DVD met discussie over LDR uitgebracht door Ulhrike Tiel

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

jasmijn78

Re: DVD met discussie over LDR uitgebracht door Ulhrike Tiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-06 14:39

Whoknows schreef:
Jasmijn, wat doet jou bewegen om dan toch te zeggen dat het een ongelukkig moment is

Ik sta ook wel eens beroerd op de foto, terwijl ik op het moment dat de foto genomen werd mij helemaal niet zo beroerd voelde.

AstraGirlie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-06 14:43

En de filmpjes dan?

Mireille1970

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-06 14:43

AstraGirlie schreef:
En de filmpjes dan?

Zie mijn eerste reactie eerder daarop.

AstraGirlie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-06 14:50

Maar dit is geen losrijden meer, is een verschil van instelling.
Die laaste zie ik al veel liever.

Mireille1970

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-06 14:58

Er gaat jarenlange LDR aan vooraf, zou een diepongelukkig en paard met veel pijn er zo uitzien? Op welk moment dan ook. Ik heb ongelukkige paarden gezien in buitenland voor de kar, die straalden dat ieder moment uit, ook in de wei.

Arabesk

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-06 15:04

hoor eens, ik heb geen verstand van LDR, maar ik vind de uitdrukking van deze paarden opmerkelijk, op zijn zachtst gezegd

de hele discussie over LDR laat ik liever aan iemand anders over

Zolang onze paarden het beter hebben dan kippen en varkens in de bioindustrie kan ik dit nog wel in perspectief zien.

Mireille1970

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-06 15:06

AstraGirlie schreef:
Maar dit is geen losrijden meer, is een verschil van instelling.
Die laaste zie ik al veel liever.

De laatste en de 2 na laatste meen ik ook hoor, is puur losrijden.
Laatst bijgewerkt door Mireille1970 op 21-06-06 15:16, in het totaal 1 keer bewerkt

jjs

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-06 15:06

Nog maar even het reglement van de FEI hier, om aan te geven hoezeer de Rollkur in strijd is met hetgeen beschreven is.

In alle takken van de paardensport moet het belang van het paard voorop staan.

Het welzijn van het paard gaat boven de eisen en belangen van fokkers, trainers ruiters, eigenaren,
handelaren, organisatoren, sponsoren en oddicials

Nadruk moet worden gelegd op het verbeteren van opleidingen voor training en africhting alsook op het bevorderen van wetenschappelijk onderzoek in de paardengeneeskunde

In het belang van het paard wordt de gezondheid en bekwaamheid van de ruiter als essentiel beschouwd

Bij alle methodes van rijden en trainen moet het paard worden beschouwd als een levend wezen
en mogen geen technieken worden gebruikt die door de FEI worden beschouwd als mishandeling

De dressuur heeft de harmonische ontwikkeling van het organisme en van de natuurlijke eigenschappen van het paard ten doel.

Het paard wordt daarbij levendig, gehoorzaam en kalm in zijn bewegingen gemaakt, waarbij een volmaakte harmonie met de ruiter tot stand komt.

Deze ontwikkeling wordt zichtbaar door:

De ongedwongenheid en regelmaat van de gangen

De harmonie, lichtheid en het gemak van de bewegingen

De lichtheid van de voorhand en het onderbrengen van de achterbenen, voortkomend uit een constant aanwezige drang naar voren

Het oonvoorwaardelijke aanemen van het bit, waarbij geen enkele weerstand of spanning optredt,
dat wil zeggen met een volledige ontspanning

Het Paard geeft aldus de indruk, dat hij uit vrije wil datgene doet wat hem wordt gevraagd.
Met vertrouwen en oplettendheid geeft hij zich edelmoedig over aan zijn ruiter.

Het paard blijfd daarbij volkomen rechtbij al zijn bewegingen op de rechte lijn en past zijn buiging aan aan de bogen van alle andere lijnen

Zijn stap is regelmatig, vrij ontspannen. Zijn draf is regelmatig, vrij, soepel, krachtig en actief.
Zijn galop is regelmatig, licht en gecadenceerd.

Het paard toont daarbij zowel geestelijk als fysiek een harmonisch en natuurlijk evenwicht.

Bij al het werk, met inbegrip van het halthouden,moet het paard in de hand gesteld zijn.
Een paard is in de hand gesteld wanneer de hals, afhankelijk van de graad van africhting
en de mate van verzameling in de gang, meer of minder opgericht en gewelfd is.
Het paard toont daarbij gehoorzaamheid met een licht en soepel contact van de teugel en algehele ontspannenheid.

Het draagd het hoofd daarbij recht met de neus, in het algemeen, iets voor de loodlijn.
Het nekgewricht blijfd daarbij soepel en de nek het hoogste punt van de hals.
Het paard toont geen enkele weerstand ten opzichte van zijn ruiter .

Gehoorzaamheid betekend niet een onderworpenheid maar een volgzaamheid tot uiting komend door oplettendheid, goede wil en het constante vertrouwen in het gehele gedrag van het paard, als ook door de harmonie, de lichtheid en het gemak in de uitvoering van de verschillende bewegingen en oefeningen.

Alle oefeningen moeten worden uitgevoerd zonder duidelijk zichtbare inspanning van de ruiter.
Deze moet recht in het zadel zitten met soepele lenndenen en heupen, de dijen en benen aangesloten en goed afhangend,het bovenlichaam ongedwongen,
vrij en recht, de handen laag en bij elkaar zonder evenwel elkaar of het paard te raken en met de duimen als hoogste punt,de ellbogen en armen dicht bij het lichaam.

Dit maakt dat de ruiter de bewegegingen van het paard soepel en ongedwongen kan volgen en onzichtbare hulpen kan geven.

Dit is de enige houding waarmee een ruiter een paard op correcte wijze kan africhten.

Mireille1970

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-06 15:14

jjs schreef:
Nog maar even het reglement van de FEI hier, om aan te geven hoezeer de Rollkur in strijd is met hetgeen beschreven is.

In alle takken van de paardensport moet het belang van het paard voorop staan.

Het welzijn van het paard gaat boven de eisen en belangen van fokkers, trainers ruiters, eigenaren,
handelaren, organisatoren, sponsoren en oddicials

Nadruk moet worden gelegd op het verbeteren van opleidingen voor training en africhting alsook op het bevorderen van wetenschappelijk onderzoek in de paardengeneeskunde

In het belang van het paard wordt de gezondheid en bekwaamheid van de ruiter als essentiel beschouwd

Bij alle methodes van rijden en trainen moet het paard worden beschouwd als een levend wezen
en mogen geen technieken worden gebruikt die door de FEI worden beschouwd als mishandeling

De dressuur heeft de harmonische ontwikkeling van het organisme en van de natuurlijke eigenschappen van het paard ten doel.

Het paard wordt daarbij levendig, gehoorzaam en kalm in zijn bewegingen gemaakt, waarbij een volmaakte harmonie met de ruiter tot stand komt.

Deze ontwikkeling wordt zichtbaar door:

De ongedwongenheid en regelmaat van de gangen

De harmonie, lichtheid en het gemak van de bewegingen

De lichtheid van de voorhand en het onderbrengen van de achterbenen, voortkomend uit een constant aanwezige drang naar voren

Het oonvoorwaardelijke aanemen van het bit, waarbij geen enkele weerstand of spanning optredt,

Het Paard geeft aldus de indruk, dat hij uit vrije wil datgene doet wat hem wordt gevraagd.

Het paard blijfd daarbij volkomen rechtbij al zijn bewegingen op de rechte lijn en past zijn buiging aan aan de bogen van alle andere lijnen

Zijn stap is regelmatig, vrij ontspannen. Zijn draf is regelmatig, vrij, soepel, krachtig en actief.
Zijn galop is regelmatig, licht en gecadenceerd.

Het paard toont daarbij zowel geestelijk als fysiek een harmonisch en natuurlijk evenwicht.

Bij al het werk, met inbegrip van het halthouden,moet het paard in de hand gesteld zijn.
Een paard is in de hand gesteld wanneer de hals, afhankelijk van de graad van africhting
en de mate van verzameling in de gang, meer of minder opgericht en gewelfd is.
Het paard toont daarbij gehoorzaamheid met een licht en soepel contact van de teugel en algehele ontspannenheid.

Het draagd het hoofd daarbij recht met de neus, in het algemeen, iets voor de loodlijn.

Gehoorzaamheid betekend niet een onderworpenheid maar een volgzaamheid tot uiting komend door oplettendheid, goede wil en het constante vertrouwen in het gehele gedrag van het paard, als ook door de harmonie, de lichtheid en het gemak in de uitvoering van de verschillende bewegingen en oefeningen.

Alle oefeningen moeten worden uitgevoerd zonder duidelijk zichtbare inspanning van de ruiter.
Deze moet recht in het zadel zitten met soepele lenndenen en heupen, de dijen en benen aangesloten en goed afhangend,het bovenlichaam ongedwongen,
vrij en recht, de handen laag en bij elkaar zonder evenwel elkaar of het paard te raken en met de duimen als hoogste punt,de ellbogen en armen dicht bij het lichaam.

Dit maakt dat de ruiter de bewegegingen van het paard soepel en ongedwongen kan volgen en onzichtbare hulpen kan geven.

Dit is de enige houding waarmee een ruiter een paard op correcte wijze kan africhten.

Helemaal mijn idee, en er zijn meer wegen naar rome om dit te bewerkstelligen, en uit ervaring weet ik dat ldr er 1 van is..............

Volledig mee eens!!

jjs

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-06 15:16

Mireille1970 schreef:

Ohhhhhhhhhhhhhhhhh dus het gaat niet om LDR maar puur om deze foto's.

Die vind IK er namelijk ook niet uitzien, dus we zijn het eigenlijk gewoon eens.

Maar zulke foto's heb je in alle takken van paardensport...

Dus we hebben het helemaal niet over een methode of systeem of gereden zijn, maar over plaatjes..................... NU snap ik jullie probleem, en daar kan ik het mee eens zijn...

Zulke foto's zouden in de paardensport niet gemaakt KUNNEN en MOGEN worden.
Omdat het geheel in strijd is met de reglementen van de FEI o.a.

Het gaat niet om de foto's, het gaat erom waarvan deze plaatjes gemaakt zijn.
Van paarden die LDR lopen toch?
Dus dan gaat het tòch over LDR.

We zijn nu op pagina 35 geloof ik, nu zeg je dat je het er ook niet uit vind zien, maar zelf train je ook zo?

Hoe rijm je dat met elkaar? Of zien de door jou gereden LDR paarden er anders uit?
Of accepteer je, dat als je naar het paard kijkt, het er niet zo fijn uitziet? Of kijk je daar niet naar?

Ik ben compleet in de war. Voorstanders roepen dat het ongelukkige momenten zijn. Oke. dat kan.
Raar alleen dat het er zoveel zijn en raar dat het er op een videofilmpje nog steeds ongelukkig uitziet. Raar dat er nergens een plaatje is te bekennen van een paard in een rollkur op een gelukkig moment.

Wie heeft voor mij een plaatje van een paard in rollkur op een gelukkig moment?
Misschien een idee om een tegenoffensief te beginnen; alle mooie foto's verzamelen van de rollkur en die op een site plaatsen. Wellicht krijg je dan meer mensen aan je zijde...

Mireille1970

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-06 15:20

jjs schreef:
Mireille1970 schreef:

Ohhhhhhhhhhhhhhhhh dus het gaat niet om LDR maar puur om deze foto's.

Die vind IK er namelijk ook niet uitzien, dus we zijn het eigenlijk gewoon eens.

Maar zulke foto's heb je in alle takken van paardensport...

Dus we hebben het helemaal niet over een methode of systeem of gereden zijn, maar over plaatjes..................... NU snap ik jullie probleem, en daar kan ik het mee eens zijn...

Zulke foto's zouden in de paardensport niet gemaakt KUNNEN en MOGEN worden.
Omdat het geheel in strijd is met de reglementen van de FEI o.a.

Het gaat niet om de foto's, het gaat erom waarvan deze plaatjes gemaakt zijn.
Van paarden die LDR lopen toch?
Dus dan gaat het tòch over LDR.

We zijn nu op pagina 35 geloof ik, nu zeg je dat je het er ook niet uit vind zien, maar zelf train je ook zo?

Hoe rijm je dat met elkaar? Of zien de door jou gereden LDR paarden er anders uit?
Of accepteer je, dat als je naar het paard kijkt, het er niet zo fijn uitziet? Of kijk je daar niet naar?

Ik ben compleet in de war. Voorstanders roepen dat het ongelukkige momenten zijn. Oke. dat kan.
Raar alleen dat het er zoveel zijn en raar dat het er op een videofilmpje nog steeds ongelukkig uitziet. Raar dat er nergens een plaatje is te bekennen van een paard in een rollkur op een gelukkig moment.

Wie heeft voor mij een plaatje van een paard in rollkur op een gelukkig moment?
Misschien een idee om een tegenoffensief te beginnen; alle mooie foto's verzamelen van de rollkur en die op een site plaatsen. Wellicht krijg je dan meer mensen aan je zijde...

Het gaat mij hier niet om zieltjes winnen dus zo'n topic is zinloos.

Wedden dat als ik van jou 100 foto's schiet te paard ik er 70 kan maken waarbij jouw paard er strak en zielig etc etc uitziet (of je moet lange teugel stappen natuurlijk, maar ik ga er even vanuit dat ook jij thuis bezig bent om minimaal z dressuur te rijden kwa niveau)...

Dat bedoelde ik. Tuurlijk kun je van mijn paarden zulke foto's best maken, denk je niet dat ik ze wel eens stilzet, aanpak, terugzet of whatever... Ik zou zulke foto's echter niet uitvergroten omdat ik dat ook geen mooie foto's vind. Dat maakt echter mijn rijstijl of paard niet dierenbeulerij of lelijk.

jjs

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-06 15:22

Mireille1970 schreef:
jjs schreef:

Helemaal mijn idee, en er zijn meer wegen naar rome om dit te bewerkstelligen, en uit ervaring weet ik dat ldr er 1 van is..............

Volledig mee eens!!

Dit kan dus niet. Je kunt niet voor LDR zijn en dit reglement helemaal jou idee vinden omdat de passages die ik er nu uitgehaald heb, haaks staan op wat er gebeurt tijdens de rollkur.

Mireille1970

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-06 15:24

jjs, no ga ik het je nog één keer uitleggen: HET STAAT ER NIET HAAKS OP, de intentie en uitvoering is hetzelfde alleen vragen we de paarden er dieper door en ronder door nek en losser in de kaak te zijn. That's it.

VOOR DE REST ALLEMAAL IDENTIEK.

Helemaal mee eens dus!

Tyrza

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-06 15:27

Ach kom, dit alles neigt gewoon naar Anky bashing.

We vinden onszelf altijd heiliger dan de paus. We weten het altijd wel beter. Al die gemene ruiters die hun paarden tegen hun wil laten lopen. Vreselijk gewoon!

Hebben jullie uberhaupt wel eens een tijdje meegedraait op een topsportstal? Zowel "klassiek" als "LDR"gericht?? Dan kan ik je vertellen dat je van een koude kermis thuiskomt.

De paarden moeten inderdaad een stapje verder en inderdaad wordt de grens wel eens opgezocht. Maar niet elk huis tuin en keuken paard kan dit fysiek/mentaal aan. Het zijn juist die paarden met dat ene speciale gouden draadje die het kunnen en willen! DAT zijn de toppers! En daar heeft Steinbrecht het ook over in zijn klassiek georienteerde boek.

LDR verschilt dus qua benadering eigenlijk helemaal niet zoveel van Klassiek.

Overigens, Mireille... dacht dat het een aantal posts geleden al je laatste post hier zou zijn

jjs

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-06 15:32

Ik weet niet wat jou definitie is van het staat er haaks op: deze passage staat lijnrecht tegenover de rollkur:

Deze passage ook:
Het onvoorwaardelijke aanemen van het bit, waarbij geen enkele weerstand of spanning optreedt, dat wil zeggen met een volledige ontspanning

Als iemand van mij 70 foto's van de 100 maakt waarop mijn paard er gedwongen, gespannen, zielig uitziet, mogen ze mij er direct afschoppen met de mededeling dat ik een grote dierenbeul ben.

Paardenrijden doen we voor ons plezier, als het dat niet is voor mijn paard, dan stop ik ermee.
Paarden mogen niet misbruikt worden. Punt. Training moet in het teken staan van het welzijn van het paard. Het welzijn van het paard staat voorop. Punt.

Hier ben ik nog steeds erg nieuwsgierig naar:

Tyrza

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-06 15:34

Het DOEL is inderdaad wat jij zegt JJS, maar bij klassiek en LDR gaat er eerst nog wat vooraf. Losrijden noemen we dat meestal.

Mireille1970

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-06 15:35

Tyrza schreef:
Ach kom, dit alles neigt gewoon naar Anky bashing.

We vinden onszelf altijd heiliger dan de paus. We weten het altijd wel beter. Al die gemene ruiters die hun paarden tegen hun wil laten lopen. Vreselijk gewoon!

Hebben jullie uberhaupt wel eens een tijdje meegedraait op een topsportstal? Zowel "klassiek" als "LDR"gericht?? Dan kan ik je vertellen dat je van een koude kermis thuiskomt.

De paarden moeten inderdaad een stapje verder en inderdaad wordt de grens wel eens opgezocht. Maar niet elk huis tuin en keuken paard kan dit fysiek/mentaal aan. Het zijn juist die paarden met dat ene speciale gouden draadje die het kunnen en willen! DAT zijn de toppers! En daar heeft Steinbrecht het ook over in zijn klassiek georienteerde boek.

LDR verschilt dus qua benadering eigenlijk helemaal niet zoveel van Klassiek.

Overigens, Mireille... dacht dat het een aantal posts geleden al je laatste post hier zou zijn

Ik had gezegd dat aan MIJ gerichte vragen beantwoord zouden worden Tyrz, dus ja ik ben er nog... Gezellig toch.

Mireille1970

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-06 15:35

Tyrza schreef:
Het DOEL is inderdaad wat jij zegt JJS, maar bij klassiek en LDR gaat er eerst nog wat vooraf. Losrijden noemen we dat meestal.

Precies en dus verschillen de FEI gegevens niets. Ga maar eens eindresultaten observeren. (gewoon thuis of in de ring, dat maakt niet uit)

Mireille1970

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-06 15:38

jjs schreef:
Ik weet niet wat jou definitie is van het staat er haaks op: deze passage staat lijnrecht tegenover de rollkur:

Deze passage ook:
Het onvoorwaardelijke aanemen van het bit, waarbij geen enkele weerstand of spanning optreedt, dat wil zeggen met een volledige ontspanning

Als iemand van mij 70 foto's van de 100 maakt waarop mijn paard er gedwongen, gespannen, zielig uitziet, mogen ze mij er direct afschoppen met de mededeling dat ik een grote dierenbeul ben.

Paardenrijden doen we voor ons plezier, als het dat niet is voor mijn paard, dan stop ik ermee.
Paarden mogen niet misbruikt worden. Punt. Training moet in het teken staan van het welzijn van het paard. Het welzijn van het paard staat voorop. Punt.

Hier ben ik nog steeds erg nieuwsgierig naar:

Of accepteer je, dat als je naar het paard kijkt, het er niet zo fijn uitziet? Of kijk je daar niet naar
?

Als ik mijn paard even attendeer op mijn aanwezigheid als hij aan mijn hand trekt of niet op mijn been reageert of gewoon zijn dag niet heeft, mag hij best iets minder blij kijken, dat maakt hem niet zielig. Ik kijk ook wel eens ongelukkig als iets niet lukt wat mijn baas vraagt, toch heb ik vreselijk veel plezier in mijn werk. Tussen een foto waarop je ongelukkig kijkt en ongelukkig zijn is geen verband.

Mireille1970

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-06 15:38

Ik heb daarom ook die foto's geplaatst, op die foto's kijkt geen enkel paard ongelukkig toch? Zijn toch in hetzelfde systeem gereden paarden.

jjs

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-06 15:39

Tyrza schreef:

En? Wat wilde je daarmee zeggen? Dat tijdens het losrijden alles geoorloofd is?

Daarmee geef je zelf al aan dat rollkur dus niet helemaal past binnen het reglement van de FEI.

VValar

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-06 15:41

jjs schreef:

Daarmee geef je zelf al aan dat rollkur dus niet helemaal past binnen het reglement van de FEI.

Niet alles verdraaien wat er wordt gezegd jjs

Mireille1970

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-06 15:42

jjs schreef:
Tyrza schreef:

Nee dat impliceert dat je je paard bij het losrijden best te diep kunt vragen als je alle standpunten niet uit het oog verliest.

En mijn mening is dat als je je paard altijd bovenin rijdt met korte spieren die niet worden bewerkt tot langere spieren die voor de sport en lossigheid belangrijk zijn, je een strak en recht paard kweekt dat blessuregevoelig is. Dus met trainen alles wat oprekken en daarmee evt blokkades direct herkennen en dan oplossen zijn mijn devies.

MissJ

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-06 15:50

jjs schreef:
Dit kan dus niet. Je kunt niet voor LDR zijn en dit reglement helemaal jou idee vinden omdat de passages die ik er nu uitgehaald heb, haaks staan op wat er gebeurt tijdens de rollkur.

Toch wel. Maar als je dat niet begrijpt, moet je misschien eens ophouden om hier mensen voor dierenbeul uit te schelden, en je eens verdiepen in het systeem.