Ook het gedrag naar en de de omgang met hun paard is bij veel mensen allesbehalve sportief te noemen
Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Yamcha schreef:Nou, bij 95% van de ruiters valt het niet onder de noemer sport, hoor. Kijk alleen al naar de conditie van de gemiddelde ruiter.
Ook het gedrag naar en de de omgang met hun paard is bij veel mensen allesbehalve sportief te noemen
En ook de mooiste die er is!
. Maar zeker weten dat het wel inspannend is, goed voor je lichaam en je ziel! EskeGirl schreef:Ik zal je vertellen, bij paardrijden gebruik je heel wat spieren, gemiddeld 80.
Paardrijden is misschien geen inspannende sport, je krijgt er niet veel conditie van.
Maar toch is het een sport, je moet samenwerken, de juiste hulpen leren geven.
Als ik op een paard ga zitten en ik geef een schop, dan gaat het paard huis geen piaffe doen
). Tenzij je dammen ook een sport vindt.
. Daarnaast als je voetbalt en niet mee doet aan wedstrijden maar wel in club verband betekend dat dan ook dat je niet aan sport doet?
En een sport die niet iedereen samen met zijn/haar paard uit kan oefenen..
Waves schreef:Voor mij is een criterium van een sport dat je fysiek jezelf verbeterd, dat je fit wordt dus en die grenzen ook kan blijven verschuiven, voor zover je lichaam dat toe laat. Bij paardrijden kán je de grenzen van je lichaam niet opzoeken. Dan zou je steeds langer en intensiever moeten rijden en dat trekt het paard niet.
Er zit dus altijd een beperking op de fysieke inspanning bij paardrijden. (Tenzij je oneindig paarden per dag ter beschikking hebt). Bovendien: het doel is er ook niet naar! Het (wedstrijd)doel is vooral het paard soepel en sterk maken.
Citaat:Een sport kan omschreven worden als een fysieke krachtmeting (bijvoorbeeld zwemmen), fysiek spel (bijvoorbeeld voetbal) of denkspel (bijvoorbeeld schaken) dat op reglementaire wijze in competitieverband of recreatief gespeeld kan worden.
Citaat:lichamelijke activiteit voor je plezier of als beroep Voorbeelden: `Zwemmen, voetballen, schaatsen en wielrennen zijn verschillende sporten.`,
`aan sport doen`,
`een denksport, zoals schaken`
Citaat:sport v/m
[b]lichamelijke bezigheid ter ontspanning of als beroep met spel- of wedstrijdelement waarbij conditie en vaardigheid vereist zijn

!
maar dat hoef ik niet meer uit te leggen die verklaringen zijn al gegeven