Klassieke vs Academische Rijkunst

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-11 15:05

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-11 15:23

Ik vind het wel geinig Nombrado. Alle foto's of filmpjes die jij plaatst zijn van paarden en ruiters die 'los' rijden maar aan de andere kant totaal op de voorhand vallen en totaal niet in evenwicht zijn. Een paard kan nog wel los zijn aan de voorkant maar of het paard dan ook correct getraind wordt is een 2e.

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-11 15:29

xmarliez schreef:
Ik vind het wel geinig Nombrado. Alle foto's of filmpjes die jij plaatst zijn van paarden en ruiters die 'los' rijden maar aan de andere kant totaal op de voorhand vallen en totaal niet in evenwicht zijn. Een paard kan nog wel los zijn aan de voorkant maar of het paard dan ook correct getraind wordt is een 2e.

Waar zie jij, dat het paard op de bovenste foto 'totaal op de voorhand" valt??
Als ik de stand van de koot van het staande achterbeen vergelijk met de koot van het staande voorbeen, dan kan ik niet concluderen dat het paard daar op de voorhand "vall"

Afbeelding

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-11 15:36

xmarliez schreef:

laat maar een mooi plaatje zien dan.
kheb wel genoeg geplakt en geknipt voor vandaag
wb losrijden, denk ik dat dit JUIST een heel belangrijk onderdeel is om voor te bereiden op de verzameling.
Helemaal voor het de topiclezers, die zich veelal net gaan bezighouden met de klassieke methode

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-11 15:41

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-11 15:42

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-11 15:44

Ik heb het niet alleen over die piaffe foto ;) je post wel meer dan alleen dat.
Daarnaast denk ik dat het bij deze piaffe foto hetzelfde is als bij die andere die je gepost hebt een paar pagina's terug.
Laatst bijgewerkt door xmarliez op 15-05-11 15:45, in het totaal 1 keer bewerkt

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-11 15:45

cherie78 schreef:
xmarliez schreef:

Waar zie jij, dat het paard op de bovenste foto 'totaal op de voorhand" valt??
Als ik de stand van de koot van het staande achterbeen vergelijk met de koot van het staande voorbeen, dan kan ik niet concluderen dat het paard daar op de voorhand "vall"

Afbeelding

Rare piaffe achterhoekomt niet op minimaal kogel hoogte paard is niet meer voorwaarts.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-11 15:53

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-11 15:54

Professor schreef:
cherie78 schreef:

Afbeelding

Rare piaffe achterhoekomt niet op minimaal kogel hoogte paard is niet meer voorwaarts.

Ja, een "rare" piaffe :j

Net zo "raar" als onderstaand geïnterpreteerd kan worden.

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door cherie78 op 15-05-11 15:55, in het totaal 1 keer bewerkt

quadripes

Re: Klassieke vs Academische Rijkunst

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-11 15:54

zucht...

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-11 15:57

quadripes schreef:
zucht...

Inderdaad, "zucht" :j

Ik snap alleen niet, waarom er continue die "2 kampen"formule aangehouden moet worden.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-11 15:58

Heel even een andere vraag...
(aan de discussie over de foto's kan ik weinig toevoegen)

Het oefenen van de zit is erg belangrijk in de KR (en natuurlijk rijden in het algemeen).
Wordt dat altijd met zadel/zonder stijgbeugels gedaan of ook wel zonder zadel (kortere sessies dan)?

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-11 16:02

liljebo schreef:

Het oefenen van de zit is erg belangrijk in de KR (en natuurlijk rijden in het algemeen).
Wordt dat altijd met zadel/zonder stijgbeugels gedaan of ook wel zonder zadel (kortere sessies dan)?

Ik heb leren rijden zonder zadel, ooit in een lang vervlogen tijd :D
Of dit echt "klassiek" is? Ik weet het niet.

Zonder stijgbeugels rijd ik nog regelmatig.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-11 16:03

nuno hier
kan je zien, dat het paard altijd kan ademen en nooit het hoofd zodanig teruggetrokken wordt om een oefening uit te voeren.
daar gaat het mij dus om ;(
Zuurstof is van elk levend wezen de eerste levensbehoefte !
Zonder zuurstof geen leven
http://www.youtube.com/watch?v=Q6XgYXIEIS0&NR=1

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-11 16:04

cherie78 schreef:
liljebo schreef:

Ik heb leren rijden zonder zadel, ooit in een lang vervlogen tijd :D
Of dit echt "klassiek" is? Ik weet het niet.

Als je eenmaal onafhankelijk zit, zijn je beugels er alleen (of gebruik je ze eigenlijk alleen) als je je evenwicht verliest dit op te vangen. Eigenlijk ligt gewoon je voet erin.
Meer niet.

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-11 16:08

nombrado schreef:
cherie78 schreef:

Als je eenmaal onafhankelijk zit, zijn je beugels er alleen (of gebruik je ze eigenlijk alleen) als je je evenwicht verliest dit op te vangen. Eigenlijk ligt gewoon je voet erin.
Meer niet.

Daarom rijd ik ook nooit zonder beugels met mijn Cob :D :+

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-11 16:10

liljebo schreef:

In het boek van Kottas stond een mooi stukje om je zit te oefenen.
Allerlei associatie's maakte hij om zodoende tot een betere zit te komen.

Ik heb ooit eens zoiets dergelijks gelezen, wel andere associatie's, maar evengoed zeer nuttig.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-11 16:10

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-11 16:11

nombrado schreef:
Hier kan je mooi zien , naar welke oefening toegewerkt wordt door Nuno

http://www.youtube.com/watch?v=TfiTTyi2He8

Hier krijg ik dus letterlijk buikpijn van Nombrado. Ik heb dit ook veel in Costa Rica gezien. men stapt op het paard en gelijk moet beest vol aan de bak. De paarden die wij daar zagen kunnen niet eens in een normale draf gaan. Maar dat is ook niet de bedoeling. Men wil alleen maar, zo is ons uitgelegd, in dat soort landen de "hoge school" (die dat dus volgens mij niet is) zien en slaan voor het gemak de basis maar even over. Nee ik word hier echt niet warm van in tegendeel. Kijk er maar eens naar en draai muziek eronder weg, dan blijft er weinig over.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-11 16:13

pien_2010 schreef:
nombrado schreef:

Hier krijg ik dus letterlijk buikpijn van Nombrado. Ik heb dit ook veel in Costa Rica gezien. men stapt op het paard en gelijk moet beest vol aan de bak. De paarden die wij daar zagen kunnen niet eens in een normale draf gaan. Maar dat is ook niet de bedoeling. Men wil alleen maar, zo is ons uitgelegd, in dat soort landen de "hoge school" (die dat dus volgens mij niet is) zien en slaan voor het gemak de basis maar even over. Nee ik word hier echt niet warm van in tegendeel. Kijk er maar eens naar en draai muziek eronder weg, dan blijft er weinig over.

wat heeft costa rica met nuno oliveira te maken?
portugal is niet zomaar dat soort landen wb de klassieke dressuur denk ik ;)

en wáár wordt hier in het topic de basis uitgelegd?

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-11 16:18

nombrado schreef:

Hier krijg ik dus letterlijk buikpijn van Nombrado. Ik heb dit ook veel in Costa Rica gezien. men stapt op het paard en gelijk moet beest vol aan de bak. De paarden die wij daar zagen kunnen niet eens in een normale draf gaan. Maar dat is ook niet de bedoeling. Men wil alleen maar, zo is ons uitgelegd, in dat soort landen de "hoge school" (die dat dus volgens mij niet is) zien en slaan voor het gemak de basis maar even over. Nee ik word hier echt niet warm van in tegendeel. Kijk er maar eens naar en draai muziek eronder weg, dan blijft er weinig over.[/quote]

portugal is niet zomaar dat soort landen wb de klassieke dressuur denk ik ;)[/quote]

Zoals ik al schreef daar heb ik precies het zelfde zien uitvoeren als op dit filmpje en dat ging op precies de zelfde manier. Opstappen en gelijk aan het werk met het paard. Toen mijn mond erbij open viel kreeg ik uitleg van een spanjaard die zei dat mensen dit soort oefeningen willen zien. Dat in Europa pas echt dressuur matig gereden wordt en dus veel meer aandacht besteed wordt aan losmakende oefeningen enz. Ik krijg bij jouw filmpje precies de zelfde buikpijn en verontwaardiging die ik daar ook kreeg. Vandaar dat ik het erbij haal. De paarden bewogen ook het zelfde (kwamen uit Spanje en Portugal).

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-11 16:22

pien_2010 schreef:
Zoals ik al schreef daar heb ik precies het zelfde zien uitvoeren als op dit filmpje en dat ging op precies de zelfde manier. Opstappen en gelijk aan het werk met het paard. Toen mijn mond erbij open viel kreeg ik uitleg van een spanjaard die zei dat mensen dit soort oefeningen willen zien. Dat in Europa pas echt dressuur matig gereden wordt en dus veel meer aandacht besteed wordt aan losmakende oefeningen enz. Ik krijg bij jouw filmpje precies de zelfde buikpijn en verontwaardiging die ik daar ook kreeg. Vandaar dat ik het erbij haal. De paarden bewogen ook het zelfde (kwamen uit Spanje en Portugal).

ik denk niet dat je onder de costa ricanen de klassiekers als nuno moet gaan scharen.
Als je goed kijkt naar het filmpje, zie je nl wat hij daar aan het oefenen is en aan het voorbereiden.
Het inrijden is zo te zien al daarvoor gebeurd (voor het filmpje) te zien aan de bespiering en de aderen van het paard.
heb jij wel eens op een andalusier/pre of lusitano gereden?

liberty22

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-11 16:23

nombrado schreef:
[quote="nombrado schreef:

portugal is niet zomaar dat soort landen wb de klassieke dressuur denk ik ;)

en wáár wordt hier in het topic de basis uitgelegd?[/quote]

nou medunkt dat dat overal wel doorheen zit verweven of hebben we het niet constant over durgs genick en losgelatenheid

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-11 16:26

nombrado schreef:
pien_2010 schreef:

heb jij wel eens op een andalusier/pre of lusitano gereden?

Ja, ik heb ooit op een andalusiër hengst mogen rijden. Mooi paard die naast de draf zoals je deze op jouw filmpje ziet ook veel ruimer kon draven. Daar was door de eigenaar wel echt op getraind. Ik vind Andalusiérs mooie paarden.