Klassieke vs Academische Rijkunst

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-11 15:29

liberty22 schreef:
Het gaat hier om de manier waarop de mens zijn eigen lichaam gebruikt om de beweging en ontwikkeling van het paard te beïnvloeden. Dit gebruik van de ledematen zal allen dan vakkundig en succesvol zijn, als het in alle opzichten gebasseerd is op en diepgaand begrip van het wezen van het paard en een nauwkeurig kennis van zijn lichaamsbouw.

Waar in de tijd van Steinbrecht nog geen specifieke aandacht voor was, maar nu gelukkig steeds meer, is de fysieke gesteldheid van de ruiter. Hoe kun je als ruiter je paard goed beinvloeden als je zelf nog geen eens controle hebt over je lichaam of zwaar overgewicht hebt? Er wordt vooral gerept over dat je vanalles moet weten over een paard zijn lichaamsbouw (en terecht) Maar hoe zit het met die van jezelf? Hoe weet je wat het effect is van een training op een paard als je zelf nooit eens goed spierpijn hebt ervaren? Hoe weet je hoe het voelt om te herstellen van een zware training en hoe lang dat duurt als je zelf nooit je lichaam traint? De trend, die mede onder (jawel) SJ is aangewakkerd (hij stuurde het hele kader de sportschool in) wordt nu hopelijk ook doorgetrokken naar de breedtesport. Nu hoeven we een paard niet meer tussen pilaren te binden, te laten piafferen om een nieuwbakken ruiter te leren zitten. Er zijn nu heel veel andere mogelijkheden om jezelf daar als ruiter goed op te kunnen voorbereiden :D Tegenwoordig heb je apparaten die registreren hoe je met je zit de druk verdeeld. Middelen die het hopelijk overbodig gaan maken dat paarden nog worden ingezet als fitnessapparaten. Ik volg nu zelf op de sportschool een programma, speciaal voor ruiters, om mijn balans, coordinatie en conditie te verbeteren. Erg leuk en leerzaam en nuttig. Het maakt je als ruiter bewust van je eigen lichaam op een manier die je te paard niet zo snel kan bereiken.

Nu wij een paard als atleet bestempelen zou je toch ook wel hogere eisen aan de ruiter mogen stellen? Sterker nog: is een gezond en fitte en vooral niet te dikke ruiter niet een eerste voorwaarde om uberhaupt op een paard te mogen stappen? Velen blazen zo hoog van de toren van 'ik moet mijn paard mij leren dragen'... Maar moet je niet eerst zorgen dat hij wat fatsoenlijks te dragen krijgt? Ik vind van wel. Mooie ontwikkeling en aanvulling op het oude toch? Niet alles wat nieuw is, is slecht ;)

liberty22 schreef:
Dit gebruik van de ledematen zal allen dan vakkundig en succesvol zijn, als het in alle opzichten gebasseerd is op en diepgaand begrip van het wezen van het paard en een nauwkeurig kennis van zijn lichaamsbouw.

Vooral deze bewering is wat achterhaald (ik durf wel he? Steinbrecht achterhaald te noemen :o ) Dit suggereert dat als je als ruiter maar genoeg weet van het wezen paard, en de bouw van het paard dat je dan als ruiter je eigen lichaam op het paard goed kunt gebruiken. Maar dat is natuurlijk maar een halve waarheid. Je moet als ruiter vooral ook weten hoe je eigen lichaam werkt, voordat je het op het paard goed kunt gebruiken. Je moet controle over je eigen lichaam hebben om je hulpen goed te coordineren. Want ook wij mensen zijn vaak scheef, op één kant handiger, misschien niet voldoende fit, gebrek aan balans, kracht, conditie etc. Daar wordt je pas (meer) bewust van, en daar kun je pas gericht aan gaan werken als je (ook) met je eigen lichaam aan de slag gaat.

liberty22 schreef:
Wel zou ik graag die gezichtspunten opnieuw willen belichten, die ik belangrijk vind in verband met de zit als middel bij de dressuur.

Alsjeblieft ;) Dit zijn voorwaarden die vooraf gaan om als ruiter een goede zit te kunnen bewerkstelligen. Kennis van het wezen paard is echt niet meer voldoende. Onlangs is er ook nog educatie vanuit de KNHS gegeven over dit onderwerp (ruiterfitheid), staat ook op de site. En Lammert Haanstra heeft er eens een goed boek aan gewijd. Ik ga hier niet citeren, je kan hem vast wel ergens bestellen. :D

liberty22 schreef:
Daarentegen geeft de gemiddelde recreatieruiter met zijn gestrekte benen, vooroverhangende bovenlichaam en stijf aangedrukte ellebogen op zijn levensmoede knol wel een belachelijke aanblik.

Och Proffessor, deze uitspraak moet een dolk in je hart zijn!!! Steinbrecht die een paard een 'levensmoede knol' noemt! Getuigt deze uitspraak van hem volgens jou ook van geen respect van deze grootmeester voor het paard?

liberty22 schreef:
een afgestompte manegeknol

Oh, en nog een keer... :+ Liberty22, wil je Steinbrecht voortaan eerst even censureren als je hem citeert? Anders raakt de Proffersor van slag :+

Grapje hoor, moet kunnen! ;)

liberty22 schreef:
De oude meesters zetten hun leerlingen op tot het hoogste niveau afgerichte paarden, en welk direct tussen de pilaren zonder beugels en teugels. Hier was geen andere instructie nodig dan onbevangen te gaan zitten zoals men gemaakt is, zich goed breed te maken en dan de benen ongedwongen naar beneden de laten hangen.

In de beheerste, tactmatige bewegingen van de piaffe kwam de leerling spoedig dusdanig in contact met paard, dat men kon overgaan tot de pesaden en sprongen, waarin de ruiter dan leerde zitten door soepel mee te gaan met de bewegingen van het paard.

En daar heb je nu gelukkig goede alternatieven voor! Het zal het echte gevoel op een paard natuurlijk nooit vervangen. Maar de ruiter wel wat beter kunnen voorbereiden. Want alhoewel dit natuurlijk allemaal prachtig klinkt, lijkt dat mij niet echt fijn voor het hoog afgerichte paard: met een ruiter die nog moet leren zitten meteen allerlei oefeningen te moeten verrichten. Dat zitten gaat natuurlijk niet in een keer goed, oefening baart tenslotte kunst.

liberty22 schreef:
De klacht dat er tegenwoordig geen berijders meer zijn aan wie je met een gerust hart jonge paarden kunt toevertrouwen is dan ook het gevolg van het feit dat er geen rijscholen meer bestaan waar paarden in de hogeschool dressuur opgeleid worden tot de ware leraren voor de beginnende ruiter.

Dus Steinbrecht klaagde in zijn tijd dus ook al over dat rijkunst in zijn ogen niet meer goed werd beoefend. Klagen over anderen niet goed doen lijkt dus iets wat van alle tijden is ;) Wil de Proffessor zich op die manier soms met grootmeesters identificeren? ;)

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-11 15:36

Citaat:
Och Proffessor, deze uitspraak moet een dolk in je hart zijn!!! Steinbrecht die een paard een 'levensmoede knol' noemt! Getuigt deze uitspraak van hem volgens jou ook van geen respect van deze grootmeester voor het paard?

Niet in zijn orginele boek, daar staat niet knol. Leest u dat maar eens.

quadripes

Re: Klassieke vs Academische Rijkunst

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-11 15:51

Philister staat er...

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-11 16:29

jasmijn78 schreef:
liberty22 schreef:
Het gaat hier om de manier waarop de mens zijn eigen lichaam gebruikt om de beweging en ontwikkeling van het paard te beïnvloeden. Dit gebruik van de ledematen zal allen dan vakkundig en succesvol zijn, als het in alle opzichten gebasseerd is op en diepgaand begrip van het wezen van het paard en een nauwkeurig kennis van zijn lichaamsbouw.

Waar in de tijd van Steinbrecht nog geen specifieke aandacht voor was, maar nu gelukkig steeds meer, is de fysieke gesteldheid van de ruiter. Hoe kun je als ruiter je paard goed beinvloeden als je zelf nog geen eens controle hebt over je lichaam of zwaar overgewicht hebt? Er wordt vooral gerept over dat je vanalles moet weten over een paard zijn lichaamsbouw (en terecht) Maar hoe zit het met die van jezelf? Hoe weet je wat het effect is van een training op een paard als je zelf nooit eens goed spierpijn hebt ervaren? Hoe weet je hoe het voelt om te herstellen van een zware training en hoe lang dat duurt als je zelf nooit je lichaam traint? De trend, die mede onder (jawel) SJ is aangewakkerd (hij stuurde het hele kader de sportschool in) wordt nu hopelijk ook doorgetrokken naar de breedtesport. Nu hoeven we een paard niet meer tussen pilaren te binden, te laten piafferen om een nieuwbakken ruiter te leren zitten. Er zijn nu heel veel andere mogelijkheden om jezelf daar als ruiter goed op te kunnen voorbereiden :D Tegenwoordig heb je apparaten die registreren hoe je met je zit de druk verdeeld. Middelen die het hopelijk overbodig gaan maken dat paarden nog worden ingezet als fitnessapparaten. Ik volg nu zelf op de sportschool een programma, speciaal voor ruiters, om mijn balans, coordinatie en conditie te verbeteren. Erg leuk en leerzaam en nuttig. Het maakt je als ruiter bewust van je eigen lichaam op een manier die je te paard niet zo snel kan bereiken.

Nu wij een paard als atleet bestempelen zou je toch ook wel hogere eisen aan de ruiter mogen stellen? Sterker nog: is een gezond en fitte en vooral niet te dikke ruiter niet een eerste voorwaarde om uberhaupt op een paard te mogen stappen? Velen blazen zo hoog van de toren van 'ik moet mijn paard mij leren dragen'... Maar moet je niet eerst zorgen dat hij wat fatsoenlijks te dragen krijgt? Ik vind van wel. Mooie ontwikkeling en aanvulling op het oude toch? Niet alles wat nieuw is, is slecht ;)

liberty22 schreef:
Dit gebruik van de ledematen zal allen dan vakkundig en succesvol zijn, als het in alle opzichten gebasseerd is op en diepgaand begrip van het wezen van het paard en een nauwkeurig kennis van zijn lichaamsbouw.

Vooral deze bewering is wat achterhaald (ik durf wel he? Steinbrecht achterhaald te noemen :o ) Dit suggereert dat als je als ruiter maar genoeg weet van het wezen paard, en de bouw van het paard dat je dan als ruiter je eigen lichaam op het paard goed kunt gebruiken. Maar dat is natuurlijk maar een halve waarheid. Je moet als ruiter vooral ook weten hoe je eigen lichaam werkt, voordat je het op het paard goed kunt gebruiken. Je moet controle over je eigen lichaam hebben om je hulpen goed te coordineren. Want ook wij mensen zijn vaak scheef, op één kant handiger, misschien niet voldoende fit, gebrek aan balans, kracht, conditie etc. Daar wordt je pas (meer) bewust van, en daar kun je pas gericht aan gaan werken als je (ook) met je eigen lichaam aan de slag gaat.

liberty22 schreef:
Wel zou ik graag die gezichtspunten opnieuw willen belichten, die ik belangrijk vind in verband met de zit als middel bij de dressuur.

Alsjeblieft ;) Dit zijn voorwaarden die vooraf gaan om als ruiter een goede zit te kunnen bewerkstelligen. Kennis van het wezen paard is echt niet meer voldoende. Onlangs is er ook nog educatie vanuit de KNHS gegeven over dit onderwerp (ruiterfitheid), staat ook op de site. En Lammert Haanstra heeft er eens een goed boek aan gewijd. Ik ga hier niet citeren, je kan hem vast wel ergens bestellen. :D

liberty22 schreef:
Daarentegen geeft de gemiddelde recreatieruiter met zijn gestrekte benen, vooroverhangende bovenlichaam en stijf aangedrukte ellebogen op zijn levensmoede knol wel een belachelijke aanblik.

liberty22 schreef:
een afgestompte manegeknol

Oh, en nog een keer... :+ Liberty22, wil je Steinbrecht voortaan eerst even censureren als je hem citeert? Anders raakt de Proffersor van slag :+

Grapje hoor, moet kunnen! ;)

liberty22 schreef:
De oude meesters zetten hun leerlingen op tot het hoogste niveau afgerichte paarden, en welk direct tussen de pilaren zonder beugels en teugels. Hier was geen andere instructie nodig dan onbevangen te gaan zitten zoals men gemaakt is, zich goed breed te maken en dan de benen ongedwongen naar beneden de laten hangen.

In de beheerste, tactmatige bewegingen van de piaffe kwam de leerling spoedig dusdanig in contact met paard, dat men kon overgaan tot de pesaden en sprongen, waarin de ruiter dan leerde zitten door soepel mee te gaan met de bewegingen van het paard.

En daar heb je nu gelukkig goede alternatieven voor! Het zal het echte gevoel op een paard natuurlijk nooit vervangen. Maar de ruiter wel wat beter kunnen voorbereiden. Want alhoewel dit natuurlijk allemaal prachtig klinkt, lijkt dat mij niet echt fijn voor het hoog afgerichte paard: met een ruiter die nog moet leren zitten meteen allerlei oefeningen te moeten verrichten. Dat zitten gaat natuurlijk niet in een keer goed, oefening baart tenslotte kunst.

liberty22 schreef:
De klacht dat er tegenwoordig geen berijders meer zijn aan wie je met een gerust hart jonge paarden kunt toevertrouwen is dan ook het gevolg van het feit dat er geen rijscholen meer bestaan waar paarden in de hogeschool dressuur opgeleid worden tot de ware leraren voor de beginnende ruiter.

Dus Steinbrecht klaagde in zijn tijd dus ook al over dat rijkunst in zijn ogen niet meer goed werd beoefend. Klagen over anderen niet goed doen lijkt dus iets wat van alle tijden is ;) Wil de Proffessor zich op die manier soms met grootmeesters identificeren? ;)

u heeft de bel horen luiden maar echt geen IDEE waar de klepel hangt, echt dit is een aanfluiten eerte klas werkelijk waar.

quadripes

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-11 17:40

@Jasmijn: natuurlijk beoefent een heel groot deel van de ruiters de rijkunst verkeerd - toen en nu... het is niet voor niets rijKUNST. We zijn toch ook niet allemaal Rembrandt als we een penseel vast kunnen houden?

de meesten onder ons mogen al blij zijn als we het tot rijKUNDE schoppen...

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-11 19:24

Professor schreef:
[
Men moet alleen niet overdrijven, veel aan de handwerken gehoorzaam maken.
H.

U bedoelt hiermee eenvoudig hanteren (leiden en gehoorzaamheid aan touw) en longeren?
Of meer dan dat?

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-11 20:38

Denk dt hier alles vanaf de grond mee wordt bedoeld. dus ook het werken aan de hand, lange lijnen, lange teugelwerk.

clarence

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-11 20:39

Moll schreef:
u heeft de bel horen luiden maar echt geen IDEE waar de klepel hangt, echt dit is een aanfluiten eerte klas werkelijk waar.

Ik vind je zin hierboven dus een perfect voorbeeld van het verschil tussen jouw manier van communiceren en de manier van mensen als Jasmijn (en vele anderen die hier niet meer komen door jullie agressieve manier van debateren). Zij neemt de tijd om inhoudelijk op bepaalde punten in te gaan en daar kritische vragen over te stellen. Jij reageert op een goed beargumenteerd stuk met 1 enkele zin. Dat vind ik respectloos. Zeg dan niets. Of... ga inhoudelijk in op de gebrachte punten. Maar, probeer het niet af te doen als onzin zonder zo'n sterke mening te onderbouwen, want dat is gewoon slap, beledigend en respectloos.

- C

spokie79

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-11 20:47

Sorry C, maar ik vind dat Jasmijn een erg denigrerende toon heeft en erg respectloos is naar anderen. Ik kies ervoor om daar niet meer op te reageren.

clarence

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-11 20:50

Je hoeft er ook niet op te reageren. Dat was ten slotte ook een keuze. Maar, als je het echt zo denigrerend vindt, dan ben ik wel benieuwd naar voorbeelden. Ik vind Moll's laatste bericht dus een goed voorbeeld van een denigrerende reaktie. Dat zie ik bij Jasmijn veel minder.

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-11 21:10

clarence schreef:
Moll schreef:

Ik vind je zin hierboven dus een perfect voorbeeld van het verschil tussen jouw manier van communiceren en de manier van mensen als Jasmijn (en vele anderen die hier niet meer komen door jullie agressieve manier van debateren). Zij neemt de tijd om inhoudelijk op bepaalde punten in te gaan en daar kritische vragen over te stellen. Jij reageert op een goed beargumenteerd stuk met 1 enkele zin. Dat vind ik respectloos. Zeg dan niets. Of... ga inhoudelijk in op de gebrachte punten. Maar, probeer het niet af te doen als onzin zonder zo'n sterke mening te onderbouwen, want dat is gewoon slap, beledigend en respectloos.

- C

als u de moeite had genomen het gehele topic door te lezen had u dit niet geschreven.
en als u dit respectloos vind so be it, de tegen argumenten van mijner zijde kunt u terug vinden in dit topic, echter heb ik eerder al gereageerd op Jasmijn en er komt verder geen uitwisseling meer van haar kant.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-11 21:35

Citaat:

Dit is dus geheel niet waar, in Steinbrechts boek staat juist dat dit de verkeerde methode is om dit te doen, dit deden niet de oude meesters nee de instructeurs van die tijd.
Men haalt een boek erbij die men nog nooit in zijn originele druk heeft gelezen maar van vertalingen.
Wanneer ik eens een vertaler mag citeren die voor in het boek schreef dit heb ik zo vertaald dat het past bij de huidige opvattingen dan heeft diegene zijn doel gemist en vertaald niet maar geeft zijn eigen draai eraan.
Men kan over dit boek niet een discussie aangaan door de vertaling te bespreken aangezien Steinbrecht ook niet over een Bok maar een Paard (Pferd).
Bovendien maakt de schrijver van deze zinnen duidelijk dat hij of zij wat Moll al schreef de klok heeft horen luiden maar weet niet waar de klepel hangt.

liberty22

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-11 22:28

zo nou hehe

ik vind het een fijn topic en mag graag meningen horen , is het leuk als we het gaan hebben over de eerste stadia's van het opleiden van het paard daar meningen over uitwisselen ?
En dat steeds verder uitbouwen?

Wat vinden jullie ervan het veulen na 6 maanden bij de moeder weg te halen?
de mijne heeft ongv 11 maanden aan de voet van de merrie gelopen , dit was mij destijds geadviseerd door de mensen waar ik toen les had , ik heb hem toen 2 maand in een kudde laten lopen en weer terug naar huis gehaald mede door financiele redens en het feit dat hij dan niet bij alleen leeftijdsgenoten stond maar bij mij ook bij andere leeftijden.
noot : het betrefd een diastase paard die wel degelijke observatie nodig is.

maar goed om dus te beginnen bij het begin wat is een goede leeftijd om af te spenen?

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-11 22:32

6 maanden afspenen heb ik geen problemen mee, 11 maanden vind ik persoonlijk te oud, vraagt erg veel van de merrie.

liberty22

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-11 22:33

dat is idd zo , het kon niet naar mijn inziens ook echt niet langer.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-11 08:42

Mando... ok duidelijk.

Ik hoop stiekem dat dit topic niet in gerel veranderd, want ik vind het een heel interessant en leerzaam topic.
Klopt dat de prof soms scherp is (ook naar mij toe) daarentegen ook rechtuit en dat valt te waarderen.
Dat hij voor 100% achter zijn visie staat, lijkt me goed. Ongeacht of je het met die visie eens bent. Daar ben je tenslotte vrij in.
Datzelfde geldt ook voor Mol.

Wat clarence betreft zie ik tot nu toe helaas weinig toevoeging aan het topic, anders dan het ter discussie stellen van de wijze van reageren van anderen.
Dat is jammer.
Wellicht kan ook hij meer inhoudelijk reageren?

Het topic gaat tenslotte in op KR versus AR en niet op de manier waarop mensen zich presenteren. En eerlijk is eerlijk... ik heb zowel van Moll als van Professor , Quadricept, Liberty en nog wat anderen zeer zinvolle goed onderbouwde posts gelezen. En daar wordt je wijzer van...

quadripes

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-11 09:50

@Professor: ik heb het oudduitse woord gegeven wat er staat bij Steinbrecht: Philister... Filistijn? Kunt u die uitdrukking dan verklaren? Want daar was ik nou weer benieuwd naar! :D

(ik heb Steinbrecht zowel in de NL als Duitse versie :D)

OK dan heb ik nog een overdenking van gisteren: bij het longeren met bijzetteugels (op de juiste lengte, passend bij de africhtingsgraad van het paard) op een grote volte, maakt het paard zich vanzelf recht (mits het tempo goed is en de achterhand goed zijn werk doet). bij het longeren op de kleinere volte, zonder steun van iets, zoals bij de AR heeft het paard de neiging om voortdurend zowel links als rechtsom op het binnenvoorbeen te vallen, het binnenachterbeen naar binnen te plaatsen en zich overmatig in de hals te buigen. Doordat het tempo lager ligt, wordt het paard vanzelf schever in zijn lijf - dit wordt gestaafd overigens door hetgeen (Sorry Jasmijn:) in de klassieke boeken wordt gezegd.

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-11 09:53

11 maanden vind ik wel erg lang hoor. Ik had ze vijf tot zes maanden. Dan was de moeder er echt helemaal klaar mee. Daarna hebben ze tot 3 in de opfok gestaan tussen leeftijdgenoten. Zijn allen zeer brave en handzame paarden geworden. Liepen vanuit de groep zo de trailer op en zo aan een touw mee de stal in.

Heb er 1 gekocht van drie maanden oud en daar laten staan tot het moment dat ik hoorde dat ze dag na aankoop gespeend was. Daar deden ze alles met drie maanden spenen. Is naar opfok gegaan en daar heb ik na het ophalen met drie jaar een flinke kluif aan gehad om die te socialiseren. Ze liep wel mee aanneem touwtje maar was verder zeer angstig voor aanrakingen ed. Gelukkig ia het nu een heel fijn, meewerkend paard geworden.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-11 09:59

Wat zijn exact de voor/na delen tov longeren met bijzet tov longeren met de dubbele longe?

Al surfend op het net kwam ik bij klassieke dressuur deze meneer tegen:
http://www.youtube.com/watch?v=WF0AaUaQ ... re=related
Wat is jullie mening over hem?

En nog een derde vraag (ben nu toch bezig)

Zien mensen KR als voorbereiding voor iedere discipline binnen het paardrijden?
En hoe zien mensen binnen ER dit?

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-11 09:59

Waarom longeren aan bijzetteugels? Door de rubberen ringen krijg je (zeker bij paarden waar het nieuw voor is) zo'n knikkend hoofd. Ik werk liever met touwtjes of nog
liever met een dubbele longe, vanaf het begin al.

Niet dat ik daar een kei in ben want meestal doe ik maar wat (als ik voel dat het goed is) maar heb gemerkt dat zelfs dat geklungel van mij zeker toegevoegde waarde heeft voor de stappen die daarna gaan volgen, het zadelmak maken ed.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-11 10:04

quadripes schreef:
@D)

OK dan heb ik nog een overdenking van gisteren: bij het longeren met bijzetteugels (op de juiste lengte, passend bij de africhtingsgraad van het paard) op een grote volte, maakt het paard zich vanzelf recht (mits het tempo goed is en de achterhand goed zijn werk doet). bij het longeren op de kleinere volte, zonder steun van iets, zoals bij de AR heeft het paard de neiging om voortdurend zowel links als rechtsom op het binnenvoorbeen te vallen, het binnenachterbeen naar binnen te plaatsen en zich overmatig in de hals te buigen. Doordat het tempo lager ligt, wordt het paard vanzelf schever in zijn lijf - dit wordt gestaafd overigens door hetgeen (Sorry Jasmijn:) in de klassieke boeken wordt gezegd.

Goed... nu ben ik een leek. Ik heb lang geleden (helaas)veel les gehad en ook verschillende instructeurs, maar alles wat ze deden (hoe divers ook) viel destijds onder de noemer dressuur.

Nu, zeker aan de hand van dit topic, zie ik steeds meer verschillen en peins waarom ik bepaalde instructeurs erg goed vond en andere waardeloos. Leerzaam.
Maar dat neemt dus niet weg dat ik heel veel nog niet weet en al die info over KR versus AR nieuw is voor mij.

Dat brengt mij, nav je opmerking, op het volgende. Binnen de AR zie je, dacht ik, toch rechte paarden? Althans.... het lukt veel mensen om een aanvankelijk stijf of zeer scheef paard met de gegeven oefeningen een stuk soepeler te krijgen.
Ik heb zelf met AR werk aan de hand met de oudere merrie van mijn man gewerkt, die enorm vast zat in de nek en moeite had met wending naar 1 kant. Ik zag wel een aanmerkelijke verbetering en het veel lichter reageren op de teugelhulp toen mijn man er later een ritje mee maken. (hij was dus echt verbaasd over het verschil)
Hoe moet ik dit vertalen als een paard schever zou worden door AR

Let wel... ik ga hier niet de discussie aan pro/contra, maar probeer inzicht te krijgen over het hoe en waarom.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-11 10:06

Zooist schreef:
liever met een dubbele longe, vanaf het begin al.

Niet dat ik daar een kei in ben want meestal doe ik maar wat (als ik voel dat het goed is) maar heb gemerkt dat zelfs dat geklungel van mij zeker toegevoegde waarde heeft voor de stappen die daarna gaan volgen, het zadelmak maken ed.

Dat wil ik dus ook graag proberen, maar ik heb daar geen ervaring in en ik heb geen gelegenheid er op dit moment les in te nemen. Welke risico's neem ik (met een braaf paard in stap) als ik het toch probeer?
Vingers vanaf laten of toch een beetje op veilig niveau oefenen?

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-11 10:10

liljebo schreef:
Wat zijn exact de voor/na delen tov longeren met bijzet tov longeren met de dubbele longe?

Persoonlijk is het vind ik dat wanneer je longeer met enkele longe en met bijzet je hoe dan ook de achterhand niet op de plaats kan houden en een uit zwaande achterhand snel tot stant komt, ook is et zo dat je het tempo hoger moet houden met bijzet, dubbelelonge kan je inprensiepe alles mee er is veel meer gevoel in de hand en een weerstand biedende en lossende hand is er aanwezig, plus je het paard meer door de rug kan laten gaan je alle kanten goed los kan werken en je het paard in horizontaal en verticaal balans kan brengen, je kan dus echt recht richten, je kan ook schouwder voor en binnen oefenen keerwendingen om de voor en achterhand, traver is ook goed mogelijk.

Citaat:
Al surfend op het net kwam ik bij klassieke dressuur deze meneer tegen:
http://www.youtube.com/watch?v=WF0AaUaQ ... re=related
Wat is jullie mening over hem?

Nuno de man was erg goed in wat hij deed, dit was een type man die een redelijk paard heel goed kon doen lijken.

Citaat:
En nog een derde vraag (ben nu toch bezig)

Zien mensen KR als voorbereiding voor iedere discipline binnen het paardrijden?
En hoe zien mensen binnen ER dit?

nou bijna wel ja behalve dan mischien den men sport en de ren sport
Laatst bijgewerkt door Moll op 07-02-11 10:12, in het totaal 1 keer bewerkt

quadripes

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-11 10:11

als de bijzet goed op lengte is, krijg je vlgs mij geen knikkend hoofd. hij nodigt dan alleen het paard uit om vwnw te strekken en een vaste aanleuning te zoeken.

met de dubbele longe longeren is natuurlijk een hele goede optie en met een braaf paard kun je dat zeker doen.

mijn huidige paard moest eerst wat meer ervaring krijgen in het longeren en accepteren dat ie niet op mij af mag komen, steigeren, wegrennen enz. Vandaar dat ik die eerst zonder bijzetteugels heb gelongeerd, en nu met bijzetteugels en nu is ie zo ver dat ie keurig aan een lange bijzetteugel kan stappen, draven en galopperen. Nu kan ik weer een stap verder en dat is de dubbele longe en dan meteen ook de lange lijnen. maar goed Conversano is gewoon een beetje een aparte, daar weten ze bij Moravita alles van :D

vosroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-11 10:12

Ik lees het topic eigenlijk al vanaf het begin mee. Ik leer veel maar heb zelf niet veel toe te voegen.
Ik heb nu echter een vraag gezien het over longeren gaat. Ik ben gewend om op de academische manier te longeren wat dus teveel halsbuiging geeft en een verkeerd ondertredend achterbeen. Ik ben niet voor de bijzetteugel daar ik in het verleden geen goede resultaten mee had (vastzetten van zijn hals) Wat vinden jullie van een pessoa tuig? Kan dit de dubbele longe benaderen?