Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
Hermelientje schreef:Bomba schreef:Omdat het in de dressuur erom gaat dat het paard (tijdens verzameling) zoveel mogelijk gewicht op de achterhand neemt en daarbij actief moet blijven in het achterbeen. Het voorbeengebruik dat het paard daar echter bij toont, moet in gelijke mate zijn met het achterbeengebruik dat het paard heeft. Daar komt bij, dat het officieel in de dressuursport zo is, dat de activiteit van de achterhand belangrijker is dat die van de voorbenen.
Bij Totilas is dat niet een beetje niet in verhouding, maar absoluut niet in verhouding.
Ik kan het heel goed begrijpen als mensen de knieheffing niet mooi vinden en dat te extreem vinden. Paarden die maaien vinden veel mensen ook niet mooi (en dat is ook niet efficiënt om die term nog maar eens te gebruiken).
Maar wat ik niet kan begrijpen is als mensen zeggen dat het achterbeen niet meekomt (tenzij jullie het over Gribaldi hebben natuurlijk)
Hier kun je lezen wat er over Totilas werd gezegd in Verden toen hij nog niet door Edward gereden werd:
http://www.eurodressage.com/reports/sho ... tilas.html
Dus er werd gezegd: Totilas has a beautiful front leg usage with a hindleg that actually follows!
Nu is de foto uit de beginpost inderdaad niet mooi wat het achterbeen betreft maar er zijn zoveel goede foto's van de uitgestrekte draf van deze combinatie (even zelf zoeken op arnd.nl).
Tijdens het EK zag ik op de Britse tv een stukje van een gesprek met Laura Bechtolsheimer. Zij wordt getraind door Balkenhol en is volgens mij op dit moment de hoogst geplaatste ruiter die geen LDR rijdt en de enige die naast de Nederlanders een individuele medaillle won. Zoals Britten altijd doen als ze denken dat een Brit kanshebber is vroegen ze haar naar haar kansen op goud. Zij zei: "Guys, riding against Edward and Totilas is like running against Usain Bolt, no chance". Zij spreekt alleen maar bewondering uit voor Edward en Adelinde terwijl die haar van goud afhouden. Ook lieten ze de draf van Totilas in slow-motion zien waarbij heel duidelijk gezegd werd door degene die toelichting gaf (Britse topruiter klassiek geschoold) dat het voorbeen ongelofelijk was maar dat het achterbeen daadwerkelijk meekwam. Ook legde hij uit hoe je in slow-motion heel goed kon zien dat de diagonale benenparen steeds precies gelijk op de grond kwamen en vertrokken, iets wat dus niet in orde is bij typische voorbeenzwaaiers die met teveel hand worden gereden daar blijft 1 voorbeen langer staan dan het bijbehorende achterbeen omdat het paard op de voorhand wordt getrokken. Als ik sommige dingen in dit topic lees dan vraag ik me werkelijk af hoe het kan dat collegaruiters, naaste concurrenten, juryleden en deskundige commentatoren met zoveel respect spreken over de combinatie. Ik zou er nog eens goed over nadenken voordat je weer zoiets zegt.
"I rest my case" zoals ze in het Engels zeggen.
horseyfries schreef:Sarabande, ook de Duitse commentators waren super enthousiast. Ik heb naast bovenstaande commentaar ook veel proeven op Duitsland bekeken en daar waren ze al even enthousiast!
Alleen de azijndrinkende verslaggevers en lezers van St.Georg niet, maar die neem ik al jaren niet meer serieus. Iedereen die houdt van objectieve informatie, heeft zijn abonnement op st.Georg al lang en breed opgezegd!
Sisco4life schreef:Ik ben eigelijk wel heel benieuwd hoe lang dit paard nog mee loopt in de (top) sport. Als zo'n paard vanaf zo'n jonge leeftijd al op deze manieren moet lopen dan lijkt mij dat gepaard gaan met de nodige slijtage. Als je kijkt vanuit het oogpunt van het paard dan vind ik dit niet kunnen. Kijk je vanuit de dressuurkant waar alles een grote show moet zijn, dan is dit de ultieme sensatie. Een middenweg lijkt moeilijk te realiseren.
Ilzas schreef:Nederland en Nederlanders zijn altijd kritisch, misschien dat daar wel de vooruitgang vandaan komt? En als die vooruitgang er dan is, zoals met Totilas, dan is het weer niet goed, dan is het te.
Citaat:Kop boven het maaiveld uit, dus wegmaaien....
Sisco4life schreef:Ik ben eigelijk wel heel benieuwd hoe lang dit paard nog mee loopt in de (top) sport. Als zo'n paard vanaf zo'n jonge leeftijd al op deze manieren moet lopen dan lijkt mij dat gepaard gaan met de nodige slijtage. Als je kijkt vanuit het oogpunt van het paard dan vind ik dit niet kunnen. Kijk je vanuit de dressuurkant waar alles een grote show moet zijn, dan is dit de ultieme sensatie. Een middenweg lijkt moeilijk te realiseren.
horseyfries schreef:HC, je blijft maar hameren op biomechanisch efficiënt bewegen. Dat is nergens een doel in de dressuur, er staat zelfs omschreven hoe hoog de benen MINSTENS moeten worden opgetild in de piaffe. Dat staat dus haaks op jouw hele redenering, zoals de piaffe zelf ook niet efficiënt is als je wilt voortbewegen van A naar B.
Dat jij dressuur gebruikt om naar het dorp te gaan om boodschappen te doen, wil toch niet zeggen dat de wedstrijddressuur dat ook maar als doel moet gaan nemen?
Ik begrijp echt niet hoe je zo kunt denken.
Dat is hetzelfde als zeggen dat voetbal een belachelijk spel is omdat je eerst naar het ene doel rent en daarna naar het andere en je dus onefficiënt bezig bent want je komt nooit buiten het stadion.
horseyfries schreef:ook de Duitse commentators waren super enthousiast. Ik heb naast bovenstaande commentaar ook veel proeven op Duitsland bekeken en daar waren ze al even enthousiast!
Alleen de azijndrinkende verslaggevers en lezers van St.Georg niet, maar die neem ik al jaren niet meer serieus. Iedereen die houdt van objectieve informatie, heeft zijn abonnement op st.Georg al lang en breed opgezegd!
horseyfries schreef:Dat is hetzelfde als zeggen dat voetbal een belachelijk spel is omdat je eerst naar het ene doel rent en daarna naar het andere en je dus onefficiënt bezig bent want je komt nooit buiten het stadion.
Huertecilla schreef:horseyfries schreef:Dat is hetzelfde als zeggen dat voetbal een belachelijk spel is omdat je eerst naar het ene doel rent en daarna naar het andere en je dus onefficiënt bezig bent want je komt nooit buiten het stadion.
Voetbal pretendeert niets anders te zijn dan een balspel.
Wanneer FEI dressuur niets anders pretendeert te zijn dan wat het ís; plaatjesdressuur in een omheinde zandbak, dan wordt helder waar het over gaat.....
hc
Ilzas schreef:Maar voetbal is wel een belachelijk spel!