Klassieke vs Academische Rijkunst

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-11 10:46

spijt me nombrado, maar ik heb geen greintje respect voor ruiters die zonder probleem een stier dood martelen (ooit zoiets in het echt gezien? Goed middel tegen gezonde slaap.. weet je trouwens waar de stier niet zelden voor zijn 'optreden' doorheen gaat?) en hun paard bloot stellen aan de horens van de voor zijn leven vechtende stier terwijl ze zelf veilig op de rug zitten?
Zegt dat niet heel erg veel over het zogenaamde respekt wat de betreffende ruiter voor zijn paard heeft?
Alsjeblieft zeg...

Je zweeft een heel eind weg in je teksten over het welzijn van het paard, het mooie van het leven enz enz, maar voor mij heeft het zijn totale inhoud en geloofwaardigheid verloren omdat je in dezelfde adem wegdroomt met een slachter die er geen enkel probleem mee heeft om zijn paard te laten afslachten
(wist je trouwens dat menig paard in de arena bij een stierengevecht een prachtige sierlijke deken draagt om littekens en nieuwe verwondingen te verhullen. Wist je ook dat de muziek soms extra luid staan zodat het paard, wat in dit geval bij uitzondering wel eens wil gillen, dan niet wordt gehoord?)

Misselijkmakend. Dat is het.

Daarnaast zie ik doorlopend kritiek van jouw kant op ruiters die al een leven besteden aan het verfijnen van hun rijkunst, maar nergens een logische, begrijpelijke onderbouwing van die kritiek. Noch zie ik ergens een normale, gefundeerde en voor iedereen heldere uitleg wat volgens jou dan wel de juiste manier van rijden is en waarom.
Ik tref bij jou alleen holle phrases aan, waar andere mensen exact kunnen uitleggen waarom je iets op een bepaalde manier doet, welke uitwerking het op het paard heeft, wat goed en fout kan gaan enz enz. Iets waar je wat aan hebt dus.

Sorry... ik moest dit echt even kwijt. Zeker na je gezweef over welzijn van het paard en het mooie van de natuur en dan aan te komen met bewondering voor een slachter te paard, die alleen met zijn eigen roem bezig is.
Laatst bijgewerkt door liljebo op 15-05-11 10:50, in het totaal 1 keer bewerkt

laura1986

Re: Klassieke vs Academische Rijkunst

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-11 10:49

Mooi gesproken Liljebo en Professor.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-11 10:55

laura1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-11 11:28

Misschien over het hoofd gezien, ik had deze vraag nog geplaatst:
laura1986 schreef:
Professor, zou u misschien kunnen vertellen waarom u (zoals ik begrepen heb) de duitse stroming beter vind dan de franse? Of stel ik nu een niet kloppende vraag?

Als iemand anders het weet dan hoor ik het natuurlijk ook graag van meerdere mensen :j

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-11 11:47

laura1986 schreef:
Misschien over het hoofd gezien, ik had deze vraag nog geplaatst:
laura1986 schreef:
Professor, zou u misschien kunnen vertellen waarom u (zoals ik begrepen heb) de duitse stroming beter vind dan de franse? Of stel ik nu een niet kloppende vraag?

Als iemand anders het weet dan hoor ik het natuurlijk ook graag van meerdere mensen :j

Denk niet dat ik dat ergengs dit zo uitgedrukt heb, in ieder geval ben ik mij daar niet van bewust.

SparklingApp

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-11 12:19

murphy102 schreef:
De conclusie die wij, mijns inziens, kunnen trekken na 334 blz., is dat de Klassieke Rijkunst een kwaliteitskeurmerk is.
Waarom AR als we met KR alle mogelijkheden hebben en daar alle oplossingen in kunnen vinden?
Waarom Modern Rijden als we het spektakel kunnen omzetten in Rijkunst waar je echt kippenvel van krijgt vanwege de gratie, de harmonie tussen paard en ruiter die zich uit in lichtheid en ongedwongenheid?
Dus we zouden naar diegene die (nog) niet overtuigd zijn van de noodzaak van de KR, alleen al om je paard gezond te houden, de vraag kunnen stellen:
Waarom een andere trainingsmethode gebruiken dan de KR en wát is dan de toegevoegde waarde?
Ben benieuwd naar antwoorden met goede onderbouwingen!

Ondanks dat ik klassiek rijd en daar zeker het nut van in zie, mede dankzij een super instructeur die alles tot in detail uit weet te leggen snap ik wel dat mensen het moderne rijden als een toevoeging van het klassieke zien.

Hier is genoeg gebleken dat perfectie niet haalbaar is, dus voor de "fouten kijkers" is er materiaal genoeg om aan te tonen dat KR ook niet perfect is.
Dan zie je spectakel in de wedstrijd dressuur en mag je al wel een getraind oog hebben en er open voor staan wil je zien dat er bij de "toppers" vaak niet de mooiste harmonie en lichtheid te vinden is.

Als ik bij mijzelf kijk moet ik toegeven dat ook gewoon niet altijd alles lukt zoals ik geleerd heb, als mijn paard door een halve ophouding heen loopt zal ik hem toch een keer terug moeten zetten, terwijl ik mij er bewust van ben dat de fout absoluut bij mij ligt.
Als ik dan andere ruiters het paard eens wat "ronder in zie stellen" en daarna een los en gehoorzaam paard lijken te hebben dan moet je al wat steviger in je schoenen staan om daar niet aan mee te willen doen.

murphy102

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-11 13:35

nombrado schreef:
laura1986 schreef:
Dat is in dit topic al meerdere malen uitgelegd. Als je het niet wil zien zie je het niet. Je komt alleen met argumenten die kant nog wal raken.

Met dit antwoord kan ik niet zoveel

Omschrijf eens wat jij ziet bij het plaatje van het paard aan de lange teugel?

Nu stop ik er definitief mee. Je wéét het niet. je wílt het niet weten, je gelooft heilig in jezelf, je beantwoordt een vraag alleen met een wedervraag of een plaatje. Je kúnt het gewoonweg niet onderbouwen. Je staat niet open, zo kunnen we geen discussie krijgen. In jou stop ik geen energie meer, echt niet meer...!

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-11 13:39

laura1986 schreef:
OK ik ben nu dus echt misselijk he. Zowel van de plaatjes als van het oeverloze gezever.

Nombrado als je iets niet wil leren/zien dan zie je het ook nooit.

http://www.youtube.com/watch?v=VRl1SGL7iPo

Eigenlijk had dit ook onder de post van Liljebo kunnen staan.
Ik praat hier helemaal het stierenvechten NIET goed, maar ook dit kunnen paarden doen.

Dus de plaatjes van Nombrado "gewoon" beoordelen op het plaatje :j

murphy102

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-11 13:56

SparklingApp schreef:
murphy102 schreef:
De conclusie die wij, mijns inziens, kunnen trekken na 334 blz., is dat de Klassieke Rijkunst een kwaliteitskeurmerk is.
Waarom AR als we met KR alle mogelijkheden hebben en daar alle oplossingen in kunnen vinden?
Waarom Modern Rijden als we het spektakel kunnen omzetten in Rijkunst waar je echt kippenvel van krijgt vanwege de gratie, de harmonie tussen paard en ruiter die zich uit in lichtheid en ongedwongenheid?
Dus we zouden naar diegene die (nog) niet overtuigd zijn van de noodzaak van de KR, alleen al om je paard gezond te houden, de vraag kunnen stellen:
Waarom een andere trainingsmethode gebruiken dan de KR en wát is dan de toegevoegde waarde?
Ben benieuwd naar antwoorden met goede onderbouwingen!

Ondanks dat ik klassiek rijd en daar zeker het nut van in zie, mede dankzij een super instructeur die alles tot in detail uit weet te leggen snap ik wel dat mensen het moderne rijden als een toevoeging van het klassieke zien.

Hier is genoeg gebleken dat perfectie niet haalbaar is, dus voor de "fouten kijkers" is er materiaal genoeg om aan te tonen dat KR ook niet perfect is.
Dan zie je spectakel in de wedstrijd dressuur en mag je al wel een getraind oog hebben en er open voor staan wil je zien dat er bij de "toppers" vaak niet de mooiste harmonie en lichtheid te vinden is.

Als ik bij mijzelf kijk moet ik toegeven dat ook gewoon niet altijd alles lukt zoals ik geleerd heb, als mijn paard door een halve ophouding heen loopt zal ik hem toch een keer terug moeten zetten, terwijl ik mij er bewust van ben dat de fout absoluut bij mij ligt.
Als ik dan andere ruiters het paard eens wat "ronder in zie stellen" en daarna een los en gehoorzaam paard lijken te hebben dan moet je al wat steviger in je schoenen staan om daar niet aan mee te willen doen.

Ik begrijp wat je zegt, het is soms verleidelijk om toch van dat pad af te gaan. Frustratie ligt daar aan ten grondslag. Vaak is het zo als je het dan op een net even andere manier uitvoert, het wel lukt.
Perfectie is het streven en nog nooit door iemand behaald. Zoals je zegt LIJKT het ogenschijnlijk dat het paard "los" is bijv. op de moderne manier; vaak werkt dit maar even; disciplineren is goed (waar het jouw voorb. betreft van de halve oph.), afdwingen of straffen niet. Vaak begrijpt een paard het niet of het is nieuw en onbekend waardoor je niet direct het antwoord krijgt wat je wilt.
Via de KR zal het antwoord sneller komen en duurzamer blijken

murphy102

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-11 14:03

Kijk, als we dan het voorbeeld nemen van jou van de (halve) ophouding die niet doorkomt (denk eraan: de halve ophouding is niet de helft van een hele!), dan heeft dat meestal weer te maken met een "storing" in de nageeflijkheid en dus ook in de aanleuning. Eerst dat oplossen (soms ook juíst met een halve ophouding), juíst allemaal op de Klassieke wijze.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-11 14:04

cherie78 schreef:

Ik praat hier helemaal het stierenvechten NIET goed, maar ook dit kunnen paarden doen.

Zo ben ik ook tegen het stierenvechten.
echter vind ik het kat en muis spelletje wel mooi tussen paard (die de ruiter behoedt) en stier.
Ik begrijp alleen de lol er niet van de stier te verwonden of pijn te doen.

Wel weet ik uit ervaring, dat de stieren in spanje en portugal een mooier, vrijer leven hebben (buiten de arena, en daar komt niet elke stier)
dan de stieren hier in Nederland! (eenzame opsluiting, geen buitenlucht, geen gras of weilanden, niet spelen alleen slager....dit al op het moment dat je als stiertje geboren wordt)
je kan je dus afvragen waar een stier voor zou kiezen.

Ik neem aan dat het merendeel hier op het topic vlees eet?

Wat cherie hier zegt is idd wat ik bedoel
Ik beoordeel deze plaatjes op wat ik zie.
de uitdrukking van het hoofd, gebruik van het lichaam zoals het bedoeld is van de natuur uit..........., daarin vind ik het dus niet belangrijk onder welke noemer de categorie is waarin men rijdt.(zo kan je hele mooie beelden vinden van western/springruiters/endurance. Als het maar gebeurd waarin het paardenlichaam gezond en zonder blessures verder kan en met behoud van het paardenkarakter/ego.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-11 14:09

murphy102 schreef:
Kijk, als we dan het voorbeeld nemen van jou van de (halve) ophouding die niet doorkomt (denk eraan: de halve ophouding is niet de helft van een hele!), dan heeft dat meestal weer te maken met een "storing" in de nageeflijkheid en dus ook in de aanleuning. Eerst dat oplossen (soms ook juíst met een halve ophouding), juíst allemaal op de Klassieke wijze.

heb jij een definitie of uitleg van een halve ophouding?

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-11 14:15

nombrado schreef:
murphy102 schreef:

heb jij een definitie of uitleg van een halve ophouding?

Dezelde als op dit topic staat murphy rijdt nl klassiek.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-11 14:29

nombrado schreef:
Als het maar gebeurd waarin het paardenlichaam gezond en zonder blessures verder kan en met behoud van het paardenkarakter/ego.

En dat is dus precies wat er door de torero's in spanje absoluut niet gebeurd. Het gaat om eigen eer en glorie en als hun paard daarbij het leven laat (zie de link), is dat voor hun van secundair belang en dat zegt voor mij alles over de manier waarop ze tegen een paard aan kijken.

Het is voor een torero een vervangbaar gebruiksvoorwerp zonder gevoel. Daarom vond ik je bewonderende woorden voor de torero tamelijk misselijkmakend en totaal niet van toepassing of vergelijkbaar met mensen binnen de KR waarbij het wel degelijk gaat om het belang van het paard.

En dat is het laatste wat ik hierover wil zeggen want het voegt niets toe aan de discussie KR versus AR

Ik ga mij weer concentreren op de ter zake doende discussie en de teksten van mensen die door hun reacties en uitleg blijk geven van een goede kennis van zaken.

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-11 14:31

liljebo schreef:
nombrado schreef:
Als het maar gebeurd waarin het paardenlichaam gezond en zonder blessures verder kan en met behoud van het paardenkarakter/ego.

En dat is dus precies wat er door de torero's in spanje absoluut niet gebeurd. Het gaat om eigen eer en glorie en als hun paard daarbij het leven laat (zie de link), is dat voor hun van secundair belang en dat zegt voor mij alles over de manier waarop ze tegen een paard aan kijken.

Het is voor een torero een vervangbaar gebruiksvoorwerp zonder gevoel. Daarom vond ik je bewonderende woorden voor de torero tamelijk misselijkmakend en totaal niet van toepassing of vergelijkbaar met mensen binnen de KR waarbij het wel degelijk gaat om het belang van het paard.

En dat is het laatste wat ik hierover wil zeggen want het voegt niets toe aan de discussie KR versus AR

Ik ga mij weer concentreren op de ter zake doende discussie en de teksten van mensen die door hun reacties en uitleg blijk geven van een goede kennis van zaken.

cherie78 schreef:
laura1986 schreef:
OK ik ben nu dus echt misselijk he. Zowel van de plaatjes als van het oeverloze gezever.

Nombrado als je iets niet wil leren/zien dan zie je het ook nooit.

Eigenlijk had dit ook onder de post van Liljebo kunnen staan.

Heb je de link bekeken, Liljebo?

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-11 14:36

cherie, je haalt een voorbeeld aan van een paard wat een zwaar gewonde en verzwakte stier aanvalt (vindt je het gek, als het zo vaak door een stier is aangevallen en wellicht verwond?) Heerlijk he, die sensatie. :r
Enig idee hoeveel paarden het leven laten in stierengevechten?

Klein stukje uit de link die ik gaf
De paarden van de picadores.

De paarden van de picadores zijn paarden die geen handelswaarde hebben, want na 3 tot 4 stierengevechten (of eerder) worden ze gedood. Het komt regelmatig voor dat hun ribben tijdens het stierengevecht breken, of hun buik wordt opengereten. Het lichaam van het paard is bedekt met een gewatteerde deken. Dit geeft de indruk dat het paard beschermd is, maar in werkelijkheid is het de bedoeling dat het publiek de wonden en de uitpuilende ingewanden van het paard niet kan zien.
Het werk van de picador.

Zo belangrijk is het welzijn en de trots van het paard voor de torero! In de arena zijn stier en paard alleen bedoeld voor algemeen vermaak en sensatie, ongeacht de prijs die de dieren betalen (marteling, pijn, dood) :r
Misselijkmakend, zoals ik al zei

En nu hou ik er echt over op.
Dit voegt verder niets toe. Ik moest alleen even mijn ongenoegen kwijt over het feit dat Nombrado een torero als voorbeeld gaf van respect naar het paard toe.

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-11 14:41

liljebo schreef:
cherie, je haalt een voorbeeld aan van een paard wat aanvalt (vindt je het gek, als het zo vaak door een stier is aangevallen en wellicht verwond?)

De paarden van de picadores zijn paarden die geen handelswaarde hebben, want na 3 tot 4 stierengevechten (of eerder) worden ze gedood. Het komt regelmatig voor dat hun ribben tijdens het stierengevecht breken, of hun buik wordt opengereten. Het lichaam van het paard is bedekt met een gewatteerde deken. Dit geeft de indruk dat het paard beschermd is, maar in werkelijkheid is het de bedoeling dat het publiek de wonden en de uitpuilende ingewanden van het paard niet kan zien.
Het werk van de picador.

Zo belangrijk is het welzijn en de trots van het paard voor de torero!

Dit voegt verder niets toe. Ik moest alleen even mijn ongenoegen kwijt over het feit dat Nombrado een torero als voorbeeld gaf van respect naar het paard toe.

Ik snap compleet je "ongenoegen", maar het ging totaal niet om het stierenvechten ann sich.
Het was een foto van Nombrado, wat op dat moment een "fijn" beeld gaf.
Daar ging het om.

Ik ben ook zwaar tegenstander van het stierenvechten, maar ook van al die opgehokte stieren in Nederland.
Ik haal nederland hier aan, omdat ik daarover "uit eigen ervaring" kan praten.
De koeien in het grootste deel van nederland komen totaal niet meer buiten. Van overheidswege ivm hun grondoppervlakte.
Dit is natuurlijk even geheel off topic. Maar zo is het wel.
Ik weet niet hoe dat bij jullie geregeld is?

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-11 14:43

Ik lees hier nog steeds mee, maar wat een walgelijke foto's en filmpjes worden hier geplaatst van het stierenvechten. Doet volgens mij totaal geen goeds aan dit topic.

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-11 14:44

setteke schreef:
Ik lees hier nog steeds mee, maar wat een walgelijke foto's en filmpjes worden hier geplaatst van het stierenvechten. Doet volgens mij totaal geen goeds aan dit topic.

Al die "persoonlijke" aanvallen ook niet

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-11 14:44

setteke schreef:

Je was me net voor, ik lees ook nog steeds mee (soms met moeite)

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-11 14:46

cherie78 schreef:
setteke schreef:

Als onpartijdige meelezer, zal ik hier nog 1 keer reageren: daar doe jij net zo hard aan mee.
Spreekwoord: de pot verwijt de ketel .............

Dit gekif komt dit topic niet ten goede.

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-11 14:49

Electra63 schreef:
cherie78 schreef:

Als onpartijdige meelezer, zal ik hier nog 1 keer reageren: daar doe jij net zo hard aan mee.
Spreekwoord: de pot verwijt de ketel .............

Dit gekif komt dit topic niet ten goede.

Je hebt volledig gelijk :j :j :j

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-11 14:50

klopt. Laat me normaal ook niet zo gemakkelijk hiertoe verleiden.
Terug on topic!

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-11 14:52

liljebo schreef:
Ik moest alleen even mijn ongenoegen kwijt over het feit dat Nombrado een torero als voorbeeld gaf van respect naar het paard toe.

w8 ff
het ging daarbij om de beweging van het paard
niet om de sport op zich...
je kan daar wel heel boos om worden, maar wat ik daarin laat zien is hoe een paard beweegt, hoe de oren staan, hoe het hoofd is/staat, en hoe de uitstraling van dat paard is (op de geposte plaatjes)
Overigens begrijp ik , dat je zelf geen ervaring hebt met spaanse paarden.
Mijn ervaring is wel degelijk met deze paarden, dat ze dit soort spelletjes (wegschieten/schijnbewegingen) geweldig vinden om te doen.
Zo doe ik het hier thuis gewoon met een bal (dat is de gevaarlijke stier)
overigens oefenen ze veelal met de paarden in spanje dit met een nepstier, niet met levende stieren.
(of jonge stiertjes als spelletje)
In alle stromingen van paardensport heb je prutsers , zonder enig gevoel voor paarden (of dieren in het algemeen) Ook in de dressuur (sporen die onjuist en grof gebruikt worden) handen die grof en onjuist gebruikt worden, urenlang op een volte oefenen (dat is echt niet zo leuk voor een paard hoor!)
in elke paardensport gebeuren ongelukken.
zelfs maagzweren komt tegenwoordig veelvuldig voor bij paarden. Waarom denk je?

Wat vind ik belangrijk is als eigenaar van een paard, of als ruiter, is altijd te blijven kijken naar je paard.
Vind je paard het leuk? gaat hij ervan stralen? of kost het hem teveel moeite en merk je dat ie het niet leuk vind. Kijk naar de beweging van je paard. Gaat het soepel, is het scheef, wil je paard graag bewegen of niet? Kijk maar eens naar je eigen lichaam...zou je graag dag en nacht in de storm en regen op een kaal (zonder bomen) landje willen staan? (natuurlijk houden |( ) wordt je paard daar blij van?
Vind je paard het leuk als je met een zadel aankomt?
Dat is de verantwoording als paardeneigenaar naar hun paarden.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-11 14:54

cherie78 schreef:
liljebo schreef:
cherie, je haalt een voorbeeld aan van een paard wat aanvalt (vindt je het gek, als het zo vaak door een stier is aangevallen en wellicht verwond?)

Het werk van de picador.

Zo belangrijk is het welzijn en de trots van het paard voor de torero!

Ik snap compleet je "ongenoegen", maar het ging totaal niet om het stierenvechten ann sich.
Het was een foto van Nombrado, wat op dat moment een "fijn" beeld gaf.
Daar ging het om.

PLUS, die man kan wel rijden. (zijn sport houd ik ook niet van)
doet alles met zijn zit (hulpen)
en dat is ook klassiek!