Slaan tussen de oren, wel of niet?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

daniella74

Re: Slaan tussen de oren, wel of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-08 12:23

Nadya schreef:
daniella74 schreef:
Wie zegt dat ik ergens niet voor open sta en wie zegt jou hoe ik paarden benader? Ik heb een beetje een probleem met de toon waarop jij dingen stelt. Of een ander er geen moer van weet en jij de enige bent die er verstand van heeft. Je stelt nu dat ik paarden stelselmatig sla en er verkeerd mee opga en jij als enige het goed doet. Er is met jou dus geen discussie te voeren want jij staat zelf nergens voor open, alleen voor jouw eigen standpunt.

Dat is dan jouw eigen interpretatie, Daniella74, want ik zeg nergens dat jij er geen moer van weet. Ik sta juist heel erg open voor het wezen paard. Juist van hen kunnen wij als mens een hele hoop leren, ook over onszelf.

Jij stelt toch echt dat ik niet open sta en verkeerd met paarden omga omdat ik wellicht sommige dingen iets anders doe dan dat jij dat doet. Ik krijg nogal eens te maken met paarden die van andere mensen bepaalde gewoontes hebben mogen ontwikkelen en dan is het soms gewoon nodig om een heel duidelijk orde op zaken te stellen voor ieders veligheid.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-08 12:26

Ik denk dat wanneer er een paard steigert dat 9 uit 10 keer komt door lichamelijk ongemakken, of (vaker nog nog) door fouten van de ruiter.
Mensen die dit evenwicht weer moet herstellen leveren soms levensgevaarlijk werk. Ik heb dit nooit gedaan, 'probleempaarden (door mensen) corrigeren'. Mij staat het idee van een paard tussen de oren slaan of tikken dus ook tegen.
Maar ik heb het 1x erg heftig meegemaakt. Dit paard steigerde zo vreselijk hoog en venijnig, het was een paard dat altijd stil stond omdat men het 'onberijdbaar' achtte. Ik wilde wel eens weten of dat zo was en ging op mijn gebruikelijke, milde manier te werk.
Uiteindelijk ben ik in het ziekenhuis beland en dat laat me nog steeds niet los.
Als het suggeren van een plafond me toen was uitgelegd, dus niet slaan... maar een plafond suggeren.... had ik misschien nooit zo'n afgrijselijk ongeluk gehad (achteraf bezien had ik er niet op moeten stappen, maar ik was jong en onbezonnen... wist ik veel).
Nogmaals, ik weet niet alles... ben niet heilig, ben wel een hippie-eitje en dus los ik alles vaak vreedzaam en en met goed resultaat op. Vaak is dat voldoende, en is het goed dat ik verder kijk en niet direct mep. Maar ik kan mensen die probleempaarden werken niet op afstand veroordelen... ook zij zullen eerst alle boxjes afvinken voordat ze slaan.... hoop ik.
Laatst bijgewerkt door Ninx op 22-04-08 12:31, in het totaal 1 keer bewerkt

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-08 12:28

Precies, Sanne83, zo denk ik er ook over en dat is ook wat ik van de paarden zelf geleerd heb in de loop der jaren.
Paarden die gaan steigeren, doen dat niet zomaar. Daar is al heel wat aan vooraf gegaan, maar veel mensen zien dat gewoon niet. Door onwetendheid, door onkunde, door te overvragen, lichamelijke problemen, angst, weet ik veel wat.
Hoe dan ook, dan ben je dus echt verkeerd bezig als ruiter. Niemand is perfect en we maken allemaal fouten, maar wees dan ook bereid naar jezelf te kijken als je tegen zo'n probleem aanloopt. En doet dan niet aan symptoombestrijding, maar ga de oorzaken aanpakken/veranderen/verbeteren.

larrylurex

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-08 12:35

Mijn pony is een frequente steigeraar (onzekerheid of hij is het er niet mee eens),
persoonlijk heb ik alles al geprobeert om het af te leren.
Zo heb ik ook weleens een oorvijg gegeven met mijn vlakke hand langs zijn oren en niet eens hard......

Maar hij had daar helemaal niets mee dus ik mijn ogen werkt dat niet zo goed....
MEt een zweep slaan tussen de oren is gewoon not done vind ik, maar ik rij helemaal zonder zweep.
(ik vind de zweep een nutteloos product die niets bijdraagt aan de leermethodes van een paard)
Mijn pony is soms echt een draak maar ik heb zijn respect zonder het gebruik van een zweep, kost
alleen meer tijd en geduld.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-08 12:38

larrylurex schreef:
Mijn pony is een frequente steigeraar (onzekerheid of hij is het er niet mee eens),
persoonlijk heb ik alles al geprobeert om het af te leren.
Zo heb ik ook weleens een oorvijg gegeven met mijn vlakke hand langs zijn oren en niet eens hard......

Maar hij had daar helemaal niets mee dus ik mijn ogen werkt dat niet zo goed....
MEt een zweep slaan tussen de oren is gewoon not done vind ik, maar ik rij helemaal zonder zweep.
(ik vind de zweep een nutteloos product die niets bijdraagt aan de leermethodes van een paard)
Mijn pony is soms echt een draak maar ik heb zijn respect zonder het gebruik van een zweep, kost
alleen meer tijd en geduld.

Lallylurex: ook ik rijdt zonder zweep. vroeger was dat bij de rijvereniging standaard equipment.... als kind leerde je het zo. Net als op manege's. Nu kan ik me de dag niet eens meer herinneren dat ik er 1 in mijn hand had.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-08 12:41

Ik heb niet eens een zweep, zelfs geen longeerzweep (ik doe alles op lichaamstaal, zowel op de grond als er op). Knipoog

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-08 12:46

ik heb eigenlijk altijd een zweep of stick bij me, maar gebruik hem alleen nooit om te slaan. Je kan zoveel subtiele gebaren ermee maken. Het is gewoon bedoeld als aanwijsstok, voor alles waar je zelf niet bij kan.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-08 12:49

Precies, het is een verlengstuk, een hulpmiddel, geen strafmiddel. Ik maak er geen gebruik van (zit wel de aanschaf van een stick te overwegen Knipoog ), tot nu toe heb ik het prima gered met lichaamstaal en voor op de grond een leadrope.

larrylurex

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-08 12:52

haha dat klopt. als hij niet wil lopen moet je hem slaan dat was de instelling.... maar goed dat het nu anders is!!

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-08 12:53

voor mij is het gewoon een verlengstuk van mijn arm. Je redt het ook op lichaamstaal, maar het is voor veel dingen net even duidelijker, omdat je met een stick heel precies kan aanraken, kan je daarna ook met rijden gebruiken, vind ik heel handig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-08 12:55

Ik gebruik meestal geen zweep, maar als ik er eens 1 bij me heb is het ook bij mij een verlengstuk van mijn arm. Zeker niet om mee te slaan, mijn pony kent de zweep gelukkig ook niet als strafmiddel.

Slaan is voor mij sowieso zelden een optie, laat staan tussen de oren

larrylurex

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-08 12:57

een stick is dat nieuw??

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-08 13:00

is een stok eigenlijk, heel stug, kan je een touwtje aan het uiteinde vastmaken voor grondwerk.
Het idee erachter is dat je hier beter mee kan leren subtiel aanraken, aangezien een zweep zwiept en dus meestal harder aankomt dan je bedoelt.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-08 13:06

sanne83 schreef:
voor mij is het gewoon een verlengstuk van mijn arm. Je redt het ook op lichaamstaal, maar het is voor veel dingen net even duidelijker, omdat je met een stick heel precies kan aanraken, kan je daarna ook met rijden gebruiken, vind ik heel handig.

Dat klopt, maar eigenlijk redden wij het prima zo zonder stick, dus vandaar dat ik nog steeds niet zo'n ding heb aangeschaft. Knipoog
Ik ben echt van 'meer met minder', maar als het grondwerk toch wat moeilijker wordt, is het wel een optie om er alsnog eentje aan te schaffen (maar de goeie sticks zijn ook zoooooo duur Clown !!!).

larrylurex

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-08 13:14

maar je kan toch ook met je armen aanwijzingen geven??
(sorry staat verlengstuk, een edit)
maar toch armen en stem, kan toch ook??

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-08 13:17

Bij een aantal grondwerkoefeningen is het beter om wat meer op afstand te staan van het paard bijvoorbeeld en dan is een stick best handiger, ja, dat geloof ik graag Ja . Ik red me gelukkig aardig met mijn lichaamstaal en leadrope tot nu toe. En mijn paard vind het schitterend om weer wat nieuws te leren, dat scheelt ook. Haha!

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-08 13:55

sanne83 schreef:
als je paard steigert, ben je zo en zo ontzettend veel te ver gegaan, je hebt dan al 100 signalen gemist. Jij kan dan wel denken, ik heb toch niet raars gedaan, maar voor dát paard, op dát moment is het te veel.
Je kan dan wel het steigeren afstraffen, maar de reden van het verzet blijft. Je paard zal dan dus of doorgaan met steigeren of andere "verzet" tonen, wellicht minder zichbaar..
Ik wil op een manier werken waarbij het paard plezier heeft in wat het doet, anders heb ik ook geen plezier, daarom zou ik een paard nooit tussen de oren slaan. Dat staat echt lijnrecht tegenover mijn manier van werken.
Daarnaast is mijn ervaring dat paarden ontzettend graag meewerken, even iets op een (hele) andere manier aanbieden en ze doen het zo, je moet dan wel outside-the-box kunnen denken Knipoog

Ik vind jouw inzicht heel logisch maar helaas heb ik toch een paar praktijkervaringen mee gemaakt die het wel lieten om nog levensgevaarlijke toeren op twee benen uit te halen.

Ik vind NH een prachtig concept en pas dingen toe maar een paard blijft imo een dier met een eigen wil en grenzen. Breken hoef je ze niet, integendeel; kjik naar hoe je een ingang vindt, maar hoe geweldig je join up ook kan zijn geweest of je pat parelli oefeningen 9ben de charmante namen even kwijt Bloos ), niet elk paard is fair en oprecht. En ook niet allen zijn zo gemaakt of geworden.

Spreek uit ervaring. Knipoog

Ohja, heb nog geen enkel paard mee gemaakt die bang van me werd of me gevaarlijk benaderde na zo'n tik.

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-08 13:58

Slaan tussen de oren?? Natuurlijk niet.
Zelfs steigeren vind ik geen excuus om mij tot dit soort acties te verlagen. Steigeren is een signaal dat er iets niet goed zit en meestal ligt het probleem meer bij de ruiter dan bij het paard, dus laten we onszelf dan maar tussen de oren slaan, en zoek voor het paard deskundige hulp om de oorzaak op te sporen...

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-08 14:02

Lijkt me leuk plan als je paard stijl overeind komt om wat voor reden ook (ja, ook prima combi's kunnen dat meemaken, hoor, no prob, het blijven nl dieren) en dan te bedenken dat het not done is! Gezellig nog ff jezelf voor de oren meppen tot je samen in de kreukels ligt; paard misschien iets gebroken en naar de slacht en jij in een rolstoel... Haha! Clown

Ben ik dan de enige hier die met heftige dieren heeft gewerkt?..heb het maar een paar keer meegemaakt trouwens... Bloos
Ohja, by the way, ik mag ze graag heftig zien, hoor,vind het juist super als ze hun grenzen aangeven! Maar achterover slaan, draaien op de achterbenen is imo not done. Je hebt steigeren en steigeren...

En wat omhoog komen of angstig zijn vind ik gewoon andere bv.. Natuurljik reageer je dan anders.

frisiangirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-08 14:15

Nee hoor detour, ik heb ook met meerdere heftige dieren gewerkt... Haha!
Wilde mijn eigen woorden even weer quoten, maar jullie hebben alweer teveel geschreven, kan het niet terug vinden... Clown

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-08 14:17

Gaat erg vlug, he? Haha!

Op de renstal waar ik werkte zaten er echt een paar verknipte Volbloeden tussen hoor, maar ze werden echt niet hardhandig afgeranseld, dat hoef je uberhaupt niet te flikken, want die paarden worden dan levensgevaarlijk. Zoals echter al eerder beschreven; een tik tussen de oren wordt door hen echt niet ervaren als een mokerslag met een gewicht van 1000 kg. Knipoog

frisiangirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-08 14:24

Ik ben 1x achterover geslagen en gelijk raak: bekken op 5 plaatsen gebroken...hier had ik niet eens de kans wat te doen, had zelfs geen tijd mijn voeten uit de beugels te halen. Dit was echt een vorm van geen zin in werk en proberen eronderuit te komen. Hij heeft het later weer gedaan, maar toen waren ze erop voorbereid en heeft hij wel degelijk een tik tussen zijn oren gekregen: hij heeft het niet weer gedaan...
Maar ik ben het wel eens met veel mensen: 9 van de 10 keer ligt de oorzaak niet bij het paard...

Courses

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-08 14:39

Slaan tussen de oren vind ik niet kunnen,
Ten eerste straf je een paard niet zo,dat is niet de goeie manier,
En ten tweede loop je de kans dat ie nog kopschuw word ook,
Als je een paard wil straffen,
Bijvoorbeeld tijdens het rijden ofzo,
Geef je hem gewoon (eventueel met de zweep) en tik op zn kont of schouder,
Schouder zie ik niet vaak meer,meestal kont,
Als je er naast staat ook op de schouder,
Of heel soms,als ze bijten of bedelen,gewoon tikje op de neus,
Maar nooit tussen de oren,
Ik bedoel,wat is dat voor onhandig iets?
Je kan er moeilijk bij,en tegen de tijd dat je er bij bent is het paard allang weer vergeten wat ie gedaan heeft en heeft ie het idee dat ie voor niks gestraft word Lachen

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-08 14:55

Akimasa schreef:
Slaan tussen de oren vind ik niet kunnen,
Ten eerste straf je een paard niet zo,dat is niet de goeie manier,
En ten tweede loop je de kans dat ie nog kopschuw word ook,
Als je een paard wil straffen,
Bijvoorbeeld tijdens het rijden ofzo,
Geef je hem gewoon (eventueel met de zweep) en tik op zn kont of schouder,
Schouder zie ik niet vaak meer,meestal kont,
Als je er naast staat ook op de schouder,
Of heel soms,als ze bijten of bedelen,gewoon tikje op de neus,
Maar nooit tussen de oren,
Ik bedoel,wat is dat voor onhandig iets?
Je kan er moeilijk bij,en tegen de tijd dat je er bij bent is het paard allang weer vergeten wat ie gedaan heeft en heeft ie het idee dat ie voor niks gestraft word Lachen

Misschien is dat in sommige situaties ook het doel niet maar noodzaak ter voorkoming van ernstig letsel?
Knipoog

Malibu

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-08 15:07

In principe ben ik tegen het slaan op het hoofd.

Helaas is mijn vorige bijrijdster van mijn pony gestapt als ze in de staak ging en heb ik daar nu nog af en toe de gevolgen van.
Dan wil ze omdraaien (om terug naar huis te gaan) en als je haar dan weer terugdraait doet ze net alsof ze omhoog komt (gelukkig nog nooit echt gesteigerd). En dat is natuurlijk alles behalve prettig als je op de weg loopt met verkeer etc..

Afgelopen weekend heeft ze het weer geprobeert bij mij en toen ze deed alsof ze omhoog wou komen heb ik haar wel een klap tussen de oren gegeven. Het werkte wel! Ze heeft het daarna nog 1 x geprobeert en toen heb ik alleen m'n stem verheft en liep ze weer door en de rest van de weg superbraaf geweest (heb haar ook regelmatig beloond).

Ik ben er geen voorstander van, maar als je met 1 klap een hoop stress, trek, slaan en schopwerk kan voorkomen doe mij dan maar die 1ne klap.