Zwaardere mensen te Paard deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-12 00:47

Appelmoes_11 schreef:
Ik rijd niet zo vaak paard zonder broek aan eigenlijk. Zeg maar gerust nooit :') Ik snap je vraag niet helemaal... :o?

Als je flink te zwaar bent, helpt een broek niet en een strak hemdje ook niet, laat staan positiekleding het vet op zijn plaats te houden, bijvoorbeeld tijdens het lichtrijden (op- en neerwaartse beweging), denk je wel?

Appelmoes_11

Re: Zwaardere mensen te Paard deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-12 00:55

Ah, op die fiets. Nee, ik zou denken van niet, maar ervaring heb ik er niet mee. Ik denk wel dat het iets kan schelen, maar een kant-en-klare oplossing is het niet.

john57

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-12 09:34

marjootje schreef:
Maar hoe zou jij de openingspost dan willen aanpassen john?
De link gaat echt om het overgewicht bij ruiters, dus dan kun je de ruiters die geen overgewicht hebben, maar wel te zwaar zijn voor zijn/haar (type) paard buiten beschouwing laten Dat zou ik jammer vinden, want die kunnen hetzelfde effect hebben op een paardenrug als iemand met overgewicht.

Ook denk ik dat in de link staat wat hier in grote lijnen iedere keer word besproken, al dan niet met persoonlijke voorbeelden.

Ik heb even gewacht met antwoorden om te zien of er voorstellen tot het aanpassen van de beginpost zouden komen, niet dus blijven we gewoon bij de huidige discussie. :)

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-12 11:48

Op zich zou zeer strakke kleding wel iets helpen bij het tegengaan van zwenkend vlees, maar wel heel minimaal, Bovendien zou het zo ingesnoerd moeten worden dat het de flexibiliteit van de ruiter in de weg staat

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-12 12:00

In duitsland valt het ook op dat de meeste zadels te "klein" worden voor de ruiter. Dus past men de zadels aan, zodat de ruiter er in past. ;-)`Onder het mom van er zijn geen gewichtsgrenzen echter wel te kleine zadels.

freeride

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-12 12:31

ik denk dat die zadelaanpassing overal gebeurd hoor, zoek maar eens een westernzadel vr een breed paard met zitmaat 15" of kleiner, in westernzadels maken ze inmiddels ook steeds meer us maat 18", da's 20" in de europese maat....

bethje31

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-12 11:22

Nou ik denk echt niet dat een paard het verschil voelt tussen een c of een e cupje hoor! Haha vreemd topic wordt dit! Zeker niet op een gewicht van bijvoorbeeld 70 kilo. Denk dat vooral de amazone er eventueel last van heeft...maar dat kan ook met een c-cup en verkeerd ondergoed.
Denk trouwens wel dat een zadel veel verschil kan maken. Het kan gewicht toevoegen maar ook helpen om het gewicht goed te verdelen. Verdelen zadels met een boom niet beter het gewicht dan zadels zonder boom?
Heb zelf nu een goed dressuurzadel dat niet zwaar is en de ruggengraat van het paard vrijwel helemaal vrij laat. Denk zeker dat het scheelt voor een paard als het een niet te zwaar en goed zadel heeft.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-12 12:46

bethje31 schreef:
Nou ik denk echt niet dat een paard het verschil voelt tussen een c of een e cupje hoor! Haha vreemd topic wordt dit! Zeker niet op een gewicht van bijvoorbeeld 70 kilo. Denk dat vooral de amazone er eventueel last van heeft...maar dat kan ook met een c-cup en verkeerd ondergoed.
Denk trouwens wel dat een zadel veel verschil kan maken. Het kan gewicht toevoegen maar ook helpen om het gewicht goed te verdelen. Verdelen zadels met een boom niet beter het gewicht dan zadels zonder boom?
Heb zelf nu een goed dressuurzadel dat niet zwaar is en de ruggengraat van het paard vrijwel helemaal vrij laat. Denk zeker dat het scheelt voor een paard als het een niet te zwaar en goed zadel heeft.

Ga maar eens kijken naar vrouwen met een hele flinke boezem en een niet al te goede bh, dan komt er nog aardig wat massa achter de beweging aan hoor.

Heel eerlijk, men verwacht prestaties van het paard, maar men is te beroerd om zichzelf aan te pakken en daar mag wel eens iets aan gebeuren. We moeten zwaarlijvigheid niet normaal gaan vinden en alles daar maar op gaan aan passen. Dat is het probleem verschuiven. Past je kont niet meer in het zadel, moet je geen groter zadel gaan kopen, maar je kont verkleinen.

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-12 12:54

Citaat:
Past je kont niet meer in het zadel, moet je geen groter zadel gaan kopen, maar je kont verkleinen.

helemaal mee eens!

bethje31

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-12 14:15

"Ga maar eens kijken naar vrouwen met een hele flinke boezem en een niet al te goede bh, dan komt er nog aardig wat massa achter de beweging aan hoor.

Heel eerlijk, men verwacht prestaties van het paard, maar men is te beroerd om zichzelf aan te pakken en daar mag wel eens iets aan gebeuren"

Ik ben het helemaal met je eens dat gewicht uitmaakt voor een paard maar een gemiddelde zeer grote boezem weegt niet meer dan 2 kilo, waarschijnlijk minder, denk echt dat een paard dat niet merkt. Deze dames zullen heus wel de nodige maatregelen nemen dmv van ondergoed omdat het anders niet te doen is voor de ruiter zelf. Maar wat wordt dit een rare discussie eigenlijk! Nogmaals gewicht van de ruiter maakt echt wel uit maar gaan we het nu echt over de invloed van cup-maten hebben op het paard? Vele dames, hebben een grote boezem omdat ze zo zijn gemaakt, niet omdat ze te dik zijn, maar uit bovenstaande begrijp ik dat alle dames boven de D een borstverkleining moeten overwegen? Of gaan we bij de ingang van de manege bekijken wat voor ondergoed iemand aan heeft8)7 . Overigens gaat die massa voor de beweging uit in plaats van erachteraan...aangezien ze bij de meeste vrouwen nog altijd van voren zitten......

bethje31

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-12 14:17

"tegengaan van zwenkend vlees"

_O-

bethje31

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-12 14:23

Sorry ik blijf het echt een heel interessant onderwerp vinden met hele goede bijdrages van iedereen. Ik ben er zelf ook echt over gaan nadenken..over mijn eigen gewicht en de invloed daarvan op mijn paard.
Vond alleen de laatste pagina minder van toepassing...de stuk over zadels daargelaten. Ik denk dat heel veel mensen geen idee hebben hoe zwaar een zadel eigenlijk wel niet is..zeker westernzadels en trekkingzadels. Ze zitten echt heerlijk voor de ruiters maar het doet wel zo'n 8 kilo bovenop het gewicht van de ruiter. Ik zelf wel eens op zo'n trekkingzadel gezeten en met bepakking vond ik het echt loodzwaar...zeker vergeleken met een gewoon zadel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-12 14:25

bethje31 schreef:
"Ga maar eens kijken naar vrouwen met een hele flinke boezem en een niet al te goede bh, dan komt er nog aardig wat massa achter de beweging aan hoor.

Heel eerlijk, men verwacht prestaties van het paard, maar men is te beroerd om zichzelf aan te pakken en daar mag wel eens iets aan gebeuren"

Ik ben het helemaal met je eens dat gewicht uitmaakt voor een paard maar een gemiddelde zeer grote boezem weegt niet meer dan 2 kilo, waarschijnlijk minder, denk echt dat een paard dat niet merkt. Deze dames zullen heus wel de nodige maatregelen nemen dmv van ondergoed omdat het anders niet te doen is voor de ruiter zelf. Maar wat wordt dit een rare discussie eigenlijk! Nogmaals gewicht van de ruiter maakt echt wel uit maar gaan we het nu echt over de invloed van cup-maten hebben op het paard? Vele dames, hebben een grote boezem omdat ze zo zijn gemaakt, niet omdat ze te dik zijn, maar uit bovenstaande begrijp ik dat alle dames boven de D een borstverkleining moeten overwegen? Of gaan we bij de ingang van de manege bekijken wat voor ondergoed iemand aan heeft8)7 . Overigens gaat die massa voor de beweging uit in plaats van erachteraan...aangezien ze bij de meeste vrouwen nog altijd van voren zitten......

Joh, soms halen ze wel 1.5 kilo per borst weg! Ik heb ook E trouwens.
Maar boezems die er toe doen opeen paard zijn meestal ook bevestigd aan iemand die overal wat meer heeft zitten en ja, dan doet het er toe.

bethje31

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-12 14:35

Mindim schreef:
bethje31 schreef:

Joh, soms halen ze wel 1.5 kilo per borst weg! Ik heb ook E trouwens.
Maar boezems die er toe doen opeen paard zijn meestal ook bevestigd aan iemand die overal wat meer heeft zitten en ja, dan doet het er toe.

Had laatste ook zoiets gezien in een programma en toen had die dokter het over een kilo per borst, iets minder en dat was iemand met K...
Anyway doet er niet toe...het gaat toch om iemands fitheid en gehele gewicht toch?En als de persoon in kwestie sowieso te zwaar is......dan doet het ook niet zoveel meer toe wat haar cupmaat is...vindt sowieso die hele discussie over zwenkend vlees zo grappig. Ik zie het gewoon helemaal voor me :) Sorry hoor...ik zal erover ophouden...

marjootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-12 14:49

Haha, ik vind het ook een grappige discussie, al denk ik inderdaad ook niet dat de cupmaat zo veel van invloed is op de rug van het paard, mits er natuurlijk een redelijk normaal gewicht vast zit aan die cupmaat.

Ik ga toch eens de weegschaal mee nemen naar stal, wil dan nu wel eens weten wat de zadels werkelijk wegen.
Maar was toch niet van plan om mijn nette E cup te gaan wegen...................................... _O-

En ik denk dat boomloze zadels inderdaad beter zijn voor de rug van het paard, en het gewicht beter verdelen, tenminste als ik ze vergelijk met mijn gewone veelzijdigheidszadel, in de westernzadels en andere aparte zadels heb ik me niet verdiept.
Heeft wel even geduurd voor ik zelf ook overtuigd was.

marjootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-12 14:51

Colway schreef:
Citaat:
Past je kont niet meer in het zadel, moet je geen groter zadel gaan kopen, maar je kont verkleinen.

helemaal mee eens!

Hier ben ik het ook zeker mee eens

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-12 14:53

Ik denk dat doorgaans de cup er ook niet echt toe doet hoor, maar denk inderdaad wel dat doorgaans de grote cups bij de te zware dames horen, uitzonderingen daargelaten natuurlijk

freeride

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-12 14:56

nou, dat zwenkend vlees is helemaal niet zo irrelevant als veel mensen denken hoor, de boezem beweegt zowieso niet voor de massa uit, het zit van voren, dat is wel waar.
Zodra je lijf een lichtrijdende beweging maakt, komt de boezem erachteraan, logisch, zit amper spier in, en dus minder opwaartse actieve beweging, en dus een tikkeltje later dan de rest van het lichaam, vervolgens wanneer je weer zit en klaar bent voor de volgende opwaartse beweging komt de boezem nog naar beneden, dus wel degelijk een beweging achter de normale beweging aan...ik denk dat al is het maar 1,5 of 2 kg in totaal, dit toch wel een storend effect heeft van meer dan 5 kg hoor, en een meebewegend gewicht van 5 kg is niet echt merkbaar, maar een tegenbewegend gewicht van 5 kg is best veel.

Die zadelkwestie is ook best moeilijk, een westernzadel is idd een stuk zwaarder dan een dresuurzadel, maar een westernzadel ligt wel heel vast op de rug en verdeeld het gewicht dan weer veel ruimer.
Daarnaast vind ik het gewicht van een zadel wel belangrijk, maar als het mooi ligt en echt goed past is het een stil gewicht, en geen storend gewicht, dus het zal voor mij wel meetellen, maar niet zo zwaar als het ruitergewicht.

of boomloos of met boom beter is weet ik niet, maar IK denk dat met boom het gewicht nog beter verdeeld, zeker als het over de westernzadels gaat, maarzeker weten doe ik het natuurlijk niet, tis meer een gevoel: 1 van onze zadels een Wade weegt 17 kg, het mijne ook western weegt 11,5 kg, dus ik denk niet dat dressuur veelzijdig of springzadels snel een 10 kg wegen, ik ben benieuwd wie er nu zijn zadel gaat wegen en even komt melden wat het weegt incl. singel uiteraard :)
Laatst bijgewerkt door freeride op 21-03-12 14:58, in het totaal 1 keer bewerkt

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-12 14:57

Ik moet er niet aan denken, tieten van 2,5 kilo :+

freeride

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-12 15:00

Colway schreef:

_O-

bethje31

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-12 15:06

freeride schreef:
Colway schreef:

_O-

haha nee inderdaad ik vind die kleintjes al lastig soms...hoop dat we nu niemand beledigen.
Mijn merrie heeft ook wel eens last van haar eigen zwenkende vlees trouwens....met haar dikke billen en die dikke staart en manen...moet ze toch last van hebben :D Heb bij haar ook wel eens het idee dat er vanalles achteraan komt..

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-12 15:20

Ik bedoelde het ook zeker niet beledigend hoor! Maar het lijkt me wel lastig i.i.g.

Ik voel die van mij al 'klotsen' als ik geen goede BH aan heb en ga doorzitten :+

marjootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-12 15:22

Ik zal vanavond de weegschaal meenemen naar stal en mijn zadel wegen.
Vertel ik net aan mijn man waar de discussie over gaat, komt hij met de keukenweegschaal aanlopen, volgens hem moest ik niet flauw doen, en ook even een borst wegen.............. _O- _O- _O-

Oke ik heb er 1 gewogen, komt op een kleine kilo, en ik heb echt een volle E met 80 omvang, dus ik denk dat het gewicht van de borsten niet zo heel veel invloed heeft als je een goede sportbh aantrekt.
Ik denk dat ik dat zware zadel wat boven de 10 kilo uikomt meer vind meewegen in het geheel, dan mijn borstpartij........... :=

Overgens is mijn man van mening dat ze echt niet te groot zijn............................ _O-

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-12 15:24

Hahahahah geweldig :+

Ik kan die van mij niet op een weegschaal leggen helaas, ik weeg mijn appel wel :+

bethje31

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-12 15:31

hahaha damn heb geen weegschaal bij de hand, denk ook wel dat mijn collega's een beetje raar zouden opkijken..Maar het is de moeite niet om ze te wegen haha.
He maar zadels van 10 kilo, dat is toch best zwaar? Mijn zadel kan ik met gemak op 1 arm houden..ga het thuis eens op de weegschaal leggen...ben best benieuwd nu.