Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Kamy

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-16 11:27

Ik kreeg gister ook weer het advies om ipv met de kaptoom te wandelen, met een touwhalster te gaan wandelen. Dat werkt scherper in.
Ik antwoord: volgens mij zijn wij niet in de fase dat mijn paard stout gedrag moet worden gecorrigeerd. Het is nu een kwestie van vertrouwen opbouwen op de weg. En dat doe ik niet door met pijn te corrigeren volgens mij.
Maar dan komt het weer: je moet streng en consequent zijn. Zucht ja ben ik mee eens. Maar de manier waarop daarin zit het verschil! Ik wil streng en consequent zijn dmv uitstraling en houding. Niet mbv de instrumenten die ik kan inzetten....

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-16 11:33

Peetstap schreef:
S.man
Hoe meer van je succes duim/tover verhaaltjes er langskomen, hoe minder ik je serieus neem.
Het rammelt, mooie schapen maar geen zichtbare wol.

Het gaat niet om het al dan niet succes hebben.
Het gaat om de inhoud van het verhaaltje.
Ik ben niet belangrijk, ik besta niet....

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-16 11:34

Consequent zijn kan ook door middel van het opsteken van de hand en terug te verwijzen naar de plek?? :? Ik snap dat nooit zo, dat getrek en gerop aan een halster. Alsof een paard dat moet snappen.

Ja, als ze hier te ver gaan, en lopen drammen en dwars door mij heen willen lopen trek ik ook eens flink aan het halster en laat ze achterwaarts gaan.
Dit proberen ze een aantal keer. En dan is het klaar.
Respect en afstand voor mij, dankuwel. Bij afstand een woordelijke beloning.
En dit gewoon aan een stalhalster.

Hier ook een aantal verwende dieren op stal (Letterkijk en figuurlijk) en ik hoef maar naar ze te wijzen en aan te kijken... En als het echt moet "Denk dr om!! PAS dr OP" en klaar...

En dan nog.... Waar bemoeien mensen zich mee?? >;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-16 11:34

Simpelman schreef:
Er is helemaal geen gevaar hoor.

Een paard is een sociaal dier het is verweven in zijn sociale omgeving waarmee het permanent communiceert, wij maken onderdeel uit van die sociale omgeving.
Het gaat om de communicatie, het reageren op de taal van het paard, daarvoor moeten we hem waarnemen en niet hem veronachtzamen.
Daar gaat het om.
Het is niet een invitatie om softie te spelen.

Wanneer een paard ons niet respecteert dan moeten we daar op gepaste wijze op reageren, wanneer het ons aangeeft niet zo op de gebruikte borstel gesteld te zijn dan moeten we daar op gepaste wijze op reageren.
Wanneer je de communicatie waar neemt dan zie je alles ruim van te voren aankomen en hoeven de antwoorden alleen maar gefluisterd te worden.
Zo doen paarden dat mét elkaar, zo snappen ze ons.

En toch denk ik dat de doorsnee ruiter dit ziet als een softie zijn.... denk dat velen niet in staat zijn om 'de taal te spreken'. Het is al snel zwart of wit.... En die verhalen: ik geloof er ook niet zo in... en dan meer om het feit dat dit soort dingen tijd kosten en vaak niet in de beperkte tijd van een clinic op te lossen zijn....uitzonderingen daargelaten natuurlijk.

FCSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-16 11:42

Kamy schreef:
FCSA schreef:
@Kamy: destijds jouw clinic bij Rien vd Schaft met veel plezier bekeken :)

Euh dan verwar je me met iemand anders! Had graag bij Rien gereden maar heb het nog nooit gedaan hihi.

Oh wacht, dat was Cardy geloof ik. Was in de war omdat Rien haar tijdens de clinic steeds Karmy noemde (waarschijnlijk omdat mijn instructrice Karmie ook bij hem lest) :)

Lauke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-16 11:42

Peetstap schreef:
Leuke: kijk bewust nog niet in je profiel, maar je hebt een fries?

Je opmerking: het duurt altijd zo lang....

S.man
Er komen hier gelukkig veel praktijkvoorbeelden langs, waarin het niet altijd goed gaat.
Herkenbaar voor iedereen die elke dag met paarden omgaat.
Hoe meer van je succes duim/tover verhaaltjes er langskomen , hoe minder ik je serieus neem.
Het rammelt, mooie schapen maar geen zichtbare wol.

Voor diegene die het andere diepgaande topic nog meelezen: xavier reaegeert weer. ;-)

Jep inderdaad een fries :Y)
Maar moet zeggen, ik heb veel verschillende friezen meegemaakt, maar dit blijft een apart geval. Misschien ook wel omdat ik met dit paard gewoon niet de klik heb. Ik zal haar ook nooit 100% kunnen vertrouwen en ik denk zij mij ook niet. Ze is braaf hoor, daar niet van, maar af en toe heeft ze gedrag wat ik totaal niet kan plaatsen. En het ging eigenlijk eindelijk een tijd heel goed en we werden steeds meer een combinatie, maar een paar weken geleden leek ze ineens een kronkel in der kop te hebben. Ik weet het niet, maar haar gedrag sprak zichzelf zo tegen. Op dat moment maakte dat, dat ik me echt niet veilig voelde op haar en ik ben 3 kwartier op de grond bezig geweest om haar weer rustig te krijgen, terwijl het geen paard is voor dit soort taferelen. Moet zeggen dat dit een behoorlijke deuk in het vertrouwen heeft gegeven -O-

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-16 11:47

maralyn schreef:
Consequent zijn kan ook door middel van het opsteken van de hand en terug te verwijzen naar de plek?? :? Ik snap dat nooit zo, dat getrek en gerop aan een halster. Alsof een paard dat moet snappen.

Ja, als ze hier te ver gaan, en lopen drammen en dwars door mij heen willen lopen trek ik ook eens flink aan het halster en laat ze achterwaarts gaan.

Hier ook een aantal verwende dieren op stal (Letterkijk en figuurlijk) en ik hoef maar naar ze te wijzen en aan te kijken... En als het echt moet "Denk dr om!! PAS dr OP" en klaar...

Rangorde.

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-16 11:52

@peetstap, toch denk ik dat het werkt op die manier. Alleen is niet iedereen even goed in het oppikken en uitzenden van de signalen, of moet er nog heel veel over leren of het meemaken.

Het is eerder een mentale staat waar je in komt en dat laat zich moeilijk uitleggen denk ik.

Sommige leren het denk ik nooit, zullen nooit ervaren wat het is omdat ze er niet open voor staan en het dus bewust afsluiten. En het zal heus niet alles oplossen, maar het is een heel andere benadering van hoe je met je paard omgaat. Niet iedereen wil dat of kan dat. Prima, maar dat zegt nog niet dat het niet kan of bestaat.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-16 11:55

Simpelman schreef:
maralyn schreef:

Rangorde.

Rangorde is normaal, en dat horen ze ook te weten.
Maar niet door slaan of schoppen lijkt mij, bij het minste of geringste.

Ja, als een paard de kans krijgt om mij te bijten, bijt ik wel terug (Al ziet dit er heeeeel raar uit)
En mij raken met schoppen, krijgen ze de kans niet voor, want dan hebben ze ook een petjeister.
Maar het valt mij wel op, ook in mijn omgeving, dat sommige paarden direct op hun laajes krijgen, wanneer ze maar 1 voetje verzetten. Maar er niks wordt gedaan als het paard de eigenaar omduwt (om zo maar te zeggen)

Heel veel valt al te doen door lichaamshouding. Wanneer je daarbij correct gedrag beloond, krijg je ook een soort conditionering naast rangorde.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-16 11:56

Wij gaan op het paard zitten omdat WIJ ermee willen rijden... niet omdat het paard dat zo graag wil.... Wij staan dus altijd in rang boven ons paard.... wij willen er iets van gedaan krijgen op een bepaalde manier.... Dus: leiderschap (met zachte dwang) en gewoon gezond verstand gebruiken.... En sommige dingen (zoals een band opbouwen) kosten tijd....

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-16 11:58

Picasso schreef:
Wij gaan op het paard zitten omdat WIJ ermee willen rijden... niet omdat het paard dat zo graag wil.... Wij staan dus altijd in rang boven ons paard.... wij willen er iets van gedaan krijgen op een bepaalde manier.... Dus: leiderschap (met zachte dwang) en gewoon gezond verstand gebruiken.... En sommige dingen (zoals een band opbouwen) kosten tijd....

Was deze voor mij?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-16 11:59

maralyn schreef:
Picasso schreef:

Was deze voor mij?

Nee niet speciaal.
Meer een reactie op Simpelman en Starbreeze.

NotYourLine

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-16 12:00

Ik vind de berichten van Simpelman juist erg fijn & "omdenkend" van de lompheid tegenwoordig. Niet dat ik het overal klakkeloos mee eens ben, maar het is eens wat anders. Het heeft mij bewuster gemaakt & leren kijken en "praten" met mijn paard. En ja, dat klinkt zweverig, maar ik ervaar dat wel zo. Ik durf ook wel te zeggen dat wij als team dichter naar elkaar zijn gegroeid nu ik haar "versta".
Welk ander diepgaand topic bedoel je Peetstap? Die ken ik nog niet.
Laatst bijgewerkt door NotYourLine op 09-01-16 12:00, in het totaal 1 keer bewerkt

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-16 12:00

Haha, okeey, want ik volgde hem al niet... O:)
Komt door mn haarkleur denk ik

Peetstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-16 12:01

Starbreeze schreef:
@peetstap, toch denk ik dat het werkt op die manier. Alleen is niet iedereen even goed in het oppikken en uitzenden van de signalen, of moet er nog heel veel over leren of het meemaken.

Het is eerder een mentale staat waar je in komt en dat laat zich moeilijk uitleggen denk ik.

Sommige leren het denk ik nooit, zullen nooit ervaren wat het is omdat ze er niet open voor staan en het dus bewust afsluiten. En het zal heus niet alles oplossen, maar het is een heel andere benadering van hoe je met je paard omgaat. Niet iedereen wil dat of kan dat. Prima, maar dat zegt nog niet dat het niet kan of bestaat.

Je mist de bedoeling van mijn schaap-wol vergelijk.
Gaat ook niks tastbaars uitkomen, maar wou het wel kwijt in dit topic.

En voor mezelf: ik ervaar vaak teveel het paard ;) maakt het er echter niet altijd makelijker door.
Daarin zit je er dus helemaal naast ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-16 12:02

Tussen al het initiatief aan je paard overlaten en lompheid tegenover een paard zit nog een heel grijs gebied.... Iemand die niet z'n paard alle beslissingen zelf laat nemen (kan ook niet imo; omdat een paard niet denkt in gebeurtenis en gevolg) is niet per definitie meteen lomp hoor.... Gewoon een leider zijn voor je paard, duidelijk zijn maar met zachte hand/dwang.

Lauke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-16 12:03

Starbreeze schreef:

ik denk ook dat het heel erg aan het paard en de band wat je met dat paard hebt ligt. Het ene paard laat veel duidelijker signalen zien dan de ander. Eentje die ontzettend klein signalen af geeft is 10x moeilijker te "lezen" dan eentje die dat makkelijker laat zien.
Het zou me ook niks verbazen dat dit is waar het bij mij mis gaat. Verna is zeker geen paard wat snel zich open stelt. Typische binnenvetter, ze loopt vrijwel altijd braaf haar rondje. Maar toch ligt er wel meer onder dan dat. Wat misschien ook wel haar aparte gedrag wat ze af en toe heeft kan verklaren. Alleen weet ik niet wat er aan de hand is en kan daar dan ook moeilijk wat aan veranderen.

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-16 12:04

Wellicht herkenbaar voor velen omdat het een vergroting is van de manier van communiceren met je paard.

Wanneer mijn paard lomp doet met mij, verandert mijn mentale staat en zet hem dan op zijn plek. Ik maak me dan automatisch groot en krijg een bepaalde toon in mijn stem. Ook duw ik dan wat tegen hem aan, opzij jij. En daarna let meneer erg goed op: oké oké ik doe het al!!

Nu heb ik niet echt een dominant paard gelukkig maar dit werkt onmiddelijk. Maar je moet zelf die overtuiging hebben. Ik vind het eigenlijk logisch.

Dit gedrag van mij is misschien 'schreeuwen' in paardentaal (dus niet letterlijk), maar je kan natuurlijk ook gewoon praten of zelfs 'fluisteren'.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-16 12:05

Starbreeze schreef:
Wellicht herkenbaar voor velen omdat het een vergroting is van de manier van communiceren met je paard.

Wanneer mijn paard lomp doet met mij, verandert mijn mentale staat en zet hem dan op zijn plek. Ik maak me dan automatisch groot en krijg een bepaalde toon in mijn stem. Ook duw ik dan wat tegen hem aan, opzij jij. En daarna let meneer erg goed op: oké oké ik doe het al!!

Nu heb ik niet echt een dominant paard gelukkig maar dit werkt onmiddelijk. Maar je moet zelf die overtuiging hebben. Ik vind het eigenlijk logisch.

Dit gedrag van mij is misschien 'schreeuwen' in paardentaal (dus niet letterlijk), maar je kan natuurlijk ook gewoon praten of zelfs 'fluisteren'.

Ik doe het niet anders, dus dan zijn we het gewoon eens.

jameyskatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-16 12:06

Hallo,

Ik wil me ook graag melden.

Ik ben een stille meelezer, ik dacht: ik laat jullie even weten dat ik zo nu en dan mee lees :D

Ben zelf instructeur, een jonkie, en laat me in het lesgeven/trainen vooral inspireren door het klassieke, alhoewel ik het liever geen naam geef. 'Gewoon rijden', het moet logisch zijn, in balans, respectvol voor het paard en de training moet het paard en de ruiter uiteindelijk beter maken en in harmonie. Ik gebruik geen hulpteugels, ga niet voor de snelle oplossingen maar ik ben voor een fijne basis.

daarnaast rij ik ook paarden in, allerlei soorten, nu bezig met een 5 jarige Fries. Dit gaat gelukkig altijd heel makkelijk en fijn, I go with the flow, ook hierbij bind ik ze niet vast.

Been there, done that. Ik heb allerlei hulpteugels geprobeerd en verschillende bitten (want de oorzaak lag natuurlijk niet bij mezelf...), verschillende technieken van longeren, mijn focus was volledig op de voorkant van het paard (hij moet er doorheen, hij moet loslaten, hij moet afbuigen en als die niet luistert dan gewoon wat harder vragen). Daardoor ben ik een tijdje een gefrustreerde ruiter geweest, ook erg onzeker omdat ik mezelf en mijn paard continu aan het vergelijken was met anderen, ik zag het allemaal niet meer zitten mbt paardrijden. Nu gelukkig met behulp van juiste instructeurs en een sportpsyholoog helemaal kunnen loslaten en mezelf gevonden wat betreft het trainen van paarden.
Maar ik besef me dat ik er nog laaaang niet ben. Iedere dag valt er weer zoveel te leren.

Ik heb verder nog niet veel in te brengen, maar dan weten jullie een beetje wat ik doe, wie ik ben en waar ik voor sta.

Ben wel vorig weekend bij een Subtop wedstrijd gaan kijken en dit was echt níet leuk om te zien.
Veel geruk en gepluk. Veel taktfouten, veel hand, paarden die enorm zwaar aan het hijgen waren en veel te diep ingesteld. Ben op verschillende Grand prix wedstrijden geweest en het valt me op dat er in Duitsland heel anders word gereden in de losrij banen, misschien heerst er een andere cultuur, geen idee, maar daar werd ik over het algemeen een stuk blijer van.

Ben op het moment bezig met de juryopleiding. Daar leren we dat een paard dat achter de loodlijn loopt, waarbij de nek niet het hoogste punt is en/of taktfouten heeft echt negatief beoordeeld mag worden. Maar ik zie dit in de praktijk niet terug, ik heb beroerde ruiters gezien en zij reden nog winst en prijzen ook! waar ik vroeger altijd zo van droomde, dat is nu helemaal niet meer mooi :(
Op die manier hoef ik niet op dat niveau te komen, dan maar niet als het zo moet.
Overigens was er een enkele ruiter die leuk aan het rijden was, ook tijdens het losrijden.

Oja en ik heb zelf een 22 jarige D pony, Snuitje heet ze, we rijden allround maar voornamelijk dressuur. Geen startkaart meer, maar we gaan Working Equitation rijden waar we ook een dressuurproef moeten laten zien.

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-16 12:12

Jamey, welkom!

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-16 12:12

Een optoming is zo scherp als de manier dat je er mee omgaat.
Ik denk ook om mijn eigen veiligheid en hang er met wandelen daarom iets aan wat niet perse nodig is. Maar mocht zich een gevaarlijke situatie voordoen dan heb ik de kans extra in te komen.
Sommige mensen vinden dat een gebrek aan vertrouwen. Ik ben echter meer een praktijk denker.

Zo'n bijna onaanraakbaar paard ben ik niet lang geleden ook tegen gekomen.
Echter was een clinic paardentaal niet datgene wat het paard nodig had. Een enkeltje DA wel. Paard had gewoon vreselijk veel pijn in zijn voeten.

Hallo Jamey :)

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-16 12:14

Lauke schreef:
ik denk ook dat het heel erg aan het paard en de band wat je met dat paard hebt ligt.
Het ene paard laat veel duidelijker signalen zien dan de ander.

Eentje die ontzettend klein signalen af geeft is 10x moeilijker te "lezen" dan eentje die dat makkelijker laat zien.
Het zou me ook niks verbazen dat dit is waar het bij mij mis gaat.

Verna is zeker geen paard wat snel zich open stelt.
Typische binnenvetter, ze loopt vrijwel altijd braaf haar rondje.
Maar toch ligt er wel meer onder dan dat.
Wat misschien ook wel haar aparte gedrag wat ze af en toe heeft kan verklaren.
Alleen weet ik niet wat er aan de hand is en kan daar dan ook moeilijk wat aan veranderen.

Waarom ik hier over schrijf?
Diegeen die er iets mee kan doet er zijn voordeel mee.

Wanneer je je bewust bent van het bestaan van die kleine signalen dan kun je er op gaan letten en ze waarnemen.
Je zult er steeds meer waarnemen, geloof jezelf, dat wat je "ziet" is geen toeval.
Wat ze betekenen dat moet je met vallen en opstaan leren.
Dat heet horsemanship.

Milkberry

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-16 12:14

Als ik dat geruk en gepluk aan halsters, sjorren, slaan en zelfs soms schoppen om me heen zie, ben ik blij dat mijn paard en ik elkaar beter verstaan. Hij luistert en wijkt netjes voor druk.
Maarja.. dan heb ik gewoon een makkelijk paard. Want die luistert tenminste. Als dat gezegd wordt, moet ik even diep inademen en tot 10 tellen. Stel lompe boeren, die paardenmeisjes ;)

Ik heb alleen heel af en toe discussie net voor de keuringen op wedstrijd. Ik ben dan zenuwachtig.

Jameyskatje, heeey *zwaai* jij rijdt ook endurance toch? Volgens mij heb ik gister jouw vlog zitten kijken, en heb ik je voorbij zien komen in Otterloo. Ik klink een beetje als een stalker nu.. ;)

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-16 12:18

Ik heb nog wel een vraagje over het verbeteren van de impuls. Impulsverbetering doe je door je paard met een drijvende kuit zit voorwaards te vragen en een licht weerstandbiedende hand (veel tempowisselingen en overgangen). Maar hoeveel is licht? Is het passief houden van je hand voldoende of moet je bv je handen sluiten. In sommige boeken staat dat je regelmatig een halve ophouding moet geven.