alison_belle schreef:ik gebruik mijn zweep alleen als mijn man weigert de afwas te doen
hahahahahaa I lol'd
Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

) vinden het nog wel eens lastig om op de hoefslag te blijven of niet over de schouder naar binnen te vallen in de volte - (mmm, of is dat eigenwijzigheid?). LotteEnRypke schreef:Om te sturen.
(Jonge) paarden (friezels in mijn geval) vinden het nog wel eens lastig om op de hoefslag te blijven of niet over de schouder naar binnen te vallen in de volte - (mmm, of is dat eigenwijzigheid?).
Anyway.. om overige hulpen niet te verstoren, vindt ik deze hulp op de binnenschouder vaak onmisbaar.
xMoniique schreef:Ik reed eerst op een manege waar je bij elk paard een zweep nodig had.![]()
Een hele dikke haflinger? die kon je drijven wat je wou, hij liep niet, na 10 tikken pasvond ik écht niet normaal..
Of een paard die in de galop ging bokken, meteen aantikken zijden ze.
Zo is het rijden niet leuk meer, alleen maar tikken om door te lopen.
Ik gebruik mijn zweep nu;
- even aantikken als hij kliert
- als hij sloompjes half slapend rondsjokt![]()
- of even aantikken voor extra beenwerk enz.
MarloesDijs schreef:Tinky12 schreef:Mijn zweep is een verlenging van mijn hand...
- Niet als strafmiddel...wel voor...
- aanwijzen
- wakker maken
- belonen
- vliegen wegvegen
- richting geven
- houd er honden mee op afstand
- zijn erg makkelijk als je moet wachten voor het stoplicht,als je hem omdraaid kun je met het handstuk het knopje indrukken van het stoplicht![]()
Ik kan niet zonder zweep
Hoe beloon je met een zweep?![]()
Als ik mn paard beloon, is dat ten eerste natuurlijk de ontspanning, maar het echte 'belonen' is toch wel met mn hand/stem.
Ik gebruik mn zweep om mn paard scherp te maken en soms weleens voor een 'straf'.
Meppen doe ik niet, absoluut niet, maar een tik wel. Steigeren zonder angst of pijn, krijgt een paard bij mij een prik naar voren en een tik, hij moet gewoon weten dat dat niet mag. Net zoals bokken. Ik heb ponytjes moeten aanpakken die bokten puur om de kindjes eraf te krijgen. Nee, dat is een fijne manegepony. En dat dan met fasen hoor, waren ze gewoon even aan het puberen en dan moeten paarden even opgevoed worden.
Maar dat meppen wat is soms mensen zie doen, arm paardEn vaak zijn dat de mensen die het ook nog eens geheel onterecht doen.
met rijden gebruik ik de zweep om paard bij de les te houden, als hij niet genoeg reageert op been, dan ook even aansporen met zweepje achter de kuit, als meneer bokt omdat hij het ergens niet mee eens is dan krijgt hij een tik op z'n bips, en een (spring)zweep is ook een hele fijne vliegenpletter

) maar toen moest ik mijn zweep vaak gebruiken... Maar dan om ze harder te laten gaan! NesyD schreef:Ik gebruik mijn zweep om automobilisten op afstand te houden. We moeten eerst een minuut of 5 over de dijk om bij de rijbak te komen en aangezien sommige mededorpgenoten denken dat een paard een fiets is is de zweep wel erg handy.

Regenpier schreef:NesyD schreef:Ik gebruik mijn zweep om automobilisten op afstand te houden. We moeten eerst een minuut of 5 over de dijk om bij de rijbak te komen en aangezien sommige mededorpgenoten denken dat een paard een fiets is is de zweep wel erg handy.
Doen wij ook![]()
Vooral met het mennen. Dan steken we die zweep wel eens uit naar mensen die heel drammerig gaan doen waardoor het bijna gevaarlijk word. Als ze die zweep dan ineens voor hun ruit zien, schrikken ze wel even