar.. je hebt zeker een paard met potentie staan :j

Afbeelding

Deze vond ik zo even <3 Misschien rijtechnisch niet perfect.. maar dat paard haar hoofd spreekt boekdelen :=
Laatst bijgewerkt door S_en_Z op 29-02-12 12:54, in het totaal 1 keer bewerkt