jasmijn78 schreef:Daarom moet je echt even de paard en sport lezen van vorige week. Daarin staat het verslag van de clinc van Edward en Nicole Werner. Daarin leggen zij hun insteek uit van 1 hulp tegelijk geven. Dus juist NIET gasgeven en remmen tegelijk. En volgens mij is die insteek als ik mij niet vergis afkomstig van Anky en Sjef... Ik vind die hulpen tegelijk geven ook tegenstrijdig. Daarom doe ik dat ook niet bij mijn paard (althans, dat probeer ik... mijn vaardigheid bij het geven van hulpen staat natuurlijk nog mijlenver dan die van hun)
Weet je wat het is met interviews en verslagen. Daar zijn degenen die geinterviewd worden, zich zeer bewust van het feit dat wat zij op dat moment zeggen, door een groot publiek gelezen en beoordeelt worden. In generaal durf ik te zeggen dat de gevers van een interview zelden de waarheid vertellen. Ze leggen het zo mooi uit, dat het door het grote publiek geaccepteerd wordt.
Als voorbeeld kan ik geven dat bijna zonder uitzondering iedere dopingzondaar in eerste instantie in alle toonaarden ontkent, en in heel veel woorden uitleg geeft van waarom hij/zij nooit doping zou gebruiken. Dit omdat er altijd de hoop is dat bij een contraexpertise een fout wordt gemaakt, en alsnog vrijspraak volgt. Als je al gelijk bekend hebt wat je hebt gedaan dan is er geen weg meer terug. Daarom zie je ook in bijna alle gevallen dat, zodra de contraexpertise ook positief is, er ineens een ommekeer is en het boetekleed aangetrokken wordt, ook weer in de hoop op vergeving. Zo zag ik op Estona.tv een persconferentie van Anky, daar werd haar de vraag gesteld door een reporter hoe lang zij achter elkaar de rollkur trainde. Haar antwoord was dat ze dit maar maximaal een paar minuten deed per sessie. Maar op diezelfde site (Estona.tv) staat ook een opname online waar de teller meeloopt en ze precies 27 minuten onafgebroken het paard zowat met de neus op de borst rijdt. Dan is het voor mij wel duidelijk dat zelf zij wel beseft dat deze methode eigenlijk niet door de beugel kan, want waarom zou je er anders over liegen? Zeg dan gewoon dat, indien je dat nodig vindt, zoiets best wel een half uur achter elkaar gedaan wordt.
Mijn dochter maakte me vanmorgen attent op een ander punt, wat mij al niet meer opgevallen was (Bedrijfsblindheid?) Gaat zelf eens op youtube beelden bekijken van de meeste trainingen, en je zult constateren de praktisch alle paarden heftig verzet tonen met de staarten. Niet zomaar een of twee paarden, maar praktisch allemaal. Ik weet dat dit puur protest is. Wat dus zoveel betekent als dat er invloeden worden uitgeoefend op de paarden die als onprettig worden ervaren door ze en het enige protest dat ze kunnen laten zien is het zwiepen met de staarten. Neem de moeite en kijk eens wat van die filmpjes, ik twijfel er niet aan dat je a) zult schrikken van zoveel staartenzwieperij, en b) gelijk zult moeten bekennen dat dat je ook nooit eerder zo sterk opgevallen is.
Citaat:
Als jij objectief zou kunnen kijken naar de dressuur en de ontwikkelingen die er gaande zijn, dan zou je dit een positieve ontwikkeling moeten vinden. Dan zou je dit ook benoemen in je relaas. Naar mijn mening bereik je veel meer mensen, met name insiders van de sport, als je ook benoemd wat ze goed doen. (positief kritische insteek) Als je bij voorbaat alles en iedereen veroordeeld, dan zullen ze nooit naar je luisteren. Als iemand naar mij toekomt en zegt; jij bent stom want je hebt een gele trui aan.... Dan hoef ik niet meer te horen wat diegene verder nog te melden heeft over mijn outfit. Als diegene zou zeggen: die broek en die schoenen staan je echt goed... Dan heeft diegene mijn aandacht. Dan ben ik ook meer geneigd te luisteren naar zijn kritiek over mijn trui.
Dat ligt in mijn ogen dan helemaal aan de persoon, want ik ben van mening dat zachte heelmeesters nog steeds stinkende wonden maken. Harde confrontatie werkt beter dan vleiende woorden, in mijn ogen. vaak merk ik ook dat zodra je mensen kwaad maakt met deze confrontatie, pas de echte emotie (lees:waarheid) naar buiten komt. Dan gaan ze dingen zeggen waar ze naderhand spijt van hebben omdat ze dan inzien (als ze weer kalm zijn) dat ze dat beter niet gezegd zouden kunnen hebben. Maar goed, dit is een verschil in de filosofie van hoe iets aan te pakken. Er zal ook nooit een aanpak zijn die voor iedereen voldoet. De een heeft een aai over de bol nodig, de ander een schop voor de kont. Wat betreft het overtuigen van de insiders, dat is nou juist iets waar ik alle hoop heb opgegeven. Het thema bestaat al vele jaren, en ze hebben zich er nog nooit iets van aangetrokken. pas nu, nu er zo'n grote weerstand is onder het gewone volk, pas nu worden er ineens vergaderingen belegd, en is het ineens alarmfase 1. Dat bewijst voor mij dat je maar beter de grote massa kan overtuigen, dan de insiders. Voor de insiders is het namelijk hun brood, en dat wetende, is het dus ook een schier onmogelijke zaak ze te overtuigen van het feit dat het echt fout is wat er nu aan de gang is.
Hermelientje schreef:Maar wat vind jij bijvoorbeeld van het feit dat iemand die op de lijst van "tegenstanders" staat wel een toppaard koopt van iemand die juist wel het LDR systeem toepast met de wetenschap dat het paard dus jarenlang zo getraind is. Ik vind dat behoorlijk hypocriet, vandaar dat ik niet meer zo geloof in de zuivere motieven van iedereen die zich nu roert, vooral als het gaat om topruiters/-trainers die er een eigenbelang bij hebben.
Eigenlijk vind ik dat een bewijs temeer waarom je het van de insiders niet moet hebben, want die zijn toch hypocriet. De grote massa, die gaan het verschil maken. En de insiders zullen dan vervolgens gedwongen worden te veranderen. En dat ze dat niet van harte doen. So be it.
Citaat:
Wellicht kunnen we daaruit concluderen dat het niet alleen maar rollkur is wat de klok bij Sjef slaat? (dat verkondigd hij ook in zijn interviews...) Van Adelinde heb ik ook nog nooit dergelijke plaatjes gezien, van Imke evenzo. En zij lessen ook allemaal bij Sjef. Zou het dan kunnen zijn dat er gewoon een paar slechte momenten op het internet rondcirculeren (het zijn tenslotte altijd dezelfde, vaak gedateerde, fragmenten die worden aangehaald, bijvoorbeeld die van Idool en Anky... Volgens mij zit dat paard al lang en breed in de worst?) maar dat in de praktijk het best wel meevalt in welke mate rollkur wordt toegepast?
Ik hecht meer waarde aan de vele uren video die er op you tube staan, dan aan de foto's. Alhoewel die ook alles zeggen, want zelfs al zijn het maar korte momenten, zoals jij zegt, dan nog kunnen ze niet door de beugel. Daarbij bestrijd ik met klem dat het om momentopnames gaat, want het is gewoongoed onder het grootste deel van de wedstrijdruiters. Ik zie het wekelijks op de concoursen, en zie met eigen ogen dat het echt geen momentopnames zijn, maar een constante factor. Het zijn ook niet steeds dezelfde beelden die opduiken, maar honderden verschillende opnames, wereldwijd. Zo erg is het al, dat deze werkwijze wereldwijd gekopieerd wordt.
Laatst bijgewerkt door Springert op 09-02-10 14:33, in het totaal 6 keer bewerkt