Waar gebruik jij je zweep voor?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

mlc

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-10 20:24

alison_belle schreef:
ik gebruik mijn zweep alleen als mijn man weigert de afwas te doen _O-

hahahahahaa I lol'd _O-

cunemon

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 07:41

Ik gebruik mijn zweep om het paard het paard bij de les te houden als hij een beetje afdwaalt begin j met je zweepje te wapperen maar ik raak hem dan niet aan ik gebruik het ook wel eens als het paard niet luistert met aansporing dan geef je hem een tikje op de kont niet een hele harde klap.

Floortje1988

Re: Waar gebruik jij je zweep voor?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 15:33

Het liefst rij ik zonder zweep, maar bij Cas heb ik hem nog wel regelmatig nodig. :)

Als hij niet goed reageert op mijn been tik ik zachtjes bij op de plek van waar ik aandrijf en dat is waar ik dan ook "het liefst" de zweep voor gebruik.

Hij kan echter ook zo strontvervelend zijn (plotseling stil staan, achteruit lopen of van de hoefslag af willen) dat ik hem daar zeker een bestraffend tikje op zijn kont voor geef als hij zich dan ook immuun gaat gedragen voor mijn hulpen. ;)

Maar dat is zeker geen harde klap ofzo. Gewoon een zacht tikje zodat hij weer even weet wie er ook alweer de baas is.

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 15:36

Citaat:
Mijn vraag is dus; waar gebruik jij je zweep voor?

Mijn man! ~~}> :P

Maar zéker niet voor mijn dieren!!

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 15:38

alison_belle schreef:
ik gebruik mijn zweep alleen als mijn man weigert de afwas te doen _O-

Jij ook al? :P ~~}>

Dunky

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 15:45

Gebruikte sweep altijd om het paard (wat ik heb gereden) bij de les te houden,
hoefde eigenlijk maar over haar kont te kietelen en ze snapte het,
Gaf haar er geen corrigerende tikken mee omdat ze dan denkt dat
ze gigantisch snel moet galloperen wat opzich vrij logisch is.
Dan kent ze haar verschil tussen straf en actiefer lopen niet :P

Rijd nu een hele jonge ruin maar gebruik eigenlijk geen sweep bij hem.
Voornamelijk omdat men sweep kapot is.

LotteEnRypke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 15:46

Om te sturen.
(Jonge) paarden (friezels in mijn geval :) ) vinden het nog wel eens lastig om op de hoefslag te blijven of niet over de schouder naar binnen te vallen in de volte - (mmm, of is dat eigenwijzigheid?).

Anyway.. om overige hulpen niet te verstoren, vindt ik deze hulp op de binnenschouder vaak onmisbaar.

Dunky

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 18:52

LotteEnRypke schreef:
Om te sturen.
(Jonge) paarden (friezels in mijn geval :) ) vinden het nog wel eens lastig om op de hoefslag te blijven of niet over de schouder naar binnen te vallen in de volte - (mmm, of is dat eigenwijzigheid?).

Anyway.. om overige hulpen niet te verstoren, vindt ik deze hulp op de binnenschouder vaak onmisbaar.

Tsjaa dat denk ik ook weleens eigenwijzigheid haha, ik rijd dus 3,5 ruin net en die kan het wel,
Maar vanmiddag was ie zo koppig en scheef aan het doen :P :P

Leliex

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 18:57

Ik geeft het omdat hij dan niet op mijn been reageert of als hij bv niet reageert als ik een volte wil maken dan geef ik een klein tikje tegen de buitenschouder en met mijn benen en teugels een beetje die kant op duwen en dan is het meestal wel gelukt *D

superbrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-11 07:56

xMoniique schreef:
Ik reed eerst op een manege waar je bij elk paard een zweep nodig had. :+
Een hele dikke haflinger? die kon je drijven wat je wou, hij liep niet, na 10 tikken pas }> vond ik écht niet normaal..
Of een paard die in de galop ging bokken, meteen aantikken zijden ze.

Zo is het rijden niet leuk meer, alleen maar tikken om door te lopen.
Ik gebruik mijn zweep nu;
- even aantikken als hij kliert
- als hij sloompjes half slapend rondsjokt :+
- of even aantikken voor extra beenwerk enz.

dat had ik ook!!! was niet leuk nu rijd ik western veel leuker

superbrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-11 08:01

MarloesDijs schreef:
Tinky12 schreef:
Mijn zweep is een verlenging van mijn hand...
- Niet als strafmiddel...wel voor...
- aanwijzen
- wakker maken
- belonen
- vliegen wegvegen
- richting geven
- houd er honden mee op afstand
- zijn erg makkelijk als je moet wachten voor het stoplicht,als je hem omdraaid kun je met het handstuk het knopje indrukken van het stoplicht :D

Ik kan niet zonder zweep :o

Hoe beloon je met een zweep? :?
Als ik mn paard beloon, is dat ten eerste natuurlijk de ontspanning, maar het echte 'belonen' is toch wel met mn hand/stem.

Ik gebruik mn zweep om mn paard scherp te maken en soms weleens voor een 'straf'.
Meppen doe ik niet, absoluut niet, maar een tik wel. Steigeren zonder angst of pijn, krijgt een paard bij mij een prik naar voren en een tik, hij moet gewoon weten dat dat niet mag. Net zoals bokken. Ik heb ponytjes moeten aanpakken die bokten puur om de kindjes eraf te krijgen. Nee, dat is een fijne manegepony. En dat dan met fasen hoor, waren ze gewoon even aan het puberen en dan moeten paarden even opgevoed worden.
Maar dat meppen wat is soms mensen zie doen, arm paard :(:) En vaak zijn dat de mensen die het ook nog eens geheel onterecht doen.

ik vind het niet nodig om een zweep te gebruiken als hij/zij bokt ik zit op western dus gebruik de zweep bijna nooit alleen als hij echt niet luisterr

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-11 16:21

Afgelopen weekend heb ik mijn zweep even gebruikt om goed duidelijk te maken dat ik niet wil dat mijn paard naar een ander tijdens mijn carroussel les. Dat was even iets te gevaarlijk.

Anneert

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-11 16:24

Ik gebruik mijn zweep SOMS om duidelijk te maken dat ik uitmaak welke kant we uit gaan als we buiten rijden. Pony heeft soms nogal de neiging om terug naar huis te rennen, maar weet heel goed dat dat niet de bedoeling is. Ook wil ze soms iets te dicht langs het randje van de sloot aflopen, als ik mijn zweep dan gewoon aan die kant houd hoef ik hem niet te gebruiken :)

Snoraly

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-11 23:05

Extra hulp voor als die niet goed naar mijn benen/stemhulpen luisterd.

Tammy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-11 23:09

ik gebruik de zweep eigenlijk nog het meest voor vrijheidsdressuur, dus dingen aanwijzen en zo hulpen geven :) met rijden gebruik ik de zweep om paard bij de les te houden, als hij niet genoeg reageert op been, dan ook even aansporen met zweepje achter de kuit, als meneer bokt omdat hij het ergens niet mee eens is dan krijgt hij een tik op z'n bips, en een (spring)zweep is ook een hele fijne vliegenpletter :j

Everytime

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-11 23:13

Als die terug valt in het tempo en niet reageerd op het been.

Gineke
Woonplaats: Vlakbij de Drunense Duinen, de Efteling en mijn pony!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-11 02:36

Ik rijd liever niet met zweep, maar ik ken pony's die er toch een nodig hebben. Alleen een zweep vasthouden is genoeg.

Zo heeft onze Haf slechts 2 truukjes:
-Eten tijdens het rijden (in de wei rijden we op de zachtste bitloos mogelijk)
- Als ze een BEETJE moe wordt, loopt ze INEENS heel kreupel in de draf.

Met een zweep in de hand heeft ze van beide truukjes spontaan geen last meer.

Toch pak ik de zweep er pas bij als het echt niet gaat en dat is eigenlijk bijna nooit. Een keer goed brommen of zelfs maar een 'noujaaaaa!? HUP!!' doet het eigenlijk al wel.

_Bitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-11 07:16

Ik gebruik hem voor als hij terug valt in het tempo en dan niet reageerd op mijn beenhulpen

marjolein_el

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-11 07:22

Ik gebruik mijn zweep alleen als ze niet voor mijn been opzij wil, en als ze écht niet vooruit wil op mijn been.
En als ze echt heel erg loopt te klieren, maar dan moet het ook wel echt erg zijn!

NesyD

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-11 07:32

Ik gebruik mijn zweep om automobilisten op afstand te houden. We moeten eerst een minuut of 5 over de dijk om bij de rijbak te komen en aangezien sommige mededorpgenoten denken dat een paard een fiets is is de zweep wel erg handy.

Regenpier

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-11 07:40

Ik gebruik hem om mijn paard actief te houden. Dan tik ik haar zachtjes op haar achterhand. Ook geef ik wel eens een tikje op haar schouders als ze heel erg naar binnen valt. Ik gebruik hem bij mijn paard dus niet om haar harder te laten lopen.
Toen ik nog op manegepaarden reed werd ik altijd op hele slome gezet. (ik vond dit trouwens wel leuk ;)) maar toen moest ik mijn zweep vaak gebruiken... Maar dan om ze harder te laten gaan!

Regenpier

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-11 07:42

NesyD schreef:
Ik gebruik mijn zweep om automobilisten op afstand te houden. We moeten eerst een minuut of 5 over de dijk om bij de rijbak te komen en aangezien sommige mededorpgenoten denken dat een paard een fiets is is de zweep wel erg handy.

Doen wij ook :)
Vooral met het mennen. Dan steken we die zweep wel eens uit naar mensen die heel drammerig gaan doen waardoor het bijna gevaarlijk word. Als ze die zweep dan ineens voor hun ruit zien, schrikken ze wel even ;)

NesyD

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-11 07:43

Regenpier schreef:
NesyD schreef:

Doen wij ook :)
Vooral met het mennen. Dan steken we die zweep wel eens uit naar mensen die heel drammerig gaan doen waardoor het bijna gevaarlijk word. Als ze die zweep dan ineens voor hun ruit zien, schrikken ze wel even ;)

Nou bij ons niet hoor, er zijn al menig automobilisten welke met een kras (door mijn zweep) rondrijden (nu heb ik wel heel gemeen mijn oude zweep waar het flosje vanaf is bij).

xBueno

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-11 19:11

Ik gebruik mijn zweep eigenlijk alleen als mijn pony terugvalt van bv galop naar draf of soms bij een hindernis waar mn pony bang voor is. En ik merk toch ook dat hij vlotter is als ik de zweep alleen maar erbij heb.

SRY

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-11 21:16

Bij mijn pony gebruik ik hem om haar wakker te maken. En als ze weer eens terugvalt en niet reageert op mijn benen. Ze is soms zo eigenwijs, ze weet wat ik wil maar doet het gewoon niet :+

Bij mijn paard rij ik niet met zweep, wordt hij helemaal gek van. Dan houdt hij constant de zweep in de gaten en dat is niet leuk rijden.