Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Kamy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-16 23:23

Starbreeze schreef:
Ja hè, ligt toch aan het weer. In de zomer is hij echt veel rustiger en meer gelaten. Hij is wel braaf verder maar hij wordt wel een stuk meer wakker.

Hij krijgt nu een kwartje basisbrok per keer, dan wordt hij niet over geslagen met de voerbeurten.

Fijn om te horen dat er meer lotgenoten zijn ;-)
In de zomer heeft mijn paard eigenlijk een stabiel karakter. Maar in de winter wordt ze wakker. Dan krijg je soms de "ik ben 6 en zeg nee fase :') " en de jolige bokken. Tot nu toe was er nog niks aan de hand maar deze week is ze hyperdepyper. Tot nu toe erg fijn, want ze zet het frisse om in werken. Ze neigt naar bokken maar doet het op wat golven na niet. Maar ze trekt eraan! Sjonge die heeft er zin in zeg!

FCSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-16 23:32

Air schreef:
FCSA schreef:
Je ziet idd vaak dat paarden gewoon hun hoofd naar beneden doen alsof ze grazen. Dan train je natuurlijk helemaal niets. Echt goed vwnw is m.i. behoorlijk zwaar - ik vind het dan ook logisch om met een wat hogere halshouding te beginnen en van daaruit correct te laten zakken als training (precies andersom dan de techniek van Faerber dus).

Dat is imo afhankelijk van de houding waarin het paard correct loopt. Dus ontspannen maar voldoende voorwaarts. Ene paard zal dan in het begin op boeghoogte zitten, andere paard kan direct al ''stofzuigeren'' zonder impulsverlies.

Bij mijn paard is het niet zozeer impulsverlies, als wel taktverlies. Zal idd met gebrek aan losgelatenheid en kracht in de rug te maken hebben. Dan blijf ik doen wat ik deel: beginnen op boeghoogte en van daaruit steeds een stukje laten zakken.

Nog een vraag: het taktprobleem dat (in draf) het voorbeen later wordt neergezet dan het achterbeen, waar in het lijf komt dat vandaan?

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-16 23:34

Meestal scheefheid, probleem in lendenpartij, SI gewricht of rugblessure naar mijn idee. Overbelasting van een schouder.
Laatst bijgewerkt door Lante op 08-01-16 23:44, in het totaal 2 keer bewerkt

FCSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-16 23:35

marietta schreef:
@ FCSA

De Just Paul serie heb ik helemaal gevolgd (plus tig andere filmpjes over ontwikkeling van t jonge paard) en Klimke laat t paard zelf zijn balans zoeken en dus af en toe zwalken om de juiste aanspanning te vinden.
Het hals strekken probeert ze te stimuleren maar is vaak pas mogelijk aan het eind van de sessie.

Veel plezier met je paard, t komt bij jou heus wel. Niet te veel nadenken ;-)

Ik heb ook alle Just Paul filmpjes bekeken plus nog een heleboel filmpjes op Pferdiathek - ben groot fan!

@Kamy: destijds jouw clinic bij Rien vd Schaft met veel plezier bekeken :)

FCSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-16 23:45

Lante schreef:
Meestal scheefheid, probleem in lendenpartij, SI gewricht of rugblessure naar mijn idee.

Hm, hij is wel scheef maar lang niet zo scheef als sommige andere paarden die ik gereden heb. Rugblessure is unlikely, maar zwakheid in de rug zou wel kunnen. Hij is erg lang, nog jong, slap en overbouwd (plus altijd enigszins achter de teugel gereden). Ik probeer hem nu simpeler te laten bewegen (met minder zweef).

Lante

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-16 23:48

Het is vrijwel altijd overbelasting van de schouder door een achterliggend probleem. Mijn ervaring is dat een goeie osteopaat je kan vertellen waar de werkelijke oorzaak ligt, zodat je gericht kunt trainen.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-16 23:49

Ik reageer misschien niet zoveel in de discussie maar ik lees wel degelijk mee en probeer ook zoveel mogelijk te leren van de filmpjes en foto's die langskomen. Ik heb mijn eigen archief met foto's en filmpjes van mijn paarden erbij gepakt om te zien of ik dingen herken erin. Ik merk dat ik er nu met een heel ander oog naar kijk dan eerder. Ik begrijp nu ook beter wat er werd bedoeld met het commentaar dat ik kreeg van mijn laatste filmpje.

Ik ben alleen wel benieuwd waar ons streefdoel realistisch kan liggen. Mijn paard is inderdaad niet gunstig gebouwd om tot goed dragen te kunnen komen (springpaard), en ook een mooi zweefmoment zit er niet echt in.

Toch loopt ze altijd ijverig en best ruim, hangt nooit in de hand. De galop is haar sterkste gang qua beweging, maar onder het zadel galoppeert ze regelmatig scheef op de lange zijde (belangrijk werkpunt)en is het daarin nog lastig om contact te houden.

Ik denk eraan om een chambon aan te schaffen of om zelf iets te knutselen, zodat we ook nu en dan aan de hand kunnen werken en misschien is dat ook voor onder het zadel wel een fijne ondersteuning eerst.

Ik mag helaas voorlopig even niks omdat ik rugklachten heb, maar mijn bijrijdster leest hier ook mee en hanteert dezelfde werkwijze.

FCSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-16 23:50

Lante schreef:
Het is vrijwel altijd overbelasting van de schouder door een achterliggend probleem. Mijn ervaring is dat een goeie osteopaat je kan vertellen waar de werkelijke oorzaak ligt, zodat je gericht kunt trainen.

Afspraak met osteo is in de maak :j

Lauke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-16 00:05

Hier werd laatst gesproken over het omlaag vragen van het hoofd middels druk achter de oren.
Nu vond ik dat ook wel wat voor ons. Als paardlief stil moet staan doet ze standaard haar hoofd omhoog. Niet giraffe, maar wel hoog gedragen. Levert altijd problemen op met het omdoen van de chambon. Zodra ze loopt is het geen probleem meer.

Maar ik ben daar dus vandaag mee aan de slag geweest, maar neehoor ze staat dan echt stijf voor zich uit te kijken en het boeit haar niks als ik druk geef. Ook niet bij een stuk meer druk. Ik heb geprobeerd om met een snoepje naar beneden te lokken en dan direct los te laten en belonen. Maar ook dit kwam niet door. Ze deed het wel, maar puur voor het snoepje en kon na tig keer herhalen was er nog niets veranderd.
Ook heb ik geprobeerd om met een snoepje naar beneden te lokken (zonder druk oid) en daarbij een commando "laag" te geven en direct belonen. Maar ook dit vond ze blijkbaar niet interessant genoeg om over na te gaan denken.

Iemand nog tips of ideeën om dit wel voor elkaar te krijgen?

Ook als ik haar met de chambon om stil laat staan gaat ze weer in die starre houding staan. Onder het zadel kan ik haar inmiddels wel in de houding houden, maar daarin kan ik haar absoluut niet helemaal loslaten want dan gaat ze dus ook weer zo staan.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-16 00:16

1x is geen keer :D
Geduld, morgen weer een dag.

Probeer het anders eens via de neusriem.
Handen bij de bakstukken en zachtjes pulserend druk uitoefenen. 1cm is al een beloning waard.
Desnoods eerst een paar keer achteruit zetten om de aandacht te krijgen.

Lauke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-16 00:20

Het leek haar ook gewoon niet te boeien. Ben behoorlijk lang bezig geweest en er was echt 0,0 beweging in te krijgen. Zal het morgen nog eens met hoofdstel proberen.

Maar het is sowieso niet een paard wat van zichzelf snel wat zou aanbieden ofzo. Wel echt jammer want vind dit soort dingen juist leuk om aan te leren, maar met dit paard is er echt niks aan :(

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-16 00:23

Je moet wel beginnen met eerst de volledige aandacht krijgen. Dus eerst even ermee aan het werk.
Daarna standaard wijken voor druk oefeningen. Opzij zetten voor je hand, achteruit met een simpele handbeweging, hoofd naar links en rechts kunnen bewegen etc.

Als je helemaal geen reacties krijgt dan moet je eens informatie inwinnen bij een goede fysio. Er zijn een hoop triggerpoints waarmee je een paard zijn medewerking krijgt. Als je ze kent wordt het makkelijker.

Lauke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-16 00:39

Ook wel afwisseling gedaan enzo, maar dat doet ze allemaal netjes. Het zit er ook al jaren in om zo te staan dus wordt ook wel een project ben ik bang.
Het stomme is dat ze voor een snoepje dus wel zakt, maar dan is ze zo gefocusd op het snoepje dat ze het niet koppelt met wat ze doet op dat moment lijkt het.

Af en toe heb ik echt het idee dat ze gewoonweg heel dom is :') het duurt altijd zo lang voordat iets door dringt bij haar.

De tip van eens info inwinnen bij een goede fysio is miss wel een goede. Maar zou niet weten waar en aangezien het niet mijn paard is kan ik ook niet zo iemand er bij halen.
Ik zal zelf ook eens wat opzoeken over triggerpoints in dat gebied. (Studeer zelf fysiotherapie dus weet er wel het een en ander van af. Zal eens even goed info gaan zoeken) :)

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-16 00:41

Kamy schreef:
Starbreeze schreef:
Ja hè, ligt toch aan het weer. In de zomer is hij echt veel rustiger en meer gelaten. Hij is wel braaf verder maar hij wordt wel een stuk meer wakker.

Hij krijgt nu een kwartje basisbrok per keer, dan wordt hij niet over geslagen met de voerbeurten.

Fijn om te horen dat er meer lotgenoten zijn ;-)
In de zomer heeft mijn paard eigenlijk een stabiel karakter. Maar in de winter wordt ze wakker. Dan krijg je soms de "ik ben 6 en zeg nee fase :') " en de jolige bokken. Tot nu toe was er nog niks aan de hand maar deze week is ze hyperdepyper. Tot nu toe erg fijn, want ze zet het frisse om in werken. Ze neigt naar bokken maar doet het op wat golven na niet. Maar ze trekt eraan! Sjonge die heeft er zin in zeg!

Vandaag buiten en op s&t gereden maar was niet echt een succes: teugels zijn tekort. Morgen eerst maar eens longeren en dan pelham met lange teugels eraan. Hij is echt even niet te doen met zijn puntoortjes en plopogen. En dat van het ene op het andere moment eigenlijk. Weinig nieuws van deze kant helaas dus. Wel funny ja, wordt vaak gedacht dat hij nog jong is, ehm ja vooral tussen zijn oren :))

xxdomiixx

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-16 00:47

Voor t omlaag brengen van t hoofd: ik zou in deze situatie niet direct verwachten dat t paard ook maar 1mm omlaag gaat met druk. Geef druk en zodra t paard de aandacht bij jouw heeft stoppen of überhaupt even de aandacht ergens anders bijv. Het registreren van de druk. Daarna meer verwachten als je merkt dat het paard vaker en sneller de druk registteerd of de aandacht bij jou heeft

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-16 07:17

Lauke schreef:
Hier werd laatst gesproken over het omlaag vragen van het hoofd middels druk achter de oren.
Nu vond ik dat ook wel wat voor ons. Als paardlief stil moet staan doet ze standaard haar hoofd omhoog. Niet giraffe, maar wel hoog gedragen. Levert altijd problemen op met het omdoen van de chambon. Zodra ze loopt is het geen probleem meer.

Maar ik ben daar dus vandaag mee aan de slag geweest, maar neehoor ze staat dan echt stijf voor zich uit te kijken en het boeit haar niks als ik druk geef. Ook niet bij een stuk meer druk. Ik heb geprobeerd om met een snoepje naar beneden te lokken en dan direct los te laten en belonen. Maar ook dit kwam niet door. Ze deed het wel, maar puur voor het snoepje en kon na tig keer herhalen was er nog niets veranderd.
Ook heb ik geprobeerd om met een snoepje naar beneden te lokken (zonder druk oid) en daarbij een commando "laag" te geven en direct belonen. Maar ook dit vond ze blijkbaar niet interessant genoeg om over na te gaan denken.

Iemand nog tips of ideeën om dit wel voor elkaar te krijgen?

Ook als ik haar met de chambon om stil laat staan gaat ze weer in die starre houding staan. Onder het zadel kan ik haar inmiddels wel in de houding houden, maar daarin kan ik haar absoluut niet helemaal loslaten want dan gaat ze dus ook weer zo staan.

Het hoofd/hals omlaag brengen kan soms een behoorlijke uitdaging zijn.. zonder zweverig te klinken is het een bepaalde "staat"waarin je paard moet leren komen. Endorfines kunnen pas aangemaakt worden naarmate het paard langer in die staat kan blijven. Als druk op de atlas nog geen enkel effect heeft kun je ook de eerst volgende voorbereidende oefening gaan doen: Doe je paard een hoofdstel om en zorg voor voldoende musli/biks.. ( geen snoepjes, die hebben ze te snel op ) ga voor je paard staan en vraag aandacht dmv een flinke hand musli en probeer je paard je hand naar beneden te laten volgen, als het paard beneden is mag ie de musli van je hand eten.. ( het voordeel van het losse voer is dat het paard langer naar beneden komt want als het goed is wil je paard graag alle musli van je hand likken/eten. Als dit lukt probeer je of je het paard ook de musli van je hand wil gaan eten door je zelf iets naast het paard te positioneren en je arm wat op zijn te doen, door je knieen en je paard jou hand weer te laten volgen ( je krijgt nu bij juiste uitvoering iets meer zijdelingse strech.. voorzichtig opbouwen en kijken waar de grens ligt.. er zeker niet overheen gaan maar elke keer een stukje verder proberen te gaan. Dan ga je voor je paard staan en pakt met beide handen het bakstuk beet en je gaat als het ware zijn hals/hoofd wat wiegen, dus heel subtiel beginnen van links naar rechts met een minimale neerwaartse druk.. zodra het paard reactie geeft omlaag..Braaaaaaf! snoepje verdiend! Voordeel van deze oefening is dat je heel voorzichtig de lange rugspier aan het strechen bent.. dmv het wiegen zal een paard eerder in de lage staat willen en kunnen komen. Als je hier geen enkel effect van hebt kun je deze zelfde oefening uitvoeren maar dan aan de bitringen ( wel voorzichtigheid geboden, je wil niet dat je paard de oefening met pijn acciocieert)! Natuurlijk is het zo dat het ene paard van nature al meer rek in de lange rugspier heeft dan de ander, bij een paard waarbij de lange rugspier zo gespannen is als een boog vergt dit meer geduld en training om dit los te krijgen.
Heel veel suc6!
Benieuwd of je hier wat mee kan!!!

Lauke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-16 10:23

Oh super! Bedankt voor je bericht, daar kan ik wel wat mee denk ik :)
Ik ga het zeker uitproberen

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-16 10:30

Misschien een iets andere benadering Lauke maar ben me net aan het verdiepen in clickertraining en merk dat juist paarden waarvan gedacht wordt dat ze weinig meewerkzaam zijn door deze wat andere manier van benaderen opeens enthousaist mee gaan doen en zelf gaan nadenken.
"Hoofd laag" is binnen clickertraining voor paarden een van de 7 basis oefeningen... het clickeren zelf is niet zo lastig aan te leren en je verlegt eigenlijk de aandacht van het snoep/eten naar de bridge en het oplossen van een puzzel. Goede plek om te beginnen met lezen over clickertraining is de website van Inge Teblick http://www.ingeteblick.be/basics/clickertraining-in-de-praktijk/7-basics/ daar wordt ook wel verwezen naar online cursus (het begin is gratis en heb je als je je beetje inleest ook waarschijnlijk wel genoeg aan) en daarnaast is er op YouTube, Bokt etc. ook best wat te vinden.

Lauke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-16 10:35

Ah dat is misschien indd ook wel iets. Ben er vroeger met een paard vrij fanatiek mee geweest kwa vrijheidsdressuur dus heb er nog eentje liggen. Miss dat ik die ook eens moet introduceren :)
Bedankt voor het meedenken en zal je linkje ook eens bekijken.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-16 10:48

Lauke schreef:
Ook wel afwisseling gedaan enzo, maar dat doet ze allemaal netjes.
Het zit er ook al jaren in om zo te staan dus wordt ook wel een project ben ik bang.
Het stomme is dat ze voor een snoepje dus wel zakt, maar dan is ze zo gefocusd op het snoepje dat ze het niet koppelt met wat ze doet op dat moment lijkt het.
Af en toe heb ik echt het idee dat ze gewoonweg heel dom is het duurt altijd zo lang voordat iets door dringt bij haar.

Je staat voor een heel fascinerend dilemma.
Je paard heeft al lang door wat je wilt, hij doet het niet en hij zegt dat tegen je.

De houding van hoofd en hals en de kijk richting van een paard zijn paardentaal, hij communiceert.
Dit wordt nog uitgebreid met mond en lippen vorming, de oren, het draaien met de ogen en het oogwit tonen en de pupilbewegingen.
Ga dit observeren in je omgang met je paard, het is er voortdurend, hoe meer je ziet, hoe meer je gaat zien.
Je zult merken dat je paard voortdurend met jou communiceert, je gaat je er van bewust worden dat je daar bijna altijd als een botterik overheel walst omdat je het niet gezien hebt.

Pas wanneer we in staat zijn om deze communicatie te zien dan kunnen we daar op reageren/antwoorden en dan gebeurt er iets bijzonders, het wordt een tweespraak.
Een onzichtbare tweespraak voor mensen die hier nog niet zijn binnen gegaan, die noemen het "paardenfluisteren", toveren..... :o
Dat wat het paard zegt moeten we ernstig nemen of het ons nu past of niet en we moeten ermet respect op antwoorden, positief of negatief.

Een kleine anekdote:
Ik was op een demonstratie middag probleempaarden, de organisatoren brachten hiervoor een klein aantal voorbeeld paarden in.
Altijd een verassing.... :(
Dit keer werd een merrie van een jaar of 10 door twee begeleiders links en rechts op afstand elk met een halstertouw aan het halster binnengebracht.
Het verhaal, met deze merrie was totaal niets meer te beginnen, men kon de box niet meer inkomen, eenmaal uit de box sloeg ze gericht naar de geleider, soms viel ze aan en beet ze.
Aanraken was niet meer mogelijk.
Rijden was niet meer mogelijk.
Leuk voor een demo. Y)(^)

OK......
Geef mij de halstertouwen en gaan jullie weg.
Nee! veel te gevaarlijk, altijd links en rechts op afstand vast houden.

Gaan jullie weg het is OK.
Dames weg, ik op anderhalve meter.
Ik "zeg": tegen de merrie met mijn houding en uitstraling wees niet bang, ik doe niets en wil niets.
merrie zegt: raak me niet aan, blijf uit mijn buurt
ik: is goed, we hebben alle tijd, ik respecteer je

ik: doe een pasje achteruit en vraag kom eens
merrie: kijkt boos hmmmpf, één voetafdruk
ik: dat vind ik aardig van je, mag ik een klein stukje dichterbij komen?
merrie: kijkt van me af (is hmm)
ik: een heel klein stukje dichterbij, dat is aardig van je!
ik: mag ik nog dichterbij?
merrie: raak me niet aan!
ik: nee natuurlijk niet, jij beslist dat
ik: sta nu naast haar en vraag mag ik je schouder aanraken? ik til mijn hand heel lanzaam op en stop wanneer ze zegt dat ze dat niet wil, ik ga verder wanneer ze "van me afkijkt" (dat wil zeggen ik wil het niet maar hmmpf)
ik: raak haar aan en babbel gemoedelijk

Lang verhaal kort een minuut of 6 na aanvang kan ik haar overal aanraken en loopt ze achter me aan, laat haar halster afdoen en weer om doen, tilt een voorbeen op.
Voor de demo zijn we klaar.

De moraal ven het verhaal, als het paard iets "zegt", luister daar dan naar én reageer altijd, het is een dialoog.
Als we niet terug communiceren dan sluiten ze zich af.
Niets mistieks aan, geen speciaal talent, je moet het willen zien, opzoeken en er ervaring mee opdoen.
Hoe meer je het door krijgt hoe fascinerender het wordt, het lijkt net toveren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-16 11:08

Het gevaar alleen van deze houding tov paarden is dat sommige mensen dit gaan zien als graag willen dat het paard ze aardig/lief vindt en daardoor teveel 'slecht' gedrag niet durven corrigeren. Ik denk dat je je altijd als leider moet opstellen, alleen hoe is per paard verschillend. En altijd met zachte hand en rustige omgang... maar te allen tijde duidelijk! Gewoon kijken en voelen wat het paard nodig heeft en daar op inspelen. Heeft inderdaad niks met fluisteren te maken.... Vind het alleen soms allemaal wat zweverig overkomen maar dat zegt niet dat ik het niet begrijp... Ben alleen bang dat menigeen het ziet als je als watje opstellen tegenover het paard en dat kan best gevaarlijk zijn.... Waarmee ik niet zeg dat je er keihard tegenin moet gaan.... Iets met zwart/wit en een groot grijsgebied daartussen.....

Peetstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-16 11:10

Leuke: kijk bewust nog niet in je profiel, maar je hebt een fries?

Je opmerking: het duurt altijd zo lang....

S.man
Er komen hier gelukkig veel praktijkvoorbeelden langs, waarin het niet altijd goed gaat.
Herkenbaar voor iedereen die elke dag met paarden omgaat.
Hoe meer van je succes duim/tover verhaaltjes er langskomen , hoe minder ik je serieus neem.
Het rammelt, mooie schapen maar geen zichtbare wol.

Voor diegene die het andere diepgaande topic nog meelezen: xavier reaegeert weer. ;-)

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-16 11:19

Ik vind de verhalen juist interessant. Het is een soort omdenken, een bewustwording, wat soms een oplossing kan zijn.

Zo dacht ik dat ik redelijk kan lezen en schrijven met mijn paard. Maar een tijd terug de osteopaat er was en ik hem voor de behandeling liet lopen. Zij ze: ja hier heeft hij het inderdaad moeilijk, hij sluit zich mentaal nu ook af. Zelf had ik wel gezien dat hij het moeilijk had (de beruchte galop) maar interpreteerde zijn houding/blik als dat hij er moe van was. Nu ik in de omgang en met werken er op let dat hij wel open blijft, gaan we met sprongen vooruit :-)

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-16 11:22

Er is helemaal geen gevaar hoor.

Een paard is een sociaal dier het is verweven in zijn sociale omgeving waarmee het permanent communiceert, wij maken onderdeel uit van die sociale omgeving.
Het gaat om de communicatie, het reageren op de taal van het paard, daarvoor moeten we hem waarnemen en niet hem veronachtzamen.
Daar gaat het om.
Het is niet een invitatie om softie te spelen.

Wanneer een paard ons niet respecteert dan moeten we daar op gepaste wijze op reageren, wanneer het ons aangeeft niet zo op de gebruikte borstel gesteld te zijn dan moeten we daar op gepaste wijze op reageren.
Wanneer je de communicatie waar neemt dan zie je alles ruim van te voren aankomen en hoeven de antwoorden alleen maar gefluisterd te worden.
Zo doen paarden dat mét elkaar, zo snappen ze ons.

Kamy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-16 11:23

FCSA schreef:
marietta schreef:
@ FCSA

De Just Paul serie heb ik helemaal gevolgd (plus tig andere filmpjes over ontwikkeling van t jonge paard) en Klimke laat t paard zelf zijn balans zoeken en dus af en toe zwalken om de juiste aanspanning te vinden.
Het hals strekken probeert ze te stimuleren maar is vaak pas mogelijk aan het eind van de sessie.

Veel plezier met je paard, t komt bij jou heus wel. Niet te veel nadenken ;-)

Ik heb ook alle Just Paul filmpjes bekeken plus nog een heleboel filmpjes op Pferdiathek - ben groot fan!

@Kamy: destijds jouw clinic bij Rien vd Schaft met veel plezier bekeken :)

Euh dan verwar je me met iemand anders! Had graag bij Rien gereden maar heb het nog nooit gedaan hihi.