Wáárom nou bij 2.5 inrijden..... voor en tegens...

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-09 18:40

spannend! ik heb mijn C tjes NET zadelmak :D en jaaa ze zijn 2.5 }> }>

_Bitje_

Re: Wáárom nou bij 2.5 inrijden..... voor en tegens...

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-09 18:43

zadelmak maken is niet erg, als je maar wacht met rijden

MargrietJonk

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-09 18:43

Oh maar de mijne is dan 'al' 2 jaar en 7 maanden. +:)+

Maar wil er dan gewoon 'ff' op.... In Februari gaat ze op de foto
(volgens mij had ik dat al tig x vermeld) en dan wil ik ermee
beginnen. Maar mn instructrice vind dat ik t niet onnodig hoef uit
te stellen en dat ik gerust een beginnetje kan maken. :D

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-09 18:45

die van mij zijn al op de foto geweest en gecastereerd allebei :) ik rij ze nu een paar maandjes zodat ze het goed kennen, een stuur een rem enz. hebben en dan mogen ze weer even genieten van de wei :)

xAlice

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-09 18:46

dat vind ik wel erg vroeg eigenlijk..

Horsea_nl

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-09 18:47

ik heb een merrie van 3.5 staan waar nog niks mee gedaan is. ja ze heeft een bitje in gehad, singeltje om gehad en is 2 keer gelongeerd. op 2.5 jarige leeftijd was het een baby, liep ook niet helemaal zuiver (is rontgenlogisch wel goed) ze groeide gewoon te hard

heb nog een ruin die eind januari 3 word. die heeft nu zijn eerste zadeltje opgehad. ik ben van plan om er rond januari op te gaan. dan is hij dus precies 3. hem doe ik nu zo nu en dan. heerlijk rustig. ik ga hem straks ook echt geen 3 keer in de week rijden. af en toe even erbij pakken en voor de rest gaat ie maar met zijn vriendjes in de paddock spelen

MargrietJonk

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-09 18:47

En alles goed op de foto?
Ik kan eigenlijk niet eerder. We zitten nu in de vuurwerk tijd. We verkopen aan t eind van t jaar vuurwerk en daar gaat tijd in zitten om t goed te coordineren. En de twee weken van Januari zijn we ook niet beschikbaar vanwege wintersport. Vandaar dat ze in Februari op de foto gaat.

Horsea_nl

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-09 18:48

essiesilly schreef:
spannend! ik heb mijn C tjes NET zadelmak :D en jaaa ze zijn 2.5 }> }>

ontzettend stoer :')

ik vind zadelmak maken wat anders dan doorrijden

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-09 18:50

ja helemaal goed, de johnson had een chipje heb ik er al uit laten halen en de grote united was helemaal goed :) (dus beide helemaal goed nu) maar heb ze dit jaar feb. al op de foto laten zetten, gelijk laten castereren, konden ze mooi herstellen en dan ook op de wei nog herstellen :) en zo doe ik het dus ook met zadelmak maken , nu een paar maandjes, dan een paar maandjes rust op de wei :)
en zo ieder zijn ding :)

Horsea_nl

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-09 18:53

precies :j

ik heb mijn 2 paarden daar dus niet op laten controleren..

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-09 18:55

huh waarop ?

Horsea_nl

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-09 18:56

nou op ocd en dergelijke. foto's laten maken

ja alleen die 3.5 jarige merrie.. maar dat kwam omdat ze op een gegeven moment lag te eten en te poepen omdat staan haar te pijnlijk was

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-09 18:57

o :) ik wel, laat ze als 2 jarigen altijd helemaal op de foto zetten, als er een ocdtje in zit kan ik die er gelijk uithalen, kunnen ze een hele zomer herstellen op de wei en dan eind van het jaar beginnen :)

Chantalll

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-09 21:11

MargrietJonk schreef:
Zo zo hier leer je nog eens van! Nu weet ik precies hoe en waar de draver is ontstaan, wanneer deze aan het werk gaat, wat deze precies doet. En dat in een topic over wel of niet aanrijden van een 2 1/2 jarige. Dit is toch top?!

Mijn eerste in t zadel moment zal eerst kerstdag zijn met mn Celva. Spannend.

Poging tot Sarcasme ? er werd iets gezegd over dravers wat niet waar was en daar mag je HELAAS voor jou op reageren ... en helaas ook uitleg geven van het hoe en waarom ...

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-09 21:20

Mensen... vlieg elkaar nou niet in de haren!

MargrietJonk

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-09 22:10

Chantalll schreef:
MargrietJonk schreef:
Zo zo hier leer je nog eens van! Nu weet ik precies hoe en waar de draver is ontstaan, wanneer deze aan het werk gaat, wat deze precies doet. En dat in een topic over wel of niet aanrijden van een 2 1/2 jarige. Dit is toch top?!

Mijn eerste in t zadel moment zal eerst kerstdag zijn met mn Celva. Spannend.

Poging tot Sarcasme ? er werd iets gezegd over dravers wat niet waar was en daar mag je HELAAS voor jou op reageren ... en helaas ook uitleg geven van het hoe en waarom ...

Nee joh helemaal niet! Dan heb je me echt verkeerd begrepen. Waarschijnlijk heb je mn vorig berichtjes niet gelezen maar dat maakt niet uit.

Wat ik bedoelde is waarschijnlijk verkeerd opgevat.
Ik wist echt daadwerkelijk niet hoe het in zn werk ging met dravers en renpaarden . Ook wist ik niet dat er ook een combinatie was van
paardenrennen en ook draverijen. In mn enthousiasme heb ik dus mn bericht op deze topic geplaats.

Het was echt niet uit sarcasme. Ik vond t gewoon interessant en om dat dan te lezen op de 2 1/2 jarige topic is toch mooi?!

Maargoed ik hoop dat ik nu wel duidelijker ben geweest.

MargrietJonk

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-09 22:12

Jolliegirl schreef:

Nou heb ik wel lange haren hoor, maar ze zijn wel erg dun.... :P
Maar he vliegende mensen heb ik alleen in mn dromen gezien :z

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-09 22:24

Van mij heeft tot ruim 3 op het land gestaan, wel al lang gecastereerd (was geen lieverdje als hengst). Toen is hij maandje naar inrijstal geweest, daar is hij zadelmak gemaakt. Toch kan hij daar nooit langer als 3 weken zijn gereden, omdat hij totaal onbeleerd was (nooit gelongeerd, zadel op gehad ect.) Daarna heeft hij 2 maanden in een wei'tje langs het huis gestaan, zodat hij wel een paar keer per week werd gelongeerd. Daarna kreeg ik hem.. Ben pas afgelopen zomervakantie, dus toen hij bijna jaar onder het zadel was, echt sirieus gaan rijden, daarvoor echt beetje hobbelen, stap, draf, galop, sprongetje, buitenritje... Gewoon rustig aan. Hij was toen ik hem kreeg ook heel mager (terwijl hij enorm veel at), sterk overbouwd, geen bespiering, en dat is nu allemaal goed gekomen :Y) .
Ik ken echter ook verhalen over pony's die op hun 2,5 zijn ingereden, en om eerlijk te zijn zie ik daar niets aan dat ze het zo vreselijk slecht en alles hebben...

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-09 22:35

MargrietJonk schreef:
Jolliegirl schreef:

Nou heb ik wel lange haren hoor, maar ze zijn wel erg dun.... :P
Maar he vliegende mensen heb ik alleen in mn dromen gezien :z

hahahahaha

Nu weer ontopic? :+

Daisies

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 11:40

Onze paarden worden nooit met 2,5 jaar ingereden. Ze worden ingereden tussen hun 3e en 4e jaar en dat is sterk afhankelijk van het paard! Met 2,5 jaar zijn paarden 9 van de 10 keer nog baby's en hun lichaam er totaal niet aan toe om bereden te worden :n

En mijn 3 jarige (Vanaf 1 januari officieel 4 maar ze is van augustus) is nu drachtig en staat op knappen. Was sowieso niet van plan om haar te gaan beleren maar nu heb ik weinig keus en begin ik komende zomer. Dan is ze dus +-4

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-09 11:43

Ik vind die regeling vanaf januari een jaar ouder, ook enorm krom!
leuk voor n veulen wat laat geboren wordt(augustus)... of juist vroeg in de winter (december)

vind dat zo krom...

Daisies

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 11:47

Het is ook enorm krom. Wij hebben een enorm laat veulen en komt dus heel binnenkort. Als het net voor januari bevalt is hij/zij op 1 januari alweer 1 :+ Wat gaat de tijd snel!

Maar wij gaan niet uit van de januari grens hoor. Maar bijv onze ruin wordt in februari 3 en in februari gaat mijn zus er wel mee beginnen. Hij heeft nu af en toe een bitje in, heeft een zadeltje op gehad maar meer niet. Hij pakt het enorm goed op :j

_Cindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 12:00

Mijn paard wordt over iets minder dan 3 maanden 4 jaar. Ze is redelijk verkeersmak, is 2x gelongeerd, heeft een licht zadeltje opgehad en ik heb er een paar keer opgezeten. Rijden komt van de zomer wel.

heleenxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 12:24

Ik vind het belachelijk als mensen zo snel beginnen met inrijden. Wat mij betreft alleen maar omdat mensen geen geduld meer hebben en uit commercieel oogpunt.
Ik wacht zelf zeker tot 3,5 voordat er iemand op ons jonkie gaat zitten.
Paarden worden steeds groter gefokt, zijn daardoor gewoon veel kwetsbaarder, maar mensen willen alleen maar vroeger beginnen. De helft van de KWPN-ers wordt niet ouder dag gemiddeld 7 jaar. M.i. deels door het te vroeg beginnen met je paard.
Te jong longeren ben ik ook geen voorstander van, dat is ook erg belastend voor de benen die vol in de groei zijn.

Daisies

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 12:29

@ Heleenxx. Het ligt er zeker wel aan hóe je longeert. Als je longeert met pasoa, bijzet etc op een kleine volte is dat erg belastend. Wij zetten de bak voor de helft af(hebben een grote bak) en dan laat ik mijn paard om me heen stappen, draven en galoperen