Klassieke vs Academische Rijkunst

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-11 22:20

Airborn schreef:
Nombrado, je moet zeker wel je buik licht aangespannen houden, anders flikker je namelijk achterover. Je buikspieren samen met je rugspieren zorgen voor de stabiliteit van je romp. Daarnaast zijn je buik spieren belangerijk bij het naar voren brengen van je been. Dat geld beide net zo goed voor het paard als voor de mens.

nee hoor.
als je recht in je middelpunt zit/loopt of staat flikker je nergens naartoe ;)
buikspieren belangrijk bij het naar voren brengen van je been?
huh, hoe loop jij?

Airborn

Re: Klassieke vs Academische Rijkunst

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-11 22:22

via via zitten je buikspieren verbonden aan je bekken en daarmee ook aan je been. Erhmz, heb dr geen plaatje van, dus je zult me moeten geloven dat ze er een rol bij spelen.

Daarnaast, je beweegt, dus blijft je lichaam niet recht boven je middelpunt, en moeten je rug en buikspieren zorgen dat je romp wel stabiel boven je middelpunt blijft. Iets met actie is reactie ofzo :P

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-11 22:23

nombrado schreef:
als jij hardloopt , span je dan je buikspieren aan? of je rugspieren?
het is, als een ruiter in balans zit een afwisselend geheel, net als bij lopen.
als je loopt, en je loopt recht op je eigen fundament (benen) dus ook je bekken recht en je bovenlijf daar goed boven, span je nl niet continue je buikspieren aan. ook je rugspieren niet
het is juist een verend (durchlassig :D ) geheel
zo dient het paard in het uitoefenen van de beweging dit ook te doen.
de kracht zit bij de mens in de bovenbenen. zo ook bij het paard (althans achterbenen)
Bekken is daarbij recht, net als bij mensen.
Een mens hoort helemaal niet de buikspieren aan te spannen (of buik in te houden zoals ons dames is geleerd) dan kan je nl al niet diep door je buik ademen, en dat is nu juist zooooooo belangrijk bij het uitvoeren van bewegen.

Maar als ik mijn buikspieren aanspan kan ik nog gewoon mijn schouders bewegen. Ik span mijn buik alleen lichter aan. Als ik mijn buikspieren aanspan kan ik ook nog gewoon ademen, ik zit gewoon op mijn achterwerk in het zadel en mijn bekken zijn nog gewoon gelijk. Tijdens het lopen kan ik toch ook gewoon mijn buikspieren aanspannen?

Ben ik het mee eens, ik train voornamelijk lange spieren, alleen bij buik, bovenarmen, en bovenbenen train ik beide spiergroepen. Volgensmij zijn buikspieren wel degelijk nodig bij het optrekken van de buik.

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-11 22:24

nombrado schreef:
Airborn schreef:
Nombrado, je moet zeker wel je buik licht aangespannen houden, anders flikker je namelijk achterover. Je buikspieren samen met je rugspieren zorgen voor de stabiliteit van je romp. Daarnaast zijn je buik spieren belangerijk bij het naar voren brengen van je been. Dat geld beide net zo goed voor het paard als voor de mens.

nee hoor.
als je recht in je middelpunt zit/loopt of staat flikker je nergens naartoe ;)
buikspieren belangrijk bij het naar voren brengen van je been?
huh, hoe loop jij?

bij deze wil je eens een voorstel doen, eigenlijk een weddenschap, ga eens kick funnen, of ga eens tai-boxen alleen de training, of MMA, en doe deze uitspraak zonder te liegen dan nog eens, wedden dat je dat niet doet

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-11 22:27

Moll schreef:
bij deze wil je eens een voorstel doen, eigenlijk een weddenschap, ga eens kick funnen, of ga eens tai-boxen alleen de training, of MMA, en doe deze uitspraak zonder te liegen dan nog eens, wedden dat je dat niet doet

tai boxen? wat heeft dat met lopen of hardlopen te maken?
ik heb zelf trainingen gegeven in diverse sporten, dus oefenen hoef ik het niet
maar ik neem aan dat je als ruiter niet op je paard tai boxt.
of je paard gaat taiboxen :D

Airborn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-11 22:28

dat heeft te maken met dat je dan versnelt je been, met kracht, naar voren brengt, en daardoor duideljker voelt welke spieren je daarbij gebruikt. Je merkt dan toch dat je je buikspieren nodig hebt hierbij.

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-11 22:30

nombrado schreef:
Moll schreef:

tai boxen? wat heeft dat met lopen of hardlopen te maken?
ik heb zelf trainingen gegeven in diverse sporten, dus oefenen hoef ik het niet
maar ik neem aan dat je als ruiter niet op je paard tai boxt.
of je paard gaat taiboxen :D

goh welke sporten heeft u zoal les gegeven? wat tai-boxen te maken heeft met hardlopen en lopen, is balans en plaatsing van het been werk en welke spiergroepen je gebruikt voor je balans en evenwicht verder niet zoveel, maafr neem aan dat u deze weddenschap niet aan wilt gaan?

Airborn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-11 22:33

Moll, herrinner me er afentoe ff aan dat ik je niet boos moet maken? Is volgens mij zeer onverstandig, hihi

Anyway, ik ga slapen, dus jullie mogen de discussie verder samen doorzetten.

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-11 22:38

Ik heb trouwens een proefles Ving Tsun kungfu gedaan, is wel grappig hoe zij hun voeten naar binnen te zetten om het tijdens een gevecht te kunnen compenseren. Ik kan nu mijn tenen weer normaal houden tijdens het rijden, ik vind vechtsporten echt wel kunnen bijdragen aan bepaalde dingen.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-11 22:44

Moll schreef:
goh welke sporten heeft u zoal les gegeven? wat tai-boxen te maken heeft met hardlopen en lopen, is balans en plaatsing van het been werk en welke spiergroepen je gebruikt voor je balans en evenwicht verder niet zoveel, maafr neem aan dat u deze weddenschap niet aan wilt gaan?

uhm
taibox is toch dit?
http://www.youtube.com/watch?v=Z5DoLCk0gGA

net als dit?
http://www.youtube.com/watch?v=JvW3JZR3yeE
moet de ruiter of het paard dit doen om meer balans in zijn lijf te krijgen?

kzie het nu niet zo in van taibox wb het rijden of in balans zitten op je paard
of te lopen.
je kan beter met een boek op je hoofd gaan lopen om te oefenen :+
Laatst bijgewerkt door nombrado op 15-05-11 22:54, in het totaal 1 keer bewerkt

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-11 22:47

Danique_G schreef:
Ik heb trouwens een proefles Ving Tsun kungfu gedaan, is wel grappig hoe zij hun voeten naar binnen te zetten om het tijdens een gevecht te kunnen compenseren. Ik kan nu mijn tenen weer normaal houden tijdens het rijden, ik vind vechtsporten echt wel kunnen bijdragen aan bepaalde dingen.

had je eerder uitgedraaide voeten met rijden?
dan heeft die sport ertoe bijgedragen dat je je gebied rond je bekken leerde te ontspannen.

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-11 22:51

Nombrado, volgensmij heeft dit te maken met een onafhankelijke zit. Volgensmij is met een boek op je hoofd lopen ook een goede optie. Hoewel het mij het wel leuker lijkt om dit via andere sporten te doen om tegelijkertijd mijn horizin te verbreden.

Ja ik had eerder uitgedraaide voeten ja, nee dit heeft meer te maken met het trainen van een spier ergens in het been. Geen idee welke. Dit doen zij zodat zij (altijd) stabiel kunnen staan, ik weet eigenlijk niet in hoeverre de bekken ontspannen daarbij kan bijdragen, maar wij hebben geen oefeningen gedaan die daarvoor zorgdde.

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-11 22:54

Wat een gez**k weer. Kan het weer on topic? Dan kunnen we er nog wat van leren!

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-11 22:57

Ik vind een onafhandelijke zit anders aardig belangrijk, voor mij is het anders erg leerzaam.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-11 22:57

Danique_G schreef:
Nombrado, volgensmij heeft dit te maken met een onafhankelijke zit. Volgensmij is met een boek op je hoofd lopen ook een goede optie. Hoewel het mij het wel leuker lijkt om dit via andere sporten te doen om tegelijkertijd mijn horizin te verbreden.

Ja ik had eerder uitgedraaide voeten ja, nee dit heeft meer te maken met het trainen van een spier ergens in het been. Geen idee welke. Dit doen zij zodat zij (altijd) stabiel kunnen staan, ik weet eigenlijk niet in hoeverre de bekken ontspannen daarbij kan bijdragen, maar wij hebben geen oefeningen gedaan die daarvoor zorgdde.

dat is meestal het gevaar van spiergroepen trainen
zo zie je balletdansers altijd met bilspieren strak staan en voeten uitgedraait
zij kunnen die spieren daar nauwelijks ontspannen, zo kort zijn ze daar.
het is ook de spieren in het bekkengebied
je bekken trekt bv ook scheef als je bv je buikspieren korter zou trainen dan je rugspieren.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-11 22:58

Danique_G schreef:
Ik vind een onafhandelijke zit anders aardig belangrijk, voor mij is het anders erg leerzaam.

dat is idd de BASIS voor klassiek rijden
daar zal elke ruiter mee moeten beginnen

ik denk niet dat taibox daartoe zal bijdragen

dan kan je nog beter op yoga ;)

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-11 23:04

Airborn schreef:
via via zitten je buikspieren verbonden aan je bekken en daarmee ook aan je been. Erhmz, heb dr geen plaatje van, dus je zult me moeten geloven dat ze er een rol bij spelen.

Daarnaast, je beweegt, dus blijft je lichaam niet recht boven je middelpunt, en moeten je rug en buikspieren zorgen dat je romp wel stabiel boven je middelpunt blijft. Iets met actie is reactie ofzo :P

http://nl.wikipedia.org/wiki/Musculus_q ... ps_femoris

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-11 23:18

Denk dat het eerste vereiste is je gezonde verstand, en logisch denken, en ik weet dat men niet nadenkt welke spieren ik gebruik wanneer ik volleybal gespeeld heb, en de marathon gelopen heb, dat ik vaak mijn spieren voelde na de training dat is wat anders.

Rijden is heel wat anders dan balans de ruiter dient in balans te zitten om het mogelijk te maken dat het paard in rijtechnisch evenwicht gaat.
En met het gewicht speelt men met het rijden, kijk maar naar de zithulpen, dat is niets anders dan het zwaartepunt verleggen.

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-11 23:28

Professor schreef:
Rijden is heel wat anders dan balans de ruiter dient in balans te zitten om het mogelijk te maken dat het paard in rijtechnisch evenwicht gaat.
En met het gewicht speelt men met het rijden, kijk maar naar de zithulpen, dat is niets anders dan het zwaartepunt verleggen.

Rijden is balans en dus evenwicht.
Daardoor gaat het paard langzamerhand in rijtechnisch evenwicht, doordat het gewicht gelijk verdeeld is over de vier ledematen.

Het vetgedrukte, dat beweer ik nu al het gehele topic :j ;) :j
De zit is de belangrijkste hulp, de andere hulpen kunnen aanvullend gebruikt worden.

We zijn het eindelijk eens en kunnen nu eens echt "klassiek" gaan rijden en denken :j
Dat we daar ruim 300 bladzijden voor nodig hebben gehad.
De discussie had al veel langer veel leerzamer en interessanter geweest kunnen zijn.

Maar voor vandaag laat ik het hierbij.
Morgen weer een nieuwe dag vol leerzame momenten.

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-11 23:32

Groot gelijk, ik ga maar eens de oogjes dicht doen en dinsdag maar weer eens goed opletten dat ik met mijn zit rijd en des noods subtiel met been of hand.

pasdedeux

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 00:46

Hier een stille meelezer, vanaf nu niet stil meer ;-) omdat het onderwerp onafhankelijke zit mijn grote interesse en frustatiepunt is. Ik heb het namelijk niet. |( De galop kan ik alles goed volgen en de stap ook maar doorzitten in draf, het blijft drama. Mijn instructeurs vinden het wel meevallen, maar ikzelf stoor me al jaren mateloos aan mijn opgetrokken schouders en golfbeweging door mijn rug heen. Ik heb vernomen dat de klassieke rijkunst jaren aan goed zitten besteedt. Wat zijn de meest gangbare oefeningen en ook zonder paard en kunnen jullie wellicht met filmpjes het verschil laten zien van iemand die achter de beweging zit, maar wel onder een betere ruiter valt en iemand die in de beweging zit en is hier ook verschil tussen opleiding en zitten met klassiek en academisch volgens jullie?

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 07:38

Het is altijd weer verwarrend voor sommigen maar men kan door alleen goed op een paard te gaan zitten, niet een paard in het rijtechnisch evenwicht krijgen, daar komt toch wel meer om de hoek kijken.
En dat gewicht over 4 benen verdelen is natuurlijk een theorie die niet klopt, omdat wanneer het paard in gang is dit al niet meer van toepassing is, dit dus alleen in het halthouden zou zijn.
Dan is het heel belangrijk dat men een goede onafhankelijke zit heeft maar niemand kan beschrijven wat men daar eigenlijk mee bedoeld.
Dat wil gewoon zeggen dat de ruiter zijn reflexen onder controlle heeft dat hij in iedere situatie in de beweging mee kan gaan met zijn paard, of juist daar tegen in kan gaan net wat verlangd word zonder uit het zadel gesmeten te worden.
En de hulpen onafhankelijk kan geven, onafhankelijk van de bewegings invloeden van het paard, dus alles onder controlle heeft van kruintje tot en met de hiel.
En dat de zithulpen belangrijk zijn??? Nee alle hulpen zijn belangrijk, men kan niet hulpen uitlaten, dat denken sommigen vaak en dan ziet men de paarden wenden als een boot b.v..
Een goed ruiter heeft zijn eigen lichaam onder controlle. En kan binnen enkele minuten inschatten op vreemde paarden hoe de hulpen qua sterkte gegeven dienen te worden, en dat voelt deze ruiter in zijn kont en in zijn handen, en ieder die denkt dat dat niet zo is heeft waarschijnlijk nog nooit verschillende paarden achter elkaar gereden dan proeft men deze dingen het meest.

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 07:52

Danique_G schreef:

Zitten of zweven??

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 08:29

De zit is ook zeer belangrijk en zeker een discussie waard, maar graag in de vorm van oefeningen die gedaan kunnen worden ter verbetering, tips en adviezen en voor mij nog steeds met de vraag of rijden zonder zadel aan te bevelen valt in dit kader of juist niet.

laura1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 08:34

Tip voor iedereen met ´te veel´ inlevingsgevoel: Kijk bovenstaand youtube filmpjes van n niet.
Ben alweer misselijk :r