Kamy. Inderdaad! Overlaatst nog gehoord van staleigenares op jumping mechelen. Paard springt parcours is de masters. Na zijn foutloos parcours gaat het paard in draf de ring buiten, duidelijk kreupel.
De ringmeester kijkt naar het paard. Maar bij barrage was het paard er weer bij, alleen kwam die in galop binnen in in galop buiten. Gelukkig was hij na de 3 de sprong al uit de running, had een balk ofzo.
Maar de ruiter wist dus dat het paard kreupel was en toch deelnemen aan de barrage....
En trainingsstallen... Hoeveel paarden waarbij ik iets heb van, dat paard is gewoon niet goed!
Maar hij moet gereden worden voor de verkoop. Want hij is stout of hij is dit of dat. Nu meestal komt het uiteindelijk wel aan het licht. Maar ik zou nooit geen beroepsruiter willen zijn, zoveel paarden die je krijgt die stout zijn, waarvan je eigenlijk weet dat ze niet goed zijn, maar je moet ze toch rijden want anders gaan die klanten gewoon ergens elders naar toe.
Ha milkberry: dat heb ik vaak ook. Mijn paard is altijd goed gemanierd (allemaal trouwens).
En hun paarden zijn zoooooo moeilijk en stout. Of dat moet ik met de mijne niet doen, de mijne kan ik niet los longeren die verongelukt zichzelf, ect.
Ze denken zeker dat dat allemaal vanzelf gaat.
Herinner me nog goed de eerste keer dat ik mijn hengst longeerde, had hem toen nog niet gekocht. Maar mocht er wel alleen mee rijden. Ze deden hem altijd nog vooraf aan de longe, ja halleluja, ben er niet opgestapt. Had totaal geen controle over hem. Vertelde het verhaal dan, en ze zeiden dan gewoon jaa wij doen de bijzet altijd op zijn strakst, dan kan hij niet zo onnozel doen.

Ondertussen kan ik aan de hand met een hengst door het bos wandelen, ook enkel en alleen omdat hij zich laat leiden door mij. Moest ik ook niet van dag 1 hebben gedaan.
Mensen begrijpen vaak niet dat je daar ook in moet investeren.
En omgekeerd heb je het ook, mensen die willen leren en goed met hun paard omgaan. Maar die het te ingewikkeld maken met allerlei methode's. Hun paard altijd over de zeik, zie ze dan staan zwaaien met hun touw, dan de andere keer paard laten wijken voor druk. Vanalles en nog wat. Gestresseerde eigenaars die dan merken dat het niet meteen lukt op het paard te kalmeren, en zich helemaal gek maken ermee.