Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-16 12:19

Sizzle schreef:
Echter was een clinic paardentaal niet datgene wat het paard nodig had. Een enkeltje DA wel. Paard had gewoon vreselijk veel pijn in zijn voeten.

Dat was met die merrie uit mijn verhaal natuurlijk ook het geval.
Maar de intentie van het verhaal is dat men niet heeft geluisterd naar het paard en dat het paard daar op is gaan reageren met verdediging, het had pijn, laat me met rust.
Wanneer er dan iemand komt die wél luistert en "vraagt" dan verdwijnt die verdediging en gaat het paard weer communiceren.
DA én paardentaal.

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-16 12:21

@peetstap het is voor ons ook natuurlijk zo te reageren. Voor veel mensen niet, die missen signalen. En daar komen de paardenfluisteraars voor om de hoek :Y)

Mungbean

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-16 12:26

Dan zijn we het daar over eens Simpelman :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-16 12:27

Simpelman schreef:
Sizzle schreef:
Echter was een clinic paardentaal niet datgene wat het paard nodig had. Een enkeltje DA wel. Paard had gewoon vreselijk veel pijn in zijn voeten.

Dat was met die merrie uit mijn verhaal natuurlijk ook het geval.
Maar de intentie van het verhaal is dat men niet heeft geluisterd naar het paard en dat het paard daar op is gaan reageren met verdediging, het had pijn, laat me met rust.
Wanneer er dan iemand komt die wél luistert en "vraagt" dan verdwijnt die verdediging en gaat het paard weer communiceren.
DA én paardentaal.

En er was niemand in de nabijheid van dat paard die dat zelfde heldere idee had gehad? Ik kan het me niet voorstellen... Is niet meer of minder dan je gezond verstand gebruiken....

xxdomiixx

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-16 12:33

Over luisteren naar je paard gesproken. Bij t optillen van de benen/hoeven gaf mijn paard steeds aan dat ik te grof was, ook al was ik al behoorlijk zacht ik trek hem niet er onderuit maar geef hem de tijd om t zelf re doen maar wel steeds duidelijker worden in wat ik wil. Nou begon ik volgens hem dus te ruw en ik vroeg me steeds af waarom hij toch steeds met zijn achterbeen trekt en een soort van trap beweging net als naar een vlieg zeg maar. En toen op een dag gebruikte ik een hele lichte aanraking en daar ging zijn been netje omhoog en zonder trapbeweging. En sinds dien geen probleem meer en hij tilt ze beter op dan ooit te voren.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-16 12:34

Picasso, bij het paard uit mijn post is ook niemand eerder op dat idee gekomen.
De hoefsmid niet, de fysio niet, de instructeur niet....

Ik had ook totaal niet gegokt dat het de voeten waren, dacht eerder aan maag of rug maar heb wel duidelijk aangegeven dat het niet normaal is dat een paard van zich af bijt bij normale aanraking. Ook niet voor een volbloed (dat was namelijk de geaccepteerde reden).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-16 12:37

Sizzle schreef:
Picasso, bij het paard uit mijn post is ook niemand eerder op dat idee gekomen.
De hoefsmid niet, de fysio niet, de instructeur niet....

Ik had ook totaal niet gegokt dat het de voeten waren, dacht eerder aan maag of rug maar heb wel duidelijk aangegeven dat het niet normaal is dat een paard van zich af bijt bij normale aanraking. Ook niet voor een volbloed (dat was namelijk de geaccepteerde reden).

Okay, maar ik doelde eigenlijk meer op het feit dat er niet tijdig lichamelijk onderzoek plaatsvindt. Niet dat het meteen duidelijk is waaraan het ligt. Ik las het zo dat een paard als lastig/gevaarlijk gezien werd maar er niet tijdig een dierenarts aan te pas was gekomen.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-16 12:38

Bijgelezen, dus gaat over paar blz terug.
Stukje over ontspanning en dan toch aanspanning en voldoende impuls, en gaan jagen.
Daar zit ook mijn probleem, doordat die van mijn ook bij -15 en NO wind niet echt vrolijker en actiever is dan bij 30 graden en zon, vind ik het heel lastig rijden. Hij geeft altijd een traag gevoel, ik ben van de nogal gehaast en ga dientengevolge vaak veels te hard willen.
Terwijl ik allicht juist meer terug moete en activiteit daar moet zoeken, niet met door de baan racen.
Ben aan het bijleren, maar gaat traag, heel traag...
Ondertussen (aangezien ik toch in de kreukels zit en niet of nauwelijk rijdt) wordt hij gereden door iemand anders die het wel voor elkaar krijgt hem zo te laten lopen als bedoeld.
Reality check.. probleem is dus echt echt echt de ruiter, ik dus. En toegegeven ook door diegene die hem voor me rijdt, dat het heel fijn paard is, dat ie stinkend zijn best doet omdat wat ie aan talent niet heeft wel voor je probeert, maar dat ie ook echt werkelijk op alles wat je maar beetje niet correct doet taktfouten geeft of verlies van wat dan ook, hij zal je er nooit afgooien.
Maar ahum, zag laatst iets te forse ruiter in te klein zadel op wedstrijd een paard rijden, die allicht veel vergevings gezinder is, er werd op gestuiterd, overal getrokken, ruiter overal uit balans, en paard liep gewoon door... dan echt waar... dan denk ik wel eens, Lelijke floepstroeper, doe nou eens 1 x 6 minuten niet alsof je een kruidjeroermenietje bent, grrrr.
Enigste voordeel dat ik hierin kan zien, dat je uiteindelijk van die van mijn beter leert rijden, aangezien hij je keurig op je tekortkomingen wijst (klinkt beter dan fouten) en daar navenant op reageert.
Hij is wel weer zo lief dat ie je niet in een bakrand parkeert of zo, dat is dan wel weer fijn.

Ons voornaamste probleem, taktfouten, impuls, door.. ja, mij.. jagen, niet stilzitten, contact verliezen.

Overigens geniale shet, SM, mag die kleine donders wel, hier op het erf ook wel eens grote lol gehad, met die kleine monsters (niet van mij, dus dan is het des te leuker) en ze zijn in principe super werkbaar, ken menners zat die met 1 of meer shetlanders echt lekker aan het werk zijn.

Is hier trouwens niemand bang dat bv zo'n paard een keer met een voorbeen op zijn hulpteugel gaat staan, bv de chambon bij de A-Fries?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-16 12:41

Ja ik! En heb het ook al meegemaakt bij mijn 3 jarige: die gaat met zijn neus over de grond (en ja blijft actief) en stapte in de longeerhulp: paniek! Inmiddels weer rustig op kunnen bouwen, hij onthoudt het niet heel lang gelukkig. Maar vind het ook altijd eng.

Lauke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-16 12:46

Bij die van mij niet zo bang voor. Scheelt wel dat dit er niet eentje is die lekker jolig gaat springen aan de longe :D
Kan me voorstellen dat dit bij een jolig paard wel een ding wordt.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-16 12:47

Picasso, dat komt echt enorm vaak voor dat paarden niet nagekeken worden n.a. Van slecht gedrag.

Solvjir, dat is moor mij de hoofdreden dat ik niet van bijzetten hou, lekker fris met de neus op kniehoogte een keer lekker met de voorbenen maaien..brr

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-16 12:49

Oke, ben dus niet gek, vind het namelijk echt doodeng en bv die kleinste van mij loopt toch al snel met d'r hoofd op de grond met longeren, dan vind ik de longeerlijn al eng.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-16 12:50

Dat lijkt me inderdaad een bezwaar aan de longeerhulp.
Dit risico lijkt me veel kleiner bij een Chambon.

Buiten al dat, het doel is niet het stofzuigeren maar het voorwaarts in losgelatenheid.

Een jolig paard moet je niet bijzetten, dat is niet slim en niet eerlijk, dat doe je pas wanneer je orde en gehoorzaamheid hebt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-16 12:52

Sizzle schreef:
Picasso, dat komt echt enorm vaak voor dat paarden niet nagekeken worden n.a. Van slecht gedrag.

Solvjir, dat is moor mij de hoofdreden dat ik niet van bijzetten hou, lekker fris met de neus op kniehoogte een keer lekker met de voorbenen maaien..brr

En dat verbaast mij echt: ik hoor juist heel veel om me heen dat er dierenartsen, fysio's, osteopaten en andere deskundigen komen bij probleempjes (terwijl het in de regel vaak een ruiterprobleem is).... Maar als een paard echt pijn heeft en daardoor (terecht) 'gevaarlijk' wordt, komt dat dan dus wel aan het licht.... Ik heb die ervaring dus niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-16 12:53

Simpelman schreef:
Dat lijkt me inderdaad een bezwaar aan de longeerhulp.
Dit risico lijkt me veel kleiner bij een Chambon.

Buiten al dat, het doel is niet het stofzuigeren maar het voorwaarts in losgelatenheid.

Een jolig paard moet je niet bijzetten, dat is niet slim en niet eerlijk, dat doe je pas wanneer je orde en gehoorzaamheid hebt.

Ik ben de laatste die stofzuigeren als doel ziet.... Maar ben het met je eens wbt de longeerhulp. Overigens zet ik de 3 jarige meestal niet bij.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-16 13:00

Dat laatste ben ik ook totaal met je eens Simpelman.
Maar het zijn geen robots.
Het is me vaak genoeg gebeurd dat er ineens iets heel onverwachts gebeurd (een kat die je volte op komt lopen 8)7 waar het paard overheenspringt en boos nabokt bijvoobeeld _O- ).

Ik zet eigenlijk vrijwel alleen bij met werk aan de hand. Aan de longe in een cirkel veel minder en dan meestal voor het werk op boeghoogte.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-16 13:02

Picasso, ik zie het vooral bij mannen en springruiters. Maar ook bij onervaren vrouwen die hun paard regelmatig door de instructeur/stalbaas laten rijden. Meestal is dat een paard dat ook bij die stalbaas gekocht is en niet goed genoeg wasvoor de hogere sport.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-16 13:04

Sizzle schreef:
Picasso, ik zie het vooral bij mannen en springruiters. Maar ook bij onervaren vrouwen die hun paard regelmatig door de instructeur/stalbaas laten rijden. Meestal is dat een paard dat ook bij die stalbaas gekocht is en niet goed genoeg wasvoor de hogere sport.

Okay, duidelijk. Jammer zulke mensen....

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-16 13:04

Is allicht niet het doel, maar gebeurt gaandeweg wel en dan is het heel onhandig als ze in de knoop zitten met het lijn werk.

Hier helaas de ervaring dat er niet snel da of wat dan ook wordt bij geroepen, als paard afwijkend gedrag vertoont.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-16 13:14

Sjolvir schreef:
Is allicht niet het doel, maar gebeurt gaandeweg wel en dan is het heel onhandig als ze in de knoop zitten met het lijn werk.

Hier helaas de ervaring dat er niet snel da of wat dan ook wordt bij geroepen, als paard afwijkend gedrag vertoont.

Jammer; ik kijk tegenwoordig kritisch naar het totaalplaatje.... Heb in het verleden ook 'strak in de houding' gereden omdat dat de trend was en juryleden dit graag zagen en ik me dom genoeg heb laten meeslepen door die hype.... Gevolg: vastgereden paard(en) en pony('s) en daardoor problemen.... echter ook blessures gehad die het gevolg waren van andere dingen (bv; 11 jarige die PPID heeft) en daarom laat ik graag checken door dierenarts en fysio en laat daarnaast kritisch naar mijn rijvaardigheden kijken door een deskundige in mijn ogen.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-16 13:19

Ik hoorde laatst een schrijnend voorbeeld waar de eigenaar voor hypochonder uitgemaakt werd en het paard gewoon moest rechtrichten.
Toen de bespiering volledig weg viel aan 1 kant toch alles doorgelicht. Paard had bekken gebroken -O-
Nooit kreupel gelopen, de bikkel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-16 13:23

Sizzle schreef:
Ik hoorde laatst een schrijnend voorbeeld waar de eigenaar voor hypochonder uitgemaakt werd en het paard gewoon moest rechtrichten.
Toen de bespiering volledig weg viel aan 1 kant toch alles doorgelicht. Paard had bekken gebroken -O-
Nooit kreupel gelopen, de bikkel.

Vind ik echt schokkend!

Kamy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-16 13:36

Gisteren bij subtop wedstrijd zitten kijken. Omdat een fokproduct van een kennis meereed. De ruiter is volle eigenaar van dat fokproduct en zei ook: je wil niet weten hoeveel er gebruikt wordt om paarden die niet goed zijn toch door de proef te krijgen. En dat is dan meestal bij ruiters die paarden van anderen rijden. Want de eigenaar wil dat het paard loopt. Allemaal geld...

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-16 13:50

Ehh get...

Zo vertelde er laatst iemand mij, (ook vanuit de hogere sport) dat er veel paarden een paar druppeltjes door het voer/water kregen een aantal dagen van te voren. Zodat ze minder stressig waren.
Of een pasta-tje.
Kalmeeringsmiddelen. En dan bidden dat ze geen veterinaire algemene controle krijgen.

Dan denk ik....

De wereld is op zn kop.

Dat die kunstjes het doel zijn, en het paard hier zo stressvol onder moet lijden. Waarom?

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-16 13:51

Werk in de paddock met touwen om de benen van je paard, hoe meer en hoe omvangrijker hoe beter, maar progressiief.
Leer hem dat hij moet stoppen om problemen te vermijden, leer hem dat jij het touw weer weg haalt.
Zo krijg je een paard dat stopt en wacht als het indit soort moeilijkheden komt.