Klassieke vs Academische Rijkunst

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-11 12:56

liljebo schreef:
nääääh.... ik heb er veel meer aan om te leren van de mensen die dingen beter kunnen dan ik. Iedereen moet leren. Ik ook. Niks raars aan. Niks mis mee.
Integendeel. Ik leer graag.

dat kan ook een valkuil worden/zijn
om niet te hoeven kijken naar je eigen bron/kennis of toe te passen

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-11 12:57

Paardentango schreef:
Hier wordt hoog opgegeven, afgegeven en wordt zelfs heel lelijk gedaan tegen elkaar. Maar vraag je om iemands eigen kunnen dan zijn we niet thuis?
Waarom niet?
Is dat de nieuwe rage? Is dat sportief?

Wie legt me dat eens uit. Misschien zijn er meer die deze vraag hebben. Toon het ons, leer het anderen. Het zou de kwaliteit van alle rijderij en gedroom enorm verbeteren nietwaar.

(tikfout verbeterd)

Aan wie is dit gericht?
(sorry, raak de draad kwijt)

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-11 12:58

nombrado schreef:
ze is gewoon hier
je mag dit verhaal dus ook rechtstreeks naar mij richten hoor.
Ik hoef mij niet te bewijzen, waarom? voor wie?
de toren zet jij mij op, ik niet mijzelf. want ik zie iedereen als gelijke, niet als mindere of meerdere
als jij mij op dat voetstuk zet? heeft dat betrekking op jou, niet op mij.
Ik heb , net als iedereen op deze aardbol, mijn eigen lessen.
Wat ik al doorhad bij je aanvraag, is bij deze bevestigd. Vandaar dat ik niet inga op je verzoek. Er is namelijk absoluut geen hulpvraag, dus wat kom ik daar dan doen?
Het is bedoeld iemand bewust af te branden en te kleineren. Dat is geen hulpvraag, dat is uit ego , kijk mij eens beter zijn dan jij.
en dat is nu net waarin ik niet meewerk, want dat is niet mijn essentie van mij lessen.
Jou onderschrift zegt duidelijk dat je geen publiek nodig hebt. Mooi onderschrift, maar is het waar?

andafries

liljebo schreef:
andafries, geef jij ook wel eens gewoon les aan iemand die eens wil ervaren hoe werk aan de lange teugel is, maar dus niets weet (en geen mogelijkheid heeft om echt te lessen, maar wel dus graag eens wil proeven?)

Ja hoor iedereen mag bij mij het werken aan de lange teugel ervaren. Vindt ik juist leuk !
Daarom geef ik les om mensen mijn ervaringen die ik van oude leermeesters gehad heb en nog steeds krijg door geven !

liljebo

nombrado schreef:
liljebo schreef:
nääääh.... ik heb er veel meer aan om te leren van de mensen die dingen beter kunnen dan ik. Iedereen moet leren. Ik ook. Niks raars aan. Niks mis mee.
Integendeel. Ik leer graag.

dat kan ook een valkuil worden/zijn
om niet te hoeven kijken naar je eigen bron/kennis of toe te passen

Zou een beetje arrogant van me zijn om te beweren dat ik het zelf allemaal ken en weet he?
Is ook niet zo. En daar schaam ik mij geen seconde voor.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-11 13:00

liljebo schreef:
Zou een beetje arrogant van me zijn om te beweren dat ik het zelf allemaal ken en weet he?

waarom? dat heet zelfkennis, geen arrogantie
wat hebben alle opleidingen voor zin, als je er toch niks mee doet?

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-11 13:01

andafries schreef:
liljebo schreef:
andafries, geef jij ook wel eens gewoon les aan iemand die eens wil ervaren hoe werk aan de lange teugel is, maar dus niets weet (en geen mogelijkheid heeft om echt te lessen, maar wel dus graag eens wil proeven?)

Ja hoor iedereen mag bij mij het werken aan de lange teugel ervaren. Vindt ik juist leuk !
Daarom geef ik les om mensen mijn ervaringen die ik van oude leermeesters gehad heb en nog steeds krijg door geven !

Ooowwwww.... nu begint het te kriebelen. We willen dit jaar of volgend jaar een keer met de auto naar nederland komen (we vliegen normaal gesproken, sneller en goedkoper) en ik kan dan misschien wel mijn man overhalen om via friesland (je zit toch in friesland he) te rijden. Dan zou ik zielsgraag eens een keer een les bij je willen nemen.
Hou er wel rekening mee dat ik er niets van kan en misschien een klungel ben op dit gebied.
Maar wat mij betreft mag dit best worden gefilmd of op de foto komen. Als jij dat ook leuk vind/leerzaam voor anderen vind. En dan wil ik best vertellen hoe ik het ervaren heb.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-11 13:02

nombrado schreef:
liljebo schreef:

waarom? dat heet zelfkennis, geen arrogantie
wat hebben alle opleidingen voor zin, als je er toch niks mee doet?

Ik heb nog niet alle opleidingen gevolgd op gebied van paarden.
Dus kan ik daar niets mee doen.
Ik heb vele lessen gehad, maar niet in klassiek dressuur, lange teugelwerk etc en er is verschrikkelijk veel wat ik nog kan leren.

Dat beseffen is zelfkennis.
Denken dat je alles al weet is arrogantie.

andafries

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-11 13:05

Is prima kom gerust langs ! Ik zit in Friesland .
Ik ben ook ooit met als klungel begonnen dat is niet erg. En filmen is ook prima !

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-11 13:07

Nou nee,zeker niet aan jou Lijebo, want je bent erg eerlijk. Ik bewonder je teksten en je openheid.
Het is meer gericht aan degenen die zich zo verschuilen achter 'niets'.

Misschien moet ik het ook helemaal niet schrijven, want enkelen hier worden er alleen maar kwaadaardig van en gaan dan als een klein kind met hun speelgoed gooien. Dat is niet mijn intentie.
Het is meer dat ik die angst van de zelfbescherming steeds minder begrijp ga een uitdaging gewoon aan.
Neem Marijke de Jong als voorbeeld, die doet het toch allemaal maar ondanks alle kritiek.

Comptitie is niet goed, maar vanuit het donker de katjes knijpen.... voelt zo stiekum, achterbaks zelfs, en ik merk dat ik steeds nieuwsgieriger wordt. (Ben ook maar gewoon mens)

sporter

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-11 13:07

Paardentango schreef:
In de natuur verschuilen vele weekdieren zich in hun harde schelp, die maken ze zelf of jatten er een die ze mooi vinden van een ander (zoal de Heremietkreeft) ze moeten wel anders worden ze zonder pardon opgevreten door anderen. Hun lijfjes zijn te week om zonder schelp een kans te hebben.
Andere dieren leven in een hol, en verschuilen zich zo.
Paarden niet, paarden leven van nature op de steppe. Ze hebben elkaar en passen op elkaar.

Ik hou niet zo van Engels, als ik het in het Duits moet zeggen klinkt het nog akeliger.
Maar... 'Practive what you preach'.

Waar komt die vreemde angst vandaan?
Marijke de Jong toont heel veel van haar werk, en ik vind haar als mens een zeer symathiek en een uitermate betrokken persoon. Je hoeft het allemaal net mooi te vinden, die keuze heb je. Maar ze toont het allemaam wel, in het Spaans 'cojones hay' oftewel ballen. En hier, wordt ze afgezeken waar ik nu en dan echt misselijk van word.

Hier wordt hoog opgegeven, afgegeven en wordt zelfs heel lelijk gedaan tegen elkaar. Maar vraag je om iemands eigen kunnen dan zijn we niet thuis?
Waarom niet?
Is dat de nieuwe rage? Is dat sportief?
Wie legt me dat eens uit. Misschien zijn er meer die deze vraag hebben. Toon het ons, leer het anderen. Het zou de kwaliteit van alle rijderij en gedroom enorm verbeteren nietwaar.

(tikfout verbeterd)

Hier hangt dit toppic van aan elkaar. Daarom is het al meer dan 300 pagina's lang :+

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-11 13:08

Ik heb dit filmpje al eerder gezien, maar heb het even opgezocht.
Heel leuk om te zien maar ik heb er wat vragen over, is er iemand die dat wil beantwoorden?

In het begin van het filmpje wordt er naar de piaffe toegewerkt. Dit gebeurd vanuit "telgang"????
Kan dit paard gewoon niet stappen of is er een reden om dit zo te doen.
Het lijkt dat er door zowel amazone als trainer niks mee gedaan wordt?

Na een tijdje dit te doen stap het paard weer hard in telgang weg, dan wordt hij een behoorlijk stuk achterwaarts gezet? Waar is dit voor? Is dit voor de telgang?

In de galop is het paard super stil in de aanleuning maar ik vind hem met wat weinig afdruk gaan. Soms neigt er zelfs naar 4-takt. Waarom wordt hier niks aan gedaan? Of is dit juist goed voor klassiek?

De serie (vooral de eners) zijn super recht! Echt onwijs knap, maar ook zo vlak.
Is dit bewust?

En als er iemand antwoord wil geven zou ik ook graag het waarom willen weten :)

Alvast bedankt!

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-11 13:14

@Paardentango:

Ik kan lezen :j
Maar ik heb vragen erover. Mag ik geen vragen stellen omdat er namen bij staan?

Edit: jammer dat je je reactie weg haalt!

Er stond:
paardentango schreef:
Weet je wel wie dat is? Die hebben hun sporen wel verdiend. Heeft trouwens ook een leuk boek geschreven!
Laatst bijgewerkt door Zooist op 13-05-11 13:16, in het totaal 1 keer bewerkt

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-11 13:15

liljebo schreef:
Maar dan ga je er dus al vanuit dat het tegenvalt?
Ik neem aan dat je iemand pas werkelijk kunt overtuigen als je les geeft en juist heel goed blijkt in dat wat je doet, in tegenstelling tot de indruk die nu heerst.
In dat geval zou het toch alleen maar voor je spreken?

Ik weet het niet hoor... als ik denk dat ik ergens erg goed in ben en ik heb te maken met een aantal mensen die beweren dat het niet zo is, zonder dat ze dat in de praktijk hebben kunnen ervaren, zou ik zelf heel graag laten zien waar ik voor sta.

Wie weet verras je de mensen hier?

Ik zou iets wat ik goed kan, nog steeds niet op de voorgrond willen plaatsen.
Dat vind ik zo "hoogmoedig"

Het probleem hier is, dat niemand hier (buiten Nombrado en Paardentango) luisteren en kijken naar het paard ZELF
Daar schuilt nl een heel groot probleem.

Paarden worden niet voor niets omschreven als EDEL, laat alsjeblieft de mens ook eens EDEL worden in het denken en doen naar paarden toe.

En eens afstappen van het "klassieke" denken, dat een paard MOET gehoorzamen, koste wat het kost.
In bv het boek van Van Reede staat een stuk over "psychologie"
Als een paard iets niet doet, bestraf het. Doet het paard het dan nog niet, bestraf het harder.

Zodra een paard doet wat goed is, beloon het.

Ik zou er liever vanuit gaan, dat een paard iets niet ZOMAAR niet doet.

liljebo

andafries schreef:
Is prima kom gerust langs ! Ik zit in Friesland .
Ik ben ook ooit met als klungel begonnen dat is niet erg. En filmen is ook prima !

Ik weet nog niet wanneer we met de auto naar nederland gaan, maar op het moment dat het actueel wordt en mijn man bereid is een dagje friesland erbij te pakken, neem ik graag contact met je op.
Leuk leuk.

Professor

Waarom geen uitdrukking in de galop, omdat het paard totaal op de voorhand is, ook bij de zg Piaffe aanleren te hoog tempo te eilig, de Schwung is er niet in galop en de changementen zijn niet vanuit de achterhand.
Men kan deze fouten al zien in het begin bij het achterwaarts gaan het paard sleept voor.
En wie het ook is deze man vind ik zelf in de praktijk niet dat doen wat hij in zijn boeken beschrijft en dat is jammer.
Laatst bijgewerkt door Professor op 13-05-11 13:17, in het totaal 1 keer bewerkt

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-11 13:17

Professor schreef:
Waarom geen uitdrukking in de galop, omdat het paard totaal op de voorhand is, ook bij de zg Piaffe aanleren te hoog tempo te eilig, de Schwung is er niet in galop en de changementen zijn niet vanuit de achterhand.
Men kan deze fouten al zien in het begin bij het achterwaarts gaan het paard sleept voor.

Dank u wel! Dan zie ik het niet zo verkeerd. Vandaar ook mijn vragen hierover. :o

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-11 13:18

cherie78 schreef:
[
Het probleem hier is, dat niemand hier (buiten Nombrado en Paardentango) luisteren en kijken naar het paard ZELF

.
''

Maar dat weet je toch niet?
Ik kan mij werkelijk niet voorstellen dat de diverse mensen hier niet naar het paard zelf kijken. Lijkt me eigenlijk een voorwaarde om iets te bereiken.
Ik geloof ook niet dat straf gemeengoed is voor de klassiekers. Althans... dat wat ik heb bekeken, wijst absoluut niet in die richting. Integendeel.

Ik weet het ook niet hoor.
Maar ik geef mensen graag het voordeel van de twijfel.

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-11 13:19

nombrado schreef:
cherie78 schreef:
En dan nóg kan je onder een auto komen, een botsing krijgen of noem maar op :D
Een bepaald "risico" blijft in het leven :+
Maar het ligt er maar net aan, wat "zwaarder" weegt :D

of van een stoeprand vallen
als je bij alles wat je doet, je moet gaan afvragen wat er kán gaan gebeuren? dan heb je toch geen leven?

levenslessen is vallen en opstaan en doorgaan......zowel letterlijk als figuurlijk :+

+:)+ +:)+

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-11 13:21

Daarom kunnen mensen als Hr.Kottas zoals in bovenstaand filmpje iets met paarden. Zij zijn 'een paar' nivootjes hoger en ook Hr.Kottas is een enorm aardige man, als mens en als trainer.

Velen, waaronder ik ook toebehoor, kneuteren met paarden en proberen steeds een stapje verder te gaan. Daarom kan ik nu enorm genieten van anderen.
Zoals o.a. van Andafries met haar Spaanse paard.

Maar goed, wie ben ik?
Ik had mijn reactie idd weggehaald, ik vond mezelf niet aardig of opbouwend overkomenen door wat te impulsief reageren. Sorry daarvoor.
Laatst bijgewerkt door Paardentango op 13-05-11 13:24, in het totaal 1 keer bewerkt

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-11 13:21

cherie78 schreef:

Ahum? Waarop baseer je deze aanname?

spokie79

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-11 13:22

liljebo schreef:
Nombrado, m.i. zoek je dat daarom veel te ver. Je lijkt een beetje op de psychiaters die eindeloos in iemands verleden en jeugd gaan graven om erachter te komen waar wellicht een steekje is gevallen om daar de schuld te leggen (ernstige situaties uit verleden zoals misbruik daargelaten... dat is heel iets anders)
Punt is dat iedereen, zeker iemand die al wat ouder is, traumatische situaties heeft meegemaakt. Je vindt altijd wel iets, als je maar goed zoekt.
Maar de oorzaak van het probleem ligt over het algemeen niet zo diep. Ook niet bij angst voor paarden.
Het komt m.i. voort uit de reëele angst letsel op te lopen en geeft aan dat de kennis en kunde nog niet is wat het moet zijn, om veilig met een paard te kunnen werken
In die zin snap ik de oude meesters erg goed.
Dat tegenwoordig iedereen aanklooit met paarden is waarschijnlijk de reden waarom er veel ongelukken gebeuren. Want die gebeuren er werkelijk.

Ik moet hier toch wel Nombrado een beetje in het gelijk stellen. En dat heeft dan niet te maken met de schuld ergens neer te leggen. Je verleden maakt je en bewustzijn hiervan, kan helpen om verder te gaan. Je kunt er wat mee doen in plaats van erin te blijven hangen. Ik heb zelf ook regelmatig te maken met angst. Dat kan deels te maken hebben met het feit dat mijn balans af en toe wat beter kan. Ik ben namelijk nog steeds een basisruiter. Maar ook een groot deel irreële angst. Angst om controle kwijt te raken, maar dan in overdreven mate. En daarnaast een groot deel faalangst, omdat ik mij persoonlijk slecht voel als ik iets niet goed doe. In de omgang liep ik iedere keer tegen dezelfde problemen aan. En bij elk paard dezelfde problemen. Pas door bewust van mijn 'problemen/bagage' te zijn, kon ik er wat mee. En ik ben er nog lang niet. Dus wat dat betreft kan een instructrice als Nombrado mij erg goed helpen (naast psychologische hulp natuurlijk). Dit valt alleen niet onder klassieke dressuur. En Nombrado zal in haar richting denk ik een goed instructrice zijn. Alleen omdat zij een andere weg dan jullie bewandelt zou het niet goed zijn. En daar ben ik het niet mee eens. Natuurlijk is de klassieke dressuur al eeuwenoud en komen we hier keer op keer op terug, omdat het de enige juiste manier is om een paard op te leiden. Maar de ruiter is ook geen machine en heeft soms ook wat extra hulp nodig.

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-11 13:23

Paardentango schreef:
Daarom kunnen mensen als Hr.Kottas zoals in bovenstaand filmpje iets met paarden. Zij zijn 'een paar' nivootjes hoger en ook Hr.Kottas is een enorm aardige man, als mens en als trainer.

Velen, waaronder ik ook toebehoor, kneuteren met paarden en proberen steeds een stapje verder te gaan. Daarom kan ik nu enorm genieten van anderen.
Zoals o.a. van Andafries met haar Spaanse paard.

Maar goed, wie ben ik?

Ik begrijp dat je dit filmpje dan ook begrijpt, wil je misschien antwoord geven op mijn vragen en dan vooral het waarom?

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-11 13:27

liljebo schreef:
cherie78 schreef:
.

Maar al met al, is groen met groen niet echt een succes.

Ik denk dat de meeste het hier daarover eens bent.
Heel eerlijk verteld overigens. +:)+

Dan kom ik gelijk bij het punt van "instructie" ;)

Er werd door sommige hier verteld, dat dit allemaal te "zien" zou zijn vanaf de kant :D

Tijdens die wedstrijd is ze ook beoordeeld door juryleden :D

liljebo

Re: Klassieke vs Academische Rijkunst

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-11 13:30

Ik denk dat het voor een jurylid heel erg moeilijk is om erg veel te 'zien' Ze bekijken een proef, vaak ook nog erg subjectief en vanuit verschillende achtergronden en geven punten voor datgene wat zij op dat moment het liefste zien.

Dat lijkt me heel wat anders dan een instructeur, die de ruiter het ruitergevoel tracht bij te brengen