Niveau is bedroevend...

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 23:25

Lusitana schreef:
Waar ik over viel was "minder mooi om naar te kijken" . Dat is nl bepaald niet objectief jureren. Als je toevallig niet van bont houdt, bonte paarden maar lager gaan punten? Als je van zwart houd, die hoger gaan punten, want zo mooi om naar te kijken?
(Ik heb het al eerder geroepen, ik zou willen dat het door een computer kon beoordeeld)

De prestaties moeten beoordeeld worden. Als die niet kloppen bij een pony of bij een warmbloed, moet dat hetzelfde effect hebben en als het wel klopt bij een pony of een warmbloed moet het ook hetzelfde effect hebben. Er mag geen discrepantie bestaan omdát het om een warmbloed of pony gaat. Dressuur is juist een van de weinige paardensporten waarin groot en klein en kort en lang op hetzelfde niveau tegen elkaar kan strijden.

Mee eens dat je natuurlijk niet de jury niet moet beschuldigen van naar je ras kijken als punten toevallig tegenvallen, maar de jury heeft wel de taak om eerlijk te punten, ook al hebben ze vooroordelen over een ras.

Het is natuurlijk ook niet zo dat elk warmbloedpaard meteen maar goede prestaties neerzet, een en ander is wel afhankelijk van de opleiding. En daar schort het tegenwoordig vaak aan en dus zie je dat ook wel terug op het wedstrijdterrein.

nee dat is zeker niet objectief. maar in hoeverre kun je dat verwachten van een mens, die ook zijn voorkeuren heeft. door een computer te beoordelen zal dat stukje opgelost zijn. maar waar blijft dan de gratie? mischien moet je je erbij neerleggen dat sommige dingen niet perfect zijn. een jury oordel hoort hoort ondebouwd te zijn. en ik ervaar dat dit in de meeste gevallen ook zo is. maar er zit toch altijd een stukje van de mening van de jury in. en dat is juist goed. het is goed om te zien hoe een ander dingen bekijkt. en heel mischien zit er zelfs wel een stukje waarheid in. is het niet zo dat als je echt goed rijd je eigenlijk altijd wel een punt (behoort te) rijd(en)? ik blijf erbij dat ik denk dat de helft van het het op bedroevende niveau presterende ruiters onvoldoende goede begeleiding krijgt. is het dan de fout van de ruiter? van het paard wat niet hoog genoeg met zijn benen zwaait? (omdat het volgens de ruiter zelf niet de goede afstamming heeft bijv.) van de jury die niet objectief is, of omdat de instructeur steekjes heeft laten vallen? :)

dus, over het stukje gebrek aan de opleiding (van zowel paard als ruiter) zijn we het volgens mij eens.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 23:37

knollentuin schreef:
haha nee hoor ,ik ben ook een sporter met dressuurpaarden ,maar ik heb wel een principe,het moet zoals het hoort.en ik ben niet tevreden met 200 pnten in de m als mn paard er niet goed aan is. en ik heb ook geregeld 5 punten in het z-2 gereden ,terecht en onterecht..
zelfktitisch zijn is iets dat ik veel mis om me heen
iedereen weet dat je met de koudbloeden minder makkelijk weg komt in de hogere dressuur,maar waar ik me wel eens aan erger is dat mensen die hun koudbloed beter voor elkaar hebben dan bv een slanke den op een prachtig dressuur paard en toch minder punten scoort,kijk het is en blijft subjectief daar doen we niets aan ,maar ik blijf vinden dat de africhting,de bevestigde basis en dus de correctheid van het geredene boven de uiterlijke mooierds en bewegerds mogen gaan.
ja en dan het jury-verhaal; ja ze hebben er een opleiding voor gevolgd,en ja we mogen dankbaar zijn dat ze er zitten ;maar ik slik niet alles van de jury omdat ze nu eenmaal jury zijn, er is nog zeer zeker verbetering nodig en dat moet ook anders kom je niet verder in je sport. en helemaal als sommige mensen hier ook nog eens' het mooie plaatjes doen het beter' gaan verdedigen,laatst nog op de bijscholingscursus hogere kaders geweest [tm intermediair] en daar werd het ook nog door johan hamminga aangehaald dat we er wat mee moeten,dat het jureren niet met het nivo mee gaat iig niet hard genoeg...

ga ik weer met je mee lusitana :j

met 200 punten hoef je ook niet tevreden te zijn, het belangrijkste is je gevoel. maar als een jury je proef wardeerd met 200 punten doe je toch wel íets goed. of zou de jury van tegenwoordig echt zo verknipt zijn? :D en ja, ik vind ook dat een goed gereden paard wat minder aanleg heeft en een goede proef neerzet boven een correct dressuurpaard waarbij het aan alle kanten aan de africhting schort moet staan. maar helaas zie ik dit in de praktijk niet vaak. de mensen die met deze hete dressuurpaarden om kunnen gaan kunnen toch al wel een beetje sturen. en ja zo'n paard kan het zich permiteren om eens een zwabber te maken in een travers, waar de fjord dat niet kan. warre het niet dat de fjord waarschijnlijk al op het randje van zijn kunnen zit. en het dressuurpaard de oefening duidelijk met meer souplesse gedragenheid uitvoert.
maar daar ging dit hele stukje niet over. het ging erover dat als men 2 exact dezelfde proeven rijd, een met een dressuurpaard met aanleg voor gedragenheid, souplesse etc. en een fjord (om maar even iets te noemen) met een van nature meer stuwend dan dragend achterbeen, en duidelijk minder souplesse zal het dressuurpaard bovenaan eindigen. en dat is imo niet gek. want souplesse en gedragenheid staan hoog in het skala der africhting.

nu is het natuurlijk niet zo dat je met een fjord niets kunt bereiken, absoluut niet! maar het zal altijd meer moeite kosten in de top te eindigen.

off-topic: Grappig trouwens dat je het over Johan hamminga hebt, ik heb daar 2 keer gelest, helaas was het te ver rijden. vond hem erg fijn lesgeven!

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 23:37

zo, en nu ga ik slapen :D

xxOrlando

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 10:25

themuisje schreef:
Ach ja wat is te jong ;)

ik denk dat je dat het best zelf kun aanvoelen denk ik ;) ?!

xxOrlando

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 10:39

themuisje schreef:
is dat ook niet waar je van uit moet kunnen gaan? dat de jury gelijk heeft? :)

Nouja , een jury kun je niet altijd geloven.
Wat nou als je een friezen hater hebt als jury en jij zit op een fries, niet veel bijzonders aan jou paardje hij heeft bijna geen manen en zijn staart is ook niet al te mooi. Jou proef gaat veel beter dan als die súper mooie KWPN'er die voor jou moest.Een prachtig ding , hij glimt er hij ziet er precies zo uit als dat die jury wil.
Maar tóch wint die KWNP'er. Dat is frappant.

Je moet er altijd aan denken dat het een jurysport is....
Oké ik heb heel vaak geschreven en heb dit incident 1 keer meegemaakt. Maar wel meerdere keren mee gemaakt.

Electra63

Re: Niveau is bedroevend...

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 10:43

Mijn vraag is dan, hoe weet je dat de proef van de Fries veel beter ging?

xxOrlando

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 10:51

Electra63 schreef:
Mijn vraag is dan, hoe weet je dat de proef van de Fries veel beter ging?

Nou als die wpner bijv. foutje had oid. het is een steldatje (oke dat is raar :') )

Electra63

Re: Niveau is bedroevend...

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 10:54

Ja, die KWPN-er maakt een foutje, dus heeft bijv. een 3 of 4, maar heeft op de andere onderdelen misschien wel hoger gescoord dan de Fries.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 10:58

Je kunt gerust grote fouten maken hoor :j als de rest 7'ens en 8'en zijn haal je dat makkelijk op.

En eerlijk is eerlijk: een goed paard scoort nu eenmaal hoger als een slechte of middelmatige
als ze allebei het gevraagde laten zien, de eerste zal een dikke 7 of 8 krijgen en de tweede een 6 misschien een 7.
Neem bv middengalop, een die echt bergop van de grond afknalt of een simpele vlakke middengalop....dat maakt het verschil ;)
Laatst bijgewerkt door listiglistje op 12-07-11 10:59, in het totaal 1 keer bewerkt

xxOrlando

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 10:58

Maar als die Fries bijv. echt heel mooi loopt , stel een paard voor die heerlijk loopt. Zo loopt die Fries ook.

En die KWPN-er loopt z'n rondje wel , 'jij wil links oké dan gaaan we links'

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 11:04

Toch jammer dat het weer in een discussie over jury's eindigt en dat de mensen die de knuppel in het hoenderhok hebben gegooid niet reageren op gesteld vragen en er gewoon overheen praten.

xxOrlando

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 11:07

gr_roos schreef:
Toch jammer dat het weer in een discussie over jury's eindigt en dat de mensen die de knuppel in het hoenderhok hebben gegooid niet reageren op gesteld vragen en er gewoon overheen praten.

én over wie hebben we het nu ? Maar die jury's hebben ook met het niveau te maken hoor , ik bedoel als jij rijd moet een jury het beoordelen , dús hun zullen uiteindelijk het niveau van jou bepalen.
Altehands zo zie ik het ?!

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 11:09

xxOrlando schreef:
Maar als die Fries bijv. echt heel mooi loopt , stel een paard voor die heerlijk loopt. Zo loopt die Fries ook.

Maar misschien waren de voltes van de Fries wel een ei, en slingerde hij op de A-C-lijn, weet ik veel.
Je moet beide proeven zien met bijbehorende protocol, voordat je echt kan oordelen.

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 11:10

xxOrlando schreef:
én over wie hebben we het nu ? Maar die jury's hebben ook met het niveau te maken hoor , ik bedoel als jij rijd moet een jury het beoordelen , dús hun zullen uiteindelijk het niveau van jou bepalen.

Je niveau wordt niet bepaald door die paar minuten dat je in de ring rondrijdt. Het is de weg ernaartoe die je niveau en rijkunst bepaalt. Het gaat dus om wat je thuis doet, hoe je leert rijden en hoe je begeleiding door instructeurs is.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 11:11

gr_roos schreef:

IMO wordt het niveau bepaalt door de instructie.
Paardenopleidingen zijn tegenwoordig veel meer haalbaar voor iedereen.

xxOrlando

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 11:12

Electra63 schreef:
xxOrlando schreef:

Maar misschien waren de voltes van de Fries wel een ei, en slingerde hij op de A-C-lijn, weet ik veel.
Je moet beide proeven zien met bijbehorende protocol, voordat je echt kan oordelen.

Jaa zo is het wel waar ja...
Oké nu snap ik ook wel dat een jury altijd eerlijk moet zijn , nu zal ook ik zeggen als ik een jury zou zijn dat ik eerlijk ben.Maar als het er echt op aan komt , zou je dan een lelijk paard die het heel goed doet verkiezen boven een supersupersupersuper mooi paard ? Die het maar een klein beetje minder doet ?

xxOrlando

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 11:19

Hilli schreef:
xxOrlando schreef:

Je niveau wordt niet bepaald door die paar minuten dat je in de ring rondrijdt. Het is de weg ernaartoe die je niveau en rijkunst bepaalt. Het gaat dus om wat je thuis doet, hoe je leert rijden en hoe je begeleiding door instructeurs is.

Jaa klopt , dus inprincipe zou iemand die thuis gewoon rijden , geen wedstrijden rijd maar heel mooi , lekker en goed loopt fijn in de hand en diegene weet heel veel van het 'goede' rijden , heeft het zelfde niveau als iemand die hogere dressuur rijd ?

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 11:20

Ik heb het over de TS, daar is al meerdere malen aan gevraagd waar zij op basseert dat ze voldoende bagage heeft en over de vragen aan Arabesk. Zij heeft filmpjes geplaatst en dat wordt door haar zwaar veroordeeld, er is een filmpje van haar en nav dat filmpje (wat dus niet zonder toestemming geplaatst wordt) zijn daar vragen over gesteld. Helaas worden op die vragen geen antwoord gegeven.

Persoonlijk vind ik niet dat een jury oordeel bepaald wat voor rijtechnisch niveau iemand heeft. Iemand kan op zijn paard zitten butsen, maar als het paard de oefeningen redelijk uitvoert zal deze persoon toch winstpunten halen.

Met springen precies hetzelfde, maar dat is mijn mening.

Ook zijn er mensen die geen wedstrijden rijden, maar beter zitten, rijden dan mensen die dat wel doen.

Electra dat bedoel ik dus aan te geven.

Orlando, discussie over jureren draaien hier bijna altijd uit op de jury is een fries/fjord/haflinger hater, want die kreeg minder punten en dat vind ik altijd zo jammer.

xxOrlando

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 11:24

gr_roos schreef:
Orlando, discussie over jureren draaien hier bijna altijd uit op de jury is een fries/fjord/haflinger hater, want die kreeg minder punten en dat vind ik altijd zo jammer.

Owh zo , nouja ik ken wel 1 jury die heel het écht niet op Friezen , als je een Fries hebt en hem als jury heb je sowieso geen wp. Ikzelf ken hem niet maar meerdere mensen van de club waar ik rijd wel ;)
Maar daarentegen ken ik nog een jury die het niet zo heeft op Friezen maar daarom niet expes onder de 180 geven...

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 11:34

gr_roos schreef:
Ik heb het over de TS, daar is al meerdere malen aan gevraagd waar zij op basseert dat ze voldoende bagage heeft en over de vragen aan Arabesk. Zij heeft filmpjes geplaatst en dat wordt door haar zwaar veroordeeld, er is een filmpje van haar en nav dat filmpje (wat dus niet zonder toestemming geplaatst wordt) zijn daar vragen over gesteld. Helaas worden op die vragen geen antwoord gegeven.

Persoonlijk vind ik niet dat een jury oordeel bepaald wat voor rijtechnisch niveau iemand heeft. Iemand kan op zijn paard zitten butsen, maar als het paard de oefeningen redelijk uitvoert zal deze persoon toch winstpunten halen.

Ook zijn er mensen die geen wedstrijden rijden, maar beter zitten, rijden dan mensen die dat wel doen.

Ik ben het helemaal met je eens.
Al moet ik wel zeggen, ik lees wel eens ik train op M/Z niveau, maar ruiter en paard zijn nooit gestart, dan zet ik daar wel vraagtekens bij. Je kan natuurlijk thuis best bijv. SB oefenen, maar hoe weet je of je de oefeningen goed uitvoert? Als je op wedstrijd gaat wordt je niveau beoordeeld en (eventueel) bevestigd. En soms kan je daar ook vraagtekens bij zetten.

JeaDH

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 11:41

gr_roos schreef:

Maar op wedstrijd laat je toch zien hoe je er in de training thuis en op les voor staat? En de jury, die een cursus heeft gevolgd het een en ander te beoordelen geeft de cijfers voor hetgeen we uitvoeren, dus lijkt me dat zij wel degelijk je rijtechnisch niveau bepaald.
En Iemand die op zijn paard zit te butsen komt er in de B mss mee weg maar gaat zichzelf vanzelf tegen komen.

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 11:45

Electra63 schreef:
Al moet ik wel zeggen, ik lees wel eens ik train op M/Z niveau, maar ruiter en paard zijn nooit gestart, dan zet ik daar wel vraagtekens bij. Je kan natuurlijk thuis best bijv. SB oefenen, maar hoe weet je of je de oefeningen goed uitvoert? Als je op wedstrijd gaat wordt je niveau beoordeeld en (eventueel) bevestigd. En soms kan je daar ook vraagtekens bij zetten.

Dat is ook zo, net als dat je leest springt thuis met gemak 1.30, dus kan zo Z lopen.

Pizza, ik zie ze ook wel degelijk in het M en Z butsen en er is ook een belgische (dacht ik) springruiter en die springt 1.50 of 1.60. Ikhad al filmpje gezien en op JA heb ik het live mogen aanschouwen.

JeaDH

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 12:00

gr_roos schreef:
Electra63 schreef:

Dat is ook zo, net als dat je leest springt thuis met gemak 1.30, dus kan zo Z lopen.

Pizza, ik zie ze ook wel degelijk in het M en Z butsen en er is ook een belgische (dacht ik) springruiter en die springt 1.50 of 1.60. Ikhad al filmpje gezien en op JA heb ik het live mogen aanschouwen.

Zoals altijd en overal glipt er wel eens wat door de mazen, Ik zie ook wel eens wat rondrijden waarvan ik denk hoe ben jij hier beland. Kijk als je maar lang genoeg doorzet en af en toe een wptje haalt kom je er uiteindelijk. Ik zou ook niet weten hoe dit te voorkomen af en toe krijgt iedereen wel eens punten die je niet verdient een jury is ook maar een mens.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 12:42

Ik ken zoveel mensen die ieder weekend op concours gaan, van die 4 proeven halen ze dan 1 wp met 180-182 pnt max, uiteindelijk komen ze dan in het Z en daar stopt het, daar halen ze geen wp meer.
Je kan het vergelijjken (denk ik) met de 6jes-mentaliteit van tegenwoordig. :D

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 13:34

knollentuin schreef:
iedereen weet dat je met de koudbloeden minder makkelijk weg komt in de hogere dressuur,maar waar ik me wel eens aan erger is dat mensen die hun koudbloed beter voor elkaar hebben dan bv een slanke den op een prachtig dressuur paard en toch minder punten scoort

Ik zie toch zelden iemand op een koudbloed waarvan ik denk: dat ziet er rijtechnisch nog eens gelikt uit. Van mij hoeft het echt allemaal geen spektakel te zijn, maar ik snap vaak de motivatie van mensen niet om met een koudbloed/draver of ander van oudsher niet geschikt dressuurras (fanatiek) dressuur te gaan rijden. Zo zie ik hier wel eens voorbeelden van mensen met een belg die dressuurambities hebben en dan denk ik echt: waar zit je verstand... En dat denk ik niet omdat ik een hekel heb aan zulk soort rassen of zo. Maar ik vind dat je dat niet kunt maken uit respect voor het paard. Je moet de grenzen en talenten van ieder paard en ras respecteren. Ik heb nu eenmaal geen wiskundeknobbel. Met heel veel training, oefening en les kan ik echte wel in staat zijn om een wiskundige opgave op te lossen. Maar het zal voor mij nooit leuk worden, want mijn talenten liggen nu eenmaal ergens anders. Het is veel leuker om iets te doen vaan je van nature al goed in bent/aanleg voor hebt. Dat geld voor mensen en dat geldt ook voor paarden.

Dan kun je zeggen: ja, B en L moet nog wel kunnen met zulk soort rassen. Natuurlijk, alles kan. Maar als de wp in die klassen binnen zijn, dan ga je mij niet vertellen dat ze het dan niet gaan proberen in de M. En zo wordt de grens steeds verlegd, met een groter risico op frustratie en ellende en teleurstelling. Ik erger mij aan mensen die zichzelf tot doel stellen om met zo'n dergelijk ras maar even te gaan 'bewijzen' dat je daar ook dressuur mee kunt rijden. Dan wordt het paard net zo goed ondergeschikt aan het doel.

knollentuin schreef:
maar ik blijf vinden dat de africhting,de bevestigde basis en dus de correctheid van het geredene boven de uiterlijke mooierds en bewegerds mogen gaan.

Maar iemand die dat laat zien met een mooi en goed bewegend paard zal TERECHT altijd boven iemand eindigen die net zo correct rijdt met een kwalitatief minder paard. De eerste benaderd het ideaalbeeld nu eenmaal meer.

knollentuin schreef:
en helemaal als sommige mensen hier ook nog eens' het mooie plaatjes doen het beter' gaan verdedigen,laatst nog op de bijscholingscursus hogere kaders geweest [tm intermediair] en daar werd het ook nog door johan hamminga aangehaald dat we er wat mee moeten

Het mooie plaatje mag inderdaad niet scoren als daar echt wat mee mis is in de basis. Maar vaak genoeg scoren ook de grote grijze middengroep stelselmatig hun wp. Dan ziet het er zogenaamd allemaal ontspannen uit en zo. Maar dat zijn dan van die combi's met gewoon een heel mak paard dat zijn rondjes sukkelt en een ruiter die meelift. Ze laten de overgangen en figuren etc. op de letter zien. Maar feitelijk gebeurd er rijtechnisch NIETS. Het is het dan allemaal net-niet. Maar dan wel allemaal heel constant net-niet. Dat zou ook niet mogen scoren. Ik zie liever dan een combi die echt hele goede dingen laat zien, maar waar er ook nog wel eens iets volledig fout gaat. De foutjes kunnen ze oplossen. Feitelijk hebben die combi's waarbij het allemaal net-niet is nog een veel langere weg te gaan. Die moeten aan ALLES werken, ipv alleen dat ene onderdeel, of de schrikreacties of dat beetje spanning een beetje beter onder controle leren krijgen.

themuisje schreef:
met 200 punten hoef je ook niet tevreden te zijn, het belangrijkste is je gevoel. maar als een jury je proef wardeerd met 200 punten doe je toch wel íets goed. of zou de jury van tegenwoordig echt zo verknipt zijn?

Ach, dat is toch soms moeilijk te volgen. Je hebt er wel koekebakkers bij hoor. Maar het belangrijkste is dat je zelf met een goed geveol de baan uit komt (maar als jij steeds een goed gevoel hebt en elke keer met 160p de baan uit komt, dan kun je er echt wel van uitgaan dat er wat mis is) :D

Verder, als ik het filmpje bekijk denk ik dat je keurig bezig bent. Genoeg te verbeteren, maar dat is altijd. Ik zie een ruiter die zijn paard niet in de weg zit, niet te zwaar/groot/lang is voor haar paard en gewoon op een gezonde, normale eerlijke manier een proefje aan het rijden is en het paard ervaring laat opdoen (lees: zonder geweld etc.). Ik vind daar echt niets mis mee. Aan de jury op dat moment te beoordelen wat ze daar rijtechnisch van vinden. En wat iedereen hier er verder van vind, daar moet je je niets van aantrekken. Als mensen hier commentaar op hebben dan zijn het echt aardszeikers. Kijk; als jij nou je paard in elkaar aan het meppen bent, dan vind ik het logisch dat je stevig commentaar krijgt. Maar dat sommige lopen te zeuren dat je paard niet aan het niveau toe is en blablabla. Ach, wat weten zij er nou van? Een wedstrijd is ook maar een momentopname, en altijd weer anders dat thuis.

xxOrlando schreef:
Wat nou als je een friezen hater hebt als jury en jij zit op een fries, niet veel bijzonders aan jou paardje hij heeft bijna geen manen en zijn staart is ook niet al te mooi.

Ook weer zo iets... Friezenhaters... Van de meeste friezen is nu eenmaal bekend dat ze niet zo goed kunnen galloperen. Door hun bouw is het moeilijk goed ruggebruik en een goede aanleuning te bewerkstelligen. Dat moet je beseffen als je met een fries dressuur wilt rijden. En het niet afschuiven op de jury als je op dergelijke punten wordt afgerekend. Ik kan mij best voorstellen dat een jury wel eens denkt: pfff daar heb je fries nummer 32 vandaag die niet kan lopen... De uitzonderingen; met wel een goed ruggebruik, bewegingen die verruimen en naar voren gaat, ipv alleen maar omhoog en versnellen en een goede galop; die krijgen ECHT hun punten wel in de dressuur hoor.

Ik vind dat altijd weer zo'n slap excuus: ik krijg mijn punten niet want de jury haat: friezen, bonten, vossen, dravers...

listiglistje schreef:
Je kunt gerust grote fouten maken hoor als de rest 7'ens en 8'en zijn haal je dat makkelijk op

Ik heb wel eens dikke wp gereden terwijl ik een 0, een 2 en een -2 op het protocol had staan. Daar stonden namelijk hele dikke cijfers tegenover (het stromde die dag nog al, mijn paard schrok en we waren even de weg kwijt. Ik kon mijn voorlezer niet verstaan en zo hadden we een niet getoond, en een heel slecht getoond onderdeel, en een extra volte die -2 opleverde)

gr_roos schreef:

Ik denk dat het ze heel goed uitkomt dat de discussie weer van hen afgeleid is. Stel je voor dat je dan toch met de billen bloot moet...

xxOrlando schreef:
Jaa klopt , dus inprincipe zou iemand die thuis gewoon rijden , geen wedstrijden rijd maar heel mooi , lekker en goed loopt fijn in de hand en diegene weet heel veel van het 'goede' rijden , heeft het zelfde niveau als iemand die hogere dressuur rijd ?

Dat moet je altijd nog maar afwachten... Vaak denken de mensen die alleen maar thuis in de bak blijven dat wel graag is mijn beleving... De moeilijkheidsgraad van wedstrijden rijden zit het wel in het feit dat je op vreemd terrein even 34 onderdelen vlekkeloos achter elkaar moet kunnen laten zien. Dan wordt je kunnen dus wel degelijk op de proef gesteld. Thuis kun je nog wel even een extra rondje rijden om je paard voor te bereiden op de oefening. Daar heb je op de wedstrijd geen tijd voor, dus als je je paard niet voor lekaar hebt val je dan door de mand.