Lauke schreef:Hier werd laatst gesproken over het omlaag vragen van het hoofd middels druk achter de oren.
Nu vond ik dat ook wel wat voor ons. Als paardlief stil moet staan doet ze standaard haar hoofd omhoog. Niet giraffe, maar wel hoog gedragen. Levert altijd problemen op met het omdoen van de chambon. Zodra ze loopt is het geen probleem meer.
Maar ik ben daar dus vandaag mee aan de slag geweest, maar neehoor ze staat dan echt stijf voor zich uit te kijken en het boeit haar niks als ik druk geef. Ook niet bij een stuk meer druk. Ik heb geprobeerd om met een snoepje naar beneden te lokken en dan direct los te laten en belonen. Maar ook dit kwam niet door. Ze deed het wel, maar puur voor het snoepje en kon na tig keer herhalen was er nog niets veranderd.
Ook heb ik geprobeerd om met een snoepje naar beneden te lokken (zonder druk oid) en daarbij een commando "laag" te geven en direct belonen. Maar ook dit vond ze blijkbaar niet interessant genoeg om over na te gaan denken.
Iemand nog tips of ideeën om dit wel voor elkaar te krijgen?
Ook als ik haar met de chambon om stil laat staan gaat ze weer in die starre houding staan. Onder het zadel kan ik haar inmiddels wel in de houding houden, maar daarin kan ik haar absoluut niet helemaal loslaten want dan gaat ze dus ook weer zo staan.
Het hoofd/hals omlaag brengen kan soms een behoorlijke uitdaging zijn.. zonder zweverig te klinken is het een bepaalde "staat"waarin je paard moet leren komen. Endorfines kunnen pas aangemaakt worden naarmate het paard langer in die staat kan blijven. Als druk op de atlas nog geen enkel effect heeft kun je ook de eerst volgende voorbereidende oefening gaan doen: Doe je paard een hoofdstel om en zorg voor voldoende musli/biks.. ( geen snoepjes, die hebben ze te snel op ) ga voor je paard staan en vraag aandacht dmv een flinke hand musli en probeer je paard je hand naar beneden te laten volgen, als het paard beneden is mag ie de musli van je hand eten.. ( het voordeel van het losse voer is dat het paard langer naar beneden komt want als het goed is wil je paard graag alle musli van je hand likken/eten. Als dit lukt probeer je of je het paard ook de musli van je hand wil gaan eten door je zelf iets naast het paard te positioneren en je arm wat op zijn te doen, door je knieen en je paard jou hand weer te laten volgen ( je krijgt nu bij juiste uitvoering iets meer zijdelingse strech.. voorzichtig opbouwen en kijken waar de grens ligt.. er zeker niet overheen gaan maar elke keer een stukje verder proberen te gaan. Dan ga je voor je paard staan en pakt met beide handen het bakstuk beet en je gaat als het ware zijn hals/hoofd wat wiegen, dus heel subtiel beginnen van links naar rechts met een minimale neerwaartse druk.. zodra het paard reactie geeft omlaag..Braaaaaaf! snoepje verdiend! Voordeel van deze oefening is dat je heel voorzichtig de lange rugspier aan het strechen bent.. dmv het wiegen zal een paard eerder in de lage staat willen en kunnen komen. Als je hier geen enkel effect van hebt kun je deze zelfde oefening uitvoeren maar dan aan de bitringen ( wel voorzichtigheid geboden, je wil niet dat je paard de oefening met pijn acciocieert)! Natuurlijk is het zo dat het ene paard van nature al meer rek in de lange rugspier heeft dan de ander, bij een paard waarbij de lange rugspier zo gespannen is als een boog vergt dit meer geduld en training om dit los te krijgen.
Heel veel suc6!
Benieuwd of je hier wat mee kan!!!