Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
. Mindim schreef:Stravero schreef:Uhm .. Wie heeft jou wijs gemaakt dat je pas op je 4e dressuur mag starten?
Excuus je mag een b proefje rijden met 3
Maar ikzelf zou denk ik nog niet op wedstrijd gaan met een 3-jarige hoor .... Ik begin op de 3e wel met longeren o.i.d. maar er komt bij mij geen bijzet ofwat aan, gewoon lekker op eigen benen lopen en stem-commando's aanleren. Als hij daarna goed luistert, een zadeltje, en daarna een hoofdstel.
Dus eigenlijk ben ik op zijn 3e nog niet eens klaar met alles.
VivaLaVida schreef:Als je ze op stal zet als veulen ja... of inderdaad verkeerd beleerd.. maar dat heeft er niets mee te maken dat 3 te jong zou zijn, toch? Veulens horen buiten, en beleren moet je zelf eerst leren en dan pas aan de slag...
Helemaal mee eens!
Alleen met dat gezever over 3 jarigen niet. Tenzij je een hele iele er tussen hebt zitten, die lieten wij ook nog staan, meestal nog een tijd op de wei tot ze bij waren getrokken (ouder qua lichaam).
) veranderd is tussen zijn 3de en nu, een wereld van verschil.
Twiggy2008 schreef:VivaLaVida schreef:Als je ze op stal zet als veulen ja... of inderdaad verkeerd beleerd.. maar dat heeft er niets mee te maken dat 3 te jong zou zijn, toch? Veulens horen buiten, en beleren moet je zelf eerst leren en dan pas aan de slag...
Helemaal mee eens!
Alleen met dat gezever over 3 jarigen niet. Tenzij je een hele iele er tussen hebt zitten, die lieten wij ook nog staan, meestal nog een tijd op de wei tot ze bij waren getrokken (ouder qua lichaam).
We hadden het toch even over de zogenaamde gemiddelde leeftijd?
Ik vind 3 jaar persoonlijk wel te jong voor inrijden. Da's mijn mening.![]()
Als ik alleen al zie hoe mijn eigen paard (geen sportpaard, wel een oerpaard) veranderd is tussen zijn 3de en nu, een wereld van verschil.

hij ziet er top uit! Het was ook geen dooie donder, echt een die je bezig moet houden, anders walste ie zo over je heen! LDRD schreef:Ik loop toch al ruim 40 jaar mee in de paarden en de vermeende schade die het jong inrijden zou toebrengen heb ik niet kunnen constateren. Ik weet niet precies wat voor bewijs ik nog meer nodig zou hebben.
dan wel niet 40 jaar maar toch zeker wel een jar of 30 ............ en ik heb het persoonlijk bij al die honderden paarden de ik ondertussen al onder het zadel heb gekregen nog niet meegemaakt Twiggy2008 schreef:Fijn dat je het snapt.![]()
![]()
3-jarigen zijn nog zo baby eigenlijk. Er verandert nog zo ontzettend veel. En dat geldt toch echt voor elk paard, hoor, ongeacht het type. Moet jij eens over een jaar kijken of twee jaar. Dan weet je helemaal niet wat je ziet bij je paard.
piezze schreef:Net zoals er verknipte mensen zijn zijn er ook verknipte paarden. Dat hoeft niets maar dan ook niets met de opvoeding te maken te hebben m.i. maar dat heeft te maken met karakter.
piezze schreef:Net zoals er verknipte mensen zijn zijn er ook verknipte paarden. Dat hoeft niets maar dan ook niets met de opvoeding te maken te hebben m.i. maar dat heeft te maken met karakter.
Twiggy2008 schreef:Ik vind dat de klanten misschien wat minder pretenties moeten hebben en het welzijn van het dier voor moet gaan. Maar dat is blijkbaar niet commercieel genoeg gedacht.
stellen jullie nog niet in staat normaal te reageren geloof ik.....
.