Totilas, is het niet te extreem?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Oehlala

Re: Totilas, is het niet te extreem?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 10:03

Totilas staat nog niet ter dekking?!

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 10:10

Lezen is moeilijk, ik weet het. 8)7 Het ging in dit geval om extreme actie en niet of een paard talent heeft ja/nee.
Het zal best een goed paard zijn (daar ging het niet om), maar in het eerste bericht werd gesuggereerd dat je door de hierboven beschreven trucken een paard een extreme manier van bewegen aan zou kunnen leren alla Tortilas (of fries, andalusier, tuiger whatever).
Training is niet genoeg. Er is ook aanleg nodig.

Nu misschien duiderlijker? :+[/quote]

o,ik kan heel goed lezen hoor.
maar ik vind dit dan een erg slecht gekozen foto. :D

bovendien zou het je wel eens kunnen verbazen hoeveel er aangeleerd kan worden. :+

on topic nu graag weer.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 10:24

Hermelientje schreef:
Bomba schreef:
Omdat het in de dressuur erom gaat dat het paard (tijdens verzameling) zoveel mogelijk gewicht op de achterhand neemt en daarbij actief moet blijven in het achterbeen. Het voorbeengebruik dat het paard daar echter bij toont, moet in gelijke mate zijn met het achterbeengebruik dat het paard heeft. Daar komt bij, dat het officieel in de dressuursport zo is, dat de activiteit van de achterhand belangrijker is dat die van de voorbenen.

Bij Totilas is dat niet een beetje niet in verhouding, maar absoluut niet in verhouding.

Ik kan het heel goed begrijpen als mensen de knieheffing niet mooi vinden en dat te extreem vinden. Paarden die maaien vinden veel mensen ook niet mooi (en dat is ook niet efficiënt om die term nog maar eens te gebruiken).
Maar wat ik niet kan begrijpen is als mensen zeggen dat het achterbeen niet meekomt (tenzij jullie het over Gribaldi hebben natuurlijk ;) )
Hier kun je lezen wat er over Totilas werd gezegd in Verden toen hij nog niet door Edward gereden werd:
http://www.eurodressage.com/reports/sho ... tilas.html

Dus er werd gezegd: Totilas has a beautiful front leg usage with a hindleg that actually follows!

Nu is de foto uit de beginpost inderdaad niet mooi wat het achterbeen betreft maar er zijn zoveel goede foto's van de uitgestrekte draf van deze combinatie (even zelf zoeken op arnd.nl).

Tijdens het EK zag ik op de Britse tv een stukje van een gesprek met Laura Bechtolsheimer. Zij wordt getraind door Balkenhol en is volgens mij op dit moment de hoogst geplaatste ruiter die geen LDR rijdt en de enige die naast de Nederlanders een individuele medaillle won. Zoals Britten altijd doen als ze denken dat een Brit kanshebber is vroegen ze haar naar haar kansen op goud. Zij zei: "Guys, riding against Edward and Totilas is like running against Usain Bolt, no chance". Zij spreekt alleen maar bewondering uit voor Edward en Adelinde terwijl die haar van goud afhouden. Ook lieten ze de draf van Totilas in slow-motion zien waarbij heel duidelijk gezegd werd door degene die toelichting gaf (Britse topruiter klassiek geschoold) dat het voorbeen ongelofelijk was maar dat het achterbeen daadwerkelijk meekwam. Ook legde hij uit hoe je in slow-motion heel goed kon zien dat de diagonale benenparen steeds precies gelijk op de grond kwamen en vertrokken, iets wat dus niet in orde is bij typische voorbeenzwaaiers die met teveel hand worden gereden daar blijft 1 voorbeen langer staan dan het bijbehorende achterbeen omdat het paard op de voorhand wordt getrokken. Als ik sommige dingen in dit topic lees dan vraag ik me werkelijk af hoe het kan dat collegaruiters, naaste concurrenten, juryleden en deskundige commentatoren met zoveel respect spreken over de combinatie. Ik zou er nog eens goed over nadenken voordat je weer zoiets zegt.

"I rest my case" zoals ze in het Engels zeggen.

Sarabande, ook de Duitse commentators waren super enthousiast. Ik heb naast bovenstaande commentaar ook veel proeven op Duitsland bekeken en daar waren ze al even enthousiast!
Alleen de azijndrinkende verslaggevers en lezers van St.Georg niet, maar die neem ik al jaren niet meer serieus. Iedereen die houdt van objectieve informatie, heeft zijn abonnement op st.Georg al lang en breed opgezegd!

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 10:28

horseyfries schreef:
Sarabande, ook de Duitse commentators waren super enthousiast. Ik heb naast bovenstaande commentaar ook veel proeven op Duitsland bekeken en daar waren ze al even enthousiast!
Alleen de azijndrinkende verslaggevers en lezers van St.Georg niet, maar die neem ik al jaren niet meer serieus. Iedereen die houdt van objectieve informatie, heeft zijn abonnement op st.Georg al lang en breed opgezegd!

Idd, heb de meeste proeven ook via een Duiste TVzender gevolgd en het commentaar was zeeeer positief.

Ilzas

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 10:41

Paardensport kijken is zo wie zo veel leuker "via de mof", zoals mijn familie oneerbiedig pleegt te zeggen.

Laatst ook, zat ik springen te kijken (WK, dacht ik), via Studio Sport en net voordat Albert Zoer aan mijn (potentiele) gouden rit begon, schakelen ze over naar die Vi-Va-fiets Vuelta....

Hoewel ik Badminton of Burghley (in ieder geval SGW ding en die zijn altijd in plaatsen met een "B") zat te kijken via de BBC en dat was ook echt goed, onderbouwd commentaar.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 10:44

Blijft de vraag waarom de Nederlandse Paardenkrant juist zon artikel moet overnemen.
De hele internationale wereld is blij, enthousiast en overrompeld maar een Nederlands paardenblad vindt het nodig om een negatief artikel te plaatsen.
De Calvijnse achtergrond misschien.

Ilzas

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 10:47

Nederland en Nederlanders zijn altijd kritisch, misschien dat daar wel de vooruitgang vandaan komt? En als die vooruitgang er dan is, zoals met Totilas, dan is het weer niet goed, dan is het te. Kop boven het maaiveld uit, dus wegmaaien....

Sisco4life

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 10:53

Ik ben eigelijk wel heel benieuwd hoe lang dit paard nog mee loopt in de (top) sport. Als zo'n paard vanaf zo'n jonge leeftijd al op deze manieren moet lopen dan lijkt mij dat gepaard gaan met de nodige slijtage. Als je kijkt vanuit het oogpunt van het paard dan vind ik dit niet kunnen. Kijk je vanuit de dressuurkant waar alles een grote show moet zijn, dan is dit de ultieme sensatie. Een middenweg lijkt moeilijk te realiseren.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 11:00

Sisco4life schreef:
Ik ben eigelijk wel heel benieuwd hoe lang dit paard nog mee loopt in de (top) sport. Als zo'n paard vanaf zo'n jonge leeftijd al op deze manieren moet lopen dan lijkt mij dat gepaard gaan met de nodige slijtage. Als je kijkt vanuit het oogpunt van het paard dan vind ik dit niet kunnen. Kijk je vanuit de dressuurkant waar alles een grote show moet zijn, dan is dit de ultieme sensatie. Een middenweg lijkt moeilijk te realiseren.

Hij moet zo niet lopen, hij loopt zo.
En de discussie over hoe lang is al vele malen voorbij gekomen. Vooralsnog ziet het er naar uit dat men zeer voorzichtig met hem is, lijkt me ook logiesch

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 11:13

Ilzas schreef:
Nederland en Nederlanders zijn altijd kritisch, misschien dat daar wel de vooruitgang vandaan komt? En als die vooruitgang er dan is, zoals met Totilas, dan is het weer niet goed, dan is het te.

Het probleem is nu net die ´vooruitgang´.
- Het is de bedoeling dat de energie van het paard naar het vooruitgaan gaat en niet in biomechanische inefficiëntie.
- De FEI dressuur gaat nergens heen anders dan naar exteemheid van de verworden oefeningen in de zandbak op zich.

Citaat:
Kop boven het maaiveld uit, dus wegmaaien....

Waarom denk je dat ik geëmigreerd ben?
Weg van politiek correct, van de dictatuur van grijs :D

De Hollandse School incl. Totilas is nu juist een schoolvoorbeeld van de valkuil van de cirkelredeneringen van het gevestigde van de dominante stroming in NL.
Het is goed want het wint.
De jury weet wat deze doet want zit op GP-niveau.
Ondertussen gaat het niet vooruit, nergens heen, want is los van de eigen doelstellingen, van paardrijden en 21ste eeuwse bio-ethiek.

Dit topic is inderdaad een voorbeeld van het NL maaiveldmaaien: degenen die het wagen kritisch te kijken naar de ontwikkeling van het dresseren voor winstpunten, vragen stellen bij plaatjesdressuur, worden persoonlijk aangesproken op irrelevante zaken.

Op Bokt zijn veel stemmen met een verstrengeld belang. Verschilende schrijfsters (ook op dit topic) hebben een direct belang bij het positief belichten van ´carrière´ maken door paardwisselen, bij omloopsnelheid van de paarden onder de ruiter.
Dat maakt dat de ´meningen´ gevoed worden door belangen die niet in het belang zijn van een individuele ruiter noch het individuele paard.
Er is juist géén belang bij het zo min mogelijk schaden door het berijden, niet bij goed paardrijden. Alle belang bij een hoge omloopsnelheid onder zoveel mogelijk ruiters onder het dak (letterlijk) van de bond. Dat uit zich bewust of onbewust.

Het mooiste voorbeeld is wel dat wie er niet aan mee wil doen want zo niet wil rijden, hetzij niet met aangeleerde hulpeloosheid of onder het dak (letterlijk of de regelementen), mag niets zeggen want doet ´het ´niet.
Dit terwijl dat ´het´ zichzelf tot doel uitroept terwijl het niets meer met paard ríjden, met de mobiliteit van de mens van doen heeft.....

Dat is triest.

Ilzas

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 11:15

Huertecilla schreef:
Citaat:
Kop boven het maaiveld uit, dus wegmaaien....

Waarom denk je dat ik geëmigreerd ben?
Weg van politiek correct, van de dictatuur van grijs :D

Doe je goed. Ik wil ook. Naar Spanje.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 11:42

HC, je blijft maar hameren op biomechanisch efficiënt bewegen. Dat is nergens een doel in de dressuur, er staat zelfs omschreven hoe hoog de benen MINSTENS moeten worden opgetild in de piaffe. Dat staat dus haaks op jouw hele redenering, zoals de piaffe zelf ook niet efficiënt is als je wilt voortbewegen van A naar B.
Dat jij dressuur gebruikt om naar het dorp te gaan om boodschappen te doen, wil toch niet zeggen dat de wedstrijddressuur dat ook maar als doel moet gaan nemen?
Ik begrijp echt niet hoe je zo kunt denken.
Dat is hetzelfde als zeggen dat voetbal een belachelijk spel is omdat je eerst naar het ene doel rent en daarna naar het andere en je dus onefficiënt bezig bent want je komt nooit buiten het stadion.

Bomba

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-09 11:43

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 11:45

Sisco4life schreef:

Als een paard van nature zo beweegt wordt de slijtage niet groter dan bij een ander paard wat op hetzelfde niveau loopt en op zijn/haar natuurlijke manier beweegt. Pas als er sprake is van onnatuurlijke bewegingen die geforceerd moeten worden aangeleerd, zou het paard er meer van slijten dan een ander.
En dat is niet het geval, aangezien Totilas ook op jongere leeftijd al deze extreme bewegingsvorm had. Hij is alleen door de loop van de jaren nog expressiever geworden, zoals alle paarden dat worden als je hen GOED traint!

Ilzas

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 11:49

horseyfries schreef:
HC, je blijft maar hameren op biomechanisch efficiënt bewegen. Dat is nergens een doel in de dressuur, er staat zelfs omschreven hoe hoog de benen MINSTENS moeten worden opgetild in de piaffe. Dat staat dus haaks op jouw hele redenering, zoals de piaffe zelf ook niet efficiënt is als je wilt voortbewegen van A naar B.
Dat jij dressuur gebruikt om naar het dorp te gaan om boodschappen te doen, wil toch niet zeggen dat de wedstrijddressuur dat ook maar als doel moet gaan nemen?
Ik begrijp echt niet hoe je zo kunt denken.
Dat is hetzelfde als zeggen dat voetbal een belachelijk spel is omdat je eerst naar het ene doel rent en daarna naar het andere en je dus onefficiënt bezig bent want je komt nooit buiten het stadion.

Maar voetbal is wel een belachelijk spel! _O-

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 11:49

Bomba, als je dat soort dingen wilt doen moet je van alle paarden hetzelfde bewegingsmoment nemen, dus deze foto gebruiken:
Afbeelding

GerenGer

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 11:52

Daar gaan we weer...
Hoge bomen vangen veel wind, of niet?
Nu Anky niet meer wint, wordt er niet meer over haar gezeurd, maar over Edward. Beetje zwak, het is wel duidelijk dat jullie gewoon de beste willen neerhalen, dat dit vorig jaar Anky was of dit jaar Edward maakt niet uit. Ik moet persoonlijk zeggen dat ik van Totilas zijn proeven ook geen kippenvel krijg en dat ik Salinero en Parzival met meer veer vindt lopen. Maar wat jullie hier bij elkaar praten vind ik dan wel weer heel overdreven. Vergeet niet dat Totilas heel erg nieuw is, en dat telt ook mee! In het begin scoren ze hoog en letten de jury's niet op de kleine dingen, maar later, kijk naar Salinero, wordt dat echter wel afgestraft. Ik zou me dus maar niet te druk hierover maken.

Bomba

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-09 11:55

Dat is inderdaad zo, eens kijken hoe het gaat als de nieuwigheid er vanaf is.

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 13:00

horseyfries schreef:
ook de Duitse commentators waren super enthousiast. Ik heb naast bovenstaande commentaar ook veel proeven op Duitsland bekeken en daar waren ze al even enthousiast!

Zie hier...

http://www.horsesandsports.de/2009/08/3 ... urmarchen/

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 13:05

horseyfries schreef:

Voetbal pretendeert niets anders te zijn dan een balspel.

Wanneer FEI dressuur niets anders pretendeert te zijn dan wat het ís; plaatjesdressuur in een omheinde zandbak, dan wordt helder waar het over gaat.....

hc

Ilzas

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 13:08

Huertecilla schreef:
horseyfries schreef:

Voetbal pretendeert niets anders te zijn dan een balspel.

Wanneer FEI dressuur niets anders pretendeert te zijn dan wat het ís; plaatjesdressuur in een omheinde zandbak, dan wordt helder waar het over gaat.....

hc

Meer is het toch ook niet ?

JessicaD88

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 13:10

Ben het wel eens met vorige reacties, hebben we een super combinatie, proeven waar je de rillingen van over de rug lopen zo fantastisch, gaan er nog mensen lopen zeiken 8)7
Echt onvoorstelbaar vind ik dat. Edward doet wat geweldigs, ik heb nog nooit een paard met zoveel expressie en uitstraling zien lopen. En die foto's die hier steeds neergezet worden ter vergelijking en met belachelijke streepjes erop die niks zeggen, missen die expressie. Sorry hoor maar die paarden lopen toch beduidend minder goed als Totilas. En om nou net die fotos eruit te pakken is ook al zo lekker makkelijk. Er zijn meer dan genoeg foto's te vinden waar Totilas zn acherhand er juist ontzettend onder zet. Het toonbeeld van perfectie.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 13:12

Ilzas schreef:
Maar voetbal is wel een belachelijk spel! _O-

´Belachelijk´ is subjectief.
Het ís een balspel.
Door velen als sport beoefend, door anderen als beroep.

Bij FEI dressuur is er ook sprake van een spel met paarden op een veld.
Door velen beoefend als een vrijetijdsbesteding door een enkeling als beroep. Of het spórt is, is een discutabel punt.

Een fundamenteel verschil tussen voetbal en ringdressuur is dat het eerste niets meer dan een sportief spel pretendeert te zijn en het tweede pretendeert een maatlat voor goed paardrijden te zijn.
Dat laatste vind ik belachelijk 8-)

We zijn het eens Ilzas; wil je naar Spanje? ;)

Ilzas

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 13:14

Ja. Maar jij zit toch in Portugal?

Marliesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 13:16

Volgens mij pretendeert het FEI helemaal niks. Het is een maatlat, aan jou de keus of je je op die lat wilt meten.

Western heeft ook een maatlat, helemaal anders, maar ook op die wijze kun je 'goed paardrijden'. Aan jou de keus welke maatlat je kiest. En als jij dat wil kun je je ook meten aan je eigen meetlat in de achtertuin. :)