Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
laura1986 schreef:Professor, zou u misschien kunnen vertellen waarom u (zoals ik begrepen heb) de duitse stroming beter vind dan de franse? Of stel ik nu een niet kloppende vraag?
laura1986 schreef:Misschien over het hoofd gezien, ik had deze vraag nog geplaatst:laura1986 schreef:Professor, zou u misschien kunnen vertellen waarom u (zoals ik begrepen heb) de duitse stroming beter vind dan de franse? Of stel ik nu een niet kloppende vraag?
Als iemand anders het weet dan hoor ik het natuurlijk ook graag van meerdere mensen
murphy102 schreef:De conclusie die wij, mijns inziens, kunnen trekken na 334 blz., is dat de Klassieke Rijkunst een kwaliteitskeurmerk is.
Waarom AR als we met KR alle mogelijkheden hebben en daar alle oplossingen in kunnen vinden?
Waarom Modern Rijden als we het spektakel kunnen omzetten in Rijkunst waar je echt kippenvel van krijgt vanwege de gratie, de harmonie tussen paard en ruiter die zich uit in lichtheid en ongedwongenheid?
Dus we zouden naar diegene die (nog) niet overtuigd zijn van de noodzaak van de KR, alleen al om je paard gezond te houden, de vraag kunnen stellen:
Waarom een andere trainingsmethode gebruiken dan de KR en wát is dan de toegevoegde waarde?
Ben benieuwd naar antwoorden met goede onderbouwingen!
nombrado schreef:laura1986 schreef:Dat is in dit topic al meerdere malen uitgelegd. Als je het niet wil zien zie je het niet. Je komt alleen met argumenten die kant nog wal raken.
Met dit antwoord kan ik niet zoveel
Omschrijf eens wat jij ziet bij het plaatje van het paard aan de lange teugel?
laura1986 schreef:OK ik ben nu dus echt misselijk he. Zowel van de plaatjes als van het oeverloze gezever.
Nombrado als je iets niet wil leren/zien dan zie je het ook nooit.
SparklingApp schreef:murphy102 schreef:De conclusie die wij, mijns inziens, kunnen trekken na 334 blz., is dat de Klassieke Rijkunst een kwaliteitskeurmerk is.
Waarom AR als we met KR alle mogelijkheden hebben en daar alle oplossingen in kunnen vinden?
Waarom Modern Rijden als we het spektakel kunnen omzetten in Rijkunst waar je echt kippenvel van krijgt vanwege de gratie, de harmonie tussen paard en ruiter die zich uit in lichtheid en ongedwongenheid?
Dus we zouden naar diegene die (nog) niet overtuigd zijn van de noodzaak van de KR, alleen al om je paard gezond te houden, de vraag kunnen stellen:
Waarom een andere trainingsmethode gebruiken dan de KR en wát is dan de toegevoegde waarde?
Ben benieuwd naar antwoorden met goede onderbouwingen!
Ondanks dat ik klassiek rijd en daar zeker het nut van in zie, mede dankzij een super instructeur die alles tot in detail uit weet te leggen snap ik wel dat mensen het moderne rijden als een toevoeging van het klassieke zien.
Hier is genoeg gebleken dat perfectie niet haalbaar is, dus voor de "fouten kijkers" is er materiaal genoeg om aan te tonen dat KR ook niet perfect is.
Dan zie je spectakel in de wedstrijd dressuur en mag je al wel een getraind oog hebben en er open voor staan wil je zien dat er bij de "toppers" vaak niet de mooiste harmonie en lichtheid te vinden is.
Als ik bij mijzelf kijk moet ik toegeven dat ook gewoon niet altijd alles lukt zoals ik geleerd heb, als mijn paard door een halve ophouding heen loopt zal ik hem toch een keer terug moeten zetten, terwijl ik mij er bewust van ben dat de fout absoluut bij mij ligt.
Als ik dan andere ruiters het paard eens wat "ronder in zie stellen" en daarna een los en gehoorzaam paard lijken te hebben dan moet je al wat steviger in je schoenen staan om daar niet aan mee te willen doen.
cherie78 schreef:http://www.youtube.com/watch?v=VRl1SGL7iPo
Ik praat hier helemaal het stierenvechten NIET goed, maar ook dit kunnen paarden doen.
Dus de plaatjes van Nombrado "gewoon" beoordelen op het plaatje
murphy102 schreef:Kijk, als we dan het voorbeeld nemen van jou van de (halve) ophouding die niet doorkomt (denk eraan: de halve ophouding is niet de helft van een hele!), dan heeft dat meestal weer te maken met een "storing" in de nageeflijkheid en dus ook in de aanleuning. Eerst dat oplossen (soms ook juíst met een halve ophouding), juíst allemaal op de Klassieke wijze.
nombrado schreef:murphy102 schreef:Kijk, als we dan het voorbeeld nemen van jou van de (halve) ophouding die niet doorkomt (denk eraan: de halve ophouding is niet de helft van een hele!), dan heeft dat meestal weer te maken met een "storing" in de nageeflijkheid en dus ook in de aanleuning. Eerst dat oplossen (soms ook juíst met een halve ophouding), juíst allemaal op de Klassieke wijze.
heb jij een definitie of uitleg van een halve ophouding?
nombrado schreef:Als het maar gebeurd waarin het paardenlichaam gezond en zonder blessures verder kan en met behoud van het paardenkarakter/ego.
liljebo schreef:nombrado schreef:Als het maar gebeurd waarin het paardenlichaam gezond en zonder blessures verder kan en met behoud van het paardenkarakter/ego.
En dat is dus precies wat er door de torero's in spanje absoluut niet gebeurd. Het gaat om eigen eer en glorie en als hun paard daarbij het leven laat (zie de link), is dat voor hun van secundair belang en dat zegt voor mij alles over de manier waarop ze tegen een paard aan kijken.
Het is voor een torero een vervangbaar gebruiksvoorwerp zonder gevoel. Daarom vond ik je bewonderende woorden voor de torero tamelijk misselijkmakend en totaal niet van toepassing of vergelijkbaar met mensen binnen de KR waarbij het wel degelijk gaat om het belang van het paard.
En dat is het laatste wat ik hierover wil zeggen want het voegt niets toe aan de discussie KR versus AR
Ik ga mij weer concentreren op de ter zake doende discussie en de teksten van mensen die door hun reacties en uitleg blijk geven van een goede kennis van zaken.
cherie78 schreef:laura1986 schreef:OK ik ben nu dus echt misselijk he. Zowel van de plaatjes als van het oeverloze gezever.
Nombrado als je iets niet wil leren/zien dan zie je het ook nooit.
http://www.youtube.com/watch?v=VRl1SGL7iPo
Eigenlijk had dit ook onder de post van Liljebo kunnen staan.
Ik praat hier helemaal het stierenvechten NIET goed, maar ook dit kunnen paarden doen.
Dus de plaatjes van Nombrado "gewoon" beoordelen op het plaatje
liljebo schreef:cherie, je haalt een voorbeeld aan van een paard wat aanvalt (vindt je het gek, als het zo vaak door een stier is aangevallen en wellicht verwond?)
Enig idee hoeveel paarden het leven laten in stierengevechten?
Klein stukje uit de link die ik gaf
De paarden van de picadores.
De paarden van de picadores zijn paarden die geen handelswaarde hebben, want na 3 tot 4 stierengevechten (of eerder) worden ze gedood. Het komt regelmatig voor dat hun ribben tijdens het stierengevecht breken, of hun buik wordt opengereten. Het lichaam van het paard is bedekt met een gewatteerde deken. Dit geeft de indruk dat het paard beschermd is, maar in werkelijkheid is het de bedoeling dat het publiek de wonden en de uitpuilende ingewanden van het paard niet kan zien.
Het werk van de picador.
Zo belangrijk is het welzijn en de trots van het paard voor de torero!
Misselijkmakend, zoals ik al zei
En nu hou ik er echt over op.
Dit voegt verder niets toe. Ik moest alleen even mijn ongenoegen kwijt over het feit dat Nombrado een torero als voorbeeld gaf van respect naar het paard toe.
cherie78 schreef:setteke schreef:Ik lees hier nog steeds mee, maar wat een walgelijke foto's en filmpjes worden hier geplaatst van het stierenvechten. Doet volgens mij totaal geen goeds aan dit topic.
Al die "persoonlijke" aanvallen ook niet
liljebo schreef:Ik moest alleen even mijn ongenoegen kwijt over het feit dat Nombrado een torero als voorbeeld gaf van respect naar het paard toe.
cherie78 schreef:liljebo schreef:cherie, je haalt een voorbeeld aan van een paard wat aanvalt (vindt je het gek, als het zo vaak door een stier is aangevallen en wellicht verwond?)
Enig idee hoeveel paarden het leven laten in stierengevechten?
Klein stukje uit de link die ik gaf
De paarden van de picadores.
De paarden van de picadores zijn paarden die geen handelswaarde hebben, want na 3 tot 4 stierengevechten (of eerder) worden ze gedood. Het komt regelmatig voor dat hun ribben tijdens het stierengevecht breken, of hun buik wordt opengereten. Het lichaam van het paard is bedekt met een gewatteerde deken. Dit geeft de indruk dat het paard beschermd is, maar in werkelijkheid is het de bedoeling dat het publiek de wonden en de uitpuilende ingewanden van het paard niet kan zien.
Het werk van de picador.
Zo belangrijk is het welzijn en de trots van het paard voor de torero!
Misselijkmakend, zoals ik al zei
En nu hou ik er echt over op.
Dit voegt verder niets toe. Ik moest alleen even mijn ongenoegen kwijt over het feit dat Nombrado een torero als voorbeeld gaf van respect naar het paard toe.
Ik snap compleet je "ongenoegen", maar het ging totaal niet om het stierenvechten ann sich.
Het was een foto van Nombrado, wat op dat moment een "fijn" beeld gaf.
Daar ging het om.