Wie durft er nog...

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Adil

Re: Wie durft er nog...

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-08 14:32

Aanpakken mag, maar altijd gegrond en de mate van de straf mag de gedane actie niet overschrijden...

Maar reken maar dat een paard van mij een opdonder krijgt als hij wil bijten of slaan e.d.... Knipoog

Nathaliia

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-08 14:36

ik durf, maar wel op een terechte manier, als mijn paard een bok geeft sla ik hem niet.. want hij bokt nooit alleen als die iets leuk vind (bijv. springen) Lachen

gipsyboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-08 14:39

ik durf ook.
bij mijn haf is drijgen meestal al voldoende hij doet niet vaak wat verkeerd.
maar mijn appo daarintegen, volgens mij vind hij het gewoon lekker een knal te krijgen.
hij bijt me krijgt een knal en nog geen halve seconde later bijt hij me weer. (hengstje is het ook)

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-08 14:54

Nathaliia schreef:
ik durf, maar wel op een terechte manier, als mijn paard een bok geeft sla ik hem niet.. want hij bokt nooit alleen als die iets leuk vind (bijv. springen) Lachen

Hoe weet je dan dat hij dat leuk vind? Bokken tijdens het springen (vooral na de landing) kan ook een uiting van pijn zijn...

Bokken uit blijschap onder het zadel is bij mij ook not-done; onder het zadel verlang ik concentratie en inzet, geen geklier. Hugo mag op drie gelegenheden bokken: Als ik hem ALLEEN met halster longeer, losgooi of hij op de wei staat, en dat weet hij.

Bokken uit pijn is wat anders. Ik heb ook een paard gereden wat door haar lange rug moeite had met ondertreden, vooral in de galop. Als ik haar dan net iets te vel over de grens reed bokte ze. Dit bestraf ik niet, immers ging IK over de grens. Tegen grenzen aan rijden mag en je mag er ook iets overheen om grenzen te verleggen, maar je mag er naar mijn mening nooit zo ver over heen gaan dat je paard aanzienlijke pijn ervaart.

Consequentie en een duidelijke rangorde, twee zaken die kunnen voorkomen dat je een nodige pak rammel moet geven of er juist om vragen. Straffen mag in mijn ogen om rangorde vast te stellen en te houden en om routine niet te doorbreken, daarmee bedoel ik; als jij je paard galophulpen geeft moet het galoperen, doet hij dit niet, dan mag je straffen door bijvoorbeeld met je spoor of zweep te zeggen: "Wakker worden! Voorwaarts met die handel!"

En nogmaal, zoals ik eerder zei, de straf moet de gedane actie recht doen...!

Nathaliia

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-08 19:58

Adil18 schreef:
Nathaliia schreef:

Hoe weet je dan dat hij dat leuk vind? Bokken tijdens het springen (vooral na de landing) kan ook een uiting van pijn zijn...

hij bokt nóóit, maar afentoe als die lang niet gesprongen heeft, is het afentoe gewoon een bokje niet hoog, gewoon vreugde, hij weet precies als er hindernis materiaal in de bak staat dat we dan gaan springen en dat vind hij gewoon erg leuk! echt bokken dus heel hoog en gemeen, doet hij alleen in wei/bak enz. als er niks of niemand opzit, hij weet harstikke goed dat ik geen gebok onder het zadel wil, en ik weet gewoon dat hij dat met springen gewoon uit vreugde doet, het is meestal gewoon één bokje meer niet.
Laatst bijgewerkt door Nathaliia op 07-03-08 20:01, in het totaal 1 keer bewerkt

xxappiexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-08 20:00

Als het echt nodig is kan ze een mep verwachten. Maar in de meeste gevallen ben ik het die onduidelijk is dus kan ik mezelf beter een mep verkopen Haha!

Mayaki

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-08 20:02

Ik durf ook Lachen
Mijn paard krijgt rustig een tik als hij iets doet wat absoluut niet mag, maar daar tegenover staat dat hij goed beloont wordt als hij zijn best doet Haha!
Als ik bv. Schouderbnnenwaarts probeer, maar het lukt hem niet goed, krijgt hij geen tik, want ik weet dat hij dan wel zn best doet Haha!

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-08 21:20

Die van mij krijgt nog geregeld een mep tegen haar oren Haha! (ja dat mag je letterlijk opvatten) als ze écht de **** aan het uithangen is geef ik haar gewoon een mep tegen haar oren en dan luisterd ze op slag Haha! (bovendien doet het volgens mij niet eens zoveel pijn gezien die dingen rustig mee flappen..Zou het sterk vinden als ze daar veel van voelde) Oh en voor jullie gaan schreeuwen; voor ik dat doe heb ik mezelf en mensen die het vanaf de grond zie al tig keer gevraagd of zij iets zien wat ik fout doe Clown

Maar ik durf ze idd nog wel aan te pakken, maakt niet uit waar ik ben of dat nu op wedstrijd tussen het volk enz is of thuis waar niemand het ziet...Paard stout, ik stouter. Maar ik ben ook zo'n type dat haar paard de hemel in prijst en voor een proef die gewoon goed gegaan is jankent van geluk om haar hals kan hangen! Maakt me niet uit wie kijkt..Peerd kan maar weten dat ik het goed vond Ja

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-08 22:06

pharagirlke schreef:
Die van mij krijgt nog geregeld een mep tegen haar oren Haha! (ja dat mag je letterlijk opvatten) als ze écht de **** aan het uithangen is geef ik haar gewoon een mep tegen haar oren en dan luisterd ze op slag Haha! (bovendien doet het volgens mij niet eens zoveel pijn gezien die dingen rustig mee flappen..Zou het sterk vinden als ze daar veel van voelde) Oh en voor jullie gaan schreeuwen; voor ik dat doe heb ik mezelf en mensen die het vanaf de grond zie al tig keer gevraagd of zij iets zien wat ik fout doe Clown

Maar ik durf ze idd nog wel aan te pakken, maakt niet uit waar ik ben of dat nu op wedstrijd tussen het volk enz is of thuis waar niemand het ziet...Paard stout, ik stouter. Maar ik ben ook zo'n type dat haar paard de hemel in prijst en voor een proef die gewoon goed gegaan is jankent van geluk om haar hals kan hangen! Maakt me niet uit wie kijkt..Peerd kan maar weten dat ik het goed vond Ja

Kan je ook jankend van geluk om haar hals hangen als ze gras staat te eten, lekker door de wei bokt, of gewoon paard staat te zijn?
Valt me vaak op dat genegenheid en liefde tonen voor het paard voor veel ruiters samenhangt met de prestaties van het paard....

staljody

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-08 22:53

gewoon doen. als ze de heletijd omhoog gaan wat kun je daar aan doen op wedstrijd? je kan het pard niet al te hard gaan straffen dan

Sanne_gm

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 19:34

IK DURF!:D

als mijn pony iets doet wat hij absoluut niet mag doen heeft hij zeker een tik te pakken!
hij mag wel eens vervelend doen ofzo daar ben ik het mee eens maar als hij iets doet wat hij echt neit mag doen geef ik m zeker een tik meestal is ie daarna wat oplettender en neemt ie me niet zo snel meer in de maling *naja soms ook wel hoor*

m_ajingo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 20:17

Gewoon slaan als de pony vervelend is. Penny's zijn jaloerse mensen daar moet je je niks vaan aantrekken. Natural mensen die doen hun eigen ding ik vind dat net zo als western en engels twee verschillende stijlen.

TarkanIris

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 20:23

Nou ik vindt het ervan af hangen. In mijn opzichten vindt ik dat je een paard alleen pijn mag doen met een goede reden. Maar ik vindt wel dat je je paard niet echt pijn mag doen! Komaan het zijn dieren. Ik straf mijn paard op een fatsoenlijke en rechtvaardige manier.
Ik zie het zo ; stel jij krijgt een les wiskunde en je doet erg je best om opteletten en het te snappen en de leraar zou je eruit sturen en je een trap naar de deur geven. Ik denk dat je dan niet hard lachend het lokaal uitloopt. Een paard zal niet zo gauw iets terug doen dus misschien dat we al gauw het paard pijn doen maar ik doe het in ieder geval niet met opzet!

groetjes iris

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 20:39

m_ajingo schreef:
Gewoon slaan als de pony vervelend is. Penny's zijn jaloerse mensen daar moet je je niks vaan aantrekken. Natural mensen die doen hun eigen ding ik vind dat net zo als western en engels twee verschillende stijlen.

ooh ja natuurlijk; 'gewoon slaan'! Is het makkelijkste he? Knipoog Vandaar dat veel paarden bang voor de zweep zijn, ze weten meteen dat ze wat fout gedaan hebben! Haha!
Komop doe niet zo belachelijk!! Boos! Paarden die sla je niet. Doe geef je hoogstens een tik als ze echt aan het vervelen zijn, zoals bijtende veulentjes, of als ondersteuning. Bij mijn vzpony heb ik de methode als ze niet luisterd of wegloopt, dan roep ik haar, komt ze niet, tel ik tot 3, en komt ze nog niet, dan loop ik de wei uit, geef ik de andere pony aandacht nou dan wil ze zo weer werken hoor!

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 20:45

Bijtende veulens moet je terug bijten!! Werkt zeeeeer goed Knipoog (nu niet meteen denken dat ik veulens een oor af bijt als ze bijten Haha! )

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 20:47

haha, al een keer geprobeert maar daar trekt ie zich niks van aan Knipoog

P_A_R_Love

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 20:49

saskiakefie schreef:
haha, al een keer geprobeert maar daar trekt ie zich niks van aan Knipoog

Heb j ehet al een keer geprobeert Gaaaap vertel waarneer....

Ik geloof dat ik het had gedaan he Clown

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 20:52

schrijf ik dan IK?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 21:58

Adil18 schreef:
Bijtende veulens moet je terug bijten!! Werkt zeeeeer goed Knipoog (nu niet meteen denken dat ik veulens een oor af bijt als ze bijten Haha! )

Hmmm klopt, heeft een vriend van mij eens gedaan, toen hij een jonge shet-hengst verzorgde. Werkte idd goed Ja
De pony heeft hem niet meer gebeten Lachen

upanddown

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-08 12:37

Ja, klopt, dat werkt echt! Haha! We hebben ooit een hele brutale Welshhengst gehad waarbij het echt zin had om hem een keer terug te bijten. Heel belachelijk, maar het had wel succes haha.

Even ontopic; als mijn paarden/pony's iets doen wat niet door de beugel kan, krijgen ze een tik. Ligt er wel aan bij welk paard en wat ze doen. Mijn merrie doet niks op dreigen uit, die moet je echt een tik op de hals/schouder geven wanneer ze iets uithaalt. Mijn ruin hoef je alleen maar je vinger op te steken of 'EH' te zeggen en dan weet hij heel goed dat hij op moet passen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-08 14:26

Dat is het ook, je moet het per paard bekijken.
De een is ook veel sneller onder de indruk als de ander, dan hoef je geen drastische maatregelen te nemen...

Er zijn paarden die heel bang zouden worden van een tik, terwijl het bij andere paarden geen slecht idee is.

gevonden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-08 16:55

Ik durf ook hoor, al heb ik niet echt problemen meer met hem, toen hij hengst was heeft er wel eens een rake gehad, maar daar werd ik niet goed van dus lekker zijn ballen eraf. Een pets op zijn reet als ie staat te vervelen tussen de touwen is voor die van mij genoeg. Aan het hoofd kom ik bijna nooit tenzij hij bijt dan krijgt ie een mep waar ik hem raken kan. Ook dit doet hij niet meer gelukkig,
Vind inderdaad wel dat niet ieder paard mee om kan gaan als hij een tik krijgt, maar dan is stemverheffing vaak meer dan voldoende.

Cavaliere

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-08 18:03

upanddown schreef:
Ja, klopt, dat werkt echt! Haha! We hebben ooit een hele brutale Welshhengst gehad waarbij het echt zin had om hem een keer terug te bijten. Heel belachelijk, maar het had wel succes haha.

Even ontopic; als mijn paarden/pony's iets doen wat niet door de beugel kan, krijgen ze een tik. Ligt er wel aan bij welk paard en wat ze doen. Mijn merrie doet niks op dreigen uit, die moet je echt een tik op de hals/schouder geven wanneer ze iets uithaalt. Mijn ruin hoef je alleen maar je vinger op te steken of 'EH' te zeggen en dan weet hij heel goed dat hij op moet passen.

dit ken ik, bij de merrie die ik nu rijd hoef ik ook maar een boze stem op te zetten en het is goed,
bij mijn oude vz paardje moest ik hem wel eens een tik geven hoor.
dusja, ik durf, maar alleen wanneer het nodig is.

dondeyne

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-08 18:22

Ik durf ook Knipoog Ik probeer wel altijd heel erg uit te kijken, zeker met rijden, dat het niet mijn eigen humeur of fouten zijn, maar als mijn paard echt vervelend is of bijt of trapt krijgt ze ook een tik!

Tense

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-08 18:25

Ik denk ook dat het soms nodig is dat een paard even flink op z'n donder krijgt. Hoeft niet meteen een harde klap natuurlijk. Knipoog Maar wel hard genoeg om 'm te laten weten dat 'ie fout zit. Meestal weten ze 't zelf ook al. Zeker als 't vaker gebeurd.

Natuurlijk moet vooral het goede gedrag worden beloond! Lachen