[FOTO] Aan de teugel (fotoverzamelingstopic)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 23:21

Citaat:
Dit zag ik later onder je post staan, ben ik het wel mee eens. Op je foto's zie ik geen terugwerkende binnenhand.. maar dat jagen en je binnenhand zie ik op je filmpje wel :=

Mijn grootste fouten in een notedop, als hij minder lekker aan het been is, verval ik daarin.
En hier had ie het ondertussen al gezien, waren al bijna uur aan het rijden, waarvan hij zich 15 minuten heeft lopen
uitsloven omdat hij ontdekte dat mijn fjord daar ook in de bak liep en zijn buurman.
Toen liep hij gaaf! Dan kan ik zitten, handjes vooruit en dan reageert hij super.
Daarna ging het kaarsje uit en ik ging zoals altijd lopen rotzooien :o Foei!.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 23:21

freeride schreef:
@Romana01, eigenlijk is ieder paard best oke gebouwd, en als het beste uit ieder paard gereden wordt,ziet het er altijd mooi uit, zolang ze als individu bekeken worden, en dat gebeurd niet zo vaak meer, helaas.
Hopenlijk luister je nu veel eerder naar het gefluister van je paardje dat ie pijn heeft, niet altijd denken dat het onwil is, dus een pets met de zweep, eerst kijken of er niet iets anders aan de hand is, de jouwe voert wel wat arabisch bloed, die zijn meestal niet 'zomaar' lui :)

@Mywishmax; ik vind eigenlijk dat je een beetje meer mee moet zitten met je paard, je zit nu net iets achterover in stoelzit(vooral op de 1e foto) als je iets meer mee gaat zitten, kan ie achter ook wat ruimer gaan,en wordt de bovenlijn meer "smooth"en zijn hoofdhalshouding mag ook nog wel wat beter, ik zie nog altijd een vals knikje, maar misschien doet ie dat zonder slof niet?probeer hem steeds weer los naar voren te rijden, de rem eraf aan de voorkant, dan worden zijn passen vanzelf meer evenredig( voor en achter bedoel ik dan).

Ik heb heel lang het commentaar gekregen dat ik teveel meezat, maar op die foto;s zit ik weer meer terug idd :+ Hij doet dat altijd snel, ik ben eigenlijk constant bezit met hem naar hand toe te blijven rijden en ruimte te geven, maar hij is geneigd om dan te gaan rennen. De rem zit er niet op, tenminste, ik rem met zit, want hand pikt die niet. Slof is er alweer af, was een paar keer om mezelf vertrouwen te geven (was er keihard afgestuiterd :o ) Maar ik snap wat je bedoeld, ik rem hem weer teveel af. Moet voorzichtiger en kleiner worden in zowel voorwaartse als remmende hulpen.

bertie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 23:31

S_en_Z schreef:
Nou.. ik zeg toch dat ik het verder heel netjes vind? Waarom zou een tikje kritischer niet mogen?

Ik zeg niet dat hij waardeloos loopt.. ik zie kleine verbeterpuntjes.. denk dat dat best gezegd mag worden..

Ben toch ook heel positief?

En ja.. er valt altijd wat van te zeggen.. maar je moet ergens naar streven.. nietwaar?

Ja, weet je, paardrijden is iets dat heel gevoelig ligt.
Eigenlijk ken ik geen sport die meer emoties oproept dan paardrijden.
Paardrijden is iets dat 'in' je zit. In je lijf.
Ik rij niet meer wegens reuma, maar hoe Donald voelde, dat gevoel is er nog steeds.

Met honden of poezen zijn ook heel emotionele banden.
In vergelijking met paarden is dat nog steeds 'buiten'. Paardrijden is zó verweven met je eigen beweging. Paarden zitten 'in' je.

Kleine verbeterpuntjes .. geniet er van!

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 23:32

MyWishMax schreef:

Ik zie wat je bedoeld met het niet kunnen verwerken.. hij probeert zich heel erg te compenseren in het front om in balans te blijven.. maar werklust heeft ie wel! Wat een achterbeentje heeft ie zeg :~ Dat wordt wel wat als hij het straks beter kan verwerken hoor.. hij heeft wel potentie.

Ik zie ook dat jij verkrampt idd.. op de eerste foto zag ik het ook al. Zonde.. Gooit hij zo hoog op? Wordt jij onzeker? Of....?

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 23:35

S_en_Z schreef:
MyWishMax schreef:

Ik zie wat je bedoeld met het niet kunnen verwerken.. hij probeert zich heel erg te compenseren in het front om in balans te blijven.. maar werklust heeft ie wel! Wat een achterbeentje heeft ie zeg :~ Dat wordt wel wat als hij het straks beter kan verwerken hoor.. hij heeft wel potentie.

Ik zie ook dat jij verkrampt idd.. op de eerste foto zag ik het ook al. Zonde.. Gooit hij zo hoog op? Wordt jij onzeker? Of....?

Hij zit niet lekker :D Zoveel beweging, zijn arbeidsdraf en verzamelde draf kan ik tegenwoordig uitzitten, maar middendraf en galop is heel lastig. Tenminste, als ik zou kunnen zitten, was het hemels, maarja, ik houd hem niet bij.

bertie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 23:41

Sodeletuut schreef:
bertie schreef:
Je reactie geeft heel mooi het dilemma aan wat een jurylid heeft! Bedankt daarvoor! :)

Een jurylid moet wel een oordeel geven, maar weet niets van een achtergrond. Daarom probeer ik zoveel mogelijk duidelijk te maken dat ik niets iets 'vind' van de ruiter, of waar die zich op een gegeven moment in een ontwikkeling bevindt.
Als jurylid heb ik geen emotionele betrokkenheid bij een combinatie. Tenzij er natuurlijk opmerkelijk vriendelijk gereden wordt, dat maakt m'n dag goed. Of wanneer een paard echt gemaltraiteerd wordt, dan kan ik boos worden, en uit dat dan ook. (Niet iedereen vindt mij even lief, haha)

In het schrijven hier op Bokt ben ik weliswaar vaak rechtstreeks, maar ook hier heb ik niet echt een emotionele betrokkenheid bij personen die ik niet persoonlijk of anderszins ken.
Het is daarom dat ik geprobeerd heb te verklaren wat ik zie door bewust het woord 'lijkt' te gebruiken in de zin 'het lijkt een beginnende combinatie'.
Met name ook omdat ik vanuit dressuurmatig perspectief schrijf. :)
Misschien was het nóg duidelijker geweest als ik had gezegd 'het lijkt op dressuurgebied een beginnende combinatie'.

Je hoeft je niet aangevallen te voelen, hoewel ik je reactie wel begrijp.

Weer vriendjes?

Sorry dat mijn reactie aanvallend over kwam, maar komt denk ik omdat het voor mij persoonlijk een beetje kwetsend over kwam. Aangezien ik echt super hard mijn best doe, en we al zo veel vooruit gegaan zijn, en dan komen er eigenlijk alleen maar negatieve reacties, en stelt me dan toch wel teleur.. Ik probeer het zo goed te doen voor mijn paard, snap je..

Maar was echt op geen enkele manier aanvallend oid. naar jou bedoeld hoor!

Hihi, je slaat de spijker op z'n kop! *\o/*
Natúúrlijk begrijpen we dat je stinkend je best doet en dat je al zoveel vooruit gegaan bent! :D
Alleen .. een jurylid wéét dat niet, he? *\o/*

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 23:48

MyWishMax schreef:
Hij zit niet lekker :D Zoveel beweging, zijn arbeidsdraf en verzamelde draf kan ik tegenwoordig uitzitten, maar middendraf en galop is heel lastig. Tenminste, als ik zou kunnen zitten, was het hemels, maarja, ik houd hem niet bij.

Ik zit sinds kort afentoe op een tuiger.. of nouja.. hij stamt er van af laten we het daar op houden..

Die deint zo door en blijft zo hangen in zijn passen.. ik heb nog nooit stiller op een paard gezeten dan in zijn "trage" opgooien.. Zelfs als hij goed actief is..

Zijn eigenaar en zijn bijrijdster vinden hem minder prettig zitten.. die zitten te stuiteren.. zo gek....

Op die van mij daarentegen.. als ze te vlug wordt gaan bij mij de voetjes in de ankers :=

Zoveel verschillende soorten paarden.. ieder paard heeft zijn eigen "gang"...

Een hele kunst om netjes te zitten := (maar ik zie wel dat hij niet de makkelijkste is ja!)
Laatst bijgewerkt door S_en_Z op 18-01-12 23:50, in het totaal 1 keer bewerkt

Fangio

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 23:49

fro schreef:
Ik heb ook nog een foto, ben wel benieuwd wat jullie er van vinden.
http://a4.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos- ... 0975_n.jpg

Romana01 schreef:
en hier het slachtveld
http://youtu.be/MavJuyueJUQ
ff voor de duidelijkheid, hij bleek enorm last te hebben van zijn rug, dus dat is allemaal opgelost en loopt nu stukken beter! (en geloven jullie dat hij nu hele ruime gangen heeft :') ) en ik heb niet de ergste dingen genomen, die waren echt om te janken en wil ik dus niet op internet hebben staan :Y)

Wat mij opvalt is dat op de foto van fro als opmerking werd gegeven dat de staarthouding vrij ongewoon was en dat het dier last zou kunnen hebben van zijn rug. In het filmpje van Romana zie je het paard bijna dezelfde staarthouding hebben en die had inderdaad last van zijn rug dus. Misschien toch een punt om eens na te kijken fro? Ik heb er verder echt geen verstand van, maar dit viel me even op :)

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 23:51

Interessant topic, ik ga even meelezen!

Heb nog wel wat foto's voor jullie, ze zijn oud (2008) maar heb niks beters. Deze pony wordt niet bereden en ik ben wel benieuwd of jullie tips hebben qua ontspannen werken aan de lange lijnen :) dat vindt ze namelijk erg leuk om te doen en is ook de enige manier om meer te "trainen".

Zou dit (in de toekomst) graag meer op willen pakken, maar vind het zelf soms nog best lastig als je d'r niet op zit :D vooral wat stelling/buiging betreft (vindt ze ook lastiger) dus vooral eerst daarmee bezig zijn (stelling, buiging, op eigen benen lopen dan komt de rest als het goed is vanzelf :) )

Afbeelding

Afbeelding

Ga het topic als ik wat meer tijd heb eens rustig doorlezen, staan interessante dingen tussen!

S_en_Z

Re: [FOTO] Aan de teugel (fotoverzamelingstopic)

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-12 08:57

Fiffill wat een schattig harig ding.

Op foto 1 kan ik weinig zien behalve dat ze iets op lijkt te kroppen, op de tweede foto is het iets duidelijker de pony lijkt wat kort in de hals te worden. Toch heb ik niet het idee dat dit met veel kracht van de "bestuurder" gepaard gaat. Ze zou iets meer naar de hand mogen zoeken. Vanuit activiteit aan de achterkant het neusje er iets uit duwen zeg maar.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-12 09:26

Dankje, ja hier was het net overgang winter naar zomervacht := vind het ook lastig om haar iets meer te laten zakken (met langere teugel), als ze eenmaal lekker loopt is ze wel goed voorwaarts trouwens. :j Ik zie wel wat je bedoelt, als ze zou volgen zou ze ook zelf iets meer zakken (wat ik net zei). Volgens mij heeft ze van zichzelf wel een vrij klein nekje trouwens :)

Heb nog wel 2 foto's trouwens van dezelfde dag, zijn genomen net wat eerder dan de 2 hierboven dus toen we begonnen.

Klik

Klik

Blijf het best lastig vinden aan de lange lijnen, met name stelling/buiging dus, maar goed daar eerst maar op focussen en veel overgangen maken dan maar :j

bertie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-12 09:41

Romana01 schreef:
en hier het slachtveld

ff voor de duidelijkheid, hij bleek enorm last te hebben van zijn rug, dus dat is allemaal opgelost en loopt nu stukken beter! (en geloven jullie dat hij nu hele ruime gangen heeft :') ) en ik heb niet de ergste dingen genomen, die waren echt om te janken en wil ik dus niet op internet hebben staan :Y)

Oh, au! Dat doet echt zeer om naar te kijken.
Eigenlijk zou je helemaal niet op zo'n paard moeten rijden.
Zien mensen dat niet?

Gianti

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-12 11:42

Romana01 schreef:
hij heeft een enorme werklust en dat veegt al zijn min punten van tafel! en hij is gewoon niet volgens de idealen gebouwt, maar daardoor geef ik niet minder om hem! en tuurlijk luisterde ik normaal eerder. Ik ben altijd vrij snel met dat soort dingen, maar als jij van mensen die hem langer kennen hoort dat hij er helemaal geen last van heeft, dat hij je gewoon uitprobeert etc. en jij rijdt hem nog niet zo lang, dan ga je toch eerder hun oordeel achterna.
zo als ik al schreef, als beginner ga je eerder de oordeel van mensen achterna die hem langer kennen en die langer rijden. Het zal mij niet nog eens gebeuren en ik plaats juist dit filmpje zodat et andere ook niet overkomt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-12 11:50

Ja, weet je, ik zou dat ook doen als beginner, denk ik.
Nu is dat anders, nu stap ik af als er iets niet goed voelt, maar je hoort toch ook overal om je heen dat je maar er doorheen moet rijden? Er niet doorheen willen rijden en onderzoeken wat er is, is voor de meeste mensen een compleet vreemde gedachte......

Gianti

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-12 11:58

Maar als beginner: hoe zou je dan willen onderzoeken? Nu weet ik wanneer er iets aan de hand is en ik zal dus niet nog een keer deze fout maken. Maar er zijn nog genoeg die aan hun eigen gevoel twijfellen, dus daarom mijn vraag

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-12 12:05

Ik bedoel dat je als beginner vaak luistert naar mensen die al langer rijden, en die adviseren hem er doorheen te rijden, omdat hij je uitprobeert ;) ik had hetzelfde gedaan als jij toen, puur omdat ik niet beter wist....... en dan vind ik dit nog best vriendelijk, ken er genoeg die hem ruk, pluk, pluk in de krul willen trekken en het daardoor nog erger maken ;(

Buiten dat: veel paarden lopen bij beginners niet echt optimaal door het lijf, en als beginner kun je ook niet voelen of hij wel of niet zuiver is, ofdat hij de rug vasthoudt, enz. Dat moet je ook allemaal leren......

freeride

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-12 12:20

@fiffill, je eerste foto klik, is een mooie bovenlijn, en mooie pasverhouding, de tweede foto loopt ie iets te diep, streven naar het beeld van de eerste foto dus, wat een poppetje is je pony trouwens :D

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-12 12:39

Yamcha schreef:
Ja, weet je, ik zou dat ook doen als beginner, denk ik.
Nu is dat anders, nu stap ik af als er iets niet goed voelt, maar je hoort toch ook overal om je heen dat je maar er doorheen moet rijden? Er niet doorheen willen rijden en onderzoeken wat er is, is voor de meeste mensen een compleet vreemde gedachte......

Ik heb het 2 x gehad.

1x was het de bedoeling dat ik het paard bij zou rijden en de M-knopjes er op zou monteren.. Paard liep 6x p.w. (de overige dag werd hij gelongeerd) werd fanatiek gesprongen en gedressuurd... ik vertrouwde zijn achterbenen niet.. hij kwam wijdbeens uit stal en als ik hem gereden had liep hij als hij stal in ging weer recht.. Eigenaresse vond het niet zo leuk dat ik weigerde.. vond mijn idee onzin.. Heeft een andere bijrijdster genomen.. 3 maanden later is hij ingeslapen.. Bleek in zijn ontwikkeling te hard gegroeid, zijn pezen waren ernstig uitgerekt.. hingen aan een strengetje.. ze kwamen er achter omdat hij wat kreupelde.. maar hij had zomaar in het parcours een pees finaal af kunnen scheuren op een simpel sprongetje.

En de andere x zei eigenaresse van een paard me dat hij links niet aan wou galoperen.. of ik dat even wou proberen als ik langs kwam.. heb het dier aan de longe laten zetten.. in vrije beweging galopeerde hij ook niet aan en hij wou 1 achterbeen niet genoeg onderplaatsen.. paard was vreselijk sloom.. niet actief te krijgen.. heb geadviseerd een osteo/dierenarts te laten kijken.. Eigenaresse heeft dit gedaan.. Paard is 1x onder handen genomen en 1x gecontroleerd en loopt inmiddels als een tierelier. Hij is nu zelfs iets TE wakker zo blij is hij! Galopeert links en rechts keurig aan, zet oortjes erop en gaat dan als een banaan door de rijhal := Het onderplaatsen gaat ook al vele malen beter, al zal het vast nog wel even duren voor alle spieren naar behoren werken.. hij gaat iig heeel goed vooruit.

Maarja.. zo heb ik ook wel vaker op pony's en paarden gezeten waar de eigenaresses (meisjes van mijn leeftijd.. maar ook van volwassenen) niet meer mee wegkwamen, bokken, steigeren, staken.. Als paard aan de ren ging gas bijgeven.. als paard bokte YIHAA geluidjes roepen.. paarden hebben bij mij zelden gedreigd omhoog te komen... als ik aanvoelde dat ze dreigden te staken kon ik daar redelijk simpel doorheen rijden.. als het echt oren plat was dan was er iets mis.. maar als het gewoon niet een hoek door willen was dan had ik ze er meestal vrij vlot doorheen. (zo heb ik 5 minuten op een pony gezeten die geen enkele hoek door wou toen ik er op stapte.. en toen ik er af stapte en de eigenaresse er weer op ging en ze gaf per ongeluk een klein tikje op pony zijn billen.. toen rende hij keihard naar een hoek en ging daar stilstaan :') En ik heb hem nieteens mishandeld.. gewoon voorwaarts houden.. de hoek in drijven. In de hoek stilzetten en uitbundig belonen... _O- )

Maar het is inderdaad waar.. er wordt te vaak gezegd "hij denkt, hij wil" als het even niet gaat zoals paard wil.. zo werkt het niet.. een paard doet iets niet omdat hij het niet snapt of niet kan.... paarden kunnen wel "meedenken" maar dat is geen denken voor de ruiter.. dat is een reactie op iets dat aangeleerd is.. bijv. mijn paard weet dat als ze reageert op heeeeele kleine fijne hulpjes dat ze dan zo enthousiast beloond wordt :') ja het is echt zo.. lijk wel een klein kind dan met een hoog piepstemmetje... maar paard doet oortjes erop, gaat patserig stappen en zwiebelt kwispelend het staartje (niet slaan.. echt zachtjes kwispelen) Maar de eerst volgende keer dat ik er iemand op zet en die zit net niet helemaal recht op het paard en geeft heel ietsjes ongelijk been.. nou dan gaat ze gelijk de oefening die zij geleerd heeft aannemen.. en als ze dan geen beloning krijgt zoals bij mij gaat ze ALLE zijwaartse oefeningen uitproberen in de hoop op een schouderklopje, een vrolijk woordje en een lang teugeltje :=

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-12 12:58

Wil nog even terugkomen op Bertie's opmerking over fototrucage.. Kijk maar eens op sporthorses of op handelstallen-sites naar de achtergrond.. vaak is die scheef terwijl de benen van het paard wel "recht" op de foto te lijken staan.. De meest favoriete foto's van handelaren zijn van rijfoto's met zo min mogelijk achtergrond.. dus een uitgestrekte weide met een hele mooie blauwe lucht. Met een beetje kundigheid kun je een paard vreselijk interessant en mooi bergop laten LIJKEN lopen.

Die paarden zijn vaak vreselijk op de voorhand gebouwd maar zien er interessanter uit als de foto zo genomen is.. veel mensen zitten UREN naar 1 foto te kijken als ze interesse hebben in een paard.. dus de foto is erg belangrijk.. Vaak als mensen dan bij het paard staan valt het je of ontzettend tegen.. of het valt ze nieteens op dat het dier ontzettend overbouwd is..

Tot ze er zelf foto's van gaan maken :=

En ook wat (Sjolvir dat zei jij toch) een bokker zegt.. de paarden met een "makkelijke" bouw.. die zijn niet voor onze portemonnee weggelegd.. die krijgen wij NOOIT te rijden. Toch zeggen wat nadelige kenmerken aan een bouw niet per direct iets over een paard. Met de juiste training en de juiste bespiering kan zo'n paard echt wel concurreren tegen zo'n "duur" paard.. alleen het "goedkope" (wat voor ons al heel duur is hoor..) paard moet 3x zo hard werken.

Ik zou geen "makkelijk" paard willen hebben.. ik vind het veel te leuk om aan rijtechnische problemen te werken... als je die dan overwint en iemand maakt een mooi compliment ben je 3x trotser dan als je er op zit en paard loopt wel. :j (en uiteindelijk leer je echt veel beter paardrijden.. want het ene probleempje waar je met het ene paard maanden mee loopt te sukkelen om het beter te krijgen doe je met de volgende veeeeel korter over omdat je weet hoe je het beste kunt reageren om het op te lossen (bijv.) )

Calimero_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-12 13:41

Zo ben ik wel in de B reservekampioen geworden van Friesland met mijn arabier tussen de paarden.
Het is dan natuurlijk nog maar de basis. Maar was wel erg trots dat ik het 'gewonnen' had van veel kwpn'rs met een veel 'makkelijkere' bouw van die van mij.

bertie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-12 15:08

S_en_Z schreef:
Wil nog even terugkomen op Bertie's opmerking over fototrucage.. Kijk maar eens op sporthorses of op handelstallen-sites naar de achtergrond.. vaak is die scheef terwijl de benen van het paard wel "recht" op de foto te lijken staan.. De meest favoriete foto's van handelaren zijn van rijfoto's met zo min mogelijk achtergrond.. dus een uitgestrekte weide met een hele mooie blauwe lucht. Met een beetje kundigheid kun je een paard vreselijk interessant en mooi bergop laten LIJKEN lopen.

Die paarden zijn vaak vreselijk op de voorhand gebouwd maar zien er interessanter uit als de foto zo genomen is.. veel mensen zitten UREN naar 1 foto te kijken als ze interesse hebben in een paard.. dus de foto is erg belangrijk.. Vaak als mensen dan bij het paard staan valt het je of ontzettend tegen.. of het valt ze nieteens op dat het dier ontzettend overbouwd is..

En niet alleen de fototruc, ook de manier van rijden is belangrijk.
Zo zag ik bijvoorbeeld
http://www.sporthorses.nl/advertentie/p ... ekid/55916
Een vierjarige ruin, en dan met zóveel power gereden dat je er helemaal van achterover gaat hangen?
Als je die tweede foto recht zet, dan zie je hoe het paard werkelijk loopt.
Als koper zou ik me afvragen hoe geforceerd dit dier klaargemaakt is voor de verkoop.

Een handelstruc trouwens is ook vaak dat een paard wordt 'voorgereden'. Als jij er dan opkruipt is hij al lekker warm en soepel gereden. Geen idee waar je dan later mee thuis komt.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-12 15:13

bertie schreef:
S_en_Z schreef:

En niet alleen de fototruc, ook de manier van rijden is belangrijk.
Zo zag ik bijvoorbeeld
http://www.sporthorses.nl/advertentie/p ... ekid/55916
Een vierjarige ruin, en dan met zóveel power gereden dat je er helemaal van achterover gaat hangen?
Als je die tweede foto recht zet, dan zie je hoe het paard werkelijk loopt.
Als koper zou ik me afvragen hoe geforceerd dit dier klaargemaakt is voor de verkoop.

Een handelstruc trouwens is ook vaak dat een paard wordt 'voorgereden'. Als jij er dan opkruipt is hij al lekker warm en soepel gereden. Geen idee waar je dan later mee thuis komt.

Daarom heb ik mijn middendraf foto ook eerst rechtgezet. Die stond extreem schuin, dus echt bedoeld en zichtbaar schuin. Maar om goed te oordelen moet het toch recht zijn.

(En daarom ben ik altijd extreem vroeg ergens aangekomen met paarden kijken. Paarden waar ze op dat moment al mee bezig waren, reed ik een rondje op, maar waren eigenlijk al afgeschreven. Als ze al gelopen moeten hebben voordat je komt? Met huidige paard werd hij uit stal gehaald toen wij er waren, nouja iets later, want paard daarvoor moest nog naar stal ;) Toen eerst los bekeken en op het harde, vervolgens opgezadeld en voorgereden. Toen ik erop en de 2e keer kijken ben ik er meteen opgestapt. )

SheeNegro

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-12 16:42

Ik wil het ook wel eens proberen!
Nu hangt er wel een verhaal aan vast.

Winter 2011 startte we voor de eerste keer M2, we stuitte tegen enkele problemen maar opzich niets ergs. Hij heeft altijd al een taktfoutje getoont, maar nooit dramatisch tot onze laatste wedstrijd. Vanaf toen is het enkel zichtbaarder geworden tot op een gegeven moment hij mank liep enkel bij het wijken.
Dierenarts bij geweest, ze heeft hier 3 uur gezeten om nog maar iets kleins te vinden wat het zou kunnen zijn, want natuurlijk rechtdoor toonde hij niks.
Ze vond lichtelijk beschadigd kraakbeen aan de kogel, daarvoor is hij behandeld met spuiten int gewricht. Na een tijd mochtten we terug rustig opbouwen, alles ging goed aangezien we toch enkel rechtuit reden, maar 100% was hij niet.

Tot half augustus, hij ineens harder mankte dan ooit. De dierenarts heeft uren, meerdere keren in de week bij ons gezeten, heel zijn been uitverdoofd (per delen) en hoe meer ze verdoofde, hoe harder hij mankte.. Ze stond met haar rug tegen de muur, meer kon zij niet doen.
Ze stuurde ons door naar de kliniek met een specifieke opdracht, een nMRI van de hals en de voorhand, ze was zeker dat het daar zat.

Er is uitgekomen dat aan zijn linker kant: het occipitale gewricht, C6-C7 gewricht, elleboog, schouder, knie en kogel allemaal hotspots zijn.. Waarvan C6-C7 de grootste, verder onderzoek heeft uitgewezen dat er lichte nieuwe botvorming is. Hiervoor is hij in het gewricht behandeld geweest en na 2 weken mocht ik terug opbouwen. Ik heb er langer over gedaan dan ze hadden gezegd en toen ik terug wou aandraven mankte hij nog..

Terug dierenarts gebelt, ze vond het maar niks, stelde natuurlijke medicatie voor en samen besproken we voor eens een osteopaat te laten komen. Deze is geweest en het oordeel: hij stond gedraaid om zijn lengte as en al zijn gewicht kwam op linksvoor, door een val lang geleden. Hij heeft hem terug rechtgedraaid en gaf me groen licht.

Deze foto's zijn van begin augustus:
Afbeelding
Voor mij (ik ben een leek) : mooie lengte in de hals en een ondertredend achterbeen, hij geeft misschien een valse knik? En ik denk moest je hem wegtoveren, dat ik wel op mijn voeten zou landen.
Heb de hele fotoshoot bekeken en hij heeft een stuwend achterbeen gebruik, maar op deze foto valt het goed mee.

Afbeelding
hij wordt wat lang, maar heeft toch een mooie aanleuning en het stuwend achterbeen is denk ik al wat meer dragend. En ik zou op men gat vallen :')

Zit ik op het juiste denkpad?

Verosjaak

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-12 17:34

Meelezer hier. Gezien ik foto 2 van de post boven me wel makkelijker vind beoordelen laat ik nu weer wat van me horen.

Foto 2 van SheeNegro. Ik denk dat als je je teugels losknipt je paard meer zijn hals zal gaan strekken. Ik weet niet goed of hij dat op dezelfde hoogte zal doen of meer naar beneden zou komen. Jou vind ik wel heel mooi zitten want als ik het paard onder je vandaan haal dan zie ik je wel op je voeten landen (en daarna achterover kieperen op je gat). Maar idg land je eerst op je voeten :') .

Maris__

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-12 17:53

Oke, ik ben ook benieuwd wat jullie hier van vinden.

Dit paardje (5jr) ga ik de 29e in de L1 starten (foto is tijdje terug gemaakt):
Afbeelding

Mijn friesje (4jr) die helaas overleden is:
Afbeelding

3jarig friesje die ik reed voor de Euro Friesian Cup:
Afbeelding