Wat kun je doen met een jong paard en wat is onverstandig?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

eva92

Re: 2,5 jarige paarden zadelmak maken, nieuwe trend?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-07 00:09

en de man waar wij bij staan heeft allemaal friezen en die wil ze het liefst ook met 3 jaar beleerd hebben omdat ze anders te sterk worden

Caprice_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-07 00:55

elk paard is sterk, maar dat kan je er in de loop van de tijd wel afrijden. dit duurt misschien wel een halfjaar maar alsnog.
ik vind dat dan geen excuus.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-07 16:34

shelltje schreef:
en de man waar wij bij staan heeft allemaal friezen en die wil ze het liefst ook met 3 jaar beleerd hebben omdat ze anders te sterk worden
Als een paard te sterk is als ie oud genoeg is om ingereden te worden, is die man gewoon niet geschikt om paarden in te rijden. En sorry hoor, maar een tweejarige is al te sterk als ie iets niet wil. Ik vind het een argument van niks, geeft alleen onkunde weer. Een excuus van niks. Als je van je paarden houdt en eerlijk wilt zijn, houd je rekening met ze en rijd je ze pas in als ze sterk genoeg zijn, dat is bij een Fries pas het geval als ie 5 is. En dan gebruik je geen domme smoesjes om verkeerd gedrag goed te praten. Als je met excuses moet aankomen ben je gewoon verkeerd bezig.

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-07 17:01

Wat ik onzin vind, is te roepen dat een Fries pas vanaf 5 jaar onder het zadel kan!

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-07 17:13

5 jaar vind ik ook wat overdreven, hoor, al is het wel mooi als het wel kan. Ik vind het in elk geval een hele hoop over mensen zeggen als ze zo vroeg al gaan inrijden, omdat 'het paard anders te sterk wordt'. Tja, je moet er bij het africhten ook voor zorgen dat je paard samen met jou gaat werken en dat hij zijn kracht dus niet tegen je gaat gebruiken. Dan leg je altijd af als mens tegen een paard. Dat is nou eenmaal de natuur. En ik denk dat je dan ook iets helemaal verkeerd doet. Koe

Daarbij is mijn bijna 3 jarige nu al heel erg sterk, hoor, maar dat is voor mij geen reden om hem nu al in te rijden. Ik ben echt niet bang voor mijn paard straks, want ik weet dat hij zijn kracht niet tegen me zal gebruiken. Daarvoor hebben we al een te goede band. Haha! Haha! Haha!

eva92

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-07 19:03

Yamcha schreef:
shelltje schreef:
Als een paard te sterk is als ie oud genoeg is om ingereden te worden, is die man gewoon niet geschikt om paarden in te rijden. En sorry hoor, maar een tweejarige is al te sterk als ie iets niet wil. Ik vind het een argument van niks, geeft alleen onkunde weer. Een excuus van niks. Als je van je paarden houdt en eerlijk wilt zijn, houd je rekening met ze en rijd je ze pas in als ze sterk genoeg zijn, dat is bij een Fries pas het geval als ie 5 is. En dan gebruik je geen domme smoesjes om verkeerd gedrag goed te praten. Als je met excuses moet aankomen ben je gewoon verkeerd bezig.

ik denk dat hij toch wel wat verstand van paarden heeft hij. Mensen doen niet zomaar een dierenarts opleiding. Maar hij rijd zijn friezen in als ze 3 -3.5 zijn omdat het gewoon sterke paarden(in de mond) zijn en zo worden ze ook steeds harder in de mond en als je als ze jong zijn (3 jaar) alvast een beetje gaat rijden worden ze lichter in de mond anders als ze met 5 worden ingereden en ze hebben zo`n harde bek worden ze met sloffen naar beneden getrokken omdat ze te sterk zijn in hun mond.

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-07 19:05

Dat een paard hard in zijn mond wordt komt doordat de mens er zo hard aan trekt, nergens anders door.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-07 20:20

shelltje schreef:
ik denk dat hij toch wel wat verstand van paarden heeft hij. Mensen doen niet zomaar een dierenarts opleiding. Maar hij rijd zijn friezen in als ze 3 -3.5 zijn omdat het gewoon sterke paarden(in de mond) zijn en zo worden ze ook steeds harder in de mond en als je als ze jong zijn (3 jaar) alvast een beetje gaat rijden worden ze lichter in de mond anders als ze met 5 worden ingereden en ze hebben zo`n harde bek worden ze met sloffen naar beneden getrokken omdat ze te sterk zijn in hun mond.

Eh, pardon???? Hard in de mond doordat ze 5 jaar zijn??? Nou, deze man heeft wel heeeeeeeel veel verstand van paarden, hoor Koe Koe Koe Boos!
Dierenarts??? Koe Koe Koe Nou, je zult zo'n dierenarts hebben. Ik zou mijn mond niet kunnen houden.

Mijn paard is niet minder sterk dan een Fries, hoor, en die rij ik bitloos in. Het gaat erom dat je die paarden leert om vertrouwen en respect te hebben, zowel op de grond als erop. En dan ook nog eens wederzijds, dus zij voor jou en jij voor hen. Deze man heeft duidelijk geen enkel idee waar 'ie mee bezig is, als dit zijn argument is.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-07 21:23

maikeltje schreef:
Dat een paard hard in zijn mond wordt komt doordat de mens er zo hard aan trekt, nergens anders door.

Hmm onderling zit er toch ook wel wat verschil in hoor in sterke monden of niet. Maar het verhaal van sheltje vind ik echt kant noch wal slaan. Wat een grote onzin. Een harde mond is absoluut niet ras gebonden of wat dan ook. En paarden worden hoe ouder ze worden ook echt niet harder in de mond, dat is dan écht puur rijtechnisch en moet je gewoon je klauw stil houden.

zammarano

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-07 21:34

Sammie schreef:
maikeltje schreef:

Hmm onderling zit er toch ook wel wat verschil in hoor in sterke monden of niet. Maar het verhaal van sheltje vind ik echt kant noch wal slaan. Wat een grote onzin. Een harde mond is absoluut niet ras gebonden of wat dan ook. En paarden worden hoe ouder ze worden ook echt niet harder in de mond, dat is dan écht puur rijtechnisch en moet je gewoon je klauw stil houden.

Hier heb je zeker gelijk in, helaas is het meerendeel van de ruiters ervan overtuigd dat het altijd aan het paard ligt en niet aan hunzelf!

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-07 21:41

Problemen met het paard liggen vrijwel altijd aan de ruiter of verzorger (tenzij het iets lichamelijks is) en nooit aan het paard, ja..... Ja

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-07 21:44

maikeltje schreef:

Idd. En dat verhaal dat die man ee dierenarts opleiding heeft gehad, geloof ik niets van, dan zou die zéker beter moeten weten. Sorry, Shelltje, maar dit verhaal is in mijn ogen klinkklare nonsens. Hij zou moeten gaan dammen, ik heb diep medelijden met die paarden....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-07 21:46

Nadya schreef:
Problemen met het paard liggen vrijwel altijd aan de ruiter of verzorger (tenzij het iets lichamelijks is) en nooit aan het paard, ja..... Ja
Idd waar! Het is alleen zo oliebol dat het paard altijd de prijs ervoor moet betalen...

zammarano

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-07 21:48

maar helaas zijn veel medische klachten ook te danken aan de ruiter/eigenaar/verzorger (niet alle gevallen hoor, dus koest bokkers Tong uitsteken)

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-07 21:52

Ja Zammarano, inderdaad komen veel medische problemen doordat ruiters iets niet goed doen. Dus eigenlijk ligt het vrijwel altijd aan de mensen erom heen. Erg, he?

zammarano

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-07 21:57

Jah zeker, goed voorbeeld we hebben onze merrie aantal weken terug bij een amazone weggehaald die er niet juist mee omging, merrie was bijna dood kreeg gewoon koliekaanvallen zo ongelukkig was ze. Meerdere factoren hebben meegespeeld, te kleine box, te weinig beweging etc. etc.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-07 21:59

Ja, het is afschuwelijk wat mensen door onkunde, onverschilligheid, egoïsme en gebrek aan zelfkennis kunnen aanrichten. Arm dier, en dan krijg je nog een schijnheilig gezicht: Ik doe toch niks verkeerd?

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-07 22:02

Wat erg. Gelukkig hebben jullie haar terug gehaald. Ik zou zo graag willen dat alle mensen met paarden zich bewust zijn dat zij verantwoordelijk zijn voor het gedrag of de gezondheid van een paard. Tuurlijk gebeuren er ook dingen waar je niets aan kan doen, maar in de meeste gevallen....
Het is toch al heel erg dat het gemiddelde paard in NL niet ouder wordt dan 6 of 7 jaar.

zammarano

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-07 22:02

Nou idd, zo zag ik op een site van een bekende dressuuramazone een 2,5 jarig paard te koop staan dat al helemaal in de oprichting liep, ech schandalig!!
Met andere woorden, daar zijn ze dus op gegaan n in een week alle knopjes erop gezet, of ze zijn er na het weide seizoen meteen opgegaan!!

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-07 22:07

Echt waar??? Oh, daar kan ik me zo kwaad om maken. Stomme dressuurmuts Boos! Boos! Boos!
Zulke mensen moeten ze verbieden paarden te houden, maar ja... dat doen ze dus niet. Paarden zijn echt overgeleverd aan de mensen. Ik kan daar echt zo verdrietig om worden.

tessyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-07 22:12

ik begin pas met mijn paardne te longeren enzo als ze 2,5 jaar zijn maar ik zorg ervoor dat niemand (ook geen kind van weet ik hoeveel jaar) op hun rug komt

5 of 6 jaar is een moeilijke periode om je paard te beleren aangezien ze dan puberen Clown

eva92

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-07 22:23

al mijn paardjes zijn licht in de mond hoor ik rijd ze al vanaf dat ze 3 zijn voorwaarts neerwaarts en ik rijd ze alle maal op een dubbelgebroken appeltjes trens.

maar de man waar we dus bij staan zet ze ook voor de kar en daar wil hij ze gewoon met 3 jaar voor hebben omdat als ze er met 5 voor gaan zij ze een stuk sterker ohz heb je daar niet zo heel veel last van btw hij rijd niet zelf op de friezen en ik rijd er maar 1 die met 6 heel licht in haar mond is ze word gereden op een dubbelgebroken trens maar er staat nog een meisje bij ons op stal die trekt de paarden die voor het eerst ohz zijn direct naar beneden en dan worden ze ook sterk dus daar word een tijdje later de slof en de martingaal aangehangen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-07 23:40

En dat vindt hij goed???!!! Nou ja, zal wel, omdat hij ze met 3 jaar inrijdt, omdat ze anders sterk in de mond worden... En jij gaat je door al deze reacties niet afvragen of het allemaal wel klopt???

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-07 23:42

shelltje schreef:
maar er staat nog een meisje bij ons op stal die trekt de paarden die voor het eerst ohz zijn direct naar beneden en dan worden ze ook sterk dus daar word een tijdje later de slof en de martingaal aangehangen.

Ik vind je verhaal erg ongeloofwaardig overkomen. Maar goed als dít waar is mag je haar van mij onder d'r kont skuppen.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-07 23:47

Van mij ook, heel hard Hamer