Klassieke vs Academische Rijkunst

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-11 14:34

nombrado schreef:
[
De natuur is prachtig en in balans
e.

hmmm... toevallig vertelde een vriendin van me dat haar hengst (staat bij merrie in de wei 24/7) een lammetje had dood gebeten.
Gezien ik een soesje ben, vond ik dat niet zo prachtig eigenlijk. Kan het wel beredeneren... hengst zag mogelijk concurrentie, kan... maar ik moet dan toch slikken. Zij ook, bij de aanblik van het lammetje met een stevig stuk uit zijn buik
Dus ja... ik denk ook dat de natuur soms best hard is.
en ik een watje

murphy102

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-11 14:38

cherie78 schreef:
liljebo schreef:
Helaas weet ik ook heel erg goed wat angst op een paard betekent. Om diverse redenen.
Ik ga hier ook in mee... het is vooral de angst voor controleverlies.
Dat de zit een rol speelt... ook mee eens.
Heb je het gevoel als een huis op een paard te zitten, komt de ontspanning stukken makkelijker.
(Maar nog niet altijd vanzelf)

Typisch genoeg heb ik vroeger enorm veel tijd besteed aan de zit, reed heel veel zonder beugels en zonder zadel, maar goed... lang geleden. Blijkbaar verslechtert de zit weer enorm als je een tijd niet rijdt.

Het is mij ook duidelijk dat ik weer daaraan moet werken, wil ik weer meer zelfvertrouwen krijgen. Lastig, als je alleen rijdt en dat probleem hebt. Maar niet onmogelijk.

Maar ik ben het er dus mee eens... als de zit weer goed is; de balans weer goed is, heb je al heel veel gewonnen.
Ik denk niet dat je dan nooit meer bang bent voor controleverlies, maar met de wetenschap dat daar het probleem zit, kun je ook daaraan werken, met geschikt paard.

Ik denk dan ook dat je die angst met/op paarden niet verder moet zoeken dan dat wat het is: angst met/op paard. En of die werkelijk irreëel is, kun je je afvragen.
Paarden zijn zeer zware, sterke en snelle dieren en kunnen een mens doden, als ze dat werkelijk willen (een kennis stierf na een trap in de buik en dat is niet het enige ongeval waarvan ik heb gehoord) en paardrijden is een sport met hoog risico. Iedereen weet dat en je wordt vaak genoeg met de neus op de feiten gedrukt.
Dus of die angst dan irreëel is, kun je je afvragen.

Het is een feit dat met het vergroten van je kennis van paarden en hun gedrag, met het verbeteren van je zit, met het leren omgaan met iedere situatie je zelfvertrouwen toeneemt.
Lijkt me een zeer gezonde zaak.
Angst wordt veroorzaakt door onvoorspelbaarheid. Maar zolang die onvoorspelbaarheid bij paarden een rol speelt voor de hanterende mens, is het omgaan/rijden beslist niet zonder risico en is de angst eigenlijk het beschermingsmechanisme van de mens. Angst negeren is dom in een dergelijke situatie. (voorbeelden van boktadviezen die jonge bibberende meisjes met een zweep de wei in sturen bij een agressief gedragend paard of beweren dat je nooit af mag stappen wat er dan ook gebeurd aan iemand die wellicht nog geen vaste zit heeft ten over)
Niet alleen voelen paarden de angst feilloos aan en reageren daarop, maar het geeft ook aan dat er nog iets in kennis of kunde ontbreekt. En daar moet aan gewerkt worden.
Aan die basis op gebied van omgaan met/zit/hantering/rijden.

Een dier blijft altijd onvoorspelbaar. Ook een paard.
Angst om de controle te verliezen is een angst die moeilijk te bestrijden is.
Als een paard écht niet wil, zal geen goede zit of wat dan ook, die controle beïnvloeden.
Het is juist het vertrouwen tussen paard en mens, die er zijn moet.
Een paard moet WILLEN luisteren, dat kan alleen maar op basis van vertrouwen en zelfs dan is het nog onvoorspelbaar.

Angst voor dingen die KUNNEN gebeuren, is ook zoiets.

Als je in de auto stapt, op de fiets, in een vliegtuig of whatever, denk je toch ook niet "oei, wat kan er allemaal gebeuren"

Een paard zal wíllen luisteren als de ruiter zijn leider is erop of ernaast. Als de ruiter die controle niet heeft of neemt, is hij zelf angstig of onkundig en neemt het paard het over. Indien een ruiter over een goede onafhankelijke zit beschikt, zal die ruiter geen angst kennen en geeft hij daarmee naar het paard toe te kennen de leider te zijn.
Heeft een páárd angst dan is het zo mogelijk nóg belangrijker dat de ruiter zelfverzekerd is en zal hij/zij het vertrouwen van het paard terug moeten winnen door duidelijk en zeer consequent te zijn in zijn/haar gedrag naar het paard toe.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-11 14:41

Professor schreef:
Hier uit uw woorden klinkt dat u niet weet dat men altijd respectvol spreekt over het paard, ook als die er niet bij is het is gevoelloos wanneer men dat alleen doet wanneer het paard erbij zou zijn.
Het blijkt dat u niet veel met de oude garde in contact geweest bent, die spraken altijd respectvol over hun paarden.

waar heb ik disrespectvol over paarden gesproken in mijn berichten volgens jou?

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-11 14:41

Professor schreef:
Hier uit uw woorden klinkt dat u niet weet dat men altijd respectvol spreekt over het paard, ook als die er niet bij is het is gevoelloos wanneer men dat alleen doet wanneer het paard erbij zou zijn.
Het blijkt dat u niet veel met de oude garde in contact geweest bent, die spraken altijd respectvol over hun paarden.

Het enige "respect" dat paarden voelen is de omgang met hen
De omgang met paarden zelf bepaalt of iets respectvol is of niet.
Daar komt gevoel bij kijken en niet dat woordje "knopje", dat maakt of er respect is of niet.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-11 14:45

cherie78 schreef:
Daar komt gevoel bij kijken en niet dat woordje "knopje", dat maakt of er respect is of niet.

het zal de paarden echt niet uitmaken welke taal je spreekt
al noem je het heel anders.
Een paard leest geen taal, maar voelt de intentie erachter wel.
Je zou dus bij wijze van het woord "rotknol" heel liefdevol kunnen zeggen naar een paard.
Dan groeit hij alsnog door het compliment.

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-11 14:48

nombrado schreef:
cherie78 schreef:

Je zou dus bij wijze van het woord "rotknol" heel liefdevol kunnen zeggen naar een paard.

Het is toch ook de TOON die de muziek maakt :D ;)

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-11 14:55

cherie78 schreef:

Het is toch ook de TOON die de muziek maakt :D ;)

En dat is respectloos, een ruiter dient een voorbeeld te zijn ook in zijn woordkeuze over het paard, het woord knol neemt men niet in de mond net zo min als kop en poten.
Maar u beide heeft dit gevoel niet, dat is dus voor mij een bewijs dat u tegenover uw paarden "schijnheilig" bent omdat u innerlijk wel woorden gebruikt die men als mens welzeker weet dat het respectlose woorden zijn.

murphy102

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-11 14:59

nombrado schreef:
murphy102 schreef:
Sorry, maar ik vind het een hoop gezever en een hoop gezweef. Wat u schrijft is wat u zou willen: een soort Ark van Noach. U staat niet met beide benen op de grond. In de natuur is voorál competitie. De natuur is keihard, niet lieflijk.
De fouten die wij mensen maken is het paard menselijke eigenschappen te geven. Je moet goed zijn voor een paard in alle opzichten, maar wij moeten een paard vooral paard laten zijn.
In het werk met paarden is dat nu juist de Klassieke manier van werken waarbij je als mens toont respect te hebben voor een paard en wat míj betreft ook de énige juiste manier. Is dat arrogant door dat te zeggen? Ik weet het niet, ik weet alleen dat dat voor mij en velen hier met mij de enige eerlijke manier van werken is.
Waarom moeten mensen zich hier publiekelijk voorstellen?
Als jij uit de post van Professor niet kan lezen in welke relatie tot zijn paard Professor staat, dan zegt dat meer over jou als over Professor. Gek genoeg heb ik helemaal niet die behoefte. Op één of andere manier kan ik deze man zo "uittekenen" en daarmee bedoel ik dat het een vakman is. En als je zelf met vakmensen gewerkt hebt dan HERKEN je de vakman en in mijn ogen valt Professor daar zeker onder.

ken jij professor?
en heb je wel eens les van hem gehad?

Nee, ik ken Professor van Bokt, net als jullie. Maar ik begrijp wat hij zegt, omdat mijn leermeesters hetzelfde zeiden en door de jaren heen ben ik hen beter en beter gaan begrijpen, heb vaak aan hen terug gedacht bij bepaalde zaken, oplossen van problemen. Ik doe het zelf ook zo en herken dit dus bij Professor. Ben ik dan een vakman/vakvrouw? Geen idee, zal ik nooit van mijzelf zeggen, daar moet een ander maar over oordelen. Heb net als ieder ander nog heel veel te leren.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-11 15:02

Professor schreef:
En dat is respectloos, een ruiter dient een voorbeeld te zijn ook in zijn woordkeuze over het paard, het woord knol neemt men niet in de mond net zo min als kop en poten.
Maar u beide heeft dit gevoel niet, dat is dus voor mij een bewijs dat u tegenover uw paarden "schijnheilig" bent omdat u innerlijk wel woorden gebruikt die men als mens welzeker weet dat het respectlose woorden zijn.

is dat niet een beetje de duitste dril leger praktijken? (dit mag je niet doen, dat is fout, dan krijg je straf?)
schijnheilig is meehollen met anderen ten koste van een mens of dier, terwijl het niet JIJ bent.
pas als men respect heeft voor zichzelf (ik ben kracht), kan men dit ook voor andere hebben.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-11 15:05

murphy102 schreef:
Nee, ik ken Professor van Bokt, net als jullie. Maar ik begrijp wat hij zegt, omdat mijn leermeesters hetzelfde zeiden en door de jaren heen ben ik hen beter en beter gaan begrijpen, heb vaak aan hen terug gedacht bij bepaalde zaken, oplossen van problemen. Ik doe het zelf ook zo en herken dit dus bij Professor. Ben ik dan een vakman/vakvrouw? Geen idee, zal ik nooit van mijzelf zeggen, daar moet een ander maar over oordelen. Heb net als ieder ander nog heel veel te leren.

oké
misschien eens wijs te googlen op zijn echte naam, en die stukken te lezen?

spokie79

Re: Klassieke vs Academische Rijkunst

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-11 15:07

Maar die echte naam weet niemand :).

En moet men niet altijd respectvol zijn, ook naar de medemens? Ook al deelt deze medemens niet dezelfde mening?

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-11 15:08

nombrado schreef:
Professor schreef:

is dat niet een beetje de duitste dril leger praktijken? (dit mag je niet doen, dat is fout, dan krijg je straf?)
schijnheilig is meehollen met anderen ten koste van een mens of dier, terwijl het niet JIJ bent.
pas als men respect heeft voor zichzelf (ik ben kracht), kan men dit ook voor andere hebben.

Geen Duitse dril, u vergeet dat meerdere leermeesters uit Nederland komen, en die hadden dezelfde stijl van les geven ook dezelfde opvatting van het taal gebruik ten opzichte van anderen en vooral hun paarden, dat was in Nederland en Duitsland en Frankrijk en Italië of waar dan ook niet anders.
U vergeet dat het werkelijke rijden uit het Militair komt, en dat het Dressuur rijden alleen door officieren werd gereden niet door de gewone soldaat, of hij zou een enorm talent moeten zijn.
Maar respectloos praten over hun paarden dat deden ze in geen enkel land, en een paard onteren door zulke uitdrukkingen als schakelen, knopjes erop dat is respectloos.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-11 15:11

spokie79 schreef:

En moet men niet altijd respectvol zijn, ook naar de medemens? Ook al deelt deze medemens niet dezelfde mening?

ik wel :+
ja, echter mag je daarbij best eerlijk zijn met wat je ziet/voelt of ervaart bij die ander.
daar is niks mis mee.
als je het ergens niet mee eens bent, of een andere mening hebt, wil niet zeggen dat je de ander niet aardig vind als persoon.
kán je respect hebben voor de moordenaar van je kind?

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-11 15:13

Professor schreef:
Geen Duitse dril, u vergeet dat meerdere leermeesters uit Nederland komen, en die hadden dezelfde stijl van les geven ook dezelfde opvatting van het taal gebruik ten opzichte van anderen en vooral hun paarden, dat was in Nederland en Duitsland en Frankrijk en Italië of waar dan ook niet anders.
U vergeet dat het werkelijke rijden uit het Militair komt, en dat het Dressuur rijden alleen door officieren werd gereden niet door de gewone soldaat, of hij zou een enorm talent moeten zijn.
Maar respectloos praten over hun paarden dat deden ze in geen enkel land, en een paard onteren door zulke uitdrukkingen als schakelen, knopjes erop dat is respectloos.

professor, die tijd heb ik al ver achter me gelaten.
NU is het niet meer de officieren en soldaten
Nu zijn het gevoelsmensen die het fijn vinden met paarden om te gaan.
overigens houd ik niet van oorlog.....dus denk niet graag aan die dril (volgzame aanhangers) praktijken.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-11 15:13

Wij hadden het trouwens over de Klassieke dressuur en het rijtechnisch gevoel, en daar hoort het woordgebruik ook bij.
En de stelling dat iedere Klassieke ruiter ook met de langeteugel overweg kan dat is dus niet zo.
En dan hadden wij dat filmpje waarop het paard een telgangmatige stap ging, hoe onstaat dan een telgang, mijn ervaring is dat paarden die een mooie lange stap hebben door verkeerde africhting eerder geneigd zijn telgang te gaan dan paarden die niet zo´n mooie lange stap hebben van natuur uit.

murphy102

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-11 15:15

nombrado schreef:
murphy102 schreef:

oké
misschien eens wijs te googlen op zijn echte naam, en die stukken te lezen?

Waarom? Ik hoef Professor niet zo nodig na te trekken. Buiten het feit dat het pure logica is wat hij hier vertelt, is het ook zo herkenbaar en legt Professor vaak weer iets uit waarover ik dan nadenk en denk "Verhip, zo werkt dat inderdaad...".
Die logica en onderbouwing zie ik bij jou niet, Nombrado.

spokie79

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-11 15:15

Ik begrijp wat je bedoelt, maar je hoeft dan toch niet iemand voor rotte vis uit te maken (wat hier wel geregeld gebeurt ;)). Soms is er gewoon geen klik tussen mensen, maar dan kan men elkaar toch met respect behandelen, net als ieder dier met respect behandeld hoort te worden ook al is er de klik niet mee.

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-11 15:17

spokie79 schreef:

Wel hoor, google is je beste vriend :D maar dat terzijde!

Ik wilde nog even terug komen op de lange teugel foto's. Nombrado, ik zie bij de 'vreselijke foto' geen ontevreden paard, alleen een erg geconcentreerd paard die erg werklustig is en het fijn vindt om te werken ondanks dat er af en toe iets mindere stukjes tussen zitten, zoals bij iedere combinatie.
Bij jouw foto zie ik inderdaad een gesloten mond. Maar is een gesloten mond het perfecte plaatje? Ik vind van niet, een paard moet juist kauwen om zo los te komen in de kaken, ontspanning. Een paard wat zijn lippen stijf op elkaar houdt is niet ontspannen of los in de kaken en kan dus nooit scherp aan de hulpen zijn. Soms heb ik een beetje het gevoel dat u van Mars komt, een andere planeet waar ze paardrijden met paarden die zweven in de lucht en daar mooie kunstjes laten zien. Uw schrijfwijze lijkt wel op een sprookje, verzonnen, dromerig, fictie en vooral ongeloving.

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-11 15:18

Professor schreef:
Wij hadden het trouwens over de Klassieke dressuur en het rijtechnisch gevoel, en daar hoort het woordgebruik ook bij.
En de stelling dat iedere Klassieke ruiter ook met de langeteugel overweg kan dat is dus niet zo.
En dan hadden wij dat filmpje waarop het paard een telgangmatige stap ging, hoe onstaat dan een telgang, mijn ervaring is dat paarden die een mooie lange stap hebben door verkeerde africhting eerder geneigd zijn telgang te gaan dan paarden die niet zo´n mooie lange stap hebben van natuur uit.

Dat is mijn ervaring ook :j

Hoe zou u adviseren zo'n fout te herstellen?

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-11 15:18

murphy102 schreef:
Waarom? Ik hoef Professor niet zo nodig na te trekken. Buiten het feit dat het pure logica is wat hij hier vertelt, is het ook zo herkenbaar en legt Professor vaak weer iets uit waarover ik dan nadenk en denk "Verhip, zo werkt dat inderdaad...".
Die logica en onderbouwing zie ik bij jou niet, Nombrado.

het feit dat het logisch is voor je, komt omdat het quotes zijn van boeken en die herken je

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-11 15:22

xmarliez schreef:
spokie79 schreef:

Wel hoor, google is je beste vriend :D maar dat terzijde!

Ik wilde nog even terug komen op de lange teugel foto's. Nombrado, ik zie bij de 'vreselijke foto' geen ontevreden paard, alleen een erg geconcentreerd paard die erg werklustig is en het fijn vindt om te werken ondanks dat er af en toe iets mindere stukjes tussen zitten, zoals bij iedere combinatie.
Bij jouw foto zie ik inderdaad een gesloten mond. Maar is een gesloten mond het perfecte plaatje? Ik vind van niet, een paard moet juist kauwen om zo los te komen in de kaken, ontspanning. Een paard wat zijn lippen stijf op elkaar houdt is niet ontspannen of los in de kaken en kan dus nooit scherp aan de hulpen zijn. Soms heb ik een beetje het gevoel dat u van Mars komt, een andere planeet waar ze paardrijden met paarden die zweven in de lucht en daar mooie kunstjes laten zien. Uw schrijfwijze lijkt wel op een sprookje, verzonnen, dromerig, fictie en vooral ongeloving.

;(
zie je echt niet dat dit paard met open mond zijn oefeningen doet? en nauwelijks genoeg zuurstof binnen kan halen?
ik wordt werkelijk waar benauwt als ik dit zie en stik zowat.\
dat paard moet echt vreselijk duizelig zijn/worden.
ik begrijp echt niet, dat jullie dat niet zien.
en vind dat werkelijk waar eigenlijk erg verdrietig
heel veel wordt er hier als afschuwelijk bestempeld met de LDR methode of de huidige dressuursport.
maar dit voorbeeld dan?

murphy102

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-11 15:24

Professor schreef:

Dat is mijn ervaring ook. Men heeft vaak het geduld niet of men ervaart het als een traag been. Men laat daardoor het paard de stap niet afmaken en stoort in zijn bewegingsafloop door tevéél te drijven, waardoor het paard, dat al teveel op de voorhand gaat, overijld gaat stappen. Het paard kan die "overtollige energie" niet kwijt met als gevolg een telgang.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-11 15:26

nombrado schreef:
je kan het een kunstje noemen
geef mij het kunstje dan maar
http://www.youtube.com/watch?v=ropAUGKn ... re=related

dit paard heeft geen open mond
er staat gewoon een spanjaard naast zonder prachtige opgesmukte kleding
maar ik kijk 10 keer liever hiernaar, dan naar het lange teugelenfilmpje
en ga nu niet zeggen dat de lippizaners hun luchtpijp op een andere plek hebben zitten waar professor mee kwam!

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-11 15:27

Zooist schreef:
Hoe zou u adviseren zo'n fout te herstellen?

Dat is een lange weg, en een moeilijke, het onstaat omdat men meestal bang is voor de stap, men durft het paard in de stap niet te werken, wat juist de oorzaak is.

Zulke paarden laat ik vaak Kletteren (heuveltje op heuveltje af), verschillende tempi stap, in stap langer werken als de draf, veel galop, en in out springen.
Cavaletti arbeid in stap.
Maar het hangt van meer factoren af hoe het paard erop reageert.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-11 15:29

Dit topic is weer interessant voor de meelezers. :n
Soms zou ik willen dat jullie anoniem konden discussiëren. Nu is het elkaar aftroeven en elkaar afkatten.
Je merkt als (onafhankelijk) meelezer direkt de "twee" kampen en ik heb het idee, dat dit niet gebaseerd is op dit topic, maar op discussies in het verleden.
Jammer, want verder is het vaak een interessant topic.