Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
Simpelman schreef:Waar in deze 10 minuten wordt dan vwnw gereden?
Waar in deze 10 minuten is sprake van aanleuning?
Waar is losgelatenheid?
Zien jullie niet de spanning bij de paarden?
Zien jullie niet het staartzwiepen, het te hoge tempo?
Ik wil niet gaan zitten mnkn maar zie niets "voorlichtends" in deze film.
Om voorlichtend te zijn moeten er tenminste een aantal goede momenten te zien zijn.
Dat die paarden niet bevestigd zijn is van geen belang, er wordt niet op een bekwame manier naar iets toegewerkt.
het is een beetje ronddobberen in "het midden".
Losgelatenheid begint ten minste op of beter onder de horizontale lijn, het paard laat zich los in de hele bovenlijn, begint te swingen, valt in een stabiele tact, stopt met staartzwiepen, wordt kalm en rustig, volgt de hand, komt voor de loodlijn uit.
[ Video ]
Sizzle schreef:Mijn probleem met zo hard oordelen over een duidelijk onbevestigde combinatie diw wel hard hun best doen zoals die vos die nog niet goed de hand volgt is dat ik ook spontaan geen zin meer heb om een filmpje te plaatsen.
Want o wee als je paard af en toe nog wat achter het bit komt omdat het nog niet in constante aanleuning loopt.
Horseware schreef:Dat is ook wel de reden dat ik er niet zo heel erg meer op zit te wachten om nog iets van mezelf te plaatsen. Laatste trainingsvideo die ik hier postte was ik "alleen maar bezig om iedere pas mijn sporen in mijn paard te prikken". Tsja, als dat dan het commentaar is wat je krijgt van iemand en verder niets... Wat overigens niet wil zeggen dat er geen opmerkingen gemaakt mogen worden over mijn beengebruik. Zeker wel! Maar ik doe zo hard mijn best en kan ook niet alles wat ik 25 jaar lang geleerd heb binnen 3 maanden veranderen.
biscaya schreef:Maar goed simpelman laat zelf ook zijn Fries zien..Die m.i nou toch ook niet geheel bevestigd is. Wat betreft die video vind ik de chambon dus echt geen meerwaarde en mis ik echt activiteit in t achterbeen. Zou dit paard toch graag eens zonder chambon zien en eerst eens even lekker voorwaarts willen zien..Maar goed dit even terzijde..
Wat ik bedoel te zeggen: simpelman gaat hier dan toch ook maar mooi even met de billen bloot ( wat ik overigens waardeer daar hij zei nooit iets te plaatsen)
Hopelijk keert het tij weer in dit topic..Zou zonde zijn..
Simpelman schreef:Horseware schreef:Dat is ook wel de reden dat ik er niet zo heel erg meer op zit te wachten om nog iets van mezelf te plaatsen. Laatste trainingsvideo die ik hier postte was ik "alleen maar bezig om iedere pas mijn sporen in mijn paard te prikken". Tsja, als dat dan het commentaar is wat je krijgt van iemand en verder niets... Wat overigens niet wil zeggen dat er geen opmerkingen gemaakt mogen worden over mijn beengebruik. Zeker wel! Maar ik doe zo hard mijn best en kan ook niet alles wat ik 25 jaar lang geleerd heb binnen 3 maanden veranderen.
Dat commentaar heb o.m. ik je gegeven @Horseware, maar niet zomaar, het staat je in de weg naar beter.
Het is dit dat je moet oplossen voor je verder kunt komen.
Horseware schreef:Het ging me niet zozeer om de opmerking dat dit moet verbeteren Simpelman, ik zie ook wel dat dat beter kan en moet uiteindelijk, maar om hoe je het bracht. Het was destijds het enige commentaar op mijn half uur durende filmpje waarin te zien was dat er al heel wat verbeterd was tov het vorige filmpje. Feit dat dit het enige was wat je als commentaar gaf, in 1 kort zinnetje, en hoe je het bracht (alsof ik een half uur lang niets anders deed dan mijn paard mangelen), was voor mij behoorlijk kwetsend en zelfs wat respectloos (ik doe hard mijn best!). En dat vond ik heel jammer want juist jouw commentaar vind ik vaak erg nuttig en leerzaam en neem ik mee in mijn training. Het moedigt ook niet aan tot beter. Alles wat zoiets bij mij doet is ervoor zorgen dat ik nog meer ga twijfelen aan mezelf en mijn rijden en of ik nog weer een nieuw filmpje zal plaatsen.
Simpelman schreef:biscaya schreef:Maar goed simpelman laat zelf ook zijn Fries zien..Die m.i nou toch ook niet geheel bevestigd is. Wat betreft die video vind ik de chambon dus echt geen meerwaarde en mis ik echt activiteit in t achterbeen. Zou dit paard toch graag eens zonder chambon zien en eerst eens even lekker voorwaarts willen zien..Maar goed dit even terzijde..
Wat ik bedoel te zeggen: simpelman gaat hier dan toch ook maar mooi even met de billen bloot ( wat ik overigens waardeer daar hij zei nooit iets te plaatsen)
Hopelijk keert het tij weer in dit topic..Zou zonde zijn..
Even lekker voorwaarts bij dit paard betekent kop er op, rug vast, voorbenen tot aan zijn kin.
Tuigpaardactie.
Het is een prestatiegefokt tuigpaard, de paar Arabo Friezen die er zijn horen bij de wereld top 4span.
Ik ben dit langzaam aan het ombuigen naar het vlakkere losgelaten gaan van een rijpaard.
De voorbeen heffing is al duidelijk minder door een beter ruggebruik.
Er kan overigens al wel iets meer impuls uitkomen zonder"op tilt" te gaan maar ik was uitgebreid aan de filmer aan het uitleggen wat er gebeurde en net even te weinig alert.
Ik maak nog wel een wat mooiere beelden over een paar maanden wanneer we weer verder gevorderd zijn.
Simpelman schreef:Horseware schreef:Het ging me niet zozeer om de opmerking dat dit moet verbeteren Simpelman, ik zie ook wel dat dat beter kan en moet uiteindelijk, maar om hoe je het bracht. Het was destijds het enige commentaar op mijn half uur durende filmpje waarin te zien was dat er al heel wat verbeterd was tov het vorige filmpje. Feit dat dit het enige was wat je als commentaar gaf, in 1 kort zinnetje, en hoe je het bracht (alsof ik een half uur lang niets anders deed dan mijn paard mangelen), was voor mij behoorlijk kwetsend en zelfs wat respectloos (ik doe hard mijn best!). En dat vond ik heel jammer want juist jouw commentaar vind ik vaak erg nuttig en leerzaam en neem ik mee in mijn training. Het moedigt ook niet aan tot beter. Alles wat zoiets bij mij doet is ervoor zorgen dat ik nog meer ga twijfelen aan mezelf en mijn rijden en of ik nog weer een nieuw filmpje zal plaatsen.
Dat is het bezwaar van internet.
Alles komt heel droog over omdat je de toon niet hoort en de ogen niet ziet.
Is het al beter geworden?![]()