Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

ChocooPrins

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-16 13:56

Welkom jamy.

Kamy. Inderdaad! Overlaatst nog gehoord van staleigenares op jumping mechelen. Paard springt parcours is de masters. Na zijn foutloos parcours gaat het paard in draf de ring buiten, duidelijk kreupel.
De ringmeester kijkt naar het paard. Maar bij barrage was het paard er weer bij, alleen kwam die in galop binnen in in galop buiten. Gelukkig was hij na de 3 de sprong al uit de running, had een balk ofzo.
Maar de ruiter wist dus dat het paard kreupel was en toch deelnemen aan de barrage....
En trainingsstallen... Hoeveel paarden waarbij ik iets heb van, dat paard is gewoon niet goed!
Maar hij moet gereden worden voor de verkoop. Want hij is stout of hij is dit of dat. Nu meestal komt het uiteindelijk wel aan het licht. Maar ik zou nooit geen beroepsruiter willen zijn, zoveel paarden die je krijgt die stout zijn, waarvan je eigenlijk weet dat ze niet goed zijn, maar je moet ze toch rijden want anders gaan die klanten gewoon ergens elders naar toe.

Ha milkberry: dat heb ik vaak ook. Mijn paard is altijd goed gemanierd (allemaal trouwens).
En hun paarden zijn zoooooo moeilijk en stout. Of dat moet ik met de mijne niet doen, de mijne kan ik niet los longeren die verongelukt zichzelf, ect.
Ze denken zeker dat dat allemaal vanzelf gaat.
Herinner me nog goed de eerste keer dat ik mijn hengst longeerde, had hem toen nog niet gekocht. Maar mocht er wel alleen mee rijden. Ze deden hem altijd nog vooraf aan de longe, ja halleluja, ben er niet opgestapt. Had totaal geen controle over hem. Vertelde het verhaal dan, en ze zeiden dan gewoon jaa wij doen de bijzet altijd op zijn strakst, dan kan hij niet zo onnozel doen. :x
Ondertussen kan ik aan de hand met een hengst door het bos wandelen, ook enkel en alleen omdat hij zich laat leiden door mij. Moest ik ook niet van dag 1 hebben gedaan.
Mensen begrijpen vaak niet dat je daar ook in moet investeren.
En omgekeerd heb je het ook, mensen die willen leren en goed met hun paard omgaan. Maar die het te ingewikkeld maken met allerlei methode's. Hun paard altijd over de zeik, zie ze dan staan zwaaien met hun touw, dan de andere keer paard laten wijken voor druk. Vanalles en nog wat. Gestresseerde eigenaars die dan merken dat het niet meteen lukt op het paard te kalmeren, en zich helemaal gek maken ermee.

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-16 15:06

Sizzle schreef:
Picasso, dat komt echt enorm vaak voor dat paarden niet nagekeken worden n.a. Van slecht gedrag.

Solvjir, dat is moor mij de hoofdreden dat ik niet van bijzetten hou, lekker fris met de neus op kniehoogte een keer lekker met de voorbenen maaien..brr

Mijn ervaring ook, nouja het is vaak rijtechnisch ook. Maar dan 'moeten ze er maar even doorheen'. Ik denk dan altijd waar doorheen precies? Spieren train je het best in aan- en ontspanning. Vasthouden leidt imo vaak tot verzuring waardoor je eerder spierafbraak dan opbouw krijgt. Onze DA zegt ook vaak dat het merendeel van de klachten door de ruiter zelf veroorzaakt wordt.

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-16 15:56

damian23 schreef:
Ik heb nog wel een vraagje over het verbeteren van de impuls. Impulsverbetering doe je volgens mij door je paard met een drijvende kuit en zit voorwaarts te vragen en een licht weerstandbiedende hand (veel tempowisselingen en overgangen). Maar hoeveel is licht? Is het passief houden van je hand voldoende of moet je bv je handen sluiten (vuistjes maken/vogeltjes knijpen)?. In sommige boeken staat dat je regelmatig een halve ophouding moet geven.

Niemand? :o

Lauke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-16 15:57

Ik wil even bedanken voor alle berichten en tips :)
Vandaag lekker gewerkt met verna. Ben begonnen met het clickeren. De eerste paar keer schrok ze van het geluid,maar ze had al snel door dat ze daarna lekkers kreeg.
Heb gevraag om steeds mijn hand aan te tikken op verschillende plekken. Ze was erg voorzichtig en nog wat zoekende,maar ze deed haar best en werd nu niet zo hebberig op het eten. +:)+
Werkte fijn voor haar dus!
Daarna nog even gelongeerd.
Het omdoen van de chambon heeft geen stress op geleverd omdat ze netjes m'n hand volgde naar beneden *\o/*

Ze was nu iig aan het zoeken naar wat ze moest doen, dus zeker fijne vooruitgang.
Ik ga proberen om vaker met de clicker te werken. Wie weet gaat ze het nog eens leuk vinden :D

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-16 16:13

Damian, daar bestaat toch geen 1 sluitend antwoord op?
Impuls is drang naar voren, opgewekt en onder controle van de ruiter.
Dat is per paard anders. Waar je de een steeds wakker moet maken en motiveren, moet je bij de ander uitkijken dat hij niet te veel aanbiedt dan hij aankan.

Voor ophoudingen hetzelfde. Zo zacht als mogenlijk, zo duidelijk als nodig.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-16 16:18

damian23 schreef:
damian23 schreef:
Ik heb nog wel een vraagje over het verbeteren van de impuls.
Impulsverbetering doe je volgens mij door je paard met een drijvende kuit en zit voorwaarts te vragen en een licht weerstandbiedende hand (veel tempowisselingen en overgangen).
Maar hoeveel is licht?
Is het passief houden van je hand voldoende of moet je bv je handen sluiten (vuistjes maken/vogeltjes knijpen)?.
In sommige boeken staat dat je regelmatig een halve ophouding moet geven.

Niemand? :o

De impuls verbeter je door acceleraties het is het regelmatig terugnemen in paslengte door te ontspannen en zacht aan te houden en voorwaarts te "stoten".

Je hoeft alleen maar te controleren of je paard nageeflijk is.
Wanneer hij nageeflijk is dan is het goed en je is hand passief.
Wanneer hij niet meer nageeflijk is, dus de rug vast houdt.... dan geef je een halve ophouding tot hij nageeft in de rug en de kaak en dan breng je je hand iets naar voren zodat hij zelf kan bepalen hoeveel druk hij bij de aanleuning neemt.
Je paard neemt aanleuning.

Wat ze in de boeken bedoelen met regelmatig een halve ophouding geven is dat je je voortdurend moet vergewissen van de nageeflijkheid, =losgelatenheid.
Hoe minder je doet hoe beter, hoe zachter hoe beter, maar mét resultaat.

Ninx

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-16 16:41

Ik lees uitvoerig mee, en heb om te beginnen eigenlijk een zeer praktische vraag.
Waar koop ik het beste een chambon welke passend is voor mijn IJslanders?
C maat pony's dus.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-16 16:46

Eigenlijk iedere.
De touwtjes kun je gewoon korter maken.

Eigenlijk heb je alleen een drukverdeler op het hoofd nodig. De rest is gewoon een veredeld longeertouwtje met gespjes.

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-16 17:07

Thanx, dan had ik het toch goed begrepen en gevoeld.

Lauke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-16 17:16

Die van de epplejeck kan je alleen nauwelijks verstellen. Ik heb zelf knopen er in gelegd om de touwtjes korter te maken :Y)

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-16 17:19

Een Gogue is altijd lang genoeg als Chambon.

De Chambon (van epplejeck) kun je inkorten door de ring er af te knippen en dan de touwtjes opnieuw vast te knopen.
De afgekorte uiteinden even heet maken met een kaars.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-16 17:24

Is een gogue niet iets dwingender? Dat meen ik te lezen hier en daar.
Ik heb trouwens een balansteugel van Horst Becker liggen. Dat lijkt nagenoeg hetzelfde te zijn, maar tevens te groot.
Ik weet niet of jullie deze teugel kennen, maar zou ik deze ook kunnen inzetten voor het longeren? (Mits op maat gemaakt, ze kunnen er nu in zwemmen).

In het zoeken naar de chambon kwam ik de Walter feldmann thiedeman teugel tegen. Voor gebruik ohz, wonderlijk. Kennen jullie dit?

Marocje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-16 17:35

Leuk je hier te zien Romy!

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-16 17:51

Paarden kwamen vandaag allemaal stuiterend de paddocks uit... Dus hem eerst maar flink nagezeten in de cirkel (hij liep wel heel erg mooi haha) en daarna gezadeld. Niks meer aan het handje, kon er weer aan rijden ipv mee te rijden. Voorlopig maar even longeren dus, heb ik altijd een hekel aan voor het rijden, kost zoveel tijd. Maarja anders is het ook niks.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-16 17:56

Ninx schreef:
Is een gogue niet iets dwingender? Dat meen ik te lezen hier en daar.
Ik heb trouwens een balansteugel van Horst Becker liggen. Dat lijkt nagenoeg hetzelfde te zijn, maar tevens te groot.
Ik weet niet of jullie deze teugel kennen, maar zou ik deze ook kunnen inzetten voor het longeren? (Mits op maat gemaakt, ze kunnen er nu in zwemmen).

In het zoeken naar de chambon kwam ik de Walter feldmann thiedeman teugel tegen. Voor gebruik ohz, wonderlijk. Kennen jullie dit?

Je kunt beter geen Gogue gebruiken, deze dwingt een paard in de krul.
Je kunt van een Gogue een Chambon maken.

De Walter feldmann thiedeman teugel is ook een krultrekteugel.

De Chambon nodigt een paard uit de rug te ontspannen en de hals te laten vallen vanuit de schoft, we noemen dat losgelatenheid.
Losgelatenheid is het eerste dat we nodig hebben om te gaan beginnen met dressuurrijden.
Laatst bijgewerkt door Simpelman op 09-01-16 18:00, in het totaal 1 keer bewerkt

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-16 17:59

Nee, de gogue leek me idd te dwingend... Afgaand op beschrijvingen en afbeeldingen.
Ik heb hier, naast de Horst Becker balansteugel, nog een longeerhulp liggen.
Deze gebruik sporadisch net kaptoom, durf ik niet met bit...
Vandaar de zoektocht naar een waardige vervanger.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-16 18:10

Ik lees hier nog maar even mee, maar mijn aandacht word getrokken door de Horst Becker hulpteugel. Deze kan ik niet vinden online, wel een filmpje over de betreffende meneer welke naar mijn smaak toch echt te veel met zijn(of zijn leerlingen) handen aan het rommelen is de hele tijd.
Iemand die een linkje heeft naar de hulpteugel?

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-16 18:26

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-16 18:33

Ninx, volgens mij kan je met die balansteugel van Horst Becker wel een chambon knutselen. Het heeft iig een kopstuk... dus dan 'touwtje' vanuit tussen de benen naar de ringen achter de oren en dan naar de bit ringen ... en dan heb je een chambon.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-16 19:24

Simpelman schreef:
Werk in de paddock met touwen om de benen van je paard, hoe meer en hoe omvangrijker hoe beter, maar progressiief.
Leer hem dat hij moet stoppen om problemen te vermijden, leer hem dat jij het touw weer weg haalt.
Zo krijg je een paard dat stopt en wacht als het indit soort moeilijkheden komt.

Voor paniek ben ik niet zo bang, type paard, he baas, ik zit vast.. Kom eens helpen!!!!
Maar moment dat ze erop trappen krijgen ze wel enorme klap aan hoofd en bit, afh. van waar ze optrappen en hoe en daar zit hem mijn bedenking in.

Tja, paarden zijn geld.. of het nou de fok of het uitbrengen is. En waar het om geld gaat wordt gesjoemeld of het nou over de ruggen van paarden of mensen is maakt velen dan niet meer uit.

Peetstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-16 20:29

Ninx schreef:

Ook bij Horst geen enkel bewegend beeld te vinden ohz..., pagina's linkjes bestaan niet meer...
Wel veel tekst.

Pfff , wat is dat toch bij de gewone kd lesgevers ???
Zijn ze niet trots op wat ze als team kunnen laten zien ?

Heb inmiddels aantal lesgevers op een rij in Nl & Be en overal hetzelfde: geen enkel beeld te vinden.
Moet het doen met drietal ruiters die ik persoonlijk ken en weet hoe fijn ze rijden, maar snap hier dus niets van.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-16 20:30

Tja, wanneer je het naar het Duits vertaalt kom je meer tegen... Maar nog steeds niet deze specifieke teugel... Raarrrrrr idd

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-16 20:35

Peetstap schreef:
Ninx schreef:

Ook bij Horst geen enkel bewegend beeld te vinden ohz..., pagina's linkjes bestaan niet meer...
Wel veel tekst.

Pfff , wat is dat toch bij de gewone kd lesgevers ???
Zijn ze niet trots op wat ze als team kunnen laten zien ?

Heb inmiddels aantal lesgevers op een rij in Nl & Be en overal hetzelfde: geen enkel beeld te vinden.
Moet het doen met drietal ruiters die ik persoonlijk ken en weet hoe fijn ze rijden, maar snap hier dus niets van.

Op de beginpagina van de site staat wel een filmpje, maar je bedoeld over de teugel denk ik?
Over dat filmpje had ik het in mijn vorige post.

Peetstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-16 20:45

Azmay: gaat me niet om de teugel maar om Horst zelf es ohz te zien.

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-16 20:51

Azmay schreef:
Ik lees hier nog maar even mee, maar mijn aandacht word getrokken door de Horst Becker hulpteugel. Deze kan ik niet vinden online, wel een filmpje over de betreffende meneer welke naar mijn smaak toch echt te veel met zijn(of zijn leerlingen) handen aan het rommelen is de hele tijd.
Iemand die een linkje heeft naar de hulpteugel?

Die heeft wat weg van de gogue.
Die gaat ipv naar 1 punt terug naar de borst, naar 2 punten, een wat hoger, de ander wat lager. Heb toevallig zijn boek laatst gekocht, staat deze in.