Klassieke rijkunst [deel 2]

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

tjoppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 21:23

Wijken is geen oefening, wijken is gehoorzaamheid. Wijken heeft geen enkele technische waarde. Eigenlijk alle oefeningen in de B zijn oefeningen voor de basisopleiding van een paard. Voltetje is een van de beste manieren om een binnenbeen goed onder te laten treden, gewoon een hoek goed inrijden is de ALLERBESTE EN de allermakkelijkste manier om een achterbeen goed onder te laten treden. Veel simpeler en doeltreffender dan een verkeerde schouderbinnenwaards.

tjoppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 21:25

nombrado schreef:
Ik ben het eens met Tjoppie.
de basis, en dat is een paard rijden, met de minimale hulp, in balans, de beweging van het paard in acht nemend (dus niet verlangen dat het paard het binnenachterbeen verder onder de massa zet , dat heeft nl absoluut geen zin) maar een paard bewegend , in zijn eigen fundament op 4 benen, verend in alle gangen , niet overhaast , maar een rustige draf, ruiter met balans erop..., die het paard kan ondersteunen en begeleiden in zijn beweging en niet tegenwerkt. Bewuste ruiter, geeft bewust paard.
Daarbij zijn de handen altijd gevend, nooit nemend, Hoofd , en hals blijft altijd balansstok van het paard, op het moment dat je daar als een ruiter aan gaat prutsen, sla je de plank al mis.

Helaas zijn er vele paarden verreden tegenwoordig en zal een bewuste ruiter het paard weer bewust moeten maken van zijn eigen (natuurlijke) beweging. In zijn eigen fundament.
(ik ken heel wat paarden, als je die met lange teugel rijd, ze op hun snufferd gaan..., die kunnen NIET op eigen benen bewegen met een ruiter erop. Hebben ruiterhand nodig. Dat klopt dus niet)

Als bovenstaande allemaal voor elkaar is, op een rechte lijn en een simpele volte of wending. Ga dan eens nadenken en werken aan schouder binnen, wijken, appuyeren e.d. Je zal dan merken, dat al die oefeningen met een gebalanceerd, recht en op 4 benen bewegend paard , geen kunst aan is.

Ik merk meer en meer , dat mensen denken en beweren klassiek te rijden, maar zie er veelal weinig van terug. nog steeds veel te veel geprutst van voor en te weinig vanachteruit gedacht.
een paard wat juist, vanachteruit beweegt, in balans, neemt nl zelf de juiste aanleuning erbij. Daar hoef je niet aan te prutsen.

en hier ben ik het helemaal mee eens. helemaal!

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 21:32

Wijken is een van de belangrijkste losmakende oefeningen. De training begint eigenlijk altijd met wijken, je paard wordt daardoor losser in zijn achterhand maar ook in zijn nek en kaken.
Vanuit het wijken ga je rechtuit en zo ga je voelen hoe je paard onder je gaat, is het paard al meer in evenwicht of zitten er nog blokkades. Die blokkades los je op door te wijken, niet door de blokkade heen te drukken maar het op een rustige manier te verhelpen.
Als je rechtuit gaat laat je het paard op zijn basis tempo stappen, vaak denken mensen te veel in 'verzamelen' waardoor het tempo veel te laag ligt. Je hebt ook mensen die denken dat evenwicht ontstaat vanuit snelheid, hoe meer het paard 'door' stapt hoe beter het in evenwicht kan blijven. Hier wordt vaak het over het tempo rijden aangehaald. Waarmee je eigenlijk een paard kapot rijdt. Je moet op zoek gaan naar de takt, en dat tempo aanhouden.

Je zult merken dat je paard door het wijken ook in een fijne takt kan stappen en draven. Als een paard door het wijken los gemaakt wordt, in een taktmatige gang gaat komt het paard pas in evenwicht en vanuit dat evenwicht kun je kracht ontwikkelen, kracht in de achterhand en lichtheid aan de voorkant.

Daarvoor heb je zijgangen, in eerste instantie moet je hiet niet te veel van verwachten en niet te veel willen. Kleine stapjes, niet te veel en te lang willen. Een paard kan niet gelijk veel gewicht naar achter verplaatsen, dat zul je ook merken. Je paard biedt stapjes verzameling aan, niet voor niets. Lange zijdes is niet mogelijk in het begin.
Daarom is het bij de zijgangen van groot belang het correct te houden, 1/2 passen correct is beter dan 7 passen wat er op lijkt maar het net niet helemaal is -> niet correct.

tjoppie

Re: Klassieke rijkunst [deel 2]

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 21:40

Als de basis niet goed is, dan KAN je al niet wijken. Daarnaast is wijken echt alleen een gehoorzaamheidsoefening en absoluut geen technische vraag. Bij het wijken is het alleen van belang dat het paard recht blijft en opzij gaat voor het betreffende been. Het is wel een goed controlemiddel om te kijken of je paard goed recht is, dat is het wel. Maar het is absoluut geen oefening ter voorbereiding van wat dan ook, behalve controlemiddel voor het recht zijn en het gehoorzaam zijn. Het is geen oefening voor losmaken of what so ever, het is geen oefening, slechts een controlepunt zonder enige technische toegevoegde waarde.

Ik ben het zeker absoluut met je eens met betrekking tot het uitvoeren van oefeningen. Beter 1 pas goed, dan 10 die er misschien met een beetje fantasie, of gekleurde bril erop lijken. Absoluut!! Mensen zouden dat eens moeten leren, dat hele lange zijdes sb, helemaal nergens over gaan. Terwijl je uit een hoek bijvoorbeeld 2 of 3 passen perfect uit zou kunnen voeren, wat uiteindelijk veel meer waarde heeft, dan die hele lange zijde maar wat aanmodderen.

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 22:01

Wat versta jij onder de basis tjoppie??

Wijken heeft een ontspannende, losmakende oefening. Door de voorwaarts-zijwaarts overkruising in de achterbenen, die achter het zwaartepunt lang gaan werkt de oefening losmakend. De romp maakt een hoek van ongeveer 45 graden op de rechtuitgaande bewegingrichting. De gekruiste beweging van het binnenachterbeen leidt tot een binnenrotatie van de schacht van het dijbeen. Deze schacht beweegt voorwaarts zijwaarts onder het lichaam. Het dijbeen dat boven het heupgewricht uitsteekt maakt een tegengestelde beweging, namelijk naar buiten en naar achteren.
De grote draaier (zit aan het dijbeen bovenaan) leidt tot een passieve draaing van het de daar aan gehechte bilspier, die de bindweefselplaat van de rug naar achter trekt en kracht uitoefend op de rugspier.
Daardoor wordt de rug omhoog gebracht. Niet door een paard wat van voren in een 'boog' loopt, nee een paard die van achteruit los gemaakt wordt.
Daarnaast vraag je in het wijken altijd stelling, dit maakt het paard los in de nek en de kaken. Een paard wat los in het achterbeen is laat dat zien in de nek (de nek is de spiegel van het achterbeen (Steinbrecht), de mond is de barometer van het lichaam (Baucher) ik weet het, 2 tegenpolen maar wel zeer wijze en zeer ware uitspraken).

Wijken zal in de eerste fase lange na niet perfect zijn, het is namelijk een LOSmakende oefening, we willen het paard losmaken, een paard wordt niet los uit de wei geplukt al denken jullie van wel. Door met een paard losmakende oefeningen te rijden leert het paard steeds meer zijn lichaam CORRECT te gebruiken, zo kun je het paard beter in de hand stellen en in de houding rijden. Allemaal belangrijke elementen die bijvoorbeeld Nombrado verafschuwd.
Paarden komen niet vanzelf in de houding, mensen die dat denken hebben alleen nog maar weggedrukte ruggen, zweefdrafjes en achter de teugelkruipende paarden in handen gehad.
Een paard die trouwens achter de teugel komt hoeft niet per defenitie diep te komen laten we dat even duidelijk maken.

Je kunt niet een bepaald ding als basis zien, er is geen stappenplan wat een basis is. Een paard die de 'basis' beheerst is DURCHLASSIG.
De hulpen komen door, het paard gaat, het paard is in de houding, de zit van de ruiter is effectief, het paard is werkwillig en paard en ruiter vormen een combinatie wat prettig is om naar te kijken.
Je zou ook wel kunnen zeggen, als we dan wel in stappen willen denken dat een goed afgericht paard aan de stappen van het Skala der ausbildung voldoet. Het is geen stappenplan maar een leiddraad waar een goed afgericht paard aan moet voldoen voordat het de rijkunst kan beheersen.

murphy102

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 22:10

tjoppie schreef:
Ik ben van mening dat de basis niet afhankelijk is van een stroming. Hoe je die basis uitbouwt is wel stromingsgerelateerd.
Zonder een gedegen basis ook geen klassieke dressuur, ook geen moderne dressuur ook geen hogeschool werk. Als je goed om je heen kijkt zie je eigenlijk helaas dat de basis bij heel veel combinaties gewoon nog helemaal niet goed is, maar er al wel oefeningen gereden worden welke helemaal niet aansluiten op wat het paard kan.
En ik blijf erbij dat als de basis goed is je nooit je paard hoeft te dwingen, welke stroming je ook volgt

Allereerst is de Klassieke Rijkunst geen stroming, maar een gedegen opleiding voor paard en ruiter!
Ten tweede lígt de basis nu juist binnnen KR. Moderne dressuur? Nooit van gehoord.
Het Skala ÍS de leidraad, de handvatten, voor de (Klassieke) Dressuur!
Het Skala ligt vastgelegd in het F.E.I.-grondvest, klassieker kan niet. Maar of er nog aan de hand van het Skala gereden wordt, geinstrueerd wordt of gejureerd wordt...?!
De basis stopt waar de verzameling begint...! De basis is heel breed.
Als je klassiek opgeleid bent, hóéf je helemaal geen stroming te volgen, dan heb je daar je handen vol aan.
Álle antwoorden en oplossingen daarin kun je vinden.
Het paard dient echter ten alletijden alle trainingsfases te kunnen doorlopen.
Dus de faktor TIJD, om zich te kunnen ontwikkelen, is voor elk paard van levensbelang...

tjoppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 22:10

Dan heb je het over correct wijken, en zoals ik al zei het wijken is een controlemiddel om te kijken of je op de goede weg bent mbt recht zijn en het goed aan de hulpen staan.

Ik kan me voorstellen dat het voor sommige mensen een losmakende oefening kan zijn omdat er wel andere dingen van het paard gevraagd word. Echter als je basis goed is dan is er geen toegevoegde waarde technisch omdat je paard al LOS is! En derhalve heb je iets als wijken niet nodig en gaat het weer terug in de hoek waar die vandaan komt en dat is dat het slechts een gehoorzaamheidsoefening is.
Wij verschillen daar duidelijk van mening in, maar wellicht komt dat omdat ik gewoon paarden heb die los zijn. Ik hoef geen paarden los te rijden door oefeningen te doen die eigenlijk niet eens oefeningen zijn.

murphy102

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 22:15

nombrado schreef:
de basis, en dat is een paard rijden, met de minimale hulp, in balans, de beweging van het paard in acht nemend (dus niet verlangen dat het paard het binnenachterbeen verder onder de massa zet , dat heeft nl absoluut geen zin) maar een paard bewegend , in zijn eigen fundament op 4 benen, verend in alle gangen , niet overhaast , maar een rustige draf, ruiter met balans erop..., die het paard kan ondersteunen en begeleiden in zijn beweging en niet tegenwerkt. Bewuste ruiter, geeft bewust paard.
Daarbij zijn de handen altijd gevend, nooit nemend, Hoofd , en hals blijft altijd balansstok van het paard, op het moment dat je daar als een ruiter aan gaat prutsen, sla je de plank al mis.

Helaas zijn er vele paarden verreden tegenwoordig en zal een bewuste ruiter het paard weer bewust moeten maken van zijn eigen (natuurlijke) beweging. In zijn eigen fundament.
(ik ken heel wat paarden, als je die met lange teugel rijd, ze op hun snufferd gaan..., die kunnen NIET op eigen benen bewegen met een ruiter erop. Hebben ruiterhand nodig. Dat klopt dus niet)

Als bovenstaande allemaal voor elkaar is, op een rechte lijn en een simpele volte of wending. Ga dan eens nadenken en werken aan schouder binnen, wijken, appuyeren e.d. Je zal dan merken, dat al die oefeningen met een gebalanceerd, recht en op 4 benen bewegend paard , geen kunst aan is.

Ik merk meer en meer , dat mensen denken en beweren klassiek te rijden, maar zie er veelal weinig van terug. nog steeds veel te veel geprutst van voor en te weinig vanachteruit gedacht.
een paard wat juist, vanachteruit beweegt, in balans, neemt nl zelf de juiste aanleuning erbij. Daar hoef je niet aan te prutsen.

Best Nombrado, de zijgangen zíjn er nu juist om je paard rechtgericht te krijgen, het zijn je hulpmiddelen, je "gereedschap"...!!!

murphy102

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 22:20

tjoppie schreef:
Als de basis niet goed is, dan KAN je al niet wijken. Daarnaast is wijken echt alleen een gehoorzaamheidsoefening en absoluut geen technische vraag. Bij het wijken is het alleen van belang dat het paard recht blijft en opzij gaat voor het betreffende been. Het is wel een goed controlemiddel om te kijken of je paard goed recht is, dat is het wel. Maar het is absoluut geen oefening ter voorbereiding van wat dan ook, behalve controlemiddel voor het recht zijn en het gehoorzaam zijn. Het is geen oefening voor losmaken of what so ever, het is geen oefening, slechts een controlepunt zonder enige technische toegevoegde waarde.

Ik ben het zeker absoluut met je eens met betrekking tot het uitvoeren van oefeningen. Beter 1 pas goed, dan 10 die er misschien met een beetje fantasie, of gekleurde bril erop lijken. Absoluut!! Mensen zouden dat eens moeten leren, dat hele lange zijdes sb, helemaal nergens over gaan. Terwijl je uit een hoek bijvoorbeeld 2 of 3 passen perfect uit zou kunnen voeren, wat uiteindelijk veel meer waarde heeft, dan die hele lange zijde maar wat aanmodderen.

Wijken is een gehoorzaamheidsoefening (voorbereidend werk voor de latere zijgangen) én zoals Xmarlies al aangaf: een losmakende oefening!

Indomitable

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 22:32

Wat fijn dat het topic weer open is! Ik heb nog niet alle bijgelezen. Het aantal klassiek geschoolde mensen in mijn omgeving is erg dun bezaaid. Af en toe voel ik me maar een einzelganger :S.

delerium

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 22:41

Moderatoropmerking:
meerdere offtopic en persoonlijke aanvallen verwijderd. Het topic is koud weer open en nu al is het kennelijk nodig om naar elkaar te gaan steken in plaats van met elkaar in discussie te gaan. Dit is nooit de bedoeling geweest en zal het ook nooit worden. Integendeel. Hou het leuk voor degenen die wél prettig met elkaar willen discussieren.

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 22:43

Gaabje schreef:
Zooist volgens mij bedoel jij hetzelfde als MoniqueB. De basis is voor ieder paard hetzelfde, maar die bereik je niet op de dezelfde manier, omdat ieder paard anders is. De aanpak is dus niet voor ieder paard hetzelfde, maar hoe het er uiteindelijk uit hoort te zien is voor ieder paard hetzelfde toch? en dan bedoel ik niet het plaatje, want ieder paard beweegt ook weer anders, maar die basisvoorwaarden blijven bestaan, zoals tact, aanleuning en ontspanning.

Je hebt gelijk! :j

tjoppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 22:45

Zooist schreef:
Gaabje schreef:
Zooist volgens mij bedoel jij hetzelfde als MoniqueB. De basis is voor ieder paard hetzelfde, maar die bereik je niet op de dezelfde manier, omdat ieder paard anders is. De aanpak is dus niet voor ieder paard hetzelfde, maar hoe het er uiteindelijk uit hoort te zien is voor ieder paard hetzelfde toch? en dan bedoel ik niet het plaatje, want ieder paard beweegt ook weer anders, maar die basisvoorwaarden blijven bestaan, zoals tact, aanleuning en ontspanning.

Je hebt gelijk! :j

precies!

MoniqueB

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 22:53

Zooist schreef:
De inhoud van mijn basis (in het paardrijden, dus erop en niet ernaast) begint met stap, draf en wanneer dit goed gaat, ook de galop. Eerst takt en regelmaat, dan ook de losgelassenheid waardoor de schwung ontstaat. Hier krijg je automatisch de aanleuning.

Maaaarrrrrrrrr, bij de ene doe ik hier een jaar over en bij de ander veel korter of juist langer.

Ik longeer voor het 'inrijden' een behoorlijke periode, maar niet aan touwtjes oid. Bij het ene paard aan de dubbele longe, bij de andere niet.
Ik zit er gewoon liever op.

Dan hebben wij dezelfde inhoud :D

Zooist schreef:
Per toeval heb ik vanmorgen in een ander topic een filmpje bekeken van je site :)
Ik zelf heb mijn paarden veel sneller aan de hulpen en werk daar ook al heel snel naar toe.
Been is reactie en niet 100x been of continue been. Dat is sowieso al een verschil tussen de verschillende wijzes van rijden. Ik zou daar heel moe van worden :j

Btw, is Urban toevallig de Havidhof Urbie?

Ik heb gezocht naar dat filmpje maar kan het niet vinden op Bokt, (ben daar ook niet zo handig in :o ) maar ik heb een vermoeden over welk filmpje het gaat, waarschijnlijk met een Friese merrie. Je hebt helemaal gelijk, ik had nog getwijfeld om daar een melding bij te zetten dat we daar ook zeker aan werken. Bij deze combinatie spelen meerdere dingen om op te lossen en dit was pas weer de derde les na een ziekteperiode en het filmpje behelst 2 minuten van die les. Een jong nog "schoon" paard is veel fijner aan de hulpen te rijden dan de paarden waar ik merendeels mee te maken krijg. Daar moeten ruiters en paarden vaak eerst veel dingen afleren. Vandaar dat op de meeste filmpjes altijd wel iets te vinden is waar nog aan gewerkt moet worden. Ik probeer steeds momenten vast te leggen zodat de vooruitgang zichtbaar wordt.

Onze Urban zijn vader is inderdaad Havidof. Hoezo? Ken je hem?

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 23:09

NHP schreef:
setteke schreef:
Niet mee eens, dat heeft niets te maken met manipuleren, maar met een paard van achter naar voor rijden.
Cherie, ik heb helaas geen paarden die vanzelf "in de houding" gaan.
Verder zijn we het eens en dan bedoel ik de onzichtbare hulpen :D .

Paarden kun je met grondwerk leren vanzelf in houding te gaan :D En ja alle paarden hebben een natuurlijke balans die je terug kunt halen alleen soms duurt het een paar jaar... 8-)

Ik lees hier aandachtig mee :9

Niet alleen hun natuurlijke balans maar ook nog eens inderdaad hun natuurlijke houding en natuurlijke bwegingen.
De FEI schrijft niet voor niets voor; "wat een paard in vrijheid ook laat zien" (even in eigen woorden gezegd)

NHP

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 00:50

Niet mee eens, dat heeft niets te maken met manipuleren, maar met een paard van achter naar voor rijden.
[/quote]

Paarden kun je met grondwerk leren vanzelf in houding te gaan :D En ja alle paarden hebben een natuurlijke balans die je terug kunt halen alleen soms duurt het een paar jaar... 8-)

Ik lees hier aandachtig mee :9[/quote]

Niet alleen hun natuurlijke balans maar ook nog eens inderdaad hun natuurlijke houding en natuurlijke bwegingen.
De FEI schrijft niet voor niets voor; "wat een paard in vrijheid ook laat zien" (even in eigen woorden gezegd)[/quote]

Ik mis de like button op dat bokt hier :D
Ik hoop dat je met een paard in vrijheid een wilde bedoelt haha want de meeste paarden die ik ga trainen en in vrijheid laat lopen vallen over hun eigen voeten :P En de zebra's op animal planet heb ik ook nog nooit zien struikelen en ze zien er allemaal hetzelfde uit dat vind ik ook wel interessant, dikke konten en nekken, dat zie ik in vrijheid hier toch niet zo veel ;)
Die FEI weet helemaal niet waar ze over spreken, toen ik dit weekend in aken zat ben ik na 3 proeven naar buiten gegaan wat een pieppp mensen...

Even terug op dat wijken.. Mijn mening is dat dat een beetje aan het paard ligt.. Soms gebruik ik wijken bij een ouder stijf dressuur paard om hem los in de kaken te maken... Maar soms werkt dit wijken niet en moet ik eerst mn balans naar voren en op 2 teugels of touwtjes vinden.. Het ligt er een beetje aan hoe stijf en terug gereden ze al zijn en hoe scherp hun bit is geweest.. Dus marlies en tjoppie hebben naar mijn mening beide gelijk :P

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 00:56

murphy102 schreef:
nombrado schreef:

Best Nombrado, de zijgangen zíjn er nu juist om je paard rechtgericht te krijgen, het zijn je hulpmiddelen, je "gereedschap"...!!!

niet mee eens.
ik doe zelf ook geen zijwaartse beweging om zelf recht te worden
dat bereik ik alleen door rechtuit te bewegen met een recht bekken , niet door naar de zijkant te gaan.
als je met een paard, die scheef is (of de ruiter) in het bekken, gaat wijken, compenseert hij dit in bepaalde spiergroepen, zoals lendenen, schouder en kaak (bij onbewust teveel handgebruik)
Leer eerst als ruiter eens te voelen of het paard rechtuit beweegt. dit kan je nl als ruiter heel goed leren voelen. De passen worden nl soepeler en beter afgemaakt.
Ik gebruik zelf NOOIT wijken om een paard recht te maken. Wijken is alleen bedoeld of het paard aan beenhulp staat/ echt niet om zijn achterbeen meer onder te laten treden.
Stel dat een ander dit vraagt, of je je passen wat groter wil maken. Dat komt toch niet overeen dan met de balans en evenwicht van de persoon? (in dit geval paard?)
Als het paard recht en in balans beweegt, weet het prima waar hij zijn achterbeen onder zijn lijf moet zetten om zijn balans te houden. Waar dat precies is? Heeft te maken met het tempo waar je het in uitvoert.

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 00:57

NHP schreef:

Ik lees hier aandachtig mee :9
De FEI schrijft niet voor niets voor; "wat een paard in vrijheid ook laat zien" (even in eigen woorden gezegd)

Ik mis de like button op dat bokt hier :D
Ik hoop dat je met een paard in vrijheid een wilde bedoelt haha want de meeste paarden die ik ga trainen en in vrijheid laat lopen vallen over hun eigen voeten :P En de zebra's op animal planet heb ik ook nog nooit zien struikelen en ze zien er allemaal hetzelfde uit dat vind ik ook wel interessant, dikke konten en nekken, dat zie ik in vrijheid hier toch niet zo veel ;)
Die FEI weet helemaal niet waar ze over spreken, toen ik dit weekend in aken zat ben ik na 3 proeven naar buiten gegaan wat een pieppp mensen...

Even terug op dat wijken.. Mijn mening is dat dat een beetje aan het paard ligt.. Soms gebruik ik wijken bij een ouder stijf dressuur paard om hem los in de kaken te maken... Maar soms werkt dit wijken niet en moet ik eerst mn balans naar voren en op 2 teugels of touwtjes vinden.. Het ligt er een beetje aan hoe stijf en terug gereden ze al zijn en hoe scherp hun bit is geweest.. Dus marlies en tjoppie hebben naar mijn mening beide gelijk :P

Nee ik snap ook wel dat ze geen struikelende zebra's laten zien op animal planet, zie je net zo'n mooie shot van de savanne gaat er opeens een zebra op z'n plaat.

Ik vind wijken erg fijn omdat ik kan zien hoe ik heb gereden het afgelopen en uur en of mijn paard al soepeler word. Ik gebruik het ook in de warming up trouwens of als mijn paard even geen zin heeft in mijn binnenbeen. Meestal doe ik het ook als ik de volte heb gesloten dan wijk ik vanaf die gesloten volte, zegmaar.

Ik vind halthouden trouwens ook een soort van spiegel. Mijn paard heeft de neiging om tegen het bit te komen, rug wegdrukken, rechtsachter achter de massa en verliest concentratie. Het omschrijft dus perfect mijn paard. Moet wel zeggen dat het steeds beter gaat en dan ze soms erg netjes halt houd.

Gaat trouwens even wat mis met het quoten, sorry daarvoor.

NHP

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 01:09

Ik vind halthouden trouwens ook een soort van spiegel. Mijn paard heeft de neiging om tegen het bit te komen, rug wegdrukken, rechtsachter achter de massa en verliest concentratie. Het omschrijft dus perfect mijn paard. Moet wel zeggen dat het steeds beter gaat en dan ze soms erg netjes halt houd.[/quote]

Ga eens overdreven naar links zitten als je halthoud dan doet je paard dit op links, is typische rijfout moet je maar eens op letten :D En misschien verlies je zelf de concentratie omdat je teveel nadenkt over je halt en dan niet soepel blijft zitten :D

Try before you answer :7

NHP

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 01:18

Citaat:
Nee ik snap ook wel dat ze geen struikelende zebra's laten zien op animal planet, zie je net zo'n mooie shot van de savanne gaat er opeens een zebra op z'n plaat.

Lachkik sorry haha, nee maar bedoel maar aan te geven dat je daar allemaal correct gebouwde paarden ziet dus alle onbalans komt meestal van de ruiter niet van het paard.. En dat vind ik altijd jammer dat mensen de schuld leggen bij hun paard terwijl een paard dat rechtsachter niet mee wil werken meestal een paard is waar de ruiter naar rechts hangt dit kun je simpel testen door naar links te gaan hangen of door een rugzak op je rug te doen en die op je rechter schouder te hangen, wat ga je dan zelf doen om niet om te vallen??? Jaaaa naar rechts hangen.. Leuk al die lampjes die gaan branden...

Citaat:
De romp maakt een hoek van ongeveer 45 graden op de rechtuitgaande bewegingrichting.
.
Euh dit klopt niet! De rug van een paard is onbeweeglijk, het enige wat hij doet is zakken in het bekken, zijn rug kan niet zoals onze rug scheef bewegen.. Let maar eens op als een paard met zijn mond aan zijn staart krabt...
Wijken heeft eigenlijk totaal geen functie voor de achterkant maar ik gebruik het wel om de voorkant losser te krijgen, maar dan ook maar 1 of 2 keer dan ga ik voorwaarts rijden, dit kun je soms niet als het paard heel scheef is..

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 05:47

Ik moet zeggen dat ik zelden mijn paarden laat wijken tijdens het rijden. Ik rijd wel zijgangen.

Wijken om recht te richten of wijken als losmakende oefening doe ik alleen wanneer dat nodig is en dat is dus zelden.

Ik vind het rijden van slangevoltes op de 'oude' manier (dus niet rechtuit maar met een flauw -'s-) eventueel gecombineerd met een volte (8 mtr dus maar hooguit 10 mtr) een veel fijnere oefening. Daarnaast laat ik paard ook wel eens ubertreten wanneer ik denk dat het kan helpen.
Het rechtrichten begint al bij het opstijgen. Bewust zijn van je eigen zit en daarnaast veel binnenhoefslag rijden. In begin van de africhting moet je je paard helpen de balans te vinden. Naarmate de africhting vordert hoef je daar steeds minder bij te helpen.

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 05:55

Owja, wanneer je meerdere posten quote kan je deze uit elkaar halen met knippen en plakken en als dat niet lukt kan je de eerste weghalen en de laatste, waar je op reageert laten staan.
Zet dit dan tussen
Code
[quote]

en
Code
[/quote]
en dan lijkt het weer ergens op :)

Wanneer je de naam van degene die je quote erbij wilt hebben maak dan van de eerste:
Code
[quote="naam bokker"]

en dan kan je aan het eind van de quote ook weer
Code
[/quote]
zetten.

Dat maakt het lezen wat makkelijker.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 08:58

Beste mensen, dit topic is een klassiek topic genoemd. Belangrijk is dat de mensen die weinig van klassieke dressuur weten te vertellen dat de mening van Tjoppie, Nombrado over hoe te rijden en vele andere mensen hier aanwezig in dit topic helemaal niets met de klassieke rijkunst te maken heeft. Daarmee zeg ik dus niet dat deze mensen slecht bezig zijn, het is alleen totaal niet volgens de klassieke dressuur!
Het is erg jammer dat zelfs in een klassiek topic, de klassieke leer niet volledig aanwezig mag zijn en voortdurend onder gesneeuwd wordt door onwaarheden zoals dat wijken geen losmakend effect heeft e.a uitspraken. Lees mijn stuk over mijn overstap naar de klassieke dressuur op bladzijde 34 maar eens terug en het stuk van xMarliez wat er gebeurd in het paarden lichaam als je de wijk- en andere losmakende oefeningen doet. Het gaat om bepaalde wijk oefeningen en hoe deze uit gevoerd moeten worden om je paard los te werken. Ik zelf heb vrij duidelijk omschreven met oefeningen hoe mijn paard volgens de klassieke dressuur (heel veel wijken op de klassieke dressuur manier) weer recht geworden is en nu goed door de baan gaat met fijne aanleuning.
Doordat zelfs in dit topic de klassieke dressuur en haar methodiek niet geuit kan en mag worden omdat het iedere keer ondergesneeuwd wordt door methodieken van rijden die niets maar dan ook helemaal niets met klassieke dressuur te maken heeft stop ik weer een tijd met mijn bijdrage binnen dit topic. Het is vechten tegen de bierkaai en daar komt ook iedere keer de irritatie vandaan van verschillende mensen en dus de ruzies.
Dat betekent dat behalve xMarliez en Murphy er op dit moment weinig mensen zijn met Klassieke dressuur verstand van zaken die (durven te) posten. Dat is erg jammer en een gemiste kans op Bokt. Nogmaals discussieer gerust verder maar weet dat de oplossingen en manieren van rijden dus niet de klassieke dressuur oplossingen zijn. In alle objectiviteit herhaal ik nogmaals dat ik dus niet beweer dat het slechte manieren zijn van Nombrado en Tjoppie e.a. alleen het is niet klassiek. Daar zou het binnen dit topic wel over moeten gaan want de kennis van de klassieke dressuur wordt bijna niet meer gepraktiseerd in theorie en op het paard in NL en dat is erg jammer want het is een zeer fijngevoelige manier van rijden voor paard en mens die beiden tot grote hoogte kan brengen en veel dierenleed kan besparen. Dat laatste feit alleen al zou voor iedereen binnen dit topic een reden moeten zijn om alles te willen weten en leren over de klassieke dressuur methodiek in plaats van het iedere keer weer badinerend en verdedigend als “not done” onder te sneeuwen. :j

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 09:19

+:)+ goeie pien! jij schrijft precies op wat ik al de hele tijd heb, ik reageer niet meer in dit topic, ik weet van mezelf als ik het wel doe ik er niet meer vanaf kom en binnen de kortste keren in oeverloze wellus-nietus discussies zal belanden,mensen die geen klassieke ondergrond hebben de hele tijd gaan uiteggen [terwijl ze overtuigd zijn van hun eigen gelijk] dat het in het klassiek echt anders is is een zinloze bezigheid in mijn ogen en niet waar dit topic om gestart is. dus mensen ; start alsjebleift je eigen topic/ :list:

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 09:32

tjoppie schreef:
Dan heb je het over correct wijken, en zoals ik al zei het wijken is een controlemiddel om te kijken of je op de goede weg bent mbt recht zijn en het goed aan de hulpen staan.

Ik kan me voorstellen dat het voor sommige mensen een losmakende oefening kan zijn omdat er wel andere dingen van het paard gevraagd word. Echter als je basis goed is dan is er geen toegevoegde waarde technisch omdat je paard al LOS is! En derhalve heb je iets als wijken niet nodig en gaat het weer terug in de hoek waar die vandaan komt en dat is dat het slechts een gehoorzaamheidsoefening is.
Wij verschillen daar duidelijk van mening in, maar wellicht komt dat omdat ik gewoon paarden heb die los zijn. Ik hoef geen paarden los te rijden door oefeningen te doen die eigenlijk niet eens oefeningen zijn.

Nee niet over correct wijken. Wijken hoeft namelijk niet correct uitgevoerd te worden aan het begin van de training. Door de tijd heen zal het paard steeds losser worden, taktmatiger gaan stappen, aanleuning kunnen onderhouden etc etc. Dan begint het rijden er voor het oog fijn uit te zien omdat er dan fijnere stukken achter elkaar getoont worden.
Een paard die verkeerd gebouwd is, daar kun je niet van verwachten dat alles vlekkenloos gaat, dat willen wij ook helemaal niet. Wij willen een paard wat stapje voor stapje beter wordt en niet paarden die voor de show mooi lopen maar in ware alleen maar slechter worden.

Ik vind het nog steeds erg moeilijk te begrijpen wat jij onder de basis verstaat. Een paard die de basis beheerst is zoals ik al verteld heb durchlassig. Eigenlijk het paard wat ik hierboven beschrijf, een paard die los is, taktmatig gaat, schwung in de gangen draf en galop laat zien, samen met de ruiter de aanleuning in stand kan houden op een correcte manier en voor het oog lijkend alsof het allemaal vanzelfsprekend gaat.
Als dit nog niet te zien/voelen is dan is er voor mij geen sprake van een goede basis. Want dan kunnen de zijgangen nooit correct uitgevoerd worden, in kleine stapjes misschien wel maar meer vragen zal altijd lijden tot een slechte uitvoering.

Daarnaast kan ik er niet met mijn hoofd bij dat jullie werkelijk allemaal een correct paard in handen hebben, het paard wordt los uit de wei/stal geplukt. Je gaat er op zitten EN DAN???

Tijden terug, kon ik niet eens voor mezelf rijden, ik was zo inspiratieloos want wat je ziet bij mensen die paardrijden om mij heen zijn mensen die veel figuren rijden en eigenlijk niet wetend waarom. Zo een was ik er dus ook dus daarom deed ik het niet, ik ga niet iets 100 keer herhalen terwijl ik niet eens weet waarom ik dat doe. Een figuur zoals een gebroken lijn, daarvan weet ik nog steeds de werking niet dus rijd ik deze ook niet.
Ik train mijn paard om mijn paard beter te maken en dan zul je goed moeten leren/kunnen voelen want als je met een oefening bezig bent en je voelt daar weer iets wat niet voelt zoals het moet voelen (stijfheid oid) dan moet je de oefening waarin je zal gelijk om kunnen gooien om iets anders te kunnen ondernemen zonder dat het paard daar gek van staat te kijken.

Tegenwoordig rijden mensen zo aan een lijstje, zoals de proeven. Erg proevengericht. Wat er in de proef moet gebeuren dat oefenen we. Niet iedereen hoor, zeker niet maar mensen vergeten te waarde van de oefenigen en dat is nou juist zo ontzettend jammer..

Daarnaast heb ik een tijdje les gehad en toen kon ik de hele tijd voltes rijden, en vooral lekker doordraven (toen voelde dat al niet goed maar later ben ik er achter gekomen waardoor mijn paard zo nors was), door de volte zou het achterbeen sterker worden en door het doordraven kan er schwung ontstaan. Nou leuk en aardig allemaal maar zelfs mensen zonder verstand die mijn paard zagen lopen zeiden 'wat is dat rechterachter been enorm stijf!!'... ja ik weet het we zijn er mee bezig. Totdat het stijver en stijver werd toen ben ik gekapt met die onzin.
En dan ook nog buitenstelling op de volte, mensen denken dan dat het paard 'niet meer over de buitenschouder wegloopt' ook al zo een onzin. HOE kan een paard over de buitenschouder wegvallen?? Het paard heeft 4 benen en daar hoort hij mee te gaan, als een paard correct gereden wordt krijg je dat soort onzin niet. Het is niet eens over de buitenschouder wegvallen maar meer een drang naar buiten ontwikkelen, doordat de ruiter bijvoorbeeld te veel binnenteugel heeft of te veel druk op de teugels heeft staan.
Het is jammer dat er dit soort instructeurs zijn die mensen het verkeerde leren en alleen maar werken vanuit kracht.
DAT zie je in de zogename 'MODERNE DRESSSUUR' waar jij een voorstander van bent Tjoppie. Ik kan niet vinden wat er positief is aan de moderne dressuur, kun je me dat dan even uitleggen??

Ik weet dat het een klassiek topic is maar we dwalen toch continu af door de mensen die een eigen gedachte over dressuur hebben en zich toch hoorbaar willen houden in dit topic. Dus ik zou zeggen leg eens uit, wat is BASIS, wat is eigenlijk DRESSUUR, wat is het DOEL van dressuur. (graag beknopt zonder te veel onzin, dan kan ik er nog een wijs uit worden).