duidelijke foto paard die goed 'door de rug' loopt

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Sammie

Re: duidelijke foto paard die goed 'door de rug' loopt

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-07 17:08

beantsje schreef:
(toch even een woordje van kritiek bij foto 2: ik vind hier de term LDR gewoon niet van toepassing. Hoe je er ook over moge denken, LDR is iets wat in de basissport sowieso niet aan de orde is. Bij de 'profs' die LDR toepassen, is het uitgangspunt dat de nek maar heel weinig daalt.)

Over welke foto heb je het nu? Die van die schimmel? Daar wordt helemaal niet over LDR gesproken. Diep(per) en/ of laag rijden en LDR zijn imo 2 totaal verschillende dingen. Zie uitleg vorige pagina ('s).

Verder is het kruis op de 2de foto idd te hoog, maar ik vind het paard niet achter de teugel. Dat is imo een paard wat terug komt in de hals en de teugel niet aan wilt nemen. Zo'n paard heeft dan ook geen ruggebruik.. Paard loopt wel diep (deze wel iets te) en dat zie ik dus liever dan enkel het geknutsel op de loodlijn willen of 'moeten' rijden waarbij het paard dus enkel in z'n eigen houding rijdt en je er dus geen halsstrekken uit kan rijden omdat het paard niet gewend is de hand te volgen. En het paard iets dieper instellen is echt niet iets van de laatste tijd. En ik vind het ook geen 'helaas'. Vanuit de houding op de tweede foto zou je het paard vanzelf dus wat meer eruit moeten gaan rijden. En dat kan wel degelijk en is zeker wel te corrigeren. En imo dus makkelijker dan een paard wat dus in z'n houding wilt lopen en daarbij dus nul hals en ruggebruik heeft.

Sandra_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-07 17:52

Interessant topic wat ik dan ook vanaf het begin volg.
Over het voorhand/achterhand verhaal, iemand de nieuwste BIT al gelezen? Daarin staat een artikel over een onderzoek hierover. Volgens dat onderzoek blijkt dat paarden onder de man hoe dan ook altijd meer gewicht op de voorhand houden: bij een onbelast dravend paard was dit 56%, bij een gereden paard (dit gemeten in 6 verschillende houdingen) 57 tot 60%. Wel een interessant gegeven, als je bedenkt dat iedereen het altijd maar heeft over "gewicht naar de achterhand verplaatsen" dit zou dus volgens dit onderzoek niet kunnen.

Paradiso

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-07 17:55

Inderdaad Sandra_H - 2/3e van het gewicht van het paard komt op de voorhand, dan gaan wij als ruiter ook nog eens vrij ver richting de voorhand zitten en dan verwachten we dat ze alles met de achterhand gaan dragen...

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-07 18:06

Dat behoren ze uiteindelijk wel te gaan doen, en dat hoeft niet direct in 1x, maar stapjes. Als ruiter zit je richting de voorhand, maar in het midden op het paard.

Sandra_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-07 18:09

Wat versta je onder "uiteindelijk" dit onderzoek is gedaan met 7 paarden op GP niveau Knipoog

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-07 18:12

Dat zei je d'r niet bij Clown

Dan wil ik dat wel eens lezen. Als iemand dat kan inscannen. De percentages van 'nature' is 75% vh en 25% ah. Daar is dus wel degelijk een verbetering in te zien anders zouden ze ook niet weg kunnen en verzamelen om over de piaffe en passage maar te zwijgen. Het is niet zo dat de voorhand helemaal niks draagt, maar de achterhand moet wel méér gaan dragen anders kun je die oefeningen niet doen.

SanderD

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-07 19:22

Dat de achterhand alles draagt kan nooit bereikt worden. Maar het streven is gewoon om de voorhand zoveel mogelijk te verlichten. Het ene paard kan dat beter dan de ander, en zal dan ook makkelijker oefeningen uitvoeren die dat vereisen...

WiskyBokjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-07 19:23

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-07 19:28

Sander_ schreef:
Dat de achterhand alles draagt kan nooit bereikt worden. Maar het streven is gewoon om de voorhand zoveel mogelijk te verlichten. Het ene paard kan dat beter dan de ander, en zal dan ook makkelijker oefeningen uitvoeren die dat vereisen...

Ziet een paard op de achterbenen en de voorbenen hoog in lucht rond springen Clown Ik heb nu echt zo'n beeld voor me waarbij het paard al steigerend rond hupt.... Haha!

Paradiso

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-07 19:51

Sander_ schreef:

Mee eens, verschilt ook qua bouw en exterieur van een paard!

Jethafa

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-07 20:08

Jaaa, ik heb vandaag een onderzoeksdag gedaan, dus mijn 2 bijrijdbeestjes gereden en heel veel gevoeld.

Nr 1 is Verron, 5 jaar en een beetje een lompie, maar hij kan het wel! Hij liep vandaag netjes, maar kan alleen niet goed aanspringen in galop (ene kant zit een beetje vaster, dus bokbok en de verkeerde galop Clown ). Ik heb heel goed hem zijn hoofd-hals houding laten bepalen, maar hij kwam zelf netjes precies waar mijn teugel zat! Hij liep heel keurig. Waar ik vroeger probeerde om inderdaad die loodlijn te vinden, loopt hij nu zelf iets er voor, maar wel netjes opgericht met de neus naar beneden wijzend. Eerst was het dus neus omhoog wijzend of helemaal naar de grond. Ook zijn rug voel je dan een beetje bollen, klopt dat? Dat leek mij wel goed. Ik ga zo even een foto zoeken van de spieren in zijn nek die ik nu steeds zie als ik aan het uistappen ben Lachen

Nr 2 is Dance en daar over even een vraagje. Hij heeft zijn kaak geopereerd gehad (was gebroken geloof ik), dus misschien heeft dat effect, maar meneer hangt dus echt mega in mijn hand. Waar ik mijn hand ook houd, ik heb kilo's er aan hangen.. Wat ik nu probeer: been geven tot zijn hoofd iets omhoog komt (hij heeft zijn hoofd heeeel laag en tegen de teugel dus) en dan meteen mijn benen er vanaf (rust/geen druk = beste beloning heb ik gelezen!!) en belonen, waarna hij wel na een paar passen weer in de teugel valt, maar dit probeer ik nu vol te houden zodat hij uiteindelijk snapt dat hij niet zo hangt. Is dat goed zo????? Oja, en ik probeer mijn handen iets beter te dragen, dus netjes kopjes chocomelk vasthouden en niet neerzetten (zo noemden wij dat vroeger *LOL*.

Wat denken jullie? Kan ik nog iets beter doen, vooral met Dance, om ze beter op de achterhand en stabieler in de aanleuning te krijgen? Oja, en iemand nog tips voor het leren galoperen van zo'n kleine ik-kan-nog-niks-pony? Hij gaat alleen heeeel hard draven en van daaruit wil ik eigenlijk niet galoperen!

Dank u zeer Lachen

Hermelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-07 21:06

Als een paard zo hangt op je hand dan zoekt hij daar steun op, hij gebruikt die steun als een soort vijfde been. Hij moet leren om (weer) op 4 benen te lopen. Ik vermoed dat hij ook niet erg voorwaarts is. Dit is een lange weg waarbij je het paard moet trainen. Het allereerste is dat hij voorwaarts en voor het been moet zijn. Vaak helpt het als je ze voor het gevoel een beetje over hun tempo rijdt in draf. Als je dan zo'n verende draf voelt waarbij je vanzelf omhoog komt ben je op de goede weg.

Ook zou je kunnen longeren met dubbele longe of een pessoa om de achterhand actiever te maken. Kijk maar eens goed wat er dan gebeurt aan de voorkant als je het paard achter blijft activeren.

Veel succes

Jethafa

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-07 21:22

Ja volgens mij is dit inderdaad de uitgebreide versie van wat ik dacht Vork Hij is het eerste half jaar (tot 2 maanden geleden) alleen "gereden" door een 8 jarig meisje, gewoon er op zitten. Ik heb het idee dat ze hier heeft leren "hangen". Maar goed, ik probeer haar inderdaad voorwaarts te laten lopen en niet te veel de teugels op te pakken als ze zo hangt. In draf doet ze het trouwens niet!!

AndreaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-07 21:29

Heb vandaag de bit ontvangen en daar wordt ook veel aandacht besteed aan dit soort onderwerpen.
Vind het erg leerzaam om hier mee te lezen.

(discussie LDR op basis van feiten, rechterichten help mijn paard loopt scheerf, bithulpen van een slak naar een actief voorwaarts paard)

Sandra_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-07 22:08

Sander_ schreef:

Nee ok maar als een paard op GP niveau onder de ruiter al meer gewicht op de voorhand heeft dan als hij onbelast loopt dan kunnen wij streven wat we willen maar ben toch bang dat we dat dan niet beter doen Cool
Wat ik dan wel weer jammer vind (tenminste daar wordt in het artikel niet over gerept) is hoeveel een doorsnee paard met redelijk goede ruiter of een doorsnee paard met minder bewust rijdende ruiter aan gewicht op de voorhand draagt.
Maar goed een dragende achterhand blijft natuurlijk belangrijk zelfs als blijkt dat dat niet betekent dat er meer gewicht (t.o.v. een onbelast lopend paard) van de voorhand wordt gehaald, net als een rechtgericht paard.

Lise81

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-07 22:22

Sander_ schreef:

Dat kan natuurlijk wel ...maar dan krijg je dit - en dan kom je zo moeilijk vooruit Knipoog :
http://www.paulbelasik.com/images/aLevade_ef.jpg

Deze mate van verzamelen en onderbrengen ("invouwen") van de achterbenen kost veel spierkracht, (spier) uithoudingsvermogen, coördinatie waardoor paard en ruiter in balans blijven en pezen, spieren en gewrichten niet worden overbelast / verkeerd belast. Het zelfde geld eigelijk voor "door de rug lopen" onder de druk/gewicht van de ruiter. Als ruiter zit je ook op een ideaal punt, dichtbij het zwaartepunt van je paard en waar het paard de minste bewegingsmogelijkheid heeft. Tegelijk zit je op zijn verbindingsbrug tussen zijn voor en achterkant. Ruiters kunnen letterlijk een paard (aan elkaar) maken of (doormidden) breken.
Er is ook de laatste jaren veel onderzoek gedaan naar de positie van de nek en de invloed hiervan op de rug. (Via http://www.pubmed.com wel te vinden)

Even terug te komen op het westernpaard een pagina eerder. Deze heeft zijn zwaartepunt meer naar voren zitten. Westernpaard horen een vlakke, comfortabele gang te hebben en daar worden ze op gefokt. Dressuurpaarden hebben hun zwaartepunt in verhouding tot een western-gefokt paard meer naar achteren liggen en hebben een hoger front, mede hierdoor hebben ze meer beweging in zich zitten. Dressuur matig zal je een westernpaard zich goed kunnen leren dragen en door de rug te lopen maar de gangen zullen vlak en niet zo spectaculair zijn (maar zit wel lekker!), ben bang dat je ook moeite gaat hebben hierdoor met oprichting.

Sandra_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-07 22:34

Lise81 schreef:
Even terug te komen op het westernpaard een pagina eerder. Deze heeft zijn zwaartepunt meer naar voren zitten. Westernpaard horen een vlakke, comfortabele gang te hebben en daar worden ze op gefokt. Dressuurpaarden hebben hun zwaartepunt in verhouding tot een western-gefokt paard meer naar achteren liggen en hebben een hoger front, mede hierdoor hebben ze meer beweging in zich zitten. Dressuur matig zal je een westernpaard zich goed kunnen leren dragen en door de rug te lopen maar de gangen zullen vlak en niet zo spectaculair zijn (maar zit wel lekker!), ben bang dat je ook moeite gaat hebben hierdoor met oprichting.

Klopt op zich (westernruiter met quarter meldt zich Haha! ) maar op zich hoort ook een quarter/paint of appaloosa niet overbouwd te zijn.
Maar idd: ook een westernpaard moet zich goed kunnen dragen, rechtgericht zijn etc. de hele mikmak maar "wij" willen (en streven dus ook niet naar) geen oprichting en het spectaculaire gangwerk wat men in de dressuur graag ziet.

Jimbo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-07 22:39

Dus wel een sliding stop (die immers vooral op de achterbenen komt) maar geen levade... het doel is gewoon weer heel anders (het een voor ouderwetse oorlogvoering en het ander voor koeien)

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-07 07:45

@ WiskyBokjes: Leuke pony, maar niet zo'n hele handig foto om goed te bepalen of hij z'n rug goedgebruikt. Ik neem aan dat je hier net een wending in gaat.
Wat ik wel zie is dat het neusje er nog iets meer uit mag, zit nu achter de loodlijn. Wat waarschijnlijk helpt is als jezelf je handen iets meer draagt. Ellebogen moeten een knikje hebben.

Betteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-07 08:32

Wiskybokjes je hebt idd een leuke pony, maar het ziet er nogal gespannen uit op de foto. Wedstrijdfoto's zijn niet de meest handige om te plaatsen, alhoewel pony's in de proef ook goed over de rug moeten lopen. Verder ga ik met Evelijn mee. Knipoog

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-07 10:52

Sandra_H schreef:
Klopt op zich (westernruiter met quarter meldt zich Haha! ) maar op zich hoort ook een quarter/paint of appaloosa niet overbouwd te zijn.
Maar idd: ook een westernpaard moet zich goed kunnen dragen, rechtgericht zijn etc. de hele mikmak maar "wij" willen (en streven dus ook niet naar) geen oprichting en het spectaculaire gangwerk wat men in de dressuur graag ziet.

Wat bedoel je dan met "goed dragen"? Ook dat hij zijn gewicht naar de achterhand verlegt?
Of is dat bij een Amerikaans gefokt paard minder mogelijk en heb je het eerder over 'evenwichtig lopen' waarbij het zwaartepunt toch meer naar voor blijft liggen dan bij de standaard dressuurkwpn'er?
Als je er wel naar zou streven zou jij jou QH wel kunnen oprichten?

Ik heb zelf met mijn QH geen wedstrijdambities dus dat ze minder spectaculair loopt, maakt mij niks uit. (alhoewel dat zij van nature een mooi elegant voorbeen heeft, waar ik steeds complimenten over krijg Clown ) Maar willen jullie nu zeggen dat je met een paard zoals het mijne dressuurmatig altijd tegen beperkingen gaat oplopen omdat ze het moeilijker heeft haar gewicht naar achter te verplaatsen?
Zijn oefeningen die een sterke verzameling vragen sowieso te hoog gegrepen voor zo'n paard?

Lise81

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-07 11:48

Goed dragen betekend dat het paard actief loopt, over de rug en een goed onderzettend achterbeen.
Vergelijk het met een mens, je kan een beetje "sloffend" wandelen maar ook actief lopen met gebruik van het hele lichaam (mee zwaaiende armen etc).

Ik weet niet of een QH per definitie meer moeite met dragen vanuit de achterhand heeft, ze hebben van nature nl. ook weer makkelijker te ontwikkelen bilspieren, een gedrongen/korte bouw en soms een heel stijl kruis waardoor ze makkelijker hun achterbeen onder de massa kunnen plaatsen. Verzamelen kunnen sommige westernpaardjes als de besten.

De beperking zit denk ik meer in wat jury's in de dressuurring graag willen zien vanaf ongeveer M1-M2. Oprichting en toch het heffen van de knie voor het strekken van het been.

BabbieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-07 12:10

Ontzettend fijn topic dit. Ik vind het heel goed dat hier aandacht aan wordt besteed en dat zoveel bokkers er wat van opsteken.

Ruggebruik is bij mij en mijn paard nog steeds het grootste aandachtspunt, dus ik heb wel foto's van hoe het níet moet Clown :

Afbeelding
Be gentle Knipoog .....deze foto is van vorig jaar, genomen tijdens een clinic van Antoine de Bodt, ik was dus al bezig om mijn leven te beteren Haha!

En al beter:
Afbeelding
Hier zijn we een jaar verder en zit ik er weer een van de eerste keren op na een half jaar grondwerk Knipoog

Voor de mensen die het interessant vinden, zoals al eerder is gezegd kan een scheef paard zijn rug niet goed gebruiken. De volgende foto (meteen genomen na die hierboven) verraadt dat ik nog wat werk heb liggen met het rechtrichten: zien jullie hoe zijn linkerachterbeen veel minder krachtig is? Knipoog
Afbeelding

Thijs is mijn eerste paard en ik ben mezelf nog aan het trainen om rijtechnisch te kunnen zien. Ik vind dit soort dingetjes altijd interessant om op te merken (al zou ik het natuurlijk veel liever anders zien bij mijn eigen paard Pling )

vallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-07 14:31

Ik vind dit een heel interessant onderwerp met duidelijke uitleg!
Vandaar voor mij ook een stipje!

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-07 18:48

@bbreedveld: ik vind het supermooie foto's. Je ziet zo'n groot verschil in de bovenlijn!