Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-16 21:26

Waar in deze 10 minuten wordt dan vwnw gereden?
Waar in deze 10 minuten is sprake van aanleuning?
Waar is losgelatenheid?

Zien jullie niet de spanning bij de paarden?
Zien jullie niet het staartzwiepen, het te hoge tempo?

Ik wil niet gaan zitten mnkn maar zie niets "voorlichtends" in deze film.
Om voorlichtend te zijn moeten er tenminste een aantal goede momenten te zien zijn.
Dat die paarden niet bevestigd zijn is van geen belang, er wordt niet op een bekwame manier naar iets toegewerkt.
het is een beetje ronddobberen in "het midden".

Losgelatenheid begint ten minste op of beter onder de horizontale lijn, het paard laat zich los in de hele bovenlijn, begint te swingen, valt in een stabiele tact, stopt met staartzwiepen, wordt kalm en rustig, volgt de hand, komt voor de loodlijn uit.

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-16 21:34

Maar goed simpelman laat zelf ook zijn Fries zien..Die m.i nou toch ook niet geheel bevestigd is. Wat betreft die video vind ik de chambon dus echt geen meerwaarde en mis ik echt activiteit in t achterbeen. Zou dit paard toch graag eens zonder chambon zien en eerst eens even lekker voorwaarts willen zien..Maar goed dit even terzijde..
Wat ik bedoel te zeggen: simpelman gaat hier dan toch ook maar mooi even met de billen bloot ( wat ik overigens waardeer daar hij zei nooit iets te plaatsen)
Hopelijk keert het tij weer in dit topic..Zou zonde zijn..

sillas

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-16 21:40

Ik lees al een geruime tijd mee, maar wil toch even zeggen dat ik het heel jammer vind in welke richting dit topic gaat..
Ik heb heel veel geleerd van dit topic, mijn paard loopt beter dan ooit en zit veel lekkerder in zijn vel

Hopelijk gaat het weer de goede kant op, en kan iedereen elkaars opinie weer respecteren..

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-16 21:41

Simpelman schreef:
Waar in deze 10 minuten wordt dan vwnw gereden?
Waar in deze 10 minuten is sprake van aanleuning?
Waar is losgelatenheid?

Zien jullie niet de spanning bij de paarden?
Zien jullie niet het staartzwiepen, het te hoge tempo?

Ik wil niet gaan zitten mnkn maar zie niets "voorlichtends" in deze film.
Om voorlichtend te zijn moeten er tenminste een aantal goede momenten te zien zijn.
Dat die paarden niet bevestigd zijn is van geen belang, er wordt niet op een bekwame manier naar iets toegewerkt.
het is een beetje ronddobberen in "het midden".

Losgelatenheid begint ten minste op of beter onder de horizontale lijn, het paard laat zich los in de hele bovenlijn, begint te swingen, valt in een stabiele tact, stopt met staartzwiepen, wordt kalm en rustig, volgt de hand, komt voor de loodlijn uit.

[ Video ]

Simpelman: ik zie dit filmpje nu voor t eerst en ik kan me wel vinden in jou commentaar wat betreft dit filmpje..

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-16 21:46

Ik heb overigens niet beweerd dat die video's zo prachtig zijn. Als promotiemateriaal zijn ze zeker niet goed.
Maar om ze af te branden gaat me ook te ver. De ruiters doen een poging het paard dat niet ontspannen is naar ontspanning te rijden. Ze hadden ook gewoon de teugels kort kunnen pakken en het paard in de krul kunnen schoppen. Had dan liever opbouwend commentaar gegeven.

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-16 21:48

Nog even iets van een andere orde: sprak monique ( de rijk) vanmorgen en wees haar op dit topic ( ze leest dus duidelijk niet mee simpelman ) en ik zei haar dat er in dit topic voorbij is gekomen Hoe bijvoorbeeld haar site toegankelijker te maken en dat er in dit topic meerdere tips waren gegeven..Iemand nog een idee op welke pagina's we dat hebben besproken? 340 pagina's doornemen is geen doen..
Als iemand dat nog weet geef ik t graag door aan monique..

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-16 21:50

Sizzle schreef:
Mijn probleem met zo hard oordelen over een duidelijk onbevestigde combinatie diw wel hard hun best doen zoals die vos die nog niet goed de hand volgt is dat ik ook spontaan geen zin meer heb om een filmpje te plaatsen.
Want o wee als je paard af en toe nog wat achter het bit komt omdat het nog niet in constante aanleuning loopt.

Dat is ook wel de reden dat ik er niet zo heel erg meer op zit te wachten om nog iets van mezelf te plaatsen. Laatste trainingsvideo die ik hier postte was ik "alleen maar bezig om iedere pas mijn sporen in mijn paard te prikken". Tsja, als dat dan het commentaar is wat je krijgt van iemand en verder niets... Wat overigens niet wil zeggen dat er geen opmerkingen gemaakt mogen worden over mijn beengebruik. Zeker wel! Maar ik doe zo hard mijn best en kan ook niet alles wat ik 25 jaar lang geleerd heb binnen 3 maanden veranderen. Voor mijn gevoel was ik al zo enorm vooruit gegaan en als dat dan het enige is dat gezegd wordt (en ook de manier waarop) is dat bepaald niet motiverend om hier nog iets te plaatsen. Heel jammer, want ik leer hier veel en volgens mij anderen ook. Het zou jammer zijn als de sfeer in dit topic verder gaat verslechteren.

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-16 21:51

Ik vond me er ook wel heen, al moet ik zeggen dat ik de galop er wel vriendelijk uit vind zien :)

Vandaag met Gig ook eens losgelatenheid in de galop gekregen aan de longe en een (voor haar) enorm gestrekte draf eruit gekregen met de achterbenen er volledig onder, YES! :D

Ik heb er toen een aantal screenshots van gemaakt van de tips, kan ze wel weer even opzoeken en doorsturen! :)

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-16 21:54

Wel leuk trouwens dat Simpelman ook een stukje eigen training laat zien, ondanks dat hij dit eigenlijk niet wilde. Dat waardeer ik :j

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-16 22:00

Laten we de mentaliteit van dit topic alsjeblieft hoog houden en vooral niet stoppen met het plaatsen van filmpjes. Iedereen hier doet zijn of haar best om te leren en om het juiste voor zijn paard te doen. Het is juist zo leerzaam en mooi om deze voortgang te laten zien. Ondanks dat ik jouw gevoel helemaal herken na mijn laatste filmpje Horseware, wil ik wel weer iets plaatsen als ik weer een stapje verder ben. Ik hoop jij ook hoor.

ChocooPrins

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-16 22:03

Absoluut horseware!
Maar daar zijn de werkpunten gewoon werkpunten.
Ik ga ook akkoord met de nu opbouwend commentaar van simpelman. Maar het is de manier waarop dat storend is.
Niemand is perfect, laten we dat toch respecteren...

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-16 22:25

Aanleuning en vwnw zie ik wel Simpelman. Het tempo ligt wat hoog en de staarten zwiepen af en toe inderdaad. En ja, het kan altijd beter, maar fout? Nee, dat vind ik het zeker niet.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-16 22:31

Horseware schreef:
Dat is ook wel de reden dat ik er niet zo heel erg meer op zit te wachten om nog iets van mezelf te plaatsen. Laatste trainingsvideo die ik hier postte was ik "alleen maar bezig om iedere pas mijn sporen in mijn paard te prikken". Tsja, als dat dan het commentaar is wat je krijgt van iemand en verder niets... Wat overigens niet wil zeggen dat er geen opmerkingen gemaakt mogen worden over mijn beengebruik. Zeker wel! Maar ik doe zo hard mijn best en kan ook niet alles wat ik 25 jaar lang geleerd heb binnen 3 maanden veranderen.

Dat commentaar heb o.m. ik je gegeven @Horseware, maar niet zomaar, het staat je in de weg naar beter.
Het is dit dat je moet oplossen voor je verder kunt komen.

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-16 22:33

Weer ontopic, een korte update van mij:
ik ben sinds de kerst in meer en mindere mate ziek geweest en heb daardoor amper wat kunnen doen. Tel daarbij de verhuizing van m'n paarden op en de training staat zowat op 0 helaas. Ik hoop dat het nu voorbij is en dat ik er weer vol tegenaan kan, maar ik ben wel beperkt waar ik nu sta. Er is geen binnenbak in de buurt en de buitenbak is oke maar niet ideaal. Ik denk dan ook de komende tijd eerder een stapje terug te moeten doen totdat ik naar de definitieve locatie verhuis waar ook een binnenbak is met goede bodem. Zeker met de vorst in zicht.

Ondanks alles mag ik niet klagen. Timo heb ik vandaag voor de 2e keer op de nieuwe locatie gereden en keek nergens naar. Ook liep hij fijn in de stretch. Ik heb niet veel meer dan dat gevraagd, want ik merkte dat hij weliswaar niet ingeboet heeft aan souplesse, maar wel aan kracht. Ik heb het daarom simpel gehouden; ik was al heel trots op hoe hij liep slechts 1 week na de verhuizing.
Het Trust bit was voor hem geen succes. Hij liep er oke op in stap en draf maar in de galop gooide hij iedere keer zijn tong naar buiten. Die heb ik dus snel weer verkocht. Ik las overigens een tijdje geleden dat er wat verwarring over was: dit bit is GEEN rubberen bit! Rubberen bitten kunnen inderdaad wrijven maar kunststof bitten niet. Omdat hij aangaf het niet fijn te vinden heb ik het bit verkocht en heb er een dubbelgebroken kneveltrens voor teruggekocht met watertrens werken (hetzelfde bit als Damian). Ik heb er nog niet mee kunnen rijden.

Manolito heb ik vandaag voor de 3e keer gereden en ook die valt me niet tegen. Hij heeft helaas wat meer last van zijn artrose, dat is te merken aan hem, maar als ik goed de tijd neem voor de warming up gaat het niet verkeerd. Hij is nog wat kijkerig in de nieuwe bak maar lang niet zo erg als ik verwacht had. De stap gaat behoorlijk goed inmiddels, alleen in de galop en vooral draf heeft hij het moeilijk. Hij krult nog zo snel op. Toerijden heeft geen zin op zo'n moment; daar wordt hij alleen maar druk van en dan zet hij zich compleet vast. Na 19 jaar zo gereden te zijn en gezien zijn lichamelijke conditie kan ik het hem niet kwalijk nemen dat het langer duurt.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-16 22:37

biscaya schreef:
Maar goed simpelman laat zelf ook zijn Fries zien..Die m.i nou toch ook niet geheel bevestigd is. Wat betreft die video vind ik de chambon dus echt geen meerwaarde en mis ik echt activiteit in t achterbeen. Zou dit paard toch graag eens zonder chambon zien en eerst eens even lekker voorwaarts willen zien..Maar goed dit even terzijde..
Wat ik bedoel te zeggen: simpelman gaat hier dan toch ook maar mooi even met de billen bloot ( wat ik overigens waardeer daar hij zei nooit iets te plaatsen)

Even lekker voorwaarts bij dit paard betekent kop er op, rug vast, voorbenen tot aan zijn kin.
Tuigpaardactie.
Het is een prestatiegefokt tuigpaard, de paar Arabo Friezen die er zijn horen bij de wereld top 4span.

Ik ben dit langzaam aan het ombuigen naar het vlakkere losgelaten gaan van een rijpaard.
De voorbeen heffing is al duidelijk minder door een beter ruggebruik.

Er kan overigens al wel iets meer impuls uitkomen zonder"op tilt" te gaan maar ik was uitgebreid aan de filmer aan het uitleggen wat er gebeurde en net even te weinig alert.
Ik maak nog wel een wat mooiere beelden over een paar maanden wanneer we weer verder gevorderd zijn.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-16 22:41

Als je geen fijne bak hebt is dat echt behelpen Horseware.
Hoe lang blijf je daar?

Wel fijn dat je paarden zich zo goed aanpassen.

Ik ben bang voor komende week, dan voorspellen ze sneeuw, regen EN vorst. Daar kan zelfs een fijne bak niet tegenop ben ik bang.

Ik heb vandaag balkjes training gedaan aan de longe. Man, ik heb meteen zin om te gaan springen (al ben ik eigenlijk te laf). Het maakt gewoon niet uit hoe groot of klein ik de afstanden leg (tot in het redelijke uiteraard), ze komt gewoon altijd uit!

In galop zo mooi rustig met rond gewelfde hals over de balken en dan steeds tussendoor met de neus over de grond. Was echt fijn.

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-16 22:43

Simpelman schreef:
Horseware schreef:
Dat is ook wel de reden dat ik er niet zo heel erg meer op zit te wachten om nog iets van mezelf te plaatsen. Laatste trainingsvideo die ik hier postte was ik "alleen maar bezig om iedere pas mijn sporen in mijn paard te prikken". Tsja, als dat dan het commentaar is wat je krijgt van iemand en verder niets... Wat overigens niet wil zeggen dat er geen opmerkingen gemaakt mogen worden over mijn beengebruik. Zeker wel! Maar ik doe zo hard mijn best en kan ook niet alles wat ik 25 jaar lang geleerd heb binnen 3 maanden veranderen.

Dat commentaar heb o.m. ik je gegeven @Horseware, maar niet zomaar, het staat je in de weg naar beter.
Het is dit dat je moet oplossen voor je verder kunt komen.

Het ging me niet zozeer om de opmerking dat dit moet verbeteren Simpelman, ik zie ook wel dat dat beter kan en moet uiteindelijk, maar om hoe je het bracht. Het was destijds het enige commentaar op mijn half uur durende filmpje waarin te zien was dat er al heel wat verbeterd was tov het vorige filmpje. Feit dat dit het enige was wat je als commentaar gaf, in 1 kort zinnetje, en hoe je het bracht (alsof ik een half uur lang niets anders deed dan mijn paard mangelen), was voor mij behoorlijk kwetsend en zelfs wat respectloos (ik doe hard mijn best!). En dat vond ik heel jammer want juist jouw commentaar vind ik vaak erg nuttig en leerzaam en neem ik mee in mijn training. Het moedigt ook niet aan tot beter. Alles wat zoiets bij mij doet is ervoor zorgen dat ik nog meer ga twijfelen aan mezelf en mijn rijden en of ik nog weer een nieuw filmpje zal plaatsen.

Woestein

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-16 22:46

@Simpelman
Even in je profiel gespiekt...
Wat me opviel was het stukje borstbeen wat uitsteekt.
Zie dat veel bij de Fries.
Meende altijd dat het een stuk genetisch bepaald was.
Maar zou je het dus met trainen kunnen verbeteren?
En aan wat voor training moet ik dan denken?

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-16 22:48

Waarschijnlijk een paar maanden Sizzle. Het hangt er vanaf wanneer er 2 plekken vrij komen op de andere stal. Over een paar weken komt er 1 plek vrij maar ik wil m'n paarden niet uit elkaar halen want dan staat er 1 alleen waar ik nu sta en dat vind ik niet kunnen, een paard alleen.

Zo te lezen ben jij lekker bezig, fijn heh :D

Mungbean

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-16 22:53

Ik was zelf verbaast want ik kom eigenlijk nooit in de longeerbak.
Er hing een afdekzijl in de wind te flapperen, de koeien stonden hun kontborstel te gebruiken en er kwamen ineens (loslopende) geiten achter het zijl vandaan.
Had het niet gek gevonden als ze wat idioter gedaan had :D

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-16 22:54

Woestein schreef:
@Simpelman
Even in je profiel gespiekt...
Wat me opviel was het stukje borstbeen wat uitsteekt.
Zie dat veel bij de Fries.
Meende altijd dat het een stuk genetisch bepaald was.
Maar zou je het dus met trainen kunnen verbeteren?
En aan wat voor training moet ik dan denken?

:) Losgelatenheid :)

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-16 22:57

Horseware schreef:
Het ging me niet zozeer om de opmerking dat dit moet verbeteren Simpelman, ik zie ook wel dat dat beter kan en moet uiteindelijk, maar om hoe je het bracht. Het was destijds het enige commentaar op mijn half uur durende filmpje waarin te zien was dat er al heel wat verbeterd was tov het vorige filmpje. Feit dat dit het enige was wat je als commentaar gaf, in 1 kort zinnetje, en hoe je het bracht (alsof ik een half uur lang niets anders deed dan mijn paard mangelen), was voor mij behoorlijk kwetsend en zelfs wat respectloos (ik doe hard mijn best!). En dat vond ik heel jammer want juist jouw commentaar vind ik vaak erg nuttig en leerzaam en neem ik mee in mijn training. Het moedigt ook niet aan tot beter. Alles wat zoiets bij mij doet is ervoor zorgen dat ik nog meer ga twijfelen aan mezelf en mijn rijden en of ik nog weer een nieuw filmpje zal plaatsen.

Dat is het bezwaar van internet.
Alles komt heel droog over omdat je de toon niet hoort en de ogen niet ziet.

Is het al beter geworden? :) ;)

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-16 22:58

Simpelman schreef:
biscaya schreef:

Even lekker voorwaarts bij dit paard betekent kop er op, rug vast, voorbenen tot aan zijn kin.
Tuigpaardactie.
Het is een prestatiegefokt tuigpaard, de paar Arabo Friezen die er zijn horen bij de wereld top 4span.

Ik ben dit langzaam aan het ombuigen naar het vlakkere losgelaten gaan van een rijpaard.
De voorbeen heffing is al duidelijk minder door een beter ruggebruik.

Er kan overigens al wel iets meer impuls uitkomen zonder"op tilt" te gaan maar ik was uitgebreid aan de filmer aan het uitleggen wat er gebeurde en net even te weinig alert.
Ik maak nog wel een wat mooiere beelden over een paar maanden wanneer we weer verder gevorderd zijn.

Benieuwd naar de vorderingen dan tegen die tijd..!

VWestra

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-16 23:01

Ik heb vandaag weer gereden en het ging best fijn.
Voor het eerst met de Micklem gereden en ik vond dat hij sneller ontspande en meer kauwde. Tot dusver daar tevreden over.
Ik ben zelf minder gefocust geweest op de perfecte stap, buiging en aanleuning, maar juist met zelf ontspannen zitten en voelen(welk been stapt nu naar voren?). De draf ging ook fijn, heb het tempo minder hoog gehad vandaag, maar wel voorwaarts en alert. Resultaat was dat ik rustiger kon zitten(been lang en minder drijven of onbewust prikken) en minder groot aan het lichtrijden was. Ook beter opgelet met mijn handen en elleboog, niet te breed en dan vastzetten maar rechtop, flexibel en mond volgen. Doordat het tempo lager was viel hij ook minder door m'n been heen in de draf op de voltes. Na 30 min ik in ieder geval een hele grote glimlach, ontspanning en een happy paard. Hij was echt vrolijk!

Ik kan sommige filmpjes van jullie echt tientallen keren bekijken. De filmpjes van Horseware bekijk ik graag. Het is heel toegankelijk en fijn om te kijken naar een 'standaard' training van jou.
Het filmpje van Simpelman heb ik ook meerder keren bekeken en vergeleken met mijn longeerfilmpjes. Ook voor mij bevestiging dat ook een (arabo) Fries wel ontspannen met z'n neus kan stofzuigen.

Toen ik laatst weer een filmpje plaatsen van mij en de punten waar ik tegenaan liep vond ik het heel spannend wat voor commentaar ik zou krijgen. Wat mij echt opviel is dat er niks onnodig herhaald wordt en er opbouwend wordt gekeken. Ik had namelijk echt het gevoel dat het allemaal geen zin meer had om verder te gaan trainen met dit paard. Maar na jullie tips en feedback en zoals ik vandaag gereden heb p, heb ik er weer ontzettend veel zin in!

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-16 23:04

Simpelman schreef:
Horseware schreef:

Dat is het bezwaar van internet.
Alles komt heel droog over omdat je de toon niet hoort en de ogen niet ziet.

Is het al beter geworden? :) ;)

Ik zal heel eerlijk zijn: niet echt. Wel probeer ik steeds vaker zonder sporen te rijden. Hij is dan niet goed genoeg aan mijn been (logisch) en dat los ik dan op door een paar tikjes met de zweep tegen mijn laars te geven (niet tegen zijn lijf, dan voel je dat hij zich vast gaat zetten) en dat werkt goed. Maar mijn benen kan ik nog niet stiller houden dan dat ik deed op mijn laatste filmpje. Ik hoop nog eens een goede instructeur tegen te komen die me daarbij kan helpen maar dat is tot op heden nog niet gelukt. Ik denk dat dit altijd een zwak punt van mij zal blijven. Gelukkig gaat het rijden an sich wel nog steeds vooruit.