Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

FCSA

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-16 18:44

Ik had een hele post getypt die ineens is verdwenen :S

Nog een poging: een vraag over de methode van Will Faerber.
Voor zover ik het begrepen heb, wordt een paard lang en laag gereden totdat hij voldoende kracht heeft opgebouwd om het hoofd verder omhoog te brengen zonder verlies van juiste gebruik van rug/lichaam.

Nu heb ik een zeer lang, nog slap en overbouwd paard. Mijn beide instructeurs raden aan om hem niet helemaal te laten zakken (max. tot boeghoogte) om hem zo te helpen in evenwicht te blijven (hals correct vwnw dragen kost meer kracht dan op boeghoogte). Wat is jullie mening hierover?

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-16 18:47

Beter weinig goed dan veel matig.
Het gaat uiteindelijk om VOORWAARTS in losgelatenheid.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-16 19:07

Even een plaatje wat ik bedoel:
Dit wordt door een therapeut verkocht als voorwaarts-neerwaarts waar geen enkele schwung meer in te herkennen is.

Afbeelding

Er wordt vaak aan gedreven en gedreven en het enige wat gebeurd is dat het paard nog verder de grond in boort.
Laatst bijgewerkt door Mungbean op 08-01-16 19:09, in het totaal 1 keer bewerkt

xxdomiixx

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-16 19:08

Sizzle schreef:
Even een plaatje wat ik bedoel:
Dit wordt door een therapeut verkocht als voorwaarts-neerwaarts waar geen enkele schwung meer in te herkennen is.

[ [url=m/CBaMXK.jpg]Afbeelding[/url] ]

doet gewoon pijn aan mijn ogen (ruiter - zadel..)

FCSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-16 19:09

Je ziet idd vaak dat paarden gewoon hun hoofd naar beneden doen alsof ze grazen. Dan train je natuurlijk helemaal niets. Echt goed vwnw is m.i. behoorlijk zwaar - ik vind het dan ook logisch om met een wat hogere halshouding te beginnen en van daaruit correct te laten zakken als training (precies andersom dan de techniek van Faerber dus).

FCSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-16 19:32

DarkoFoitzik schreef:
FCSA schreef:
Dan zijn we het niet met elkaar eens :) Ik vind het een fijn, ontspannen beeld van een correct opgeleid paard.

Wat vind jij hier fijn aan ogen. Welke stukken en waarom?

Wat ik zelf zie is dat ze hem flink in de mond zit. Ik ben erg nieuwsgierig, misschien mis ik wat of zie ik het verkeerd.

Ik snap wat je bedoelt vwb de ophoudingen, maar ik zie nergens een paard dat hierop afbreekt. Hij blijft overal soepel, welwillend en correct bewegen, krijgt de ruimte om zijn hoofd en hals op een natuurlijke manier te dragen (relatieve oprichting). Acceleraties zijn van achter naar voor, zonder de overstrekking en taktproblemen die je zo vaak ziet. Aanleuning is meestal soepel en elastisch (zie bv. rond 0.38-39).

De los-vaste verbinding zie ik overigens vaker terug in de trainingsfilmpjes van Ingrid :j

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-16 20:02

Voorwaarts neerwaarts;

Afbeelding

neerwaarts.......... :(

Afbeelding

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-16 20:05

Oeffff..................

Afbeelding

Ze snapt er héelemaaal niéts van. :(
Laatst bijgewerkt door Simpelman op 08-01-16 20:07, in het totaal 1 keer bewerkt

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-16 20:06

FCSA schreef:
Je ziet idd vaak dat paarden gewoon hun hoofd naar beneden doen alsof ze grazen. Dan train je natuurlijk helemaal niets. Echt goed vwnw is m.i. behoorlijk zwaar - ik vind het dan ook logisch om met een wat hogere halshouding te beginnen en van daaruit correct te laten zakken als training (precies andersom dan de techniek van Faerber dus).

Dat is imo afhankelijk van de houding waarin het paard correct loopt. Dus ontspannen maar voldoende voorwaarts. Ene paard zal dan in het begin op boeghoogte zitten, andere paard kan direct al ''stofzuigeren'' zonder impulsverlies.
Toewerken naar vw-nw met neusje opstofzuigerstand is imo bedoeld om totale ontspanning in de rug te creeëren en dat te bevestigen voordat je meer gaat verzamelen.

Die foto van Sizzle valt qua snelheid niet te beoordelen zonder begeleidende tekst heb ik het idee.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-16 20:10

Air, van een foto kun je inderdaad niet alles zien. Ik zocht enkel een illustratie die ongeveer paste bij wat ik proberde te zeggen.

Ik bedoelde dus: let op dat het paard het neerwaarts niet gebruikt om onder het voorwaarts uit te komen.
Dat trucje is snel geleerd.

Ruiter is trots dat paard hals strekt, probeert wat ruimere gang te rijden in werkhouding en paard strekt de hals omlaag ipv naar voren. Onzekere ruiter denk: "oh maar dat is ook heel braaf dat hij zo zijn best doet" en corrigeert niet naar voren.
En de duikboot is gecreerd.

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-16 20:14

Air schreef:
Die foto van Sizzle valt qua snelheid niet te beoordelen zonder begeleidende tekst heb ik het idee.

Afbeelding

In de foto is de snelheid misschien niet te zien maar dat is opzich ook niet interessant.
Het ging om voorwaarts.. en daarbij zou ik dus dan kijken naar hoever de achterhoef onder het lichaam reikt. Er is wel te zien dat linksachter echt niet de afdruk van de voorvoet voorbij zal gaan... mijn conclusie is dan niet voorwaarts.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-16 20:44

Achterhoef dat in draf de voorhoef afdruk voorbij gaat? Dan loopt het paard veel te stuwend lijkt mij.

xxdomiixx

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-16 20:49

Dat is toch een middendraf of snap ik het niet :') (achterhoef voorbij voorhoef)

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-16 20:53

Het gaat niet zozeer om waar dat achterbeen geplaatst gaat worden, maar hierna moet het zweefmoment komen.
Aangezien het paard nagenoeg recht is in de gewrichten zal het zeker geen groot zweefmoment kunnen produceren.
De 'afdruk' mist en daardoor schwung.

Maar ik wil ook niet deze ruiter onder uit halen. Het was slechts een illustratie bij een 'probleempje' dat ik regelmatig tegenkom.
Ik heb op een stal gestaan waar meer dan de helft van de paarden zweefloos sloften, maar ze waren wel uitermate ontspannen, dat weer wel.

xxdomiixx

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-16 20:58

Dus bij een middendraf komt niet perse de achterhoef voorbij de voorhoef maar gaat het om hoe ver hij komt in het zweefmoment (meer afzet is verder terecht komen)

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-16 20:59

O, Sizzle jij kijkt dus naar hoe het zweefmoment hierna zou komen... en aangezien de voeten al bijna weer bij de grond zijn is er weinig zweefmoment.

Maar zou als de onderbenen meer onder het lichaam reiken dan ook niet een groter zweefmoment zijn?

Ik zie graag paarden die als ze zo neerwaarts zijn ook ruim overstappen... misschien niet helemaal juist maar ik ben ook nog lang niet bezig met verzamelen en vooral met loslaten en naar voren (en mijn ouwe stapt van nature ook heel ruim als hij dat niet doet is er wat aan de hand)

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-16 21:07

Het is sowieso gewoon heel moeilijk van een foto te beoordelen.

Ik denk wat mij het meeste in het oog springt bij deze foto is het hoge kruis.
Een hoog kruis is weinig mogenlijkheid tot in de hurken gaan en dus een ingehouden weinig krachige gang. Om de gang te kunnen verruimen moet er 'veer' in de achterhand zitten, hij moet kunnen dalen.
Het gevoel wat je hebt als een paard echt vanuit achteren vetrekt is een paard dat stijgt in schoft en zacht is in de hand.
Een paard dat zich vooruit stuwt gaat sneller ipv ruimer, hangt zich in de hand en geeft het gevoel uit de bocht te kunnen vliegen (duikt voorover).

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-16 21:19

Als voorbeeld wat ik echt fijn vind om te zien zijn de filmpjes van (edit 2) Horseware.

Ik vind daar echt de lichtheid en impuls er aan alle kanten afstralen. Zij lijkt (voor mij als toeschouwer) vanuit impuls te werken vanuit waar de frame verlenging gevraagt wordt. Je ziet haar niet angstvallig de neus op 1 hoogte houden en daarbij vergeten te drijven en te zitten. Ze drijft, zit keurig, paard reageert naar behoren en ondertussen vraagt ze het paard zich te blijven strekken in het frame.
Daarom zijn die overgangen naar de galop ook zo mooi, het paard zet ze in vanuit de achterhand, komt daardoor in de schoft en hoeft dus niet tegen de hand te komen.
Laatst bijgewerkt door Mungbean op 08-01-16 21:59, in het totaal 2 keer bewerkt

ChocooPrins

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-16 21:22

Had ik vanmorgen voor ik vertrok een heel bericht getypt met nog vragen en opmerkingen wat betreft vwnw, was de batterij van mij ipad leeg. Weg bericht.
Maar ik denk dat het al beschreven staat onderstussen waar ik nog mijn vragen bij had.
De filmpjes heb ik nog niet kunnen bekijken. Zal ik later even doen. En met een beetje meer aandacht alle posten doornemen.

Nu even iets anders. Mijn ritje zit erop. Ging op zich goed. Voelde heel erg aan mezelf dat ik lang niet heb gereden. Nu zelfs rugpijn.
Ik had vooral moeite met de galop, paard was mij net iets voor. Hij kent de oefeningen al heel goed. Wil een galop stap overgang en hij maakt hem al en omgekeerd ook, ik niet helemaal mee.
Drafwerk ok, zelfs appuyementen kunnen rijden. De vaste ruiter had problemen met haar appuyement naar ... (Ik weet het niet meer), maar ik vond het heel soepeltjes gaan aan beide kanten.
Het enige waar ik beetje tegenaan liep was het begrenzen van de schouder, vond dat hij weinig respect had voor mijn buitenteugel. Op de filmpjes is dat bijna niet te zien, maar ik had net het gevoel dat ik hem iets rechter moest houden. En door een hoek nam hij iets teveel stelling
De vaste ruiter zei dat hij erg op de buitenteugel gereden is. Maar dan vraag ik mij af zou hij dan niet meer respect moeten hebben voor die buitenteugel? Had het gevoel dat ik wel erg moest doorkomen telkens.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-16 21:47

Kan iemand deze verwarde oude doos even helpen met de juiste naam? _O-

Wie is hier nou degene die filmpjes voor WF maakte en ook met commentaar plaatste?
Dat is in iedergeval degene die ik in mijn vorige post bedoel :o

Appelflapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-16 21:48

Dat is Horseware, je had het de eerste keer goed. :))

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-16 21:54

En wij wachten nog steeds op het vervolg filmpje met de werkhouding :)) :D ;)

Grapje hoor, Horseware, eerst maar bijkomen van de verhuizing :-)

Hoe bevalt het trust bit eigenlijk?

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-16 21:58

Appelflapje schreef:
Dat is Horseware, je had het de eerste keer goed. :))

Dank!

Sorry Starbreeze en Horsware :o

marietta

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-16 22:34

@ FCSA

De Just Paul serie heb ik helemaal gevolgd (plus tig andere filmpjes over ontwikkeling van t jonge paard) en Klimke laat t paard zelf zijn balans zoeken en dus af en toe zwalken om de juiste aanspanning te vinden.
Het hals strekken probeert ze te stimuleren maar is vaak pas mogelijk aan het eind van de sessie.

Veel plezier met je paard, t komt bij jou heus wel. Niet te veel nadenken ;-)

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-16 22:58

Ik zeg niks negatiefs over foto's en filmpjes van mensen die hier niet in het topic zitten.

Vandaag fijne buitenrit gemaakt. Unique werd pas echt wakker toen we het zandpad op reden. Fijne ontspannen voorbereiding op de les van morgen. Ik ben erg benieuwd naar Monique de Rijk. Heb me redelijk voorbereid door haar gratis e books te bestuderen, ze heeft hele goeie dingen, maar heb ook wel een aantal voor mij best belangrijke punten waar ik haar informatie tekort vind schieten, met name het houding en zit gedeelte.

Ik doe morgen verslag hoe Unique en ik getraind hebben en wat we geleerd hebben. :)