Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-16 23:36

Starbreeze schreef:
@simpelman, ja heel bijzonder is dat. Over meedenken, niet helemaal vergelijkbaar, maar toch :P laatst had ik de zorg voor het paard van mijn zus erbij. Wanneer ik beide paarden wilde gaan longeren, deed ik ze eerst even in de molen om los te stappen. Er was maar 1 plek in de molen dus ik moest ze wisselen terwijl ik ze allebei vasthad. En dat dus 3x. Toen werkten ze ook echt mee, allebei netjes wachten, geen gedraai en netjes zelf de molen inlopen. Volgens mij vinden paarden het ook echt leuk om hun baasje tevreden te stellen.

Ja dat ken ik ook.
Bij de video met de shetlander heb ik er een stukje uitgeknipt waar de shet op de longeercirkel gaat staan.
De merrie duwt hem met haar hoofd opzij, weg van de cirkel, hier wordt gewerkt....
Normaal zou ze er omheen lopen, uit respect, de shet (2 1/2jr) is hoger in rangorde..., nu was ze onder mijn bescherming.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-16 23:37

Simpelman schreef:
Iedereen naar links de berg op in galop, buffelen, de rivier door zwoegen, de heuvel af op glijdend op hun kont, is normaal, iedereen doet het.

Net 4 jaar geworden, jaartje zadelmak
Afbeelding

Beide paarden (4 jaar) voor het eerst op vreemd terrein.
Afbeelding

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 00:23

Sizzle schreef:
Oh, ik dacht 3 dagen achter elkaar. Verkeerd begrepen.
Heb je het ook op film zodat je ziet waar jullie het over oneens zijn?

Ik heb vorig jaar bij een clinic een video teruggekeken en dat is dan echt een eye-opener. Ik kreeg steeds commentaar op mijn galophulp. Zelfs toen ik voor mijn gevoel nog weinig deed. Op de video zag ik het probleem. Omdat ik eigenlijk te groot was voor mijn kleine paardenbeest was een kleine beweging uit mijn knie al een onderbeen halverwege haar buik. Zag er super lomp uit.

Ik begrijp wat je bedoelt. We zijn het niet op die manier oneens.
Ik erken mijn praktijkfouten wel. Ik vraag zelf nooit lang door op één oefening, met name niet als mijn paard het best moeilijk vindt. Ik wissel bij voorkeur veel af. Ook veel stappen tussen door. Dat miste ik vandaag. Ook is mijn streven mijn paard op twee teugels te rijden, altijd. Dat heb ik vandaag niet gedaan. En bepaalde oefeningen heb ik een ander beeld bij dan zij. Hals strekken, schouderbuitenwaarts. Vond ik apart.

Maar paard liep verder niet verkeerd, maar thuis loopt ze ook best fijn, dus.. tsjah. Op naar de volgende keer! ;)

jannico

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 00:34

ben wel benieuwd waar het verschil ligt dan, zeker schouder buiten/binnen lijkt mij een vrij duidelijk omschreven oefening..

Lante

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 00:51

Ja nou ja, op naar de volgende ronde. :)

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 07:31

Sizzle schreef:
Voor degene die eerder vroeg wat een beenlonge was (sorry, vergeten te antwoorden), zie boven :D

Cool filmpje :))

Dat was ik..thanks!
Weet niet helemaal wat ik ervan moet vinden..Maar ik laat t altijd even bezinken..kijken of t kwartje wil vallen..

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 10:41

Sizzle leuk je foto's. Dat soort dingen deden en doen we veel en dat soort spelletjes hebben we ook veel gedaan net als hekken open maken, op de meest mogelijke en onmogelijke stukken rijden. Met buiten rijden altijd even de beek er bij pakken, de moeilijk steile helling omhoog, dwars door alle struiken struinen (hieronder dat zijn Hercule en ik ) Terwijl ik hier nog over na aan het denken was en net dacht, dit is misschien toch te veel van het goede, we gaan terug, ging hij als een tank door het gewas terwijl ik gierend van de lach op hem lag. Daarna alle takken en doorns van en uit hem geplukt, zo'n gaaf maf paard. Dus het is niet dat wij niets doen met onze paarden, maar gewoon zo onderweg als we het tegen komen, want ook Polie vind dit OK.

Afbeelding

Hier niet te zien, maar dit is een nogal stijl paardje, mijn favoriet met die bergpaardjes van ons:

Afbeelding

Klein watertje waar we door heen gaan als het nodig is:

Afbeelding

Over de telefoon palen waardoor we een leuke route kunnen nemen, waar ik altijd wel eventjes moet adem halen maar de paarden doen dit zo gemakkelijk:

Afbeelding

Tomaatje schreef:
Waarom reageer je hier zo heftig op? Het lijkt mij juist een hele goede oefening.
. Ik heb het filmpje goed bekeken en ik heb er niets mee, dus zal het ook nooit toepassen bij mijn paarden. En dat mag. Ik vind dit niet fijn. Ik lees hier om te leren voor mijn paarden. Dus alles spiegel ik terug naar mijn vriendjes. Ik heb geen verstand van paarden maar wel van die twee van mij en denk goed te weten wat ze wel en niet fijn vinden.

Voor deze oefening met het touw rondom het been is Hercule veel en veels te intelligent (Hercule is bijna een mens zeg ik altijd) . Ik zal hem daarmee beledigen. En Polie zal ik het vertrouwen beschamen want ik belemmer haar in haar vrijheid en dat moet je niet zomaar doen. Tot nu toe is gebleken dat als ze ooit vast komt te zitten ergens in, dat ik het los mag maken en haar daarna emotionele eerste hulp mag geven, zo over de mik }> middels een dikke knuffel.

Wel leuk om die verschillen te zien, want jullie moeten niet denken dat we flauw met de paarden om gaan. Integendeel haast zou ik zeggen.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-16 10:52

jannico schreef:
Simpelman schreef:
Werk in de paddock met touwen om de benen van je paard, hoe meer en hoe omvangrijker hoe beter, maar progressiief.
Leer hem dat hij moet stoppen om problemen te vermijden, leer hem dat jij het touw weer weg haalt.
Zo krijg je een paard dat stopt en wacht als het indit soort moeilijkheden komt.

Is een vrij standaard handeling voor ranch paarden hoor, niks naars aan en voorkomt een hoop gedonder mochten ze een keer in een lariat verstrikt raken/stappen. Wat tevens ook goed werkt om is leading by the foot:

[ Video ]

Integreer de kennis en ervaring vanuit het Natural Horsemanship in de hedendaagse Klassieke Dressuur en de KD heeft een evolutionaire stap verder gemaakt.

Op het moment lees weer eens opnieuw de boeken van uitgeverij Allen, zoals Academic Dressage van décarpentry en The essence of horsemanship van Seunig.
Ze zijn voor een groot deel volledig gepasseerd, techneuten taal, paarden zijn objecten ondanks de voelbare warmte en passie van de schrijvers.
We weten nu zoveel meer over over het wezen van het paard.
Alle hulpen worden omschreven als technische handelingen, niemand heeft het over voelen.
(hulpen werken alleen maar wanneer ze voelend "in" de bewegingen woren gegeven)

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 11:02

Klopt. Daar spelen al veel mensen op in. Goeie zaak in mijn ogen dat dit vaker gecombineerd gaat worden.

Tomaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 11:09

pien_2010 schreef:
Tomaatje schreef:
Waarom reageer je hier zo heftig op? Het lijkt mij juist een hele goede oefening.
. Ik heb het filmpje goed bekeken en ik heb er niets mee, dus zal het ook nooit toepassen bij mijn paarden. En dat mag. Ik vind dit niet fijn. Ik lees hier om te leren voor mijn paarden. Dus alles spiegel ik terug naar mijn vriendjes. Ik heb geen verstand van paarden maar wel van die twee van mij en denk goed te weten wat ze wel en niet fijn vinden.

Voor deze oefening met het touw rondom het been is Hercule veel en veels te intelligent (Hercule is bijna een mens zeg ik altijd) . Ik zal hem daarmee beledigen. En Polie zal ik het vertrouwen beschamen want ik belemmer haar in haar vrijheid en dat moet je niet zomaar doen. Tot nu toe is gebleken dat als ze ooit vast komt te zitten ergens in, dat ik het los mag maken en haar daarna emotionele eerste hulp mag geven, zo over de mik }> middels een dikke knuffel.

Wel leuk om die verschillen te zien, want jullie moeten niet denken dat we flauw met de paarden om gaan. Integendeel haast zou ik zeggen.

Oh, dan had ik je verkeerd begrepen. Het kwam over alsof Pollie een enorme paniekvogel was en je haar daarom hiermee niet wilde lastig vallen. Kan Hercule dan ook zo mooi aangeven dat hij ergens een daas heeft zitten? Van "baas, baas, doe er wat aan"?

En je kan dat soort oefeningen natuurlijk zien als paardje pesten, zeker wanneer een paard ze eng of vervelend vindt, maar ook als het paard helpen. Mocht het paard dan perongeluk of noodzakelijk in de situatie terecht komen, dan slaat de blinde paniek hopelijk niet meer toe en kun je zelf ook rustiger blijven.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 11:41

biscaya schreef:
Sizzle schreef:
Voor degene die eerder vroeg wat een beenlonge was (sorry, vergeten te antwoorden), zie boven :D

Cool filmpje :))

Dat was ik..thanks!
Weet niet helemaal wat ik ervan moet vinden..Maar ik laat t altijd even bezinken..kijken of t kwartje wil vallen..

Ik gebruik het trouwens niet om te longeren hoor. Maar bij paarden die echt levengevaarlijk gericht uitslaan naar je gezicht bij het optillen van de voet zodat hoefsmeden er weigeren mee aan het werk te gaan kan je daarmee heel veilig beginnen.
Uiteraard wel eerst het paard aanraakmak maken, je moet het immers wel veilig om het been kunnen laten zakken.

Sommige mensen gebruiken het ook wel in de vrijheidsdressuur of om het kluisteren aan te leren. Al zal dat laatste langzaam uitgestorven zijn in onze regio's.

Om even in de western te blijven.
Doen jullie ook bewust of onbewust aan 'ground tying'?
Dus overal waar je je touw op de grond laat hangen (met paard eraan) moet het paard blijven staan alsof het vastgebonden is. Heel nuttig :j
Het werkt niet met alle karaktertjes even efficient maar het is de moeite waard om dat te oefenen.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 11:47

Tomaatje schreef:
Kan Hercule dan ook zo mooi aangeven dat hij ergens een daas heeft zitten? Van "baas, baas, doe er wat aan"?

Ja door dat plekje naar me toe te draaien en dan met zijn mond of poot (Polie heeft benen, Hercule heeft poten) er naar te wijzen en meer zoals o.a.

-Zodra ik met de auto het terrein op rijd zijn container stal binnen lopen en de drink bak laten klepperen. Gelijk wist ik: "verdorie het water is afgesloten (30+ graden vanwege hittegolf)" en dat was ook zo;
- dierenarts 's nachts wakker roepen (zijn de woorden van de arts) die gelijk wist: "mijn god die zwarte gaat helemaal fout, ik moet als een speer naar de praktijk (klopte want paard had pittige bloeding en hij was net op tijd);
- mij thuis innerlijk roepen waardoor ik alles uit mijn handen liet vallen wetende: "Hercule roept me want Polie is niet goed" en inderdaad Polie was helemaal niet goed toen ik aankwam;
- mij thuis roepen waardoor ik 's avonds in de auto sprong en naar hem toescheurde nog net op tijd voordat de manege dicht ging. Paard viel uit de stal en was flink vernageld en smid kwam nog diezelfde nacht waardoor hij ging blijvende schade heeft overgehouden;
- met mennen stil gaan staan en nergens meer op reageren, waardoor ik heel snel zag dat de splitpen los was gegaan en de burry uit elkaar dreigde te vallen.
- etc etc. In paniek (hij werd aangevallen door een groep grote dazen) toen hij aan het grazen was en uitgespannen was, weggalopperen (komplete paniek) en toen hij dreigde in het Nato gaas te springen en ik heel hard riep: "Hercule neeeeeeee", hij de onmogelijke draai wist te maken boven het gaas en precies voor het gaas weer goed neer kwam. Baasje kwam met een hartverzakking vrij en paardje zonder verwonding.

Hercule is een enorm flegmatiek paard, maar wel zeer intelligent en to the point met zijn reacties of zoals die dierenarts toen zei: "dit is een zeldzaam karakter paard dat je hebt. Niet de gemakkelijkste in de omgang meestal, maar dat komt wel goed met jullie want jullie houden echt van elkaar. <3 Ik zal nu weer stoppen met spammen over mijn paarden want waar het hart van vol is loopt de mond van over is bij ons echt van toepassing. Ben zo gek op die twee <3

Milkberry

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 11:54

Ja dat ground tying doen wij ook! Handig op buitenrit als je er even af moet. Eigenlijk overal handig.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 11:56

Pien, heerlijk toch als je zo gek bent op je paardjes :)
Leuke bos foto's. Hebben jullie ook bos vlak bij?

Ik vind spelletjes (tochten) een fijne voorbereiding op wedstrijden. Je hebt alles zoals op een wedstrijd maar er is nagenoeg geen druk (al heb je ook wel mensen die daar komen om te winnen). Je krijgt onverwacht te doen met nieuwe dingen (frisbi overgooien, darten, over gekke ondergronden, estafettes, you name it.) waar je lekker rustig mee om kan gaan. Je kunt alles in stap doen, maar ook in draf wn galop. Je kunt ook afstappen of gewoon een oefening enkel van de zijlijn bekijken en je eigen punten laten schieten mocht dat veiliger zijn.
Op die manier ga je een stuk rustiger een dressuurproefje in na een tijdje. Vooral als je daarbij ook zelf de instelling behoud dat het leuk moet zijn en eventueel afgroeten of buiten mededinging starten geen schande is.

jannico

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 12:11

Simpelman schreef:
Integreer de kennis en ervaring vanuit het Natural Horsemanship in de hedendaagse Klassieke Dressuur en de KD heeft een evolutionaire stap verder gemaakt.

Op het moment lees weer eens opnieuw de boeken van uitgeverij Allen, zoals Academic Dressage van décarpentry en The essence of horsemanship van Seunig.
Ze zijn voor een groot deel volledig gepasseerd, techneuten taal, paarden zijn objecten ondanks de voelbare warmte en passie van de schrijvers.
We weten nu zoveel meer over over het wezen van het paard.
Alle hulpen worden omschreven als technische handelingen, niemand heeft het over voelen.
(hulpen werken alleen maar wanneer ze voelend "in" de bewegingen woren gegeven)

Ik ben momenteel bezig met Faverot de Kerbrech. Op zijn plat hollands : Rete interessant

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 12:17

Sizzle schreef:
Ik vind spelletjes (tochten) een fijne voorbereiding op wedstrijden.
klopt. Net als onder de man naar de wedstrijd toe rijden. Zelf was ik dan op het wedstrijd terrein om te kijken of het wel of niet uitliep en belde mijn dochter van "nu vertrekken". Ze moest een uur rijden waardoor onze diesel lekker opgewarmd was. Meestal kon ze na vijf, tien minuten in de ring voor twee proefjes achter elkaar en dan wachten op de uitslag en reed ze weer terug. Die proeven heeft hij altijd het beste gedaan. Iedereen kenden iedereen dus soms als ze eens paar minuutjes te laat was omdat mensen onverwacht uitgevallen waren werd er rustig op haar gewacht. Zo gezellige knusse entourage op stal Sintels was het altijd.

Je vraag over het bos is een lastige, want we wonen gewoon helemaal buiten waar dus ook bos is. Maar hier rijd je niet zoals in NL naar het bos toe, want je bent gewoon in het buitengebied en tijdens buitenritten kom je bos tegen waar je wel of niet in kunt gaan rijden.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 12:22

Dat bedoel ik eigenlijk ook met bos :+
Ik bedoel niet het Amsterdamse bos :P

xxdomiixx

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 14:49

Hier ook bezig met ground tying, het werkt nog niet altijd maar consequent blijven en dan komt het wel :) denk dat het kwartje nu een beetje begint te vallen. Maar zou het toch niet in het bos durven :o vandaag trouwens een behoorlijk pittige rit gemaakt, hij had heel veel zijn hals laten vallen maar wel voorwaarts en dan voel je echt die rug deinen.

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 17:58

Oeh dat ground tying klinkt wel interessant, ga ik denk ik ook mee aan de slag! :)

Sowieso zijn er een hoop elementen uit andere stromingen zoals western en NH die heel nuttig voor de dressuur kunnen zijn naar mijn mening :)

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 18:18

Sizzle schreef:
Ik heb vorig jaar bij een clinic een video teruggekeken en dat is dan echt een eye-opener. Ik kreeg steeds commentaar op mijn galophulp. Zelfs toen ik voor mijn gevoel nog weinig deed. Op de video zag ik het probleem. Omdat ik eigenlijk te groot was voor mijn kleine paardenbeest was een kleine beweging uit mijn knie al een onderbeen halverwege haar buik. Zag er super lomp uit.

Ha ha, herkenbaar! :+
Lange benen en te kleine paarden is zo %$@$%#%^#%^#$%^.

Wat heerlijk dat jullie zo'n prachtig buitenrij gebied hebben!
Hier is het anders... heel anders.... en toch hetzelfde, gewoon samen lekker relaxt uitdagingen aangaan, die geen uitdagingen zijn, gewoon omdat we elkaar vertrouwen.
(stad versus bos... 11e x erop was trouwens na trailer rit in het bos, tussen de bomen ipv auto's ook braaf!)

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 20:01

[quote="JudArthos"]Oeh dat ground tying klinkt wel interessant, ga ik denk ik ook mee aan de slag! :)

Ah zo noem je dat.. :D
Ik doe dit heel vaak ( onbewust ) bij mijn paarden beesten gaat dit prima maar met my little pony lijkt me dit een uitdaging te ver.. :D

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 21:23

Ben ook benieuwd hoe dat mijn die van mij zal gaan, meestal betekend los = aan alles bijten en friemelen :=

Dat probleem met een kleine pony herken ik ook. Pony reageerde altijd heftig op de galophulp maar dat kwam gewoon omdat mijn been al snel ver achteraan haar flank lag :')

Woestein

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 22:14

Gisteren ook les gehad van Monique de Rijk.

Zoals ze alles uitlegt klinkt logisch, ze komt heel vriendelijk en belangstellend over.
Heel veel was voor mij een bevestiging dat ik op de goede weg zit en Euwe pakte het dan ook vrij goed op, gaf aan het eind zelfs een heerlijk cadeautje in de vorm van een heel fijn stukje galop.

Ben benieuwd hoe de volgende lessen gaan!
Laatst bijgewerkt door goldenarrow op 11-01-16 13:10, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Omdat zoekmachines puntjes in de naam negeren, deze er voor de leesbaarheid uitgehaald.

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 22:19

Zag er ook fijn uit Woestein!