Waarom ligt alleen de dressuursport onder een vergrootglas..

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 00:55

Hermelientje schreef:
Net als karren trekken, over gekleurde hekken springen, een zadel op z'n rug dragen, een ruiter op z'n rug dragen en ga zo maar door. En bovendien kunnen we het paard niet zien in de natuur daarvoor zijn we wat eeuwen te laat geboren. Niks natuurlijks aan dat hele paard, gewoon een landbouwhuisdier, gefokt en gehouden door en voor de mens.

Daar zijn we echt niet te laat voor geboren. Hier in Europa misschien, maar in Amerika en Australie kan je nog vele duizenden paarden vrij in de natuur zien lopen. De springruiter Kevin Bacon had er een paar honderd lopen, en ving er ieder jaar drie die hij dan zadelmak maakte en mee ging springen. Springen is bijv een zeer natuurlijke beweging. Op de vlucht zullen ze dat ook zeker doen, aangezien dat een sterk wapen van hen is alszijnde prooidieren die de jager proberen te ontvluchten.

Citaat:
De regels over optoming worden toch steeds aangepast, dat is slechts een kwestie van tijd. Er kan nu ook bitloos gestart worden bij de KNHS, ik zou zeggen kom op allemaal laat eens wat moois zien zonder bit daar heb je meer aan dan zeuren hoe fout andere mensen het doen. Als het je lukt mooie proeven te rijden zonder bit dan kun je toch verzekerd zijn van een enorme fanclub!
Er is een dag en nacht verschil tussen zonder bit rijden en verplicht rijden met een stang met ketting. Tussen zwart en wit zitten heel veel andere mooie kleuren.

Citaat:
O ja sporen afschaffen, zeker in de lagere klassen en bij de pony's daar zijn ook veel ruiters voorstander van. Die debielen zoals jij ze noemt bij de FEI worden toch gewoon overwegend democratisch gekozen, en regels kunnen toch aangepast worden, alleen moet je dan wel mee willen doen aan het "proces" en dat is vaak langzaam en bureaucratisch en dat is niet alleen bij de FEI zo. ;)

Ach, debielen is een vorm van uitdrukken die misschien wat denigrerend is, maar het is zeker niet zo dat er democratie is daar. Daar wast de ene hand de andere. En nu ineens, terwijl de discussie al jaren aan de gang is, wil de FEI vanwege publieke druk wel wat veranderen, terwijl ze afgelopen jaar nog een speciale note aan de stewards afgaven dat rollkur wel toegestaan was, terwijl ze in hun regelementen tegelijkertijd hebben staan dat achter de loodlijn rijd niet gewenst is. Ze zijn vrij hooghartig daar, en het denken is nog steeds dictatoriaal. En de democratie is bij de FEI ver te zoeken want de ene wast de andere daar. De federatie's kiezen de bestuurders, daar hebben gewone leden niets over te vertellen.

Hermelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 01:00

Die paarden in Australië en Amerika zijn wel de landbouwhuisdieren van de Europeanen die daar naar toe zijn gebracht. Als ik mijn hondje op straat zet is hij ook niet zomaar ineens weer een wolf.

Wat betreft de FEI wil ik je best geloven maar ze hebben toch elk jaar een congres waarin gestemd wordt, daar zijn toch ook ruiters bij als vertegenwoordigers van hun discipline of vergis ik me nu?
Laatst bijgewerkt door Hermelientje op 09-02-10 01:05, in het totaal 1 keer bewerkt

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 01:01

Hermelientje schreef:
MarcelDufour schreef:
Eigenlijk, redelijkerwijs, is het van de gekke dat ze toen vrijgesproken zijn. Want als we gewoon als mensen onder elkaar hierover zouden praten is er toch geen twijfel mogelijk dat dit dierenkwelling is? En toch vrijspraak?

Ik probeer de laatste tijd om niet te snel te oordelen of te veroordelen, dus daar zeg ik even niks over. Maar dat boek van haar "Eenvoud van de dressuur" dat moet ik maar eens terug sturen met een mooi lintje erom, want het was kennelijk allemaal veel eenvoudiger dan ik dacht en ik heb er helemaal geen boek of scala voor nodig. ;)

Maar goed jij schrijft zelf ook dat je allerlei dingen hebt uitgespookt, moet jij daar dan ook nog met terugwerkende kracht voor "veroordeeld" worden. Ben je trouwens zo fel en onverzoenlijk omdat je een bekeerde zondaar bent?
}>

Precies zo is het, en als er nu maar meer waren zoals ik, dan zou de sport een heel stuk schoner zijn. Ook ik deed alleen maar na wat ik allemaal geleerd kreeg door zgn toppers om me heen. Maar de afgelopen, pak em beet, 20 jaar is er bij mij op stal niets ontoelaatbaars meer gebeurd.

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 01:05

Hermelientje schreef:
Die paarden in Australië en Amerika zijn wel de landbouwhuisdieren van de Europeanen die daar naar toe zijn gebracht. Als ik mijn hondje op straat zet is hij ook niet zomaar ineens weer een wolf.

Desondanks zal die hond, indien in vrijheid geboren, toch weer natuurlijk, wild gedrag gaan vertonen. En na enkele generatie's is het weer een wolf. Buiten dat zijn een hond en wolf toch een heel stuk meer van elkaar verwijderd, dan het gedomestiseerde paard hier en de mustangs in Amerika.
En zelfs, toen het paard nog echt wild was, deden ze nog steeds geen rollkur van een half uur. Deden ze geen passages.
Buiten dat is een hondje op straat zetten, niet hetzelfde als hem in het bos loslaten, wat de eigenlijke leefomgeving van de wolf is.
Laatst bijgewerkt door Springert op 09-02-10 01:08, in het totaal 1 keer bewerkt

Hermelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 01:08

MarcelDufour schreef:
Hermelientje schreef:

Desondanks zal die hond, indien in vrijheid geboren, toch weer natuurlijk, wild gedrag gaan vertonen. En na enkele generatie's is het weer een wolf. Buiten dat zijn een hond en wolf toch een heel stuk meer van elkaar verwijderd, dan het gedomestiseerde paard hier en de mustangs in Amerika.
En zelfs, toen het paard nog echt wild was, deden ze nog steeds geen rollkur van een half uur. Deden ze geen passages.

Wat het eerste betreft heb je helemaal gelijk, maar ik heb toch al vaker paarden passage zien doen in de wei, doen die van jou dat niet dan?

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 01:11

Hermelientje schreef:
Wat het eerste betreft heb je helemaal gelijk, maar ik heb toch al vaker paarden passage zien doen in de wei, doen die van jou dat niet dan?

Passage? Nee, dat zie ik ze echt nooit doen, net zoals dat ik ze wel uitgestrekt zie draven, maar nooit zoals ik ze in een dressuurproef zie. Dat is gedwongen, aangeleerd gedrag. Wat ook nog op een zeer onprettige manier aangeleerd wordt. Het is net zoals gas geven bij een auto terwijl je gelijk de rem indrukt. Die auto gaat ook stuiteren, en dat noemen we dan passage.
Laatst bijgewerkt door Springert op 09-02-10 01:14, in het totaal 1 keer bewerkt

Springert

Re: Waarom ligt alleen de dressuursport onder een vergrootglas..

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 01:13

@Hermelientje
Weet je/u, ik vind het zeer prettig discussieren met jou/u. Dat gaat echt op het scherpst van de snede, zonder in onzinnigheden te vervallen. Ik hou daar enorm van. Soms win ik er een, soms verlies ik er een (argumenten)

Hermelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 01:22

MarcelDufour schreef:
@Hermelientje
Weet je/u, ik vind het zeer prettig discussieren met jou/u. Dat gaat echt op het scherpst van de snede, zonder in onzinnigheden te vervallen. Ik hou daar enorm van. Soms win ik er een, soms verlies ik er een (argumenten)

Zeg maar je (dat vind Kiwiko ook veel fijner ;) ). Dat vind ik ook en dat moet toch kunnen dat maakt zo'n forum juist leuk, en zo hoor je nog eens wat anderen denken en vinden.

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 01:37

Hermelientje schreef:

Wat betreft de FEI wil ik je best geloven maar ze hebben toch elk jaar een congres waarin gestemd wordt, daar zijn toch ook ruiters bij als vertegenwoordigers van hun discipline of vergis ik me nu?

Ja, er zijn alleen afgevaardigden van de bonden, en die besluiten. Wij als leden hebben weer stemrecht over onze bonden. Ach, echte democratie bestaat toch niet. Het is allemaal een verkapte manier van dictatuur. Je ziet maar wat er in de politiek gebeurt. Ook al is 80% van het volk voor of tegen iets, als hun met zn 10en of 15en het anders zien, doen ze toch wat ze willen. Kijk maar wat er met dat referendum over europa gebeurt is. We wilden niet, zeiden nee, vervolgens veranderen ze een punt en komma, en houden geen referendum meer en beslissen zelf.

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 01:39

setteke schreef:
Beste MF, iedereen doet wat hij leert. Ik snap er nog geen snars van wat jij hier doet, als springruiter. Wat heb ik te doen als dressuurruiter....Beetje schoppen tegen de springsport of andere sporten.
Behalve sl jk spelen... En dat gaat je goed af. Complimenten.

Dus als springruiter heb ik geen mening of kennis over wat wel of geen paardenkwellerij is?
Of bedoelde je iemand anders met MF?

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 01:43

Tuurlijk, als enige en echte....

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 01:48

setteke schreef:
Tuurlijk, als enige en echte....

Wist niet of je nou een typefout gemaakt had en dat het MD moest zijn, of dat MF een afkorting was van een andere gebruiker.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 08:27

Hermelientje schreef:
Misschien kunt u zelf even kijken naar het stuk dat begint onderaan op pagina 21 in deze link http://www.knhs.nl/objects/00008320.pdf dan ziet u dat ik echt niets zelf verzin.
Hier staat het citaat over de Duitse manier van longeren, regelrecht afkomstig uit een uitgave van de FN. Ik mag het niet citeren, omdat het in het Duits is en citeren zonder vertaling is tegen de boktregels.

Heb het gelezen, moet u goed lezen dat die Haanstra dat aangeeft, in de Richtlinien staat dat een paard zou bijgezet moet worden dat de neus niet achter de loodlijn komt.
En kort naar lang dat doet men met rijden ook, bij oudere paarden.
Bij jonge paarden rijdt men van lang naar kort.
Dit zijn vak uitdrukkingen uit het Duits, maar mevrouw Hermelientje er staat nergens in de Richtlinien dat een paard achter de loodlijn mag gaan, of ingesteld mag worden.
Dus in dat proces is men niet zorgvuldig daarmee omgegaan, en heeft een getuigen die Haanstra die dat heel verkeerd gezegd heeft.
Mevrouw van Baalen rijdt niet meer zuiver modern Klassiek, maar loopt achter SJ aan.(geld)

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 10:10

Een oude mentor-advocaat heeft mij ooit eens geleerd dat 'hoe meer je zegt, hoe meer punten je geeft die zich tegen je kunnen keren' . Met alle respect, maar in die zin kun je dus ook de lange verhalen van Jasmijn en Hermelientje lezen. Nou moeten de dames zich niet aangevallen voelen - het is altijd prettig om argumenten in behoorlijk nederlands te lezen en ook al ben ik het niet met de argumentatie eens, het voegt in ieder geval toe aan een prettige discussie!

Om deze inleiding te verklaren, meteen maar naar de slang die in de bosjes ligt te wachten.
Er is inmiddels het verslag van de rechtzaak tegen Krooswijk-Van Baalen ingebracht..nu snap ik best dat dit gedaan werd om de angel uit het vlees te trekken.. de dames v.B./K. hebben immers deze zaak ten eigen faveure kunnen besluiten. Puntje voor de tegenpartij? Misschien wel in oppervlakkige beschouwing, maar ik haal er heel wat anders uit! Professor ook even goed opletten want met het onderstaande kunt u Mw Baalen iets meer krediet geven dan dat u nu doet!

Er wordt gesteld dat het paard geen schade is aangedaan. Het zij zo.. maar... de kernuitspraak is toch dat mevrouw Van Baalen gezegd heeft dat a) de bijzet slechts zeer kort geduurd heeft en b) dat zij ingegrepen heeft omdat het niet werkte.
Ervan uitgaande dat dit waar is, kun je ook de conclusie trekken dat mevrouw van Baalen zich kennelijk bewust is geweest van het feit dat het paard door de optoming, aangebracht door Mw Krooswijk, gehinderd werd en reden zag tot ingrijpen, mede omdat kennelijk in haar opvatting het zo bijzetten niet effectief was. Ergo: mevrouw van Baalen heeft dus ingezien ( en als verdediging aangevoerd!) dat het in een onnatuurlijke houding van het paard, zinloos is en het paard in zijn natuurlijke beweging hindert. Het hoeft geen betoog dat de dressuurkenners onder ons dan wel weten dat dát nou precies niet is wat er in de dressuur verwacht wordt.

Nu zal er vast een slimmerd opstaan die zegt dat de bijzet à la P&P niet te vergelijken is met de uitvoering van de Rollkür. Welnu, dat argument wijs is bij voorbaat af: ik heb immers nog nooit een RK gezien die het paard ongedwongen zelf uitvoerde. Op alle schandplaatjes is tenslotte nooit een slagroomhandje en een doorhangend teugeltje te zien.

Hermelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 10:51

@Jannepauli

Bedankt voor je aardige opmerking over mijn Nederlands, ik voel me helemaal niet aangevallen. Ik ben ook helemaal geen "partij" laat staan een tegenpartij. Ik probeer juist steeds aan te geven dat ik me verbaas over het gemak waarmee de wereld in "goed" en "slecht" verdeeld wordt. Zelfs het aantal mensen dat zich luidkeels uitspreekt voor of tegen iets wordt geteld en wordt als argument gebruikt van eigen gelijk. Als het allemaal zo simpel was in het leven had ook Hitler gelijk.

Wat betreft mijn mening over de affaire van Baalen die heb ik hier helemaal niet gegeven, maar de eerste verklaring die toen werd afgelegd had mijn grote instemming (het latere gedraai erom heen heel wat minder).

Maar wat vind jij bijvoorbeeld van het feit dat iemand die op de lijst van "tegenstanders" staat wel een toppaard koopt van iemand die juist wel het LDR systeem toepast met de wetenschap dat het paard dus jarenlang zo getraind is. Ik vind dat behoorlijk hypocriet, vandaar dat ik niet meer zo geloof in de zuivere motieven van iedereen die zich nu roert, vooral als het gaat om topruiters/-trainers die er een eigenbelang bij hebben. Dat veel bokkers oprechte en zuivere motieven hebben dat neem ik graag aan, ik zou alleen willen dat meer mensen die zo begaan zijn met de correcte training en juist omgang met het paard ook naar mensen toe eens hetzelfde in de praktijk zouden brengen, want de medemens mag kennelijk wel behoorlijk "verbaal geflext" worden.

Overigens lees ik jouw bijdrages ook altijd met veel plezier.

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 11:14

Marlies mag dan af en toe wel bij Sjef lessen, maar ik heb haar bij het losrijden nog nooit de rolkur zien toepassen. En ja, ik denk wel dat ze bij Sjef lest, want anders maak je zowiezo geen kans om in een team te komen of op mooie wedstridjen te kunnen starten. Maar hoe dan ook, ik heb nog steeds niet gezien dat ze haar manier van trainen heeft aangepast aan de rolkur. ;)

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-10 11:56

MarcelDufour schreef:
Wat ook nog op een zeer onprettige manier aangeleerd wordt. Het is net zoals gas geven bij een auto terwijl je gelijk de rem indrukt. Die auto gaat ook stuiteren, en dat noemen we dan passage.

Daarom moet je echt even de paard en sport lezen van vorige week. Daarin staat het verslag van de clinc van Edward en Nicole Werner. Daarin leggen zij hun insteek uit van 1 hulp tegelijk geven. Dus juist NIET gasgeven en remmen tegelijk. En volgens mij is die insteek als ik mij niet vergis afkomstig van Anky en Sjef... Ik vind die hulpen tegelijk geven ook tegenstrijdig. Daarom doe ik dat ook niet bij mijn paard (althans, dat probeer ik... mijn vaardigheid bij het geven van hulpen staat natuurlijk nog mijlenver dan die van hun)

Als jij objectief zou kunnen kijken naar de dressuur en de ontwikkelingen die er gaande zijn, dan zou je dit een positieve ontwikkeling moeten vinden. Dan zou je dit ook benoemen in je relaas. Naar mijn mening bereik je veel meer mensen, met name insiders van de sport, als je ook benoemd wat ze goed doen. (positief kritische insteek) Als je bij voorbaat alles en iedereen veroordeeld, dan zullen ze nooit naar je luisteren. Als iemand naar mij toekomt en zegt; jij bent stom want je hebt een gele trui aan.... Dan hoef ik niet meer te horen wat diegene verder nog te melden heeft over mijn outfit. Als diegene zou zeggen: die broek en die schoenen staan je echt goed... Dan heeft diegene mijn aandacht. Dan ben ik ook meer geneigd te luisteren naar zijn kritiek over mijn trui.

Ik jou opmerkingen klinkt een hoog veroordelende toon richting de dressuur in zijn algemeenheid door. Daarom haal je ook snel de woede van dressuurliefhebbers op je hals. En ik geloof graag dat jij als insider van (top)sport echt wel wat zinnigs te melden hebt, maar mensen haken af als je direct begint te veroordelen met hetgeen anderen het liefste doen.

Iemand die mijn kijk op dressuur kan veranderen is iemand die ook hart voor de sport heeft.

Professor schreef:
Dus in dat proces is men niet zorgvuldig daarmee omgegaan, en heeft een getuigen die Haanstra die dat heel verkeerd gezegd heeft.
Mevrouw van Baalen rijdt niet meer zuiver modern Klassiek, maar loopt achter SJ aan.(geld)

Het is altijd makkelijk snel te veroordelen... Ik keur die foto's ook niet goed, maar ik vind ook dat mensen zoals zij ontzettend onder een vergrootglas liggen. Het is mij ook wel eens overkomen dat ik mijn paard te kort bijzette bij het longeren. Dacht even niet na en zette de bijzetters op de maat van mijn andere paard die een stuk kleiner is. Toen stond hij er ook zo bij. Niet dat ik de situatie goed wil praten, maar ik dan vraag ik mij af; hoe lang duurde het werkelijk? Als het met opzet is gedaan en het paard is zo een uur in de rondte gezwierd... Dat verdient straf.

Jannepauli schreef:
Een oude mentor-advocaat heeft mij ooit eens geleerd dat 'hoe meer je zegt, hoe meer punten je geeft die zich tegen je kunnen keren' . Met alle respect, maar in die zin kun je dus ook de lange verhalen van Jasmijn en Hermelientje lezen.

Die ononderbouwde one-liners die mensen vaak droppen zijn niet echt bevorderlijk voor de discussie. Wat mij betreft is de discussie ook geen 'zaak' die ik moet winnen of zo, dus als mensen zich tegen mij keren? Daar lig ik niet zo wakker van. Wat mij betreft hoef je niet direct tegenover elkaar te staan als je het even niet eens bent. Ik vind het juist prettig als mensen inhoudelijk op mij ingaan. Ik probeer dat ook bij anderen (valt niet altijd mee bij slecht onderbouwde oneliners). Op elkaar inhoudelijk ingaan zie ik als elkaar proberen te begrijpen?

Hermelientje schreef:
Maar wat vind jij bijvoorbeeld van het feit dat iemand die op de lijst van "tegenstanders" staat wel een toppaard koopt van iemand die juist wel het LDR systeem toepast met de wetenschap dat het paard dus jarenlang zo getraind is. Ik vind dat behoorlijk hypocriet, vandaar dat ik niet meer zo geloof in de zuivere motieven van iedereen die zich nu roert, vooral als het gaat om topruiters/-trainers die er een eigenbelang bij hebben.

Precies.... de hele discussie rondom 'rollkur'... dat zaakje stinkt. :+

vur schreef:
Marlies mag dan af en toe wel bij Sjef lessen, maar ik heb haar bij het losrijden nog nooit de rolkur zien toepassen.

Wellicht kunnen we daaruit concluderen dat het niet alleen maar rollkur is wat de klok bij Sjef slaat? (dat verkondigd hij ook in zijn interviews...) Van Adelinde heb ik ook nog nooit dergelijke plaatjes gezien, van Imke evenzo. En zij lessen ook allemaal bij Sjef. Zou het dan kunnen zijn dat er gewoon een paar slechte momenten op het internet rondcirculeren (het zijn tenslotte altijd dezelfde, vaak gedateerde, fragmenten die worden aangehaald, bijvoorbeeld die van Idool en Anky... Volgens mij zit dat paard al lang en breed in de worst?) maar dat in de praktijk het best wel meevalt in welke mate rollkur wordt toegepast?

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 12:03

Jouw laatste vraag is wel de meest moeilijke om te beantwoorden Hermelientje, want deze leidt onvermijdelijk naar de ware kern van de heftige discussie over het al dan niet toepassen van RK/LDR. Ik kan uiteindelijk niet anders concluderen dat het in feite een kwestie is van Ethiek en Moraliteit. En vooral Ethiek is wel zo ongeveer het meest lastige discussiepunt - het is zo mens- en cultuurgebonden dat je (buiten de grote gemene deler) wel kunt stellen dat dit voor iedereen anders is.

Tegenstanders van RK wijzen vol ontzetting op (moment)opnamen van paarden die - ik zeg het maar even kort door de bocht - in de krul getrokken zijn, wijd-opensperde ogen in een poging om nog iets te kunnen zien, de mond half open door de trekkracht en een nek onder zodanige spanning dat het bijna pijn doet om naar te kijken. Schande! roept men en om die ontzetting te ondersteunen worden de gelederen versterkt door een aantal medici die op basis van hun specifieke kennis kunnen aantonen dat het niet alleen het etisch-verwerpelijke plaatje is maar dat ook de fysiek van het paard geweld aangedaan wordt.

Onzin! roepen de voorstanders en dan volgt de tegen-expertise van wetenschappelijke onderzoeken die moeten aantonen dat het zo'n vaart niet loopt en vervolgens volgt er nog een hele rim-ram van argumenten die niet meer met ethiek van doen heeft maar zich bezig houdt met de praktijk van alle-dag, de bewezen successen van de methode enzovoorts....

Nu zal ik niet beweren dat voorstanders er een andere moraal op na houden of minder ethisch bewustzijn hebben. Ik kan hooguit zeggen, voor mezelf sprekend, dat hun opvattingen anders zijn. Er worden andere keuzes gemaakt op andere motivaties.
Kom je nu aan bij het koppen tellen van voor- en tegenstanders (want dat blijkt uiteindelijk toch het kompas te zijn waarop we varen) dan lijkt de balans uit evenwicht. Is iets uit evenwicht dan moet er regelgeving komen om de zaak bij te sturen .. het is niet anders, we zullen ons moeten neerleggen bij het feit dat de wereld grotendeels draait op het democratisch principe.

Binnen het kader van mijn eigen ethische opvattingen heb ik een keuze gemaakt en die is niet in het voordeel van de RK. Makkelijk zat natuurlijk want ik ben inmiddels véél te oud om mij te laten meeslepen in de waan van het wedstrijdcircuit en vind het alleen nog maar leuk om mijn eigen beestjes in de achtertuin op te leiden tot het optimale niveau wat ze kunnen bereiken. Om toch je vraag te beantwoorden: zou ik een lDR-gereden paard kopen? Tja.. misschien wel maar dan wel in de zekere wetenschap dat het paard niet meer volgens die methode door mij gereden zou worden.

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 12:06

- Is paardensport sport ?

Ja, het is een sport.

- Is er sprake van sportiviteit?

Ja nou en of, behalve dat er wat zorgen zijn over de morele aspecten van sportivitiet t.a.v. het paard.

- Waar komt de term ruiterlijk vandaan?
Deze term zegt iets over de innerlijke moraal van de ruiter.

Dan zouden er morele regels kunnen zijn t.a.v. trainigswijzen om eer doen te kunnen behalen.
Ja, die zij er. Maar door de behoefte aan bewijs zijn doe een beetje in de schaduw komen te staan van het zonnige goud wat zo blinkt.

- Moet paardensport sport blijven?

Liever wel, er zijn veel mensen die het waarderen en zelf ook proberen te sturen. Die hoeven geen goud te halen, maar houden van hun paarden.

Aan ieder de keuze. Wat is toelaatbaar en acceptabel en is er een grens aan te geven.
Grijs gebied. Da's voor veel mensen vrij lastig omdat 'wat we niet zien er dus ook niet is'

Mijn naam hier komt van : It takes 2 to Tango

PS: Die internationale aandacht komt denk ik niet dor een paar plaatjes.... denk ik hè, denk IK.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 12:10

jasmijn78 schreef:
Hermelientje schreef:
Maar wat vind jij bijvoorbeeld van het feit dat iemand die op de lijst van "tegenstanders" staat wel een toppaard koopt van iemand die juist wel het LDR systeem toepast met de wetenschap dat het paard dus jarenlang zo getraind is. Ik vind dat behoorlijk hypocriet, vandaar dat ik niet meer zo geloof in de zuivere motieven van iedereen die zich nu roert, vooral als het gaat om topruiters/-trainers die er een eigenbelang bij hebben.

Precies.... de hele discussie rondom 'rollkur'... dat zaakje stinkt. :+

Dat is inderdaad een heel mooi stukje tegenstrijdigheid -:)
De 'tegenstanders' zijn er voor de volle honderd procent over eens dat LDR het welzijn van het paard schaadt. En dat het bij veelvuldig gebruik zijn negatieve sporen na laat in het paardenlichaam...
Maar toch wel een "LDR-paard" kopen, terwijl je er zelf van overtuigd bent dat je andermans ellende koopt? Nee... dat gaat er bij mij ook niet in. :n
Zoals ik eerder al aanhaalde lijkt dit meer in economisch belang te gebeuren dan in hippisch belang.

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 12:14

Heel sterk verwoord Jannepauli, mijn complimenten daar leg je denk ik de vinger mee op de zere plek.
Daarmee zou de discussie op een hoger niveau komen, en dat is hopelijk wat er vandaag ook zou kunnen gebeuren. Standpunten innemen en ergens voor kiezen. Niet gedreven door andere belangen dan die er toe doen.

We weten allemaal dat regelgeving niet inhoudt dat niemand ook iets verlkeerds meer doet, daar ik 25 jaar mijn brood mee verdient, met wetsovertreders. Maar regels geven wel een kader aan, een moraal en een ethisch standpunt.

Ik ben erg benieuwd....

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 13:06

vivana schreef:
MarcelDufour schreef:
De springruiter Kevin Bacon had er een paar honderd lopen, en ving er ieder jaar drie die hij dan zadelmak maakte en mee ging springen.

Dit is off topic maar;
Toevallig is laatst zijn 30jr merrie (met wie die een showtje wegpikte na het parcours springen) overleden (bij Guus Kleinzieverink)..Na een lang verdiend pensioen.
Wel heeft hij nog verschillende pallomino's lopen...in Asten-Heusden (groen).

Dat wist ik niet, maar ik heb jaren op de Witte Vallei gestaan met mijn eigen paarden, en daar heb ik van dichtbij mee kunnen maken hoe hij trainde en wedstrijden reed met zijn paarden. Dat was een genot om te zien. Dwang was daar absoluut niet bij, en van rollkur heeft Kevin helemaal nooit gehoord. Desondanks praten we hier wel over een springruiter die overal ter wereld de grootste proeven gereden heeft, en vaak voor op. Als ik het wel heb is hij nog steeds de recordhouder van het CHIO Aken waar hij 7 van de 8 springrubrieken won. Dat is na hem nooit meer vertoond op zo'n groot concours. Het bewijs dat op een paardvriendelijke manier werken, helemaal niet hoeft te betekenen dat je dan niets meer kan winnen in de ring.

vivana

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 13:15

MarcelDufour schreef:
De springruiter Kevin Bacon had er een paar honderd lopen, en ving er ieder jaar drie die hij dan zadelmak maakte en mee ging springen.

Dat wist ik niet, maar ik heb jaren op de Witte Vallei gestaan met mijn eigen paarden, en daar heb ik van dichtbij mee kunnen maken hoe hij trainde en wedstrijden reed met zijn paarden. Dat was een genot om te zien. Dwang was daar absoluut niet bij, en van rollkur heeft Kevin helemaal nooit gehoord. Desondanks praten we hier wel over een springruiter die overal ter wereld de grootste proeven gereden heeft, en vaak voor op. Als ik het wel heb is hij nog steeds de recordhouder van het CHIO Aken waar hij 7 van de 8 springrubrieken won. Dat is na hem nooit meer vertoond op zo'n groot concours. Het bewijs dat op een paardvriendelijke manier werken, helemaal niet hoeft te betekenen dat je dan niets meer kan winnen in de ring.

Ik ben het geheel eens dat dressuurpaarden getrixst worden!
In iedergeval meer als een springpaard.
Iedereen wil een los en lenig paard, echt gemakkelijk is ,als ze dat van nature hebben voor beide (dres en spr)takken van de sport.
Een springpaard heeft ook zijn zijwaartse gangen nodig allen denk ik dat wij springpaarden met meer beleidt dressuurmatig trainen....

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-10 13:41

vivana schreef:
Ik ben het geheel eens dat dressuurpaarden getrixst worden!
In iedergeval meer als een springpaard.

Hmmmm.... Nou als ik op de hengstekeuring al die jonge springhengsten met giga sprongen over relatief lage hindernissen zie gaan dan vind ik daar niet zo heel veel natuurlijks aan....

Maar dan aan jullie beiden de vraag: als jullie toch al niet zo heel veel op hebben met dressuur, waarom houdt het jullie dan zo bezig? Nu kun je heel zoetsappig gaan doen over dat je zo van paarden houdt. Dat doe ik ook. Maar ik ken alle ins en outs van bijvoorbeeld de springsport of bijvoorbeeld het mennen veel minder goed, en zal mij daarom ook veel minder snel, en minder heftig in een dergelijke discussie over die disciplines mengen.

En nu gaan jullie best off topic. Waarom gaat geen van jullei beiden in op wat ik eerder postte? Marc, jij komt met een argument dat je dressuurtraining onaangenaam vindt voor paarden en ik ga op jou argument in. Maar je komt er verder niet op terug? Waarom niet? Sta ik voor jou soms op de *ignore* stand?

jasmijn78 schreef:
Als jij objectief zou kunnen kijken naar de dressuur en de ontwikkelingen die er gaande zijn, dan zou je dit een positieve ontwikkeling moeten vinden. Dan zou je dit ook benoemen in je relaas. Naar mijn mening bereik je veel meer mensen, met name insiders van de sport, als je ook benoemd wat ze goed doen. (positief kritische insteek) Als je bij voorbaat alles en iedereen veroordeeld, dan zullen ze nooit naar je luisteren. Als iemand naar mij toekomt en zegt; jij bent stom want je hebt een gele trui aan.... Dan hoef ik niet meer te horen wat diegene verder nog te melden heeft over mijn outfit. Als diegene zou zeggen: die broek en die schoenen staan je echt goed... Dan heeft diegene mijn aandacht. Dan ben ik ook meer geneigd te luisteren naar zijn kritiek over mijn trui.

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 13:57

jasmijn78 schreef:
Daarom moet je echt even de paard en sport lezen van vorige week. Daarin staat het verslag van de clinc van Edward en Nicole Werner. Daarin leggen zij hun insteek uit van 1 hulp tegelijk geven. Dus juist NIET gasgeven en remmen tegelijk. En volgens mij is die insteek als ik mij niet vergis afkomstig van Anky en Sjef... Ik vind die hulpen tegelijk geven ook tegenstrijdig. Daarom doe ik dat ook niet bij mijn paard (althans, dat probeer ik... mijn vaardigheid bij het geven van hulpen staat natuurlijk nog mijlenver dan die van hun)

Weet je wat het is met interviews en verslagen. Daar zijn degenen die geinterviewd worden, zich zeer bewust van het feit dat wat zij op dat moment zeggen, door een groot publiek gelezen en beoordeelt worden. In generaal durf ik te zeggen dat de gevers van een interview zelden de waarheid vertellen. Ze leggen het zo mooi uit, dat het door het grote publiek geaccepteerd wordt.
Als voorbeeld kan ik geven dat bijna zonder uitzondering iedere dopingzondaar in eerste instantie in alle toonaarden ontkent, en in heel veel woorden uitleg geeft van waarom hij/zij nooit doping zou gebruiken. Dit omdat er altijd de hoop is dat bij een contraexpertise een fout wordt gemaakt, en alsnog vrijspraak volgt. Als je al gelijk bekend hebt wat je hebt gedaan dan is er geen weg meer terug. Daarom zie je ook in bijna alle gevallen dat, zodra de contraexpertise ook positief is, er ineens een ommekeer is en het boetekleed aangetrokken wordt, ook weer in de hoop op vergeving. Zo zag ik op Estona.tv een persconferentie van Anky, daar werd haar de vraag gesteld door een reporter hoe lang zij achter elkaar de rollkur trainde. Haar antwoord was dat ze dit maar maximaal een paar minuten deed per sessie. Maar op diezelfde site (Estona.tv) staat ook een opname online waar de teller meeloopt en ze precies 27 minuten onafgebroken het paard zowat met de neus op de borst rijdt. Dan is het voor mij wel duidelijk dat zelf zij wel beseft dat deze methode eigenlijk niet door de beugel kan, want waarom zou je er anders over liegen? Zeg dan gewoon dat, indien je dat nodig vindt, zoiets best wel een half uur achter elkaar gedaan wordt.
Mijn dochter maakte me vanmorgen attent op een ander punt, wat mij al niet meer opgevallen was (Bedrijfsblindheid?) Gaat zelf eens op youtube beelden bekijken van de meeste trainingen, en je zult constateren de praktisch alle paarden heftig verzet tonen met de staarten. Niet zomaar een of twee paarden, maar praktisch allemaal. Ik weet dat dit puur protest is. Wat dus zoveel betekent als dat er invloeden worden uitgeoefend op de paarden die als onprettig worden ervaren door ze en het enige protest dat ze kunnen laten zien is het zwiepen met de staarten. Neem de moeite en kijk eens wat van die filmpjes, ik twijfel er niet aan dat je a) zult schrikken van zoveel staartenzwieperij, en b) gelijk zult moeten bekennen dat dat je ook nooit eerder zo sterk opgevallen is.

Citaat:

Dat ligt in mijn ogen dan helemaal aan de persoon, want ik ben van mening dat zachte heelmeesters nog steeds stinkende wonden maken. Harde confrontatie werkt beter dan vleiende woorden, in mijn ogen. vaak merk ik ook dat zodra je mensen kwaad maakt met deze confrontatie, pas de echte emotie (lees:waarheid) naar buiten komt. Dan gaan ze dingen zeggen waar ze naderhand spijt van hebben omdat ze dan inzien (als ze weer kalm zijn) dat ze dat beter niet gezegd zouden kunnen hebben. Maar goed, dit is een verschil in de filosofie van hoe iets aan te pakken. Er zal ook nooit een aanpak zijn die voor iedereen voldoet. De een heeft een aai over de bol nodig, de ander een schop voor de kont. Wat betreft het overtuigen van de insiders, dat is nou juist iets waar ik alle hoop heb opgegeven. Het thema bestaat al vele jaren, en ze hebben zich er nog nooit iets van aangetrokken. pas nu, nu er zo'n grote weerstand is onder het gewone volk, pas nu worden er ineens vergaderingen belegd, en is het ineens alarmfase 1. Dat bewijst voor mij dat je maar beter de grote massa kan overtuigen, dan de insiders. Voor de insiders is het namelijk hun brood, en dat wetende, is het dus ook een schier onmogelijke zaak ze te overtuigen van het feit dat het echt fout is wat er nu aan de gang is.

Hermelientje schreef:

Eigenlijk vind ik dat een bewijs temeer waarom je het van de insiders niet moet hebben, want die zijn toch hypocriet. De grote massa, die gaan het verschil maken. En de insiders zullen dan vervolgens gedwongen worden te veranderen. En dat ze dat niet van harte doen. So be it.
Citaat:
Wellicht kunnen we daaruit concluderen dat het niet alleen maar rollkur is wat de klok bij Sjef slaat? (dat verkondigd hij ook in zijn interviews...) Van Adelinde heb ik ook nog nooit dergelijke plaatjes gezien, van Imke evenzo. En zij lessen ook allemaal bij Sjef. Zou het dan kunnen zijn dat er gewoon een paar slechte momenten op het internet rondcirculeren (het zijn tenslotte altijd dezelfde, vaak gedateerde, fragmenten die worden aangehaald, bijvoorbeeld die van Idool en Anky... Volgens mij zit dat paard al lang en breed in de worst?) maar dat in de praktijk het best wel meevalt in welke mate rollkur wordt toegepast?

Ik hecht meer waarde aan de vele uren video die er op you tube staan, dan aan de foto's. Alhoewel die ook alles zeggen, want zelfs al zijn het maar korte momenten, zoals jij zegt, dan nog kunnen ze niet door de beugel. Daarbij bestrijd ik met klem dat het om momentopnames gaat, want het is gewoongoed onder het grootste deel van de wedstrijdruiters. Ik zie het wekelijks op de concoursen, en zie met eigen ogen dat het echt geen momentopnames zijn, maar een constante factor. Het zijn ook niet steeds dezelfde beelden die opduiken, maar honderden verschillende opnames, wereldwijd. Zo erg is het al, dat deze werkwijze wereldwijd gekopieerd wordt.
Laatst bijgewerkt door Springert op 09-02-10 14:33, in het totaal 6 keer bewerkt