Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-16 21:28

Peetstap schreef:
Ook bij Horst geen enkel bewegend beeld te vinden ohz..., pagina's linkjes bestaan niet meer...
Wel veel tekst.

Pfff , wat is dat toch bij de gewone kd lesgevers ???
Zijn ze niet trots op wat ze als team kunnen laten zien ?

Heb inmiddels aantal lesgevers op een rij in Nl & Be en overal hetzelfde: geen enkel beeld te vinden.
Moet het doen met drietal ruiters die ik persoonlijk ken en weet hoe fijn ze rijden, maar snap hier dus niets van.

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-16 21:50

Dag 1 van de les- driedaagse van M.onique de R.
Het was om mee te beginnen een erg leuke dag met redelijk gelijk gestemden die gewoon fijn wilden rijden en het paard blij en gezond wilden houden op de eerste plaats. Geen fanatiek, verbeten en gefrustreerd gedoe, maar gewoon lekker relaxed. Dat was fijn!
M.onique is een aardige meid, heeft een goeie, rustige uitstraling. Echter ziet zij bepaalde, voor mij belangrijke dingen in een ander licht dan ik ze zie. Dat vond ik vandaag verwarrend.

Ik heb zelf dan ook niet goed gereden, ben te veel van mijn plan en eigen visie vandaan gegaan (let op: mijn eigen verantwoordelijkheid), ik verviel ook meteen in oude fouten (te veel doen met de handen en raar zitten met armen en bovenlichaam). Daarom baal ik toch wat van mezelf.

Ik ga gewoon de volgende maand weer mee doen. Nog even kijken hoe en wat. Misschien grondwerk doen of bitloos. Of gewoon weer rijden en dan beter bij mezelf blijven. Ik heb nog even tijd om daarover na te denken. De huiswerk oefening an sich kan ik wel wat mee, als ik het in mijn eigen mal giet. Dus dat heeft het zeker wel opgeleverd! ;)

Sjolvir

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-16 21:58

Moet wel bij je passen inderdaad en als je dingen echt in ander licht ziet, kan dat problematisch zijn.
Nou ja, stof tot nadenken, overwegen en proberen toch?
En ook van iets wat niet helemaal past leer je vaak wat, ook al is het maar dat je het toch anders ziet.

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-16 22:01

Zo sta ik er ook in inderdaad.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-16 22:04

Ik was een week bij Mary Wanless.
Op de 4e dag zei ze tegen me "Simpelman everything you do is wrong! but I have never seen this horse moving that well".

Ik heb veel van haar geleerd. :)

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-16 22:12

Simpelman schreef:
Werk in de paddock met touwen om de benen van je paard, hoe meer en hoe omvangrijker hoe beter, maar progressiief.
Leer hem dat hij moet stoppen om problemen te vermijden, leer hem dat jij het touw weer weg haalt.
Zo krijg je een paard dat stopt en wacht als het indit soort moeilijkheden komt.

Meen je dit serieus en hoe moet ik dat voor me zien?

Dit komt heel erg naar op mij over vandaar mijn vraag (ben zelfs wat geschokt) en ik heb dit paar keer over en over gelezen. Gelukkig stopt hier de zwarte prins en prinses perfect, op stem of handteken als ik er naast sta, op zachte hele ophouding als ik er opzit.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-16 22:15

Ik ben ook niet bang voor paniek en doordraaien maar voor domweg vallen en de klap op het hoofd als ze het touw vangen.

Lante, heb je morgen ook nog een les?

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-16 22:27

Ik denk dat er een verkeerd beeld van hebt @pien_2010.

Paard staat sil in de paddock.
Ik heb speciale touwen voor het bergbeklimmen, die zijn stug en raken niet in de knoop.
Ik sla eerst een touw achtereenvolgens achter (elk) een been langs en haal dat heen en weer, dat geeft een onbekende sensatie, als dat begrepen is, (=niet gevaarlijk, hoef niet te vluchten) dan sla ik het een paar keer om een been, als dat bevestigd is om twee benen enz..
Daarna om het lichaam, de hals en rond een been, rond lichaam en twee benen, enz..
Ik til een buiten voor of achterbeen over de rug heen op met een touw.
Verzin het maar.

Op een gegeven moment vinden ze het prima en gaan we ermee lopen, dat geeft wat geslinger en weerstand, rondsliertende touwen.
Ook daar wennen ze heel snel aan.
Dat doe ik met plastic, een halve emmer water op hun kont die er af valt.

Alles zonder stress, rustig en gemoedelijk, het is een spel dat ik progressief opbouw.
Inwikkelen en alles weer verwijderen.
Op een gegeven moment maken ze nergens meer druk om.
Het is in feite emotioneel niet meer dan het omdoen van een deken, het moet even wennen.

Soms pikken we in het bos een braamstruik op en dan weten ze, even wachten hij maakt het wel weer in orde.
Laatst bijgewerkt door Simpelman op 09-01-16 22:31, in het totaal 3 keer bewerkt

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-16 22:30

Sizzle schreef:
Ik ben ook niet bang voor paniek en doordraaien maar voor domweg vallen en de klap op het hoofd als ze het touw vangen.

Lante, heb je morgen ook nog een les?

Je moet nooit risico nemen.
Een paard moet eerst correct, rustig en gehoorzaam aan de longe gaan.
Dat is een gemoedstoestand en die is niet aanwezig bij een paard met stalmoed.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-16 22:31

Voor menpaarden geldt soweiso dat het wijs is er met dingen onderdoor en omheen te hebben gefrutseld, hier zijn ook expres de strengen dwars onder door, om been etc. heen gegaan en iemand er aan laten trekken, puur om paard te laten wennen aan iets tegen been/buik.
In de hoop dat als ze een keer over de strengen stappen of het lamoen (dat oefen je dan weer niet...), dat ze het kennen en niet in paniek raken.
Maar goed paniek kan je nooit helemaal uitsluiten en voorzien, je kan niet alles oefenen in het leven.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-16 22:32

Sjolvir schreef:
Voor menpaarden geldt soweiso dat het wijs is er met dingen onderdoor en omheen te hebben gefrutseld, hier zijn ook expres de strengen dwars onder door, om been etc. heen gegaan en iemand er aan laten trekken, puur om paard te laten wennen aan iets tegen been/buik.
In de hoop dat als ze een keer over de strengen stappen of het lamoen (dat oefen je dan weer niet...), dat ze het kennen en niet in paniek raken.
Maar goed paniek kan je nooit helemaal uitsluiten en voorzien, je kan niet alles oefenen in het leven.

Hoe meer verschillende dingen je doet hoe gemakkelijker ze worden in alles, hoe kleiner de kans dat ze in paniek raken.

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-16 22:35

Ik heb op indoor brabant dacht ik wel eens wereldbeker 4 span gezien. IJsbrand Chardon stuurde zijn vierspan echt als een dolle door het parcours maar maakte een stuurfout waardoor de voorpaarden niet tussen de hindernis maar er half voor gestuurd werden. Het ging zo snel dat de voorpaarden remden en vervolgens over elkaar heen vielen (het rechterpaard lag links nu). Het publiek hield de adem in. In tegenstelling tot de paniek die je zou verwachten bleven de paarden doodstil liggen terwijl de grooms de riemen losmaakten. Hoewel het niet leuk was dat dit gebeurde wel super om te zien hoe deze paarden getraind waren om niets te doen.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-16 22:37

Een heel mooie oefening is ook de mikado.
Beginnen met drie hindernisbalken als mikado.
Progressief opbouwen in een aantal weken naar 8.
Pasje voor pasje erdoorheen, been voor been, heel langzaam.
Vooral langzaam.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-16 22:38

Voordat ik met de dubbele longe aan de slag ga heb ik ze allang touw (en bal, pion, zijl, vlag, paraplu.....) mak.

Ik zei eerder al dat ik nooit een fris paard bij zet, en toch hou ben ik altijd zeer terughoudend met het hoofd vastbinden al is het nog zo los.
Heb vorig jaar 2000 euro bij de DA achtergelaten door struikelen in galop, ik weet niet of het paard het na had kunnen vertellen als het niet het hoofd achterover had kunnen gooien.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-16 22:41

Starbreeze schreef:
Ik heb op indoor brabant dacht ik wel eens wereldbeker 4 span gezien. IJsbrand Chardon stuurde zijn vierspan echt als een dolle door het parcours maar maakte een stuurfout waardoor de voorpaarden niet tussen de hindernis maar er half voor gestuurd werden. Het ging zo snel dat de voorpaarden remden en vervolgens over elkaar heen vielen (het rechterpaard lag links nu). Het publiek hield de adem in. In tegenstelling tot de paniek die je zou verwachten bleven de paarden doodstil liggen terwijl de grooms de riemen losmaakten. Hoewel het niet leuk was dat dit gebeurde wel super om te zien hoe deze paarden getraind waren om niets te doen.

Fascinerende sport.
Hier in de buurt ook een vierspanwedstrijd, door een stuk bos waarbij de bomen zo dicht bij elkaar stonden dat er nog net een kar doorkon.
Top tempo!
De eerste twee gaan tussen twee verkeerde bomen door recht af, dus wijken van het parkoers af, stop.
Ze zitten vast tussen twee bomen rechts de achterste twee gaan door...!
Nu alles 5 meter achteruit, moet je proberen met een vierspan in het bos.
En het lukt ook nog, ze denken echt mee.

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-16 22:44

@ sizzle: ik heb volgende maand weer een les van haar en in maart de laatste.

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-16 22:47

Lante schreef:
Dag 1 van de les- driedaagse van M.onique de R.
Het was om mee te beginnen een erg leuke dag met redelijk gelijk gestemden die gewoon fijn wilden rijden en het paard blij en gezond wilden houden op de eerste plaats. Geen fanatiek, verbeten en gefrustreerd gedoe, maar gewoon lekker relaxed. Dat was fijn!
M.onique is een aardige meid, heeft een goeie, rustige uitstraling. Echter ziet zij bepaalde, voor mij belangrijke dingen in een ander licht dan ik ze zie. Dat vond ik vandaag verwarrend.

Ik heb zelf dan ook niet goed gereden, ben te veel van mijn plan en eigen visie vandaan gegaan (let op: mijn eigen verantwoordelijkheid), ik verviel ook meteen in oude fouten (te veel doen met de handen en raar zitten met armen en bovenlichaam). Daarom baal ik toch wat van mezelf.

Ik ga gewoon de volgende maand weer mee doen. Nog even kijken hoe en wat. Misschien grondwerk doen of bitloos. Of gewoon weer rijden en dan beter bij mezelf blijven. Ik heb nog even tijd om daarover na te denken. De huiswerk oefening an sich kan ik wel wat mee, als ik het in mijn eigen mal giet. Dus dat heeft het zeker wel opgeleverd! ;)

Ja zeker een eerste les kan verwarrend/ anders ervaren worden. Toen ik bij monique begon was mijn insteek anders..Mijn paard liep structureel kreupel door scheefheid.. Mijn doel was om het paard indien mogelijk weer zuiver te laten lopen..Ik ben op training gegaan bij monique in Duitsland kwam zondag aan en woensdag hadden we de eerste zuivere passen!!! Daar had ik dik 2 jaar getracht zelf een oplossing voor te vinden en dat was mij dus niet gelukt.. in die 2 jaar alles afgelopen! Niemand maar dan ook niemand kon wat vinden..De oplossing lag bij mezelf. Monique heeft voor mij dus echt als een eye opener gewerkt en heb gigantische veel van haar geleerd en nog steeds!
Ik wilde en moest wel inzien dat dit voor mijn paard ging werken.. Ik heb toen inmiddels 4 jaar geleden het roer volledig omgegooid..En nog steeds dankbaar dat ik die kans gekregen heb..
Maar natuurlijk kan t zo zijn dat je dingen anders ziet... Dat heb ik ook alleen past dat dus prima naast de lessen van monique voor mij..
Benieuwd hoe je volgende les ervaart..
Laatst bijgewerkt door Othilly op 09-01-16 22:48, in het totaal 1 keer bewerkt

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-16 22:48

Oh, ik dacht 3 dagen achter elkaar. Verkeerd begrepen.
Heb je het ook op film zodat je ziet waar jullie het over oneens zijn?

Ik heb vorig jaar bij een clinic een video teruggekeken en dat is dan echt een eye-opener. Ik kreeg steeds commentaar op mijn galophulp. Zelfs toen ik voor mijn gevoel nog weinig deed. Op de video zag ik het probleem. Omdat ik eigenlijk te groot was voor mijn kleine paardenbeest was een kleine beweging uit mijn knie al een onderbeen halverwege haar buik. Zag er super lomp uit.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-16 22:59

Simpelman schreef:
Soms pikken we in het bos een braamstruik op en dan weten ze even wachten hij maakt het wel weer in orde.
ja dat gebeurt hier natuurlijk ook en dan wachten ze tot ik het heb verwijderd. De prins wacht heel laconiek, de prinses met bibberende knietjes want ze vertrouwt me dus biljft staan met smekende blik dat ik het zo snel mogelijk verwijder.
Bij die laatste mag ik ook alles doen met rust en takt, maar zelfs een deken op en af vind ze gewoon niet fijn. Zo is ze.
Ik begrijp je uitleg waarvoor dank. Mijn prins zal me in jouw beschreven voorbeeld met touwen, aankijken met de vraag in zijn ogen: "klopt het allemaal nog wel bij je }> " en onze mademoiselle zal het vreselijk vinden want die houdt daar helemaal niet van en misschien wel enorm panikeren.
Zolang zij vrij is om te vluchten doet ze alles voor me, zij mag altijd weg dus hoeft dat niet meer, maar als ik op die manier met touwen aan de gang ga weet ik zeker dat het opgebouwde vertrouwen echt geschaad zal worden. Ik heb bij haar juist een "anti schrikbeleid" en daar is ze erg van opgeknapt.
Ik geloof graag dat er paarden zullen zijn die dit wel prima vinden om te doen en waarbij dit wel positief uit zal pakken.

Het voorbeeld van je emmer water moet ik erg om lachen. Mijn prins die een enorme hekel heeft aan water (echt niet bang) zal zelfs diep beledigd zijn als ik een emmer water op zijn kont zet en dat hij nat wordt met omvallen.

Het leuke van je voorbeeld vind ik dat je dus ziet dat niet alles bij alle paarden thuishoort en dat paarden daarmee dus toch een eigenheid hebben.

jannico

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-16 23:11

pien_2010 schreef:
Simpelman schreef:
Werk in de paddock met touwen om de benen van je paard, hoe meer en hoe omvangrijker hoe beter, maar progressiief.
Leer hem dat hij moet stoppen om problemen te vermijden, leer hem dat jij het touw weer weg haalt.
Zo krijg je een paard dat stopt en wacht als het indit soort moeilijkheden komt.

Dit komt heel erg naar op mij over vandaar mijn vraag (ben zelfs wat geschokt) en ik heb dit paar keer over en over gelezen. Gelukkig stopt hier de zwarte prins en prinses perfect, op stem of handteken als ik er naast sta, op zachte hele ophouding als ik er opzit.

Is een vrij standaard handeling voor ranch paarden hoor, niks naars aan en voorkomt een hoop gedonder mochten ze een keer in een lariat verstrikt raken/stappen. Wat tevens ook goed werkt om is leading by the foot:

Tomaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-16 23:14

pien_2010 schreef:
Simpelman schreef:

Waarom reageer je hier zo heftig op? Het lijkt mij juist een hele goede oefening. Getuige degene met een paard met een enorme draadwond, die tevens altijd volledig in paniek raakt wanneer ze haar been in een halster weet te schrapen :roll:

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-16 23:16

Voor degene die eerder vroeg wat een beenlonge was (sorry, vergeten te antwoorden), zie boven :D

Cool filmpje :))

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-16 23:29

@simpelman, ja heel bijzonder is dat. Over meedenken, niet helemaal vergelijkbaar, maar toch :P laatst had ik de zorg voor het paard van mijn zus erbij. Wanneer ik beide paarden wilde gaan longeren, deed ik ze eerst even in de molen om los te stappen. Er was maar 1 plek in de molen dus ik moest ze wisselen terwijl ik ze allebei vasthad. En dat dus 3x. Toen werkten ze ook echt mee, allebei netjes wachten, geen gedraai en netjes zelf de molen inlopen. Volgens mij vinden paarden het ook echt leuk om hun baasje tevreden te stellen.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-16 23:30

pien_2010 schreef:
Simpelman schreef:
Soms pikken we in het bos een braamstruik op en dan weten ze even wachten hij maakt het wel weer in orde.
ja dat gebeurt hier natuurlijk ook en dan wachten ze tot ik het heb verwijderd. De prins wacht heel laconiek, de prinses met bibberende knietjes want ze vertrouwt me dus biljft staan met smekende blik dat ik het zo snel mogelijk verwijder.
Bij die laatste mag ik ook alles doen met rust en takt, maar zelfs een deken op en af vind ze gewoon niet fijn. Zo is ze.
Ik begrijp je uitleg waarvoor dank. Mijn prins zal me in jouw beschreven voorbeeld met touwen, aankijken met de vraag in zijn ogen: "klopt het allemaal nog wel bij je }> " en onze mademoiselle zal het vreselijk vinden want die houdt daar helemaal niet van en misschien wel enorm panikeren.
Zolang zij vrij is om te vluchten doet ze alles voor me, zij mag altijd weg dus hoeft dat niet meer, maar als ik op die manier met touwen aan de gang ga weet ik zeker dat het opgebouwde vertrouwen echt geschaad zal worden. Ik heb bij haar juist een "anti schrikbeleid" en daar is ze erg van opgeknapt.
Ik geloof graag dat er paarden zullen zijn die dit wel prima vinden om te doen en waarbij dit wel positief uit zal pakken.

Het voorbeeld van je emmer water moet ik erg om lachen. Mijn prins die een enorme hekel heeft aan water (echt niet bang) zal zelfs diep beledigd zijn als ik een emmer water op zijn kont zet en dat hij nat wordt met omvallen.

Het leuke van je voorbeeld vind ik dat je dus ziet dat niet alles bij alle paarden thuishoort en dat paarden daarmee dus toch een eigenheid hebben.

Het doel is om "alles dat je maar bedenken kan" te doen maar nooit tegen de wil van het paard in de zin van dwingen, laat staan paniek.
Het is een spel dat je gemoedelijk opbouwt.
Wanneer een paard geen stress beleeft, ongenoegen of pijn maar daar en tegen waardering, aanmoediging en beloning ontvangt dan doen ze "alles", dat is hun aard als kuddedier.
Iedereen naar links de berg op in galop, buffelen, de rivier door zwoegen, de heuvel af op glijdend op hun kont, is normaal, iedereen doet het.

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-16 23:33

Ik heb hier een vlag klaar liggen voor onze schriktraining :)