Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-16 05:08

Woestein schreef:
Gisteren ook les gehad van Monique de Rijk.

Zoals ze alles uitlegt klinkt logisch, ze komt heel vriendelijk en belangstellend over.
Heel veel was voor mij een bevestiging dat ik op de goede weg zit en Euwe pakte het dan ook vrij goed op, gaf aan het eind zelfs een heerlijk cadeautje in de vorm van een heel fijn stukje galop.

Ben benieuwd hoe de volgende lessen gaan!

Leuk!!
Laatst bijgewerkt door goldenarrow op 11-01-16 13:10, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Puntjes uit de naam gehaald.

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-16 11:16

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-16 11:50

vur schreef:
Mensen die zich afvroegen wat na WF komt in de scholing van een paard, moeten hier maar eens naar kijken en luisteren. Je moet alleen wel goed Duits kunnen, ;)
https://m.youtube.com/watch?v=0XTXlwWWHY8

Dit is de manier die ik nastreef! :) Wie geeft hier commentaar?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-16 11:52

Laat maar, hoor het net als ik het filmpje opnieuw gestart heb. Dacht een nl/vlaams accent te horen en dat klopt.

Lante

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-16 13:09

Ja, dat komt ook overeen met mijn visie.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-16 13:15

Hier staat het juiste commentaar op de beelden:

Das ist nicht vorwärts/abwärts! Das Pferd ist fast durchgängig rückwärts/abwärts. Hat nix mit der gewünschten Dehnung zu tun. Das Pferd läuft verspannt und komplett auf der Vorhand. Wenn manche dies als Lehrvideo bejubeln, dann brauche ich mich nicht mehr über die schlechte Reiterei wundern, die in Deutschland vorherrscht!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-16 13:17

Jeetje.... ik ga hier weg.... gatver.....

Peetstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-16 13:36

Picasso schreef:
Jeetje.... ik ga hier weg.... gatver.....

topic-hint:
Eruit filteren wat voor jezelf nuttig en inzetbaar is.., je hebt ervaring genoeg daarvoor. +:)+
de rest: :evaw: DOEI TEDELOEI :evaw:

Ik ben al heel tevreden als ik dit komend jaar deze losheid mag gaan halen in deel springtrainingen:
https://www.youtube.com/watch?v=sn1_mAjTwiU

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-16 13:49

ich finde das jetzt nicht vorbildlich. das pferd ist die ganze zeit hinter der senkrechten uind latscht auf der vorderhand rum. so sieht für mich keine dehnungshaltung aus. das pferd sollte sich selbst tragen und daraus dehnen. die meinen das zwar gut aber für mich ist das kein gutes reiten, sorry

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-16 13:58

De theorie van het door mij geplaatste filmpje vind ik erg goed. De uitvoering vind ik ook goed. Of vooral het donkere paard nou wel of niet iets achter de loodlijn gaat, is voor mij in dit verband niet relevant.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-16 14:03

Ik kijk naar het filmpje en zie niet heel goed wat er verkeerd gaat....
Wat ik zie is dat het paard geen ideaal exterieur heeft, het gevraagde moeilijk vind, en daardoor dus wat rommelt.
Maar gaat er mis in de vragen die de amazone stelt aan het paard? Wat gaat er mis qua hulpen? Dat zie ik niet zo goed vrees ik.... :-(
Op zich vind ik dit namelijk geen vervelend beeld. Op de momenten dat het kwartje valt zie ik het paard wel degelijk ontspannen en ritmisch, maar dat is ook steeds weer weg... het is nog geen constant beeld.

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-16 14:04

Ik vind de theorie ook goed. Paard is in training, nog geen perfectie.

Mijn trainingsfilmpjes zijn ook niet allemaal zo mooi, dat ik er met een glimlach naar kan kijken.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-16 14:05

Het achter de loodlijn gaan toont aan dat er geen aanleuning is, een paard dat aanleuning heeft genomen volgt de hand voor de loodlijn.
Het achter de loodlijn gaan toont aan dat er nog een stuk weerstand/vasthouden in de borst en schouderpartij zit.
Het laat zien dat de rug niet losgelaten wordt, dat/waardoor de achterhand en de lendenen niet op de juiste wijze bewegen.

http://www.sustainabledressage.net

Milkberry

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-16 14:06

Het is niet het beeld waar in perse naar streef. Maar ik vind het vele male vriendelijker gereden dan alles wat ik voorbij zie komen in de B de laatste tijd :)

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-16 14:06

Training heet niet voor niets toch... training?

Perfectie leid tot niets, niets leid tot perfectie.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-16 14:16

Lante schreef:
Ik vind de theorie ook goed.
Paard is in training, nog geen perfectie.

Mijn trainingsfilmpjes zijn ook niet allemaal zo mooi, dat ik er met een glimlach naar kan kijken.

Het is niet een kwestie van perfectie.
Het gaat er om dat het verhaal en het getoonde niet op elkaar aansluiten.

Iets kan nog niet helemaal goed zijn, we gaan dan door naar beter.
Iets kan ook verkeerd zijn doorgaan leidt dan niet naar goed maar naar een quasi situatie, iets dat er op lijkt, het is beter om opnieuw richting goed te beginnen.

Het paard van Horseware, in het begin van dit topic, gaat nog niet hélemaal goed maar het is op weg naar goed.
Bij het voorwaarts neerwaarts rijden strekt het paard de schoft uit naar voren, daardoor kan de rug in de beweging opbollen, hierdoor kan het bekken in de beweging iets onder komen en het paard gaat dan inbuigen in de knieën. De voorwaartse drang zorgt dat de acherhand op dat moment goed gebruikt gaat worden.
Dit is de beweging die we zoeken.
Alle andere bewegingen zijn fout.
Het is niet slim om een paard eerst aan te leren fout te bewegen, zéker niet omdat eenmaal aangeleerd héél moeilijk weer af te leren is.
Op een verkeerde manier bewegen en daarin trainen maakt dat het paard steeds beter en sterker wordt in het verkeerd doen.

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-16 15:16

Het verhaal is naar mijn idee goed.
En paard en ruiter zijn niet perfect (nog?), maar het is niet onvriendelijk.
Jij Simpelman hebt een hele uitgesproken mening. Je manier van reageren en argumenteren vind ik vaak vrij zwart-wit. Dat schept aan de ene kant duidelijkheid (dat is handig, geen verwarring), aan de andere kant stoot het mensen soms af en dat is jammer, want dit is een heel mooi topic en het kan mensen over de streep helpen om het beter te gaan doen.
En beter is misschien nog altijd niet helemaal goed, maar nog altijd beter dan slecht. :)

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-16 15:34

Dan hou het er maar op dat ik niet de perfectie wil die Simpelman nastrreft, maar een andere manier van bewegen. Dus als er gezegd wordt dat WE een bepaalde manier van bewegen zoeken die Simpelman beschrijft, dan hoor ik daar dus kennelijk niet bij. ;)

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-16 15:36

Ik ben het helemaal met je eens @Lante.

Perfectie bestaat niet, het kan op zijn best slechts een poging tot zijn.
Iets op weg naar goed is goed maar kan beter.

De hele rijwereld zit vol met bla bla verhalen, neem zomaar als bekend voorbeeld de Rollkur van onze overbekende A in de jaren 90.
Demonstratie video's, clinics, intervieuws, tijdschriften en noem maar op
Is nu bij wet verboden.

De getoonde video laat een bla bla verhaal horen over het voorwaarts neerwaarts met beelden die hier NIETS mee te maken hebben.
Dat is niet niet helemaal perfect, het is fout.
Er wordt geen Rollkur beoefend, er wordt niet gesjord, maar er wordt géén voorwaarts neerwaarts getoond.
Integendeel, dit is waarmee mensen het bos ingaan, het verkéérde voorbeeld.

Zwart wit, zéker!

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-16 15:42

vur schreef:
Dan hou het er maar op dat ik niet de perfectie wil die Simpelman nastrreft, maar een andere manier van bewegen. Dus als er gezegd wordt dat WE een bepaalde manier van bewegen zoeken die Simpelman beschrijft, dan hoor ik daar dus kennelijk niet bij. ;)

Daar heb ik niets op tegen, helemaal niets, ieder doet wat hem goed dunkt.
Maar wat doen we op een topic wanneer iedereen alles goed vindt van iedereen?

Aardig wordt het pas wanneer we mét argumenten discussieren, daar kan iedereen dan iets van opsteken.

Mijn standpunt is dat alléén met een losgelaten paard dressuur beoefend kan en mag worden, mijn standpunt is dat we alleen maar mogen streven naar edelmoedige overgave en niet naar overgave, ik schraag dit door gebruik te maken van het Scala der Ausbildung en het FEI art 401.
Hier is onze Atlantische dressuur op gebaseerd.
De losgelatenheid en de tact zijn de eerste twee basis vereisten om verder te kunnen gaan naar aanleuning.
Pas als er aanleuning is bevestigd kunnen we in vertrouwen en harmonie verder bouwen.

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-16 15:52

Tja, of rollkur bij wet verboden is, weet ik niet. Tenminste, ik weet niet of dat in Nederland zo is. Of eerlijk gezegd, denk ik dat wel te weten. Onnodig geweld was altijd al verboden. Of dat nu in de vorm is van rollkur of van overmatig zweepgebruik, is om het even.
Wat is bla bla? De mooie filmpjes van Ingrid die gebruikt worden om te laten zien hoe het moet of die bij het losrijden haar paard ook een keer de tanden poetst? Ik vind het geen bla bla en ik vind de getoonde combinaties een aardig goede poging om te laten zien wat hij bedoeld.

https://m.youtube.com/watch?v=-pe_5eXF9NA Niks ten nadele van Ingrid K. Zij is een voorbeeld voor mij.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-16 16:07

Alle filmpjes van Klimke zijn door de censuur gehaald.
Alles dat er getoond wordt is gekozen.

We hadden het al eerder over dat hengsten soms even op hun plaats gezet moeten worden.
Iedereen die hengsten heeft door gereden weet dat.

De Klimke's zijn excellente ruiters met een diepgaande kennis van de principes van de KD.
Het getoonde "tandenpoetsen" heeft niets met bla bla te maken, zo werken zij met hun paarden en dat laten ze zien.
Maar ze werken eerst kundig naar losgelatenheid door het uitstrekken van de schoft, door in tact naar aanleuning te rijden, en nageeflijkheid vanuit de aanleuning te bevestigen.

Achter de loodlijn rijden is nageeflijkheid vragen van een niet losgelaten paard, daar is de halve wereld nu mee bezig.
Krulrijden.
Het lijkt dan net of het sneller gaat, het lijkt net of het paard dan losgelaten is, of men meer controle heeft en een betere ruiter is.
Het paard gaat slechts achter de teugel en neemt zeker geen aanleuning meer, kijk maar eens hoe het bit nu inwerkt.
Het eindresultaat hiervan is de osteopaath, chiropracter, dierenarts om de boel weer "even recht" te zetten.
Laatst bijgewerkt door Simpelman op 11-01-16 16:09, in het totaal 1 keer bewerkt

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-16 16:08

Trouwens, ons andere grote voorbeeld (ook van Simpelman geloof ik), rijdt ook "zogenaamd" vwnw, want op deze video loopt het paard ook grotendeels achter de loodlijn. Nogmaals, het gaat me hier om, om te laten zien dat niemand perfect is, perfectie niet bestaat en zelfs onze voorbeelden niet altijd het perfecte doen. Dus laat dit een "les" zijn voor mensen die denken dat de perfectie die Simpelman ogenschijnlijk nastreeft, bestaat.
Trouwens, vraag me af waarom Klimke op het laatste filmpje zijn paard wat ronder heeft. Ik heb er wel een idee over.

xxdomiixx

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-16 16:15

vur schreef:
Trouwens, ons andere grote voorbeeld (ook van Simpelman geloof ik), rijdt ook "zogenaamd" vwnw, want op deze video loopt het paard ook grotendeels achter de loodlijn. Nogmaals, het gaat me hier om, om te laten zien dat niemand perfect is, perfectie niet bestaat en zelfs onze voorbeelden niet altijd het perfecte doen. Dus laat dit een "les" zijn voor mensen die denken dat de perfectie die Simpelman ogenschijnlijk nastreeft, bestaat.
Trouwens, vraag me af waarom Klimke op het laatste filmpje zijn paard wat ronder heeft. Ik heb er wel een idee over.

Ik vraag me dan wel af welke perfectie jij denkt dat Simpelman nastreeft? Ik denk ook niet dat mensen naar deze perfectie streven, waarvan gedacht wordt dat het die van Simpelman is. Ik denk dat iedereen streeft naar zijn/haar eigen perfectie en die kan soms verschillen. Mijn perfectie zou zijn in Harmonie met mijn paard rijden, ik wil een Happy Athlete. En ik denk zeker dat dat mogelijk is.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-16 16:18

@Vur,
Je doelt hier mogelijk op Will Faerber?
WF laat zien hoe je een paard naar losgelatenheid brengt en helpt een correcte basisbeweging te vinden.
Meer niet.
Heel veel mensen doen hier hun voordeel mee, het lukt ze zo zelfstandig te ontsnappen uit het algemeen aanvaarde krulrijden.

Ikzelf heb geen idolen, Niet de Klimke's en zeker niet Will Faerber.

Mogelijk heb je de voorgaande tig malen dat ik aangaf volstrekt niet met perfectie bezig te zijn maar slechts met goed en fout over het hoofd gezien.
De "perfectie" van Simpelman is het de grootst mogelijke harmonie te bereiken, ongeacht de kwaliteiten van het paard.