Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
Simpelman schreef:Er is helemaal geen gevaar hoor.
Een paard is een sociaal dier het is verweven in zijn sociale omgeving waarmee het permanent communiceert, wij maken onderdeel uit van die sociale omgeving.
Het gaat om de communicatie, het reageren op de taal van het paard, daarvoor moeten we hem waarnemen en niet hem veronachtzamen.
Daar gaat het om.
Het is niet een invitatie om softie te spelen.
Wanneer een paard ons niet respecteert dan moeten we daar op gepaste wijze op reageren, wanneer het ons aangeeft niet zo op de gebruikte borstel gesteld te zijn dan moeten we daar op gepaste wijze op reageren.
Wanneer je de communicatie waar neemt dan zie je alles ruim van te voren aankomen en hoeven de antwoorden alleen maar gefluisterd te worden.
Zo doen paarden dat mét elkaar, zo snappen ze ons.
Kamy schreef:FCSA schreef:@Kamy: destijds jouw clinic bij Rien vd Schaft met veel plezier bekeken
Euh dan verwar je me met iemand anders! Had graag bij Rien gereden maar heb het nog nooit gedaan hihi.
Peetstap schreef:Leuke: kijk bewust nog niet in je profiel, maar je hebt een fries?
Je opmerking: het duurt altijd zo lang....
S.man
Er komen hier gelukkig veel praktijkvoorbeelden langs, waarin het niet altijd goed gaat.
Herkenbaar voor iedereen die elke dag met paarden omgaat.
Hoe meer van je succes duim/tover verhaaltjes er langskomen , hoe minder ik je serieus neem.
Het rammelt, mooie schapen maar geen zichtbare wol.
Voor diegene die het andere diepgaande topic nog meelezen: xavier reaegeert weer.
maralyn schreef:Consequent zijn kan ook door middel van het opsteken van de hand en terug te verwijzen naar de plek??Ik snap dat nooit zo, dat getrek en gerop aan een halster. Alsof een paard dat moet snappen.
Ja, als ze hier te ver gaan, en lopen drammen en dwars door mij heen willen lopen trek ik ook eens flink aan het halster en laat ze achterwaarts gaan.
Dit proberen ze een aantal keer. En dan is het klaar.
Respect en afstand voor mij, dankuwel. Bij afstand een woordelijke beloning.
En dit gewoon aan een stalhalster.
Hier ook een aantal verwende dieren op stal (Letterkijk en figuurlijk) en ik hoef maar naar ze te wijzen en aan te kijken... En als het echt moet "Denk dr om!! PAS dr OP" en klaar...
En dan nog.... Waar bemoeien mensen zich mee??
Simpelman schreef:maralyn schreef:Consequent zijn kan ook door middel van het opsteken van de hand en terug te verwijzen naar de plek??Ik snap dat nooit zo, dat getrek en gerop aan een halster. Alsof een paard dat moet snappen.
Ja, als ze hier te ver gaan, en lopen drammen en dwars door mij heen willen lopen trek ik ook eens flink aan het halster en laat ze achterwaarts gaan.
Dit proberen ze een aantal keer. En dan is het klaar.
Respect en afstand voor mij, dankuwel. Bij afstand een woordelijke beloning.
En dit gewoon aan een stalhalster.
Hier ook een aantal verwende dieren op stal (Letterkijk en figuurlijk) en ik hoef maar naar ze te wijzen en aan te kijken... En als het echt moet "Denk dr om!! PAS dr OP" en klaar...
En dan nog.... Waar bemoeien mensen zich mee??
Rangorde.
Picasso schreef:Wij gaan op het paard zitten omdat WIJ ermee willen rijden... niet omdat het paard dat zo graag wil.... Wij staan dus altijd in rang boven ons paard.... wij willen er iets van gedaan krijgen op een bepaalde manier.... Dus: leiderschap (met zachte dwang) en gewoon gezond verstand gebruiken.... En sommige dingen (zoals een band opbouwen) kosten tijd....
maralyn schreef:Picasso schreef:Wij gaan op het paard zitten omdat WIJ ermee willen rijden... niet omdat het paard dat zo graag wil.... Wij staan dus altijd in rang boven ons paard.... wij willen er iets van gedaan krijgen op een bepaalde manier.... Dus: leiderschap (met zachte dwang) en gewoon gezond verstand gebruiken.... En sommige dingen (zoals een band opbouwen) kosten tijd....
Was deze voor mij?
Starbreeze schreef:@peetstap, toch denk ik dat het werkt op die manier. Alleen is niet iedereen even goed in het oppikken en uitzenden van de signalen, of moet er nog heel veel over leren of het meemaken.
Het is eerder een mentale staat waar je in komt en dat laat zich moeilijk uitleggen denk ik.
Sommige leren het denk ik nooit, zullen nooit ervaren wat het is omdat ze er niet open voor staan en het dus bewust afsluiten. En het zal heus niet alles oplossen, maar het is een heel andere benadering van hoe je met je paard omgaat. Niet iedereen wil dat of kan dat. Prima, maar dat zegt nog niet dat het niet kan of bestaat.
Starbreeze schreef:@peetstap, toch denk ik dat het werkt op die manier. Alleen is niet iedereen even goed in het oppikken en uitzenden van de signalen, of moet er nog heel veel over leren of het meemaken.
Het is eerder een mentale staat waar je in komt en dat laat zich moeilijk uitleggen denk ik.
Sommige leren het denk ik nooit, zullen nooit ervaren wat het is omdat ze er niet open voor staan en het dus bewust afsluiten. En het zal heus niet alles oplossen, maar het is een heel andere benadering van hoe je met je paard omgaat. Niet iedereen wil dat of kan dat. Prima, maar dat zegt nog niet dat het niet kan of bestaat.
Starbreeze schreef:Wellicht herkenbaar voor velen omdat het een vergroting is van de manier van communiceren met je paard.
Wanneer mijn paard lomp doet met mij, verandert mijn mentale staat en zet hem dan op zijn plek. Ik maak me dan automatisch groot en krijg een bepaalde toon in mijn stem. Ook duw ik dan wat tegen hem aan, opzij jij. En daarna let meneer erg goed op: oké oké ik doe het al!!
Nu heb ik niet echt een dominant paard gelukkig maar dit werkt onmiddelijk. Maar je moet zelf die overtuiging hebben. Ik vind het eigenlijk logisch.
Dit gedrag van mij is misschien 'schreeuwen' in paardentaal (dus niet letterlijk), maar je kan natuurlijk ook gewoon praten of zelfs 'fluisteren'.
Lauke schreef:ik denk ook dat het heel erg aan het paard en de band wat je met dat paard hebt ligt.
Het ene paard laat veel duidelijker signalen zien dan de ander.
Eentje die ontzettend klein signalen af geeft is 10x moeilijker te "lezen" dan eentje die dat makkelijker laat zien.
Het zou me ook niks verbazen dat dit is waar het bij mij mis gaat.
Verna is zeker geen paard wat snel zich open stelt.
Typische binnenvetter, ze loopt vrijwel altijd braaf haar rondje.
Maar toch ligt er wel meer onder dan dat.
Wat misschien ook wel haar aparte gedrag wat ze af en toe heeft kan verklaren.
Alleen weet ik niet wat er aan de hand is en kan daar dan ook moeilijk wat aan veranderen.