Dikkere mensen te paard

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Astridhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 22:07

Tesssaaa schreef:
wat een verschrikkelijk topic..
Volslanke mensen kunnen prima paardrijden maar je ziet ze dan ook niet op een pony van 1,45 maar op grote paarden.. en over in de weg zitten vind ik allemaal onzin

Dus volgens jou bestaan er geen combinaties van té zware ruiter voor een bepaald paard?
Daar gaat t toch om.. ?
Ik zie wel eens een veel te zware ruiter op een pony van 1.45 hoor, gewoon omdat het kan, zonder bij na te denken dat het schade aanricht.

Libje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 22:09

Electra63 schreef:
Libje123,
Ik vind jou niet veel te zwaar voor jouw paard, je zadel lijkt wel aan de kleine kant voor jouw kont :D .
Je bent geen slanke den, maar ik vind jou niet heel dik. Ik ken veel zwaardere ruiters.

En wat die foto's betreft, als jij het zegt, dan zal het zo zijn.
In vond het ongeloofwaardig, omdat sommige mensen (op Bokt) een paard nog niet op de foto laten zetten als hij bijv. kreupel is, dus preventief leek mij onwaar.

:D Hij is inderdaad te klein voor mijn bips dit is echt zon nood zadel ! maar heb nu mijn 18 inch weer terug :) .

Ik ben heel voorzichtig met mijn paarden foto's maken bij ons kost niet zo heel duur en ze is een dagje ouder ik wil ergens vroeg bij zijn en niet pas te laat dus vandaar laat ik 1 x per jaar foto's maken.

Vind dat gewoon een fijner idee ! voor mij en voor haar.
Ik masseer bijvoorbeeld ook altijd voor ik ga rijden met heating gel en als ik klaar ben met afther riding doe ik ook altijd is gewenning.

DaisNBenj

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 22:09

Mooie bewering dat je maakt, en je gelooft hem zelf niet.
Vanmorgen was ik goed mee in discussie, maar aangezien we nu zoveeeeel verder zijn ga ik niet alles
meer opnieuw doorlezen.

Tesssaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 22:10

Astridhorse schreef:
Tesssaaa schreef:
Volslanke mensen kunnen prima paardrijden maar je ziet ze dan ook niet op een pony van 1,45 maar op grote paarden.. en over in de weg zitten vind ik allemaal onzin

Dus volgens jou bestaan er geen combinaties van té zware ruiter voor een bepaald paard?
Daar gaat t toch om.. ?
Ik zie wel eens een veel te zware ruiter op een pony van 1.45 hoor, gewoon omdat het kan, zonder bij na te denken dat het schade aanricht.

Ja naja dat heb ik nog nooit gezien in mijn omgeving maar ik vind het een beetje lüllig voor de mensen met een maatje meer laat ze ook plezier bleven
op een paard dat bij hun maat past

rocymax

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 22:10

Shalot schreef:
Een ding hebben we hier wel allen. En dat is passie voor het paard :)

Nou gelukkig dan maar, want het lijkt hier echt wel de dikkerdjes met slechte motoriek tegen de dunnerdjes met weinig herseninhoud

GittekeZ1

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 22:13

Gaat het niet over wat schadelijker voor een paard is

Volgens mij is het enige wat niet schadelijk is
een paard dat goed recht gericht word gereden (en dit zijn heel wat paarden)
en goed zijn achterhand er onder heeft dus niet op zijn voorhand loopt

een paard met een licht ruiter die 3/5 op zijn voorhand loopt is er slechter aan toe
dan een paard met een ruiter die zijn gewicht op de achterhand laat rusten dus 2/5 op de voor hand

Neroo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 22:14

Tesssaaa schreef:

Je kunt beter op een sterke compacte pony zitten, dan een grote langergelijnde kwpn :) de rug is vaak minder sterk :)

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 22:16

rocymax schreef:
Shalot schreef:

Nou gelukkig dan maar, want het lijkt hier echt wel de dikkerdjes met slechte motoriek tegen de dunnerdjes met weinig herseninhoud

Haha, ik ben slank, goede motoriek en zeker een goede herseninhoud, waar hoor ik dan bij? :D

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 22:18

Electra63 schreef:
Shalot schreef:

Haha, ik ben slank, goede motoriek en zeker een goede herseninhoud, waar hoor ik dan bij? :D[/quote]
:oo dat KAN helemaal niet :+

dan ben jij een unieke :D

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 22:19

Quartel,
Het is echt zo! En trekken en zagen, daar doe ik ook al niet aan. :D

Marion71

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 22:20

Wat een gezeur zeg. Te dikke mensen zijn vriendelijke ruiters en dunne mensen juist niet? Hoe je als ruiter in de omgang met je paard bent, heeft toch niks te maken met wat de weegschaal je vertelt?

Te dik zijn is 9 vd 10 keer het probleem van teveel calorieën binnenkrijgen en er te weinig verbranden. Dat de balans bij iedereen anders ligt, is waar. 20 jaar geleden was overgewicht lang niet zo'n probleem als nu. Is dat in 1 keer erfelijk bepaald? Heeft iedereen last van de schildklier? Welnee, dat heeft vooral te maken met de voeding van vandaag de dag en het weinige bewegen.

Aan te dik zijn kun je wat doen. Dat geldt voor elke verslaving (alcohol, gokken, drugs, roken, etc). Alleen een roker of alcoholist mag verketterd worden, maar zit niet aan het heilige huisje van hoe iemand eruit ziet. Dan kan 'ie er in 1x niks aan doen. En dat is onzin. Dat het niet iedereen lukt om af te vallen, begrijp ik wel, maar wees dan eerlijk en zeg dat je het niet redt. Kruip niet in die verdomde slachtofferrol.

Iedereen die een groot aantal kilo's is afgevallen, voelt zich veel plezieriger. Bewegen gaat makkelijker, bukken, etc. Da's ook logisch, knoop 'ns een zak cement op je rug en loop daar 'ns een hele dag mee rond. Een fijne ruiter die te dik is, is een nog fijnere ruiter als hij die 20 kilo te veel kwijt is. Zo simpel is het.

Paard moet in conditie zijn, maar dat geldt ook voor degene die erbovenop zit! Redt je het niet om die overtollige kilo's kwijt te raken, zorg dan voor een paard die bij je lijf past. Datzelfde geldt ook voor een zadel (zie te vaak dat iemand op de lepel zit, omdat z'n kont niet in het zadel past).

SaraB

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 22:20

Ik heb dit topic een beetje gevolgd en moet eerlijk zeggen wil niet bemoeien met wel/niet te zwaar of te dik enz. Maar wil wel mensen attenderen op de feit dat endurance paarden op international FEI niveau moeten een minimaal gewicht van 75kg dragen, op snelheid over afstanden van 160km. Dit zijn vaak (kleine)volbloeds (voornamelijk arabieren) met eigen lichaam's gewichten van hoog uit 450kg (ik ga vanuit mijn 75% volbloed 163cm 485kg). Meestal wegen de ruiters veel minder, en er moet lood in de zadel/dekje enz. Maar soms zie je toch wat langere (niet dik!) mannen voorbij komen. En een slanke, niet zwaar gepsierde man van 184cm weegt ook makkelijk 80kg (manlief :-)

Ik weet niet echt wat ik wil zeggen met dit informatie, en heb zelf geen oordeel bij. Dit zijn andere super getraind paarden dan wat de meeste mensen gewend zijn natuurlijk, maar het is wel "food for thought"!

shirleyp
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 22:21

Citaat:
_O- _O- _O- _O-
dit is wel de meest domme opmerking die ik in het hele topic gelezen heb.......

het is gewoonweg comisch :')

Ik vind het dom dat jij komisch met een c schrijft. Bovengenoemde is wat ik waarneem, daar kan niet iets dom aan zijn. Ik zie regelmatig stevige mensen rondrijden, waarvan een groot deel zichzelf in de weg zit en daardoor een verminderde motoriek heeft. Dat zie je niet alleen in de paardensport, bij alle vormen van beweging.

Abiola

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 22:22

Marion71 schreef:
Wat een gezeur zeg. Te dikke mensen zijn vriendelijke ruiters en dunne mensen juist niet? Hoe je als ruiter in de omgang met je paard bent, heeft toch niks te maken met wat de weegschaal je vertelt?

Te dik zijn is 9 vd 10 keer het probleem van teveel calorieën binnenkrijgen en er te weinig verbranden. Dat de balans bij iedereen anders ligt, is waar. 20 jaar geleden was overgewicht lang niet zo'n probleem als nu. Is dat in 1 keer erfelijk bepaald? Heeft iedereen last van de schildklier? Welnee, dat heeft vooral te maken met de voeding van vandaag de dag en het weinige bewegen.

Aan te dik zijn kun je wat doen. Dat geldt voor elke verslaving (alcohol, gokken, drugs, roken, etc). Alleen een roker of alcoholist mag verketterd worden, maar zit niet aan het heilige huisje van hoe iemand eruit ziet. Dan kan 'ie er in 1x niks aan doen. En dat is onzin. Dat het niet iedereen lukt om af te vallen, begrijp ik wel, maar wees dan eerlijk en zeg dat je het niet redt. Kruip niet in die verdomde slachtofferrol.

Iedereen die een groot aantal kilo's is afgevallen, voelt zich veel plezieriger. Bewegen gaat makkelijker, bukken, etc. Da's ook logisch, knoop 'ns een zak cement op je rug en loop daar 'ns een hele dag mee rond. Een fijne ruiter die te dik is, is een nog fijnere ruiter als hij die 20 kilo te veel kwijt is. Zo simpel is het.

Paard moet in conditie zijn, maar dat geldt ook voor degene die erbovenop zit! Redt je het niet om die overtollige kilo's kwijt te raken, zorg dan voor een paard die bij je lijf past. Datzelfde geldt ook voor een zadel (zie te vaak dat iemand op de lepel zit, omdat z'n kont niet in het zadel past).

Helemaal mee eens, en ik zie dan morgen ochtend wel of we pagina 100 al hebben gehaald :D Welterusten!

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 22:22

Electra63 schreef:
Quartel,

waar kan ik je komen bezichtigen???? :wow:

nee hoor geintje ;)

ayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 22:23

quartel schreef:
waarom zouden steviger mensen een mindere motoriek hebben :?
Zou het zelfde zijn als ik ga beweren dat slanke mensen minder herseninhoud hebben :)*

Ik denk dat ze bedoeld dat vet (waar je meer van hebt) dode massa is, en omdat in toom te houden moet je extra spierkracht hebben. En die is niet altijd aanwezig, dus dan zit je sneller je paard in de weg.

Verder vind ik het erg flauw dat je niet mag zeggen dat dikke mensen (althans mensen boven een bepaald gewicht) beter niet op een paard kunnen gaan zitten. Omdat dat zielig voor ze is, of dat er niks aan kunnen doen dat ze zo dik zijn. Paardrijden is geen basisrecht. En dat er slanke mensen zijn die zagen en bonken, dat maakt het niet opeens goed of oke om wel op een paard te gaan zitten. Two wrongs don't make a right.
Als iemand van 2 meter op een shet wil gaan rijden gaan we toch ook niet zeggen, 'ja kan prima, als je maar goed kan rijden maakt het niks uit'? Maar als het om gewicht gaat mag je geen kritiek hebben.

Ik zeg niet dat het je eigen schuld is dat je dik bent en dat je straf is dat je niet zou mogen paardrijden. Maar een paard heeft geen boodschap aan redenen waarom je dik bent, die voelt alleen het gewicht, en een kilo door medicijnen of ziekte is niet lichter dan een kilo door junkfood. En een paard zal niet snel laten blijken dat ie het niet fijn vind. Dus als ruiter ben jij daar als enige verantwoordelijk voor en moet een beslissing nemen die het beste is voor je paard, en dus niet per se voor jezelf.

Neroo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 22:26

Kunnen we het woord motoriek niet vervangen door lenigheid? Ik merk dat ik motorisch prima in elkaar zit, alleen lenig ben ik niet? Dat je lijf je in de weg zit bij bepaalde bewegingen :)? Of zeg ik nu iets geks?

xNadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 22:26

ik heb juist hele grote respect voor deze mensen. Mensen die wat voller zijn, zijn meestal best onzeker.
Als je dan op je paard durft te gaan zitten en gewoon die wedstrijd rijd dan ben je in mijn ogen echt een held!

Ik heb laatst op een wedstrijd gekeken van de subtop dressuur. En er rijden een aantal vollere mensen bij. En raad eens wie de eerste en tweede plaats hadden. Ja hoor, die vollere mensen.

Het heeft er dus echt niks mee te maken dat je slechter rijd, of je paard slechter loopt. Die mensen reden ook super netjes !

GittekeZ1

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 22:27

Even voor de liefhebber ik ben 1.78 ik heb behoorlijk overgewicht en rij op een pony
(niet ieder dag voor dat ieder een er over heen valt )
ik reed in deze proef trouwens 204 punt
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door GittekeZ1 op 11-07-11 22:29, in het totaal 1 keer bewerkt

shirleyp
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 22:27

Neroo schreef:
Kunnen we het woord motoriek niet vervangen door lenigheid? Ik merk dat ik motorisch prima in elkaar zit, alleen lenig ben ik niet? Dat je lijf je in de weg zit bij bepaalde bewegingen :)? Of zeg ik nu iets geks?

Goed plan! Lenig is misschien niet passend, ik kan ook geen spagaat. Beweeglijker misschien?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 22:28

rocymax schreef:
Citaat:
[naam]: het is moeilijk en bewegen in combi met dieet is echt noodzakelijk als je af wil vallen.
Alleen dieet of alleen bewegen is vaak niet voldoende.
Ja, om op gewicht te blijven, maar niet om af te vallen.

Dat is wat ik ook ervaar, dieten en bewegen is vaak niet genoeg, helaas. En dan verlies je weer wilskracht en blijft alles weer het zelfde.
En wat ook vaak mee speelt; het resultaat laat vaak even op zich wachten, waardoor je al snel denkt;"Nou laat maar hoor, het werkt niet".

Electra63

quartel schreef:
Electra63 schreef:
Quartel,

nee hoor geintje ;)

Ik vraag er wel geld voor :D .

Ik ga mijn bokt-naam maar omdopen.

Maar er is hoop, na je 30e wordt je sowieso bijna automatisch zwaarder en slaat ook nog eens de zwaartekracht toe. Dus dan worden de meeste dunne sprietjes, kleine dikkerdjes.
Ik was voor mijn 30e gewoon mager, nu ben ik 10 kg zwaarder, maar nog maat 36/38.
Imo is het allemaal niet zo heel belangrijk, behalve dat je wel rekening met je paard moet houden.

shirleyp
Blogger

GittekeZ1 schreef:
Even voor de liefheberik ben 1.78 ik heb behoorlijk overgewicht en rij op een pony
(niet ieder dag voor dat ieder een er over heen valt )

Afbeelding

Wat is de bedoeling van de foto? Mening geven of gewoon ter kennisgeving?

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 22:30

Electra63 schreef:
Electra63 schreef:
Quartel,

nee hoor geintje ;)

Ik vraag er wel geld voor :D .

Ik ga mijn bokt-naam maar omdopen.

Maar er is hoop, na je 30e wordt je sowieso bijna automatisch zwaarder en slaat ook nog eens de zwaartekracht toe. Dus dan worden de meeste dunne sprietjes, kleine dikkerdjes.
Ik was voor mijn 30e gewoon mager, nu ben ik 10 kg zwaarder, maar nog maat 36/38.
Imo is het allemaal niet zo heel belangrijk, behalve dat je wel rekening met je paard moet houden.[/quote]
jammer....geld heb ik niet meer sind ik een paard heb :+
maar verder moet ik je even helemaal gelijk geven

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 22:32

shirleyp schreef:
Het valt me wel op dat stevige ruiters regelmatig meer moeite hebben met hun motoriek, dat is zeker storend voor het paard!
Uhh ja.. :')
Nouja, zolang ik niet met mijn wijsvinger mijn neus aan moet raken om te controleren dat ik niet gedronken heb, ben ik tevreden. :j

Volgens mij komen we hokjes tekort!! :))