Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Lielle schreef:het zopu bemoeilijkt kunnen worden, maar denk je dan niet dat ik na een cross zou moeten merken? Voorlopig heb ik uit de praktijk geen aanleiding om hieraan waarde te hechten, en zo lang daar geen sterkere argumenten voor komen dan dit lapje tekst, hecht ik er weinig waarde aan.
Volle maag merk je idd, en daar let ik dus ook op met rijden.
Nadya schreef:Maar Lielle, daar is toch niets egoistisch aan dat je buurman het misschien niet fijn vindt dat jij een paard hebt en rijdt?![]()
Ik zie het verband niet zo met egoisme, eerlijk gezegd. Egoisme zie ik meer als je zin willen doen, zonder rekening te houden met een ander. En dan bedoel ik zonder rekening te houden op een negatieve manier.
Lielle schreef:En dan komen we ook nog terug op wat nu dwang is. Een zweep en sporen? Een bit? Een zadel? Een sidepull? Uiteindelijk wil je toch dat je paard doet wat jij vraagt, en dat kan op nog zo'n vriendelijke en correcte manier gaan, het is wel dwang.
anneve schreef:Lielle en Nadya: Conditioneren is het juiste woord (en er komt nog iets voor, help me even, je hebt 2 soorten hiervan nl.)
Lielle schreef:Ik snap jouw voorbeeld heel goed, dat hoefde echt niet in jip-en-janneke taal, maar snap je ook mijn punt?
In beide manieren gaat het er uiteindelijk om dat jouw paard doet wat jij van hem vraagt en dat is en blijft dwang, hoe lief je het ook inkleedt. JIJ wil dat hij sneller reageert op je been en dus zorg je dat dat gebeurt.
Lovely schreef:Over dat speekselverhaal heb ik wel een vraag. Toen mijn paard nog leefde deed ik regelmatig een soort freestyle met hem, ik longeerde zeg maar zonder lijn of iets in zijn mond, hij had alleen een halster om. Als hij ontspande en zijn hoofd-hals liet zakken, begon hij ook vaak te schuimen. Dit zie je ook vaak bij paarden die met kaptoom gelongeerd worden. Waar komt dit schuim vandaan als er geen bit in de mond ligt?
Citaat:Inderdaad, 'je zin krijgen'. Ik merk bij jonge paarden juist dat ze het fijn vinden om duidelijkheid te krijgen, om precies te weten waar ze aan toe zijn. Ze moeten wel de ruimte krijgen om hun zelfvertrouwen te ontwikkelen en om op jou als hun trainer te gaan vertrouwen.......
JoviBan schreef:Lovely schreef:Over dat speekselverhaal heb ik wel een vraag. Toen mijn paard nog leefde deed ik regelmatig een soort freestyle met hem, ik longeerde zeg maar zonder lijn of iets in zijn mond, hij had alleen een halster om. Als hij ontspande en zijn hoofd-hals liet zakken, begon hij ook vaak te schuimen. Dit zie je ook vaak bij paarden die met kaptoom gelongeerd worden. Waar komt dit schuim vandaan als er geen bit in de mond ligt?
Een paard kan zonder bit ook gaan schuimen wanneer hij door de kaak heen komt. Een fijn, smal laagje schuim over de lippen geeft aan dat het paard door de rug heen komt en de kaak ontspant. Met een ontspannen kaak ontspannen ook de tongbeentjesspieren. De tongspier gaat weer over naar de spier die via de onderkaak naar het borstbeen loopt aan de onderkant van de paardenhals. Is die spier ontspannen dan zal het paard afknikken in de nek, waardoor de ruimte achter de onderkaak smaller wordt. Daardoor ontstaat er een lichte druk op de oorspeekselklieren, begint het speekselen en komt het schuim.
Bitloos schuimen komt dus puur omdat het paard door de kaak komt (nageeft), de onderkaak beweegt (kauwt) en door het nageven de oorspeekselklieren worden aangedrukt die het speekselen op gang zetten.
Lielle schreef:O, daar ben ik van overtuigd. Duidelijkheid en een baas die trots is, dan zie je een paard gewoon groeien. Die stralen van zichzelf, gewoon omdat ze zich trots voelen.
Alicia2u schreef:Ik vind motivatie hier een mooier woord dan dwang. De ruiter motiveert een paard wat te doen.