[AC]Ervaring met Antoine de Bodt?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Rukaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 22:45

Is een volgens mij een heel fijn boek. Heb er toevallig vandaag in de bieb even in gelezen (klein onderzoek over dressuur, vandaar ook mij vraag over documentatie AdB) en volgens mij wordt het heel helder uit een gezet. Vond ook snel uitspraken waar ik mij helemaal in kan vinden. Ben benieuwd wat jij er van vindt.

xFioon

Re: [AC]Ervaring met Antoine de Bodt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 22:57

gister heeft me zus foto's gemaakt van mij op de AdB manier... we zijn er nog lang niet, net begonnen en dus pas bezig met het begin van rechtrichten.
zigzaggen en vierkanten rijden, herkennen jullie dat? en af en toe al een stukje volte mee pakken...
heb wel een paar foto's, ziet het er al een beetje redelijk uit? :')
heb zondag weer les :)

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

en ja, ik doe nog een hoop dingen fout, moet vooral erg op mijn teugellengte letten! :\

Succubi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 23:40

@xFioon: Ziet er goed uit hoor! Zo liep Marny ook in het begin :D
Ik vind het een fijn gezicht dat je kijkt waar je naartoe gaat :).
Zigzaggen, vierkantjes was voor ons ook het begin :D
Merk je zelf al verschil?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 01:23

@ Rukaro, ja ik benz elf ook benieuwd wat ik van t boek ga vinden! Heb hem gehaald bij Divoza, zag hem staan en dacht hebbe hebbe hebbe. ik koop eigenlijk altijd boeken ipv de bieb. ik wil t op mn gemak lezen ( soms komt t voor dat ik 2 weken geen boek opensla en soms lees ik t in een week door ) ik hiu er nooit zo van om aan *leentijden gebonden te zitten en ik kan t altijd gebruiken nu als ik wat wil opzoeken!
Wat ik tot nu heb gelezen was idd fijn lezen en mooi beschreven :P Maar t is een aardig dik boek dus ben nog wel ff bezig dnek ik :P

@xfioon ja heel ehrkenbaar idd :P Is bij ons ook zo en ik pak t nog regelmatig voor mezelf mee

labionics

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 12:31

Afbeelding

Dit is mijn paard
In juli gekocht was hartstikke kreupel, (kon letterlijk geen pas meer lopen) daarom eerst tot half december rust gegeven en daarna gaan rijden.
Omdat ik 3 paarden te rijden heb iedere dag, heb ik sinds 3 weken een bijrijder voor 2 x per week (zij rijdt ook op de foto)
Het probleem zat in haar rug, ze was geschoold tot de Z dressuur en liep echt met haar neus op de borst.
Nu is ze lekker relaxt en geen pas kreupel en super knap.

Weet je wat een goed boek is (het is niet van Antoine maar wel het zelfde principe als Antoine)
Dressuur onder Vuur van Gerd Heuschmann

Alabaster

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 20:38

Het boek van Antoine is in de maak dus nog heel even geduld :P

labionics Ziet er goed uit!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 20:51

Ohja? krijgt antoine ook een boek? Mooi zo zodra die er is ga ik hem halen :P

HerAndHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 20:57

ben zelf geen leerling van Antoine de Bodt, en zal het ook nooit gaan worden, maar hij heeft wel een paar maanden op onze manege lesgegeven. er zit wel iets in zijn verhaal wat ik begrijp, alleen ik vind dat als je zelf je paard aanvoelt hem ook niet 'scheef' gaat rijden. natuurlijk is het wel goed voor mensen die al een scheef paar hebben.

persoonlijk vind ik het wel een hele aardige man, maar ik heb verder niks met hem, ik weet niet, het zal wel aan mij liggen, maar het zou om zo maar even te zeggen niet een goede instructeur voor mij zijn.

Rukaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 21:10

Oh, als dat waar was HerAndHorse, dan zouden er zoveel minder paarden met pijn rondlopen. Jammer genoeg zijn er erg veel ruiters die dènken hun paard aan te voelen en er ook echt van overtuigd zijn. Toch worden er dagelijks paarden afgemaakt omwille van rijtechnisch ingereden mankementen. Een aandoening als HKO wordt nog veel te vaak afgedaan als iets wat het paard overkomt en aan de mogelijkheid dat de manier van rijden een groot aandeel gehad zou kunnen hebben wordt vaak niet eens gedacht.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 21:41

een mens rijd een paard niet scheef, een paard heeft een natuurlijke scheefheid! Aan de mens is het de taak het paard recht te richten, doe je dit niet rijd je hem in zijn natuurlijke scheefheid door waardoor het erger en erger word!

Freeconnect

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 21:48

labionics schreef:
Afbeelding

Dit is mijn paard
In juli gekocht was hartstikke kreupel, (kon letterlijk geen pas meer lopen) daarom eerst tot half december rust gegeven en daarna gaan rijden.
Omdat ik 3 paarden te rijden heb iedere dag, heb ik sinds 3 weken een bijrijder voor 2 x per week (zij rijdt ook op de foto)
Het probleem zat in haar rug, ze was geschoold tot de Z dressuur en liep echt met haar neus op de borst.
Nu is ze lekker relaxt en geen pas kreupel en super knap.

Weet je wat een goed boek is (het is niet van Antoine maar wel het zelfde principe als Antoine)
Dressuur onder Vuur van Gerd Heuschmann

Mooi plaatje: ontspannen, buikspieren aangespannen, rugspieren los en een net ondertredend achterbeen. Heel herkenbaar. Zo ben in eind 2008 ook begonnen. En nu zijn we zover dat we kunnen gaan werken aan de oprichting. Pak altijd weer terug naar de basis maar er zit echt elke les weer vooruitgang in!

Succubi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 21:53

Ben het met Rukaro en Cinnepin eens.
Daarnaast @HerAndHorse: Als je merkt dat je/een paard scheef is (al is het maar een beetje) weet je dan wel hoe je een paard weer recht kan krijgen? ;)

Rukaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 21:58

Cinnepin schreef:
een mens rijd een paard niet scheef, een paard heeft een natuurlijke scheefheid! Aan de mens is het de taak het paard recht te richten, doe je dit niet rijd je hem in zijn natuurlijke scheefheid door waardoor het erger en erger word!

Klopt, en vaak wordt deze natuurlijke scheefheid verergerd door de rijkunst.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 22:01

precies!

Maar wat succubi zegt idd, je moet welw eten hoe je t paard weer recht krijgt!

Betteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 22:08

En er zijn genoeg ruiters die weten hoe dat moet zonder AdB. ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 22:14

oja dat denk ik ook, maar helaas zijn er ook ruiters die het niet weten en er niet goed in begelijd worden. En als een paard zich dan bijvoorbeeld vast zet op 1 kant hangen ze er een bijzet aan ofzo en dan stellen ze die extra kort in! Zo heb ik helaas iemand te werk zien gaan die zich kundig noemt!

Bets

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 22:15

Cinnepin schreef:
precies!

Daarom is het woord rechtrichten in de wereld geholpen. En kun je hoop over lezen horen en bekijken.

Succubi

@Betteke: Daar ben ik het ook mee eens hoor! Zo bedoelde ik het ook niet ;)
Maar veel mensen weten niet hoe dat moet.
Ik voelde en zag ook dat Marny scheef was maar wist begod niet hoe ik dat kon oplossen.
Hoe goed je een paard ook aan kan voelen moet je wel weten wat je er aan kan doen.
Of je dat nou via AdB doet of via een andere methode is een kwestie van wat voor voorkeur je zelf hebt en wat je het meest aanspreekt en voor jou en je paard werkt :)

Rukaro

Betteke schreef:
En er zijn genoeg ruiters die weten hoe dat moet zonder AdB. ;)

Haha :D Mee eens :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 22:16

Bets schreef:
Anoniem schreef:
precies!

Daarom is het woord rechtrichten in de wereld geholpen. En kun je hoop over lezen horen en bekijken.

Ja gelukkig wel! Alleen zijne r nog zat mensen die t paard niet rechtrichten. maakt nie uit op welke methode t gebeurt ( wij hebben gekozen voor AdB ) maar als t maar goed gebeurt!

Bets

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 22:17

Cinnepin schreef:
oja dat denk ik ook, maar helaas zijn er ook ruiters die het niet weten en er niet goed in begelijd worden. En als een paard zich dan bijvoorbeeld vast zet op 1 kant hangen ze er een bijzet aan ofzo en dan stellen ze die extra kort in! Zo heb ik helaas iemand te werk zien gaan die zich kundig noemt!

Ik ken die mensen ook wel, maar door schade en schande word men wijs. Soms helaas op beroerde manier en is het vaak al te laat, maar je leert er altijd van.

Succubi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 22:18

Cinnepin schreef:
Ja gelukkig wel! Alleen zijne r nog zat mensen die t paard niet rechtrichten. maakt nie uit op welke methode t gebeurt ( wij hebben gekozen voor AdB ) maar als t maar goed gebeurt!

Haha strax gaan we een campagne "richt je paard recht" beginnen :')
Of "hoe gericht rechten wij onze paarden" :')

Bets

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 22:20

Cinnepin schreef:

Dat ben ik mee eens. Ieder zn ding.

Bets

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 22:20

Je moet het recht hebben om je paard recht te richten kun je beter als campagne houden

Bets

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 22:21

ongeacht welke methode :D :D