Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
nombrado schreef:Ik ben het eens met Tjoppie.
de basis, en dat is een paard rijden, met de minimale hulp, in balans, de beweging van het paard in acht nemend (dus niet verlangen dat het paard het binnenachterbeen verder onder de massa zet , dat heeft nl absoluut geen zin) maar een paard bewegend , in zijn eigen fundament op 4 benen, verend in alle gangen , niet overhaast , maar een rustige draf, ruiter met balans erop..., die het paard kan ondersteunen en begeleiden in zijn beweging en niet tegenwerkt. Bewuste ruiter, geeft bewust paard.
Daarbij zijn de handen altijd gevend, nooit nemend, Hoofd , en hals blijft altijd balansstok van het paard, op het moment dat je daar als een ruiter aan gaat prutsen, sla je de plank al mis.
Helaas zijn er vele paarden verreden tegenwoordig en zal een bewuste ruiter het paard weer bewust moeten maken van zijn eigen (natuurlijke) beweging. In zijn eigen fundament.
(ik ken heel wat paarden, als je die met lange teugel rijd, ze op hun snufferd gaan..., die kunnen NIET op eigen benen bewegen met een ruiter erop. Hebben ruiterhand nodig. Dat klopt dus niet)
Als bovenstaande allemaal voor elkaar is, op een rechte lijn en een simpele volte of wending. Ga dan eens nadenken en werken aan schouder binnen, wijken, appuyeren e.d. Je zal dan merken, dat al die oefeningen met een gebalanceerd, recht en op 4 benen bewegend paard , geen kunst aan is.
Ik merk meer en meer , dat mensen denken en beweren klassiek te rijden, maar zie er veelal weinig van terug. nog steeds veel te veel geprutst van voor en te weinig vanachteruit gedacht.
een paard wat juist, vanachteruit beweegt, in balans, neemt nl zelf de juiste aanleuning erbij. Daar hoef je niet aan te prutsen.
tjoppie schreef:Ik ben van mening dat de basis niet afhankelijk is van een stroming. Hoe je die basis uitbouwt is wel stromingsgerelateerd.
Zonder een gedegen basis ook geen klassieke dressuur, ook geen moderne dressuur ook geen hogeschool werk. Als je goed om je heen kijkt zie je eigenlijk helaas dat de basis bij heel veel combinaties gewoon nog helemaal niet goed is, maar er al wel oefeningen gereden worden welke helemaal niet aansluiten op wat het paard kan.
En ik blijf erbij dat als de basis goed is je nooit je paard hoeft te dwingen, welke stroming je ook volgt
nombrado schreef:Ik ben het eens met Tjoppie.
de basis, en dat is een paard rijden, met de minimale hulp, in balans, de beweging van het paard in acht nemend (dus niet verlangen dat het paard het binnenachterbeen verder onder de massa zet , dat heeft nl absoluut geen zin) maar een paard bewegend , in zijn eigen fundament op 4 benen, verend in alle gangen , niet overhaast , maar een rustige draf, ruiter met balans erop..., die het paard kan ondersteunen en begeleiden in zijn beweging en niet tegenwerkt. Bewuste ruiter, geeft bewust paard.
Daarbij zijn de handen altijd gevend, nooit nemend, Hoofd , en hals blijft altijd balansstok van het paard, op het moment dat je daar als een ruiter aan gaat prutsen, sla je de plank al mis.
Helaas zijn er vele paarden verreden tegenwoordig en zal een bewuste ruiter het paard weer bewust moeten maken van zijn eigen (natuurlijke) beweging. In zijn eigen fundament.
(ik ken heel wat paarden, als je die met lange teugel rijd, ze op hun snufferd gaan..., die kunnen NIET op eigen benen bewegen met een ruiter erop. Hebben ruiterhand nodig. Dat klopt dus niet)
Als bovenstaande allemaal voor elkaar is, op een rechte lijn en een simpele volte of wending. Ga dan eens nadenken en werken aan schouder binnen, wijken, appuyeren e.d. Je zal dan merken, dat al die oefeningen met een gebalanceerd, recht en op 4 benen bewegend paard , geen kunst aan is.
Ik merk meer en meer , dat mensen denken en beweren klassiek te rijden, maar zie er veelal weinig van terug. nog steeds veel te veel geprutst van voor en te weinig vanachteruit gedacht.
een paard wat juist, vanachteruit beweegt, in balans, neemt nl zelf de juiste aanleuning erbij. Daar hoef je niet aan te prutsen.
tjoppie schreef:Als de basis niet goed is, dan KAN je al niet wijken. Daarnaast is wijken echt alleen een gehoorzaamheidsoefening en absoluut geen technische vraag. Bij het wijken is het alleen van belang dat het paard recht blijft en opzij gaat voor het betreffende been. Het is wel een goed controlemiddel om te kijken of je paard goed recht is, dat is het wel. Maar het is absoluut geen oefening ter voorbereiding van wat dan ook, behalve controlemiddel voor het recht zijn en het gehoorzaam zijn. Het is geen oefening voor losmaken of what so ever, het is geen oefening, slechts een controlepunt zonder enige technische toegevoegde waarde.
Ik ben het zeker absoluut met je eens met betrekking tot het uitvoeren van oefeningen. Beter 1 pas goed, dan 10 die er misschien met een beetje fantasie, of gekleurde bril erop lijken. Absoluut!! Mensen zouden dat eens moeten leren, dat hele lange zijdes sb, helemaal nergens over gaan. Terwijl je uit een hoek bijvoorbeeld 2 of 3 passen perfect uit zou kunnen voeren, wat uiteindelijk veel meer waarde heeft, dan die hele lange zijde maar wat aanmodderen.
Gaabje schreef:Zooist volgens mij bedoel jij hetzelfde als MoniqueB. De basis is voor ieder paard hetzelfde, maar die bereik je niet op de dezelfde manier, omdat ieder paard anders is. De aanpak is dus niet voor ieder paard hetzelfde, maar hoe het er uiteindelijk uit hoort te zien is voor ieder paard hetzelfde toch? en dan bedoel ik niet het plaatje, want ieder paard beweegt ook weer anders, maar die basisvoorwaarden blijven bestaan, zoals tact, aanleuning en ontspanning.
Zooist schreef:Gaabje schreef:Zooist volgens mij bedoel jij hetzelfde als MoniqueB. De basis is voor ieder paard hetzelfde, maar die bereik je niet op de dezelfde manier, omdat ieder paard anders is. De aanpak is dus niet voor ieder paard hetzelfde, maar hoe het er uiteindelijk uit hoort te zien is voor ieder paard hetzelfde toch? en dan bedoel ik niet het plaatje, want ieder paard beweegt ook weer anders, maar die basisvoorwaarden blijven bestaan, zoals tact, aanleuning en ontspanning.
Je hebt gelijk!
Zooist schreef:De inhoud van mijn basis (in het paardrijden, dus erop en niet ernaast) begint met stap, draf en wanneer dit goed gaat, ook de galop. Eerst takt en regelmaat, dan ook de losgelassenheid waardoor de schwung ontstaat. Hier krijg je automatisch de aanleuning.
Maaaarrrrrrrrr, bij de ene doe ik hier een jaar over en bij de ander veel korter of juist langer.
Ik longeer voor het 'inrijden' een behoorlijke periode, maar niet aan touwtjes oid. Bij het ene paard aan de dubbele longe, bij de andere niet.
Ik zit er gewoon liever op.
Zooist schreef:Per toeval heb ik vanmorgen in een ander topic een filmpje bekeken van je site
Ik zelf heb mijn paarden veel sneller aan de hulpen en werk daar ook al heel snel naar toe.
Been is reactie en niet 100x been of continue been. Dat is sowieso al een verschil tussen de verschillende wijzes van rijden. Ik zou daar heel moe van worden
Btw, is Urban toevallig de Havidhof Urbie?
NHP schreef:setteke schreef:Niet mee eens, dat heeft niets te maken met manipuleren, maar met een paard van achter naar voor rijden.
Cherie, ik heb helaas geen paarden die vanzelf "in de houding" gaan.
Verder zijn we het eens en dan bedoel ik de onzichtbare hulpen.
Paarden kun je met grondwerk leren vanzelf in houding te gaanEn ja alle paarden hebben een natuurlijke balans die je terug kunt halen alleen soms duurt het een paar jaar...
![]()
Ik lees hier aandachtig mee
murphy102 schreef:nombrado schreef:Ik ben het eens met Tjoppie.
Best Nombrado, de zijgangen zíjn er nu juist om je paard rechtgericht te krijgen, het zijn je hulpmiddelen, je "gereedschap"...!!!
NHP schreef:Niet mee eens, dat heeft niets te maken met manipuleren, maar met een paard van achter naar voor rijden.
Cherie, ik heb helaas geen paarden die vanzelf "in de houding" gaan.
Verder zijn we het eens en dan bedoel ik de onzichtbare hulpen.
Paarden kun je met grondwerk leren vanzelf in houding te gaanEn ja alle paarden hebben een natuurlijke balans die je terug kunt halen alleen soms duurt het een paar jaar...
![]()
Ik lees hier aandachtig mee
Niet alleen hun natuurlijke balans maar ook nog eens inderdaad hun natuurlijke houding en natuurlijke bwegingen.
De FEI schrijft niet voor niets voor; "wat een paard in vrijheid ook laat zien" (even in eigen woorden gezegd)
Ik mis de like button op dat bokt hier![]()
Ik hoop dat je met een paard in vrijheid een wilde bedoelt haha want de meeste paarden die ik ga trainen en in vrijheid laat lopen vallen over hun eigen voetenEn de zebra's op animal planet heb ik ook nog nooit zien struikelen en ze zien er allemaal hetzelfde uit dat vind ik ook wel interessant, dikke konten en nekken, dat zie ik in vrijheid hier toch niet zo veel
Die FEI weet helemaal niet waar ze over spreken, toen ik dit weekend in aken zat ben ik na 3 proeven naar buiten gegaan wat een pieppp mensen...
Even terug op dat wijken.. Mijn mening is dat dat een beetje aan het paard ligt.. Soms gebruik ik wijken bij een ouder stijf dressuur paard om hem los in de kaken te maken... Maar soms werkt dit wijken niet en moet ik eerst mn balans naar voren en op 2 teugels of touwtjes vinden.. Het ligt er een beetje aan hoe stijf en terug gereden ze al zijn en hoe scherp hun bit is geweest.. Dus marlies en tjoppie hebben naar mijn mening beide gelijk
Citaat:Nee ik snap ook wel dat ze geen struikelende zebra's laten zien op animal planet, zie je net zo'n mooie shot van de savanne gaat er opeens een zebra op z'n plaat.
.Citaat:De romp maakt een hoek van ongeveer 45 graden op de rechtuitgaande bewegingrichting.
[quote]
[/quote]
[quote="naam bokker"]
[/quote]
tjoppie schreef:Dan heb je het over correct wijken, en zoals ik al zei het wijken is een controlemiddel om te kijken of je op de goede weg bent mbt recht zijn en het goed aan de hulpen staan.
Ik kan me voorstellen dat het voor sommige mensen een losmakende oefening kan zijn omdat er wel andere dingen van het paard gevraagd word. Echter als je basis goed is dan is er geen toegevoegde waarde technisch omdat je paard al LOS is! En derhalve heb je iets als wijken niet nodig en gaat het weer terug in de hoek waar die vandaan komt en dat is dat het slechts een gehoorzaamheidsoefening is.
Wij verschillen daar duidelijk van mening in, maar wellicht komt dat omdat ik gewoon paarden heb die los zijn. Ik hoef geen paarden los te rijden door oefeningen te doen die eigenlijk niet eens oefeningen zijn.