Totilas, ongezond lichaamsgebruik

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-20 18:47

carola schreef:
Vraagprijs is 8000. Dan is de eigenaar netjes uit de kosten, maar heeft écht geen dikke winst.
Maar het probleem is dat die ruiters toch 'maar wat recreatief en wat proefjes' willen gaan rijden, en daarom 5000 euro wel meeeeeer dan genoeg vinden om uit te geven aan een paard.

In het paarden te koop en gezocht topic zijn er volgens mij wel mensen die zoiets zoeken :)

Urbiezira @ [HK] Nieuw paard kopen, deel XXI

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-20 18:55

Carola,

hoewel ik niet in de handel zit weet ik dat mensen die goede bewegingen willen heel vaak bedrogen uitkomen/of zich wat rijden betreft overschat hebben omdat deze paarden vaak "teveel" bewegen en dan is goed les krijgen een must, dat is wat ik bedoelde met goed les krijgen /hebben gehad

dan kunnen veel meer mensen een goede beweger ( is dit een standaard term!!) rijden

carola

Re: Totilas, ongezond lichaamsgebruik

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-20 19:15

Ja, inderdaad. Heel veel mensen overschatten zichzelf enorm.

En bedankt voor de tip, ik heb er eens een berichtje neer gezet. Via sporthorses schoot het niet zo op. Op zich had ik maar verzonnen om het dan pas in de zomer weer eens te proberen, maar ja, eigenlijk moet ie ook wel een keer weg.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-20 19:23

carola schreef:
Ja, inderdaad. Heel veel mensen overschatten zichzelf enorm.

En bedankt voor de tip, ik heb er eens een berichtje neer gezet. Via sporthorses schoot het niet zo op. Op zich had ik maar verzonnen om het dan pas in de zomer weer eens te proberen, maar ja, eigenlijk moet ie ook wel een keer weg.

Meestal (er gaat niks normaal in deze tijd) is het voorjaar de betere tijd maar in de huidige omstandigheden kijk ik nergens van op :D

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-20 19:46

De markt is zo overspannen dat nu verkopen veel slimmer is. Maar inderdaad, de meeste mensen overschatten zichzelf en iedereen wil superbraaf maar niemand wil er voor betalen. Terwijl een goed karakter echt goud waard is.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-20 19:48

Popstra schreef:
veel dressuurpaarden vinden het doodeng in het bos. Kunnen er niet bepaald ontspannen een ritje maken dus of dat nu zo leuk voor ze is!?

Nee, die Quarters zijn allemaal top buiten.

Heel veel paarden zouden daar wel lol uit halen als hun berijder het maar wat vaker zou doen.

Enkele van mijn quarters zijn ook schijterts buiten. Andere marcheren wel weer overal doorheen. Het is verschillend maar je zou idd vaker moeten gaan dat het gewoon word.

Hier komt ook elk jaar de Slip jacht langs. Geweldig. Gaat nu enkel niet door vanwege de Corona

Slipjacht ben ik niet zo kapot meer van, na zomers meerdere jachtpaarden in de wei te hebben mee gemaakt die stuk voor stuk kapot gereden werden door deze jachtruiters en niet oud werden. Beetje offtopic maar wilde het toch niet onvermeld laten.

koend

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-20 19:53

Ik heb zo een brave ruin gekocht. Helemaal geen spektakelpaard. Showt nooit uit zichzelf, loopt ook weinig uit zichzelf vergeleken bij de bloedkikkers die ik vroeger had.
Lors leatherdale x negro x nimmerdor.
Maaaar wat een will to please, zoveel bereidheid om te doen wat je vraagt, zo communicatief naar mensen toe, zo vergevingsgezind.
Hij ziet er een een beetje gelders uit en is ook lekker veelzijdig. Springt de springlessen mee tot 1 m, we gaan 1 a 2 x per week alleen buiten rijden ( net genoeg probleempjes om het boeiend te houden maar ik heb nog nooit moeten terugkeren, geen levensgevaarlijke toestanden) en hij vordert tot nu toe elk jaar een categorie in de dressuurwedstrijden. We zijn nu aan 7 jaar in m2 beland en voor mij moet het echt niet sneller gaan. Voor mij is hij perfect.

Het probleem bij de aankoop van een 4jarig niet-spektakelpaard is dat je enkel de bouw, de afstamming en een sympathie- op-het-eerste-gezicht-gevoel hebt. Dat je er al de rest kunt in rijden, dat moet je toch maar durven geloven.
Daarom kiezen velen dan toch voor een paard dat zomaar in vrijheid eventjes showt wat hij allemaal in huis heeft.

Het is een beetje als daten. De ene is mooi, grappig en sportief, woont in een villa, en neemt je mee in een bmw naar een tof restaurant.
Een andere ziet er gewoon uit, rijdt een kia, en kookt zelf een lekker etentje voor je in een gewoon rijhuisje.
Op wie zullen de meesten vallen, denk je?
Maar met wie maak je op de lange termijn de beste relatie?

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-20 20:32

Geen van beide....

}:) }:) }:)

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-20 22:23

carola schreef:
Nou, die markt voor brave, vriendelijke paarden wil ik dan wel eens zien.
Ik heb hier een superlieve, brave ruin staan uit 2018. Groot paard, mooie dressuur afstamming, lief, handmak (nog niet ingereden) en heel vriendelijk dier. 3 nette gangen, maar niet super spectaculair. Maar krijg ik daar kopers voor??? Nou.... niet dus! Iedereen wil een super spectaculair bewegend paard hebben. Mensen zéggen wel dat ze een fijn karakter zoeken, maar als het puntje bij paaltje komt dan telt de beweging toch zwaarder.
En zo weet ik wel meer voorbeelden. Wij hebben een opfok en dus regelmatig jonge paarden te koop (ook voor anderen). Maar die spectaculaire heethoofden verkopen toch echt veel makkelijker dan de brave, lieve sukkel-ruintjes.

De meeste kopers willen vandaag een paard kopen en morgen op concours / het bos in / ...... Dus voor een nog niet zadelmak paard is de markt beperkt.
Verder eens. Spectaculair bewegen en hoog springen, dat is goed voor de verkoop.

carola

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-20 22:30

Ja dat is zo. Beleerd verkopen is natuurlijk veel makkelijker. Maar ik ben zelf geen ruiter en dan moet ik het dus uitbesteden. Die kosten lopen dan flink op en zie dat maar eens terug te krijgen.

dresjoepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-21 08:54

Karakter is alles bepalend bij de keuze van een paard of dit nu een draver of een KWPN er is het is alleen lastiger te selecteren als ze 2.5/3 zijn dan op beweging (hoewel de beweging onder het zadel ook tegen kan vallen) Hoe is het paard als veulen opgevoed? Is het paard professioneel zadelmak gemak gemaakt of door iemand die hier geen ervaring mee heeft maar denkt dit wel te kunnen! Deze factoren zijn allemaal al zo belangrijk als het hier mis gaat blijft een paard daar last van houden in het verdere proces!

Ook afstamming zegt helemaal niets overal waar ik kom vragen ze of ik levensmoe was met het maken van de combi Apache x Ferro ik heb nog nooit zo een makkelijk braaf paard gehad! Ik kan alleen naar het bos maakt een sprongetje draait zijn hoef niet om voor een WE parcours en liep met 6jaar Z1 Maar ik heb aan alle bovenstaande voorwaarden voldaan! Als veulen keurig opgevoed en veel mee gedaan en professioneel zadelmak gemaakt en zelf de eerste maand 2 x per week onder begeleiding gereden om geen fouten te maken! Of hij de GP gaat halen geen idee ik ben zelf helaas een halve ponyruiter die lol met je knol heel belangrijk vind dus we zien wel!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-21 09:25

carola schreef:
Ja dat is zo. Beleerd verkopen is natuurlijk veel makkelijker. Maar ik ben zelf geen ruiter en dan moet ik het dus uitbesteden. Die kosten lopen dan flink op en zie dat maar eens terug te krijgen.

zadelmak kopen is voor mij een goede optie, de rest rijden we er zelf aan, maar dan moet je wel over goede instructie/begeleiding, tijd en geduld beschikken - wat de meeste niet hebben -

als je alles moet laten doen wordt het bijna onbetaalbaar, maakt het voor de verkoper lastig de juiste markt te vinden

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-21 20:08

koend schreef:
Het probleem bij de aankoop van een 4jarig niet-spektakelpaard is dat je enkel de bouw, de afstamming en een sympathie- op-het-eerste-gezicht-gevoel hebt. Dat je er al de rest kunt in rijden, dat moet je toch maar durven geloven.
Daarom kiezen velen dan toch voor een paard dat zomaar in vrijheid eventjes showt wat hij allemaal in huis heeft.

Het is een beetje als daten. De ene is mooi, grappig en sportief, woont in een villa, en neemt je mee in een bmw naar een tof restaurant.
Een andere ziet er gewoon uit, rijdt een kia, en kookt zelf een lekker etentje voor je in een gewoon rijhuisje.

Als een niet spektakelpaard 3 goede gangen heeft waarvan met name een goede galop en en vlug sterk achterbeen dan durf ik dat wel aan.
Maar je hebt evengoed spektakelpaarden die het onder het zadel helemaal niet meer laten zien.
Soms moet je er een beetje doorheen kijken.

En t zadelmak maken, ja dat vindt mijn dochter gewoon erg leuk om zelf te doen. Heel belangrijk dat de persoon op de grond daar heel veel ervaring mee heeft. Ook degene die je door het eerste stukje doorrijden helpt. Maar met zadelmak koop je toch een stukje meer zekerheid.
En het eerste halfjaar daarna is ook wel bepalend. Sommige paarden slopen zichzelf ook gewoon, dat weet je ook niet van tevoren. Dus eer je ze zadelmak, licht beleerd en verkoopklaar hebt op B niveau zijn er al heel wat kosten gemaakt.

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-21 20:11

koend schreef:

Met wie je de beste relatie opbouwt hangt ook van jezelf af, van welk type je houd en waar je zelf het beste mee overweg kunt. Ik heb in het verleden een hele atletische, super sensibele, argwanende en onbeleerde 3 jarige merrie gekocht, zij was mijn 2e eigen paard. Mijn eerste was een echte HTK ruin die in zijn leven nog nooit een voet verkeerd had gezet. Om met de merrie om te gaan heb ik heel wat grenzen van mezelf moeten verleggen en ontzettend veel vlieglessen gehad. Buitenritten waren een ware adrenaline rush, we vlogen van links naar rechts en weer terug over de paden, overal was iets engs te zien. Maar... ze was nooit out of control, bleef altijd bij mij. Toen we na 3 jaar voor het eerst de dressuurring inreden liep ze het vuur uit de sloffen voor mij en bij een kerstconcours was zij één van de weinigen die zonder problemen onder de vlaggen door liep die boven X hingen *D . Inmiddels is ze bijna 26 en nog steeds 1 van de felste op stal :D Sinds een half jaar heb ik weer een jonge merrie waar ik hoop mee te kunnen starten en..., weer zo'n hete donder dus we hebben even wat tijd nodig om de juiste relatie op te bouwen, maar ik ga voor de lange termijn.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-21 20:40

dresjoepie schreef:
Ook afstamming zegt helemaal niets overal waar ik kom vragen ze of ik levensmoe was met het maken van de combi Apache x Ferro ik heb nog nooit zo een makkelijk braaf paard gehad! Ik kan alleen naar het bos maakt een sprongetje draait zijn hoef niet om voor een WE parcours en liep met 6jaar Z1 Maar ik heb aan alle bovenstaande voorwaarden voldaan! Als veulen keurig opgevoed en veel mee gedaan en professioneel zadelmak gemaakt en zelf de eerste maand 2 x per week onder begeleiding gereden om geen fouten te maken! Of hij de GP gaat halen geen idee ik ben zelf helaas een halve ponyruiter die lol met je knol heel belangrijk vind dus we zien wel!

Ja Apache heeft wel een naam :D :D
Onze Mexx is van High Five (= Charmeur) die staan ook niet als makkelijkste paarden bekend. Ze hebben wel karakter. Dat heeft Mexx ook wel. Toch is ie best braaf. Was echt niet moeilijk met zadelmak maken. Maar gewoon jong, ondeugend en vooral slim en eigenwijs. Verder heeft hij een "spookoog" en 4 kruinen op zn hoofd. Dus als je bijgelovig bent.. niet doen hahaha. Maar het is gewoon een leuk paard. Aan de andere kant zit Montechristo en er zit ook Ferro in.
Onze merrie is van Vivaldi (=Jaxx) x Ferro, Vivaldi staat wel als makkelijk te boek. Maar ze is echt heel heet. Niet makkelijk om te rijden vanwege de werklust. Zitten nu nog vooral te peuteren aan de tempocontrole. Dus doen nu vooral onder tempo werk en als ze echt los laat in dr lijf dan wat been geven. Zijgangen zonder dat ze gaat lopen op t been etc. Is een heel sensibel dier en super eerlijk.
Ben echt gek op Ferro afstammelingen.

Clasical

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-21 21:07

Ik rijd dagelijks voorbij de plaatselijke manege en zie dan de manegepaarden in de weide staan.
Onvoorstelbaar is het schouwspel om soms te zien hoe eenvoudige paarden en pony’s daar in passage door de wei gaan, een prachtig strekken laten zien en soms ook met gemak vliegende wissels.
Ik ben van mening dat elk paard een trots in zich heeft wat zich kan vertalen in de beweging.
De kunst aan de ruiter om deze eruit te halen, en vooral de kunde om het paard trots te laten zijn.
Dat is mi de ‘X factor’.
Je kunt mi niet 1 trainingsmethoden toepassen om dit te krijgen, hier spelen zoveel factoren in mee

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-21 10:24

Ja dat is een beetje wat ik ook zeg, heb wel vaker "eenvoudige" paarden mee gemaakt die later bijv. piaffe talenten bleken te zijn.

Voor de rest ben ik het met Dresjoepie eens dat vooral een goede basis enorm belangrijk is. Goed zadelmak gemaakt en daarna goed doorgereden scheelt echt enorm veel. Als het daar mis gaat ontstaan er inderdaad vaak blijvende problemen.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-21 10:52

Denk dat het heel wat scheelt als de klassen allemaal 2 jaar worden opgeschoven. Krijgen dieren vanzelf meer tijd om te ontwikkelen en dan krijgen mensen vanzelf minder haast.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-21 10:54

Elisa2 schreef:
Ja dat is een beetje wat ik ook zeg, heb wel vaker "eenvoudige" paarden mee gemaakt die later bijv. piaffe talenten bleken te zijn.

Voor de rest ben ik het met Dresjoepie eens dat vooral een goede basis enorm belangrijk is. Goed zadelmak gemaakt en daarna goed doorgereden scheelt echt enorm veel. Als het daar mis gaat ontstaan er inderdaad vaak blijvende problemen.

Elise,
hoe groot is de invloed van het met een slof c.q. bijzetten op de ontwikkeling van het paard -m.n. bij het inrijden -?
hoe groot is de invloed op de knik in de verkeerde wervel -maar ja hij loopt wel snel achter de teugel en is nageeflijk?? - op een goede doorbloeding en de invloed op de cranio, (zenuw banen die de prikkels /signalen van de ruiter moeten kunnen opvangen en omzetten)

zie nu heel veel paarden die achter de loodlijn lopen - imo geen goede basis - die de punten scoren
maar wel een abonnement hebben bij de fysio,cranio,osteo ect. dat is voor vele wel een goede basis lijkt het wel

Afbeelding

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-21 11:06

Dat denk ik ook Marjan.

MCE: ik denk dat de slof het allerschadelijkste werktuig is bij het inrijden die er maar zijn kan. Nageeflijk kan ik die paarden dan ook niet noemen. Ik denk dat het zorgt voor ontzettend veel inwendige beschadigingen die er op latere leeftijd uitkomen. Maar dat zeg ik vanuit mijn mening/ ervaring, ik weet niet of dit ooit wetenschappelijk onderzocht is oid.

De loodlijn is imo geen heilige graal, belangrijker is dat ze over de rug lopen en de hals laten vallen vanuit het van achter naar voren rijden. Zonder een geforceerde hoofd/ halshouding met terugwerkende of vastzettende hand.

lichtheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-21 11:19

De loodlijn is wel degelijk een heilige graal.
Wanneer een paard achter de loodlijn gaat dan rolt het zich op omdat het NIET in LOSGELATENHEID is.
Losgelatenheid en tact zijn de eerste fase van het Scala der Ausbildung.
En wat betreft het Scala, alles hoort bij elkaar maar niets werkt voordat het voorgaande punt bevestigd is.

Een gezegde van Müsseler:
De slofteugel in de handen van een beginnende ruiter is als een scheermes in de handen van een aap.
De slofteugel kan per definitie niets dan kwaad doen omdat de reactie van het paard is het zich vast te zetten.
Zou dit niet zo zijn dan had de ruiter geen slofteugel nodig.....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-21 11:20

Elisa2 schreef:
Dat denk ik ook Marjan.

MCE: ik denk dat de slof het allerschadelijkste werktuig is bij het inrijden die er maar zijn kan. Nageeflijk kan ik die paarden dan ook niet noemen. Ik denk dat het zorgt voor ontzettend veel inwendige beschadigingen die er op latere leeftijd uitkomen. Maar dat zeg ik vanuit mijn mening/ ervaring, ik weet niet of dit ooit wetenschappelijk onderzocht is oid.

De loodlijn is imo geen heilige graal, belangrijker is dat ze over de rug lopen en de hals laten vallen vanuit het van achter naar voren rijden. Zonder een geforceerde hoofd/ halshouding met terugwerkende of vastzettende hand.

nageeflijk niet in onze ogen maar ze rijden wel de punten, dus voor vele een goed basis, lijkt me

dus waarom zou je je wijze van rijden veranderen, ook als je als -jury/instructeurs/ruiters - weet dat het voor het dierwelzijn beter is??

in het algemeen komt het de sport en het totaal beeld van de - op basis van het FEI reglement/happyatleet- goed opgeleiden kaderleden van de knhs/fnrs/fei, ten goede

Clasical

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-21 13:20

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-21 13:39

Clasical schreef:
MCE schreef:
[ [url=m/LhhesZ.jpg]Afbeelding[/url] ]

Dit is een goed voorbeeld, ik heb soortgelijk filmpje gemaakt om dit in beeld te brengen;

https://www.instagram.com/p/CHlYnQgpjb5 ... da1525nzkz

prima, er zouden veel meer instructeurs daar aandacht voor moeten hebben om veel ellende/blessures te voor komen

wetenschappelijke onderzoeken niet, bewijzen te over dat als de hals er goed opstaat er minder blessures - overbelasting van de voorbenen b.v. - zijn

Clasical

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-21 13:59

Vind zelf wel dat we niet altijd blind moeten staren op de loodlijn.
In het voorwaarts- neerwaarts is het bv. helemaal niet erg wanneer het paard iets achter de loodlijn komt, het kan het paard zelfs helpen om zijn bovenlijn op de juiste manier te welven.
Maar in het voorwaarts- opwaarts en in de verzameling is het wel altijd negatief als het paard achter de loodlijn komt.
Het gaat dan vooral om de hoek die het hoofd maakt tov de hals.
In het VW-NW stretcht het paard de gelijkmatig gebogen hals naar beneden waardoor het hoofd, zelfs als deze wat achter de loodlijn komt, nog steeds een ruime hoek ten opzichte van de hals maakt.