ingereden 3-jarige?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: ingereden 3-jarige?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 15:16

Als je ze op stal zet als veulen ja... of inderdaad verkeerd beleerd.. maar dat heeft er niets mee te maken dat 3 te jong zou zijn, toch? Veulens horen buiten, en beleren moet je zelf eerst leren en dan pas aan de slag...
Helemaal mee eens!

Alleen met dat gezever over 3 jarigen niet. Tenzij je een hele iele er tussen hebt zitten, die lieten wij ook nog staan, meestal nog een tijd op de wei tot ze bij waren getrokken (ouder qua lichaam).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 15:18

Twiggy, een 'ik-ken-iemand-die-argument' doet er eigenlijk niet zoveel toe. Er zijn vast heel veel voorbeelden van hoe mensen het in jouw ogen verkeerd doen, maar andersom bestaat ook :).
Juist een stamboek als het KWPN doet er moeite voor om bepaalde erfelijke gebreken te weren uit de dieren waarmee gefokt wordt. Ik denk dus niet dat paarden steeds zwakker worden, ik denk wel dat er te veel mee aangeleurd wordt van veearts naar veearts en dat er zo veel paarden op de been gehouden worden die dood beter af zouden zijn.

Stravero

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 15:22

Mindim schreef:
Stravero schreef:
Uhm .. Wie heeft jou wijs gemaakt dat je pas op je 4e dressuur mag starten?

Excuus je mag een b proefje rijden met 3

Hihi ik dacht al. :D Maar ikzelf zou denk ik nog niet op wedstrijd gaan met een 3-jarige hoor .... Ik begin op de 3e wel met longeren o.i.d. maar er komt bij mij geen bijzet ofwat aan, gewoon lekker op eigen benen lopen en stem-commando's aanleren. Als hij daarna goed luistert, een zadeltje, en daarna een hoofdstel. ;) Dus eigenlijk ben ik op zijn 3e nog niet eens klaar met alles. :P

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 15:25

VivaLaVida schreef:
Als je ze op stal zet als veulen ja... of inderdaad verkeerd beleerd.. maar dat heeft er niets mee te maken dat 3 te jong zou zijn, toch? Veulens horen buiten, en beleren moet je zelf eerst leren en dan pas aan de slag...
Helemaal mee eens!

Alleen met dat gezever over 3 jarigen niet. Tenzij je een hele iele er tussen hebt zitten, die lieten wij ook nog staan, meestal nog een tijd op de wei tot ze bij waren getrokken (ouder qua lichaam).

We hadden het toch even over de zogenaamde gemiddelde leeftijd?
Ik vind 3 jaar persoonlijk wel te jong voor inrijden. Da's mijn mening. ;)
Als ik alleen al zie hoe mijn eigen paard (geen sportpaard, wel een oerpaard :D ) veranderd is tussen zijn 3de en nu, een wereld van verschil. :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 15:28

Twiggy2008 schreef:
VivaLaVida schreef:
Helemaal mee eens!

We hadden het toch even over de zogenaamde gemiddelde leeftijd?
Ik vind 3 jaar persoonlijk wel te jong voor inrijden. Da's mijn mening. ;)
Als ik alleen al zie hoe mijn eigen paard (geen sportpaard, wel een oerpaard :D ) veranderd is tussen zijn 3de en nu, een wereld van verschil. :j

oohhh vandaar, die link legde ik even niet, sorry :D

Mijne is in 2 maanden tijd al heel veel veranderd.. terwijl ik eigenlijk geen reet met m uitvoerde, eens in de week een kwartiertje stappen en 3 rondjes draf. Je zou hem moeten zien :D hij ziet er top uit! Het was ook geen dooie donder, echt een die je bezig moet houden, anders walste ie zo over je heen!

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 15:30

Fijn dat je het snapt. ;) :)
3-jarigen zijn nog zo baby eigenlijk. Er verandert nog zo ontzettend veel. En dat geldt toch echt voor elk paard, hoor, ongeacht het type. Moet jij eens over een jaar kijken of twee jaar. Dan weet je helemaal niet wat je ziet bij je paard. :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 17:10

Ik lees net ook weer een topic over een agressieve drie jarige. Mijn god, als ik dat lees denk ik, nee he weer een verzuurd. Zo zonde.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 17:15

LDRD schreef:
Ik loop toch al ruim 40 jaar mee in de paarden en de vermeende schade die het jong inrijden zou toebrengen heb ik niet kunnen constateren. Ik weet niet precies wat voor bewijs ik nog meer nodig zou hebben. :n

hier nog een :) dan wel niet 40 jaar maar toch zeker wel een jar of 30 ............ en ik heb het persoonlijk bij al die honderden paarden de ik ondertussen al onder het zadel heb gekregen nog niet meegemaakt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 17:53

Twiggy2008 schreef:
Fijn dat je het snapt. ;) :)
3-jarigen zijn nog zo baby eigenlijk. Er verandert nog zo ontzettend veel. En dat geldt toch echt voor elk paard, hoor, ongeacht het type. Moet jij eens over een jaar kijken of twee jaar. Dan weet je helemaal niet wat je ziet bij je paard. :D

Ik heb zelf getraind van beleer niveau tot Z2 dus ik weet precies wat er veranderd. Ik blijf van mening dat het geen kwaad kan en voor veel paarden zelfs goed is om met 3 aan de slag te gaan.

@mindim: een agressieve 3 jarige hoeft niet verzuurd te zijn, je hebt gewoon 100000 verschillenden paarden met 100000000000 verschillende persoonlijkheden....

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 18:02

Een 3-jarige zo krijgen dat ze niets meer voor je willen doen en zeer negatief gedrag vertonen, tjonge...... Zulke jonge paarden staan vaak juist zo leergierig in het leven. Ik vraag me altijd af wat mensen toch doen om ze zo te verzieken. Naast het feit dat veel jonge paarden nog amper een leven hebben gehad als paard in de kudde. Daar alleen al verzuur je behoorlijk van als paard, denk ik zomaar....... ;(

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 18:22

Net zoals er verknipte mensen zijn zijn er ook verknipte paarden. Dat hoeft niets maar dan ook niets met de opvoeding te maken te hebben m.i. maar dat heeft te maken met karakter.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 20:25

piezze schreef:
Net zoals er verknipte mensen zijn zijn er ook verknipte paarden. Dat hoeft niets maar dan ook niets met de opvoeding te maken te hebben m.i. maar dat heeft te maken met karakter.

En karakter kun je naar mijn idee juist nog kneden als ze jong zijn. We hebben allemaal positieve en negatieve karaktertrekken, geldt ook voor paarden. Het is juist de kunst om de positieve zoveel mogelijk uit te werken en te ontwikkelen en de negatieve te verbeteren. Zo sta ik in het leven, in elk geval. Verknipte mensen zijn juist vaak zo geworden door meerdere factoren (opvoeding/omgeving/persoonlijkheid). Verknipte paarden naar mijn idee ook. Het is nooit of of, eerder en en. ;)

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 21:05

piezze schreef:

Toch zijn dat er zó weinig...
De meeste zijn gewoon slecht opgevoed
Onduidelijk en niet consequent , waardoor je een gefrustreerd paard en dus gevaarlijk paard kan maken.

robincera

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 21:08

Ik rij nu sinds mei op een 3 jarige E pony, rustig dressuurwerk, klein kruisje en buitenritje gedaan. Pakt het allemaal geweldig op.
13 september een proefje op de clubkampioenschappen :)

Bij ons op stal worden ze allemaal met 3 ingereden, nog nooit echt later schade van teruggezien oid!

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 08:08

Twiggy2008 schreef:
Ik vind dat de klanten misschien wat minder pretenties moeten hebben en het welzijn van het dier voor moet gaan. Maar dat is blijkbaar niet commercieel genoeg gedacht. :+

..en ook niet egoïstisch genoeg.

Een paard tot een normaal paard laten opgroeien, opvoeden voor sociaal gedrag met mensen, breed en diep beleren kan allemaal zonder het paard te belasten.
Hou hiermee gelijke tred met ook de geestelijke ontwikkeling en je kan tzt als de botten ontwikkeld zijn met een gerust hart op een evenwichtig paard stappen.

Daar heb je niet eens geduld voor onodig als je ook van de weg geniet in plaats van je alleen op een pretentieus doel blind te staren. Blind gestaard voor het belang van het paard wat jouw ´doel´ moet dienen.

Ter relativering van de haast hier:
Bij een goede, evenwichige en geríchte training duurt het ongeveer 6-7 maanden om alle systemen van een halffit weidepaard tot belastbaar fit rijpaard te brengen.
Bloedsomloop, zuurstofvoorziening, skelet, psyche hebben allemaal meer tijd nodig dan de spieropbouw. Ook hangt alles samen. Meer spieren zonder infrastuctuur is alleen maar schadelijk.
Ja ik heb daar een stapel bronnen voor. Die lezen jullie echter toch niet. Is wetenschap, jek :P
Voor de ´praktijkmensen´: De waardes en herstelwaardes welke ik hier méét bevestigen dit.
Oeps, meten is weten en paardrijden is een gevoel, dat is waar ook.

Gevoel dan. Míjn gevoel is dat ik mijn paarden niet mag overbelasten. Ik gebruik de jaren dat ze ontwikkelen om ze voor te bereiden. Gevoel vóór paarden?

Paardrijden is geen recht.
Berokken geen schade.

hc

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 09:04

Gelukkig is er één persoon die alles weet ;) .

Ga ik verder gewoon maar mijn eigen gang, dan maar als mishandelaar te boek staan. :D

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 09:52

Ik denk dat ik maar eens m'n dressuurprikkers aan ga trekken en m'n afgestompte stuiterknol in de krul ga schoppen. Want hij is al 5 en heeft nog steeds geen dressuurproef gelopen. Dat komt omdat "wij wedstrijdruiters" zo'n haast hebben :)*

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 10:19

Toch gek, net nog even bij mijn sportpaardjes geweest en die stonden mij goedgemutst en enthousiast op te wachten? :?

Zouden ze wel door hebben dat ze mishandeld worden? >;)

Anoniem

Re: ingereden 3-jarige?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 10:20

Maikeltje, ik vind het wel een beetje traag allemaal, met die 5 jarige had je al M kunnen zijn!

LDRD, dat paard weet niet dat hij groeischijven heeft, misschien moet je dat onderzoekje een keer voorlezen aan hem?

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 10:24

Dan hoop ik dat ze als ik het voorgelezen heb, ook wat voorzichtiger zijn op de wei met die tere groeischijven van ze. Denk dat ik ze toch maar weer op stal haal :7 .

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 10:27

Nou, inderdaad, ik heb het tegen die van mij ook nog maar eens gezegd dat hij op zijn groeischijfjes moet letten, dat gerol de hele tijd kan gewoon niet goed zijn :n.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 10:32

Onbegrijpelijk.... werkelijk.
Nu ben ik een weldenkend volwassen mens, en ook ik had geen weet van dergelijke zaken. Ik ben inderdaad alles gaan lezen en me gaan verdiepen in de groei van een paard. Ik ben me de pestpleuris geschrokken en heb me gerealiseerd dat ik paarden vroeger vaak veel te vroeg heb belast.
Ik heb een kleuter dag in dag uit een zak kolen laten sjouwen zeg maar, even ter vergelijking.
Ik kan werkelijk niet begrijpen dat mensen de bereidheid niet hebben om zich hierin te verdiepen ten gunste van hun eigen paard, dat is toch je grootste goed?
Het enige dat jullie doen is kijken naar het exterieur van het paard, kijken of het levenslustig oogt, en als dat zo is 'zal het wel goed zijn allemaal, want we doen het al jaren zo'. Vervolgens laten jullie hier zien ook nog niet volgroeid te zijn, de schijfjes in jullie brein ;) stellen jullie nog niet in staat normaal te reageren geloof ik..... ;)

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 10:34

Ach, verschil van mening mag toch? Of mag dat ook al niet meer?

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 10:36

LDRD schreef:
Ach, verschil van mening mag toch? Of mag dat ook al niet meer?

Verschil van mening op grond van gedegen research is 1 ding, maar alle feitelijkheden in de wind slaan en je blind staren op eigen perceptie is niet erg verstandig lijkt me...

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 10:40

Blind staren op de mening van mensen die ook niets onderbouwen is ook niet alles. Dan neem ik mijn ervaring toch liever als uitgangspunt tot het tegendeel écht een bewezen feit is :j .

Mij lijkt voor de twijfelaars beter dat ze gewoon helemaal niet op een paard gaan zitten, dat weet je zeker dat je het dier geen schade berokkent namelijk.