TEGEN bitloos rijden

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: TEGEN bitloos rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 20:41

Ik dan ook :j

annnneeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 22:11

ik heb gister met mijn pony bitloos gereden.

lage neusriem 2 vingers onder het jukbeen gehangen en toen gereden, aan de teugel ging voor geen meter!

hij snapt aan een slappe teugel aanwijzingen wel maar aan de teugel nee

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 22:40

annnneeee schreef:

lage neusriem 2 vingers onder het jukbeen gehangen en toen gereden, aan de teugel ging voor geen meter!

Je paard is dus niet aan de teugel, ook met bit niet, maar in de krul. Hard feit..
Nageeflijkheid komt vanuit achteren, vanuit een paad wat in het juiste evenwicht komt, daardoor de buikspieren kan aanspannen, rug kan loslaten en dan aan de teugel gaat.

Tesssaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 22:47

Air schreef:
annnneeee schreef:

Je paard is dus niet aan de teugel, ook met bit niet, maar in de krul. Hard feit..
Nageeflijkheid komt vanuit achteren, vanuit een paad wat in het juiste evenwicht komt, daardoor de buikspieren kan aanspannen, rug kan loslaten en dan aan de teugel gaat.

ik betwijfel het of hij in een houding loopt, de combinatie is Z1+9 dus bij z2 en ik denk niet dat je op dat niveau rijd als hij een houdingkje heeft, ook omdat ze dan vanuit de achter hand oefeningen moeten doen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 22:49

Waar lees jij dat dan?

Ik kan het niet vinden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 22:50

annnneeee schreef:

Jij trekt/zaagt/kneedt je pony dus in de krul.
Da's geen manier van rijden natuurlijk.

Tesssaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 22:50

Yamcha schreef:
Waar lees jij dat dan?

Ik kan het niet vinden.

ik ken de combinatie persoonlijk

annnneeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 22:52

JoviBan schreef:
annnneeee schreef:

whahahaha ik en zagen? kijk eerst maar voordat je beoordeelt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 22:56

Oh, oké.

@ JoviBan: Die van mij is bitloos ook niet nageeflijk (nu rijd ik bitloos ook niet erg serieus). Ze komt wel met haar hoofd naar beneden, maar ze gaat stofzuigeren, zeg maar, een beetje zo een westernpaard doet. Ze gebruikt haar lijf dan wel goed, maar ze wilt niet met haar neus mijn hand meenemen, en dat doet ze met een bit wel.
Bitloos maakt ze haar rug achter de schoft los, en dan laat ze de hals vallen, zeg maar, dan is ze ook ontspannen, maar niet aan de teugel.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 22:57

annnneeee schreef:
JoviBan schreef:
_/-\o_ _/-\o_

Nou, verklaar dan waarom je paard volgens jou wel 'aan de teugel' loopt met bit, maar dit met bitloos niet lukte.

Yamcha: welk systeem gebruik je? (Hoofdstel)

annnneeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 22:58

Air schreef:
Nou, verklaar dan waarom je paard volgens jou wel 'aan de teugel' loopt met bit, maar dit met bitloos niet lukte.

ik heb gewoon een eigenzinnige pony.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 22:59

Air schreef:
annnneeee schreef:

Soms met stalhalster en soms met sidepull. Kaakgekruist wordt merrie chaggo van, ze vindt de druk achter haar oren en om de kaak niet leuk.

Tesssaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 23:01

annnneeee schreef:
Air schreef:

ik heb gewoon een eigenzinnige pony.

en buiten dat is hij jaren lang getraind met hoofdstel met bit en nu sinds een maand is zij (en ik) aan het expirmeteren met bitloos

annnneeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 23:18

Yamcha schreef:
Waar lees jij dat dan?

Ik kan het niet vinden.

binnenkort (als ik meer tijd heb) komt er een nieuw youtube filmpje van mij dat ik dressuur rijd met bit. geen wedstrijd maar gewoon training.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 23:26

Cool. Mag ik dan een link?

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-11 00:09

Ik heb nu twee of drie keer een vraag gesteld over het bitloos rijden en nog steeds heeft niemand (of kan niemand) die beantwoorden. Oei, ik denk dat ik nu toch maar eens conclusies ga trekken B-)

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-11 00:52

Welke vraag :?

Waar slaat dat laatste nou weer op? :+ Tis hier geen kleuterschool :)

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-11 00:56

Je bedoelt je vraag waarom je bitloos zou rijden?
Vind je dat zelf geen gekke vraag?
Of vraag je jezelf ook af waarom je NIET met sporen zou moeten rijden?
Niet met stang en trens?
Etc.

Ik verbaas mij telkens weer over die vraag eigenlijk, het bit is meer, er zit iets in de mond van het paard.
Iets wat voor mij en het paard niet nodig is, ik zie de meerwaarde er niet van.
Bitloos is niet 'meer' maar minder.

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-11 01:12

Air schreef:
Je bedoelt je vraag waarom je bitloos zou rijden?
Vind je dat zelf geen gekke vraag?
Of vraag je jezelf ook af waarom je NIET met sporen zou moeten rijden?
Niet met stang en trens?
Etc.

Ik verbaas mij telkens weer over die vraag eigenlijk, het bit is meer, er zit iets in de mond van het paard.
Iets wat voor mij en het paard niet nodig is, ik zie de meerwaarde er niet van.
Bitloos is niet 'meer' maar minder.

Ik verwacht niet van een kleuterschool dat zij behoorlijk met een laptop/computer/mobiel om kunnen gaan. Ik trek ook nergens die vergelijking ik vind het alleen heel jammer dat mijn vraag niet wordt beantwoord.
Ik stel nergens dat het bit meer is, alleen dat het bit mijn voorkeur heeft. Ik heb tot nu toe nog niets tegen bitloos omdat ik er simpelweg niet genoeg van af weet. Daar komt mijn vraag ook vandaan. Het is slechts een geintresseerde vraag alleen u trekt daar allerhande conclusies uit. Die vragen mag u mij gerust stellen via een privebericht daar zal ik dan eerlijk mijn mening over geven, dit is enkel niet het juiste topic daarvoor.
U ziet er de meerwaarde niet van in maar ik vraag mij af waarom. Er zijn ook mensen die het bit 'wreed' vinden. Mijn paard klaagt zelden over het bit, wanneer zij dit doet dan geef ik haar weer ruimte omdat ik niet wil dat zij het vertrouwen verliest in het bit. Dus vraag ik mij ook af waaromd die mensen het bit als wreed bestempelen. Dat vind ik gewoon erg tegenstrijdig
Nogmaals ik heb niets tegen bitloos rijden, ik ben slechts geinresseerd anders had ik ook niet gereageerd in dit topic want ik ga niet een beetje lopen bekvechten op internet waar toch geen einde aan komt.
En overigens verbaas ik mij weer over het feit dat mijn vraag simpelweg weer niet wordt beantwoord.

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-11 07:18

Wat wil je nou weten, Danique_G? Je wilt van iedereen persoonlijk horen waarom hij/zij is overgestapt op bitloos rijden? En zo niet dan ga je daar zelf conclusies uittrekken? Ik denk dat niemand verplicht is tot antwoorden, maar goed :+.
Er is hier bijvoorbeeld al een heel informatief en leerzaam filmpje voorbijgekomen, maar dat doe je af als onzin omdat je de stem te jankerig vindt, tsja..........

Maar kijk hier, alstjeblieft: [NA] Waarom hebben jullie gekozen voor bitloos rijden?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-11 09:51

Yamcha schreef:
@ JoviBan: Die van mij is bitloos ook niet nageeflijk (nu rijd ik bitloos ook niet erg serieus). Ze komt wel met haar hoofd naar beneden, maar ze gaat stofzuigeren, zeg maar, een beetje zo een westernpaard doet. Ze gebruikt haar lijf dan wel goed, maar ze wilt niet met haar neus mijn hand meenemen, en dat doet ze met een bit wel.
Bitloos maakt ze haar rug achter de schoft los, en dan laat ze de hals vallen, zeg maar, dan is ze ook ontspannen, maar niet aan de teugel.

Dan is er rijtechnisch dus nog genoeg werk aan de winkel. Een mooie uitdaging dus.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-11 09:53

Tesssaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-11 11:32

er komt inderdaad geen duidelijk antwoord :+
De mensen die 1 fout word over bitloos zeggen worden meteen afgezeikt en anders om ook
ik denk dat dit een weles nietes verhaal word

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-11 12:22

Ik ben niet tegen bit of bitloos, wel tegen alle heisa die er de laatste jaren bij komt kijken. Iedereen reed vroeger als penny toch wel zonder zadel en met halster op de manègepony's, of op z'n verzorgbeestje, of op eigen paard? Lol met je knol en gaan met die banaan :Y)

In mijn ogen hangt het er gewoon van af wat beste past bij het paard én bij de combi paard en ruiter. Kan goed zijn dat paard A prima te rijden is zonder bit als je er een bekwame ruiter op zet, maar dat een mindere ruiter toch een zacht bitje nodig heeft om hetzelfde resultaat te behalen wegens minder kennis, ervaring, zelfvertrouwen...

Als je als ruiter niet het overwicht hebt bij je paard (dan bedoel ik de natuurlijke band van respect) en voeg daarbij dat je rijtechnisch zelfs met bit + zadel je paard amper onder controle kan houden, dan is bitloos een heel gevaarlijke stap. Omdat in dat geval de onbekwaamheid van de RUITER de risico's ontwikkeld.

Bitloos kan erg confronterend zijn. Je kan als ruiter misschien wel Z rijden en op stang en trens je paard piekfijn de bak onrsturen, maar datzelfde paard amper een deuk in een pakje boter laten lopen als je bitloos/zonder zadel gaat rijden omdat je zithulpen eigenlijk compleet te verwaarlozen zijn, en je het vooral moet hebben van je teugelhulpen.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-11 13:05

Volgens mij heb ik sinds ik boktlid ben al TIG keer aangegeven waarom ik bitloos rij en waarom ik mijn paard bitloos heb ingereden. Ik heb echt geen tijd om dat allemaal weer terug te halen, dus voor degenen die dat willen weten, lees o.a. dit topic even door of gaan even mijn posts doorzoeken. :+
Succes ermee!!! :D

Ik moet nu met dochterlief op pad, wat ik ietsiepietsie belangrijker vind, if you don't mind. :wave: