Waarom is Schouderbinnenwaarts de moeilijkste zijgang?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-09 21:26

Kev schreef:
Wanneer je met 2 lijnen werkt kun je wel buiging vragen (althans ik nog niet :))

Dat is moeilijk maar leerbaar, maar dan wel met teugels. *D
Leer eerst met de zweep zo goed te werken dat je blaadjes van de boom af kan slaan.
Leer de echte hulpen voor SB.
En neem een instructeur die de moeite neemt het je te leren.

Kev

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 21:30

Professor schreef:
Kev schreef:
In principe kun je alle oefeningen aan de lange lijnen doen.
Zou je voor zijgangen niet beter achter het paard kunnen lopen? (mijn eerste gedachte omdat je dan aan 2 zijden hulpen kunt geven)

Sorry maar het heet toch langeteugel, lijnen is bij het mennen. *D

Citaat:
Daar waar ik in aanraking gekomen ben (monty roberts/ annemarie vd toorn), heet het dubbele lijnen. Evenals bij Voest, Haanstra, ... Het is toch ook een longeerlijn en geen longeerteugel?
[/quote]

Sorry eerst een woordje over Haanstra, die kan ik niet goed vinden, wanneer hij de spaanseruiter toepast dan verfoei ik iemand.
Werkelijk sorry maar die neem ik niet serieus.
Dan monty Roberts, dat is een andere rijstijl, dat is western niet dat ik dat verkeerd vind ben de laatste die dat zeggen zou. (vond hem vroeger veel en veel beter nu te commercieel)
Wij Modern klassieke en Klassieke instructeurs noemen dat de langeteugel.
Heb ook paardenaangeleerd voor de wagen, met hulp van anderen nooit alleen want dat kan ik niet, maar dan ga je eerst besturingsoefeningen doen aan de langelijnen.[/quote]

Annemarie vd Toorn is de instructeur van Roberts in NL en die zijn zeker niet alleen maar western! Degenen waar ik het van geleerd heb heeft zeker ook een dressuurachtergrond. Monty Roberts ken ik niet maar over vd Toorn hier ben ik zeer enthousiast, vooral de manier waarop zij met paarden omgaan.
Wat ik al zei, het zijn twee verschillende dingen van wat ik begrijp van wat zoeken op internet.
Wat ik doe is lange lijnen want (oa.) ik sta veraf en doe geen dressuurmatige oefeningen.

Was ook niet van plan om het zomaar uit te gaan proberen. Een aparte instructeur hiervoor heb ik helaas geen financien voor, maar een cursus ga ik in de toekomst zeker nog doen. Ik vind het geen must om alle oefeningen aan de hand aan te leren, met mijn andere paard heb ik aan de hand niet meer gedaan dan longeren met een pessoa en daar ben ik ook aardig ver mee gekomen ondanks onervarenheid.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-09 21:34

Citaat:
Mindfields schreef:
Er is maar 1 weg naar Rome en dat is de weg die het paard aangeeft, in mijn optiek. Elk paard is een persoonlijkheid met elk zijn eigen pluspunten en mindere punten. Ik werk liever via de pluspunten aan de minpunten zodat het paard via voor hem makkelijkere dingen, zo sterk en los wordt dat hij de dingen die hij moeilijk vindt ook makkelijker gaat vinden.

Daar ben ik het mee eens, tot op een bepaalde hoogte, het is de kunst om uit te vinden en te zien, kan het paard het uitvoeren?
Daarmee bedoel ik lichaamelijk, is het Lossgelassen, usw...
Dan kan ik mijn wil stapje voor stapje meer doorzetten, maar dan moet men ook zeker weten of het paard het begrijpt, en dat is de kunst niet van de ruiter alleen, daar heeft hij iemand bij nodig.
Omdat de ruiter nooit kan zien hoe het paard met zijn gezichts uitdruk reageerd.

Citaat:
Ga je druk zetten op punten die het paard moeilijk vindt(en bij 99 van de 100 dingen is het een gebrek aan kracht of lossigheid, of beide), dan kom je in een soort strijd terecht die ik absoluut niet wil voeren met een paard. Ik ga via samenwerken naar lossigheid en kracht en dan ineens begint het paard te groeien, zowel geestelijk als lichamelijk. Daar is geen ruzie voor nodig. Jammer dat vele ruiters dat wel doen.

Ruzie niet, maar wel baas blijven, en daarom eigenlijk hetzelfd als ik hierboven geschreven heb.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-09 21:36

Citaat:
Een aparte instructeur hiervoor heb ik helaas geen financien voor, maar een cursus ga ik in de toekomst zeker nog doen. Ik vind het geen must om alle oefeningen aan de hand aan te leren, met mijn andere paard heb ik aan de hand niet meer gedaan dan longeren met een pessoa en daar ben ik ook aardig ver mee gekomen ondanks onervarenheid.

Weet je financien niet, maar met een paar ruiters een instructeur voor een weekend uitnodigen, kan toch niet duur zijn.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-09 21:39

FaberSmid schreef:
Goede avond Professor u bent ook weer meteen aanwezig als onze instructeur (smilie).

Ach mijnheer FaberSmid, kan het niet laten, omdat er zo weinig bekend is over goed longeren, en langeteugel, dat is jammer omdat je er zo fijn mee kan werken.
En het is nog gezond ook, vooral voor de conditie. :D
Laatst bijgewerkt door Professor op 13-10-09 21:39, in het totaal 1 keer bewerkt

Kev

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 21:39

Ook al zie je zijn gezichtsuitdrukking niet, je voelt wel onmiddellijk aan of een paard het niet begrijpt, zeker als je het paard wat beter kent. Sterker nog, bij 99% van de gevallen waarbij het paard niet doet wat jij zou willen dat het doet, moet je ervan uitgaan dat hij het niet begrijpt of (nog) niet kan.
Mijn jonge paard doet uiteraard niet altijd direct wat ik zou willen, maar ik merk dan wel aan hem of hij niet begrijpt wat ik bedoel of dat hij het nog niet kan.

Een weekend is een mogelijkheid, maar dan moet je wel een paar ruiters bij elkaar hebben!
Ik ga eerst nog een aantal dagen naar Belgie met untouched paarden werken, dus dit is iets voor volgend jaar.

Devaney2009

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 21:52

SB is juist de fijnste zijgang om een paard los in het lijf te krijgen. Ik gebruik deze oefening al bij jonge paarden om ze juist sterker en losser te krijgen.

lillybee

Re: Waarom is Schouderbinnenwaarts de moeilijkste zijgang?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 21:54

ik vind het zeker niet de moeilijkste zijgang.
Wel de belangrijkste, misschien word de oefening daarom als "moeilijk" bestempeld.

Je kan erg veel fout doen in deze oefening.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-09 22:16

Devaney2009 schreef:
SB is juist de fijnste zijgang om een paard los in het lijf te krijgen. Ik gebruik deze oefening al bij jonge paarden om ze juist sterker en losser te krijgen.

Verschrikkelijk.
Verzameling bij jonge paarden.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-09 22:17

lillybee schreef:
ik vind het zeker niet de moeilijkste zijgang.
Wel de belangrijkste, misschien word de oefening daarom als "moeilijk" bestempeld.

Je kan erg veel fout doen in deze oefening.

Volkomen mee eens.

Devaney2009

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 22:25

Professor schreef:
Devaney2009 schreef:

Verschrikkelijk.

Aangezien een paard een gewoonte dier is, is het juist volkomen terecht om dit werk rustig toe te passen bij jonge paarden. Waarom ze zwart aanleren als ze uiteindelijk wit moeten...............

De mate van verzameling is uiteraard bij een jong paard anders dan bij een ouder doorgetraind paard. Maar jij als professor zou dat toch wel moeten begrijpen.................

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 22:31

Professor schreef:
Zoals de titel al zegt, waarom is Schouderbinnenwaarts de moeilijkste zijgang?
Dat ondervind ik zo dat het moeilijk te rijden is dus werkelijk zuiver te rijden is.
Het is vooal moeilijk omdat het de enigste zijgang is in contrastelling?

Bij SB buigt je paard om je binnenbeen, niks contrastelling.

Ik vind nog steeds Travers (en minder Renvers) het moeilijkste, moeilijker dan een appuyement omdat je ze recht langs de bakrand moet zien te houden.

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 22:33

Professor schreef:
Citaat:

Daar ben ik het mee eens, tot op een bepaalde hoogte, het is de kunst om uit te vinden en te zien, kan het paard het uitvoeren?
Daarmee bedoel ik lichaamelijk, is het Lossgelassen, usw...
Dan kan ik mijn wil stapje voor stapje meer doorzetten, maar dan moet men ook zeker weten of het paard het begrijpt, en dat is de kunst niet van de ruiter alleen, daar heeft hij iemand bij nodig.
Omdat de ruiter nooit kan zien hoe het paard met zijn gezichts uitdruk reageerd.

Ruzie niet, maar wel baas blijven, en daarom eigenlijk hetzelfd als ik hierboven geschreven heb.

Ja dat bedoel ik dus eigenlijk ook, eerst de rust en ontspanning in het paard en dan kun je stapje voor stapje verder gaan en meer vragen. Ik moet zeggen dat ik niet persee iemand op de grond nodig heb voor datgeen wat u net beschrijft, ik doe dat op gevoel.

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 22:35

Verzameling bij jonge paarden is niet per definitie iets verschrikkelijks, ik ken genoeg klassieke trainers die dit al bij jonge paarden(4,5,6 jarigen) toepassen, met mate, in de rust, zonder dwang, om de kracht te ontwikkelen. Zelfs piafferen wordt dan soms al meegepakt, en dat kan niet bij elk paard, maar bij een enkeling kan het wel en is het zelfs erg goed om te doen.

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 22:39

FaberSmid schreef:
Kev schreef:
Sterker nog, het is beter om met een dubbele dan met een enkele longe te longeren, alleen is het nog niet zo makkelijk als het lijkt!
Longeren en sturen als ik erachter loop lukt wel goed, maar echte oefeningen zou ik ook wel willen leren!

Mee eens maar om nu een groen paard meteen aan de dubbele longe longeren? Nee dan liever eerst een basis en gewenning aan de enkele longe.
Kev ik denk dat de clinic van Professor dan wel interessant voor u is?

ik leer het paard eerst via free style, zodat hij went aan de lijn achter langs, dan leer ik het paard via een seretta/kaptoom aan de dubbel en dan langzaam aan op het bit, ik werk hoegenaamd niet met enkele longe.

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 22:42

Mindfields schreef:
Er is maar 1 weg naar Rome en dat is de weg die het paard aangeeft, in mijn optiek. Elk paard is een persoonlijkheid met elk zijn eigen pluspunten en mindere punten. Ik werk liever via de pluspunten aan de minpunten zodat het paard via voor hem makkelijkere dingen, zo sterk en los wordt dat hij de dingen die hij moeilijk vindt ook makkelijker gaat vinden.

Ga je druk zetten op punten die het paard moeilijk vindt(en bij 99 van de 100 dingen is het een gebrek aan kracht of lossigheid, of beide), dan kom je in een soort strijd terecht die ik absoluut niet wil voeren met een paard. Ik ga via samenwerken naar lossigheid en kracht en dan ineens begint het paard te groeien, zowel geestelijk als lichamelijk. Daar is geen ruzie voor nodig. Jammer dat vele ruiters dat wel doen.

groten lijnen met je eens maar ik zeg het zo het paard bepaald het tempo waarin de opleiding word gedaan en het paard bepaald welke oefeningen er worden gedaan,het paard bepaald niet de de weg want dan zal er nooit wat gebeuren.

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 22:44

Kev schreef:
Aan de ene kant wel, aan de andere kant is het juist voor een jong paard slecht om aan een enkele longe gelongeerd te worden, juist omdat die nog zo in de groei is.
De clinic die nog gepland wordt of een andere clinic? Het is toch nog niet duidelijk hoe die er precies uit gaat zien? Ik ben nog niet zo thuis in werken aan lange lijnen. Heb het wel gehad in de cursus bij Annemarie vd Toorn en ben het daarna thuis op gaan pakken, alleen geen 'oefeningen' maar overgangen, tempowisselingen en balkjes lopen.

als er een clinic komt ben ik best berijd om een demo te geven met een willekeurig paard aan de dubbele longe

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 22:44

Moll schreef:
Mindfields schreef:

groten lijnen met je eens maar ik zeg het zo het paard bepaald het tempo waarin de opleiding word gedaan en het paard bepaald welke oefeningen er worden gedaan,het paard bepaald niet de de weg want dan zal er nooit wat gebeuren.

Ik zeg niet dat het paard bepaald, ik zeg dat het paard aangeeft wat hij aankan en wat nog niet. Daar moet je als ruiter naar luisteren. Je mag best soms even doorvragen maar nooit overvragen, dat bedoel ik.

andafries

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 22:45

Kev schreef:
In principe kun je alle oefeningen aan de lange lijnen doen.
Zou je voor zijgangen niet beter achter het paard kunnen lopen? (mijn eerste gedachte omdat je dan aan 2 zijden hulpen kunt geven)

Werken aan de lange teugel is anders dan lange lijnen.
Werken aan de lange teugel kun je inderdaad alle zijgangen correct uitvoeren indien je de juiste teugelinwerking (zie boek Nederlandse ruiter en zijn instructeur) toepast. Je loopt afhankelijk van het paard naast het binnen of buitenachterbeen. En er niet achter want dan kun je geen correcte teugelinwerking toepassen.
Mijn ervaringen aan de lange teugel is ook dat de Schouderbinnenwaarts de moeilijkste zijgang is. Vooral als deze uigevoerd wordt op de middellijn is het paard zeer snel renvers.

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 22:45

Moll schreef:
als er een clinic komt ben ik best berijd om een demo te geven met een willekeurig paard aan de dubbele longe

En zoals ik al zei, ik wil best met Nicky mijn systeem komen laten zien onder het zadel.

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 22:47

Professor schreef:
Moll schreef:
de eerste keer dat ik met dit paard aan het werk was voor SB
Afbeelding

Dat vind ik vreemd, SB wordt met buiging gereden, en diogonale hulpen geving.
Waarom de zweep richting heupbeen.
De drijvende binnenkuit ligt bij of op de singel.
De logika begrijp ik niet met dit wat u laat zien.
Men kan een paard wijken laten, omdat men laterale hulpen kan geven eigenlijk alleen die aan de hand, met de lange teugel kan men wel zijgangen oefenen.
Het nadeel aan de hand is dat men niet het paard voorbereiden kan op den hulpen vanuit het zadel gegeven.
Wat men met enige beperking wel met de langeteugel kan.

simpel weg om ht paard te toucheren op het punt waar het dier het gewenste resultaat vertoond, daar is het lichaam van de persoon ook een hulp, Richard hinrichs, of arthur cotash doen het geheel op deze wijze

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 22:52

Professor schreef:
Devaney2009 schreef:

Verschrikkelijk.

hoe dat zo? is het niet het geschreven woord, verzameling voor het uitgestrekte? is puur klassiek

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-09 07:05

Moll schreef:
hoe dat zo? is het niet het geschreven woord, verzameling voor het uitgestrekte? is puur klassiek

Verzameling voor Jonge Paarden????
Weet u wat Jonge Paarden zijn????

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-09 07:13

Moll schreef:
Citaat:
de eerste keer dat ik met dit paard aan het werk was voor SB

Afbeelding

simpel weg om ht paard te toucheren op het punt waar het dier het gewenste resultaat vertoond, daar is het lichaam van de persoon ook een hulp, Richard hinrichs, of arthur cotash doen het geheel op deze wijze

Boven op de croup toucheert men waarom???
Werken aan de hand, moet eigenlijk qua hulpen dezelfde zijn als onder de man.
En mij kan niemand wijsmaken, dat men SB aan de hand kan oefenen, het is dan een veredeld wijken voor de kuit.
Want ook al drijft u zg met uw lichaam, het zijn allemaal laterale hulpen, daarmee kan men geen zijgang mee ontwikkelen, maar zo als ik al schreef, wijken voor in dit geval de zweep.

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 09:45

Professor schreef:
Verzameling voor Jonge Paarden????
Weet u wat Jonge Paarden zijn????

Waarom zou je bij een vierjarige die een correcte rijtechnische basis heeft, nageeflijk over de rug loopt en constant in de aanleuning is, niet al het achterbeen meteen leren waar het zijn moet, namelijk onder de massa?

En waarom zou je hem daarin, in ontspanning, niet al wat stukjes kunnen rijden als het paard aangeeft dat aan te kunnen?

Zowel aan de hand als onder de man, wat is er mis mee het achterbeen van meet af aan goed te leren gebruiken? Ik zie daar geen problemen in.

Liever dat dan het paard continue op de voorhand jagen en uit elkaar laten vallen in het voorwaarts rijden. Ik rij ze ook liever in een lager tempo(en vandaaruit kleine stukjes naar voren) dan alsmaar naar voren, omdat ze dan meteen hun passen goed af kunnen maken en hun balans makkelijker kunnen vinden.

Ik durf wel te zeggen dat ik uit een hele berg ervaring met jonge paarden spreek.