Uit de Taboe!!! Ruiters met overgewicht

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

superwoman

Re: Uit de Taboe!!! Ruiters met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-06 10:15

griziyr schreef:
Wat ik mij trouwens ter plekke afvraag: Wat nou als een paard zelf zo'n 50 - 100 kilo te zwaar is zou je dan met zo'n tabel moeten rekenen vanuit het wenselijke gewicht of vanuit het ware gewicht?

Lijkt me logisch dat het wenselijk gewicht is. Een te zwaar paard kan zelf minder (veilig) dragen dan de tabel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-06 19:46

Het lijkt mij idd dat je het overgewicht van het paard dan nog moet gaan op tellen bij je eigen gewicht... volgens de tabel. Weer een reden om heel goed voor je paard te zorgen... Haha!

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-06 12:46

griziyr schreef:
Wat ik mij trouwens ter plekke afvraag: Wat nou als een paard zelf zo'n 50 - 100 kilo te zwaar is zou je dan met zo'n tabel moeten rekenen vanuit het wenselijke gewicht of vanuit het ware gewicht?

Er staat toch ook bij dat men uitgaat van een paard dat in een goede gezondheid en conditie is!!! Als een paard 100 kg te zwaar is, dan is hij toch niet in goede conditie? Even logisch nadenken!

alex66 schreef:
ik snap die tabel dus ook niet
een kwpner van 1.60 kan grof of fijn gebouwd zijn
en een haflinger van 1.50 kan 400kg of 500kg wegen of meer
mijn fjord is ook niet standaard 1.53mtr en 630kg
en mooi dat hij geen moeite heeft met mijn 100kg
hij is nu 12jr en ik heb hem zelf ingereden en het is het sterkste paard dat ik ooit heb gezien of gereden.
maar volgens de tabel moet ik dus gaan dammen(hij heeft een hekel aan de kar )
mijn paard en ik hebben elke dag weer plezier in wat we samen doen.
of het nu een buitenrit is of dressuur of een sprongetje.
moet ik dat dan opgeven omdat ik volgens de geldende norm te zwaar zou zijn????

Weer zo'n ego reactie!!! Ikke, ikke, ikke. Ten eerste hoef je niks op te geven, als je te zwaar bent en je hebt het beste met je paard voor, kan je ook gewoon afvallen. Ten tweede kan jou paard niet praten, dus of hij er daadwerkelijk plezier in heeft is niet duidelijk. Denk nu eerst eens aan je paard en dan eens aan jezelf!

Zoals ik al eerder zei, de tabel is een richtlijn. Als jij ook even logisch nadenkt dan kan je aan de hand van de tabel wel ongeveer bepalen of je te zwaar bent. Als het exacte ras/stokmaat niet in de tabel staat, dan ga je toch uit van het percentage lichaamsgewicht van het paard als maximaal ruitergewicht? De haflinger is qua ras te vergelijken met een fjord en bij een haflinger gaan ze uit van 16%.

Als jou Fjord 630 kg weegt (lijkt me wel wat veel voor een fjord, maar goed, als jij het zegt) dan is het maximale gewicht voor jou fjord 16% van 630, dat is 100,8 Kg.

Dus als jij 100 kg weegt zit je nog net onder het maximale gewicht. Je hoeft dus nog niet te gaan dammen. En of jij een paard zelf hebt ingereden, jij het een sterk paard vindt, jij denkt dat hij plezier heeft in een sprongetje etc. Daar gaat het niet om. Het gaat er om of jij te zwaar bent of niet en het gaat om het welzijn van jou paard en niet om jou welzijn en pleziertjes.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-06 13:13

vind het nogal arrogant dat er mensen zijn die denken dat anderen niet het beste met hun paard voor hebben.........maarja de beste stuurlui staan aan wal he.

ik ben het ook niet met iedereen eens,maar mijn visie is ook niet wereldwijd hoor.........

wat ik daarmee wil zeggen dat ieder het op zijn eigen manier doet,in zijn ogen het beste.

dus vind het het erg arrogant om te zeggen dat jij het zo goed beter weet dan een ander,ieder wil op zijn manier het beste voor zijn paard,ik weet wel zeker dat er niemand is die met de gedachte op zijn paard stapt,zo van:laat ik eens lekker die rug in puin rijden!
bah

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-06 13:16

Snoevie schreef:
vind het nogal arrogant dat er mensen zijn die denken dat anderen niet het beste met hun paard voor hebben.........maarja de beste stuurlui staan aan wal he.

ik ben het ook niet met iedereen eens,maar mijn visie is ook niet wereldwijd hoor.........

wat ik daarmee wil zeggen dat ieder het op zijn eigen manier doet,in zijn ogen het beste.

dus vind het het erg arrogant om te zeggen dat jij het zo goed beter weet dan een ander,ieder wil op zijn manier het beste voor zijn paard,ik weet wel zeker dat er niemand is die met de gedachte op zijn paard stapt,zo van:laat ik eens lekker die rug in puin rijden!
bah

Denk aan je hart Knipoog

Maar ik sluit me helemaal bij je aan. Lachen
Je ziet het niet alleen in de paardenwereld zo.
Maar bijvoorbeeld ook in de muziekwereld.
Sommige mensen gunnen elkaar gewoon niks.
Veelal komt dat voort uit jaloezie.
Zie onderschrift Haha!

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-06 13:23

inderdaad...........en ook snap ik wel dat er combinaties zijn,die gewoon niet zo mooi passen...........maar wie zijn wij om daar over te oordelen,diegene bedoeld het gewoon alleen maar goed,en om dan maar te roepen dat iemand alleen voor zijn eigen ikke en alleen voor zijn pleziertjes leeft en schijt heeft aan het paard...........nee

en idd je ziet het overal niet alleen hier

lindsey

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-06 13:37

Niemand zal op zijn paard stappen met de gedachte laat ik maar fijn zijn rug in puin rijden. Er zal ook niemand op zijn paard stappen met de gedachte ach wat geeft het als hij eerder versleten is, dan koop ik toch gewoon weer een nieuwe.

Maar niet iedereen is in staat om zo eerlijk naar zich zelf te kijken als nathalie1983.
Er zijn mensen die de waarheid gewoon niet onder ogen willen zien en hun kop in het zand te steken.
Mensen hebben nou eenmaal de neiging om de wereld te bezien volgens de visie die hun het beste uitkomt. Er is ook niet maar 1 waarheid anders zou iedereen wel precies het zelfde denken over het zelfde onderwerp.

Ik vind het erg ver gaan om iemand die voor een paard opkomt maar gelijk te beschuldigen van jaloezie en een ander niets gunnen. Soms is het inderdaad zo dat de beste stuurlui aan wal staan.
Een buitenstaander kan objectiever kijken of een paard het gewicht werkelijk aan kan dan de persoon die zo graag wil blijven rijden. Ik gun bijvoorbeeld iedereen om te kunnen paardrijden maar ik gun geen enkel paard een zere rug vanwege een te zware ruiter

jasmijntje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-06 13:43

Helaas merk ik dat heel veel mensen, ondanks dat zij ongetwijfeld het beste voor hun paard willen eerst aan zichzelf denken en dan pas aan hun pony of paard. Durf kritisch naar je zelf te kijken en denk er goed aan dat al onze paarden wel zo goed zijn dat we met al onze mindere rijpunten toch op hun rug mogen zitten en het ene paard zal sneller protesteren dan het andere.

astridastrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-06 13:48

griziyr schreef:

Dan moet je je als eigenaar de ogen uit het hoofd schamen, en niet in tabellen gaan kijken maar je paardje aan de lijn zetten!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-06 14:08

lindsey schreef:
Niemand zal op zijn paard stappen met de gedachte laat ik maar fijn zijn rug in puin rijden. Er zal ook niemand op zijn paard stappen met de gedachte ach wat geeft het als hij eerder versleten is, dan koop ik toch gewoon weer een nieuwe.

Maar niet iedereen is in staat om zo eerlijk naar zich zelf te kijken als nathalie1983.
Er zijn mensen die de waarheid gewoon niet onder ogen willen zien en hun kop in het zand te steken.
Mensen hebben nou eenmaal de neiging om de wereld te bezien volgens de visie die hun het beste uitkomt. Er is ook niet maar 1 waarheid anders zou iedereen wel precies het zelfde denken over het zelfde onderwerp.

Ik vind het erg ver gaan om iemand die voor een paard opkomt maar gelijk te beschuldigen van jaloezie en een ander niets gunnen. Soms is het inderdaad zo dat de beste stuurlui aan wal staan.
Een buitenstaander kan objectiever kijken of een paard het gewicht werkelijk aan kan dan de persoon die zo graag wil blijven rijden. Ik gun bijvoorbeeld iedereen om te kunnen paardrijden maar ik gun geen enkel paard een zere rug vanwege een te zware ruiter

Je had mijn gedachten niet beter kunnen verwoorden, er worden nog altijd meer fouten, ongelukken en problemen veroorzaakt vanuit onwetendheid, onverschilligheid, egoïsme en gemakzucht, dingen niet onder ogen willen zien, dan door verkeerde bedoelingen. Het punt is dat, of het nou je kop in het zand steken is, verkeerde bedoeling of wat dan ook, het in dit geval wel het paard z'n rug kost.
Ik vind die tabellen wel goed, ze geven een duidelijke richtlijn, en natuurlijk gaat het niet precies op de kilo. Maar je kunt dus rustig stellen dat als iemand 90 kilo weegt, een grote warmbloed een goede optie is. En dat, als je over de 120 kilo weegt, je gewoon te zwaar bent voor ieder paard, kan me ook niet voorstellen dat rijden dan nog prettig is trouwens. Het lijkt me dat het alllemaal wel aardig klopt.
Het punt is, ik heb niets tegen op mensen die te dik zijn. Maar neem dan ook de consequenties voor je rekening, wel zo eerlijk tegenover het paard ook.
En nee, tabellen zijn niet heilig, maar gezien het feit dat de mensen die ze maken er nog altijd meer verstand hebben als ik, houd ik me er aan, ik wil niet wijzer zijn dan de experts. Ik ben geen dierenarts, ik ben slechts een hobbyist.

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-06 14:19

ik denk dat je moet kijken wat voor paard bij je past. dat heeft met gewicht te maken, met rijkunst en met alles eigenlijk. ik ben klein en ligt. daar heb ik mazzel mee, maar ik denk dat mijn paarda als het straks volgroeid is ook makkelijk een zwaarder persoon kan dragen. maar dat ligt ook aan het dier en de leeftijd en conditie enzo

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-06 14:32

lindsey schreef:

Zie je mij iemand beschuldigen, heb niemand bij naam genoemd? (wie de schoen past...)

Ik kan me helemaal vinden in Snoevie's reactie, aangezien iemand gewoon keihard een egoist wordt genoemd.
Zonder verder te kijken naar het hoe en waarom.
Mensen voelen zich aangesproken door dit topic en reageren vanuit hun eigen standpunt, logisch.
En om dan zo'n reactie te krijgen is gewoon niet eerlijk.

Iemand erop aanspreken en hem/haar op de gevaren wijzen is een heel ander verhaal.
Maar iemand ronduit een egoist noemen vind ik gewoon niet normaal.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-06 14:45

nee dat is het zeker niet.
en ik moet ook zeggen dat er wel een handjevol is wat eerst aan zichzelf denkt,helemaal waar.
maar gelukkig zijn er niet al te veel,en de meeste mensen die heel veel van hun paard houden(denk dat jullie dat allemaal doen Knipoog )
die zullen hun paard voorop stellen,en dat is maar goed ook,want voor de paarden doen we het toch?

en tuurlijk is niet iedereen die zo reageert jaloers,dat zullen er ook een handje vol zijn

UK_eef

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-06 15:05

Interessante discussie! Haha!

Ik ben zelf ook een ruiter met overgewicht (ca. 10 kilo maar ik zie niet in waarom
ik me daarover zou moeten verantwoorden tegenover een 'wat voor ruiter dan ook' Lips are sealed Lips are sealed
Dit vind ik dus ook voor elke andere ruiter met overgewicht gelden!! Niemand hoeft zich te verantwoorden tegenover een vreemde.

Iedereen is zelf verantwoordelijk voor zijn/haar doen & laten en ik vind
het zo ongelooflijk kortzichtig/blijk van niet-sociaal gedrag
als andere mensen, zonder de persoon zelfs te kennen, daar een mening over hebben (en die dan ook nog aan je opdringen)! Gestoord

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-06 15:07

Uk_eef, als ik de foto's in je profiel zie vind ik je gewoon stevig.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-06 15:16

ik heb nooit zoveel foto's van mezelf Knipoog
maar dit ben ik dus,met een paardje waar ik veel op reed
http://pic4.picturetrail.com/VOL767/491 ... 140769.jpg

ik geloof niet dat dit paard veel last van mij zal ondervinden Lachen
nou ik zit er zelfs over te denken om haar te kopen........

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-06 15:19

Oke slank is anders, maar zo zwaar ben je toch niet? Brutale vraag misschien maar wat weeg je?

lindsey

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-06 15:27

UK_eef schreef:

Dit vind ik dus ook voor elke andere ruiter met overgewicht gelden!! Niemand hoeft zich te verantwoorden tegenover een vreemde.

Iedereen is zelf verantwoordelijk voor zijn/haar doen & laten en ik vind
het zo ongelooflijk kortzichtig/blijk van niet-sociaal gedrag
als andere mensen, zonder de persoon zelfs te kennen, daar een mening over hebben (en die dan ook nog aan je opdringen)! Gestoord

Als ik je profiel bekijk denk ik dat ik meer overgewicht heb dan jou. Dus het is heus niet zo dat ik tegen mensen met overgewicht ben. Heb er zelf ook last van. Ben het met je eens dat niemand zich tegenover een ander hoeft te verantwoorden over zijn of haar overgewicht.

Iedereen is inderdaad zelf verantwoordelijk voor zijn/haar eigen doen en laten maar je moet de consequenties van je eigen doen en laten dan ook voor je rekening nemen.

Bovendien is iedereen dan wel zelf verantwoordelijk voor zijn doen en laten maar dat wil nog niet zeggen dat niemand je er op mag wijzen als je verkeerd bezig bent.

Als iemand bijvoorbeeld jonge katjes verdrinkt om maar even een andere vorm van dierenleed te noemen dan is die persoon ook verantwoordelijk voor zijn eigen doen en laten. De consequentie daarvan is dan dat hij een boete krijgt.

Zelfde geld als je met 130 kg op een paard gaat zitten. De consequentie is dan dat je het paard zwaarder belast zodat zijn botten/gewrichten/pezen eerder versleten zijn. Consequentie is dan dat je commentaar kan verwachten. Ik vind dat als je dierenleed constateerd dat je dan niet het recht hebt maar zelfs de plicht om voor dat dier op te komen. Dat dier kan namelijk niet voor zich zelf op komen.

Dus het gaat er niet om of iemand overgewicht heeft of niet. Maar het gaat erom of je zodanig overgewicht hebt dat het paard daar onder lijd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-06 16:06

Amen!!!!!

alex66

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-06 16:41

nog even de egoist aan het woord.
ik wilde eigenlijk niet reageren op de post van @jasmijn78, maar er moet me toch iets van het hart.
waar haalt iemand de moed vandaan om te zeggen dat ik niet kan bepalen of mijn paard plezier heeft in zijn werk of niet.
hij kan idd niet praten, maar na de 12 jaar die we vandaag op de kop af samen zijn weet ik percies hoe hij zich voeld en wat hij wel en niet leuk vind.

en dan nog een paar dingen,
ik ben niet onwetend ik weet heel goed waar ik mee bezig ben en ik steek ook niet mijn kop in het zand voor de gevolgen van mijn overgewicht op mijn paard.
hij staat perventief onder controle van een osteopaat en die komt elke keer voor niets =paard is gezond.

juist door dat ik wat zwaarder ben let ik meer op de gezondheid van mijn paard en zorg ik er voor dat hij zo fit en getraind is dat hij het werk aan kan.

en deze ikke,ikke,ikke zou meteen stoppen als ze het idee had dat haar paard het niet aan kon, want hij staat al 12 jaar met stip op nummer 1

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-06 17:19

Charos schreef:
Oke slank is anders, maar zo zwaar ben je toch niet? Brutale vraag misschien maar wat weeg je?

84 kg nu Bloos

en ik weet zeker heel goed dat ik niet zomaar op ieder paard kan stappen,een paard staat bij mij voorop.
dus ik durf wel te zeggen dat ik niet zo'n 'ikke,ikke,ikke' type ben.
op de manege waar ik reed zijn paarden waar ik uit mezelf ook niet opstapte....gewoon,omdat die te fijn waren voor mij en me niet goed zouden kunnen dragen.
de merrie van mijn foto reed ik wel veel op,en dat ging altijd heel goed,want zij kon mij ook prima hebben,zelfs volgens mijn instructrice die wel een beetje penny was(sielugg Knipoog )

griziyr

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-06 17:43

.
Laatst bijgewerkt door griziyr op 12-11-22 23:30, in het totaal 1 keer bewerkt

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-06 17:45

Dat het paard het rijden en alles leuk vind, dat geloof ik best, maar of het wel zo gezond is?

Het paardrijden is helemaal niet gezond, tuurlijk, maar we moeten wel zo min mogelijk risico's nemen, dat het paard er schade aan over houdt, vind ik.

Ik hoor vele zeggen dat je wanneer ze het merken dat het paard er moeite mee heeft, te zullen stoppen.
Maar dan is het toch al te laat?

Een paard zal van nature niet snel laten merken dat hij het moeilijk heeft. Dan valt hij op als zwakere
en zal hij een prooi worden, dat is z'n instinct. Daarbij geloof ik ook dat ze het leuk vinden, ookal is het zwaar.

Wij als mens moeten paarden voor zichzelf beschermen, tegen hun werkwilligheid. Ze vertrouwen
ons.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-06 17:52

superwoman schreef:
Dat het paard het rijden en alles leuk vind, dat geloof ik best, maar of het wel zo gezond is?

Het paardrijden is helemaal niet gezond, tuurlijk, maar we moeten wel zo min mogelijk risico's nemen, dat het paard er schade aan over houdt, vind ik.

Ik hoor vele zeggen dat je wanneer ze het merken dat het paard er moeite mee heeft, te zullen stoppen.
Maar dan is het toch al te laat?

Een paard zal van nature niet snel laten merken dat hij het moeilijk heeft. Dan valt hij op als zwakere
en zal hij een prooi worden, dat is z'n instinct. Daarbij geloof ik ook dat ze het leuk vinden, ookal is het zwaar.

Wij als mens moeten paarden voor zichzelf beschermen, tegen hun werkwilligheid. Ze vertrouwen
ons.

mee eens

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-06 17:54

Ik denk dat je het toch wel merkt
Oren in de nek met zadelen, niet stilstaan met zadelen en opstijgen.
Niet vrolijk lopen onder het rijden, maar steeds de oren ver naar achteren.

Want ik kan me niet voorstellen dat een paard met pijn of veel ongemak vrolijk met de oortjes erop loopt