paardrijden, dat is helemaal geen sport!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: paardrijden, dat is helemaal geen sport!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-11 14:52

Nou, bij 95% van de ruiters valt het niet onder de noemer sport, hoor. Kijk alleen al naar de conditie van de gemiddelde ruiter.
Ook het gedrag naar en de de omgang met hun paard is bij veel mensen allesbehalve sportief te noemen :(

Scarpati

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-11 15:42

Eigenlijk hoor ik dat helemaal niet vaak dat mensen dat zeggen?
En als iemand het zegt zijn het wel van die flauwe jongens uit je klas ofzo :+

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-11 16:17

Yamcha schreef:
Nou, bij 95% van de ruiters valt het niet onder de noemer sport, hoor. Kijk alleen al naar de conditie van de gemiddelde ruiter.
Ook het gedrag naar en de de omgang met hun paard is bij veel mensen allesbehalve sportief te noemen :(

Sportief heeft toch al lang niets meer te maken met sport? >;)

Marietje_007

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-11 16:24

Paardrijden is geen sport, het is geen hobby het is een manier van leven :D En ook de mooiste die er is!

*dammen is ook een sport en schaken en paardrijden officieel ook. Kijk maar naar de Olympische spelen. Dat is een sportwedstrijd. Maar het is op een andere manier inspannend dan krachttrainingen en conditietrainingen. Van paardrijden krijg je zeker ook spieren maar je kunt niet doelbewust daarop trainen. Wel bij je paard maar niet bij jezelf. Ook conditie train je meer van je paard dan van jezelf in verhouding met andere sporten. Ik snap het vooroordeel van niet paardrijdende mensen daarom ook goed. En meestal zeg ik dan ook bovenstaande zin. Dan is iedereen blij ;). Maar zeker weten dat het wel inspannend is, goed voor je lichaam en je ziel!

Maar van een uur sporten, bv kickboxen of hardlopen, raak ik ook overtollige agressie kwijt kan ik alles eruit zweten en slaan. Dat is bij het paardrijden niet zo. Daar heb je geduld en liefde voor nodig. Ook een belangrijk verschil. T is eigenlijk meer een kunst ofzo. Zoals dansen, wat ook een sport is maar anders.*

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-11 18:01

EskeGirl schreef:
Ik zal je vertellen, bij paardrijden gebruik je heel wat spieren, gemiddeld 80.
Paardrijden is misschien geen inspannende sport, je krijgt er niet veel conditie van.
Maar toch is het een sport, je moet samenwerken, de juiste hulpen leren geven.
Als ik op een paard ga zitten en ik geef een schop, dan gaat het paard huis geen piaffe doen :Y)

Tja, als ik je een penseel en verf geef kan je ook geen Rembrandt schilderen, maar dat maakt schilderen nog geen sport. Het is net als een piaffe een stukje vakmanschap, kunde, techniek, hoe je het noemen wilt...
maar het kenmerkende van een sport is nou juist de fysieke inspanning die er bij komt kijken. En die is bij paardrijden nou eenmaal vrij beperkt... (voor ons dan hè, voor het paard is het wel sport :+ ). Tenzij je dammen ook een sport vindt.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-11 19:17

Het heeft natuurlijk ook te maken met het feit dat je het in wedstrijdverband kunt doen...
De fysieke inspanning is niet zo beperkt als het lijkt. Als je last van je hart of longen hebt, merk je heel goed dat je wel degelijk je inspant om alleen al in evenwicht te blijven en de bewegingen te volgen. Dit merk je normaal niet, maar als je verzwakt bent dus wel.
Paardrijden kan ook onder hobby en ontspanning vallen, maar er is bv een boek over wat er in het menselijk lichaam gebeurt als je op een paard rijdt en dat heet wel degelijk "paardrijden als sport".

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-11 23:53

Dat je merkt dat het wel íets met je lichaam doet als je verzwakt bent dat zal best, als ik verzwakt ben merk ik ook ineens hoe zwaar de boodschappentassen zijn. Ik weet niet of dat nou een criterium voor een sport is.

Voor mij is een criterium van een sport dat je fysiek jezelf verbeterd, dat je fit wordt dus en die grenzen ook kan blijven verschuiven, voor zover je lichaam dat toe laat. Bij paardrijden kán je de grenzen van je lichaam niet opzoeken. Dan zou je steeds langer en intensiever moeten rijden en dat trekt het paard niet.
Er zit dus altijd een beperking op de fysieke inspanning bij paardrijden. (Tenzij je oneindig paarden per dag ter beschikking hebt). Bovendien: het doel is er ook niet naar! Het (wedstrijd)doel is vooral het paard soepel en sterk maken.

Ik kan er zelf over meepraten, sport al een half jaar niet meer en ondanks 3 keer per week paardrijden (intensief les, wisselende paarden) inclusief uitmesten etc. is mijn conditie nauwelijks beter. Als ik het hardlopen weer oppak merk ik binnen 2 weken verschil.

newt

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 00:33

Op voetbal na is de paarden sport de sport waar het meeste geld in omgaat, of het nou een sport is die je volgt op recreatief of laag niveau, of dat je op hoog niveau rijd het is en blijft de nummer 2 sport van nederland. Dit komt uit een artikel van een aantal jaar terug wat heeft gestaan in paard en sport. Vraag me niet om het op te zoeken want weet niet meer waar al die boekjes liggen en in welke het staat :+ . Daarnaast als je voetbalt en niet mee doet aan wedstrijden maar wel in club verband betekend dat dan ook dat je niet aan sport doet?

Het is een Olympische sport, het is daarnaast een fysieke sport en zoals lusitana zei, als je het aan je longen of hart hebt merk je wel hoe inspannend het is. Heb een longembolie mogen doormaken en heeft mij veel conditie opbouw gekost om niet naar lucht te happen tijden de training, terwijl wandelen of boodschappen tillen prima ging!.

Een leuk voorbeeld, ga eens met een vriendin die niet paardrijd naar de sport school en ga daar eens de oefeningen voor je dij en bil spieren doen. Dit is het apparaat waar je je benen naar elkaar toe moet spannen of van elkaar af moet drukken. Hier zul je zien dat jij menig man er zelfs in verslaat. Doordat je bil, kont en dij spieren van het paardrijden dusdanig ontwikkeld zijn merk je dat jij met gemak de 60kg (en nee ik swets niet) haalt waar een ander hem niet van elkaar af krijgt...

Als laatste het heet ook niet voor niets Koninklijke Nederlandse Hippische Sportfederatie.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 00:42

Het is hoe dan ook sport voor je paard :) En een sport die niet iedereen samen met zijn/haar paard uit kan oefenen..

Ohh had ik maar een eigen paard, ik heb een aantal vrienden, geweldige mensen maar ik hoef echt niet over paardensport te beginnen >_> Als ik een eigen knolletje had liet ik ze er wel even een uurtje op rondhobbelen. En dan hun O-beentjes de volgende dag bewonderen :=

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 01:07

En zo heeft iedereen een ander criterium voor sport. De een vindt het een sport "omdat het zo genoemd wordt en we meedoen aan de OS" de ander vindt het voldoende als je hartslag omhoog gaat en de derde (ik zei de gek :+ ) vind iets pas sport als je fysieke verbetering nastreeft.

Agree to disagree.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 11:00

Moderatoropmerking:
Hoewel dit topic een ouder topic is laat ik het open aangezien de discussie nieuw leven is ingeblazen en er nieuwe toevoegingen ingebracht worden.

Laura_x_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 11:06

Dit zegt mijn vriend ook, maar zelf proberen; hoo maar :+

Maar zolang je het zelf maar weet toch :)

Appelpit

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 15:13

Paardrijden is dus wel een sport.
k heb soms last van me spieren waarvan ik niet eens wist dat ik ze had :P haha

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-11 14:06

Waves schreef:
Voor mij is een criterium van een sport dat je fysiek jezelf verbeterd, dat je fit wordt dus en die grenzen ook kan blijven verschuiven, voor zover je lichaam dat toe laat. Bij paardrijden kán je de grenzen van je lichaam niet opzoeken. Dan zou je steeds langer en intensiever moeten rijden en dat trekt het paard niet.
Er zit dus altijd een beperking op de fysieke inspanning bij paardrijden. (Tenzij je oneindig paarden per dag ter beschikking hebt). Bovendien: het doel is er ook niet naar! Het (wedstrijd)doel is vooral het paard soepel en sterk maken.

Er zijn sporten waarin geen of nauwelijks lichamelijke oefening voorkomt (curling, bowlen, denksport, bobsleeën, darten, biljarten, om er een paar te noemen). Sport is niet altijd gelijk aan (zware) lichamelijke oefening, maar soms aan vaardigheid!
Daarbij een trainer van een specifieke sport is wel degelijk met sport bezig, al zou hij aan de kant staan of zitten. Hij is ook aangesloten bij een sportbond.
Wij zijn de trainer van het paard en dus met sport bezig... :D
Er zijn andere benaderingen voor paardrijden, zoals "rijkunst". Dat is net als dansen. Zodra je het in wedstrijdverband doet, is het sport, als je het in kunstvorm (ballet) doet, of voor de lol, noemt men het geen sport. Het doel is niet een krachtmeting tussen tegenstanders, maar een expressie. Hetzelfde kun je zeggen voor Hoge School rijden. Het gaat meer om het uiterlijk schoon, een expressie dan competitie om beter te zijn of te worden dan een ander.
Er is ook nog een aparte term ontstaan nl "recreatie ruiter". Deze beoefend het paardrijden als hobby.
Paardrijden valt dus niet altijd strikt onder sport, maar over het algemeen wel.
Ik denk dat juist bij paardrijden met name het wedstrijdverband een grote rol speelt, wil het voor buitenstaanders onder sport vallen.

Nogmaals, zal het een leek tegenvallen hoeveel moeite het kost om netjes te blijven zitten en allerlei handelingen tegelijk te kunnen doen. Het wordt zwaar ondergewaardeerd.
Als je eenmaal kunt rijden, vergeet je hoe lastig het was, maar als je nieuwelingen les gaat geven, merk je dat ze best snel moe worden, met name als het geen tieners zijn...
Er is wel degelijk conditie en vaardigheid voor nodig, het is niet iets passiefs.

Er zijn meerdere definities van sport te vinden:
Citaat:
Een sport kan omschreven worden als een fysieke krachtmeting (bijvoorbeeld zwemmen), fysiek spel (bijvoorbeeld voetbal) of denkspel (bijvoorbeeld schaken) dat op reglementaire wijze in competitieverband of recreatief gespeeld kan worden.

Citaat:
lichamelijke activiteit voor je plezier of als beroep Voorbeelden: `Zwemmen, voetballen, schaatsen en wielrennen zijn verschillende sporten.`,
`aan sport doen`,
`een denksport, zoals schaken`

Citaat:
sport v/m

[b]lichamelijke bezigheid ter ontspanning of als beroep met spel- of wedstrijdelement waarbij conditie en vaardigheid vereist zijn

Paardenrijden wordt paardensport genoemd (als je het in wedstrijdverband doet), wordt in sportprogammas uitgezonden, de spullen ervoor kun je in een sportwinkel kopen, het overkoepelend orgaan heet sportbond...

NienSCHaap

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 16:04

"paardrijden is geen sport, paard op je nek nemen dat is pas sport"

Ja die discussie heb ik ook vaak aan moeten horen, op een gegeven moment word je er ook wel flink flauw van.
Normaal reageerde ik er niet zo op, vroeg alleen of ze het zelf ooit een keer uitgeprobeerd hadden :+
Maar dat hadden ze dan weer niet, dus vroeg ik hoe ze daar over konden oordelen ;) !
Vaak viel het dan al gauw stil of kwamen ze ook met smoesjes aan lopen.

We gingen het eens met een stel uit de klas voor de lol eens doen, sleurden wat jongens mee.
En huppa zo boven op een paard gezet, de volgende dag op school hadden we gym en wie konden er niet mee doen?
Ja ze hadden toch enorme spierpijn _/-\o_

Ik ben van mening dat paardrijden wel een sport is :D maar dat hoef ik niet meer uit te leggen die verklaringen zijn al gegeven :o

Dilan1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 11:15

Geloof me, paardrijden is wel een sport, of je nou recreatief rijd of wedstrijden.

geld trouwens voor alle sporten denk ik. als ik voor de lol een potje voetbal, ben ik hier minder moe van dan dat ik fanatiek een wedstrijd voetbal.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 11:16

Dilan1993 schreef:
Geloof me, paardrijden is wel een sport, of je nou recreatief rijd of wedstrijden.

geld trouwens voor alle sporten denk ik. als ik voor de lol een potje voetbal, ben ik hier minder moe van dan dat ik fanatiek een wedstrijd voetbal.

Nee hoor, ik geloof je niet }>

Dilan1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 11:54

Dan niet _O- :+

marjolein_el

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 12:00

Ik vind dat paardrijden geen conditiesport is zoals bijvoorbeeld voetbal. Zeker voor mij niet, maar daar speelt mijn astma ook in mee.

Maaaar toen me laatst met gym een lastig 'kunstje' in de ringen moesten (waarbij heel veel spierkracht en lenigheid nodig was) doen was ik toch mooi een van de enigste die het kon! Zelf al die jongens die iedere dag in de sportschool komen lukte het niet! Nou die spieren heb ik toch mooi van het paardrijden gekregen hoor.

xWonderWhy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 12:15

Mijn ouders en broertje vinden paardrijden ook geen sport (en al helemaal geen teamsport)
Ze zeggen dat het alleen een beetje op een paard zitten is,
en dat het paard al het werk doet.
Nu reageer ik daar niet meer op, want wat ik ook zeg het maakt niet uit.
Ik hoop wel dat ze zelf een x gaan rijden mss dat ze me dan uiteindelijk gelijk geven :P

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 12:36

Zoals al is aangegeven bestaan er verschillende soorten sporten.
Voor mij valt paardrijden in een niet bestaande categorie, namelijk: controle sport :+
Hoe makkelijker het eruit ziet, hoe meer controle er over het lichaam is en dat vergt kracht, evenwicht, etc.

Dus wat mij betreft wel degelijk een sport, maar gewoon een andere categorie :)

gwenr86

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 12:38

Na langdurige knieblessure van 4 maand ben ik eindelijk weer fulltime gaan rijden... Combatten en hardlopen wordt nu langzaamaan opgebouwd... Wat ik nu heel erg merk is dat ik de spierkracht en het conditie mis wat ik had dankzij het combatten hardlopen en mountainbiken...
Tuurlijk bouw je een basis op met paardrijden, maar (zoals al vaker beschreven) ga je geen/minder snel je grenzen verleggen en ligt er uiteindelijk qua conditie en spierkracht geen uitdaging meer....
En daarvoor ga ik nog extra naar de sportschool en mountainbiken =) Want alleen van paardrijden moet ik het niet hebben O:)

Wat overigens niet wil zeggen dat paardrijden geen sport is !!!! Ik zou het eerder fysiek een minder zware tak van sport noemen.... :Y)

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 22:48

Bij paardrijden moet je het idd niet hebben van zware spierkracht (dan ben je erg slecht bezig), maar van vaardigheid en hersengebruik (niet te verwaarlozen).
Ik heb hierboven ook al een rijtjes sporten genoemd die echt wel sporten zijn maar niks met kracht of heel weinig met kracht te maken hebben. Ik zie mensen niet zeuren over dat bobsleeën geen sport is omdat je alleen maar zit na het aanduwen... of dat zeilen geen sport is omdat je alleen maar op je krent zit en wat touwtjes bediend. Die dat beoefenen hoeven zich helemaal niet te verdedigen.
Maar zodra je een partnerschap aangaat met iets anders dan een ding of een mens is het plots geen sport meer? Waarom heet het dan paardenpsort of ruitersport?

veersche

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 22:52

Ik vind dat paardrijden sport is. Net als mijn paard ben ik aardig bezweet na het rijden en mijn hartslag gaat ook omhoog.
Ik geef zelf ook nog sportles (Spinning) en sport thuis ook regelmatig (Spinning, Bodypump, Bodybalance).
En als mensen tegen mij zeggen: paardrijden is geen sport! Daag ik ze uit om eens te komen proberen :Y)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 18:42

Laatst op een verjaardag ook een discussie mee gehad, met een aantal niet-paarden mensen die het indd ook geen sport vonden.
Ik vind het wel degelijk een sport, ga maar eens een kwartier a halfuur intensief rijden, wedden dat je dat niet zomaar kan!
Dus ja, ik vind paardenrijden echt wel een sport.